HOTARARE Nr.
28 din 9 iunie 2008
privind aprobarea Normei nr.
15/2008 pentru modificarea si completarea Normei nr. 13/2007 privind
autorizarea societatii de pensii ca administrator al fondurilor de pensii facultative
si al unui fond de pensii administrat privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 18 iunie 2008
Având în vedere prevederile art. 16, 21, ale art. 23
lit. a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private,
în baza Legii nr. 204/2006 privind pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 15/2008 pentru
modificarea şi completarea Normei nr. 13/2007 privind autorizarea societăţii de
pensii ca administrator al fondurilor de pensii facultative şi al unui fond de
pensii administrat privat, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe
site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare împreună cu Direcţia
secretariat şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA NR. 1 5/2008
pentru modificarea şi completarea Normei nr. 13/2007
privind autorizarea societăţii de pensii ca
administrator al fondurilor de pensii
facultative şi al unui fond de pensii administrat privat
Având în vedere prevederile art. 16, 21, ale art. 23
lit. a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005,
în baza Legii nr. 204/2006 privind pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Legea nr. 204/2006, şi
a Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Legea nr. 411/2004,
Comisia de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
Art. I. - Norma nr. 13/2007
privind autorizarea societăţii de pensii ca administrator al fondurilor de
pensii facultative şi al unui fond de pensii administrat privat, aprobată prin
Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 28 mai 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul normei se
modifică şi va avea următoarea denumire:
„NORMA Nr. 13/2007
privind autorizarea societăţii de pensii ca
administrator al fondurilor de pensii facultative şi al unui fond de pensii administrat privat, precum
şi transferul activităţii de administrare a unui fond de pensii facultative către un administrator al unui fond de pensii administrat privat"
2. Inaintea articolului 1 se introduce un nou
capitol, capitolul I, cu următoarea denumire:
„CAPITOLUL I
Dispoziţii generale"
3. După articolul 1
se introduce un nou articol, articolul V, cu următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 411/2004,
respectiv la art. 2 din Legea nr. 204/2006.
(2) De asemenea, termenii de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) administrator ofertant - administratorul unui fond de pensii administrat privat care
elaborează oferta de preluare a administrării unui fond de pensii facultative
autorizat;
b) administrator acceptant- administratorul unui fond de pensii facultative care acceptă
oferta de preluare a administrării fondului de pensii facultative."
4. Inaintea articolului 2 se introduce un nou
capitol, capitolul II, cu următoarea denumire:
„CAPITOLUL II
Autorizarea unei societăţi de pensii ca administrator al fondurilor de pensii
facultative şi al unui fond de pensii
administrat privat"
5. Inaintea articolului 10 se introduce un nou
capitol, capitolul III, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Preluarea administrării unui fond de pensii facultative de către
un administrator al unui fond de pensii
administrat privat
Art. 91.
-Administratorul unui fond de pensii administrat privat poate prelua
administrarea unui fond de pensii facultative, cu respectarea procedurii
prevăzute de prezentul capitol.
Art. 92. - (1) In
cazul în care prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor
administratorul ofertant va decide preluarea administrării unui fond de pensii
facultative, acesta va formula o ofertă de preluare pe care o va supune
atenţiei administratorului fondului de pensii facultative.
(2) Oferta de preluare a administrării unui fond de
pensii facultative va fi însoţită şi de proiectul de notificare a
participanţilor întocmit în conformitate cu art. 95.
Art. 93. - (1) Prin
hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor administratorul
fondului de pensii facultative poate accepta oferta de preluare a administrării
din partea administratorului ofertant.
(2) In situaţia în care adunarea generală extraordinară
a acţionarilor administratorului fondului de pensii facultative acceptă oferta
administratorului fondului de pensii administrat privat, administratorul
fondului de pensii administrat privat va proceda la depunerea cererii de
autorizare ca administrator de fonduri de pensii
facultative.
Art. 94. - (1)
Cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative a
administratorului ofertant va fi însoţită de documentele prevăzute în secţiunea
a 3-a din Norma nr. 2/2006 privind autorizarea societăţii de administrare a
fondurilor de pensii facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi de următoarele documente:
a) hotărârile adunărilor
generale extraordinare ale acţionarilor ale fiecărui administrator în parte
prin care se aprobă/se acceptă oferta de preluare a administrării fondului/fondurilor
de pensii facultative;
b) oferta de preluare a
administrării unui fond de pensii facultative;
c) proiectul de notificare a
participanţilor la fondul de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta
de preluare a administrării, întocmit în conformitate cu prevederile art. 95.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 4 lit. b), în
procesul de autorizare ca administrator al fondurilor de pensii facultative,
elementele prevăzute la art. 14 lit. k), l) şi m) din Norma nr. 2/2006 privind autorizarea societăţii de
administrare a fondurilor de pensii facultative, cu modificările şi
completările ulterioare, vor fi înlocuite de modificările propuse şi de forma
modificată a prospectului schemei de pensii facultative
a fondului de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare.
(3) In situaţia în care prin
hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor administratorul
ofertant a decis preluarea mai multor fonduri de pensii facultative de la
acelaşi administrator, documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor fi depuse pentru fiecare fond de pensii pentru care se face oferta
de preluare.
Art. 95. - (1)
Proiectul de notificare a participanţilor la fondul de pensii facultative
pentru care s-a formulat oferta de preluare a administrării va menţiona
împuternicirea reprezentantului/ reprezentanţilor legal/legali al/ai fondului
pentru semnarea actelor adiţionale la contractul de societate civilă şi la
contractul de administrare, în vederea schimbării administratorului.
(2) Proiectul de notificare va prezenta detaliat
modalitatea şi termenul de derulare a procesului de informare a participanţilor
de către administratorul acceptant, oferta de preluare a administrării fondului
de pensii facultative şi solicitarea acordului acestora cu privire la
modificarea prospectului schemei de pensii ca urmare a schimbării
administratorului. Informarea participanţilor fondului de pensii facultative se
va face în scris, la ultima adresă de corespondenţă cunoscută a
participantului, prin scrisoare recomandată sau cu confirmare de primire,
precum şi prin publicare în cel puţin două cotidiene naţionale şi pe pagina
proprie de web a ambilor administratori.
(3) Proiectul de notificare va
preciza faptul că în termen de 30 de zile calendaristice de la data informării
participanţii care nu sunt de acord cu oferta de preluare vor aduce la
cunoştinţă în scris administratorului acest fapt şi vor solicita transferul la
un alt fond de pensii facultative, fără penalităţi de transfer, comisioanele
fiind în sarcina administratorului acceptant.
(4) In cadrul proiectului de
notificare se va preciza că neexprimarea de obiecţii din partea participantului
va fi considerată în mod implicit ca acord asupra schimbării administratorului
şi modificării contractului de administrare, inclusiv a prospectului schemei de
pensii la care acesta este participant.
Art. 96. - (1) In termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea dosarului complet al solicitantului
Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea unei decizii de autorizare prealabile
a administratorului ofertant ca administrator de fonduri de pensii facultative,
precum şi a unei decizii de avizare prealabilă a modificării prospectului
schemei de pensii facultative.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) se comunică
solicitantului în termen de două zile calendaristice de la adoptarea acestora
de către Comisie.
Art. 97. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la comunicarea deciziilor Comisiei administratorul
acceptant va proceda la notificarea participanţilor la fondul de pensii pentru
care a fost formulată oferta de preluare a administrării.
(2) Notificarea participanţilor la fondul de pensii
pentru care a fost formulată oferta de preluare a administrării se va face în
modalităţile si cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 95 alin. (2) şi (4).
Art. 98. - (1) In
termen de 5 zile calendaristice de la data expirării perioadei de notificare
administratorul acceptant va depune la Comisie dovada informării şi a obţinerii
acordului participanţilor fondului de pensii facultative, cu o majoritate de
cel puţin jumătate plus unu din numărul participanţilor, însoţită de
următoarele documente:
a) actele adiţionale la
contractul de societate şi la contractul de administrare semnate de către
reprezentanţii fondului şi de ambii administratori;
b) situaţiile financiare
auditate ale fondului de pensii facultative la data hotărârii adunării generale
extraordinare a acţionarilor prin care se acceptă oferta de preluare.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
expirării perioadei de notificare administratorul ofertant va depune la Comisie
o copie a certificatului de înregistrare la oficiul registrului comerţului a
modificărilor corespunzătoare autorizării ca administrator al fondurilor de
pensii facultative.
(3) Cheltuielile aferente activităţii de audit al
situaţiilor financiare prevăzute la alin. (1) lit. b) vor fi suportate exclusiv
de către administratorul acceptant.
Art. 99. - (1) In
termen de 10 zile calendaristice de la depunerea documentaţiei complete
prevăzute la art. 98 Comisia va emite următoarele:
a) decizia de autorizare ca administrator de fonduri de
pensii facultative, pentru administratorul ofertant, conform art. 9 alin. (2);
b) decizia de autorizare a modificării prospectului
schemei de pensii facultative a fondului de pensii facultative, conform Normei
nr. 28/2007 privind prospectul schemei de pensii facultative;
c) decizia de retragere a autorizaţiei
de administrare a administratorului acceptant, conform art. 38 lit. g) din
Legea nr. 204/2006, în cazul în care aceasta este solicitată.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
primirii deciziile menţionate la alin. (1) lit. a)-c) se vor publica pe pagina
web a ambilor administratori şi în cel puţin două cotidiene naţionale. Pe
pagina web a administratorului ofertant se va înlocui proiectul de notificare
prevăzut la art. 95
cu prospectul schemei de pensii facultative, în forma modificată şi autorizată de Comisie.
Art. 910. - (1) In
termen de 5 zile calendaristice de la data aprobării deciziile prevăzute la
art. 99 vor fi
comunicate administratorului ofertant, administratorului acceptant,
depozitarului şi auditorului fondului de pensii facultative.
(2) De la data primirii deciziilor prevăzute la art. 99 administratorul ofertant devine
administratorul fondului de pensii facultative preluat, transferul activităţii
de administrare, respectiv învestirea activelor fondului, obligaţii de evidenţă
şi raportare etc, fiind realizat fără să fie necesară îndeplinirea altor
formalităţi prealabile, administratorul ofertant având toate drepturile şi
obligaţiile prevăzute de Legea nr. 204/2006.
Art. 911. - (1) Dacă
valoarea activului personal al fiecărui participant la fondul preluat este mai
mică decât garanţiile oferite prin prospect, diferenţa va fi acoperită din
provizionul tehnic constituit de administratorul acceptant.
(2) Transferul sumei din provizionul tehnic aferente
diferenţei prevăzute la alin. (1) se va face în contul colector al fondului de
pensii preluat de la data primirii deciziilor prevăzute la art. 99.
Art. 912. - (1) In
termen de 5 zile calendaristice de la data primirii deciziilor prevăzute la
art. 99
administratorul ofertant va depune la Comisie
procesul-verbal privind predarea-primirea administrării şi a arhivei fondului
de pensii facultative preluat pentru a dovedi că formalităţile juridice şi
financiar-contabile privind preluarea fondului de pensii facultative au fost
finalizate.
(2) Transferul administrării se
va realiza în baza situaţiilor financiare pentru fondul preluat, inclusiv un
inventar detaliat al activelor şi pasivelor fondului, a situaţiei privind
provizioanele constituite de administratorul acceptant, întocmite la data
primirii deciziilor, precum şi a raportului de gestiune pentru fond.
Art. 913. -
Contractele administratorului acceptant cu agenţii de marketing încetează de
drept la data primirii deciziilor prevăzute la art. 99.
Art. 914. - In termen de 5 zile calendaristice de la data depunerii la Comisie a procesului-verbal prevăzut la art.
912 administratorul
ofertant va publica pe pagina web proprie un comunicat prin care va preciza
faptul că s-au finalizat formalităţile juridice şi financiar-contabile privind
preluarea fondului de pensii facultative."
6. Inaintea articolului 10 se introduce un nou
capitol, capitolul IV, cu următoarea denumire:
„CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale"
Art. II. - Norma nr. 13/2007
privind autorizarea societăţii de pensii ca
administrator al fondurilor de pensii facultative şi
al unui fond de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 28 mai 2007,
cu modificările şi completările aduse prin prezenta
normă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.