HOTARARE Nr.
319 din 8 martie 2006
privind aprobarea Strategiei
nationale pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru perioada
2006-2009 si a Planului general de actiuni pentru implementarea Strategiei
nationale pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru perioada 2006-2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 270 din 24 martie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia naţională pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009, prevăzută
în anexa nr. 1, precum şi Planul general de acţiuni pentru implementarea
Strategiei naţionale pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
STRATEGIA NAŢIONALĂ
pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada
2006-2009
I. Consideraţii generale
1. Premise
Legislaţia României garantează drepturile egale ale
cetăţenilor de a participa la viaţa economică şi socială, de a se pregăti şi
forma într-o anumită profesie, de a se angaja, de a promova şi participa la
distribuirea beneficiilor, de a se bucura de protecţie socială în anumite
situaţii. Cu toate acestea, segregarea profesională a femeilor persistă încă şi
este demonstrată prin existenţa modelelor de ocupare diferenţiate pe sexe, ceea
ce determină disparităţile între venituri, chiar dacă principiul „la muncă
egală, salariu egal" este consacrat juridic.
Pornindu-se de la principiul egalităţii de şanse între
femei şi bărbaţi, astfel cum este definit în Legea nr. 202/2002 privind
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, republicată, care presupune luarea
în considerare a diferitelor capacităţi, necesităţi şi aspiraţii ale bărbaţilor
şi ale femeilor, precum şi tratamentul egal al acestora, în prezent, este
esenţial pentru România ca femeilor să li se asigure în mod real egalitatea
de şanse în ceea ce priveşte
accesul la educaţie, la formare şi la un loc de muncă, la întemeierea unei
familii şi la participarea la luarea de decizii publice şi politice, trăsătură
ce caracterizează societăţile democratice şi dezvoltate. In acest scop, România
depune un efort important pentru a-şi adapta legislaţia la principiul
nediscriminării pe criteriul de sex, conform legislaţiei comunitare.
Contextul românesc ne arată că în domeniul muncii femeile
suferă o serie de discriminări. Acestea se datorează faptului că există domenii
ale economiei în care femeile sunt majoritare sau domenii în care bărbaţii sunt
majoritari. Acest fapt duce la o segregare pe sexe a ocupaţiilor, observându-se
că cele feminizate sunt, în general, mai prost plătite.
In ceea ce priveşte nivelul de salarizare s-a constatat
că în ultimii 11 ani diferenţa dintre salariile angajaţilor de sex masculin
faţă de cele ale celor de sex feminin s-a redus cu 7 puncte procentuale, ajungând
la 14% în 2004 (faţă de 21% în 1994), conform studiului realizat de Eurostat,
Biroul de Statistică al Uniunii Europene. Diferenţa salariala este calculată în funcţie de salariul brut pe oră
câştigat de angajaţi.
Subliniem, de asemenea, că rata de ocupare a femeilor
din grupa de vârstă 15-64 ani a fost în anul 2004 de 52, 1%, valoare inferioară
ţintei de 60% stabilite prin Strategia Lisabona ca obiectiv european pentru
anul 2010 şi sensibil mai mică decât cea înregistrată la bărbaţi, respectiv de
63, 6%. Rata şomajului feminin a fost de 6, 9% în anul 2004. Creşterea ratei de
ocupare a femeilor va fi posibilă prin aplicarea unor măsuri care vizează
formarea profesională în general, formarea profesională continuă pentru femei,
formarea în domenii care ţin de promovarea femeilor în posturi de decizie şi în
viaţa politică (posturi de decizie, mediile politice, antreprenoriat), precum
şi prin campanii de sensibilizare a femeilor, în special a celor din mediul
rural, în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
Alegerile generale din anul 2004 nu au adus schimbări
importante în ceea ce priveşte reprezentarea femeilor în structurile
parlamentare şi guvernamentale. Din 469 de locuri de parlamentari, femeile
deţin 50 de locuri (10, 66%). In Camera Deputaţilor femeile reprezintă 11, 14%,
iar în Senat, 9, 48%. In Guvernul constituit după alegerile din 2004, din 15
ministere şi 25 de miniştri, 3 ministere sunt încredinţate femeilor (12%). La
sfârşitul anului 2004 efectivul salariaţilor din administraţia publică era de
159, 4 mii persoane, din care 59, 3% femei (94, 5 mii persoane).
In pofida progreselor
înregistrate, în special în domeniul educaţiei şi al ocupării, femeile încă mai
întâmpină multe obstacole în atingerea unei egalităţi reale, inclusiv în ceea
ce priveşte concilierea vieţii de familie cu viaţa profesională. Pentru ca
egalitatea reală să fie un fapt împlinit, este nevoie nu numai de o
îmbunătăţire a legislaţiei în sensul integrării principiului egalităţii, ci şi,
mai ales, de o schimbare a atitudinilor şi a comportamentelor, a stilurilor de
viaţă şi a structurilor sociale care le împiedică pe femei să-şi dezvolte în
mod liber personalitatea şi participarea activă în toate domeniile vieţii:
economie, cultură, politică etc.
