Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 3 din 13 iulie 2010

în Cauza Ahmed împotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 161 din 7 martie 2011



In Cauza Ahmed împotriva României,

Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Josep Casadevall, presedinte, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Egbert Myjer, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, Ann Power, judecatori, si Santiago Quesada, grefier de sectie,

dupa ce a deliberat în camera de consiliu la data de 22 iunie 2010,

pronunta urmatoarea hotarâre, adoptata la aceasta data:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se afla o cerere (nr. 34.621/03) îndreptata împotriva României, prin care un cetatean irakian, domnul Hamdoon Ahmed Ahmed (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 6 septembrie 2003, în temeiul art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).

2. Reclamantul este reprezentat de doamna E. Crângariu, avocat în Bucuresti. Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul sau, domnul Razvan-Horatiu Radu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3. La data de 9 octombrie 2008, presedintele Sectiei a treia a hotarât sa comunice cererea Guvernului. Intemeindu-se pe dispozitiile art. 29 § 3 din Conventie, acesta a hotarât, de asemenea, ca admisibilitatea si fondul sa fie examinate împreuna.

ÎN FAPT

I. Circumstantele cauzei

4. Reclamantul s-a nascut în anul 1962 si locuieste în Irak. Nu exista nicio informatie precisa cu privire la domiciliul actual al reclamantului.

5. Prin Ordonanta din 7 martie 2003, reclamantul a fost declarat persoana indezirabila pentru o durata de 10 ani de catre un procuror al Parchetului de pe lânga Curtea de Apel Bucuresti. Intemeindu-se pe Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în România (denumita în continuare OUG nr. 194/2002), procurorul a observat ca existau suficiente indicii care aratau ca reclamantul, care se stabilise pe teritoriul României din anul 1982, comisese fapte de natura sa puna în pericol siguranta statului. In plus, acesta a constatat ca dreptul reclamantului de a se afla pe teritoriul României încetase la data la care fusese adoptata ordonanta sus-mentionata.

6. La data de 10 martie 2003, Directia pentru Straini l-a informat pe reclamant ca fusese declarat indezirabil si ca trebuia sa paraseasca imediat teritoriul României.

7. In aceeasi zi, Parchetul de pe lânga Curtea de Apel Bucuresti a dispus, în temeiul art. 93 din OUG nr. 194/2002, plasarea reclamantului pe o durata de 30 de zile la Centrul de primire, tranzit si gazduire Otopeni (denumit în continuare centrul de tranzit), în vederea îndepartarii sale de pe teritoriul României. Partile relevante ale ordonantei respective prevad urmatoarele:

„Procurorul CP. al Parchetului de pe lânga Curtea de Apel Bucuresti (...) Constata:

Prin Ordonanta din 7 martie 2003, s-a dispus, în baza art. 83 alin. 3 din OUG 194/2002 declararea ca indezirabil a reclamantului pentru motive de siguranta nationala.

Având în vedere faptul ca la data de 10 martie 2003 cetateanului strain i s-a adus la cunostinta aceasta masura si ca acesta nu poate fi îndepartat de pe teritoriul României, urmeaza sa fie dispusa luarea acestuia în custodie publica (...)."

8. Prin Adresa din data de 10 martie 2003, seful Oficiului National pentru Refugiati a informat Directia pentru Straini despre procedura de acordare a statutului de refugiat politic reclamantului, care era pendinte si care nu permitea îndepartarea acestuia de pe teritoriu din cauza dreptului sau de sedere în România pâna la expirarea unui termen de 15 zile de la pronuntarea unei decizii definitive care sa statueze asupra cererii sale de acordare a statutului de refugiat politic. Oficiul National pentru Refugiati mentiona Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România*) ca temei legal.

1. Procedura de plasare a reclamantului în centrul de tranzit

9. La data de 10 martie 2003, cu ocazia admiterii reclamantului în centrul de tranzit, acestuia i s-a înmânat regulamentul intern al centrului si ordonanta parchetului din data de 10 martie 2003 si a fost informat despre faptul ca putea face plângere împotriva acestei decizii, fara ca o astfel de plângere sa fie suspensiva de executare. Ordonanta parchetului mentiona ca motiv unic pentru plasarea sa în centru faptul ca a fost declarat persoana indezirabila si ca nu a parasit teritoriul în termenul prevazut de lege.

10. La data de 2 aprilie 2003, Ministerul de Interne a solicitat presedintelui Curtii de Apel Bucuresti prelungirea masurii de plasare a reclamantului în centrul de tranzit, motivând ca autoritatile competente nu fusesera în masura sa execute masura îndepartarii de pe teritoriul României, reclamantul neaflându-se în posesia unui document de transport valabil.

11. Prin Sentinta din data de 7 aprilie 2003, Curtea de Apel Bucuresti a admis aceasta cerere si a prelungit masura plasarii reclamantului pâna la data de 8 iulie 2003. Curtea de apel a statuat, pe de o parte, ca Ordonanta din 10 martie 2003 era înca valabila, nefiind desfiintata prin nicio hotarâre judecatoreasca, si, pe de alta parte, ca reclamantul nu avea document de calatorie si facea obiectul unei proceduri de acordare a statutului de refugiat. Aceasta hotarâre a ramas definitiva la data de 12 februarie 2004, prin respingerea recursului formulat de reclamant împotriva deciziei mentionate mai sus a curtii de apel.

*) Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogata prin art. 152 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006.

2. Contestarea ordonantei de îndepartare de pe teritoriul României

12. La data de 17 martie 2003, reclamantul a contestat Ordonanta din 7 martie 2003 prin care parchetul îl declarase persoana indezirabila si a dispus sa paraseasca teritoriul României. El arata ca este perfect integrat în societatea româneasca: locuia în România de 21 de ani, unde venise pentru a studia arhitectura; se casatorise cu o femeie de nationalitate româna (de care divortase de curând) si era administratorul unei societati comerciale înregistrate în România. De asemenea, el a aratat ca, daca ar fi fost trimis înapoi în tara sa de origine dupa studii, ar fi fost obligat, conform legii irakiene, sa efectueze un stagiu militar obligatoriu; or, el se opunea vehement politicii militare a guvernului irakian, în special a presedintelui de la acea data. Reclamantul s-a declarat consternat de concluzia parchetului conform careia el reprezenta un pericol pentru siguranta nationala a României si a solicitat instantei sa verifice informatiile ce au stat la baza acestei constatari a parchetului si la baza deciziei prin care era declarat indezirabil, pe care o considera injusta.

13. Prin Sentinta din data de 20 martie 2003, Curtea de Apel Bucuresti i-a respins contestatia. Aceasta a retinut ca masura litigioasa fusese luata de parchet în temeiul OUG nr. 194/2002 si ca datele si informatiile ce au stat la baza deciziei parchetului nu puteau în niciun caz sa fie aduse la cunostinta persoanei declarate indezirabile, având în vedere caracterul lor de secret de stat, conform OUG nr. 194/2002 si Legii nr. 51/1991 privind siguranta nationala a României, coroborate.

14. Reclamantul a formulat recurs împotriva acestei sentinte, aratând ca prima instanta nu analizase temeinicia contestatiei sale deoarece omisese sa îi solicite parchetului informatiile ce statusera la baza deciziei prin care a fost declarat indezirabil, ceea ce i-arfi permis sa exercite un control al motivelor pe care s-a întemeiat aceasta decizie. Pe de alta parte, el a aratat ca în fata judecatorilor nu fusese adusa nicio proba în sprijinul tezei parchetului si ca singurul document depus la dosar era Ordonanta parchetului din 7 martie 2003; or, acest document era lapidar si nu continea indicii sau informatii care sa le permita judecatorilor sa verifice daca comisese sau nu fapte de natura sa puna în pericol siguranta statului.

15. Conform afirmatiilor Guvernului, la data de 26 iunie 2003, o noua cerere de prelungire a masurii de luare în custodie a reclamantului a fost admisa prin Sentinta din data de 2 iulie 2003 a Curtii de Apel Bucuresti, dispunându-se prelungirea acestei masuri pâna la data de 8 septembrie 2003. La dosar nu au fost depuse copii ale acestor hotarâri judecatoresti.

16. Prin Decizia din data de 1 octombrie 2003, Curtea Suprema de Justitie a respins recursul reclamantului, pe care l-a considerat inadmisibil. Aceasta a retinut ca sentinta Curtii de Apel Bucuresti era definitiva si nu putea face obiectul niciunei cai de atac.

3. Demersuri în vederea obtinerii unui titlu de calatorie

17. Din dosar reiese ca, la o data neprecizata, titlul de calatorie al reclamantului nu mai era valabil. La data de 9 aprilie 2003, acesta a primit din partea Ambasadei Irakului la Bucuresti un titlu de calatorie temporar, valabil pâna la data de 9 mai 2003. Acest titlu nu a mai fost prelungit de Ambasada Irakului.

18. Autoritatile române i-au eliberat reclamantului un nou titlu de calatorie valabil pâna la data de 25 iulie 2003, prelungit ulterior pâna la data de 4 septembrie 2003. Aceleasi autoritati au solicitat Ambasadei Iordanului si Ambasadei Turciei eliberarea unei vize de tranzit, însa au fost refuzate.

4. Procedura având ca obiect obtinerea statutului de refugiat si îndepartarea reclamantului de pe teritoriu

19. Prin Sentinta din 21 aprilie 2003, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a respins plângerea formulata de reclamant împotriva unei decizii a Oficiului National pentru Refugiati, prin care acestuia i s-a refuzat statutul de persoana refugiata pe teritoriul României. Instanta a statuat ca simplul refuz al reclamantului de a se înrola în armata irakiana din cauza ca se considera o persoana pacifista si ca nu era de acord cu politica militara irakiana nu era un motiv suficient pentru a i se acorda statutul de refugiat. Aceasta sentinta a ramas definitiva dupa ce a fost confirmata în recurs prin Decizia din data de 10 octombrie 2003 a Tribunalului Bucuresti.

