HOTARARE Nr.
22 din 10 ianuarie 2007
pentru aprobarea
Metodologiei de evaluare institutionala in vederea autorizarii, acreditarii si
evaluarii periodice a organizatiilor furnizoare de educatie
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 59 din 25 ianuarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 24 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Metodologia de evaluare
instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de
educaţie, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA
METODOLOGIE
de evaluare instituţională în vederea autorizării,
acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Activitatea de evaluare externă, pentru
acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie, a acreditării, respectiv în
vederea evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie interesate,
este realizată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Invăţământul
Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP.
(2) Activităţile de evaluare
externă a calităţii educaţiei pot fi efectuate şi de alte agenţii de evaluare a
calităţii, autohtone sau internaţionale, pe bază de contract între Ministerul
Educaţiei şi Cercetării şi evaluatori externi ori între unităţile de învăţământ
preuniversitar şi evaluatorii externi.
Art. 2. - Activitatea ARACIP se desfăşoară cu
respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind
asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 87/2006, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare
şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul
Preuniversitar (ARACIP), cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL II
Procedurile de autorizare de funcţionare provizorie,
de acreditare şi de evaluare externă periodică
Art. 3. - (1) Procesul de acreditare a organizaţiilor
furnizoare de educaţie presupune parcurgerea a două etape succesive:
a) autorizarea de funcţionare provizorie;
b) acreditarea.
(2) Autorizarea de funcţionare provizorie se acordă
începând cu anul şcolar următor şi trebuie solicitată de persoanele juridice,
publice sau private, interesate în furnizarea de educaţie, înainte ca unitatea
de învăţământ preuniversitar să înceapă procesul instructiv-educativ.
(3) Organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate
să funcţioneze provizoriu au obligaţia de a solicita acreditarea după
încheierea unui ciclu de şcolarizare, în termen de maximum 2 ani de la data
absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea ridicării autorizaţiei de
funcţionare provizorie.
Art. 4. - După acreditare, organizaţiile furnizoare de
educaţie se supun procedurii de evaluare periodică, în condiţiile prevăzute de
art. 33 şi 40 din ordonanţa de urgenţă.
SECŢIUNEA 1
Raportul de evaluare internă
Art. 5. - (1) In vederea obţinerii autorizării de
funcţionare provizorie, respectiv a acreditării, persoanele juridice, publice
sau private, interesate în furnizarea de educaţie trebuie să depună la
Departamentul de acreditare al ARACIP o cerere de declanşare a procedurii de
evaluare externă, însoţită de un raport de evaluare internă, pentru fiecare
nivel de învăţământ, specializare şi/sau calificare profesională, după caz.
(2) In vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare
provizorie, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele
documente:
a) fişă-tip a raportului de evaluare internă;
b) proiect privind dezvoltarea, pe termen mediu 3-5
ani, a unităţii de învăţământ;
c) planuri operaţionale pentru primul an de
funcţionare a unităţii de învăţământ;
d) oferta educaţională;
e) acte privind persoana juridică iniţiatoare:
- actele care atestă înfiinţarea şi/sau dobândirea
personalităţii juridice, după caz;
- actul constitutiv şi statutul de organizare şi
funcţionare ale persoanei juridice;
- certificat de înregistrare fiscală a persoanei
juridice;
f) acte privind spaţiile de învăţământ şi baza
materială, precum şi regimul de deţinere al acestora (deţinerea în proprietate,
în administrare sau în folosinţă, după caz, a spaţiilor şi a bazei materiale;
se vor anexa copii de pe actele de provenienţă, respectiv copii de pe
contractele de închiriere);
- lista dotărilor disponibile (mobilier şi echipament
didactic), regimul juridic al acestora (pentru calculatoare se vor menţiona
numărul acestora şi generaţia) şi valoarea totală a acestora;
- lista cu fondul de carte propriu (numărul de
volume, domeniul de referinţă, valoarea totală) din dotarea bibliotecii;
- autorizaţie sanitară de funcţionare, vizată pe anul
în curs (pentru spaţiul în care se va desfăşura activitatea instructiv-educativă);
- aviz PSI (pentru spaţiul în care se va desfăşura
activitatea instructiv-educativă), dacă este cazul, conform legislaţiei în
vigoare;
g) acte privind curriculumul:
- lista planurilor de învăţământ şi a programelor
şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, ce vor fi utilizate în
unitatea de învăţământ;
- lista de auxiliare curriculare ce vor fi utilizate (ghiduri, culegeri şi altele asemenea), conform normativelor
în vigoare la acea dată, corespunzătoare tipului, nivelului şi formei de
învăţământ;
h) acte privind personalul didactic:
- lista cadrelor didactice care vor funcţiona în
unitatea de învăţământ;
- declaraţia-angajament a fiecărui cadru didactic
care urmează să desfăşoare activităţi de învăţământ în unitatea şcolară
respectivă;
- stat de funcţii pentru personalul ce urmează a fi
angajat în unitatea de învăţământ;
i) modelul de contract de
şcolarizare ce va fi utilizat, dacă este cazul;
j) proiectul de regulament intern al unităţii de
învăţământ;
k) ordinul de plată a tarifului de evaluare, după caz.