Pentru ca aceste obiective să fie realmente eficiente,
este necesară elaborarea unei strategii care să stabilească acţiuni ce trebuie
îndeplinite, respectiv măsuri concrete, precum şi termenele-limită de
realizare, în aşa fel încât să fie posibilă evaluarea rezultatelor obţinute, şi
totodată să precizeze organele responsabile cu implementarea lor.
Strategia naţională pentru egalitatea de şanse între
femei şi bărbaţi îşi propune să stabilească o serie de măsuri şi de garanţii
destinate să elimine orice formă de discriminare directă sau indirectă şi să
permită exercitarea libertăţii omului şi a drepturilor sale fundamentale care
au la bază principiul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi
bărbaţi.
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei,
prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), în colaborare cu alte autorităţi şi
instituţii publice, cu confederaţiile sindicale, confederaţiile patronale,
precum şi cu organizaţiile neguvernamentale care derulează programe în domeniul
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, va aplica Strategia naţională
pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi va îndeplini toate
funcţiile de stimulare şi coordonare a măsurilor prevăzute de aceasta.
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale,
în domeniile lor de activitate, sub coordonarea metodologică a ANES, vor adopta
măsurile necesare pentru aplicarea prezentei strategii în toate acţiunile pe
care le vor întreprinde la nivelul fiecărui judeţ şi la nivelul municipiului
Bucureşti.
Derularea politicii de egalitate de şanse între femei
şi bărbaţi nu numai că favorizează o aprofundare şi o consolidare a
democraţiei, dar în acelaşi timp contribuie la o utilizare mai raţională şi mai
eficientă a resurselor umane.
II. Arii de intervenţie
1. Cadrul legislativ
Obiectiv: Armonizarea
legislaţiei naţionale cu cea internaţională şi în special cu cea europeană în
domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi
Continuarea procesului de armonizare a legislaţiei
româneşti cu reglementările comunitare în domeniul egalităţii de şanse între
femei şi bărbaţi reprezintă un obiectiv esenţial şi în acelaşi timp o obligaţie
juridică ce decurge din Acordul european instituind o asociere între România,
pe de o parte, Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă
parte, ratificat prin Legea nr. 20/1993.
Armonizarea legislaţiei
naţionale cu acquis-ul comunitar este totodată unul dintre angajamentele
asumate de România în documentele de poziţie, referindu-se la adoptarea de acte
normative de bază pentru domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
Totodată, este important ca
România să ratifice şi să adopte protocoalele şi normele organizaţiilor
internaţionale, cum ar fi Organizaţia Naţiunilor Unite, în domeniul egalităţii
de şanse între femei şi bărbaţi.
2. Capacitatea
instituţională
Obiectivul 1: Intărirea
capacităţii instituţionale a ANES
Consolidarea capacităţii instituţionale a ANES este
importantă pentru asigurarea unui management eficient al implementării Strategiei
naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi.
Obiectivul 2: Specializarea
resurselor umane implicate în implementarea la toate nivelurile a principiului
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
Formarea iniţială şi continuă a personalului cu
atribuţii în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi este necesară
pentru dezvoltarea unei abordări comune la nivel naţional în ceea ce priveşte
implementarea şi monitorizarea politicilor privind egalitatea de şanse între
femei şi bărbaţi şi în vederea construirii capacităţii instituţionale de
absorbţie a fondurilor structurale europene.
Obiectivul 3: Dezvoltarea
relaţiilor cu organismele internaţionale în domeniul egalităţii de şanse între
femei şi bărbaţi
Prin dezvoltarea şi consolidarea dialogului, a
parteneriatelor cu organismele internaţionale care activează în domeniul
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi se urmăreşte dezvoltarea
iniţiativelor şi completarea competenţelor instituţionale ale ANES, schimbul
reciproc de cunoştinţe, tehnici, experienţă şi organizarea de acţiuni comune în
domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
3. Viaţa economică
Una dintre modalităţile prin care poate fi atinsă
egalitatea de facto între
femei şi bărbaţi este o participare echilibrată la activităţile economice care
să asigure autonomie şi independenţă financiară femeilor.
Obiectivul 1: Imbunătăţirea
cunoaşterii situaţiei femeilor pe piaţa muncii
Pentru o mai bună cunoaştere a realităţilor
economico-sociale, pentru fundamentarea programelor privind egalitatea de şanse
între femei şi bărbaţi pe piaţa forţei de muncă, pentru elaborarea şi
monitorizarea politicilor sociale este nevoie de statistici construite într-un
cadru integrat şi comparabil. Dezvoltarea statisticilor de gen trebuie să se
realizeze prin includerea variabilei „sex" în toate cercetările statistice
din domeniu.