20. Reclamantul a parasit teritoriul României la data de 26 septembrie 2003. Conform informatiilor furnizate de avocata sa, el se afla în prezent în Irak, unde are „o situatie dramatica". Nu a mai fost oferita nicio alta precizare pentru a sustine aceasta afirmatie.

II. Dreptul si practica interna pertinente

A. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor din România (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 27 decembrie 2002)

21. Prevederile relevante sunt urmatoarele:

ARTICOLUL 81

„(1) Aducerea la cunostinta strainului a dispozitiei de parasire a teritoriului României se realizeaza de catre Autoritatea pentru straini ori de formatiunile sale teritoriale.

(2) Dispozitia de parasire a teritoriului se redacteaza în doua exemplare, în limba româna si într-o limba de circulatie internationala.

(3) Atunci când strainul este prezent, un exemplar al dispozitiei de parasire a teritoriului se înmâneaza acestuia, sub semnatura (...)

(4) Daca strainul nu este prezent, comunicarea se realizeaza astfel:

a) prin posta, cu confirmare de primire, la adresa la care strainul a declarat ca locuieste;

b) prin afisare la sediul Autoritatii pentru straini si al formatiunii teritoriale, în cazul în care nu se cunoaste adresa la care locuieste strainul."

ARTICOLUL 83

„(1) Declararea ca indezirabil constituie o masura administrativa de autoritate, dispusa împotriva unui strain care a desfasurat, desfasoara ori exista indicii temeinice ca intentioneaza sa desfasoare activitati de natura sa puna în pericol siguranta nationala sau ordinea publica.

(2) Masura prevazuta la alin. (1) se dispune de catre procurorul anume desemnat de la Parchetul de pe lânga Curtea de Apel Bucuresti, la propunerea Autoritatii pentru straini sau a altor institutii cu competente în domeniul ordinii publice si sigurantei nationale care detin date sau indicii temeinice în sensul celor prevazute la alin. (1).

(3) Procurorul se pronunta, prin ordonanta motivata, în termen de 5 zile de la primirea propunerii formulate în conditiile alin. (2) si, în cazul aprobarii acesteia, transmite ordonanta de declarare ca indezirabil la Autoritatea pentru straini pentru a fi pusa în executare. Atunci când declararea strainului ca indezirabil se întemeiaza pe ratiuni de siguranta nationala, în continutul ordonantei nu vor fi mentionate motivele care stau la baza acestei decizii.

(4) Dreptul de sedere al strainului înceteaza de drept de la data emiterii ordonantei de declarare ca indezirabil.

(5) Perioada pentru care un strain poate fi declarat indezirabil este de la 5 la 15 ani (...)"

ARTICOLUL 84

„(1) Ordonanta de declarare ca indezirabil se aduce la cunostinta strainului de catre Autoritatea pentru straini, în conditiile prevazute la art. 81.

(2) Comunicarea datelor si informatiilor care constituie motivele ce au stat la baza deciziei de declarare ca indezirabil pentru ratiuni de siguranta nationala se poate face numai în conditiile stabilite si catre destinatarii în mod expres prevazuti de actele normative care reglementeaza regimul activitatilor referitoare la siguranta nationala si protejarea informatiilor clasificate. Asemenea date si informatii nu pot fi, sub nicio forma, direct sau indirect, aduse la cunostinta strainului declarat indezirabil."

ARTICOLUL 85

„(1) Ordonanta de declarare ca indezirabil poate fi atacata de strainul împotriva caruia a fost dispusa, în termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii, la Curtea de Apel Bucuresti (...) Hotarârea este definitiva si irevocabila.

(2) Exercitarea caii de atac prevazute la alin. (1) nu are efect suspensiv de executare a ordonantei de declarare ca indezirabil a strainului (...)"

ARTICOLUL 93

Luarea în custodie publica a strainilor

„(1) Luarea în custodie publica este o masura de restrângere a libertatii de miscare dispusa de magistrat împotriva strainului care nu a putut fi returnat în termenul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta, precum si împotriva strainului care a fost declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea (...)

(4) Luarea în custodie publica a strainilor declarati indezirabili se dispune de catre procurorul care a dispus masura declararii ca indezirabil, prin ordonanta prevazuta la art. 83 alin. (3) (...)

(6) Perioada maxima de luare în custodie publica a strainilor împotriva carora s-a dispus masura returnarii nu poate depasi 6 luni (...)

(8) Strainii împotriva carora s-a dispus masura returnarii pot depune (...) plângere împotriva masurii luarii în custodie publica, dispusa de procuror în conditiile prevazute de alin. (2), la Curtea de Apel Bucuresti, care este obligata sa o rezolve în termen de 3 zile de la data primirii. Introducerea plângerii nu suspenda executarea masurii luarii în custodie publica (...)"

ARTICOLUL 95

Drepturile si obligatiile strainilor cazati în centre

„(3) Strainii cazati în centre au dreptul de a fi informati imediat dupa aducerea lor în aceste locuri, în limba în care vorbesc sau într-o limba înteleasa, despre motivele principale care au condus la luarea masurii, drepturile si obligatiile pe care le au în timpul sederii în aceste centre. Motivul luarii în custodie publica, precum si drepturile si obligatiile strainilor cazati în centre le vor fi comunicate în scris de catre persoanele desemnate sa conduca aceste centre."

