HOTARARE Nr. 2 din 20 octombrie 2004
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Traian Basescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 974 din 22 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent
La data de 19 octombrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 2/CT
din 17 octombrie 2004, formulata de Partidul Romania Mare, care priveste
inregistrarea candidaturii domnului Traian Basescu pentru functia de Presedinte
al Romaniei, la alegerile din 28 noiembrie 2004, si formeaza obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 569F/2004.
La data de 20 octombrie 2004 Alianta "Dreptate si Adevar" D.A.
Partidul National Liberal - Partidul Democrat a depus la Curtea Constitutionala
un "memoriu in aparare", inregistrat la Alianta sub nr. 103 din 19
octombrie 2004, prin care se solicita respingerea ca neintemeiata a
contestatiei formulate de Partidul Romania Mare. La memoriu este anexata
propunerea Aliantei "Dreptate si Adevar" D.A. Partidul National
Liberal - Partidul Democrat privind candidatura domnului Traian Basescu la
functia de Presedinte al Romaniei, semnata de copresedintia Aliantei
"Dreptate si Adevar" D.A. P.N.L. - P.D. - presedinte P.N.L., Calin
Constantin Anton Popescu-Tariceanu, si presedinte P.D., Traian Basescu,
propunere inregistrata la Biroul Electoral Central sub nr. 2/P din 17 octombrie
2004.
In temeiul dispozitiilor art. 20 alin. (3) din Regulamentul de organizare
si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat, Curtea a
considerat util sa fie invitati reprezentanti ai contestatorului - Partidul
Romania Mare, precum si ai Aliantei "Dreptate si Adevar" D.A.
Partidul National Liberal - Partidul Democrat.
Dand curs invitatiei, la dezbateri se prezinta, din partea Partidului
Romania Mare, domnul vicepresedinte Lucian Bolcas, iar din partea Aliantei
"Dreptate si Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul
Democrat, domnii avocati Ion Dragne si Robert Rosu, cu delegatie la dosar.
Reprezentantii Aliantei "Dreptate si Adevar" D.A. Partidul
National Liberal - Partidul Democrat au depus, in copie, urmatoarele acte:
- Extras din procesul-verbal al lucrarilor Congresului extraordinar al
Partidului National Liberal din 24 - 25 august 2002, Bucuresti;
- Statut - Regulamentul de aplicare a Statutului - Codul etic al Partidului
National Liberal - extras (art. 49 - 82);
- Protocolul incheiat intre Partidul National Liberal si Partidul Democrat
la data de 28 septembrie 2003, impreuna cu documentele care au stat la baza
acestuia;
- Sentinta civila nr. 3 din 14 ianuarie 2004 a Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila, prin care s-a dispus inregistrarea in Registrul aliantelor
politice al Tribunalului Bucuresti a Aliantei "Dreptate si Adevar"
D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat;
- Delegarea de competente a presedintelui Partidului National Liberal,
semnata de domnul Theodor Dumitru Stolojan la 2 octombrie 2004;
- Hotararea nr. 15 din 4 octombrie 2004 a Delegatiei Permanente a
Partidului National Liberal.
Reprezentantul Partidului Romania Mare cere sa se ia act ca nu contesta
actele depuse.
Domnul avocat Ion Dragne, reprezentant al Aliantei "Dreptate si
Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat, ridica
exceptia lipsei calitatii procesuale a reprezentantului Partidului Romania
Mare, intrucat acesta nu este presedintele partidului.
Reprezentantul Partidului Romania Mare solicita plenului sa dispuna
respingerea exceptiei ridicate, aratand ca legitimarea sa procesuala se
intemeiaza pe prevederile art. 40 din Statutul Partidului Romania Mare, care
prevad ca presedintele acestuia poate delega competenta de reprezentare.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei lipsei
calitatii procesuale a reprezentantului contestatorului, ca fiind neintemeiata.
Reprezentantul Aliantei "Dreptate si Adevar" D.A. Partidul
National Liberal - Partidul Democrat declara ca renunta la exceptia ridicata.
Avand cuvantul pe fond, reprezentantul Partidului Romania Mare solicita
admiterea contestatiei si, pe cale de consecinta, sa se constate
neregularitatea formalitatilor de depunere a candidaturii domnului Traian
Basescu la functia de Presedinte al Romaniei.