Obiectivul 2: Sprijinirea
accesului egal al femeilor şi bărbaţilor pe piaţa muncii
In ceea ce priveşte nivelul de salarizare, în general,
la funcţii şi condiţii de muncă egale, salariile de încadrare ale femeilor şi
bărbaţilor sunt aceleaşi. Disparităţile dintre salariile realizate de femei şi
de bărbaţi în diferite activităţi economice sunt determinate de diferenţele
dintre nivelul de calificare şi poziţia ierarhică la locul de muncă, deoarece
maternitatea şi perioada legală de concediu pentru creşterea şi îngrijirea
copilului intervin ca o ruptură în dezvoltarea carierei pentru femei.
Ocupaţiile dominant feminine, cum ar fi: funcţionari administrativi, lucrători operativi
în servicii şi comerţ şi asimilaţi, tehnicieni maiştri şi asimilaţi şi
specialişti cu ocupaţii intelectuale şi ştiinţifice, dar şi activităţile
economice cu cele mai mici salarii medii pentru femei: hoteluri şi restaurante,
comerţ, industrie prelucrătoare - arată că femeile sunt, în general, mai prost
plătite. Accesul egal pe piaţa muncii presupune iniţierea şi derularea unor
programe de informare referitoare la egalitatea în drepturi pe piaţa muncii
pentru femei şi pentru bărbaţi, precum şi stimularea interesului pentru
formarea profesională continuă în vederea facilitării accesului în toate
sectoarele de activitate. In acest sens este nevoie de implementarea de
programe speciale de reconversie profesională a forţei de muncă feminine în
sectoarele de activitate în care este în mod tradiţional mai puţin
reprezentată, în special în sectoarele ce folosesc tehnologii de formare şi de
informare.
Obiectivul 3: Concilierea
vieţii de familie cu cea profesională
Concilierea vieţii de familie cu cea profesională
reprezintă un aspect de mare interes atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi.
Dificultăţile cu care se confruntă femeile, mai ales mamele, în căutarea şi
păstrarea unui loc de muncă plătit, stereotipurile prin care se perpetuează
ideea că doar femeile sunt responsabile de îngrijirea familiei, precum şi
aşteptările culturale faţă de bărbat pentru a fi unicul întretinător al
familiei sunt aspecte care agravează inegalitatea dintre femei şi bărbaţi.
Implicarea bărbaţilor în coordonarea vieţii de familie şi a vieţii profesionale
reprezintă o problematică esenţială, dar şi dificilă. Este foarte importantă,
pentru că fără participarea bărbaţilor nu poate exista o împărţire egală a
responsabilităţilor, şi dificilă, pentru că prespune o schimbare în societate şi
în mentalitatea fiecărei femei şi a fiecărui bărbat.
Obiectivul 4: Respectarea principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în promovarea
profesională
Dezvoltarea cooperării între partenerii economici şi
partenerii sociali contribuie la atingerea egalităţii de gen în relaţiile de
muncă şi în special la asigurarea transparenţei pe
parcursul tuturor nivelurilor procesului de promovare.
Obiectivul 5: Facilitarea
inserţiei pe piaţa muncii a femeilor aflate în situaţie sau risc de
marginalizare
Pentru afirmarea principiului egalităţii de şanse între
femei şi bărbaţi se va urmări integrarea perspectivei de gen în programele de
protecţie socială a familiei şi în cele de prevenire şi de combatere a
marginalizării, destinate în mod deosebit femeilor din comunităţile rome,
femeilor vârstnice, celor fără educaţie etc.
4. Viaţa socială
„Egalitate" în viaţa
socială înseamnă că atât femeile, cât şi bărbaţii au aceleaşi drepturi,
responsabilităţi şi şanse. Crearea unei societăţi egale din punctul de vedere
al genului nu va fi atinsă decât dacă femeile şi bărbaţii vor conlucra pentru a
transforma realităţile care guvernează societatea actuală.
Obiectivul 1: Promovarea
participării egale a femeilor şi bărbaţilor în comunitate
Obiectivul prezentei strategii are în vedere
problematica accesului femeilor în viaţa socială, pe principiul promovării
valorilor, astfel încât să existe un echilibru în societate. Este importantă
realizarea de acţiuni informative adresate atât femeilor, cât şi bărbaţilor, cu
scopul revizuirii stilului de viaţă tradiţional, în care participarea activă în
comunitate este un atribut al bărbaţilor.