B. Decizia nr. 342 din 16 septembrie 2003 a Curtii Constitutionale

22. într-o cauza similara cu cea a reclamantului, Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra compatibilitatii art. 84 § 2 din OUG nr. 194/2002 cu principiile constitutionale ale nediscriminarii, dreptului de acces la o instanta si dreptului la un proces echitabil. Exceptia de neconstitutionalitate fusese ridicata de un strain în cadrul contestatiei împotriva ordonantei parchetului prin care fusese declarat indezirabil pe motivul ca „existau informatii suficiente si întemeiate conform carora desfasura activitati de natura sa puna în pericol siguranta nationala".

23. Curtea Constitutionala a considerat ca articolul sus-mentionat era conform cu Constitutia si cu Conventia, din urmatoarele motive:

„Situatia strainilor declarati indezirabili în scopul apararii sigurantei nationale si protejarii informatiilor clasificate este diferita de cea a celorlalti straini, ceea ce poate determina legiuitorul sa stabileasca drepturi diferite pentru aceste doua categorii de cetateni straini, fara ca aceasta sa încalce principiul egalitatii. Diferenta reala ce rezulta din aceste doua situatii justifica existenta unor reguli distincte.

Totodata Curtea constata ca interdictia stabilita de legiuitor pentru cetatenii straini declarati indezirabili, de a nu li se aduce la cunostinta datele si informatiile pe baza carora s-a luat o astfel de decizie, este în concordanta cu dispozitiile constitutionale ale art. 31 alin. 3, potrivit carora «Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze [...] siguranta nationala».

Dispozitiile art. 84 alin. 2 din ordonanta de urgenta a Guvernului nu încalca principiul accesului liber la justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, deoarece, conform art. 85 alin. 1 [din ordonanta sus-mentionata], împotriva masurii dispuse de procuror de declarare ca indezirabil este deschisa calea actiunii în justitie (...)

Curtea nu poate retine nici [critica] referitoare la independenta judecatorilor, deoarece acestia trebuie sa respecte legea care da prioritate intereselor privind siguranta nationala a României. Instanta urmeaza sa solutioneze contestatia în conformitate cu prevederile OUG nr. 194/2002, verificând legalitatea si temeinicia ordonantei în conditiile si în limitele acesteia.

Referitor la prevederile cuprinse în Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (art. 6 pct. 1), (...) Curtea retine ca textul legal criticat nu opreste partile interesate de a apela la instantele judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditioneaza într-o societate democratica procesul echitabil. De altfel, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat (prin Hotarârea din 5 octombrie 2000, pronuntata în Cauza Maaouia contra Frantei) ca «deciziile privind intrarea, sederea si expulzarea strainilor nu privesc drepturile si obligatiile civile ale reclamantului si nici acuzatii de natura penala, în sensul art. 6 pct. 1 din Conventie.»"

C. Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000)

24. Prevederile relevante sunt urmatoarele:

ARTICOLUL 13

„Pâna la solutionarea cererii sale prin hotarâre definitiva si irevocabila strainul care solicita acordarea statutului de refugiat are urmatoarele drepturi si obligatii:

a) dreptul de sedere în România, pâna la expirarea unui termen de 15 zile de la ramânerea definitiva si irevocabila a hotarârii pronuntate asupra cererii de acordare a statutului de refugiat, cu exceptia cererilor respinse ca evident nefondate în urma solutionarii acestora în cadrul procedurilor accelerate;

ÎN DREPT

I. Asupra pretinsei încalcari a art. 5 § 1 din Conventie

25. Reclamantul se plânge de faptul ca a fost luat în custodie publica, în vederea înlaturarii sale de pe teritoriu, în centrul de tranzit al aeroportului, unde a fost privat în mod ilegal de libertate. El invoca art. 5 § 1 din Conventie, care, în partea relevanta, prevede urmatoarele:

„1. Orice persoana are dreptul la libertate si la siguranta. Nimeni nu poate fi lipsit de libertatea sa, cu exceptia urmatoarelor cazuri si potrivit cailor legale:

(...)

f) daca este vorba despre arestarea sau detentia legala a unei persoane (...) împotriva careia se afla în curs o procedura de expulzare ori de extradare."

26. Guvernul arata ca reclamantul nu a epuizat caile de atac interne, având în vedere posibilitatea pe care i-o oferea dreptul intern de a contesta masura de îndepartare de pe teritoriu din data de 10 martie 2003. In acest sens, Guvernul a depus la dosar copiile a 5 hotarâri judecatoresti în sprijinul argumentului sau. Pe de alta parte, acesta nu contesta ca luarea în custodie publica a reclamantului în centrul de tranzit a însemnat o privare de libertate, însa afirma ca aceasta privare tinea de situatiile prevazute limitativ la art. 5 din Conventie. Conform afirmatiilor Guvernului, privarea de libertate era prevazuta de lege, si anume de OUG nr. 194/2002, si nu era o masura arbitrara deoarece a fost luata de autoritatile statului pentru a lupta împotriva migratiei ilegale. In fine, acesta adauga ca prelungirea masurii de luare în custodie publica în centrul de tranzit a fost justificata de lipsa unui titlu de calatorie si a unei vize pentru a realiza expulzarea sa.