(3) In vederea obţinerii acreditării, raportul de
evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) fişă-tip a raportului de evaluare internă;
b) studiu diagnostic privind stadiul de dezvoltare a
unităţii de învăţământ preuniversitar, precum şi eficienţa internă şi externă a
unităţii de învăţământ, pe ultimul ciclu de învăţământ;
c) noul proiect de dezvoltare instituţională, în baza
diagnozei realizate şi prin comparaţie cu proiectul iniţial, realizat pe termen
de 5 ani;
d) planurile operaţionale pe ultimii 3 ani, care să
cuprindă şi evaluarea atingerii obiectivelor propuse;
e) oferta educaţională pentru anul şcolar în
curs/următor, după caz;
f) actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ
preuniversitar respective;
g) lista protocoalelor, a acordurilor de colaborare
şi a parteneriatelor încheiate de unitatea de învăţământ, pe ultimul ciclu de
învăţământ;
h) modelul de contract de şcolarizare utilizat în
unitatea de învăţământ, dacă este cazul;
i) situaţiile privind rezultatele elevilor la
examenele de finalizare a studiilor, performanţele obţinute la concursuri şi
olimpiade şcolare, respectiv situaţiile privind inserţia absolvenţilor pe piaţa
forţei de muncă, după caz;
j) lista planurilor de învăţământ şi a programelor
şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi utilizate în cadrul
unităţii de învăţământ, pe ultimul ciclu de învăţământ (în cazul în care se
folosesc planuri şi programe de învăţământ alternative, acestea se vor anexa,
în copie);
k) oferta curriculară (curriculumul
diferenţiat/curriculumul la decizia şcolii/curriculumul în dezvoltare locală
pentru nivelul de învăţământ/specializarea/calificarea profesională, după caz,
pentru care se solicită acreditarea), pe ultimul ciclu de învăţământ;
l) actele privind încadrarea cu
personal, pe ultimul ciclu de învăţământ (copii de pe statele de funcţii),
precum şi actele care atestă participarea acestora la cursuri de formare
continuă şi la alte forme de dezvoltare profesională;
m) acte privind deţinerea în proprietate sau în
folosinţă a bazei materiale (se vor anexa copii de pe actele de provenienţă,
respectiv copii de pe contractele de închiriere, în formă autentificată);
n) lista obiectelor de inventar şi a mijloacelor fixe
aflate în proprietatea unităţii de învăţământ (se vor menţiona provenienţa
acestora, data de înregistrare, valoarea acestora);
o) acte privind evaluarea
internă a calităţii şi funcţionarea structurilor responsabile cu asigurarea
calităţii (se vor anexa regulamentul de funcţionare a comisiei pentru evaluarea
şi asigurarea calităţii şi strategia de asigurare a calităţii);
p) acte privind inspecţiile şi
controalele efectuate în unitatea de învăţământ pe ultimul ciclu de învăţământ,
conform registrului de procese-verbale de inspecţii;
q) acte privind asigurarea condiţiilor de securitate şi
igienico-sanitare, respectiv autorizaţia sanitară de funcţionare pentru fiecare
dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (vizată pentru anul
şcolar în curs), avizul PSI pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în
procesul instructiv-educativ (în perioada de valabilitate), precum şi acte
privind asigurarea securităţii şi sănătăţii elevilor şi personalului în incinta
şcolii şi în vecinătatea acesteia (protocoale şi contracte privind asistenţa
medicală, pază şi altele asemenea);
r) certificatul de atestare fiscală;
s) ordinul de plată a tarifului de evaluare, după caz.
Art. 6. - Unităţile de învăţământ autorizate, respectiv
acreditate, care solicită înfiinţarea anului de completare vor depune la
Departamentul de acreditare din cadrul ARACIP un raport de evaluare internă,
care trebuie să cuprindă documentele prevăzute la art. 5 alin. (2) şi (3).
Art. 7. - In vederea evaluării periodice, organizaţiile
furnizoare de educaţie acreditate trebuie să depună la Departamentul de
evaluare externă din cadrul ARACIP un raport de evaluare a calităţii, care
trebuie să cuprindă, în mod corespunzător, documentele prevăzute la art. 5
alin. (3).
Art. 8. - (1) Toate documentele din raportul de
evaluare internă sunt depuse în copie certificată de conducătorul organizaţiei
furnizoare de educaţie respective.
(2) Fiecare filă a raportului
de evaluare internă este numerotată şi este asumată, sub semnătură şi cu
aplicarea ştampilei, de către reprezentantul legal al organizaţiei furnizoare
de educaţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Activităţile de evaluare externă
Art. 9. - Procedurile în
vederea autorizării de funcţionare provizorie, a acreditării, respectiv în
vederea evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie acreditate
se derulează în conformitate cu prevederile ordonanţei de urgenţă, respectiv
ale Hotărârii Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare.
Art. 10. - (1) Raportul de evaluare internă este
înregistrat şi repartizat spre expertiză personalului din cadrul
Departamentului de acreditare al ARACIP. Rezultatul expertizei se comunică
organizaţiei depunătoare în termen de maximum 30 de zile de la data
înregistrării raportului.
(2) In funcţie de solicitările personalului din
cadrul Departamentului de acreditare al ARACIP, unele dintre datele conţinute
în raportul de evaluare internă vor fi înaintate şi pe
suport electronic.
(3) In cazul în care raportul de evaluare internă este
complet, se aduce la cunoştinţa organizaţiei respective declanşarea procedurii
de evaluare. In situaţia în care din documentaţia depusă lipsesc documentele
prevăzute la art. 5 sau se constată caracterul incomplet al documentelor
prezentate, se comunică persoanei juridice respective necesitatea completărilor
de rigoare, în termen de 15 zile de la comunicare.
(4) După completarea documentelor în termenul
prevăzut la alin. (3), Biroul executiv al ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară,
aprobă graficul de desfăşurare a vizitelor de evaluare, precum şi componenţa
comisiilor de experţi, desemnate în acest scop.
(5) Perioada de desfăşurare a vizitelor de evaluare
se aduce la cunoştinţa organizaţiilor furnizoare de educaţie solicitante,
într-un termen de cel puţin 30 de zile înainte de desfăşurarea vizitei de
evaluare.
Art. 11. - Comisiile de experţi desemnate de Biroul
executiv al ARACIP sunt alcătuite din 2-4 persoane, colaboratori externi ai
ARACIP, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în registrul propriu al
experţilor în evaluare şi acreditare, efectuează în termen de maximum 30 de
zile de la data desemnării vizite de evaluare de 2-5 zile, după caz, la
organizaţia furnizoare de educaţie solicitantă.
Art. 12. - In cadrul vizitelor de evaluare la
organizaţiile solicitante/înscrise în procesul de evaluare externă membrii
comisiilor de experţi verifică îndeplinirea standardelor de evaluare,
respectarea legislaţiei în domeniul învăţământului,precum şi conformitatea cu
realitatea pentru documentele din raportul de evaluare internă depus la ARACIP.