Obiectivul 2: Promovarea
participării egale a femeilor şi bărbaţilor în familie
Participarea bărbaţilor la responsabilităţile familiale
este considerată necesară de marea majoritate, chiar dacă femeia are sau nu un
loc de muncă. Deşi există o anumită percepţie asupra faptului că
responsabilităţile familiale trebuie să fie împărţite, punerea în practică
întâmpină dificultăţi.
Există mari discrepanţe între valorizările pe care le
dau cei doi parteneri implicării în realizarea sarcinilor domestice şi în îngrijirea copiilor (femeile
sunt cele care resimt mai puternic faptul că au anumite sarcini domestice
determinate, pe când bărbaţii cred că aceste sarcini se fac împreună, ceea ce
duce la valorizări diferite). Bărbaţii trebuie să îşi asume şi responsabilităţi
de îngrijire a copiilor sau a rudelor bolnave. Noile generaţii sunt purtătoare
de modele de roluri de gen egalitare în comparaţie cu vechea generaţie. Acest
fapt depinde şi de nivelul de studii al femeilor.
Obiectivul 3: Implicarea
bărbaţilor în promovarea principiului egalităţii de şanse între femei şi
bărbaţi
Se impune ca mult mai mulţi bărbaţi să fie implicaţi în
activităţile de implementare a principiului egalităţii de şanse în toate
domeniile vieţii sociale, deoarece este nevoie de ambele puncte de vedere
pentru a iniţia politici publice.
Obiectivul 4: Susţinerea
măsurilor de prevenire şi combatere a traficului de femei
Lupta împotriva traficului de persoane în scopul
exploatării sexuale trebuie direcţionată înspre: măsuri de prevenire, asistenţă
şi protecţie a victimelor şi anihilarea reţelelor de traficanţi.
Obiectivul 5: Susţinerea
măsurilor de prevenire şi combatere a violenţei de gen
Violenţa de gen constituie o încălcare a drepturilor
fundamentale ale omului. In acealşi timp constituie o manifestare a relaţiilor
tradiţionale de putere dintre femei şi bărbaţi, care au condus la dominarea şi
discriminarea femeilor şi au împiedicat dezvoltarea şi participarea femeilor în
societate. Violenţa de gen este vizibilă la nivelul tuturor claselor sociale şi
este îndreptată către toate femeile, indiferent de vârstă sau de condiţie
socială.
Obiectivul 6: Prevenirea hărţuirii
sexuale
Hărţuirea sexuală continuă să fie o problemă majoră a
societăţii româneşti. Este necesar să se acorde o mai mare atenţie acestui tip
de violenţă, iar prevederile legislative şi sancţiunile trebuie să aibă un mai
mare impact.
5. Participarea la luarea deciziei
Participarea echilibrată a femeilor şi a bărbaţilor în
toate domeniile vieţii sociale, politice şi economice este mai mult decât
necesară pentru a atinge o competitivitate şi o dezvoltare durabilă, precum şi
pentru a obţine şi a consolida o democraţie reală. In acest scop, se impune:
Obiectivul 1: Reglementarea
participării echilibrate a femeilor şi a bărbaţilor la procesul
decizional
Participarea echilibrată a femeilor şi a bărbaţilor în
organismele de luare a deciziei reprezintă un obiectiv central într-o societate
democratică. Ambele sexe trebuie să fie reprezentate la toate nivelurile
procesului decizional.
Obiectivul 2: Stimularea
participării echilibrate a femeilor şi a bărbaţilor la toate nivelurile
procesului decizional
Asigurarea unei reprezentări echilibrate a femeilor şi
a bărbaţilor în procesul decizional se poate realiza prin intervenţii la nivel
legislativ, prin campanii de sensibilizare şi informare, prin acţiuni pozitive
pentru femei şi prin mobilizarea
societăţii civile. Obiectivul esenţial este să ne asigurăm că femeile şi
bărbaţii îşi exercită în mod egal puterea şi influenţa şi că femeile nu se
limitează doar la poziţiile de subordonare în cadrul procesului decizional.
6. Roluri şi stereotipuri de
gen
Acest sector vizează stereotipurile de gen şi
necesitatea modificării comportamentelor, atitudinilor, normelor şi valorilor,
ţinându-se cont de evoluţia rolurilor pe care îl au femeile şi bărbaţii în
societate.
Acţiunile prevăzute în această direcţie se referă la
înlocuirea modelelor culturale, care reflectă stereotipuri sexiste la nivelul
societăţii, şi la integrarea principiului egalităţii între femei şi bărbaţi,
mai ales în politicile privitoare la educaţie, ştiinţă, mass-media, tineret şi
sport.
Politica egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în
educaţie, cultură şi mass-media se structurează după trei obiective:
Obiectivul 1: Abordarea integratoare a perspectivei de gen (gender mainstreaming) în programarea,
elaborarea, implementarea şi evaluarea tuturor politicilor publice
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv se va avea în
vedere, în primul rând, operarea cu indicatori şi instrumente care să permită
integrarea perspectivei de gen în politicile publice. La nivelul resurselor
umane, se va urmări includerea modulelor de gen în cursurile de formare a
tuturor persoanelor care intervin în gestionarea şi derularea de politici
publice.