27. Reclamantul afirma ca a contestat, fara succes, Ordonanta din 7 martie 2003, care prevedea si luarea sa în custodie publica în centrul special. Autoritatile au refuzat sa îi aduca la cunostinta informatiile care se aflau la baza deciziei parchetului, fiind vorba de informatii cu caracter de secret de stat. Conform afirmatiilor sale, calea de atac invocata de Guvernul pârât nu este eficienta. El adauga ca durata luarii sale în custodie publica în centrul de tranzit a fost excesiva si ca motivele luarii sale în custodie, care i-au ramas necunoscute, nu justifica o astfel de restrictie a libertatii.

28. Curtea reaminteste ca art. 5 § 1 din Conventie prevede lista exhaustiva a situatiilor în care indivizii pot fi privati de libertate în mod legal, întelegându-se bineînteles ca acestor situatii trebuie sa li se dea o interpretare restrictiva, având în vedere ca este vorba de exceptii de la o garantie fundamentala a libertatii individuale (Quinn împotriva Frantei, Hotarârea din 22 martie 1995, seria A nr. 311, p. 17, § 42).

29. In speta, nimeni nu contesta faptul ca timp de mai mult de 6 luni reclamantul a fost detinut în asteptarea unei expulzari, în sensul art. 5 § 1 f) din Conventie. Aceasta prevedere impune doar ca „o procedura de expulzare [sa fie] în curs"; prin urmare, nu este cazul sa se verifice daca decizia de expulzare initiala se justifica sau nu din perspectiva legislatiei interne sau a Conventiei. In acest sens, art. 5 § 1 f) din Conventie nu prevede aceeasi protectie ca si art. 5 § 1 c) din Conventie (Chahal împotriva Regatului Unit, Hotarârea din 15 noiembrie 1996, Culegere de hotarâri si decizii 1996-V, p. 1862-1863, § 112; Mohd împotriva Greciei, nr. 11.919/03, § 19, 27 aprilie 2006; Kaya, sus-mentionata, § 17).

30. Termenii „legala" si „conform legii" ce figureaza în art. 5 § 1 din Conventie fac trimitere în principal la legislatia nationala si consfintesc obligatia de a respecta normele de fond si de procedura ale acesteia. Pe lânga aceasta, Conventia prevede conformitatea oricarei privari de libertate cu scopul art. 5: protejarea individului împotriva arbitrarului (a se vedea, printre multe altele, Dougoz împotriva Greciei, nr. 40.907/98, § 54, CEDO 2001-11; Mohd, mentionata mai sus, § 20).

31. In speta, art. 93 din OUG nr. 194/2002 prevedea ca, pâna la punerea în executare a masurii de îndepartare, strainii declarati indezirabili sa fie gazduiti în centre special amenajate în vederea expulzarii lor, pentru o perioada ce nu poate depasi 6 luni. Curtea poate accepta ca masura respectiva avea un temei în dreptul intern. Ramâne de stabilit daca dreptul intern respecta cerintele de accesibilitate si de previzibilitate necesare pentru a-l proteja pe cel în cauza de o privare arbitrara de libertate.

32. In ceea ce priveste accesibilitatea, legea mentionata mai sus a fost publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I. Prin urmare, acest text respecta criteriul accesibilitatii.

33. In ceea ce priveste previzibilitatea, Curtea reaminteste ca, desigur, în contextul special al masurilor ce tin de siguranta nationala, cerinta de previzibilitate nu poate fi aceeasi ca în alte domenii (Leander împotriva Suediei, 26 martie 1987, § 51, seria A nr. 116, si Al-Nashif împotriva Bulgariei, nr. 50.963/99, § 121, 20 iunie 2002). Totusi, nicio persoana ce face obiectul unei masuri bazate pe motive de siguranta nationala nu trebuie sa fie lipsita de garantiile împotriva arbitrarului. Astfel, dreptul intern trebuie sa ofere o protectie împotriva încalcarilor arbitrare de catre puterea publica ale drepturilor garantate prin Conventie. Intr-adevar, existenta unor garantii adecvate si suficiente împotriva abuzurilor, printre care un loc special îl ocupa garantia procedurilor de control eficient de catre puterea judiciara, este cu atât mai necesara cu cât, sub pretextul apararii democratiei, astfel de masuri risca sa o submineze, ba chiar sa o distruga (a se vedea, mutatis mutandis, Rotaru împotriva României [MC], nr. 28.341/95, §§ 55 si 59, CEDO 2000-V).