Art. 13. - (1) Activitatea de evaluare externă a
organizaţiilor furnizoare de educaţie se realizează în baza unor criterii,
indicatori şi standarde de evaluare unice la nivel naţional, valabile atât
pentru învăţământul preuniversitar de stat, cât şi pentru învăţământul
preuniversitar particular.
(2) Membrii comisiilor de experţi întocmesc propriul
raport de evaluare externă pentru fiecare nivel de
învăţământ/specializare/calificare profesională evaluat/ evaluată, pe care îl
înaintează, personal, Departamentului de acreditare al ARACIP, în maximum 5
zile de la data finalizării evaluării, comunicată la ARACIP de către
coordonatorul comisiei de experţi.
(3) Personalul desemnat din cadrul Departamentului de
acreditare al ARACIP primeşte, înregistrează şi verifică rapoartele de evaluare
externă întocmite de către comisiile de experţi în evaluare şi acreditare
pentru a stabili respectarea metodologiei de evaluare de către aceste comisii.
(4) In cazul în care, în urma verificării rapoartelor
de evaluare externă întocmite de către comisiile de experţi, se constată
neconcordanţe între datele din rapoarte şi documentaţia cuprinsă în raportul de
evaluare internă depus la ARACIP, conducătorul Departamentului de acreditare
poate dispune completarea sau refacerea raportului. Pentru realizarea noului
raport de evaluare externă este desemnat expertul din cadrul Departamentului de
acreditare al ARACIP care a realizat expertiza raportului de evaluare internă
depus de organizaţia solicitantă.
(5) In urma verificării prevăzute la alin. (4),
experţii din cadrul Departamentului de acreditare validează raportul de
evaluare externă întocmit de către comisia de experţi şi îl înaintează Biroului
executiv al ARACIP în termen de maximum 5 zile de la primirea acestuia.
(6) In urma validării raportului, Biroul executiv al
ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară, analizează şi avizează rapoartele de
evaluare primite şi le înaintează Consiliului ARACIP spre aprobare.
(7) Consiliul ARACIP, întrunit în şedinţă ordinară,
analizează şi aprobă rapoartele de evaluare întocmite, în termen de maximum 30
de zile de la data primirii acestora. După aprobarea rapoartelor, Consiliul
ARACIP propune acordarea/neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie,
respectiv a acreditării, pentru unitatea de învăţământ preuniversitar
respectivă, pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare
profesională, după caz.
(8) Biroul executiv al Agenţiei înaintează
Ministerului Educaţiei şi Cercetării, spre aprobare, prin ordin, propunerea
Consiliului ARACIP de acordare/neacordare a autorizaţiei de funcţionare
provizorie, respectiv a acreditării, pentru unitatea de învăţământ
preuniversitar respectivă, pentru fiecare nivel de
învăţământ/specializare/calificare profesională, după caz.
(9) In cazul în care se constată nerespectarea
standardelor de calitate de către unităţile de învăţământ preuniversitar
acreditate, în proces de evaluare periodică, se derulează în mod corespunzător
procedurile prevăzute la art. 34 din ordonanţa de urgenţă.
(10) Rapoartele de evaluare externă, întocmite de
către membrii comisiilor de experţi, se fac publice pe site-ul ARACIP.
Art. 14. - (1) In vederea
asigurării calităţii activităţii de evaluare externă, Biroul executiv al ARACIP
poate dispune monitorizarea activităţii de evaluare a organizaţiei furnizoare de educaţie, realizată atât de experţii
ARACIP în evaluare şi acreditare, cât şi de instituţiile menţionate la art. 1
alin. (2).
(2) Monitorizarea activităţii de evaluare poate
consta în repetarea procedurii de evaluare externă pe anumite domenii,
standarde sau indicatori de evaluare de către alţi experţi desemnaţi de către
conducerea ARACIP, în aplicarea de chestionare şi interviuri beneficiarilor
serviciilor educaţionale oferite de organizaţia furnizoare de educaţie, în
realizarea unor dosare de presă, în înregistrarea şi verificarea reclamaţiilor
primite de la clienţii şi beneficiarii serviciilor educaţionale oferite de
organizaţia furnizoare de educaţie respectivă, după caz.