In esenta, contestatorul arata ca propunerea a carei inregistrare se
contesta este semnata de domnii Traian Basescu, in calitate de presedinte al
Partidului Democrat, si de Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu, in
calitate de presedinte interimar al Partidului National Liberal, acesta din
urma neavand abilitarea legala sa semneze, in numele Partidului National
Liberal, propunerea de candidatura la Presedintia Romaniei a domnului Traian
Basescu. Aceasta deoarece, potrivit art. 9 din Legea nr. 370/2004 pentru
alegerea Presedintelui Romaniei, se impune ca respectiva propunere sa fie
semnata de conducerea partidului sau a aliantei politice, iar potrivit
dispozitiilor art. 10 lit. j) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 sunt
competente sa depuna astfel de candidaturi numai organele imputernicite prin
statut.
Conform Legii partidelor politice nr. 14/2003, Partidul National Liberal
avea obligatia sa solicite inscrierea la tribunal, printre alte functii de
conducere, si pe aceea de presedinte interimar. Numai in acest mod presedintele
interimar putea dobandi si calitatea de copresedinte al Aliantei "Dreptate
si Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat.
In plus, contestatorul mai sustine ca delegarea de competente nu are forta
juridica, avand in vedere ca Theodor Dumitru Stolojan, presedintele Partidului
National Liberal, s-a retras din activitatea politica la o data anterioara
delegarii de competente catre domnul Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu,
vicepresedinte al Partidului National Liberal.
La randul sau, reprezentantul Aliantei "Dreptate si Adevar" D.A.
Partidul National Liberal - Partidul Democrat solicita respingerea
contestatiei, aratand ca delegarea de competente a presedintelui Partidului
National Liberal catre Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu, vicepresedinte
al aceluiasi partid, s-a facut cu respectarea dispozitiilor art. 68 alin. (1)
lit. h) si alin. (2) al aceluiasi articol din Statutul Partidului National
Liberal. Fata de aceasta situatie, sustine ca propunerea candidaturii domnului
Traian Basescu s-a facut cu respectarea prevederilor art. 9 alin. (2) lit. a)
din Legea nr. 370/2004. Astfel, propunerea de candidatura a fost depusa si
inregistrata la Biroul Electoral Central sub semnatura domnului Traian Basescu,
presedinte al Partidului Democrat, si a domnului Calin Constantin Anton
Popescu-Tariceanu, caruia, la data de 2 octombrie 2004, domnul Theodor Dumitru
Stolojan, presedintele Partidului National Liberal, i-a delegat toate
atributiile de presedinte al Partidului National Liberal "prevazute de
lege, Statut, Regulamentul de aplicare a Statutului si celelalte regulamente
adoptate de Delegatia Permanenta, precum si atributiile prevazute de Protocolul
Aliantei, in calitate de copresedinte al Aliantei politice <<Dreptate si
Adevar>> D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat".
Delegatia Permanenta a Partidului National Liberal a luat act de decizia
presedintelui Theodor Dumitru Stolojan de a se retrage din activitatea politica
prin Hotararea nr. 15 din 4 octombrie 2004, deci dupa delegarea de competente
catre vicepresedintele partidului.
Cu privire la sustinerea ca domnul Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu
"nu este automat si copresedinte al Aliantei <<Dreptate si
Adevar>> D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat", se
arata ca, in temeiul art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004,
propunerea de candidatura trebuie sa fie semnata de conducerile partidelor ce
alcatuiesc Alianta "Dreptate si Adevar" D.A. Partidul National
Liberal - Partidul Democrat si nu neaparat de catre conducerea acestei aliante.
Totodata, se arata ca, si in calitate de vicepresedinte al Partidului National
Liberal, domnul Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu ar fi putut semna
propunerea de candidatura, facand parte din conducerea partidului.
In ceea ce priveste sustinerea ca propunerea privind candidatura domnului
Traian Basescu a fost facuta cu nerespectarea prevederilor art. 10 lit. j) din
Legea nr. 14/2003, reprezentantul Aliantei [...] apreciaza ca aceasta este
neintemeiata, avand in vedere ca dispozitiile art. 9 alin. (2) lit. a) din
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei prevad, in mod
expres, ca propunerile se fac de catre conducerea partidului sau a aliantei
politice ori de conducerile acestora.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 113
din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
coroborat cu art. 28 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, solicita respingerea contestatiei, intrucat delegarea de competente
este legala, tinand seama de faptul ca presedintele Partidului National Liberal
a dispus delegarea de competente, in conformitate cu prevederile art. 68 lit.
h) din statutul aceluiasi partid inainte ca Delegatia Permanenta sa ia act de
decizia presedintelui Theodor Dumitru Stolojan de a se retrage din activitatea
politica.
