HOTARARE Nr. 246 din 10 martie 1990
privind drepturile de indemnizatie de strainatate, alocatie de hrana si fond de
reprezentare ce se acorda personalului navigant de pe navele flotei de pescuit
oceanic
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 22 aprilie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Drepturile in valuta pentru personalul ambarcat pe navele flotei de pescuit
oceanic sunt cele prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Alocatia de hrana si fondul de reprezentare in lei si valuta, pentru
personalul ambarcat pe navele flotei de pescuit oceanic, sunt cele prevazute in
anexa nr. 2.
Art. 3
Cheltuielile in valuta determinate de acordarea drepturilor prevazute la
art. 1 si 2 se vor acoperi prin realizarea de productii suplimentare de peste
si incasari valutare din navlosirea navelor de transport frigorific si de
deservire.
Art. 4
Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu data de 1 februarie
1990 pentru drepturile in valuta (anexa nr. 1) si cu data de 20 februarie 1990
pentru alocatia de hrana si fond de reprezentare (anexa nr. 2). Art. 5 La
incheierea anului financiar 1990 drepturile in valuta prevazute in prezenta
hotarare vor fi reanalizate in vederea definitivarii lor.
Art. 6
Anexele nr. 1 si nr. 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 7
Se abroga orice alte dispozitii contrare din actele normative existente
pana la data adoptarii prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
DREPTURI IN VALUTA
ale personalului ambarcat pe navele flotei de pescuit oceanic
Indemnizatia de strainatate in valuta ce se acorda personalului ambarcat pe
navele flotei de pescuit oceanic, pe categorii de personal, este urmatoarea:
A. Pentru personalul de pe navele de transport frigorific si de deservire
- dolari S.U.A./om/zi -
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Functia Barem de indemnizatie
crt. I II
----------------------------------------------------------------------------
1. Comandant 12,70 13,20
2. Sef mecanic 11,60 12,10
3. Ofiter maritim I 10,30 10,70
4. Ofiter mecanic I, sef RTG, ofiter electric I,
frigotehnist I 9,90 10,30
5. Ofiter maritim II, ofiter mecanic II, ofiter electric II,
frigotehnist II si ofiter RTG I si II 8,90 9,20
6. Ofiter maritim III, ofiter mecanic III, ofiter
electric III, frigotehnist III si IV 8,20 8,40
7. Lacatus mecanic, strungar 8,00 8,00
8. Sef echipaj 7,60 7,80
9. Ajutor ofiter mecanic, frigoriferist 7,40 7,50
10. Sef timonier 7,30 7,30
11. Motorist 7,30 7,30
12. Fochist - 7,30
13. Electrician bord 7,30 7,30
14. Timonier 7,30 7,30
15. Marinar, lemnar 7,10 7,10
16. Bucatar 7,20 7,20
17. Brutar 7,20 7,20
18. Ospatar 7,10 7,10
19. Medic 8,00 8,00
20. Asistent medical 7,00 7,00
21. Tehnician (principal) 7,20 7,20
22. Lucrator comercial I (magaziner) 7,50 7,50
23. Responsabil economic I si II 10,30 10,30
----------------------------------------------------------------------------
Baremul I - se acorda personalului de pe navele frigorifice de transport
tip POLAR I si II de constructie sovietica si personalului de pe navele
frigorifice tip POLAR VII-XII de constructie romaneasca.
Baremul II- se acorda personalului de pe navele frigorifice de transport tip
POLAR III-VI de constructie R. D. Germana si personalului de pe navele de
deservire.
NOTA:
Drepturile de indemnizatie in valuta ale personalului ambarcat pe navele de
transport frigorific si de deservire a flotei se stabilesc pe durata voiajului
planificat la inceputul fiecarei curse de catre armator si vor fi vizate de
Comitetul Sindicatului Liber al Marinarilor. Pe timpul ce depaseste durata
planificata initial nu se acorda indemnizatia de strainatate, decat in caz de
forta majora justificata (asistenta si salvare, coliziune, sinistru, transport
bolnavi, stari interdictionale impuse de autoritatile straine, nerespectarea
clauzelor contractuale de catre armator) independent de vointa echipajului
si/sau contrastalii. Aprobarea timpului depasit fata de timpul planificat se
face de catre armator cu viza Comitetului Sindicatului Liber al Marinarilor.