34. In cauza, privarea de libertate a reclamantului a fost prelungita întrucât fusese declarat indezirabil si reprezenta, în opinia autoritatilor, un pericol pentru siguranta nationala (paragrafele 15 si 16 de mai sus). Insa, asa cum rezulta din dosar, împotriva reclamantului nu a fost începuta urmarirea penala pentru ca ar fi participat la comiterea vreunei infractiuni în România sau într-o alta tara. Este suficient sa se constate ca, în afara motivului general mentionat mai sus, autoritatile, referindu-se în special la OUG nr. 194/2002, nu i-au oferit reclamantului nicio precizare cu privire la faptele ce îi erau imputate si care se aflau la baza privarii sale de libertate.

35. In ceea ce priveste obligatia autoritatilor de a comunica motivele aflate la baza luarii în custodie publica a strainilor aflati în centrele de tranzit, daca art. 84 alin. (2) din OUG nr. 194/2002 interzicea o astfel de comunicare, art. 95 din aceeasi ordonanta, ce reglementeaza drepturile persoanelor astfel detinute, contine obligatia ca autoritatile sa îi informeze pe strainii plasati în aceste centre despre motivele acestei masuri (conform § 21 de mai sus).

36. In cauza, desi reclamantului i s-a facut o comunicare în ziua plasarii sale în centru, aceasta cuprindea trimiterile referitoare la Ordonanta initiala din 7 martie 2003, care îl declara pe reclamant persoana indezirabila pe teritoriul României, fara nicio referire la faptele imputate (conform § 8 de mai sus). Or, reclamantul contestase, fara succes, Ordonanta din 7 martie 2003, invocând aceleasi motive (conform §§ 12-14 de mai sus).

37. Curtea este de parere ca o a doua contestatie având ca obiect aceleasi motive formale ca si cele invocate în Ordonanta initiala din 7 martie 2003, respinsa de instantele interne din cauza caracterului secret al informatiilor, era sortita esecului si, prin urmare, nu constituia în speta o cale de atac efectiva, susceptibila sa remedieze situatia denuntata. In acest sens, hotarârile interne prezentate de Guvern nu sunt de natura sa confirme existenta unei jurisprudente bine stabilite asupra eficientei acestor cai de atac.

38. Deoarece reclamantul nu s-a bucurat nici în fata autoritatilor administrative, nici în fata instantelor nationale de gradul minim de protectie împotriva riscului de arbitrar al autoritatilor, Curtea apreciaza ca nici cu ocazia prelungirilor succesive privarea sa de libertate nu avea un temei legal suficient în dreptul intern, în masura în care ea nu era prevazuta de „o lege" care sa corespunda cerintelor Conventiei. La aceasta se adauga si termenul de mai mult de 6 luni în care reclamantul a fost detinut în centrul de tranzit, contrar legislatiei interne în vigoare la data evenimentelor, în special alin. (6) al art. 93 din OUG nr. 194/2002.

39. In ceea ce priveste dificultatile, invocate de Guvernul român, referitoare la eliberarea unui nou titlu de calatorie pe numele reclamantului, Curtea retine ca aceasta situatie, în circumstantele spetei, nu îi poate fi imputabila reclamantului si nu poate justifica, având în vedere concluzia prevazuta în § 38 de mai sus, plasarea sa timp de mai mult de 6 luni în centrul de tranzit.

40. In lumina celor de mai sus, Curtea constata ca privarea de libertate neîntrerupta a reclamantului timp de mai mult de 6 luni nu corespundea cerintelor art. 5 § 1 din Conventie.

Prin urmare, a avut loc încalcarea acestei prevederi.

II. Asupra pretinsei încalcari a art. 1 din Protocolul nr. 7

41. Reclamantul se plânge în esenta de faptul ca parchetul nu a comunicat nici avocatului sau, nici instantelor sesizate cu contestatia sa împotriva ordonantei prin care se dispunea ca acesta sa paraseasca teritoriul României motivele care au justificat opinia acestuia conform careia el reprezenta un pericol pentru siguranta nationala. Art. 1 din Protocolul nr. 7 la Conventie prevede urmatoarele:

„1. Un strain care îsi are resedinta în mod legal pe teritoriul unui stat nu poate fi expulzat decât în temeiul executarii unei hotarâri luate conform legii si el trebuie sa poata:

a) sa prezinte motivele care pledeaza împotriva expulzarii sale;

b) sa ceara examinarea cazului sau; si

c) sa ceara sa fie reprezentat în acest scop în fata autoritatilor competente sau a uneia ori a mai multor persoane desemnate de catre aceasta autoritate.

2. Un strain poate fi expulzat înainte de exercitarea drepturilor enumerate în paragraful 1a), b) si c) al acestui articol, atunci când expulzarea este necesara în interesul ordinii publice sau se întemeiaza pe motive de securitate nationala."

A. Asupra admisibilitatii

42. Guvernul contesta aplicabilitatea în speta a art. 1 din Protocolul nr. 7 si arata ca reclamantul nu detinea un titlu de sedere valabil pe teritoriul României.

43. Reclamantul se opune argumentului Guvernului si invoca procedura acordarii statutului de refugiat în România, aflata pe rol, care îi conferea, în temeiul art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, un drept de sedere pe teritoriul României timp de 15 zile de la pronuntarea unei decizii definitive ce statueaza asupra cererii sale de acordare a acestui statut.

