HOTARARE Nr. 292 din 14 aprilie 1999
pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind colaborarea si asistenta reciproca in domeniul vamal, semnat
la Bucuresti la 10 noiembrie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 30 aprilie 1999
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria
privind colaborarea si asistenta reciproca in domeniul vamal, semnat la
Bucuresti la 10 noiembrie 1998.
Art. 2
Directia Generala a Vamilor este autorizata sa aduca la indeplinire
prevederile prezentului acord.
Cheltuielile necesare pentru realizarea actiunilor prevazute la art. 1 se
suporta din bugetul aprobat anual Directiei Generale a Vamilor.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria privind colaborarea si
asistenta reciproca in domeniul vamal
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria, denumite in cele ce
urmeaza parti contractante,
luand in considerare faptul ca infractiunile la legislatia vamala
prejudiciaza interesele economice, comerciale, financiare, sociale si
culturale,
luand in considerare importanta asigurarii evaluarii si perceperii exacte a
drepturilor vamale, a impozitelor si a altor taxe la exportul si importul
marfurilor, precum si aplicarea corecta a masurilor de prohibitie, de
restrictionare si de control,
avand convingerea ca actiunile impotriva infractiunilor vamale pot deveni
mai eficiente printr-o stransa colaborare intre administratiile lor vamale,
luand nota cu ingrijorare de proportiile si tendintele de crestere a
traficului ilicit de droguri si substante psihotrope si considerand ca acesta
constituie un pericol la adresa sanatatii publice si a societatii,
avand in vedere, de asemenea, conventiile internationale in vigoare, relevante
pentru partile contractante, care incurajeaza asistenta bilaterala reciproca,
precum si recomandarile Organizatiei Mondiale a Vamilor,
au convenit urmatoarele:
Definitii
Art. 1
In sensul prezentului acord, se intelege prin:
a) administratie vamala:
- in Romania - Directia Generala a Vamilor din cadrul Ministerului
Finantelor;
- in Republica Bulgaria - Directia Generala a Vamilor din cadrul
Ministerului Finantelor;
b) legislatie vamala - prevederile legilor si alte reglementari privind
importul, exportul, tranzitul marfurilor sau alte proceduri vamale referitoare
la drepturile vamale, la taxe si alte impozite incasate de administratiile
vamale sau la masurile de prohibitie, de restrictie si de control aplicate de
administratiile vamale;
c) infractiune vamala - orice incalcare sau tentativa de incalcare a
legislatiei vamale;
d) parte contractanta solicitanta - administratia vamala care formuleaza o
cerere de asistenta;
e) parte contractanta solicitata - administratia vamala careia i se
solicita asistenta;
f) drog - orice substanta de origine naturala sau sintetica, enumerata in
listele I si II din Conventia unica asupra drogurilor din anul 1961 (cu
amendamentele relevante);
g) substanta psihotropa - orice substanta de origine naturala sau
sintetica, enumerata in listele I, II, III si IV din Conventia Natiunilor Unite
din anul 1971 asupra substantelor psihotrope;
h) precursori - substante chimice controlate, utilizate in producerea
drogurilor si a substantelor psihotrope, enumerate in listele I si II din
Conventia Natiunilor Unite impotriva traficului ilicit cu droguri si substante
psihotrope din anul 1988;
i) livrare controlata - tehnica de a permite transporturilor ilicite sau
suspecte de droguri, substante psihotrope si precursori ori de substante
inlocuitoare ale acestora sa iasa, sa tranziteze sau sa intre pe teritoriul
uneia sau mai multor tari, cu stiinta si sub supravegherea autoritatilor lor
competente, cu scopul de a identifica persoanele implicate in comiterea
infractiunilor.
