HOTARARE Nr. 196 din 17 martie 2005
privind aprobarea Strategiei Ministerului Administratiei si Internelor de
realizare a ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei
cetateanului si prevenirea criminalitatii stradale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 23 martie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia Ministerului Administratiei si Internelor de realizare
a ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si
prevenirea criminalitatii stradale, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Finantarea actiunilor prevazute in strategia mentionata la art. 1 se face
in limita fondurilor aprobate anual prin legea bugetului de stat, precum si din
alte fonduri legal constituite.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
Ministerului Administratiei si Internelor de realizare a ordinii si sigurantei
publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si prevenirea criminalitatii
stradale
Consideratii generale
Ministerul Administratiei si Internelor este autoritatea administratiei
publice centrale de specialitate, care exercita, in conformitate cu legea,
atributiile ce ii revin cu privire la respectarea ordinii publice, apararea
drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, a proprietatii publice si
private, prevenirea si combaterea faptelor antisociale, respectarea regimului
juridic al frontierei de stat, apararea impotriva incendiilor si protectia
civila, contribuind prin intreaga sa activitate la apararea democratiei
constitutionale, suveranitatii, unitatii si integritatii teritoriale ale
Romaniei.
Strategia de realizare a ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea
sigurantei cetateanului si prevenirea criminalitatii stradale reprezinta un
document de planificare pe termen mediu, elaborat de Ministerul Administratiei
si Internelor in baza Strategiei de securitate nationala a Romaniei, a Cartei
albe a securitatii si apararii nationale si a delimitarilor conceptuale
institutionale in domeniu, care defineste ordinea si siguranta publica si
interesul national in acest domeniu, evalueaza starea actuala de ordine publica
si factorii de risc, formuleaza principiile si directiile prioritare de
actiune, prevede resursele necesare pentru mentinerea, asigurarea si
restabilirea ordinii publice si stabileste responsabilitatile fortelor de
ordine publica.
Asigurarea climatului de normalitate civica, de ordine si siguranta publica
a reprezentat permanent o prioritate pentru societate, care prin structurile
sale specializate a cautat sa identifice cele mai eficiente forme si modalitati
de realizare a acestui obiectiv. Modelele diferite de organizare a
autoritatilor insarcinate cu asigurarea ordinii publice au determinat si
abordari diferite in planul aplicarii acestora, bazate pe realitatile specifice
fiecarei tari. Ministerul Administratiei si Internelor a experimentat succesiv
mai multe modele institutionale care sa raspunda nevoilor de ordine si
siguranta publica ale comunitatii, prin elaborarea si punerea in practica
inclusiv a unor programe si strategii adaptate la situatia operativa existenta
intr-o anumita faza de dezvoltare sociala.
Necesitatea armonizarii si compatibilizarii sistemului romanesc de ordine
publica cu cele din statele Uniunii Europene a generat cautari permanente
pentru realizarea unui cadru juridic si actional eficient care sa raspunda
transformarilor si obiectivelor preconizate in plan structural si functional,
prin asigurarea resurselor umane si financiare necesare materializarii
acestora.
In acest scop, procesul de elaborare si adaptare a legilor de functionare a
Ministerului Administratiei si Internelor, respectiv a subsistemelor sale, a
vizat delimitarea competentelor si atributiilor acestora, precum si alinierea
la standardele Uniunii Europene.
Evolutia generala a societatii romanesti si dinamica situatiei operative,
caracterizata prin perpetuarea faptelor infractionale care pun in pericol viata
si integritatea persoanei, avutul public si privat, drepturile si interesele
legitime ale cetatenilor, impun reevaluarea si aprofundarea reformei la nivelul
structurilor si componentelor abilitate in prevenirea si combaterea fenomenului
infractional, prin prezervarea prioritara a ordinii si sigurantei publice
stradale.
In functie de situatia operativa si de resursele alocate, strategia ordinii
si sigurantei publice stabileste structura, misiunile fortelor componente de
ordine si siguranta publica in sistem dual, logistica, modul de conducere si
cooperare a acestor forte.
Ordinea publica, ca parte componenta a securitatii nationale, reprezinta
starea de legalitate, de echilibru si de pace, corespunzatoare unui nivel
socialmente acceptabil de respectare a normelor legale si de comportament
civic, care permite exercitarea drepturilor si libertatilor constitutionale,
precum si functionarea structurilor specifice statului de drept si se
caracterizeaza prin credibilitatea institutiilor, sanatatea si morala publica,
starea de normalitate in organizarea si desfasurarea vietii politice, sociale
si economice, in concordanta cu normele juridice, etice, morale, religioase si
de alta natura, general acceptate de societate.
Siguranta publica exprima sentimentul de liniste si incredere pe care il
confera serviciul politienesc pentru aplicarea masurilor de mentinere a ordinii
si linistii publice, a gradului de siguranta al persoanelor, colectivitatilor
si bunurilor, precum si pentru realizarea parteneriatului societate civila -
politie, in scopul solutionarii problemelor comunitatii, al apararii
drepturilor, libertatilor si intereselor legale ale cetatenilor.
Starea de ordine si siguranta publica se realizeaza prin masuri generale,
de natura economica, sociala si politica, precum si prin masuri speciale, cu
caracter preponderent preventiv. Din analiza acesteia rezulta mentinerea
vulnerabilitatii sigurantei cetateanului, perpetuarea fenomenului infractional
si dezvoltarea criminalitatii organizate, desi capacitatea de raspuns a
institutiilor statului de drept la riscurile si amenintarile specifice a
crescut.
Elaborarea strategiei este determinata, in principal, de situatia generata
de perioada de tranzitie si relativa instabilitate economica, continuarea
procesului de reforma economica, sociala si institutionala; profesionalizarea
modului de operare a mediilor criminale si structurilor crimei organizate;
persistenta unor disfunctionalitati in relatiile dintre institutiile statului
cu atributii pe linia ordinii si sigurantei publice; insuficienta resurselor
alocate pentru exercitarea corespunzatoare a atributiilor de siguranta publica;
legislatia aflata in curs de armonizare cu cea europeana; perpetuarea
coruptiei; reactia uneori indecisa a autoritatilor statului in diferite
situatii si finalitatea judiciara relativ scazuta; greutati in gestionarea
protectiei sociale.
