HOTARARE Nr. 363 din 28 aprilie 2005
pentru aprobarea Intelegerii dintre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei din Romania si Agentia Federala a Muncii din Republica Federala
Germania cu privire la medierea lucratorilor romani pentru prestarea unei
activitati cu durata determinata in Republica Federala Germania, semnata la
Nurnberg la 3 februarie 2005 si la Bucuresti la 11 februarie 2005
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 427 din 20 mai 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 20
din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Intelegerea dintre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei din Romania si Agentia Federala a Muncii din Republica Federala
Germania cu privire la medierea lucratorilor romani pentru prestarea unei
activitati cu durata determinata in Republica Federala Germania, semnata la
Nurnberg la 3 februarie 2005 si la Bucuresti la 11 februarie 2005.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi,
secretar de stat
INTELEGERE
intre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei din Romania si
Agentia Federala a Muncii din Republica Federala Germania cu privire la
medierea lucratorilor romani pentru prestarea unei activitati cu durata
determinata in Republica Federala Germania
Considerand ca medierea si angajarea lucratorilor romani, in calitate de:
- lucrator sezonier pe o perioada de pana la 4 luni intr-un an
calendaristic [art. 18 din Legea privind permisul de sedere coroborat cu art.
18 din Ordonanta privind permisul acordat strainilor nou-veniti in tara de a
exercita o activitate (Ordonanta privind ocuparea fortei de munca) - anexa nr.
1];
- ajutor de lucrator in parcurile de distractii pe o perioada de pana la 9
luni intr-un an calendaristic (art. 18 din Legea privind permisul de sedere
coroborat cu art. 19 din Ordonanta privind ocuparea fortei de munca - anexa nr.
1);
- ajutor casnic in gospodariile cu persoane care necesita ingrijiri
speciale; aceste persoane vor fi angajate cu timp integral de munca in activitati
in gospodarie pe o perioada de pana la 3 ani, cu obligatia platii
contributiilor de asigurare (art. 18 din Legea privind permisul de sedere
coroborat cu art. 21 din Ordonanta privind ocuparea fortei de munca - anexa nr.
1),
sunt posibile numai atunci cand au loc in cadrul unei intelegeri intre
institutiile din domeniul muncii, competente in ceea ce priveste procedura de
mediere si selectia,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF) din Romania si
Agentia Federala a Muncii (BA) din Republica Federala Germania,
denumite in continuare parti,
convin urmatoarele proceduri:
CAP. 1
Reglementari generale
1. Imputernicire
In scopul implementarii medierii lucratorilor, sunt imputernicite:
- pentru partea romana:
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF), Bucuresti;
- pentru partea germana:
Centrala de Mediere a Fortei de Munca (ZAV), Bonn.
2. Evaluarea pietei muncii
Angajarea lucratorilor romani din Romania in Republica Federala Germania se
face luandu-se in considerare interesele de pe piata muncii din ambele tari.
3. Conditii de munca
Lucratorii romani nu pot fi angajati in Republica Federala Germania in
conditii necorespunzatoare, ci numai in conditii comparabile cu cele ale
lucratorilor germani. Referitor la timpul de munca, sunt valabile dispozitiile
legii timpului de munca. Salariul nu poate fi mai mic decat salariul negociat
prin contract sau - in lipsa unui astfel de contract - decat salariile uzuale
la locul respectiv. In cazul muncii in acord, munca trebuie sa fie astfel
evaluata, incat un lucrator cu merite deosebite, la munca prestata in conditii
normale si activitate medie, sa poata castiga cu 20% peste salariul tarifar/ora
al unui lucrator de acelasi nivel.
4. Asigurari sociale
Lucratorii romani au obligatia de a se asigura in sistemul de asigurari
sociale german (asigurari sociale de boala, ingrijire, pensie, accident si
somaj). Cu exceptia asigurarii in caz de accident, pentru o perioada de ocupare
redusa se pot face exceptii de la obligativitatea asigurarii. Art. 8 din Codul
social, partea a IV-a (SGB IV) reglementeaza aceasta exceptie (anexa nr. 2a).
Pentru a dovedi lipsa obligativitatii asigurarii, lucratorii trebuie sa
prezinte angajatorului chestionarul pentru constatarea obligativitatii de
asigurare/exceptiei de la obligativitatea asigurarii (anexa nr. 2b).
Chestionarul este pus la dispozitie agentiilor de ocupare a fortei de munca de
catre Agentia Federala a Muncii.
Daca nu exista asigurare medicala, angajatorul trebuie sa incheie pentru
lucrator, pe propria cheltuiala, o asigurare privata similara in caz de boala.
In caz contrar, angajatorul este total raspunzator pentru riscul financiar in
caz de boala.
5. Cazare
Angajatorii trebuie sa puna la dispozitie lucratorilor romani locuinte
corespunzatoare sau sa se ingrijeasca pentru a le asigura o cazare
corespunzatoare. Cazarea trebuie sa respecte prevederile legale privind
constructiile si protectia in caz de incendiu si sa corespunda cerintelor
minime de locuit mentionate in instructiunile referitoare la cazarea
lucratorilor straini (anexa nr. 3). Nu se admite cazarea in corturi sau in
vagoane mobile. Avandu-se in vedere activitatea lor itineranta, cazarea in
vagoane de dormit/locuinte mobile este admisa numai in cazul lucratorilor din
parcurile de distractii.
6. Conditii de sanatate
Lucratorii trebuie sa fie apti din punct de vedere medical pentru
activitatea pe care urmeaza sa o presteze. Nu este prevazut un control medical
al solicitantului in Romania.
7. Excluderea activitatilor tip bar
Angajarea lucratorilor romani in cluburile de noapte si in baruri este
exclusa de la procedura de mediere.