Obiectivul 2: Combaterea
stereotipurilor şi rolurilor sexiste din sistemul de învăţământ
Educaţia trebuie să fie una dintre căile fundamentale
de corectare a inegalităţilor sociale şi, desigur, a celor care au loc din
motive de sex, contribuind astfel la construirea unei societăţi libere şi
democratice. Schimbarea politicii de gen în educaţie este un proces continuu,
acţiunile privind modificarea unor componente ale pregătirii cadrelor didactice
şi ale conţinutului programelor şi manualelor şcolare punându-se în practică treptat.
In privinţa politicilor referitoare la personalul
didactic, se va insista asupra echilibrării de gen a managementului
educaţional, asupra pregătirii învăţătorilor şi profesorilor pentru strategii
emancipatoare în privinţa genurilor, urmărindu-se totodată şi echilibrarea de
gen a corpului profesoral. Pe de altă parte, politicile curriculare se vor axa
pe schimbarea programelor disciplinelor de învăţământ, prin introducerea de
elemente care să vizeze educaţia partenerială de gen, şi pe modificarea
modelelor culturale care reflectă stereotipuri sexiste în manualele şcolare, la
toate nivelurile de învăţământ. Totodată, aceste politici vor încuraja
principiul acordării de şanse egale pentru bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte
accesul la toate formele de educaţie, profesie şi viaţă publică, avându-se
permanent în vedere eliminarea discriminărilor latente, a practicilor şi a
abordărilor cu potenţial sexist în procesul educativ-formativ şi promovarea
educaţiei parteneriale pentru viaţa privată. Dar nu toate inegalităţile din
educaţie îşi au originea la nivelul
sistemului însuşi. Multe dintre ele se datorează sistemului social în general,
mai exact, modului în care sunt tratate femeile şi bărbaţii, la rândul lor, în
mass-media. Pentru obţinerea unei egalităţi reale se impune, astfel, adoptarea
de măsuri care să combată stereotipurile şi rolurile sexiste transmise de
publicitate şi de mass-media în general.
Obiectivul 3: Promovarea
principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în cultură şi mass-media
Acest obiectiv se poate realiza prin implicarea
mass-media în ceea ce priveşte sensibilizarea societăţii, cu privire la
principiile ce stau la baza Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse
între femei şi bărbaţi, în scopul respectării demnităţii umane în prezentarea
imaginii femeilor şi bărbaţilor, şi prin încurajarea folosirii unui limbaj nonsexist
şi nediscriminatoriu. Prin diverse emisiuni sau acţiuni culturale se va urmări
punerea în evidenţă a rolurilor şi contribuţiilor femeilor din istoria şi
cultura română. In acelaşi timp, la nivelul formării profesionale a
specialiştilor din domeniul culturii şi mass-media, se vor avea în vedere
sensibilizarea la perspectiva de gen şi dotarea cu instrumentele necesare
pentru integrarea acestui principiu în activitatea lor cotidiană.
7. Monitorizarea şi
evaluarea Planului general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale
pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi
Orientarea pe rezultate constituie o prioritate a ANES.
In acest sens, au fost introduse mecanismele de
monitorizare şi evaluare a Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse
între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni.
Monitorizarea implementării Strategiei naţionale pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni,
precum şi evaluarea acestora vor fi realizate de către ANES.
Obiectivul 1: Crearea unui set de indicatori de evaluare
ANES va elabora până la sfârşitul anului 2006 un set de
indicatori cu caracter general şi specific pentru evaluarea acţiunilor cuprinse
în Planul general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi (2006-2009).
Indicatorii vor fi utilizaţi pe parcursul evaluării şi
vor măsura gradul de atingere a obiectivelor de bază. Pe parcursul
implementării Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi
bărbaţi şi a Planului general de acţiuni, indicatorii vor fi revăzuţi şi
îmbunătăţiţi în scopul unei mai bune evaluări a rezultatelor.
Obiectivul 2: Raportarea anuală
a stadiului îndeplinirii acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru
implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi
bărbaţi de către fiecare autoritate sau instituţie publică responsabilă
Fiecare autoritate sau
instituţie publică responsabilă cu implementarea acţiunilor cuprinse în Planul
general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea
de şanse între femei şi bărbaţi va elabora şi va transmite anual, până la
sfârşitul lunii octombrie, un raport privind stadiul îndeplinirii acţiunilor, pe baza unui model de raport
care va fi comunicat de către ANES.