Sursele potentiale de instabilitate interna deriva din dificultatile de
natura economico-sociala si politica, generate (ca fenomene colaterale) de
efectele, uneori contradictorii, ale procesului de democratizare si
implementare a principiilor economiei de piata, precum si din riscurile cu caracter
nonmilitar din mediul international.
In acest context, interesul national vizeaza mentinerea statutului Romaniei
de zona stabila si factor generator de securitate in aria de proximitate
geografica, prin intarirea autoritatii statului si a institutiilor sale,
combaterea eficienta a coruptiei si a criminalitatii, restructurarea si
modernizarea sistemului de ordine si siguranta publica, in care Ministerul
Administratiei si Internelor sa devina o institutie apta sa-si exercite pe
deplin functiile de asigurare a ordinii publice si sigurantei cetateanului,
precum si indeplinirea integrala a obligatiilor asumate pe plan national,
european si international, conditii esentiale pentru indeplinirea obiectivului
de integrare in structurile europene.
1. Riscuri si amenintari la adresa ordinii si sigurantei publice
1.1. Factori de risc din mediul intern
Transformarile sociale si economice produse in Romania in ultimii 15 ani au
determinat mutatii importante in exercitarea drepturilor si libertatilor
cetatenilor, in atitudinea fata de proprietate si de institutiile statului, in
organizarea societatii, in structura si dinamica fenomenului infractional si,
implicit, in domeniul ordinii si sigurantei publice.
Mediul intern se caracterizeaza prin raspandirea in anumite medii sociale a
comportamentelor nonconformiste si de negare a valorilor moralei crestine,
extinderea consumului ilicit si a dependentei de droguri, concomitent cu
diminuarea sanselor de integrare sociala. Lipsa de reactie activa a cetatenilor
fata de necesitatea prevenirii fenomenului infractional exercita o influenta
negativa semnificativa asupra starii de siguranta publica.
De asemenea, fenomenele atmosferice si catastrofele, prin frecventa si
amploarea lor, pot afecta un numar semnificativ de localitati de pe teritoriul
national, generand un numar de victime ridicat, in special in mediul rural.
In prezent, fenomenul infractional din Romania se remarca prin:
complexitate si comiterea unor noi genuri de infractiuni (criminalitatea
informatica, falsurile si pirateria comerciala etc.), profesionalizarea si
specializarea infractorilor, prezenta faptelor de coruptie si amplificarea
fenomenului criminalitatii transfrontaliere. Crima organizata, migratia
ilegala, coruptia, criminalitatea economico-financiara, talhariile, omorurile
la comanda sau in scop de jaf, precum si furturile din avutul public si privat
exercita o influenta negativa asupra calitatii vietii cetateanului si
sigurantei publice.
Principalele riscuri si amenintari posibile in domeniul ordinii si
sigurantei publice sunt urmatoarele:
a) degenerarea unor tensiuni social-economice, interconfesionale si
interetnice in actiuni spontane de violenta si confruntari deschise intre
grupari extremiste, precum si intre acestea si autoritatile legale ale statului
roman;
b) somajul;
c) actiunile ostile, comise in zona de frontiera de catre grupuri sau
indivizi, prin care se incalca tratate, conventii sau acorduri bilaterale
incheiate de Romania cu statele vecine;
d) desfasurarea unor actiuni specifice razboiului psihologic in scopul
subminarii increderii in institutiile statului, crearii de confuzie si panica;
e) scaderea autoritatii unor institutii ale statului ca urmare a
neindeplinirii corespunzatoare a atributiilor legale;
f) diminuarea increderii populatiei in capacitatea de actiune a fortelor de
ordine si siguranta publica;
g) extinderea actelor de coruptie la nivelul factorilor de decizie din
administratie;
h) manifestari antinationale, extremiste, separatiste si xenofobe;
i) producerea unor dezastre naturale, tehnologice, ecologice, accidente
chimice, biologice sau nucleare.
1.2. Factori de risc din mediul international
Mediul international este caracterizat printr-o dinamica fara precedent
atat in plan regional, cat si la nivel global. Transformarile politice,
economico-sociale si militare produse la inceputul anilor '90 si ulterior au
modificat radical configuratia geostrategica a continentului european.
Riscurile ce pot ameninta securitatea si stabilitatea statelor
est-europene, printre care si Romania, sunt date in principal de: tensiunile ce
se manifesta la nivelul intregii zone, generate de tendintele diferitelor
comunitati etnice, culturale si religioase de autonomizare si integrare la
nivel regional; extinderea in spatiul est- si sud-est-european a unor fenomene
de tipul terorismului international, traficului ilegal de persoane, bunuri,
droguri, armament, materiale si substante nucleare, radioactive si toxice;
dezastrele ecologice si tehnologice.
Principalele riscuri si amenintari identificate in mediul extern sunt
urmatoarele:
a) dezvoltarea, consolidarea si specializarea filierelor crimei organizate,
internationalizarea acestora si atragerea in componenta a unor elemente si
grupuri autohtone, includerea teritoriului tarii noastre in circuitul
transnational al migratiei clandestine, al traficului ilicit de droguri, fiinte
umane, armament, explozivi, substante toxice, radioactive si bancnote false;
b) cresterea pericolului terorist, proliferarea armelor de distrugere in
masa, a traficului cu tehnologii si materiale supuse controlului destinatiei
finale;
c) cresterea interesului in unele medii de afaceri din strainatate pentru
obtinerea, prin operatiuni financiare ilegale, a pachetului majoritar de
actiuni la unele societati producatoare si utilizatoare de substante chimice,
materiale si tehnologii strategice din tara noastra, in vederea exportarii lor,
direct sau prin intermediar, in zone de conflict ori aflate sub embargo;
d) diversificarea formelor si procedeelor utilizate pentru spalarea banilor
(produsului infractiunilor), in care sunt implicate grupari care actioneaza in
spatiul european, ce au drept rezultat trecerea peste frontiera a valutei ori
transferul prin banci al sumelor rezultate din operatiunile ilicite desfasurate
pe teritoriul Romaniei;
e) proliferarea traficului ilegal cu arme usoare si cresterea posibilitatii
de scapare de sub control a sistemelor de gestionare si comanda a armelor de nimicire
in masa;
f) manifestarea tendintelor de autonomizare a unor zone sau chiar regiuni,
pe baza criteriilor etnice ori religioase;
g) accidente tehnologice sau naturale cu efecte transfrontaliere;
h) diminuarea accesului la resurse strategice, tehnologii si echipamente
informationale de varf;
i) amplificarea fenomenului migratiei ilegale.
2. Scopul, directiile de actiune si principiile strategiei de realizare a
ordinii si sigurantei publice
2.1. Scopul, obiectivele si directiile de actiune pentru asigurarea ordinii
si sigurantei publice in Romania
Interesele nationale impun directionarea eforturilor in vederea asigurarii
existentei statului roman national, unitar, indivizibil, suveran si independent
si consolidarea sa ca stat de drept, garant al respectarii si dezvoltarii
valorilor democratice.
Pentru respectarea angajamentelor Romaniei privind integrarea europeana,
referitoare la intarirea sigurantei cetateanului, este necesara realizarea unei
activitati coerente si eficiente in domeniul ordinii si sigurantei publice,
armonizata cu cerintele stabilite prin Programul de guvernare pentru perioada
2005 - 2008, astfel incat sa se realizeze inclusiv o proiectie de perspectiva,
prin prisma descentralizarii activitatii de ordine publica, pe masura
infiintarii si operationalizarii Politiei Comunitare.
Scopul Strategiei Ministerului Administratiei si Internelor de realizare a
ordinii si sigurantei publice, pentru cresterea sigurantei cetateanului si
prevenirea criminalitatii stradale il reprezinta prevenirea si combaterea
fenomenului infractional, garantarea si apararea drepturilor si libertatilor
constitutionale, a sigurantei cetatenilor, a proprietatii publice si private,
asigurarea climatului necesar functionarii institutiilor statului, in
conformitate cu prevederile legii.
Modalitatile de actiune pentru asigurarea ordinii si sigurantei publice
sunt stabilite in functie de interesele tarii, de resursele la dispozitie, de
evolutia proceselor economice si politice, precum si de situatia operativa si
potentialele amenintari la adresa ordinii publice si au in vedere urmatoarele
directii principale:
a) finalizarea reconstructiei sistemului institutional de ordine si
siguranta publica;
b) descentralizarea deciziei, a responsabilitatilor si a alocarii
resurselor;
c) transferul decizional la nivelul structurii direct implicate in
gestionarea actiunilor;
d) cresterea capacitatii operative a structurilor de interventie rapida in
vederea gestionarii calificate a tuturor problemelor pe linie de ordine
publica;
e) elaborarea unei conceptii coerente de actiune a fortelor de ordine
publica in vederea reducerii nivelului criminalitatii;
f) cresterea sigurantei cetateanului prin intensificarea masurilor pentru
prevenirea, descoperirea si combaterea fenomenului infractional;
g) realizarea unui sistem modern de abordare a actiunilor si misiunilor
specifice in domeniul ordinii publice, care sa permita asigurarea starii de
normalitate si echilibru in cadrul comunitatilor;
h) initierea si derularea, in cooperare cu societatea civila, de programe
pentru prevenirea si reducerea criminalitatii comise cu violenta, avand ca
obiectiv cresterea gradului de siguranta civica;
i) consolidarea si dezvoltarea relatiilor parteneriale cu comunitatea prin
permanentizarea actiunilor de parteneriat;
j) participarea directa a tuturor componentelor cu atributii specifice din
Ministerul Administratiei si Internelor la realizarea climatului de ordine si
siguranta publica;
k) realizarea sistemului dual de ordine si siguranta publica ca serviciu
public in slujba comunitatii;
l) armonizarea legislatiei privind activitatea Ministerului Administratiei
si Internelor in domeniul ordinii publice cu reglementarile europene;
m) reformarea si reorganizarea structurilor functionale si operationale,
conform standardelor europene, in domeniul ordinii publice;
n) adaptarea metodelor, procedurilor si regulilor de gestionare a ordinii
si sigurantei publice la situatia operativa;
o) cresterea capacitatii de raspuns a structurilor operative;
p) realizarea efectiva a unui parteneriat cu societatea civila, necesar
obtinerii sprijinului acestuia in efortul comun de prevenire si contracarare a
fenomenului infractional, prin:
- intarirea capacitatii de promovare a unei imagini coerente, credibile si
stabile a Ministerului Administratiei si Internelor;
- adoptarea unei atitudini transparente, active si a unui limbaj adecvat;
q) crearea unei conduite profesionale moderne in randul personalului
institutiilor din domeniul ordinii publice, pentru a raspunde nivelului de
asteptare al cetateanului;
r) perfectionarea si dezvoltarea cooperarii si colaborarii cu toate
institutiile din cadrul Sistemului national de aparare si securitate nationala,
precum si cu celelalte autoritati cu atributii in acest domeniu;
s) dezvoltarea relatiilor de colaborare cu institutiile similare din
strainatate;
s) mediatizarea in plan international a demersurilor romanesti pentru
racordarea la standardele general acceptate privind fortele si serviciile de
ordine publica.
2.2. Principiile de realizare a ordinii si sigurantei publice
Indeplinirea obiectivelor strategiei de ordine publica, mentionate
anterior, se va realiza in baza urmatoarelor principii:
- Principiul legalitatii. Actiunea fortelor de ordine si siguranta publica
se desfasoara in spiritul si cu respectarea legilor, iar cetatenii - in
exercitarea drepturilor si libertatilor constitutionale - nu sunt supusi decat
ingradirilor stabilite prin lege si cerintelor firesti ale moralei.
- Principiul teritorial si al mobilitatii fortelor. Fortele de ordine si
siguranta publica sunt organizate la nivel central si teritorial, cu structuri
si competente corespunzatoare dispunerii si organizarii unitatilor
administrativ-teritoriale si evolutiei fenomenului infractional.
- Principiul prevenirii actiunilor de tulburare a ordinii publice reflecta
capacitatea organismelor de conducere si a fortelor de ordine de a lua la timp
masurile necesare pentru evitarea producerii oricaror acte sau fapte prin care
se aduce atingere ordinii publice, pentru evitarea amplificarii acestora si
degenerarii lor in actiuni violente sau care afecteaza grav ordinea publica.
- Principiul operabilitatii si interoperabilitatii reflecta capacitatea si
disponibilitatea fortelor de ordine de a executa actiuni in spatiul national,
de a conlucra cu forte similare din alte state si de a indeplini misiuni
specifice de mentinere a pacii si inlaturare a efectelor unor dezastre, in
compunerea organismelor internationale, pe teritoriul altor state.
- Principiul nediscriminarii impune fortelor de ordine si siguranta publica
adoptarea unui comportament corect, impartial si nediscriminatoriu, fara
deosebire de rasa, sex, religie, nationalitate, apartenenta politica, avere sau
origine sociala, fata de toti cetatenii.
- Principiul evitarii surprinderii presupune obligatia factorilor de
decizie din domeniul ordinii si sigurantei publice de a atentiona si de a soma
cu privire la folosirea mijloacelor din dotare, indeosebi a armelor de foc, si,
dupa caz, acordarea timpului necesar pentru incetarea actiunilor si/sau
parasirea zonei de catre cei implicati.
- Principiul suficientei, gradualitatii si proportionalitatii presupune
folosirea fortei proportional cu tipul si gradul de tulburare a ordinii
publice, numai atat cat este strict necesar si pe o perioada limitata,
suficienta pentru atingerea obiectivului propus. Procedeele si mijloacele de
actiune care implica masuri de constrangere vor fi utilizate in mod progresiv
si numai daca este absolut necesar.
- Principiul colaborarii permanente cu comunitatea. In indeplinirea
atributiilor ce le revin, fortele de ordine isi sprijina intreaga activitate pe
concursul larg al cetatenilor si actioneaza cu respect pentru public.
- Principiul inviolabilitatii persoanei stabileste ca orice persoana are
dreptul de a i se respecta viata, integritatea fizica si morala, precum si
atributele inseparabile personalitatii sale. Acest principiu include
interzicerea torturii sau a relelor tratamente precum si dreptul persoanei la
un proces echitabil, public si corect, in fata unei instante competente,
independente si impartiale, conform legii.
- Principiul interventiei specializate si cooperarii. Folosirea fortelor de
ordine si siguranta publica principale si de sprijin, complementare si de
exceptie in mentinerea si restabilirea ordinii publice se realizeaza in raport
de atributiile legale, pregatirea si dotarea specifica fiecarei categorii de
forte.
- Principiul conducerii unitare - optimizarea structural-relationala,
armonizarea si sincronizarea actiunilor in vederea atingerii scopurilor
propuse, cu eforturi minime si rezultate superioare.
3. Structura, atributiile si pregatirea fortelor de ordine publica
3.1. Structura fortelor de ordine si siguranta publica
Fortele de ordine si siguranta publica se compun din: forte principale,
forte de sprijin, forte complementare si forte de exceptie.
Fortele principale ale Ministerului Administratiei si Internelor sunt
abilitate prin lege sa exercite dreptul de politie al statului, reprezentand
componenta de baza a structurilor destinate sa gestioneze intreaga problematica
din domeniul ordinii publice pe timp de pace sau pe timpul starii de urgenta,
fiind constituite in structuri de politie si jandarmi.
Fortele de sprijin sunt constituite, potrivit competentelor si
atributiilor, din structuri speciale de protectie si interventie, politie de
frontiera, protectie civila, pompieri si aviatie apartinand Ministerului
Administratiei si Internelor.
Fortele complementare sunt constituite din structuri ale Ministerului
Apararii Nationale, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie
si Paza, precum si din Ministerul Justitiei, Garda Financiara, Politia
Comunitara si Locala, serviciile de pompieri civili, formatiunile de protectie
civila de la autoritatile administratiei publice, Agentia Nationala
Sanitara-Veterinara, Garda Nationala de Mediu, societati specializate de
protectie si paza, institutii si agenti economici si din alte categorii de
forte stabilite prin lege, care participa la efortul fortelor principale si de
sprijin, potrivit competentelor.
Fortele de exceptie sunt constituite din structuri specializate ale
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Paza si Ministerului Apararii Nationale si actioneaza numai in
situatiile si in conditiile prevazute de lege, pentru restabilirea ordinii
constitutionale atunci cand institutiile democratice sunt in pericol si toate
celelalte masuri de restabilire a ordinii publice au fost epuizate, iar
posibilitatile fortelor principale si de sprijin, precum si complementare de
ordine si siguranta publica au fost depasite.
Organizarea activitatilor de ordine si siguranta publica se realizeaza
pentru mentinerea, asigurarea si restabilirea ordinii publice.
Mentinerea ordinii publice reprezinta ansamblul masurilor, activitatilor si
actiunilor organizate si desfasurate cotidian de catre fortele de ordine si
siguranta publica, pentru functionarea normala a institutiilor statului,
protejarea si respectarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor, a normelor
de conduita civica, regulilor de convietuire sociala, a celorlalte valori
supreme, precum si a avutului public si privat.
Asigurarea ordinii publice cuprinde masurile ce se intreprind pentru
respectarea legalitatii, prevenirea si descurajarea unor actiuni care vizeaza
tulburari sociale sau manifestari de violenta pe timpul adunarilor si
manifestatiilor publice, activitatilor culturale si sportive, precum si altor
manifestari similare cu participare numeroasa si se asigura de fortele
principale si de sprijin, potrivit competentelor.
Restabilirea ordinii publice reprezinta ansamblul masurilor legale
intreprinse pentru repunerea acesteia in situatia initiala, atunci cand a fost
tulburata grav, cu mijloace pasnice ori prin folosirea exclusiva a fortei.
3.2. Atributiile fortelor de ordine si siguranta publica
In timp de pace:
a) organizeaza si executa, indruma si controleaza activitatile de mentinere
si asigurare/restabilire a ordinii publice, de combatere a manifestarilor de
violenta, precum si de prevenire si combatere a coruptiei, criminalitatii si a
crimei organizate;
b) intreprind masuri specifice pentru prevenirea si contracararea faptelor
ce constituie amenintari la adresa sigurantei nationale sau alte ilegalitati ce
vizeaza misiunile, patrimoniul si personalul Ministerului Administratiei si Internelor;
c) restabilesc, impreuna cu alte forte legitime ale statului, ordinea
publica grav tulburata;
d) asigura masurile pentru apararea vietii, integritatii corporale si
libertatii persoanelor, proprietatii publice si private, celorlalte drepturi si
interese legitime ale cetatenilor si ale comunitatii;
e) desfasoara activitati, prin mijloace specifice, pentru cunoasterea,
prevenirea si combaterea infractiunilor, precum si in cazurile in care se
pregateste comiterea unor fapte ilicite;
f) asigura paza obiectivelor, bunurilor si valorilor de importanta
deosebita pentru apararea tarii si activitatea statului, a localurilor
misiunilor diplomatice sau ale unor agentii si reprezentante economice, precum
si a sediilor unor organisme internationale care desfasoara activitati pe
teritoriul Romaniei;
g) asigura paza transporturilor unor valori importante constand in titluri
de tezaur, metale si pietre pretioase, valori stiintifice, tehnice, de cultura
si arta, precum si a transportului armelor, munitiilor, materialelor explozive,
stupefiantelor, al substantelor toxice sau radioactive ori al altor materii sau
substante periculoase;
h) organizeaza si desfasoara activitati specifice de politie in domeniul
transporturilor feroviare, navale si aeriene;
i) exercita controlul privind regimul armelor, munitiilor si substantelor
explozive, toxice, radioactive si stupefiante;
j) organizeaza supravegherea si controlul circulatiei rutiere;
k) stabilesc masuri pentru insotirea trenurilor specializate si asigurarea
ordinii publice in statiile de cale ferata;
l) executa supravegherea si controlul la trecerea frontierei de stat a
Romaniei, previne si combate migratia ilegala si criminalitatea
transfrontaliera, precum si orice alta incalcare a normelor regimului juridic
al frontierei de stat, al apelor maritime interioare si al marii teritoriale,
asigura respectarea drepturilor si jurisdictiei statului roman in zona contigua
si zona economica exclusiva;
m) actioneaza pentru descoperirea, retinerea si cercetarea, in conditiile
legii, a persoanelor care savarsesc infractiuni ori contraventii la regimul
juridic al frontierei de stat;
n) participa, potrivit legii, la activitatile de salvare si evacuare a
persoanelor si bunurilor periclitate de dezastre, precum si de limitare si
inlaturare a urmarilor provocate de astfel de evenimente;
o) organizeaza, controleaza si coordoneaza pe intregul teritoriu al
Romaniei activitatea privind prevenirea si stingerea incendiilor si acorda
asistenta tehnica de specialitate in acest domeniu;
p) instiinteaza si alarmeaza populatia cand exista pericolul producerii
unor dezastre;
q) organizeaza si executa pregatirea pe linie de protectie civila a
populatiei si a angajatilor;
r) coordoneaza masurile si activitatile de limitare si inlaturare a
urmarilor dezastrelor;
s) organizeaza si desfasoara activitati specifice de control al legalitatii
sederii strainilor, in scopul prevenirii si combaterii migratiei ilegale;
s) asigura aplicarea normelor legale in cazul strainilor depistati cu
sedere ilegala, pana la returnarea acestora in tarile de origine.
Pe timpul starii de urgenta si al starii de asediu:
a) intensifica activitatea pentru culegerea de informatii si date
referitoare la intentiile unor persoane predispuse la acte de tulburare a
ordinii publice ori la atacarea sediilor institutiilor publice, unitatilor
militare sau a demnitarilor;
b) retin persoanele cu comportament turbulent, in special pe cele care
incita la violenta si dezordine;
c) intensifica activitatile pentru descoperirea persoanelor care detin
ilegal armament si munitii, explozivi sau substante toxice ori radioactive;
d) iau toate masurile de prevenire a sustragerilor de explozivi, materiale
radioactive si substante toxice de la obiectivele care le produc sau le
intrebuinteaza;
e) faciliteaza deplasarea cu prioritate a fortelor de interventie pe
traseele de deplasare catre zona de actiune;
f) interzic accesul vehiculelor si, dupa caz, al persoanelor in zonele in
care ordinea publica a fost grav tulburata;
g) atentioneaza populatia pasnica sa nu desfasoare activitati care ar
ingreuna interventia fortelor de ordine;
h) asigura masurile de paza intarita a obiectivelor din competenta, in
special a celor din zonele afectate de situatiile de criza;
i) intensifica actiunile de combatere a manifestarilor de violenta si
restabilire a ordinii publice;
j) inlatura urmarile actiunilor de violenta si realizeaza conditiile pentru
reintrarea in dispozitivele de mentinere a ordinii publice, corespunzatoare
starii de normalitate;
k) interzic iesirea din tara a persoanelor sau grupurilor de persoane
despre care se detin date ca au provocat actiuni turbulente ori au fost
implicate in acestea si intentioneaza sa paraseasca Romania;
l) iau masuri pentru depistarea celor care incearca sa introduca in tara
armament, munitii, materiale explozive, radioactive, substante toxice ori
stupefiante;
m) descopera persoanele date in urmarire generala sau internationala ori
alte persoane care intentioneaza sa intre in tara in scopul amplificarii
efectelor crizei;
n) controleaza modul de aplicare a prevederilor legale privind prevenirea
si stingerea incendiilor in zonele in care s-au produs evenimentele deosebite;
o) limiteaza sau interzic circulatia vehiculelor ori a persoanelor in
anumite zone ori intre anumite ore si elibereaza, in cazuri justificate,
permisele de libera circulatie;
p) dirijeaza persoanele evacuate sau refugiate pe directiile si in zonele
stabilite si tin evidenta acestora;
q) interzic circulatia rutiera, feroviara, maritima, fluviala si aeriana,
pe diferite rute.
4. Delimitari conceptuale privind atributiile si competentele in domeniul
ordinii si sigurantei publice
4.1. Politia Romana mentine ordinea si siguranta publica la nivel national.
4.2. Jandarmeria Romana:
a) asigura si restabileste ordinea publica la nivel national;
b) asigura paza unor obiective de importanta deosebita pentru activitatea
statului si strategice, precum si protectia transporturilor de valori
importante si speciale;
c) asigura paza si ordinea publica la instantele de judecata;
d) participa la mentinerea ordinii publice in statiuni montane si pe
litoral prin structuri specializate;
e) actioneaza ca forta de politie europeana si participa cu efective
specializate la mentinerea pacii, la solicitarea organismelor internationale.
4.3. Atributiile Politiei Romane si Jandarmeriei Romane
4.3.1. Politia Romana, prin structurile specializate - Directia Politiei de
Siguranta Publica, serviciile judetene, birourile municipale si orasenesti de
ordine publica, birourile si posturile de politie comunale, desfasoara
urmatoarele misiuni:
a) mentine ordinea si siguranta publica pe teritoriul localitatilor urbane
si rurale, asigura patrularea, prevenirea si combaterea criminalitatii
stradale, prin organizarea de dispozitive de ordine si siguranta publica cu
efective specializate;
b) asigura, potrivit investirii cu competente de politie judiciara,
cercetarea infractiunilor savarsite in mediul urban si rural;
c) asigura consilierea cetatenilor si institutiilor publice, prin
personalul politiei de proximitate;
d) asigura protectia magistratilor;
e) asigura ordinea publica in statii, triaje de cale ferata, patrularea
trenurilor de calatori si combaterea infractiunilor prin structurile de
specialitate;
f) asigura supravegherea, indrumarea si controlul traficului rutier, in
mediul urban si rural, fluidizarea circulatiei si insotirea coloanelor oficiale
pe timpul activitatilor si vizitelor oficiale, precum si alte misiuni
specifice, prin structurile specializate de politie rutiera;
g) desfasoara activitati specifice, premergator si pe timpul
manifestatiilor publice, pentru obtinerea de date si informatii si rezolvarea
situatiilor din competenta, asigura desfasurarea normala a circulatiei in zona
si pe traseele de deplasare a manifestantilor si, la nevoie, participa cu
echipe de cercetare-triere specializate;
h) sprijina unitatile de jandarmi cu date si informatii, pentru asigurarea
sau restabilirea ordinii si linistii publice, cu ocazia desfasurarii adunarilor
publice, mitingurilor, manifestarilor cultural-sportive si altele asemenea.
4.3.2. Jandarmeria Romana, prin structurile mobile de ordine publica si
cele specializate - pentru instante judecatoresti si parchete, statiuni
montane, delta si litoral, desfasoara urmatoarele misiuni:
A. Structurile mobile de jandarmi - formate din Brigada Speciala de
Interventie, gruparile mobile si detasamentele de jandarmi mobile, indeplinesc
misiuni specifice privind:
a) asigurarea ordinii publice la intruniri si manifestatii (mitinguri,
marsuri, demonstratii, procesiuni, actiuni de pichetare, promotionale,
comerciale, activitati cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative)
si pe timpul vizitelor oficiale ale demnitarilor romani si straini;
b) interventia si restabilirea ordinii publice la nivel national pe timpul
desfasurarii manifestarilor publice, sportive sau a altor activitati cu
participarea unui public numeros;
c) protectia si interventia antiterorista la obiectivele date in
responsabilitate permanenta Jandarmeriei Romane, precum si la alte obiective,
in raport de evolutia situatiei operative;
d) interventia pentru combaterea manifestarilor de violenta, intre diferite
grupuri turbulente sau pentru capturarea si neutralizarea infractorilor care
folosesc arme de foc ori alte mijloace ce pun in pericol siguranta persoanei,
bunurilor, valorilor si transporturilor speciale;
e) urmarirea si prinderea evadatilor, dezertorilor si altor persoane despre
care exista date si indicii temeinice ca intentioneaza sa savarseasca sau au
savarsit infractiuni ori care se sustrag masurii arestarii preventive, executarii
pedepselor privative de libertate sau se opun executarii hotararilor
judecatoresti;
f) executarea de misiuni in sprijinul unor institutii ale statului pentru
prevenirea si combaterea infractiunilor ce pun in pericol siguranta statului;
g) asigurarea masurilor de ordine publica si participarea in comun cu alte
structuri abilitate la misiuni de salvare-evacuare a persoanelor si bunurilor
afectate de incendii, catastrofe, explozii, calamitati, epidemii etc.;
h) executarea de misiuni in sprijinul structurilor de jandarmi specializate
- pentru instante judecatoresti si parchete, statiuni montane, delta si litoral
- prin actiuni punctuale de combatere a fenomenului contraventional si
infractional;
i) participarea la misiuni in sprijinul politiei, la solicitare sau pe baza
planurilor de cooperare, prin executarea de actiuni in comun in zone si locuri
cu potential criminogen ridicat;
j) desfasurarea de activitati specifice pentru obtinerea datelor de interes
din domeniul ordinii publice pe timpul adunarilor si manifestatiilor publice,
manifestarilor culturale si sportive, in scopul prevenirii producerii unor acte
ce pot constitui potentiale pericole sau amenintari la adresa unor obiective, a
persoanelor, ordinii si sigurantei publice;
k) executarea altor actiuni specifice, la ordin sau cu aprobarea conducerii
ministerului, independent si in cooperare cu alte structuri, pentru prevenirea
si combaterea infractiunilor, atunci cand nu sunt angrenate in misiuni de
mentinere sau restabilire a ordinii publice.
B. Structurile de jandarmi specializate - pentru instante judecatoresti si
parchete, statiuni montane, delta si litoral, au urmatoarele misiuni:
a) paza sediilor instantelor judecatoresti si a parchetelor, a bunurilor si
valorilor apartinand acestora, supravegherea accesului si mentinerea ordinii
interioare in aceste sedii;
b) participarea, pe baza planurilor de cooperare aprobate de ministrul
administratiei si internelor, la mentinerea ordinii si sigurantei publice, in
statiunile montane si de pe litoral, in Delta Dunarii sau in alte zone de
interes operativ;
c) participarea la cautarea si salvarea persoanelor/turistilor care se afla
in pericol;
d) desfasurarea de activitati specifice pentru obtinerea datelor de interes
din domeniul ordinii publice din zona de responsabilitate.
5. Pregatirea fortelor de ordine si siguranta publica
Fortele de ordine publica se pregatesc permanent, in raport cu aparitia si
evolutia amenintarilor la adresa ordinii publice, pentru dezvoltarea
capacitatii operative, perfectionarea cooperarii intre acestea si realizarea
efortului generalizat necesar asigurarii ordinii publice. Acestea se formeaza
si se pregatesc in institutiile de invatamant constituite la nivelul
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si in centre de pregatire
special destinate acestui scop. Pregatirea va fi cu precadere orientata spre
cunoasterea legislatiei in vigoare, formarea deprinderilor necesare
indeplinirii atributiilor specifice si rezolvarii eficiente a situatiilor
periculoase si complexe.
In vederea realizarii cerintelor impuse de integrarea in sistemul Uniunii
Europene, pregatirea acestora se organizeaza si se desfasoara in corelatie cu
standardele europene in materie.
6. Conducerea fortelor de ordine publica
Conducerea fortelor de ordine publica se exercita de catre autoritatile
legal constituite, investite cu atributii si responsabilitati privind
conceptia, planificarea, organizarea si controlul misiunilor si actiunilor in
domeniul ordinii publice, respectiv Parlamentul, Presedintele Romaniei,
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, Guvernul Romaniei, Ministerul
Administratiei si Internelor si celelalte institutii care au in subordine
categorii de forte de ordine publica.
Conducerea la nivel strategic a ordinii publice se realizeaza de catre
Parlament si Presedintele Romaniei, prin Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
pentru problemele care constituie factori de risc pentru securitatea nationala,
precum si de Guvern, prin Ministerul Administratiei si Internelor si alte
ministere care au in subordine categorii de forte de ordine publica.
Ministerul Administratiei si Internelor este autoritatea administratiei
publice centrale de specialitate care conduce activitatea fortelor de ordine si
siguranta publica, in mod permanent si unitar, in timp de pace si pe timpul
starii de urgenta, exercita atributiile ce ii revin cu privire la respectarea
ordinii si sigurantei publice, apararea drepturilor si libertatilor
fundamentale ale cetateanului, a proprietatii publice si private, asigurarea
protectiei populatiei, bunurilor materiale si a valorilor culturale, prevenirea
si descoperirea infractiunilor, precum si securizarea frontierelor.
La nivel national, Ministerul Administratiei si Internelor conduce si
coordoneaza in mod unitar activitatea fortelor principale si de sprijin de
ordine si siguranta publica, carora le asigura instruirea si dotarea
corespunzatoare; organizeaza si conduce activitatea tuturor fortelor implicate
pentru restabilirea ordinii publice; informeaza sistematic populatia despre
starea de legalitate, precum si despre modul in care isi indeplineste
atributiile stabilite prin lege, informeaza periodic si ori de cate ori
situatia impune institutiile cu atributii privind siguranta si ordinea publica
despre modificarea situatiei operative.
Conducerea fortelor de ordine publica pe timpul actiunilor si misiunilor
complexe desfasurate in comun, cu participarea mai multor categorii de forte,
se exercita de ministerul sau institutia investita de lege ca autoritate
nationala in domeniu.
La nivel teritorial, conducerea fortelor principale si de sprijin se
asigura de catre sefii structurilor respective, potrivit competentelor, iar
coordonarea revine prefectului, potrivit legii.
Monitorizarea tuturor situatiilor din competenta Ministerului
Administratiei si Internelor, care privesc asigurarea ordinii publice, se va
realiza prin Centrul Operational pentru Situatii de Criza.
7. Cooperarea fortelor care participa la asigurarea ordinii publice
Cooperarea fortelor care participa la asigurarea ordinii publice se
realizeaza la nivel intra- si interinstitutional si are ca obiectiv conjugarea
efortului pentru prevenirea si combaterea actiunilor de destabilizare a ordinii
publice.
La nivel de intrainstitutional, pentru indeplinirea atributiilor legale ce
le revin, fortele specializate cu atributii exprese in acest domeniu coopereaza
pe baza planurilor intocmite, pe misiuni concrete.
La nivel interinstitutional, fortele de ordine publica ale Ministerului
Administratiei si Internelor coopereaza cu structurile cu atributii in domeniu
din alte ministere si alte institutii abilitate. Prin procesul de cooperare cu
acestea se urmaresc promovarea si participarea la elaborarea unor acte
normative, ordine si instructiuni pe probleme de interes comun, permanentizarea
si amplificarea schimbului de informatii conform atributiilor si competentelor
conferite de legislatia in vigoare, mediatizarea activitatilor si a
rezultatelor actiunilor intreprinse de fortele de ordine. In acest sens se
incheie protocoale de cooperare, se intocmesc planuri de actiune comune,
planuri de cooperare bilaterale si multilaterale intre ministerele interesate,
in functie de situatia operativa.
Cooperarea dintre fortele de ordine publica se realizeaza, in principal,
pentru urmatoarele situatii:
a) contracararea fenomenului infractional;
b) asigurarea climatului de liniste sociala;
c) asigurarea desfasurarii normale a adunarilor, intrunirilor si manifestatiilor
publice;
d) combaterea manifestarilor de violenta si restabilirea ordinii de drept;
e) participarea la prevenirea si neutralizarea actiunilor teroriste pe
teritoriul Romaniei;
f) prevenirea si combaterea criminalitatii economico-financiare, a celei
transfrontaliere si a crimei organizate;
g) participarea la prevenirea producerii accidentelor ecologice, precum si
la diminuarea efectelor dezastrelor.
8. Colaborarea pe plan extern in domeniul ordinii publice
Ministerul Administratiei si Internelor va dezvolta relatii de colaborare
cu structuri similare din strainatate, in baza acordurilor si tratatelor
incheiate de Guvernul Romaniei cu alte state si in cadrul organismelor si
institutiilor cu caracter regional si subregional.
Colaborarea pe plan extern in domeniul ordinii publice va urmari
perfectionarea propriilor structuri organizatorice, a metodelor si mijloacelor
de munca, pregatirea superioara a personalului si realizarea sprijinului
reciproc in lupta impotriva criminalitatii.
Participarea Romaniei la extinderea si perfectionarea colaborarii pe plan
extern in domeniul ordinii publice este parte integranta a politicii externe a
statului roman, ce contribuie la prevenirea si combaterea criminalitatii
internationale si, prin aceasta, la intarirea starii generale de legalitate pe
plan international. In acest sens vor fi si dezvoltate relatiile cu institutii
similare din strainatate, prin continuarea pregatirilor cu specialisti din alte
tari, in cadrul unor programe PHARE si UE, sau alte modalitati si forme de
pregatire.
9. Logistica fortelor de ordine si siguranta publica
9.1. Obiective
Logistica fortelor se va realiza prin adaptarea structurala si functionala
a sistemului logistic la scopul, obiectivele, directiile de actiune pentru
asigurarea ordinii publice. Realizarea suportului logistic trebuie sa raspunda
imperativelor realizarii cerintelor operationale si atributiilor conferite prin
lege fortelor de ordine si siguranta publica.
Constituirea unui sistem logistic flexibil, suplu si eficient vizeaza
atingerea urmatoarelor obiective:
a) reorganizarea si redimensionarea sistemului logistic actual, pana la
nivelul structurilor teritoriale si locale, care sa satisfaca cerintele
operationale;
b) asigurarea prioritatilor logistice, in raport cu nevoile fortelor de
ordine publica si in functie de evolutia factorilor de risc;
c) extinderea informatizarii sistemului logistic, in scopul asigurarii
transmiterii si receptiei, in timp real si operativ;
d) eficientizarea sistemului relational;
e) restructurarea sistemului de reparatii prin externalizarea acelor
componente a caror mentinere in cadrul sistemului logistic nu este impusa de
nevoile muncii operative si este ineficienta din punct de vedere economic;
f) constituirea unor rezerve proprii, judicios dimensionate, la toate
esaloanele, care sa asigure acoperirea operativa a consumurilor, precum si a
nevoilor de dotare;
g) imbunatatirea conditiilor de pregatire si viata ale efectivelor;
h) dezvoltarea unor servicii medicale integrate, in scopul cresterii
calitatii actului medical;
i) derularea si monitorizarea procesului de asigurare a interoperabilitatii
structurilor logistice ale Ministerului Administratiei si Internelor cu structurile
similare ale institutiilor din sistemul de aparare si siguranta nationala,
precum si cu cele ale statelor Uniunii Europene;
j) asigurarea dotarii cu armament, tehnica de lupta si echipament
performant, prin aplicarea programelor multianuale de inzestrare, fapt ce va
permite inlocuirea esalonata a mijloacelor tehnice cu grad ridicat de uzura
fizica si morala;
k) adaptarea normativelor interne in vederea imbinarii in mod armonios a
activitatilor de aprovizionare centralizata cu cele descentralizate, in scopul
utilizarii eficiente a fondurilor financiare alocate si reducerii cheltuielilor
generate de transport, aprovizionare si distributie;
l) modernizarea dotarii prin introducerea in inzestrarea unitatilor a
mijloacelor tehnice de inalt nivel calitativ din domeniul armamentului,
comunicatiilor, transportului, interventiei in caz de dezastre si pentru
asanare, cu caracteristici care sa permita indeplinirea misiunilor cu rezultate
maxime;
m) dotarea cu aparatura si mijloace tehnice de aparare impotriva armelor
nucleare, biologice si chimice compatibile cu cele din Organizatia Tratatului
Atlanticului de Nord si Uniunea Europeana;
n) stabilirea unui raport optim intre cost si eficienta, utilizarea unor
servicii externalizate pentru realizarea unor activitati logistice (hranire,
reparatii, intretinere imobile etc.);
o) dezvoltarea si modernizarea infrastructurii existente, pe baza
programelor de investitii adoptate, cu prioritate, pentru finalizarea
lucrarilor in curs de executie, simultan cu stabilirea unor masuri eficiente de
punere in siguranta a fondului imobiliar aflat in exploatare.
9.2. Resursele destinate asigurarii ordinii publice
Resursele materiale si financiare destinate ordinii publice trebuie sa
asigure inzestrarea si pregatirea corespunzatoare a fortelor de ordine publica,
pentru indeplinirea misiunilor ce le revin.
Resursele financiare necesare constituirii si functionarii fortelor de
ordine publica se suporta de la bugetul de stat si din alte fonduri legal constituite.
Alocarea resurselor financiare trebuie sa fie strans legata de bugetele
prevazute in programele multianuale si se va realiza in conformitate cu
prevederile legii.
Se va trece la aplicarea noului sistem de planificare si bugetare pe baza
de programe, care va asigura abordarea integrata si unitara a gestionarii
resurselor, in stransa corelatie cu misiunile fortelor de ordine publica.
Resursele materiale specifice inzestrarii fortelor de ordine publica vor fi
realizate si asigurate, cu preponderenta, din productia interna. Din import se
vor achizitiona numai acele produse cu inalt nivel tehnologic, a caror
asimilare este ineficienta economic.
10. Masuri de implementare a strategiei
10.1. Corelarea cu prevederile prezentei strategii si aplicarea in mod
coerent a Strategiei de modernizare a Politiei Romane pentru perioada 2004 -
2007 si a Strategiei de modernizare a Jandarmeriei Romane in perioada 2004 -
2007
10.2. Restructurarea Jandarmeriei Romane, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 550/2004 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane si
delimitarile stabilite pentru executarea misiunilor specifice din domeniul
ordinii publice
10.3. Transferul la Politia Romana al efectivelor (ofiteri, subofiteri si
jandarmi angajati pe baza de contract) din structurile de ordine publica
prevazute in prezent in statele de organizare ale Jandarmeriei Romane si
destinate executarii misiunilor de mentinere a ordinii publice, prin trecerea
acestora in Corpul politistilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare,
pentru eficientizarea activitatii de mentinere a ordinii publice
10.4. Crearea cadrului legal si organizatoric pentru transferul de la
Politia Romana si preluarea de catre Politia Comunitara sau, dupa caz, de catre
politiile locale municipale si orasenesti, pe masura operationalizarii, de
atributii privind mentinerea ordinii publice si siguranta rutiera in mediul
urban
10.5. Preluarea etapizata de catre Jandarmeria Romana a misiunii de
asigurare a "politiei instantelor judecatoresti si a parchetelor" si
asigurarea pe baza de protocol de catre Politia Romana, prin formatiunile de
interventie rapida si alte structuri specializate, a activitatilor de protectie
a magistratilor si familiilor acestora
10.6. Reducerea numarului efectivelor de jandarmi care executa misiuni de
paza si folosirea personalului disponibilizat pentru asigurarea ordinii publice
si altor activitati specifice, potrivit competentelor, prin reevaluarea modului
de organizare si executare a misiunii de paza cu efective de jandarmi, in
scopul limitarii si diminuarii obiectivelor pazite, pe baza unei conceptii
avizate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
10.7. Reconfigurarea structurii autoritatilor teritoriale de ordine
publica, in functie de modificarile si completarile cadrului legal specific
domeniului de ordine publica
10.8. Armonizarea legislatiei primare si a celei secundare, specifice
Ministerului Administratiei si Internelor, in raport cu delimitarile,
atributiile si competentele ce revin principalelor structuri specializate care
actioneaza in sfera ordinii si sigurantei publice.