8. Excluderea de la procedura de mediere
Partile se angajeaza sa excluda de la procedura de mediere pe acei
angajatori care nu respecta reglementarile prevazute la pct. 3 - 5 ale cap. I.
9. Colaborare
MMSSF si BA colaboreaza nemijlocit pentru derularea prezentei intelegeri si
fac schimb de experienta in scopul imbunatatirii si simplificarii procedurii.
CAP. 2
Proceduri de mediere
1. Solicitari nominale/nenominale (anonime)
Lucratorii romani pot fi solicitati de catre angajatori din Republica
Federala Germania, atat nominal, cat si nenominal (anonim).
Baza procedurii de solicitare o reprezinta formularele de "Acord de
angajare/Contract de munca EZ/AV" (anexa nr. 4). Acestea sunt formulare
tipizate in limba germana. Lucratorul primeste o traducere corespunzatoare a
acestora in limba romana.
Baza procedurii de mediere pentru ajutor casnic o reprezinta formularele
bilingve "Acord de angajare/Contract de munca pentru menajere/ajutoare de
casa in gospodarii unde exista necesitatea de ingrijire" (anexa nr. 4a).
In cazul solicitarilor anonime, ZAV transmite MMSSF profilul locului de
munca pentru recrutarea solicitantilor.
In cazul solicitarilor nominale se renunta la verificarea aptitudinilor.
2. Interviuri in Romania
Medierea angajarii lucratorilor romani poate sa aiba loc in baza unei
intelegeri prealabile intre ZAV si MMSSF, MMSSF prezentand ZAV, in Romania,
lucratorii solicitati pentru mediere. La recrutarea in Romania a lucratorilor
romani pot participa, daca doresc, si reprezentanti ai angajatorilor germani.
3. Solicitari la cerere
Acordul de angajare/Contractul de munca EZ/AV poate fi oferit si intr-o
forma deschisa in ceea ce priveste perioada de angajare, daca tipul de angajare
prevazut (de exemplu: lucrari de recoltare care depind de evolutia vremii sau
de coacerea fructelor) face necesara o solicitare din partea angajatorului. In
aceste cazuri trebuie convenita durata totala de angajare.
Angajatorul si lucratorul se inteleg asupra datei concrete de incepere a
activitatii.
4. Solicitari neautorizate in Romania
Medierea si angajarea lucratorilor romani in calitate de lucratori
sezonieri, ajutor de lucrator in parcurile de distractii si ajutor casnic si
recrutarea lor in Romania se pot face, in conformitate cu legislatia germana,
doar de catre BA. Solicitarile nominale care se bazeaza pe recrutari
neautorizate in Romania nu vor fi prelucrate.
5. Vize
Formularul de "Acord de angajare/Contract de munca EZ/AV"
constituie baza pentru solicitarea si eliberarea vizei de catre ambasada si consulatele
Republicii Federale Germania in Romania. La medierea in regim de urgenta, ZAV
informeaza ambasada/consulatele germane cu privire la medierile intreprinse.
6. Schimbarea locului de munca dupa intrarea in Republica Federala Germania
In cazurile in care, dupa intrarea sa in Republica Federala Germania,
lucratorul roman, din motive ce nu ii pot fi imputate, nu stabileste un raport
de munca sau acest raport inceteaza inainte de termen, unitatile specializate
ale BA se vor stradui in vederea gasirii unui nou loc de munca corespunzator.
7. Costuri
MMSSF si BA suporta cheltuielile administrative ce revin fiecarei parti.
BA se va stradui, in limita posibilitatilor, sa apeleze la angajatorii
germani pentru ca acestia sa participe la cheltuielile de transport si de viza
pentru lucratorii din Romania.
8. Formulare
Cu exceptia prevederilor pct. 7 al cap. II, Acordurile de
angajare/Contractele de munca EZ/AV si chestionarele pentru constatarea
obligativitatii/exceptiei de asigurare, inclusiv traducerile acestora, vor fi
puse la dispozitie pe cheltuiala BA.
9. Adeverinta de munca
BA va face demersuri pe langa angajatori pentru ca lucratorii romani sa
obtina o adeverinta pentru munca depusa pe teritoriul Republicii Federale Germania
(anexa nr. 5).
CAP. 3
Dispozitii diverse
Anexele nr. 1 - 5*) fac parte integranta din prezenta intelegere.
Partea germana va informa partea romana despre modificarile aduse
legislatiei germane care aduc atingere dispozitiilor prezentei intelegeri.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 se comunica Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei.
CAP. 4
Intrarea in vigoare/Denuntarea
Prezenta intelegere intra in vigoare la data la care partea romana comunica
indeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea sa in vigoare. La
data intrarii in vigoare a prezentei intelegeri, Intelegerea dintre Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale din Romania si Oficiul Federal al Muncii din
Republica Federala Germania privind angajarea de lucratori romani pentru o
activitate cu durata determinata in Republica Federala Germania, semnata la
Bucuresti la 13 septembrie 1999, isi inceteaza valabilitatea.
Prezenta intelegere poate fi denuntata de oricare dintre parti, in scris,
cu cel putin 6 luni inainte de sfarsitul unui an calendaristic. In acest caz,
denuntarea isi produce efecte din prima zi a anului urmator.
Prezenta intelegere a fost semnata la 11 februarie 2005 la Bucuresti si la
3 februarie 2005 la Nurnberg, in doua exemplare originale, in limba romana si
in limba germana, ambele texte fiind egal autentice.
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei din Romania
Gheorghe Barbu,
ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei
Agentia Federala a Muncii
din Republica Federala Germania
Andreas Staible,
presedinte