HOTARARE Nr. 2002 din 16 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si din unitatile subordonate
acestuia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1134 din 1 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 14 alin.
4 si al art. 83 alin. 5 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea si utilizarea
fondurilor destinate stimularii personalului din aparatul propriu al
Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si din unitatile subordonate
acestuia, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de intai a lunii urmatoare
publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Hotararea Guvernului nr.
836/2004 privind aprobarea Metodologiei de utilizare a fondurilor de stimulare
a personalului din autoritatile publice pentru protectia mediului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 7 iunie 2004, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Ioan Jelev,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea fondurilor destinate stimularii personalului
din aparatul propriu al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si din
unitatile subordonate acestuia
CAP. 1
Constituirea fondurilor de stimulare
Art. 1
Fondurile de stimulare a personalului din aparatul propriu al Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor si din unitatile subordonate acestuia se
constituie lunar, dupa cum urmeaza:
a) prin aplicarea unui procent de 25% obtinut din incasarea tarifelor
pentru lucrarile si serviciile prestate la solicitarea persoanelor fizice si
juridice, incasate incepand cu intrarea in vigoare a Legii nr. 294/2003 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2002 pentru modificarea si
completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995;
b) prin aplicarea unui procent de 25% din sumele provenite din amenzile
aplicate in temeiul unei legi, ordonante sau hotarari a Guvernului din domeniul
protectiei mediului si gospodaririi apelor, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
Sumele corespunzatoare cotei de 25% din tarifele incasate pentru lucrari si
servicii prestate la solicitarea persoanelor fizice si juridice se vireaza de
autoritatile publice pentru protectia mediului, pe baza de ordin de plata
pentru Trezoreria Statului (OPHT), din contul 50.32 "Disponibil din sume
colectate pentru bugetul de stat", in care sumele respective au fost
colectate, in contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala
ale ministerelor si institutiilor subordonate". Aceasta operatiune se
efectueaza o data cu virarea in contul de venituri ale bugetului de stat a
sumelor aferente cotei de 75% din tarifele incasate pentru lucrari si servicii
prestate la solicitarea persoanelor fizice si juridice.
Art. 3
Sumele corespunzatoare cotei de 25% din tarifele pentru lucrari si servicii
prestate la solicitarea persoanelor fizice si juridice, incasate in numerar
prin casieriile autoritatilor publice pentru protectia mediului, se depun cu
foaie de varsamant-chitanta direct in contul 50.01 "Disponibil din fonduri
cu destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor subordonate",
deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului. Aceasta operatiune
se efectueaza in prima zi lucratoare de la incasarea tarifelor pentru lucrari
si servicii prestate la solicitarea persoanelor fizice si juridice, o data cu
virarea in contul de venituri ale bugetului de stat a sumelor aferente cotei de
75% din veniturile respective.
Art. 4
Sumele corespunzatoare cotei de 25% din amenzile aplicate in temeiul unei
legi, ordonante sau hotarari a Guvernului din domeniul protectiei mediului, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, se vireaza de catre contravenienti, pe baza de ordin
de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT), direct in contul 50.01
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate", deschis pe numele autoritatilor publice pentru
protectia mediului, iar diferenta de 75% se vireaza la bugetul de stat, pe baza
de ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPHT).
Art. 5
Amenzile aplicate in temeiul unei legi, ordonante sau hotarari a Guvernului
din domeniul protectiei mediului, in conformitate cu prevederile Legii
protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, pot fi achitate in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului in a
caror raza isi au sediul autoritatile publice de protectie a mediului, pe baza
de foi de varsamant-chitanta intocmite distinct pentru cota de 25% si,
respectiv, de 75%, in conturile prevazute la art. 4.
Art. 6
In procesele-verbale de constatare si sanctionare a contravenientilor
autoritatile publice pentru protectia mediului vor inscrie distinct sumele
corespunzatoare cotelor de 25% si, respectiv, de 75% din cuantumul amenzilor
aplicate si conturile in care se vireaza aceste sume.
Art. 7
Evidentierea in contabilitate a fondurilor de stimulare se efectueaza
potrivit normelor stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
Art. 8
Fondul de stimulare se constituie conform prevederilor art. 1 de catre:
a) aparatul propriu al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor;
b) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului;
c) agentiile regionale de protectie a mediului;
d) agentiile de protectie a mediului judetene;
e) Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii".
