HOTARARE Nr.
187 din 20 februarie 2007
privind procedurile de
informare, consultare si alte modalitati de implicare a angajatilor in
activitatea societatii europene
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 7 martie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 13 din
Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general
de informare şi consultare a angajaţilor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre
reglementează informarea, consultarea, participarea şi alte mecanisme de
implicare a angajaţilor în activitatea societăţii europene, înfiinţată conform
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 privind statutul societăţii europene (SE).
(2) Prezenta hotărâre se
aplică angajaţilor societăţilor europene cu sediul social în România, precum şi
angajaţilor cu contract individual de muncă în baza legii române, ai
societăţilor participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare
ale unei societăţi europene cu sediul în alt stat membru al Uniunii Europene
ori într-un stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) Procedurile privind informarea,
consultarea şi alte modalităţi de implicare a angajaţilor în activitatea
societăţii europene sunt adoptate de fiecare societate europeană, în
conformitate cu procedura de negociere prevăzută la art. 3 - 11 sau, în cazurile prevăzute la art. 22 şi 23, în
conformitate cu prevederile art. 12-21.
Art. 2. - In sensul
prevederilor prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au
următoarele semnificaţii:
a) societate europeană, denumită în continuare SE, reprezintă o societate înfiinţată conform Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 2.157/2001;
b) societăţi participante reprezintă societăţile care participă direct la înfiinţarea unei SE;
c) filiala unei
societăţi, denumită şi întreprindere
controlată, reprezintă o întreprindere asupra căreia societatea respectivă
exercită o influenţă dominantă, conform prevederilor Legii nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea
şi funcţionarea comitetului european de întreprindere, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) filială, sucursală sau
alt sediu secundar aferent reprezintă o filială,
sucursală sau alt sediu secundar al unei societăţi participante care devine
filială, sucursală sau alt sediu secundar al unei SE la înfiinţarea acesteia;
e) reprezentanţi ai
angajaţilor - reprezentanţii
organizaţiilor sindicale sau, în cazul în care nu există sindicat, persoanele
alese şi mandatate să reprezinte angajaţii, potrivit legii şi/sau practicii
naţionale;
f) organ de reprezentare semnifică organul care îi reprezintă pe angajaţi, înfiinţat în baza
acordurilor prevăzute la art. 10 alin. (1) sau în
conformitate cu prevederile art. 12-21, în scopul
informării şi consultării angajaţilor dintr-o SE şi din filialele, sucursalele
sau alte sedii secundare ale sale situate pe teritoriul Comunităţii Europene
şi, dacă este cazul, în scopul exercitării drepturilor de participare
referitoare la SE;
g) grup special de negociere reprezintă grupul constituit în
conformitate cu art. 3 alin. (2) pentru a negocia cu
organul de conducere competent al societăţilor participante stabilirea modalităţilor de implicare a
angajaţilor în cadrul unei SE;
h) implicarea angajaţilor reprezintă orice mecanism de implicare, inclusiv informarea,
consultarea şi participarea, prin care reprezentanţii angajaţilor pot să
exercite o influentă asupra deciziilor ce urmează a fi luate în cadrul SE;
i) informare - se referă
la informarea organului care îi reprezintă pe angajaţi şi/sau a
reprezentanţilor angajaţilor de către organul de conducere competent al SE cu
privire la problemele de interes pentru SE şi pentru oricare dintre filialele,
sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate într-un alt stat membru
ori cu privire la problemele care depăşesc competenţele organelor decizionale
dintr-un stat membru la un moment dat. Conţinutul şi modalităţile informării
trebuie realizate astfel încât să permită reprezentanţilor angajaţilor să
analizeze potenţialele efecte şi să iniţieze consultări cu organul competent al
SE, dacă consideră necesar;
j) consultare reprezintă
instituirea unui dialog şi schimb de puncte de vedere între organul care îi
reprezintă pe angajaţi şi/sau reprezentanţii angajaţilor, pe de o parte, şi
organul de conducere competent al SE, pe de altă parte. Conţinutul şi
modalităţile consultării trebuie să permită reprezentanţilor angajaţilor să
elaboreze, pe baza informaţiilor puse la dispoziţia lor, un punct de vedere cu
privire la măsurile preconizate de organul de conducere
competent, care poate fi luat în considerare în cadrul procesului decizional
derulat la nivelul unei SE;
k) participare reprezintă
influenţa exercitată de organul de reprezentare al angajaţilor şi/sau de
reprezentanţii angajaţilor asupra activităţii unei societăţi, prin:
- exercitarea dreptului de a
alege sau de a numi anumiţi membri ai organului de control ori de administrare
a societăţii; sau
- exercitarea dreptului de a
recomanda sau de a se opune desemnării unei părţi ori tuturor membrilor
organului de control sau de administrare a societăţii.
CAPITOLUL II
Procedura de negociere
SECŢIUNEA 1
Infiinţarea grupului
special de negociere
Art. 3. - (1) Atunci când
organele de conducere sau de administrare ale societăţilor participante
întocmesc un proiect de înfiinţare a unei SE, după publicarea proiectului de
fuziune sau de creare a unei societăţi constituite în alt mod sau după
aprobarea unui proiect de înfiinţare a unei filiale ori de transformare într-o
SE, aceste organe iau de îndată ce este posibil măsurile necesare, inclusiv
furnizarea de informaţii cu privire la identitatea societăţilor participante,a
filialelor, a sucursalelor sau a altor sedii secundare aferente, precum şi la
numărul de angajaţi ai acestora, în vederea demarării negocierilor cu
reprezentanţii angajaţilor cu privire la modalităţile de implicare a
angajaţilor în activitatea SE.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), un grup special de negociere care să îi reprezinte pe angajaţii din
societăţile participante sau din filialele, sucursalele ori alte sedii
secundare aferente se va înfiinţa după cum urmează:
a) membrii grupului special de negociere sunt aleşi
sau numiţi proporţional cu numărul total al angajaţilor societăţilor
participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare aferente.