B. Pentru personalul de pe navele de pescuit oceanic
- dolari S.U.A./om/zi -
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Functia Barem de indemnizatie
crt. I II
-----------------------------------------------------------------------------
1. Comandant, comandant coordonator 12,70 14,20
2. Sef mecanic 11,60 13,20
3. Ofiter maritim I, tehnolog sef I, responsabil economic
I si II 10,30 12,00
4. Ofiter mecanic I, ofiter electrician I, tehnolog sef III,
frigotehnist I, sef statie RTG, ofiter RTG I 9,90 11,20
5. Ofiter maritim II, ofiter mecanic II, ofiter electrician II,
electronist I, II, III, si IV, frigotehnist II, ofiter
RTG II 8,90 10,80
6. Ofiter maritim III, ofiter mecanic III, frigotehnist III
si IV, ofiter electrician III, traulist I, II, III si IV,
medic 8,20 10,20
7. Sef echipaj, frigoriferist 7,60 9,20
8. Morar faina peste, reglor masini tehnologice, lacatus,
strungar 8,00 9,50
9. Lemnar bord, timonier, electrician bord, marinar, bucatar,
asistent medical, brutar, motorist, ospatar 7,30 9,00
10. Profesori si studenti in practica 4,00 4,00
11. Sef echipa reparatii 9,50 9,50
12. Cercetatori in domeniul pescuitului, muncitori pentru
reparare nave (echipe de reparatii) 9,00 9,00
-----------------------------------------------------------------------------
Specialistii Intreprinderii de Pescuit Oceanic - din conducere si
serviciile functionale -, pe timpul deplasarii in zona, vor primi indemnizatia
conform pregatirii la nivelul grupei in care se incadreaza.
Baremul I se va acorda:
a) personalului ambarcat pe navele de pescuit oceanic aflate in mars spre
zona sau tara, si/sau port;
b) personalului ambarcat pe navele de pescuit oceanic aflate in situatii de
forta majora cand activitatea se intrerupe din motive independente de vointa
echipajului (asistenta si salvare, coliziune, sinistru, transport bolnavi,
stari interdictionale impuse de autoritatile straine, nerespectarea clauzelor
contractuale de catre armator);
c) personalului ambarcat pe navele de pescuit si transport frigorific sau
de deservire aflate in porturi.
Baremul II se va acorda:
a) personalului ambarcat pe navele de pescuit oceanic cand acestea se afla
in activitatea de pescuit oceanic.
Cand timpul de stationare al navelor de pescuit oceanic in porturi straine
este mai mare decat cel acordat de armator pentru odihna, aprovizionare,
reparatii si/sau alte activitati, acestea nu se plateste.
In cazul cand un membru al echipajului presteaza la bordul navelor o
functie superioara brevetului sau calificarii sale se va acorda indemnizatia de
strainatate in raport cu functia prestata.
C. Alte reglementari aferente indemnizatiei valutare
1. Pentru navele de transport frigorific si deservire, precum si pentru
navele de pescuit oceanic in cazul depasirii a 120 de zile calendaristice de
voiaj, din vina armatorului, se acorda un spor de 1 dolar S.U.A./om/zi peste
indemnizatia zilnica.
2. Pentru fractiuni de timp mai mici de 24 ore indemnizatia in valuta se
calculeaza astfel:
- pana la 8 ore nu se acorda;
- de la 8 ore la 16 ore se acorda 50% din barem;
- peste 16 ore se acorda integral baremul unei zile.
Calculul timpului de voiaj incepe din momentul in care nava este in travers
far iesire Constanta pentru navele ce pleaca din portul Constanta si travers
far bara Sulina pentru navele ce pleaca din portul Tulcea direct in zona.
Timpul de calcul se incheie in momentul in care nava atinge punctele de la
plecarea in voiaj.
Pentru marinarii ce pleaca/sosesc cu avionul timpul se calculeaza de la
decolare/aterizare Aeroport Otopeni.
3. Pe timpul internarii in spital personalul ambarcat are dreptul la 30%
din diurna categoriei I cuvenita delegatilor care se deplaseaza in misiuni
temporare in strainatate.