Art. 9
Din fondurile constituite la nivelul unitatilor subordonate o cota de 10%
se vireaza la fondul de stimulare constituit la nivelul ministerului.
CAP. 2
Utilizarea fondurilor de stimulare
Art. 10
Principalele criterii de repartizare pe salariati a stimulentelor sunt:
a) contributia la buna organizare si functionare a activitatii proprii:
b) contributia efectiva in activitatea de realizare a lucrarilor si
prestarilor de servicii;
c) competenta profesionala dovedita si disponibilitatea la sarcini si
indeplinirea lor;
d) respectarea ordinii si disciplinei individuale sau in compartimentul de
munca pe care il coordoneaza, in cazul functiilor publice de conducere;
e) gradul de complexitate si calitatea lucrarilor si serviciilor prestate;
f) indeplinirea corecta si la timp a lucrarilor repartizate, precum si
asumarea de sarcini suplimentare.
Art. 11
Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de cel mult 3 salarii
de baza pentru functionarii publici care contribuie la realizarea veniturilor
provenite din incasarea tarifelor pentru lucrarile si serviciile prestate la
solicitarea persoanelor fizice si juridice si din sumele provenite din amenzi,
din cadrul unitatilor prevazute la art. 8, precum si pentru personalul
contractual din cadrul unitatilor prevazute la art. 8.
Art. 12
Aprobarea stimulentelor individuale se face de catre:
a) ministrul mediului si gospodaririi apelor pentru secretarul general,
directorii generali, directorii, directorii executivi, directorii executivi
adjuncti din aparatul central si unitatile subordonate prevazute la art. 8, la
propunerea secretarilor de stat coordonatori;
b) secretarii de stat coordonatori si secretarul general, pentru functiile
publice de conducere de sef serviciu si sef birou si functiile publice de
executie, precum si pentru personalul contractual din aparatul central al
ministerului, la propunerea directorilor;
c) conducatorii unitatilor subordonate prevazute la art. 8 lit. b) - e),
pentru functiile de conducere, sef serviciu, sef birou, si pentru functiile
publice de executie, precum si pentru personalul contractual.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 13
(1) Ministrul mediului si gospodaririi apelor, in functie de fondul de
stimulare constituit la nivelul ministerului, poate dispune redistribuirea unei
cote pentru anumite unitati subordonate, in conditiile in care acestea nu au
constituite in anumite perioade fonduri de stimulare.
(2) Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, in cursul lunii
curente pentru luna expirata.
(3) Stimulentele individuale acordate sunt supuse impozitarii, potrivit
legii.
(4) Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din
fondul de salarii, iar asupra lor unitatea nu calculeaza contributii pentru
asigurarile sociale de stat, contributii pentru asigurarile de somaj,
contributii pentru asigurarile sociale de sanatate si nici contributii pentru
asigurarile de accidente de munca si boli profesionale.
(5) Asupra stimulentelor primite personalul datoreaza contributia de
asigurari sociale de sanatate.
(6) Sumele ramase neutilizate la sfarsitul lunii, respectiv al anului, se
reporteaza lunar si anual, urmand sa fie utilizate in acelasi scop.
(7) Sumele incluse in fondul de stimulare in mod necuvenit, prin
nerespectarea reglementarilor legale, vor fi deduse din fondul de stimulare
existent in sold la data stabilirii masurii sau din cel ce se constituie in
perioada urmatoare, pana la recuperarea si virarea potrivit destinatiei
initiale.
(8) Este interzisa acordarea de stimulente pana la recuperarea integrala a
sumelor incluse in mod necuvenit in fondul de stimulare.
(9) Sumele existente in soldurile fondurilor de stimulare, constituite pana
la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului de aprobare a prezentelor
norme metodologice, se preiau in noile fonduri de stimulare.
(10) Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv
din cadrul fiecarei unitati apartinand Ministerului Mediului si Gospodaririi
Apelor are obligatia de a verifica corecta constituire si utilizare a
fondurilor de stimulare si de a nu permite constituirea si, dupa caz, plata
sumelor care nu se incadreaza in norme, informand despre aceasta conducerea
ierarhic superioara.