CURTEA,
analizand contestatia formulata de Partidul Romania Mare privind inregistrarea
candidaturii domnului Traian Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei,
in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, actele depuse la dosar si vazand sustinerile
reprezentantilor Partidului Romania Mare si ai Aliantei "Dreptate si
Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat, precum si
concluziile reprezentantului Ministerului Public, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Traian
Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei.
In motivarea contestatiei se invoca dispozitiile art. 9 din Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit carora propunerile de
candidati "sunt admisibile daca sunt semnate de conducerea partidului sau
aliantei politice". De asemenea, prin contestatie se sustine ca, in
conformitate cu dispozitiile art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003, depunerea
de candidaturi este de competenta numai a acelor organe imputernicite,
respectiv presedinte, presedintele executiv sau delegatiile permanente ale
partidelor componente ce tin de alianta. In raport cu aceste dispozitii legale,
autorul contestatiei sustine ca "domnul Tariceanu Calin Popescu, in
calitatea sa de presedinte interimar al Partidului National Liberal, nu
indeplineste conditiile impuse de lege pentru a semna, in numele Partidului
National Liberal, propunerea", astfel ca "propunerea aceasta este
nula, interimatul neconferindu-i asemenea abilitari".
Totodata, in contestatie se arata ca "acelasi domn Calin
Popescu-Tariceanu, in calitatea sa de presedinte interimar al Partidului
National Liberal, nu este automat si copresedinte al Aliantei <<Dreptate
si Adevar>>, atat timp cat aceasta situatie nu a fost inregistrata la
tribunal, prevedere impusa de lege".
Apreciind ca propunerea privind candidatura domnului Traian Basescu a fost
depusa de o persoana care nu avea imputernicire in acest sens, asa cum prevede
art. 10 lit. j) din Legea nr. 14/2003, spre deosebire de celelalte partide,
unde inscrierile s-au facut de catre candidati, atat personal, cat si in
calitatea lor de presedinti ai partidelor care i-au propus pentru functia de
presedinte al Romaniei, autorul sesizarii cere sa se constate ca propunerea
privind candidatura respectiva "este facuta cu incalcarea dispozitiilor
legale, fiind lovita de nulitate".
Prin memoriul-intampinare inregistrat la Curtea Constitutionala la 20
octombrie 2004, Alianta "Dreptate si Adevar" D.A. Partidul National
Liberal - Partidul Democrat sustine, in esenta, ca domnul Traian Basescu a fost
desemnat in mod legal si in conformitate cu procedurile statutare ale aliantei
formate din Partidul National Liberal si Partidul Democrat drept candidat la
functia de Presedinte al Romaniei.
Totodata, in memoriu se arata ca propunerea de candidatura respecta
intocmai prevederile art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004, care
stabilesc ca propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei
"vor fi primite numai daca sunt semnate de conducerea partidului sau a
aliantei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau,
dupa caz, de candidatul independent".
Referitor la indreptatirea domnului Calin Popescu-Tariceanu de a depune si
de a inregistra la Biroul Electoral Central candidatura in cauza, in memoriu se
arata ca "in data de 2.10.2004, Presedintele Partidului National Liberal,
domnul Theodor Dumitru Stolojan, i-a delegat toate atributiile de presedinte al
Partidului National Liberal prevazute de lege, Statut, Regulamentul de aplicare
a Statutului si celelalte regulamente adoptate de Delegatia Permanenta, precum
si atributiile prevazute de Protocolul Aliantei, in calitate de copresedinte al
Aliantei Politice <<Dreptate si Adevar>> D.A. Partidul National
Liberal - Partidul Democrat". Pe de alta parte, in intampinare se sustine
ca "o analiza atenta a art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004
conduce la ideea ca propunerea de candidatura trebuie sa fie semnata de
conducerile partidelor ce alcatuiesc alianta si nu neaparat de catre conducerea
Aliantei <<Dreptate si Adevar>> D.A. Partidul National Liberal -
Partidul Democrat, utilizarea de catre legiuitor a conjunctiei
<<ori>> nefiind relevanta in acest sens". In orice caz, se
afirma, de autorii memoriului, ca "chiar daca, ad absurdum, s-ar ajunge la
concluzia ca domnul Calin Popescu-Tariceanu nu putea semna, in numele Aliantei
[...], neavand vreo calitate in acest sens, semnatura sa era oricum suficienta
in virtutea puterilor conferite de art. 68 lit. h) din Statutul Partidului
National Liberal".