Dupa iesirea din spital pana la ambarcarea pe nava, sau pe timpul de
asteptare pana la intoarcerea cu trenul sau avionul, personalul ambarcat are
dreptul la o diurna si cazare aferenta categoriei I cuvenita delegatilor care
se deplaseaza in misiuni temporare in strainatate.
4. Personalul ambarcat ramas la bordul navelor care intra in reparatii,
porturi straine, cand masa si cazarea nu pot fi asigurate, beneficiaza de
indemnizatie si cazare conform pct. 3 alin. 2.
5. La plata indemnizatiei se va avea in vedere: - calculul se va face in
dolari S.U.A. si se va plati in moneda tarii unde se primeste la paritatea
zilei;
- indemnizatia se poate ridica si intr-un singur port, nu anticipat, cu
exceptia ultimului port de escala in mars spre tara;
- sumele incasate in plus se recupereaza integral in valuta de la cei ce
le-au primit sau de la cei vinovati.
6. In cazul cand armatorul constata ca echipajul unei nave nu-si realizeaza
sarcinile de productie din vina proprie producind pagube intreprinderii,
persoanele din echipaj sau, dupa caz, intregul echipaj va fi retras si
indepartat din intreprindere.
7. Drepturile de indemnizatie de strainatate vor fi acordate proportional
cu realizarile, dar nu mai putin de 30% din drepturile de indemnizatie cuvenite
pentru perioada de mars.
8. La incheierea anului financiar drepturile de indemnizatie in valuta pot
fi reanalizate la cererea sindicatului sau a consiliului de administratie.
ANEXA 2
I. Drepturi privind alocatia de hrana a personalului ambarcat pe navele
flotei de pescuit oceanic
Aprovizionarea pentru hrana a echipajelor se va face conform Regulamentului
International de aprovizionare cu apa si alimente a navelor maritime (intrat in
vigoare la 1.III.1989), in conformitate cu prevederile Conventiei nr. 68/1946 a
Organizatiei Internationale a Muncii (I.L.O.):
a) pentru personalul de pe navele de transport frigorific si de deservire:
20,00 lei si 3 $ S.U.A./om/zi;
b) pentru personalul de pe navele de pescuit oceanic:
- in activitatea de pescuit si/sau transbordarea productiei: 25,00 lei si 3
$ S.U.A./om/zi;
- in alte activitati: 20,00 lei si 3 $ S.U.A./om/zi;
c) pe durata stationarii in tara, baremul de hrana pentru toate tipurile de
nave va fi de 40 lei/om/zi pe durata serviciului programat la bord, exceptand
localnicii in serviciu de 8 ore care vor beneficia de o singura masa la bord;
d) pe timpul serviciului de noapte se acorda hrana suplimentara astfel: 1)
nave de pescuit:
- deservite de Polar, 12,50 lei/om/noapte;
- nave izolate nedeservite de Polar, 1,50 $ S.u.a./om/noapte;
2) nave transportoare:
- pentru voiaj planificat 10 lei/om/noapte;
- peste voiajul planificat 1,00 $/om/noapte;
e) in cazul cand navele activeaza independent si nu se justifica trimiterea
de alimente din tara sau cand armatorul nu asigura alimentele necesare in lei
alocatia de hrana va fi de 6 $ S.U.A./om/zi;
f) personalului ambarcat pe navele de pescuit i se acorda, in limita
baremului de alocatie, 0,200 l vin pe om/zi sau alte bauturi alcoolice in
echivalent;
g) pentru navele de transport frigorific si de aprovizionare ce depasesc
justificat voiajul planificat in conditiile prevazute in nota de la pct. A.
precum si pentru navele noi ce intra in dotarea flotei din santierele straine
alocatia de hrana va fi de 6 $ S.U.A/om/zi;
h) alocatia de hrana serveste numai pentru aprovizionarea cu alimente
necesare pregatirii hranei la bordul navei si nu se poate achita in numerar
membrilor echipajului;
i) noul barem de hrana intra in vigoare incepand cu data de 20 februarie
1990.
II. Fondul de reprezentare
Cheltuielile de reprezentare ale comandantului pentru fiecare port strain
vor fi in urmatoarele limite:
a) pentru navele de pescuit: 350 lei si 15 $ S.U.A.;