(3) In cazul în care prin activităţile de monitorizare
se constată discordanţe între rapoartele de evaluare externă întocmite de
experţii în evaluare şi acreditare care au participat la evaluarea organizaţiei
respective şi rapoartele întocmite cu ocazia monitorizării, aceştia vor fi
excluşi din registrul ARACIP, respectiv vor fi sancţionaţi civil, penal sau
contravenţional, după caz, potrivit legii.
(4) In cazul în care prin
activităţile de monitorizare se constată discordanţe între rapoartele de
evaluare externă şi situaţia reală de pe teren, datorate denaturării sau
neprezentării unor date, informaţii sau documente de către reprezentanţii
organizaţiei furnizoare de educaţie evaluate, vizita de evaluare la organizaţia
respectivă va fi reluată, cu informarea prealabilă a Ministerului Educaţiei şi
Cercetării.
(5) In cazul în care, prin activităţile de
monitorizare a activităţii de evaluare a organizaţiilor furnizoare de educaţie
realizate de alte agenţii de evaluare autohtone sau internaţionale, se constată
discordanţele menţionate la alin. (3) şi (4), ARACIP va informa Ministerul
Educaţiei şi Cercetării cu privire la situaţia creată şi va dispune reluarea
vizitei de evaluare la organizaţia respectivă.
(6) Pentru realizarea procedurilor de monitorizare a
activităţii de evaluare externă a organizaţiilor furnizoare de educaţie nu se
percep tarife de evaluare de la organizaţiile în cauză.
Art. 15. - (1) In cazul în care
organizaţia furnizoare de educaţie nu a primit autorizaţia de funcţionare
provizorie, respectiv acreditarea, aceasta are dreptul de a depune un nou
raport de evaluare internă, după remedierea tuturor deficienţelor care au stat
la baza emiterii ordinului de neacordare a autorizaţiei de funcţionare
provizorie, respectiv a acreditării, cu respectarea procedurii prevăzute la
art. 9-14.
(2) In cazul în care, în urma unei noi evaluări,
organizaţiei furnizoare de educaţie nu i s-a acordat acreditarea, prin ordin al
ministrului educaţiei şi cercetării se dispune încetarea definitivă a
şcolarizării, elevii fiind transferaţi la alte unităţi de învăţământ, cu
respectarea prevederilor regulamentului şcolar.
Art. 16. - (1) Autorizaţia
de funcţionare provizorie, acordată prin ordin al ministrului educaţiei şi
cercetării, reprezintă actul de înfiinţare a
unităţii de învăţământ preuniversitar, pentru fiecare nivel de învăţământ/
specializare/calificare profesională, după caz, şi acordă acesteia dreptul de a
desfăşura procesul instructiv-educativ şi de a organiza, după caz, examene de
admitere la studii.
(2) Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri
de învăţământ/specializări/calificări profesionale autorizate să funcţioneze
provizoriu, fac parte din reţeaua naţională de învăţământ.
(3) Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri
de învăţământ/specializări/calificări profesionale autorizate să funcţioneze
provizoriu, au dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic şi de
cercetare, conform propriei strategii
de dezvoltare, precum şi de a participa la programe internaţionale, în
condiţiile prevăzute de lege.
(4) Organizaţiile furnizoare de educaţie autorizate să
funcţioneze provizoriu au dreptul de a gestiona documentele şcolare din
învăţământul preuniversitar, în condiţiile legii.
Art. 17. - Pe perioada de funcţionare provizorie,
unităţile de învăţământ autorizate trebuie să respecte standardele şi
criteriile care au stat la baza autorizării, sub sancţiunea ridicării
autorizaţiei de funcţionare provizorie.
Art. 18. - Organizaţiile furnizoare de educaţie
autorizate să funcţioneze provizoriu implementează mecanisme de asigurare
internă a calităţii şi întocmesc rapoarte anuale de evaluare internă a
calităţii, care vor cuprinde o autoevaluare a progresului realizat în
respectarea criteriilor şi standardelor de autorizare, respectiv a celor de
calitate, şi care se înaintează Departamentului de evaluare externă din cadrul
ARACIP.
Art. 19. - (1) Organizaţiile furnizoare de educaţie
acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi beneficiază de
toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege.
(2) Organizaţiile furnizoare de educaţie, cu niveluri
de învăţământ/specializări/calificări profesionale acreditate, au dreptul de a
organiza examene de absolvire şi pot emite diplome şi/sau alte acte de studii,
recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(3) Elevii din învăţământul preuniversitar de stat şi
particular acreditat se bucură de egalitate în toate drepturile conferite de
calitatea de elev.
Art. 20. - După obţinerea acreditării, organizaţiile
furnizoare de educaţie înaintează anual la ARACIP sinteze ale rapoartelor
anuale de evaluare internă a calităţii, care vor cuprinde o autoevaluare a
progresului realizat în respectarea criteriilor şi standardelor de acreditare,
respectiv a celor de calitate. Rapoartele se înaintează Departamentului de
evaluare externă din cadrul ARACIP.
Art. 21. - (1) Autorizaţia de funcţionare provizorie se
acordă pentru formele de învăţământ zi şi/sau seral, în
conformitate cu prevederile legale.
(2) Organizaţiile furnizoare de educaţie pot organiza
şi forma de învăţământ cu frecvenţă redusă pentru specializările/calificările
profesionale pentru care au primit autorizaţia de funcţionare provizorie, cu
condiţia desfăşurării activităţilor instructiv-educative pentru forma de
învăţământ de zi.
(3) Invăţământul la distanţă se poate organiza numai
de organizaţiile furnizoare de educaţie acreditate, în condiţiile legii, pentru
aceleaşi niveluri de învăţământ, profiluri, domenii, specializări sau
calificări profesionale, după caz, pentru care au obţinut acreditarea, dacă
obţin autorizaţia de funcţionare provizorie şi pentru această formă de
învăţământ.
Art. 22. - (1) ARACIP întocmeşte registre speciale,
denumite Registrul naţional al unităţilor de învăţământ preuniversitar
autorizate să funcţioneze provizoriu, precum şi Registrul naţional al
unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate.
(2) Unităţile de învăţământ public considerate
acreditate la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
75/2005 vor fi incluse în Registrul naţional al unităţilor de învăţământ
preuniversitar acreditate, numai după evaluarea acestora potrivit prevederilor
art. 33 şi 40 din acest act normativ.
Art. 23. - (1) Unităţile de
învăţământ preuniversitar autorizate, respectiv acreditate, sunt
monitorizate şi controlate
de ARACIP, în colaborare cu inspectoratele şcolare, în vederea verificării
respectării standardelor care au stat la baza acordării autorizaţiei de
funcţionare provizorie, respectiv a acreditării.
(2) Procedurile de monitorizare şi control ale
unităţilor de învăţământ preuniversitar autorizate, respectiv acreditate, sunt
cele prevăzute la art. 13.
(3) In cazul în care se constată că organizaţia
furnizoare de educaţie nu mai respectă standardele care au stat la baza
acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării, se
aplică în mod corespunzător prevederile art. 34 din ordonanţa de urgenţă.
Art. 24. - (1) Lista unităţilor de învăţământ public şi
privat care vor fi supuse evaluării periodice este stabilită anual de
Ministerul Educaţiei si Cercetării în colaborare cu ARACIP.
(2) Lista unităţilor de învăţământ public şi privat
care vor fi evaluate periodic se face publică pe site-ul
ARACIP.
Art. 25. - (1) Contestaţiile cu privire la acordarea,
neacordarea, respectiv retragerea autorizaţiei de funcţionare provizorie sau a
acreditării organizaţiilor furnizoare de educaţie se adresează, în termen de 30
de zile de la comunicare, ministrului educaţiei şi cercetării.