44. Curtea constata de la început ca, în caz de expulzare, în afara de protectia ce le este oferita în special prin art. 3 si 8 din Conventie coroborate cu art. 13, strainii beneficiaza de garantiile specifice prevazute de art. 1 din Protocolul nr. 7 (a se vedea, mutatis mutandis, Al-Nashif împotriva Bulgariei, nr. 50.963/99, § 132, 20 iunie 2002).

45. Pe de alta parte, garantiile sus-mentionate nu se aplica decât în cazul strainului aflat în mod legal pe teritoriul unui stat ce a ratificat acest protocol [conform Sejdovic si Sulejmanovic împotriva Italiei (dec), nr. 57.575/00, 14 martie 2002].

46. In speta, reclamantul a facut obiectul mai multor proceduri interne si, în temeiul uneia dintre aceste proceduri, el a obtinut un drept de sedere pe teritoriul României (conform § 24 de mai sus). In aceste circumstante, Curtea considera ca reclamantul locuia în mod legal pe teritoriul României. Prin urmare, exceptia Guvernului trebuie respinsa.

47. Curtea constata ca acest capat de cerere nu este vadit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Conventie. Pe de alta parte, Curtea constata ca el nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, el trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

48. Guvernul afirma ca expulzarea reclamantului a avut loc numai dupa respingerea contestatiei reclamantului împotriva Ordonantei din 7 martie 2003. Acesta mai adauga ca, în fata Curtii de Apel Bucuresti, cu ocazia judecarii contestatiei sale, reclamantul a beneficiat de garantiile de ordin procedural, fiind în plus reprezentat de un avocat.

49. Reclamantul contesta argumentul Guvernului si invoca necomunicarea motivelor ce au stat la baza Ordonantei din 7 martie 2003 si nerespectarea garantiilor procedurale.

50. In speta, Curtea observa ca reclamantul locuia în mod legal pe teritoriul României în momentul expulzarii. Prin urmare, desi a fost expulzat din motive de siguranta nationala, situatie prevazuta de paragraful 2 al art. 1 din Protocolul nr. 7, el avea dreptul sa se prevaleze de garantiile enuntate în paragraful 1 (a se vedea raportul explicativ ce însoteste Protocolul nr. 7).

51. Curtea constata ca prima garantie acordata persoanelor vizate de acest articol prevede ca acestea nu pot fi expulzate decât „în executarea unei decizii adoptate conform legii".

52. Deoarece cuvântul „lege" desemneaza legea nationala, trimiterea la aceasta se refera, dupa exemplul tuturor prevederilor Conventiei, nu numai la existenta unei baze în dreptul intern, ci are legatura si cu calitatea legii: el impune accesibilitatea si previzibilitatea acesteia, precum si o anumita protectie împotriva încalcarilor arbitrare de catre puterea publica ale drepturilor garantate prin Conventie.

53. Curtea observa ca în cauzele Kaya împotriva României (nr. 33.970/05, § 59, 12 octombrie 2006) si Lupsa împotriva României (nr. 10.337/04, § 59, 8 iunie 2006) a constatat încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 7 la Conventie, deoarece autoritatile nu le dadusera reclamantilor nici cel mai mic indiciu cu privire la faptele ce le erau imputate, iar, pe de alta parte, parchetul nu le comunicase ordonantele date împotriva lor în timp util. In speta, printr-o ordonanta a parchetului, reclamantul a fost declarat indezirabil pe teritoriul României, interzis în teritoriu si expulzat pe motivul ca Serviciul Român de Informatii detinea „informatii suficiente si serioase conform carora el desfasura activitati de natura sa puna în pericol siguranta nationala". Spre deosebire de cele doua cauze mentionate mai sus, reclamantul a primit o copie a ordonantei parchetului în ziua plasarii sale în centrul de tranzit. Cu toate acestea, ca în cele doua cauze mentionate mai sus, Curtea observa lipsa unei trimiteri la faptele imputate în comunicarea facuta reclamantului, aceasta având un caracter pur formal (conform § 8 de mai sus).

54. In lipsa oricarui indiciu privitor la faptele imputate reclamantului, Curtea observa ca situatia din speta este similara cu cea a reclamantilor din cauzele Lupsa si Kaya, mentionate mai sus. In aceste doua cauze, Curtea mai constatase si ca temeiul legal al expulzarii reclamantilor nu oferea garantiile minimale împotriva arbitrarului autoritatilor (conform Lupsa, precitata, § 56, Kaya, precitata, § 56).

55. In speta, Curtea reitereaza constatarea în materie de previzibilitate a legislatiei interne (conform § 38 de mai sus) si conchide ca reclamantul nu a avut posibilitatea sa îsi exercite drepturile prevazute la paragraful 1 al art. 1 din Protocolul nr. 7 la Conventie.

