HOTARARE Nr.
244 din 22 mai 2008
privind aprobarea Normei
pentru finantarea proiectelor prioritare, in numele si in contul statului
(NI-FIN-07-1/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 416 din 3 iunie 2008
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - Ş.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare, analizând propunerea privind aprobarea
Normei pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele şi în contul
statului (NI-FIN-07-I/0), şi ţinând seama de:
• Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - Ş.A.,
republicată;
• Nota de aprobare nr. 273 din 19 mai 2008, întocmită
de Banca de Export-lmport a României EXIMBANK - Ş.A.;
• discuţiile şi propunerile formulate în şedinţa din
data de 22 mai 2008 de către membrii Comitetului Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări, întrunit în plenul şedinţei din data de
22 mai 2008, hotărăşte:
Articol unic. - Se aprobă Norma pentru finanţarea
proiectelor prioritare, în numele şi în contul statului
(NI-FIN-07-I/0), cuprinsă în
anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
p. Preşedintele Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Carmen Radu
ANEXA
NORMĂ
pentru finanţarea proiectelor prioritare, în numele
şi în contul statului (NI-FIN-07-1/0)
Prezenta normă este elaborată în conformitate cu Legea
nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-lmport a
României EXIMBANK - Ş.A., republicată1), cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea,
atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - Ş.A. în numele şi în contul statului2), cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL I
Obiectul finanţării
Art. 1. - Banca de Export-lmport a României EXIMBANK - Ş.A., denumită în continuare EXIMBANK, acordă operatorilor economici
finanţări în lei, în numele şi în contul statului, destinate susţinerii
proiectelor prioritare, inclusiv a celor care beneficiază de finanţare din
fonduri structurale europene. Finanţările pentru proiecte prioritare acordate
de EXIMBANK, în numele şi în contul statului, vor susţine cu precădere
proiectele din sectoarele de activitate productivă şi servicii, cu valoare
adăugată mare şi impact asupra creşterii competitivităţii şi alinierii la
standardele Uniunii Europene.
Art. 2. - Prezenta normă reglementează acordarea de
către EXIMBANK, în numele şi în contul statului, a finanţărilor în lei pentru
proiecte prioritare, care se implementează pentru:
a) dezvoltarea infrastructurii;
b) dezvoltarea utilităţilor de interes public;
c) dezvoltarea regională;
d) susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare;
e) protecţia mediului înconjurător;
f) ocuparea şi formarea personalului;
g) susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi
mijlocii.
Art. 3. - (1) Pentru finanţarea acordată conform
prezentei norme, EXIMBANK
acţionează, în numele şi în contul statului, ca administrator al fondurilor
statului. Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit.
c) din Legea nr. 96/2000, republicată, „fondul destinat stimulării
operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi
refinanţarea activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de
interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de
cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a
personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a
tranzacţiilor internaţionale".
(2) Fondul prevăzut la alin. (1) va putea fi angajat în
limita maximă de expunere stabilită de Comitetul Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
CAPITOLUL II
Descrierea finanţării
Art. 4. - Finanţarea pentru proiecte prioritare nu este
o măsură de natura ajutorului de stat şi respectă prevederile legislaţiei
comunitare care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) operatorul economic nu se află în dificultate
financiară;
b) operatorul economic este, în principiu, capabil să
obţină un/o credit/garanţie în condiţii de piaţă de pe pieţe financiare, fără
intervenţia statului;
c) acordarea finanţării se
realizează pe baza evaluării riscurilor generate de operaţiune, astfel încât
comisioanele plătite de operatorul economic să asigure autofinanţarea schemei
de finanţare;
d) comisioanele plătite de operatorul economic acoperă
atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea finanţării, cât şi costurile
administrative şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului
iniţial;
e) schema de acordare a finanţărilor
pentru proiecte prioritare va fi analizată cel puţin o dată pe an.
Art. 5. - Finanţarea pentru proiecte prioritare se
acordă în completarea surselor de finanţare proprii sau atrase ale operatorului
economic.
CAPITOLUL III
Eligibilitate
Art. 6. - Un operator economic
este eligibil pentru a beneficia de finanţare în lei pentru proiecte
prioritare, dacă la data depunerii cererii de finanţare îndeplineşte cumulativ
următoarele criterii:
a) nu se află în dificultate
financiară, în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind ajutorul
pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate3);
b) nu figurează cu credite
restante în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare (CRB)4);
c) nu figurează cu incidente majore cu cecuri şi bilete
la ordin în ultimele 12 luni, în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi
(CIP)5);
d) nu înregistrează datorii
restante către bugetul general consolidat al statului, al căror mod de plată nu
a fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare cu TVA de
recuperat etc);
e) nu s-a instituit procedura judiciară a insolvenţei,
conform legislaţiei în vigoare;
f) nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu
instituţiile statului, inclusiv cu EXIMBANK;
g) contribuie din surse proprii la finanţarea
proiectului cu cel puţin 20% din costul total al acestuia.