(2) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării poate
fi atacat în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 544/2004, cu
modificările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizaţii furnizoare de educaţie care
organizeazăşi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară
Art. 26. - (1) Organizaţiile furnizoare de educaţie pot
organiza şi desfăşura, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ
corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, în următoarele situaţii:
a) pe bază de protocol/acord bilateral, încheiat
între autorităţile şi/sau instituţiile similare din România şi cele din statul
al cărui sistem educaţional este/urmează a fi adoptat;
b) dacă dispun de acreditare în sistemul educaţional
respectiv, fiind parte a acestuia.
(2) Organizaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să
depună la ARACIP un dosar care să cuprindă următoarele documente:
a) acte care să ateste acreditarea în sistemul
educaţional adoptat în cadrul unităţii de învăţământ respective;
b) confirmarea misiunii diplomatice a statului
respectiv, pe baza răspunsului autorităţii competente din statul al cărui
sistem educaţional este/urmează a fi adoptat, privind următoarele elemente:
- respectarea de către unitatea de învăţământ a
legislaţiei în domeniul educaţional din statul respectiv;
- eliberarea de către unitatea de învăţământ
respectivă de diplome identice cu acelea care permit accesul în învăţământul
superior în ţara de origine;
c) elementele de identificare a organizaţiilor
furnizoare de educaţie, după cum urmează:
- denumirea şi sediul unităţii de învăţământ
respective;
- nivelurile de învăţământ, specializările, precum şi
durata de şcolarizare, conform structurii din sistemul educaţional respectiv;
- date referitoare la personalul angajat;
- date referitoare la elevii şcolarizaţi: numărul de
elevi/an de studiu, naţionalitatea;
- date referitoare la spaţiile de învăţământ şi baza
materială, regimul de deţinere a acestora, precum şi autorizaţia sanitară de
funcţionare, vizată pe anul în curs;
d) acte privind curriculumul utilizat;
e) certificatul de atestare fiscală.
(3) In cazul în care organizaţiile furnizoare de
educaţie care organizează şi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de
învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (1), acestea au obligaţia de a se supune
procesului de evaluare şi acreditare în sistemul educaţional românesc, în
condiţiile legii.
Art. 27. - (1) Organizaţiile furnizoare de educaţie
care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 26 alin. (1) şi (2) sunt înscrise
în Registrul special al organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează
şi desfăşoară, pe teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare
unui sistem educaţional din altă ţară.
(2) După înscrierea în registrul special prevăzut la
alin. (1), organizaţia respectivă are obligaţia de a întocmi, anual, un raport
de evaluare internă, care să cuprindă elementele menţionate la art. 26 alin.
(2) lit. c), pe care îl transmite la ARACIP.
(3) Organizaţiile prevăzute la alin. (1) au obligaţia
de a solicita ARACIP, din 5 în 5 ani, reînscrierea în Registrul special al
organizaţiilor furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară, pe
teritoriul României, activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem
educaţional din altă ţară; în caz contrar, organizaţia respectivă se consideră
desfiinţată.
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 28. - Denumirea organizaţiei furnizoare de
educaţie trebuie să reflecte curriculumul corespunzător sistemului educaţional
adoptat.
Art. 29. - Unităţile de învăţământ preuniversitar
autorizate să funcţioneze provizoriu, respectiv acreditate, au obligaţia de a
anunţa la ARACIP orice schimbare a denumirii şi/sau a sediului intervenită pe
parcursul funcţionării.
Art. 30. - La activităţile de evaluare a organizaţiilor
furnizoare de educaţie pot participa, cu statut de observator, reprezentanţi ai
inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, reprezentanţii organizaţiilor
sindicale din unitatea de învăţământ preuniversitar supusă evaluării, precum şi
reprezentanţi ai părinţilor, ai altor instituţii reprezentative din comunitatea
locală, ai autorităţilor publice judeţene şi locale.
Art. 31. - Se consideră desfiinţat/desfiinţată nivelul
de învăţământ, specializarea, respectiv calificarea profesională, pentru care
organizaţia furnizoare de educaţie autorizată să funcţioneze provizoriu nu a
mai şcolarizat, din diferite motive, o perioadă minimă egală cu un ciclu de şcolarizare.
Art. 32. - Prevederile prezentei metodologii nu se
aplică furnizorilor de formare profesională autorizaţi potrivit prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.