Domeniul de aplicare a acordului
Art. 2
1. Partile contractante isi acorda reciproc asistenta in conformitate cu
prevederile prezentului acord, pentru asigurarea aplicarii corecte a
legislatiei vamale, dupa cum urmeaza:
a) vor intreprinde masurile necesare pentru a facilita si a accelera fluxul
de calatori si de marfuri;
b) vor coopera si se vor sprijini reciproc in prevenirea si investigarea
infractiunilor la legislatia vamala;
c) isi vor furniza, la cerere, alte informatii spre a fi folosite in
aplicarea legislatiei vamale;
d) se vor stradui sa coopereze in cercetarea, dezvoltarea si aplicarea
noilor proceduri vamale, in pregatirea si schimbul de personal, precum si in
alte domenii de interes reciproc.
2. Asistenta reciproca prevazuta in prezentul acord va fi furnizata in
conformitate cu legislatia in vigoare pe teritoriul statului partii
contractante solicitate si in cadrul competentelor si resurselor
administratiilor vamale.
Supravegherea persoanelor, a bunurilor si a mijloacelor de transport
Art. 3
Din proprie initiativa sau la cerere, administratiile vamale vor organiza
controale asupra:
a) persoanelor cunoscute sau banuite de a fi comis infractiuni la
legislatia vamala sau care sunt implicate in traficul ilicit de droguri,
substante psihotrope si precursori;
b) marfurilor cunoscute sau suspectate de a fi folosite in comiterea unor
infractiuni vamale sau in traficul ilicit de droguri, substante psihotrope si
precursori;
c) oricarui mijloc de transport cunoscut sau suspectat de a fi folosit in
comiterea unor infractiuni vamale sau in traficul ilicit de droguri, substante
psihotrope si precursori;
d) coletelor postale suspecte de a fi folosite in traficul ilicit de
droguri, substante psihotrope si precursori.
Actiuni impotriva traficului ilicit de marfuri sensibile
Art. 4
Din proprie initiativa sau la cerere, administratiile vamale isi vor
furniza toate informatiile relevante despre orice actiune organizata, aflata in
faza de intentie sau deja indeplinita care constituie sau ar putea constitui o
infractiune la legislatia vamala a uneia dintre partile contractante, privind:
a) traficul de droguri, substante psihotrope si precursori;
b) traficul de arme, munitii, materiale explozive si nucleare, precum si de
alte substante periculoase pentru mediu si sanatatea publica;
c) traficul de lucrari de arta cu valoare semnificativa istorica, culturala
sau arheologica;
d) traficul de marfuri supuse unor rate mari ale taxelor sau drepturilor
vamale.
Livrari controlate
Art. 5
1. Administratiile vamale vor coopera, in limitele competentelor lor, la
implementarea metodelor de livrari controlate.
2. Decizia de a aplica procedura livrarilor controlate va fi luata dupa
caz, in conformitate cu legislatia in vigoare pe teritoriile statelor partilor
contractante.
Schimbul de informatii
Art. 6
Administratiile vamale isi vor furniza, din proprie initiativa sau la
cerere, orice informatie care ar putea sprijini implementarea unor proceduri
mai eficiente privind:
a) stabilirea valorii in vama si certificarea documentatiei la importul si
exportul marfurilor, precum si autenticitatea datelor continute in aceasta;
b) incadrarea marfurilor conform tarifului vamal si efectuarea analizelor
de laborator, in scopul incadrarii tarifare a marfurilor conform pozitiilor
tarifare;
c) stabilirea originii marfurilor, controlul certificatului de origine
prezentat la export si controlul procedurii vamale aplicate marfurilor in tara
exportatoare (tranzit sub supraveghere vamala, antrepozitare vamala, admitere
temporara, zone de comert liber, export dupa prelucrare activa etc.).
Art. 7
Administratiile vamale isi vor furniza, din proprie initiativa sau la
cerere, urmatoarele informatii:
a) daca marfurile importate pe teritoriul statului unei parti contractante
au fost legal exportate din teritoriul statului celeilalte parti contractante;
b) daca marfurile exportate din teritoriul statului unei parti contractante
au fost legal importate in teritoriul statului celeilalte parti contractante.