Obiectivul 3: Evaluarea
stadiului implementării acţiunilor cuprinse în Planul general de acţiuni pentru
implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi
bărbaţi
Evaluarea progresului în implementarea Strategiei
naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi se va realiza anual
de către ANES şi va fi comunicată şi celorlalte autorităţi şi instituţii
publice responsabile de implementarea acesteia.
Evaluarea va lua în considerare atât termenele
prevăzute pentru fiecare acţiune, cât şi indicatorii de evaluare identificaţi
de către ANES.
Obiectivul 4: Recomandări
privind implementarea Planului general de acţiuni pentru implementarea
Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi
Pe baza evaluării anuale, ANES va face recomandări
privind îmbunătăţirea procesului de implementare a Strategiei naţionale pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi şi a Planului general de acţiuni.
Obiectivul 5: Evaluarea finală
a Planului general de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi
ANES va elabora o analiză referitoare la evaluarea
finală a îndeplinirii obiectivelor şi acţiunilor cuprinse în Planul general de
acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse
între femei şi bărbaţi, în septembrie 2009.
ANES va comunica şi celorlalte autorităţi şi instituţii
publice responsabile de implementarea Strategiei naţionale pentru egalitatea de
şanse între femei şi bărbaţi rezultatele evaluării finale a îndeplinirii
obiectivelor propuse.
8. Finanţare
Iniţierea, dezvoltarea şi aplicarea Strategiei
naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi implică asigurarea
resurselor financiare care să garanteze realizarea obiectivelor propuse în
acest document.
Resurse financiare:
1. fonduri de la bugetul de stat prin bugetele
ministerelor şi instituţiilor responsabile, cu atribuţii în domeniu;
2. venituri proprii, potrivit legislaţiei în vigoare;
3. fonduri externe rambursabile şi nerambursabile,
în condiţiile legii;
4. donaţii şi sponsorizări, cu respectarea
dispoziţiilor legale.
Implementarea obiectivelor
strategice stabilite prin acest document necesită un suport financiar consistent.
Prin urmare, toate autorităţile şi instituţiile publice implicate în
implementarea Planului general de acţiuni vor include în fundamentarea
propriilor planuri de acţiune principalele aspecte strategice structurate în
domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi.
Se aşteaptă ca odată cu creşterea economică prognozată
să crească şi finanţarea publică pentru acţiunile care au drept scop asigurarea
egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în toate domeniile sferei publice şi
private.
ANEXA Nr. 2*)
Planul general de acţiuni pentru implementarea
Strategiei naţionale pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru perioada 2006-2009
I. Cadrul legislativ
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Armonizarea legislaţiei naţionale cu
cea internaţională şi în special cu cea europeană în domeniul egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi.
|
A. Modificarea Legii 202/2002 privind
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, republicată în M. O., Partea I,
nr. 135, din data de 14. 02. 2005
|
ANES
|
Trim. III 2006
|
B. Aplicarea principiului egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi în elaborarea normelor de drept
|
ANES
Ministerele şi
celelalte
instituţii
publice care au
iniţiativă
legislativă, potrivit
domeniului lor
de activitate
|
Permanent
|
II. Capacitatea instituţională
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. întărirea capacităţii instituţionale
a ANES
|
A. Creşterea numărului de angajaţi la
nivel central
|
ANES
|
2006
|
B. înfiinţarea de structuri
teritoriale în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi
|
ANES
MMSSF
|
2006
|
2. Specializarea resurselor umane
implicate în implementarea la toate
|
A. Organizarea de cursuri de formare pentru persoanele cu atribuţii
în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi
|
ANES
INA
MEdC
|
Anual
|
*) Anexa nr. 2
este reprodusă în facsimil
nivelurile a pricipiului egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi
|
|
CNFPA
|
|
3. Dezvoltarea relaţiilor cu organismele
internaţionale în domeniul egalităţii de şanse între femei şi
bărbaţi
|
A. Iniţierea şi menţinerea relaţiilor
cu organismele internaţionale
|
ANES
MAE MIE
|
Permanent
|
III. Viata economică
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Analizarea
situaţiei socio-economice a femeilor
|
A. Raport asupra situaţiei actuale
|
ANES
MMSSF ANOFM CNFPA
|
Trim III, 2006
|
B. Identificarea datelor
disponibile în sistemul statistic naţional şi transmiterea acestora
la instituţiile implicate în elaborarea raportului.