56. Prin urmare, a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 7.

III. Pretinsa încalcare a art. 5 §§ 2 si 4 din Conventie

57. Invocând art. 5 § 2 din Conventie, reclamantul se plânge de faptul ca nu a fost informat, în cel mai scurt timp, despre motivele plasarii sale în centrul special. Invocând în esenta art. 5 § 4 din Conventie, el se plânge de imposibilitatea de a formula un recurs împotriva masurii de plasare în centrul special, din cauza necomunicarii motivelor acestei masuri.

58. Având în vedere concluziile sale prevazute în paragrafele 35-39 de mai sus, Curtea apreciaza ca nu este cazul sa statueze asupra admisibilitatii si temeiniciei acestor capete de cerere (a se vedea, mutatis mutandis si, printre altele, Laino împotriva Italiei [MC], nr. 33.158/96, § 25, CEDO 1999-1, Zanghi împotriva Italiei, 19 februarie 1991, § 23, seria A nr. 194-C, Biserica Catolica din Chania împotriva Greciei, 16 decembrie 1997, § 50, Culegere 1997-VIII si Denes si altii împotriva României, nr. 25.862/03, § 59, 3 martie 2009).

IV. Asupra celorlalte pretinse încalcari

59. In ceea ce priveste celelalte capete de cerere formulate de reclamant în cererea sa, tinând cont de toate elementele aflate în posesia sa si în masura în care este competenta sa fie sesizata cu sustinerile formulate, Curtea nu a constatat nicio aparenta de încalcare a drepturilor si libertatilor garantate de articolele Conventiei, drept care trebuie respinse ca vadit neîntemeiate, în conformitate cu art. 35 din Conventie.

V. Asupra aplicarii art. 41 din Conventie

60. Conform art. 41 din Conventie:

„Daca Curtea declara ca a avut loc o încalcare a Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al înaltei parti contractante nu permite decât o înlaturare incompleta a consecintelor acestei încalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."

A. Prejudiciu

61. Reclamantul solicita suma de 25.000 euro (EUR) pentru prejudiciul moral pe care sustine ca l-a suferit din cauza plasarii sale în centrul special si a îndepartarii sale din teritoriu. De asemenea, acesta mentioneaza situatia dificila în care se afla de la îndepartarea sa din teritoriu, fiind obligat sa îsi vânda bunurile detinute în România, sa asiste la falimentul societatii sale, sa îsi stabileasca resedinta într-o alta tara si sa lucreze ca muncitor pentru a-si întretine familia.

62. Guvernul se opune cererii formulate de reclamant si afirma ca pentru prejudiciul invocat nu se prezinta niciun document justificativ. Guvernul considera ca o parte din aceste prejudicii sunt de ordin material si ca nu au nicio legatura de cauzalitate cu încalcarile invocate. In subsidiar, Guvernul considera ca cererea reclamantului este excesiva si ca o eventuala hotarâre de condamnare ar putea constitui o reparatie suficienta a prejudiciului moral pretins.

63. Curtea constata ca nu exista nicio legatura de cauzalitate între încalcarile stabilite si prejudiciul material pretins. Totusi, Curtea apreciaza ca reclamantul a suferit un prejudiciu moral incontestabil din cauza încalcarilor constatate. Tinând seama de toate elementele aflate în posesia sa si statuând în echitate, asa cum prevede art. 41 din Conventie, aceasta hotaraste sa îi acorde reclamantului suma de 8.000 EUR în acest sens.

B. Cheltuieli de judecata

64. Reclamantul nu solicita nicio suma drept cheltuieli de judecata.

C. Dobânzi moratorii

65. Curtea considera potrivit ca rata dobânzii moratorii sa se bazeze pe rata dobânzii facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene, majorata cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declara cererea admisibila în ceea ce priveste capetele de cerere întemeiate pe art. 5 § 1 din Conventie si art. 1 din Protocolul nr. 7 la Conventie si inadmisibila în rest;

2. hotaraste ca a avut loc încalcarea art. 5 § 1 din Conventie;

3. hotaraste ca a avut loc încalcarea art. 1 din Protocolul nr. 7 la Conventie;

4. hotaraste ca nu este cazul sa analizeze capetele de cerere întemeiate pe art. 5 §§ 2 si 4 din Conventie;

5. hotaraste:

a) ca statul pârât sa îi plateasca reclamantului, în cel mult 3 luni de la data ramânerii definitive a prezentei hotarâri, conform art. 44 § 2 din Conventie, 8.000 EUR (opt mii euro) pentru daune morale;

b) ca suma în discutie sa fie convertita în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data platii, la care sa fie adaugata orice suma ce ar putea fi datorata ca impozit;

c) ca, începând de la expirarea termenului mentionat mai sus si pâna la efectuarea platii, aceasta suma sa se majoreze cu o dobânda simpla având o rata egala cu cea a facilitatii de împrumut marginal a Bancii Centrale Europene valabila în aceasta perioada, majorata cu 3 puncte procentuale;

6. respinge cererea de reparatie echitabila în rest.

Redactata în limba franceza, apoi comunicata în scris la data de 13 iulie 2010, în temeiul art. 77 §§ 2 si 3 din Regulament.

Josep Casadevall,

presedinte

Santiago Quesada,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 3/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 3 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 3/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu