HOTARARE Nr. 28 din 10 noiembrie 2004
privind contestarea inregistrarii candidaturilor domnilor Adrian Nastase, Petre
Roman si Traian Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1095 din 24 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
La data de 9 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatiile inregistrate la nr.
92/CT, nr. 93/CT si nr. 94/CT, toate din 8 noiembrie 2004, formulate de Doina
Elena Noghin.
Contestatiile privesc inregistrarea candidaturilor domnilor Adrian Nastase,
Petre Roman si Traian Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, la
alegerile din 28 noiembrie 2004, si formeaza obiectul dosarelor nr. 660F/2004,
nr. 661F/2004 si nr. 662F/2004.
In temeiul dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile
se solutioneaza fara instiintarea partilor, cu participarea numai a
judecatorilor, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
In motivarea contestatiei privind inregistrarea candidaturii domnului
Adrian Nastase pentru functia de Presedinte al Romaniei, autoarea acesteia pune
la indoiala capacitatea candidatului contestat de a gasi, in timpul exercitarii
urmatorului mandat, "solutia de iesire din criza politica si
economica" a tarii, intrucat in cei 15 ani in care acesta a detinut
functii publice "Romania a ajuns ultima tara dintre tarile candidate la
Uniunea Europeana", iar "neeficienta si superficialitatea justitiei
au depasit [...] mostenirea trecutului". Totodata, arata ca emiterea unui
mare numar de ordonante de urgenta si "sugestii de legi" a avut ca
efect "restrictionarea libertatilor", saracirea pensionarilor,
"culminand cu [...] Hotararea Guvernului nr. 1.613 din 7 octombrie 2004,
de natura sa scoata din concurs candidatii independenti la Presedintie".
In final, apreciaza ca fiind "inselatorie politica" faptul ca se
utilizeaza in cadrul campaniei electorale reclame "cu nuante de culori
albastre".
Cu privire la inregistrarea candidaturii domnului Petre Roman,
contestatoarea apreciaza ca acesta "a creat precedentul tuturor
mineriadelor, prin mineriada din 11 - 13 iunie 1990", pentru ca apoi sa
propuna in fata Camerei Deputatilor o motiune in scopul arestarii tinerilor
studenti aflati in Piata Universitatii in acea perioada. De asemenea, se arata
ca, dupa castigarea alegerilor din 1996 de catre partidele de centru-dreapta,
domnul Petre Roman a participat la guvernare, denaturand imaginea "dreptei
politice", "deceptionand electoratul", astfel "incat acesta
sa se intoarca pentru totdeauna spre stanga". Mai sustine ca domnul Petre
Roman, in ultimii doi ani, s-a preocupat de domeniul legat de "violenta in
familie", tema ce nu are nimic in comun cu politica.
Cat priveste inregistrarea candidaturii domnului Traian Basescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei, contestatoarea afirma ca, prin crearea
Aliantei "Dreptate si Adevar" - D.A., candidatul "a deturnat
liberalismul romanesc pe stanga", anihiland, in acelasi timp, "unica
alternativa politica de dreapta a singurului partid parlamentar de
dreapta". Considera ca, "prin oferirea sansei de a capata imunitate,
Biroul Electoral Central s-ar face vinovat de obstructionarea unui act justitiar",
in cazul procesului "flotei romanesti disparute". De asemenea,
apreciaza ca "declaratia de apartenenta sau neapartenenta la fosta
securitate", depusa de domnul Traian Basescu o data cu propunerea sa de
candidatura, nu are "relevanta", in conditiile in care
"mass-media a publicat un tabel de lucratori/colaboratori ai fostei
securitati" in care se regasea si numele acestuia. Autoarea contestatiei
mai formuleaza sustineri referitoare la posibila vinovatie a domnului Traian
Basescu "la mineriade", avand in vedere calitatea sa de ministru al
transporturilor la acea vreme.
Deoarece cele trei contestatii au acelasi autor, Curtea, din oficiu, pune
in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public nu se opune
masurii conexarii.
Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 661F/2004 si nr. 662F/2004 la
Dosarul nr. 660F/2004, care a fost primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 113
din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
coroborat cu art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, solicita respingerea contestatiilor ca neintemeiate, aratand ca
motivele invocate de contestatoare nu se regasesc in continutul prevederilor
legale si constitutionale referitoare la conditiile impuse de Constitutie
pentru inregistrarea candidaturii pentru functia de Presedinte al Romaniei.
CURTEA,
examinand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, precum si concluziile
reprezentantului Ministerului Public, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si celor ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatiile privind inregistrarea candidaturilor domnilor Adrian
Nastase, Petre Roman si Traian Basescu pentru functia de Presedinte al
Romaniei.
In motivarea contestatiilor, in esenta, este criticata, prin prisma unor
considerente de ordin moral, economic si politic, activitatea desfasurata de
cei trei candidati in timpul exercitarii inaltelor demnitati publice pe care
le-au detinut in temeiul mandatelor electorale.
Examinand contestatiile sub acest aspect, Curtea constata ca atat
conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele constitutionale pentru a fi
ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la
art. 16 alin. (3), art. 36 alin. (2), art. 37, art. 40 alin. (3) si art. 81
alin. (4) din Constitutie, republicata, care au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitatile publice, civile sau
militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia
romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre
femei si barbati pentru ocuparea acestor functii si demnitati.";
- Art. 36 alin. (2): "Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal,
pusi sub interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare
judecatoreasca definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
- Art. 37: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot
care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le
este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 40 alineatul
(3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele administratiei publice locale, varsta de cel putin 33 de ani pentru a
fi alesi in Senat si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia
de Presedinte al Romaniei.";
- Art. 40 alin. (3): "Nu pot face parte din partide politice
judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii
activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici
stabilite prin lege organica.";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoana nu poate indeplini functia de
Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si
succesive."
In speta, examinand motivele de ordin moral, economic si politic invocate
de contestatoare, Curtea retine ca nu sunt intemeiate pe normele
constitutionale anterior mentionate. Asemenea motive reprezinta opinii
personale ale contestatoarei cu privire la candidatii pentru functia de
Presedinte al Romaniei, opinii care pot fi avute in vedere cu ocazia exprimarii
votului.
In consecinta, Curtea urmeaza sa respinga contestatiile.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatiile privind inregistrarea candidaturilor domnilor Adrian
Nastase, Petre Roman si Traian Basescu pentru functia de Presedinte al
Romaniei, formulate de Doina Elena Noghin.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu