HOTARARE Nr. 2 din 27 iulie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 3 august 1995
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Cu adresa nr. L. 1425 din 27 octombrie 1994, presedintele Senatului, in
conformitate cu prevederile art. 73 alin. (1) si ale art. 144 lit. h) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. B) d) si art. 36 din Legea
nr. 47/1992, a sesizat Curtea Constitutionala cu initiativa legislativa semnata
de 253.943 de cetateni din 35 de judete si din municipiul Bucuresti privind
proiectul Legii regimului juridic al caselor de ajutor reciproc ale
salariatilor, pentru verificarea indeplinirii conditiilor de exercitare a
acestei initiative, in conformitate cu documentatia anexata.
Din cuprinsul documentatiei rezulta ca initiativa legislativa a fost depusa
la Senat, care, in conformitate cu art. 69 alin. 5 din regulamentul sau, a
sesizat Curtea Constitutionala.
Documentatia anexata sesizarii contine, in afara de propunerea legislativa,
un numar de 57 de dosare, cuprinzand liste cu semnaturile a 253.943 de
cetateni.
Intrucat, potrivit art. 73 alin. (1) din Constitutie, initiativa
legislativa a cetatenilor poate fi exercitata numai de cetatenii cu drept de
vot din cel putin un sfert din judetele tarii, prin Incheierea din 15 noiembrie
1994 Plenul Curtii Constitutionale a dispus sesizarea Guvernului, in temeiul
art. 101 alin. (1) din Constitutie si al art. 5 din Legea nr. 47/1992, pentru a
dispune masurile necesare in vederea atestarii de catre autoritatile
administratiei publice a faptului ca cei care au semnat listele de sustinatori
au drept de vot si provin din judetele avute in vedere.
Prin Incheierea din 7 februarie 1995, constatindu-se ca nu s-a primit de la
Guvern nici un raspuns, s-a aminat solutionarea sesizarii pentru 2 mai 1995,
solicitindu-se urgentarea operatiilor de verificare pentru a fi comunicate pana
la acea data.
Deoarece nici pana la data de 2 mai 1995 Guvernul nu a dat nici un raspuns
la demersurile Curtii Constitutionale, prin incheierea din acea data, Plenul
Curtii Constitutionale a aminat din nou solutionarea sesizarii, fixandu-se un
nou termen la 3 octombrie 1995, si s-a dispus sesizarea Senatului Romaniei in
vederea luarii masurilor necesare in baza art. 110 din Constitutie, pentru
efectuarea de catre Guvern a verificarilor in scopul atestarii prealabile a
conditiilor necesare exercitarii initiativei legislative.
La data de 11 mai 1995, prin adresa nr. L.613, Senatul aduce la cunostinta
Curtii Constitutionale ca "va cere Guvernului sa depuna toate diligentele
necesare indeplinirii acestor conditii prealabile verificarii de catre Curtea
Constitutionala a cerintelor prevazute de art. 73 din Constitutie".
In sedinta din 18 iulie 1995, Plenul Curtii Constitutionale a preschimbat
termenul de solutionare a cauzei pentru astazi, 27 iulie 1995.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. h) din Constitutie, Curtea Constitutionala verifica
indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre
cetateni.
Conditiile pentru realizarea initiativei legislative de catre cetateni
sunt, in prezent, reglementate numai in art. 73 din Constitutie, potrivit
caruia aceasta initiativa se exercita in urmatoarele conditii:
- exclusiv de cetateni cu drept de vot;
- de un numar de cel putin 250.000 de cetateni;
- cetatenii care au avut initiativa, sa provina din cel putin un sfert din
judetele tarii;
- in fiecare din aceste judete sau in municipiul Bucuresti sa fie
inregistrate cel putin 10.000 de semnaturi in sprijinul initiativei;
- obiectul initiativei sa nu priveasca probleme fiscale, cu caracter
international, amnistia si gratierea;
- initiativa sa fie prezentata in forma ceruta pentru proiectele de legi.
Din prevederile constitutionale sus-mentionate rezulta ca aceste cerinte
sunt limitative si cumulative.
In legatura cu prima din aceste conditii, in lipsa unei legi care sa
reglementeze modul de exercitare a initiativei legislative a cetatenilor,
potrivit art. 36 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu poate
verifica daca initiativa legislativa cu care a fost sesizata apartine exclusiv
unor cetateni cu drept de vot. O asemenea verificare ar presupune atestarea
autenticitatii semnaturilor de pe liste si faptul ca semnatarii sunt cetateni
cu drept de vot. Or, neprimindu-se o astfel de atestare, verificarea nu poate
avea loc.
Cat priveste cea de-a doua conditie, se constata ca initiativa legislativa
apartine unui numar de 253.943 de cetateni, ei provenind dintr-un numar de 35
de judete ale tarii si din municipiul Bucuresti.
In ce priveste conditia de dispersie teritoriala referitoare la cerinta ca
cetatenii care au avut initiativa, sa provina din cel putin un sfert din
judetele tarii, este de retinut ca ea poate fi considerata indeplinita numai
daca in cadrul acestor judete sunt cel putin 10.000 de semnaturi in fiecare
judet. Din documentatiile prezentate rezulta ca in 14 judete, si anume: Arad,
Bacau, Bihor, Brasov, Braila, Constanta, Dolj, Galati, Hunedoara, Maramures,
Sibiu, Suceava, Vaslui, Valcea si municipiul Bucuresti, conditia de dispersie
teritoriala este indeplinita.
In legatura cu ultimele doua conditii de exercitare a initiativei
legislative a cetatenilor, referitoare la interdictia ca obiectul sau sa-l
constituie probleme fiscale sau internationale, amnistia ori gratierea, si la
forma de prezentare a initiativei respective, din continutul propunerii
legislative rezulta ca aceste conditii sunt indeplinite.
In concluzie, rezulta ca, singura reglementare a conditiilor de exercitare
a initiativei legislative de catre cetateni fiind data de prevederile art. 73
din Constitutie, nu este posibila verificarea autenticitatii semnaturilor de pe
listele de sustinatori, nici a calitatii lor de cetateni cu drept de vot si
nici a domiciliului, ca urmare a nereglementarii prin lege a procedurii de
exercitare a acestei initiative, astfel cum se prevede in art. 36 din Legea nr.
47/1992.
Aceasta insa nu poate conduce la imposibilitatea exercitarii de catre
cetateni a initiativei lor legislative, prevederile constitutionale ale art. 73
alin. (1) nefiind conditionate de existenta unei legi ulterioare, ci,
dimpotriva, sunt direct aplicabile. Indeplinirea celorlalte conditii de
exercitare a initiativei legislative de catre cetateni, prevazute de art. 73
alin. (1), alin. (2) si (4) din Constitutie, au putut fi verificate.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 73 si art. 144 lit. h) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. B) d) si art. 36 din Legea nr.
47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
1. Constata ca, din documentatiile prezentate, initiativa legislativa
privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor
intruneste conditiile de ordin formal prevazute de art. 73 alin. (1) din
Constitutie de a fi sustinuta de cel putin 250.000 de cetateni, provenind din
cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, de cel
putin 10.000 de cetateni, precum si conditiile prevazute de alin. (2) si (4)
ale aceluiasi articol.
2. Constata ca, in lipsa unei legi pentru reglementarea exercitarii de
catre cetateni a initiativei legislative, nu se poate verifica autenticitatea
semnaturilor din listele de sustinatori, daca semnatarii au calitatea de
cetateni cu drept de vot si nici daca acestia au domiciliul in judetele pe
listele carora au semnat.
Hotararea se comunica presedintelui Senatului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, iar dosarele cuprinzand listele de sustinatori
se vor trimite direct Senatului.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Doina Suliman