Art. 7. - Sunt excluse de la finanţare următoarele:
a) activităţile definite ca fiind ilegale sau
dăunătoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activităţile de natura jocurilor de noroc;
c) activităţile de producţie,
comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
d) producţia şi comerţul produselor din alcool şi
tutun;
e) investiţiile în titluri de valoare;
f) investiţiile financiare (fonduri de investiţii,
fonduri mutuale de ajutor reciproc etc);
g) tranzacţiile imobiliare (cumpărarea/construirea de
imobile în scopul vânzării/închirierii).
1) Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
2) Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.
3) Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244/2004.
4) In cazul în care
din verificarea CRB rezultă existenţa unui credit restant, iar solicitantul
creditului prezintă documente din care să reiasă că a achitat restanţa, se
consideră criteriul îndeplinit.
5) In cazul în care
solicitantul figurează cu incidente de plată accidentale, care nu denotă un
comportament financiar defectuos, se poate accepta la finanţare, cu
justificarea corespunzătoare.
Art. 8. - Sunt eligibile pentru finanţare următoarele
cheltuieli aferente proiectelor prioritare:
- achiziţia de echipamente şi lucrări de
construcţii-montaj aferente acestora (noi capacităţi de producţie, precum şi
dezvoltarea, modernizarea şi/sau retehnologizarea celor existente etc);
- terenurile şi construcţiile (achiziţia şi construirea
de clădiri, unităţi de producţie/servicii, dezvoltarea şi modernizarea
construcţiilor existente, achiziţia de terenuri în scopul realizării
proiectului de investiţii etc);
- imobilizările necorporale
(licenţe, brevete, programe informatice, documentaţii etc);
- cheltuielile diverse legate de implementarea
proiectului, de maximum 15% din valoarea finanţării.
CAPITOLUL IV
Condiţii de finanţare
Art. 9. - (1) In funcţie de complexitatea şi
caracteristicile proiectului prioritar şi de riscurile asociate, se stabilesc
condiţiile de acordare a finanţării:
a) obiectul;
b) valoarea;
c) durata;
d) dobânda compusă din rata de bază şi marja de risc;
e) comisioanele;
f) garanţiile;
g) alte condiţii specifice de acordare.
(2) Pentru finanţarea acordată, operatorul economic va
plăti EXIMBANK comisioane conform Caietului de comisioane al EXIMBANK.
CAPITOLUL V
Documentaţia, analiza şi aprobarea finanţării
Art. 10. - Operatorii economici vor depune la EXIMBANK:
a) cererea de finanţare;
b) documentele privind situaţia juridică, financiară şi
comercială;
c) documentele aferente proiectului de finanţat;
d) documentele aferente garanţiilor propuse;
e) declaraţia pe propria răspundere a operatorului
economic privind faptul că la data solicitării nu se află în litigiu, în
calitate de pârât, cu instituţiile statului, inclusiv cu EXIMBANK;
f) alte documente solicitate de
EXIMBANK, în funcţie de specificul finanţării.
Art. 11. - Operatorii economici care solicită finanţare
au obligaţia deschiderii unui cont curent la EXIMBANK.
Art. 12. - La cererea operatorului economic, pe baza
analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EXIMBANK poate emite o
scrisoare de intenţie/confort.
Art. 13. - (1) EXIMBANK va analiza, potrivit
reglementărilor proprii, solicitarea de finanţare pe următoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiară a operatorului
economic;
b) proiectul (studiul de fezabilitate, plan de afaceri
etc);
c) garanţiile propuse;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea finanţării.
(2) EXIMBANK are dreptul să solicite operatorului
economic informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în
cererea de finanţare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru
evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor specifice ale
operaţiunii de finanţare.
Art. 14. - Acordarea finanţării se realizează pe baza
aprobării C.I.F.G.A.
Art. 15. - EXIMBANK monitorizează
finanţările, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de
acordare a acestora.
CAPITOLUL VI
Recuperarea sumelor plătite din fondurile statului
Art. 16. - (1) In cazul în care împrumutatul nu îşi
achită obligaţiile asumate prin contractul de finanţare, EXIMBANK poate rezilia
de plin drept contractul, fără a mai fi necesară îndeplinirea vreunei alte
formalităţi, fără punerea în întârziere şi fără intervenţia instanţelor
judecătoreşti, declarându-se finanţarea scadentă şi exigibilă cu toate
dobânzile şi celelalte sume datorate.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează
prin Corpul executorilor fiscali al EXIMBANK, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare privind Codul de procedură fiscală şi prevederilor normelor interne
privind recuperarea creanţelor administrate de EXIMBANK în numele şi în contul
statului. EXIMBANK va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor
plătite din fondurile statului, atât împotriva împrumutatului, cât şi împotriva
oricărei alte persoane asupra căreia acesta şi-a transferat obligaţiile.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 17. -In scopul aplicării prezentei norme, EXIMBANK
va emite proceduri de lucru care vor fi supuse aprobării C.I.F.G.A.