Din examinarea actelor depuse la dosar de reprezentantii Aliantei
"Dreptate si Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul
Democrat - inscrisul intitulat "Delegare de competente" din 2
octombrie 2004 si Hotararea nr. 15 a Delegatiei Permanente a Partidului National
Liberal din 4 octombrie 2004 - rezulta ca presedintele Partidului National
Liberal, Theodor Dumitru Stolojan, a delegat "toate atributiile de
presedinte al Partidului National Liberal, prevazute de lege, Statut,
Regulamentul de aplicare a Statutului si celelalte regulamente adoptate de
Delegatia Permanenta, precum si atributiile prevazute de Protocolul Aliantei
<<Dreptate si Adevar>> D.A. Partidul National Liberal - Partidul
Democrat pentru presedintele Partidului National Liberal, in calitate de
copresedinte al Aliantei <<Dreptate si Adevar>> D.A. Partidul
National Liberal - Partidul Democrat, domnului Calin Popescu-Tariceanu",
iar Delegatia Permanenta a Partidului National Liberal, prin Hotararea nr. 15
din 4 octombrie 2004, a luat "act de decizia presedintelui Theodor Dumitru
Stolojan de a se retrage din activitatea politica si de a-si delega toate
competentele, in calitate de presedinte al P.N.L. si copresedinte al Aliantei
<<Dreptate si Adevar>> D.A. Partidul National Liberal - Partidul
Democrat, presedintelui interimar, Calin Popescu-Tariceanu". Prin aceeasi
hotarare, "Delegatia Permanenta isi manifesta sprijinul unanim pentru
presedintele interimar desemnat".
In cele doua documente mentionate se folosesc atat formularea
"delegare de competente", cat si aceea de "interimat al functiei
de presedinte", prevazute in textele diferite ale Statutului Partidului
National Liberal, depus in extras, respectiv art. 68 alin. (1) lit. h),
potrivit caruia presedintele partidului "isi poate delega unele competente",
si art. 68 alin. (2), potrivit caruia "Daca functia de presedinte devine
vacanta sau presedintele este in imposibilitate de a-si exercita functia,
interimatul se asigura de catre unul din vicepresedinti".
Curtea constata, din cuprinsul celor doua documente, ca vicepresedintele
Partidului National Liberal, domnul Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu, a
fost desemnat presedinte interimar al partidului, investit cu plenitudinea
atributiilor functiei de presedinte al acestuia, precum si cu atributiile
prevazute de Protocolul Aliantei D.A. P.N.L. - P.D. pentru presedintele P.N.L.,
in calitate de copresedinte al Aliantei D.A. P.N.L. - P.D. De altfel, calitatea
domnului Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu de presedinte interimar al
Partidului National Liberal este recunoscuta de insusi autorul contestatiei, in
cuprinsul acesteia.
Curtea mai retine ca, in calitatea sa de presedinte interimar al Partidului
National Liberal, in virtutea careia exercita toate atributiile presedintelui,
domnul Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu putea semna, alaturi de
presedintele celuilalt partid component al Aliantei "Dreptate si
Adevar" D.A. Partidul National Liberal - Partidul Democrat, propunerea de
candidatura pentru alegerea Presedintelui Romaniei, in conformitate cu prevederile
art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 370/2004, potrivit carora aceste
propuneri "sunt semnate de conducerea partidului sau a aliantei politice
ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupa caz, de
candidatul independent". In raport cu aceasta dispozitie legala, Curtea
retine ca nu are relevanta in solutionarea contestatiei de fata invocarea
dispozitiilor art. 10 lit. j) din Legea partidelor politice nr. 14/2003,
potrivit carora statutul partidelor politice trebuie sa cuprinda, in mod
obligatoriu, "organele imputernicite sa prezinte candidaturi in alegerile
locale, parlamentare si prezidentiale". De asemenea, nici dispozitiile
art. 34 din Legea nr. 14/2003, potrivit carora "orice modificare in
componenta aliantei politice sau in protocolul de asociere se comunica la
Tribunalul Bucuresti pentru inregistrare, potrivit prevederilor art. 28 si
29", nu au incidenta pentru solutionarea contestatiei de fata.
In consecinta, Curtea urmeaza sa respinga ca nefondata contestatia care
formeaza obiectul prezentei cauze.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Traian
Basescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, formulata de Partidul Romania
Mare.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu