HOTARARE Nr. 218 din 7 martie 2002
privind aprobarea Metodologiei pentru utilizarea setului de instrumente de
expertizare si evaluare a copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare a
acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 26 martie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Metodologia pentru utilizarea setului de instrumente de
expertizare si evaluare a copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare a
acestora, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Serviciul de evaluare complexa din cadrul serviciului public specializat in
subordinea consiliului judetean sau a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si comisia interna de evaluare continua din unitatea
scolara de invatamant special, integrat si/sau inclusiv, aplica setul de
instrumente de expertizare si evaluare mentionat la art. 1.
Art. 3
(1) Comisia de protectie a copilului verifica corectitudinea rapoartelor
intocmite de catre serviciul de evaluare complexa.
(2) Membrii Comisiei de protectie a copilului si ai serviciului de evaluare
complexa raspund, dupa caz, civil, disciplinar, contraventional sau penal
pentru nerespectarea prevederilor metodologiei prevazute la art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1
Metodologie pentru utilizarea setului de instrumente de expertizare si
evaluare a copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare a acestora
Art. 1
Expertiza/evaluarea in vederea stabilirii cerintelor educative speciale ale
unui copil/elev si pentru orientarea scolara si profesionala se realizeaza pe
baza urmatoarelor principii:
a) examinarea globala si personalizata a copilului/elevului in contextul
familial, social si/sau scolar;
b) expertizarea si evaluarea multidisciplinara, incluzand examinarea
medicala, sociala, psihointelectuala si psihoeducationala;
c) urmarirea dinamicii potentialului de dezvoltare si invatare;
d) corelarea si interpretarea rezultatelor evaluarii copilului pe toate
planurile, in vederea stabilirii unui diagnostic obiectiv pentru o orientare
cat mai eficienta.
Art. 2
Principalele obiective ale utilizarii unui set de instrumente de evaluare
unitar, coerent, la nivel national sunt:
a) identificarea, inregistrarea si evidenta copiilor/elevilor deficienti;
b) evaluarea individuala si globala a copilului;
c) stabilirea tipului si gradului de deficienta din perspectiva
psihointelectuala si psihoeducationala;
d) recomandarea formei si a tipului de scolarizare in concordanta cu tipul
si cu gradul de deficienta;
e) evaluarea capacitatilor de adaptare si integrare sociala, scolara,
precum si evaluarea capacitatii de invatare, de formare.
Art. 3
Activitatea de expertiza si evaluare se va desfasura:
a) pe tipurile de deficienta determinate de Organizatia Mondiala a
Sanatatii, astfel:
1. deficiente intelectuale;
2. alte deficiente ale psihismului;
3. deficiente ale limbajului, vorbirii si comunicarii;
4. deficiente auditive;
5. deficiente ale aparatului ocular;
6. deficiente ale altor organe senzoriale;
7. deficiente ale scheletului si ale aparatului de sustinere;
8. deficiente estetice;
9. deficiente ale functiilor generale senzitive;
10. alte deficiente;
b) pe examinarea pluridisciplinara si intercorelata a fenomenului de
deficienta, aprobata de Organizatia Mondiala a Sanatatii.
Art. 4
Expertizarea si evaluarea din punct de vedere psihointelectual si
psihoeducational se realizeaza prin aplicarea setului de instrumente de
evaluare si expertizare prezentat in anexa.
Art. 5
Evaluarea capacitatii de invatare, precum si evaluarea periodica a starii
de progres/regres in dezvoltarea biopsihoeducationala a copilului/elevului se
vor face prin probe de evaluare a nivelului de cunostinte.
Art. 6
Probele de evaluare a nivelului de cunostinte ale copilului/elevului vor fi
prelucrate, adaptate si utilizate, tinandu-se seama de:
1. tipul si gradul de deficienta;
2. tipul si forma de invatamant in care acesta este scolarizat.
Art. 7
Pentru utilizarea si aplicarea setului de instrumente de
evaluare/expertizare trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
a) proba sa se desfasoare intr-un cadru psihoeducational si socioafectiv
adecvat;
b) setul de instrumente sa fie aplicat numai de catre specialisti in
domeniu: psihologi scolari, psihopedagogi, psihodiagnosticieni,
psihologi-consilieri, pedagogi, care au lucrat sau lucreaza in invatamant, de
regula in invatamantul special;
c) diagnosticul medical sa fie considerat ca punct de plecare in
expertizarea/evaluarea copilului;
d) completarea grilei de interpretare sa fie obligatorie pentru fiecare
instrument de evaluare utilizat.
Art. 8
Evaluarea/expertizarea nivelului de cunostinte, a gradului si nivelului de
invatare si adaptare scolara si sociala se desfasoara numai in procesul de
educatie, in mediul de studiu al elevului.
Art. 9
(1) Fiecare instrument de expertizare/evaluare a copilului/elevului trebuie
sa aiba un ghid de utilizare.
(2) Aplicarea instrumentelor de expertizare/evaluare se realizeaza
diferentiat, in functie de varsta copilului, de problematica manifesta a
acestuia, de tipul si gradul de deficienta, de mediul din care provine, precum
si de alte criterii.
Art. 10
Ministerul Educatiei si Cercetarii si Comisia Nationala pentru Invatamant
Special, in colaborare cu catedrele de specialitate ale facultatilor de
psihologie si stiinte ale educatiei, elaboreaza un manual de descriere si
utilizare a instrumentelor de expertizare si evaluare, in termen de 90 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 11
Setul de instrumente de expertizare si evaluare cuprinde:
1. Evaluarea nivelului intelectual:
A. teste de inteligenta generala:
a) matricele progresive Colorate - Raven;
b) matricele progresive Standard - Raven;
c) Dearborn;
d) fraze absurde;
e) ce s-a schimbat 1;
f) ce s-a schimbat 2;
B. teste de inteligenta globala:
a) W.P.P.S.I; scara Wechsler-Bellvue;
b) WISC; scara Wechsler-Bellvue;
c) WAIS; scara Wechsler-Bellvue;
d) Kaufman (inteligenta globala si stiluri cognitive);
e) Binet - Simon (de reetalonat);
f) N.E.M.I. (R.Zazzo si colaboratorii) - noua scara metrica a inteligentei;
g) cluburile Kohs pentru adulti, de Goldstein;
h) cuburile Kohs pentru copii, de H. Santucci;
i) testul caramizilor;
j) testul Columbia;
C. probe de inteligenta specifica:
a) probe de evaluare a functiei perceptiv-motorii;
- Santucci (4 - 6 ani);
- Bender - Santucci (7 - 11 ani) - etalonat de T. Kulcsar;
b) probe de evaluare a capacitatii de orientare si structurare spatiala:
- Kohs - Goldstein (adaptat de Santucci si etalonat de V. Preda);
c) probe de inteligenta pentru desen:
- Goodenough;
d) evaluarea capacitatii de discriminare a identicului de simetric in
structurile grafice:
- R.V.E.R.S.A.L.;
e) ce vede in imaginile Rorschach;
f) domino.
2. Evaluarea motricitatii si psihomotricitatii:
a) proba Ozeretski - Guillmain;
b) Gesell, scara de dezvoltare;
c) scara Odette Brunet si Irene Lezine;
d) proba de lateralitate Harris;
e) testul pentru gnozia digitala, Gertsmann;
f) proba pentru sinkinezia membrelor superioare;
g) test de sinkinezie a membrelor superioare, Stambak;
h) proba de motricitate digitala, A. Rey;
i) probe de asamblare (patrat, triunghi);
j) proba Piaget-Head (orientare in spatiu);
k) testul Head (mana, ochi, ureche);
l) Denver;
m) Portage.
3. Examinarea psihologica a personalitatii:
a) chestionare de personalitate;
b) CAT, testul de aperceptie pentru copii;
c) TAT, testul tematic de aperceptie;
d) Lucher, testul culorilor;
e) Szondi, proba pulsiunilor;
f) Catell si R.Zazzo, proba de perseverare;
g) testul casa - arbore - om;
h) testul arborelui;
i) testul Rorschach;
j) Freiburg;
k) STAI I;
l) STAI II;
m) testul cu 20 de propozitii neterminate (eu sunt) (TST).
4. Probe pentru evaluarea activitatii psihice:
A. perceptia:
a) testul figurilor complexe, A. Rey;
b) testul de orientare spatiala, H. Head;
c) testul frenaj vointa, A. Rey;
B. afectivitatea:
a) testul de frustratie Rosenzweig;
b) completarea de povestiri;
c) asociere de cuvinte;
d) fabulele DUSS;
C. limbajul:
a) scara de dezvoltare a limbajului, C. Paunescu;
b) proba de evaluare a capacitatii cititului, M. Lobrot (Bovet);
c) Bender - Santucci;
d) probe de flexibilitate asociativa;
e) A. Rey adaptata;
D. imaginatia:
a) proba de desen liber;
b) proba Wartegg;
c) proba Collin (completarea lacunelor dintr-un desen);
d) desenul familiei, Corman;
E. memoria:
a) proba A. Rey pe baza de cuvinte;
b) proba A. Rey pe baza de figuri geometrice;
c) testul figurilor complexe, A. Rey;
d) proba Pieron;
e) WISC (proba de memorie);
F. atentia:
a) proba Toulouse - Pieron;
b) proba de dublu baraj, R. Zazzo;
c) proba Bourdon - Amfimov;
d) proba Praga;
e) labirinte;
f) completarea lacunelor;
g) proba de discriminare perceptiva.
5. Probe pentru evaluarea deficientei de vedere:
a) scala Barraga pentru deficienta vizuala;
b) scala de evaluare Blounsky;
c) scala Reynell - Zinkin;
d) scala Maxfield - Bucholz;
e) proiectul Oregon;
f) chestionarul "Priveste si gandeste".
6. Probe de evaluare a nivelului intelectual pentru deficientii de auz:
a) Borelli - Oleron;
b) testul Sans - paroles;
c) testul Snijdern - Oomen;
d) scala Webster.
7. Scala de evaluare a interventiei timpurii:
a) Portage;
b) Frohlich.