|
INS
|
Trim I, 2007
|
2. Sprijinirea accesului egal
al femeilor şi bărbaţilor pe piaţa muncii
|
A. Campanii de informare a femeilor şi
bărbaţilor privind drepturile egale pe piaţa muncii
|
ANES MMSSF ANOFM
MEC IM
|
Anual
|
B. Promovarea accesului egal la formare
iniţială şi continuă pentru femei şi bărbaţi
|
ANES
ANOFM CNFPA
|
Anual
|
C. Promovarea accesului femeilor
şi bărbaţilor în activităţi economice unde au o reprezentare scăzută
|
ANES
ANOFM
MEC
|
Anual
|
|
D. Promovarea principiului plăţii
egale pentru muncă de valoare egală
|
ANES
MMSSF
IM
|
Anual
|
3. Concilierea vieţii de familie cu
viaţa profesională
|
A. Promovarea măsurilor care permit
flexibilizarea timpului de muncă
|
ANES
MMSSF
|
2009
|
B. încurajarea taţilor de a se implica în
creşterea şi îngijirea copiilor, inclusiv prin solicitarea de
concedii paternale şi parentale
|
ANES
MMSSF
|
2007
|
C. Promovare dezvoltării de
servicii sociale în comunitate pentru îngijirea copiilor şi a
persoanelor dependente din familie
|
ANES
MMSSF
|
2009
|
D. Informarea privind
protecţia maternităţii la locul de muncă
|
ANES
MMSSF
|
Anual
|
4. Respectarea principiului egalităţii
de şanse între femei şi bărbaţi în promovarea profesională
|
A. Promovarea principiului
transparenţei la toate nivelurile procesului de promovare
|
ANES
|
Anual
|
5. Facilitarea inserţiei pe piaţa
muncii a femeilor aflate în situaţie sau risc de marginalizare
|
A. Identificarea oportunităţilor de
angajare pentru femeile aflate în situaţie sau risc de marginalizare
|
ANES
ANOFM
|
Anual
|
B. Informarea privind oportunităţile
de angajare pentru femeile aflate în situaţie sau risc de marginalizare
|
ANES
ANOFM MMSSF
|
Anual
|
IV. Viata socială
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Promovarea
participării egale a femeilor şi bărbaţilor în comunitate
|
A. Promovare implicării femeilor
în activităţi civice şi recunoaşterea zonelor de activitate şi participare
civică unde femeile s-a implicat deja şi există organizaţii
neguvernamentale care să le reprezinte
|
ANES MEdC
|
Anual
|
2. Promovarea participării egale a
femeilor şi bărbaţilor la îndeplinirea responsabilităţilor familiale
|
A. Campanii de sensibilizare în vederea schimbării de
atitudini cu privire la modul în care se obişnuieşte împărţirea rolurilor şi
responsabilităţilor domestice
|
ANES
MMSSF
MEdC
|
Anual
|
B. Promovarea implicării taţilor în
educaţia copiilor
|
ANES MEdC
|
Anual
|
|
C. Promovarea implicării cuplurilor, a femeilor şi
bărbaţilor, în activităţi de formare, educare, comunicare având ca
scop schimbarea de comportament cu privire la folosirea mijloacelor
moderne de planificare familială
|
ANES
MS
MEdC
|
Anual
|
3. Implicarea bărbaţilor în promovarea
principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi
|
A. Incurajarea prezenţei
bărbaţilor în desfăşurarea activităţilor de promovare a principiului
egalităţii de gen
|
ANES
MEdC
|
Permanent
|
4. Susţinerea măsurilor de prevenire şi
combatere a traficului cu femei
|
A. Consolidarea cooperării cu
instituţiile şi organizaţiile care au activitate în domeniu
|
ANES
MAI
MEdC
|
Permanent
|
5. Susţinerea măsurilor de prevenire şi
combatere a violenţei de gen
|
A. Consolidarea cooperării cu
instituţiile şi organizaţiile care au activitate în domeniu
|
ANES
ANPF MAI
|
Permanent
|
6. Prevenirea hărţuirii sexuale
|
A. Informarea
populaţiei asupra prevederilor legale privind hărţuirea
sexuală
|
ANES
MMSSF
MEdC
MAI
|
Anual
|
V. Participarea la luarea deciziei
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Reglementarea
participării echilibrate a femeilor şi bărbaţilor la procesul decizional
|
A. Modificarea legilor electorale (Legea
67/2004 pentru alegerea autorităţilor adminstraţiei publice locale
cu modificările şi completările ulterioare şi Legea
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului) cu
modificările şi completările ulterioare în sensul introducerii de
prevederi care să faciliteze o mai mare participare a femeilor la luarea deciziei
|
Autoritatea Electorală
Centrală
MAI
ANES
|
2007
|
2. Stimularea
participării femeilor la toate nivelurile procesului decizional
|
A. Organizarea de campanii de informare
şi promovarea de acţiuni pozitive privind creşterea gradului de participare a
femeilor la procesul decizional
|
ANES
Ministerele şi celelalte
instituţii publice care au
iniţiativă legislativă,
potrivit
domeniului lor de activitate
|
Anual
|
VI. Rolurile şi stereotipurile de gen
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Abordarea
integratoare a perspectivei de gen (gender
mainstreaming) în programarea, elaborarea, implementarea şi
evaluarea tuturor politicilor publice