Art. 8
La cerere sau din proprie initiativa, administratiile vamale isi vor
furniza orice informatie privitoare la infractiunile la legislatia vamala, in
vigoare pe teritoriile celor doua state, si, in special, informatii privind:
a) persoanele fizice sau juridice cunoscute sau suspectate de a fi comis
infractiuni la legislatia vamala sau care sunt implicate in traficul ilicit de
droguri, substante psihotrope si precursori;
b) marfurile cunoscute sau suspectate de a fi obiectul unor infractiuni
vamale sau in traficul ilicit de droguri, substante psihotrope si precursori;
c) mijloacele de transport cunoscute sau suspectate de a fi folosite in
comiterea unor infractiuni la legislatia vamala sau in traficul ilicit de
droguri, substante psihotrope si precursori.
Art. 9
In cazul in care administratia vamala a partii contractante solicitate nu
detine informatia solicitata, ea va intreprinde masurile necesare pentru a
obtine informatiile respective ca si cand ar actiona pe cont propriu si in
conformitate cu legislatia in vigoare pe teritoriul statului sau.
Art. 10
1. La cerere sau din proprie initiativa, administratia vamala a unei parti
contractante va furniza administratiei vamale a celeilalte parti contractante
documentele vamale, de transport, evidente si copii certificate de pe acestea,
precum si informatii despre actiunile efectuate sau intentionate, care
constituie sau ar putea constitui infractiuni la legislatia vamala in vigoare
pe teritoriul celuilalt stat.
2. Informatiile furnizate celeilalte parti contractante pot fi transmise
prin orice mijloc electronic in locul documentelor specificate in prezentul
acord. Acestea vor contine explicatiile necesare pentru interpretarea si
folosirea respectivelor informatii.
Forma si continutul cererilor de asistenta
Art. 11
1. Cererile formulate in conformitate cu prevederile prezentului acord vor
fi facute in scris. Cererile vor contine anexele necesare pentru solutionarea
lor. In cazuri exceptionale, cererile pot fi facute si verbal, dar vor fi
confirmate imediat in scris.
2. Cererile formulate in conformitate cu paragraful 1 vor contine
urmatoarele informatii:
a) numele administratiei vamale care face cererea;
b) masurile solicitate;
c) obiectul si motivul cererii;
d) legile si alte reglementari juridice referitoare la obiectul cererii;
e) indicatii cat mai exacte si cuprinzatoare despre persoanele fizice sau
juridice implicate in investigatie;
f) un rezumat al faptelor relevante privind obiectul cererii.
3. Cererile inaintate vor fi redactate in limba oficiala a partii
contractante solicitate, in limba engleza sau franceza.
4. Daca o cerere nu indeplineste conditiile prevazute in paragrafele 2 si
3, poate fi ceruta modificarea ei.
Investigatii vamale
Art. 12
1. La solicitarea administratiei vamale a unei parti contractante,
administratia vamala a celeilalte parti contractante va initia investigatii in
legatura cu operatiunile care incalca sau ar putea incalca legislatia vamala in
vigoare pe teritoriul statului partii contractante solicitante. Rezultatele
acestor investigatii vor fi aduse la cunostinta partii contractante
solicitante.
2. Aceste investigatii vor fi efectuate in conformitate cu legislatia in
vigoare pe teritoriul statului partii contractante solicitate. Partea
contractanta solicitata va proceda ca si cand ar actiona in propriul interes.
3. Persoanele oficiale ale administratiei vamale a unei parti contractante
pot, in anumite cazuri, cu acordul administratiei vamale a celeilalte parti
contractante, sa fie prezente pe teritoriul acesteia din urma la investigatiile
legate de infractiunile la legislatia vamala a statului in cauza. Aceste
persoane trebuie sa faca dovada calitatii lor oficiale.