|
A. Elaborarea şi utilizarea de indicatori
şi de instrumente care să permită integrarea perspectivei de gen în
politicile publice
|
ANES
INS
Ministerele şi
celelalte
instituţii
publice care au
iniţiativă
legislativă, potrivit
domeniului lor
de activitate
|
Permanent
|
B. Includerea modulelor de gen în toate cursurile de formare
adresate funcţionarilor publici şi altor categorii profesionale
|
ANES
INA
ANFP
CNFPA
|
Permanent
|
2. Eliminarea
stereotipurilor şi rolurilor sexiste din sistemul de învăţământ
|
A. Promovarea principiului egalităţii de şanse în elaborarea
curriculei naţionale, a manualelor şcolare, materialelor didactice şi
cursurilor universitare
|
ANES
MEdC CNCD
|
Permanent
|
B. Acţiuni de sensibilizare
privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru elevi şi cadrele
didactice
|
ANES
MEdC
ANT
CNCD
|
Anual
|
3. Promovarea principiului egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi în cultură şi mass-media
|
A. Acţiuni de sensibilizare
pentru evidenţierea figurilor feminine din istoria şi cultura română
|
ANES CNA SRR MCC MEdC
|
Anual
|
B. Acţiuni de promovare în
vederea utilizării unui limbaj nonsexist şi nediscriminator
în cultură şi mass-media
|
ANES
MMSSF
CNA
MEC
ANOFM
CNCD
ANT
ANOFM
MCC
|
Anual
|
|
C. Colaborarea cu mijloacele de comunicare în masă în scopul
respectării demnităţii umane în prezentarea imaginii femeilor şi a bărbaţilor
|
ANES CNA
SRR MCC
|
Permanent
|
D. Organizarea de seminarii
în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi destinate
reprezentanţilor mass-media
|
ANES MCC
MEC
|
Anual
|
VII. Monitorizarea şi evaluarea Planului
General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea
de Şanse între femei şi bărbaţi
Obiectiv
|
Acţiune
|
Responsabili
|
Termen
|
1. Identificarea unui sistem de
monitorizare a Planului General de
Acţiuni pentru implementarea
Strategiei Naţionale pentru
Egalitatea de Şanse între femei şi
bărbaţi
|
A. Crearea unui set de
indicatori de evaluare
a acţiunilor cuprinse în Planul General de Acţiuni pentru
implementarea
Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de
Şanse între femei şi bărbaţi
|
ANES
|
Trim II,
2006
|
2. Raportarea anuală
a stadiului îndeplinirii acţiunilor cuprinse în Planului General de
Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea
de Şanse între femei şi bărbaţi de către fiecare instituţie
responsabilă
|
A. Elaborarea şi distribuirea unui model tip de raport de activitate
|
ANES
Autorităţile şi
instituţiile
publice prevăzute în Planul
General de Acţiuni
|
Anual (luna februarie)
|
3. Evaluarea stadiului implementării
acţiunilor cuprinse în Planului General de Acţiuni
pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse
între femei şi bărbaţi
|
A. Raport anual
privind evaluarea implementării
Planului General de
Acţiuni pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse
între femei şi bărbaţi
|
ANES
|
Anual (în luna martie)
|
4. Recomandări privind
implementarea Planului General de Acţiuni pentru implementarea
Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei
şi bărbaţi
|
A.
Elaborarea unor recomandări privind implementarea Planului General de Acţiuni
pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între
femei şi bărbaţi
|
ANES
|
Permanent
|
5. Evaluarea finală a Planului
General de Acţiuni pentru implementarea Strategiei
Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi în 2009
|
A. Raportul final
privind evaluarea
Planului General de Acţiuni
pentru implementarea Strategiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între
femei şi bărbaţi
|
ANES
|
2009
|
ANEXĂ la Planul general de acţiuni
ABREVIERI
MMSSF - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei
MAI - Ministerul Administraţiei şi Internelor
MIE - Ministerul Integrării Europene
MAE - Ministerul Afacerilor Externe
MCC - Ministerul Culturii şi
Cultelor
MEC - Ministerul Economiei şi Comerţului
MEdC - Ministerul Educaţiei şi Cercetării
MS - Ministerul Sănătăţii
ANES - Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse
între Femei şi Bărbaţi
INS - Institutul Naţional de Statistică
CNCD - Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării
INA - Institutul Naţional de Administraţie
CNFPA - Consiliul Naţional pentru Formarea Profesională a
Adulţilor
ANOFM - Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
IM - Inspecţia Muncii
ANPF - Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei
AEC - Autoritatea Electorală Centrală
ANFP - Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici
ANT - Autoritatea Naţională pentru Tineret
CNA - Consiliul Naţional al Audiovizualului
SRR - Societatea Română de Radiodifuziune