4. Un functionar al administratiei vamale a partii contractante
solicitante, prezent pe teritoriul partii contractante solicitate conform
paragrafului 3, va actiona numai in calitate de consultant si sub nici o forma
nu va participa activ la investigatie, nu se va intalni cu persoane interogate
si nu va lua parte la nici o activitate de investigatie.
Folosirea informatiilor si a documentatiei
Art. 13
1. Informatiile, documentele si datele obtinute in conformitate cu
prevederile prezentului acord nu vor fi folosite decat in scopul acestuia. Ele
pot fi folosite in alte scopuri numai cu acordul scris al administratiei vamale
care le-a furnizat.
2. Informatiile si documentele referitoare la traficul ilicit de droguri,
substante psihotrope si precursori pot fi transmise si celorlalte autoritati
guvernamentale ale partilor contractante, implicate in activitati de control al
abuzului de droguri si al traficului ilicit de stupefiante, substante
psihotrope si precursori.
3. Orice cerere facuta si orice informatie comunicata sub orice forma, in
conformitate cu prevederile prezentului acord, are caracter confidential. Ea va
fi pastrata in confidentialitate si va beneficia de protectia acordata
aceluiasi tip de informatii si documente prin legile in vigoare in teritoriul
statului partii contractante solicitate.
Art. 14
1. Administratia vamala care primeste informatii si documente in
conformitate cu prevederile prezentului acord poate, in functie de scopurile si
obiectivele sale, sa le foloseasca drept probe, inclusiv in cursul procedurilor
administrative, judiciare si in urmarirea penala.
2. Aceste documente si informatii pot fi folosite ca probe in instanta, iar
valoarea lor probanta va fi stabilita in conformitate cu legislatia nationala a
statului administratiei vamale beneficiare.
Experti si martori
Art. 15
1. La cerere, administratia vamala a partii contractante solicitate poate
autoriza persoanele oficiale, cu consimtamantul lor, sa compara ca experti sau
ca martori in fata autoritatilor judiciare sau administrative ale partii
contractante solicitante. Persoanele oficiale respective vor depune marturii in
legatura cu constatarile facute de ele in exercitiul functiunii.
2. Administratia vamala a partii contractante solicitante este obligata in
mod oficial sa ia toate masurile necesare pentru protectia securitatii acestor
persoane pe parcursul sederii lor pe teritoriul statului acesteia, conform
prevederilor paragrafului 1. Transportul si cheltuielile zilnice pentru aceste
persoane oficiale vor fi suportate de catre administratia vamala a partii
contractante solicitante.
3. Cererea prin care se solicita prezenta acestor persoane trebuie sa
indice clar in ce caz si in ce calitate va comparea respectiva persoana.
4. Cererea prin care se solicita prezenta functionarilor vamali in calitate
de expert si de martor va fi intocmita in conformitate cu legislatiile partilor
contractante.
Exceptii de la obligatia de a acorda asistenta
Art. 16
1. In cazul in care partea contractanta solicitata considera ca
indeplinirea unei cereri este susceptibila de a prejudicia suveranitatea,
securitatea sau alte interese esentiale ale statului sau, aceasta poate refuza
sa acorde asistenta solicitata conform prevederilor prezentului acord, in
totalitate sau partial, sau sa conditioneze acordarea asistentei solicitate in
functie de anumite circumstante.
2. In cazul in care partea contractanta solicitanta cere o asistenta pe
care ea insasi nu ar putea sa o acorde administratiei vamale a celeilalte parti
contractante, ea va mentiona aceasta in cerere. Indeplinirea cererii respective
va ramane la latitudinea administratiei vamale solicitate.
3. Daca asistenta este refuzata, motivele refuzului trebuie notificate
imediat, in scris, partii contractante solicitante.
Simplificarea formalitatilor vamale
Art. 17
1. Administratiile vamale vor intreprinde de comun acord toate masurile
necesare pentru simplificarea formalitatilor vamale, in scopul facilitarii si
accelerarii circulatiei marfurilor intre teritoriile statelor partilor
contractante.
2. Administratiile vamale pot, de comun acord, sa faca uz de acelasi tip de
documente vamale in limbile bulgara si/sau romana.
Asistenta tehnica
Art. 18
Administratiile vamale isi pot acorda asistenta tehnica in domeniul vamal,
dupa cum urmeaza:
a) schimb de functionari vamali, pentru a le fi prezentate mijloacele avansate
folosite la controlul vamal;
b) schimb de informatii si experienta in folosirea echipamentului tehnic de
control;
c) pregatirea si reciclarea lucratorilor vamali;
d) schimb de experti in domeniul vamal;
e) schimb de informatii specifice, stiintifice si tehnice, referitoare la
aplicarea prevederilor vamale.
Cheltuieli
Art. 19
Partile contractante renunta reciproc la pretentiile de rambursare a
cheltuielilor rezultate din aplicarea prezentului acord, cu exceptia
cheltuielilor pentru experti si martori, precum si pentru interpreti si
traducatori, care nu apartin serviciilor publice.
Aplicarea acordului
Art. 20
1. Cooperarea si asistenta reciproca, conform prevederilor prezentului
acord, sunt incredintate administratiilor vamale ale partilor contractante.
Aceste autoritati vor stabili de comun acord documentatia necesara in acest
scop.
2. Reprezentantii administratiilor vamale ale partilor contractante se vor
intalni ori de cate ori va fi necesar, cel putin o data pe an, alternativ in
cele doua state, pentru a analiza aplicarea prevederilor acordului si a
solutiona alte probleme de ordin practic privind cooperarea si asistenta
reciproca intre administratiile vamale ale partilor contractante.
3. Administratiile vamale ale partilor contractante vor stabili in comun
modalitatile practice de aplicare a prezentului acord.
4. Pentru indeplinirea scopurilor prezentului acord, administratiile vamale
ale partilor contractante vor desemna persoanele oficiale de legatura si vor
face schimb de liste cuprinzand numele, functiile, numerele de telefon si de
fax ale acestor persoane. Ele pot, de asemenea, sa convina ca serviciile lor de
investigatii sa aiba intre ele contacte directe.
5. Conducatorii birourilor vamale de frontiera ale partilor contractante
sau persoanele oficiale autorizate de acestia pot avea contacte directe in
timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu.
Art. 21
Prezentul acord se aplica pe teritoriile statelor partilor contractante.
Art. 22
Administratiile vamale ale partilor contractante sunt insarcinate cu
indeplinirea prevederilor prezentului acord.
Valabilitate
Art. 23
1. Prezentul acord va ramane in vigoare pentru o perioada de 5 ani si va fi
prelungit automat pe perioade de un an.
2. Prezentul acord isi va inceta valabilitatea dupa expirarea a 3 luni de
la data primirii notificarii de denuntare de catre una dintre partile
contractante.
Intrarea in vigoare
Art. 24
1. Prezentul acord va intra in vigoare in a 30-a zi de la data primirii
ultimei note transmise pe cale diplomatica, prin care cele doua parti
contractante se informeaza reciproc despre intrarea sa in vigoare in
conformitate cu prevederile legislatiei nationale.
2. La data intrarii in vigoare a prezentului acord isi inceteaza
valabilitatea, pentru cele doua parti contractante, Conventia dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Bulgariei privind colaborarea vamala, incheiata la Sofia
la 24 noiembrie 1971.
Semnat la Bucuresti la 10 noiembrie 1998, in doua exemplare originale,
ambele in limbile romana, bulgara si engleza, toate textele fiind egal
autentice. In caz de divergente in interpretare intre textele in limbile romana
si bulgara, va prevala textul in limba engleza.
Pentru Guvernul Romaniei,
Nini Sapunaru
Pentru Guvernul
Republicii Bulgaria,
Plamen Minev