Angajaţilor li se va aloca câte un loc pentru 10% sau o fracţiune din acest procent, după caz, din numărul total de
angajaţi ai societăţilor participante, ai filialelor, ai sucursalelor sau ai
altor sedii secundare ale SE din toate statele membre ale Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European;
b) în cazul SE constituite prin fuziune, fiecare
societate participantă care, conform proiectului de fuziune, va înceta să aibă
o existenţă juridică proprie după înregistrarea SE va asigura includerea în
grupul special de negociere a cel puţin unui membru, în următoarele condiţii:
- numărul membrilor
suplimentari să nu depăşească 20% din numărul membrilor desemnaţi potrivit lit. a); şi
- alcătuirea grupului special
de negociere nu implică o dublă reprezentare a angajaţilor respectivi;
c) dacă numărul societăţilor prevăzute la lit. b)
depăşeşte 20% din numărul de
membri desemnaţi potrivit lit. a), locurile suplimentare se alocă societăţilor
respective în ordinea descrescătoare a numărului de angajaţi.
Art. 4. - (1) In România,
membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de organizaţiile sindicale
legal constituite. In cazul în care nu există astfel de organizaţii sindicale,
membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi de reprezentanţii
angajaţilor sau, în situaţia inexistenţei acestor reprezentanţi, prin votul
majorităţii angajaţilor din România ai SE.
(2) Membrii grupului special
de negociere elaborează şi adoptă propriul regulament de organizare şi
funcţionare.
(3) Regulamentul de
organizare şi funcţionare prevede modalităţile de numire sau de alegere a
membrilor grupului special de negociere, precum şi procedurile privind
suspendarea, revocarea ori încetarea mandatelor acestora.
(4) Repartizarea locurilor ce
revin angajaţilor cu contract individual de muncă în baza legii române de către
societăţile participante, filialele, sucursalele sau alte sedii secundare
aferente ale SE în cadrul grupului special de negociere se face proporţional cu
numărul de angajaţi ai fiecărei societăţi participante din România, în cadrul
SE, în ordinea descrescătoare a numărului de angajaţi.
Art. 5. - (1) Grupul special de
negociere şi organele de conducere ale societăţilor participante decid, prin
acord scris, modalităţile de informare, consultare şi alte mecanisme de
implicare a angajaţilor în activitatea societăţii europene.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), organele competente ale societăţilor participante informează grupul
special de negociere cu privire la proiectul şi derularea reală a procesului de
constituire a SE, până la înregistrarea ei.
Art. 6. - (1) Grupul special de
negociere adoptă deciziile cu majoritatea absolută de voturi ale membrilor săi,
cu condiţia ca această majoritate să reprezinte, de asemenea, majoritatea
absolută a angajaţilor. Fiecare membru are dreptul la un vot.
(2) Dacă rezultatele
negocierilor duc la o
diminuare a drepturilor de participare, majoritatea necesară pentru a putea decide adoptarea unui astfel de
acord constă în voturile a două treimi din numărul membrilor grupului special
de negociere, reprezentând cel puţin două treimi din numărul angajaţilor,
inclusiv voturile membrilor reprezentând angajaţii din cel puţin două state
membre.
(3) Diminuarea drepturilor de participare, în sensul
art. 2 lit. k), înseamnă un procent din numărul
membrilor organelor SE care este mai mic decât cel mai mare procent care există
în cadrul societăţilor participante.
(4) Prevederile alin. (2) se
aplică:
a) în cazul unei SE constituite prin fuziune, dacă participarea acoperă cel puţin 25% din numărul total al angajaţilor
societăţilor participante; sau
b) în cazul unei SE constituite prin crearea unei
societăţi constituite în alt mod sau prin constituirea unei filiale, dacă
participarea acoperă cel puţin 50% din numărul total al angajaţilor societăţilor participante.
Art. 7. - Pentru derularea
negocierilor, grupul special de negociere poate solicita să fie asistat în
îndeplinirea sarcinii sale de experţi, aleşi de către acesta, inclusiv
reprezentanţi ai organizaţiilor angajaţilor la nivel comunitar. Experţii pot
asista, cu titlu consultativ, la reuniunile de negociere, la solicitarea
grupului special de negociere, dacă este cazul, pentru promovarea coerenţei şi
consecvenţei la nivel comunitar. Grupul special de negociere poate decide
informarea reprezentanţilor organizaţiilor externe adecvate, inclusiv a
organizaţiilor angajaţilor, cu privire la demararea negocierilor.
Art. 8. - (1) Prin excepţie de
la prevederile art. 6 alin. (1), grupul special de negociere poate decide, cu majoritatea prevăzută la art. 8 alin. (2), să nu demareze negocierile sau
să pună capăt negocierilor deja iniţiate şi să se bazeze pe reglementările cu
privire la informarea şi consultarea angajaţilor, în vigoare în statele membre
în care SE are angajaţi. Această decizie pune capăt procedurii de negociere a
acordului prevăzute la art. 10 alin. (1). In cazul în care se adoptă această decizie, prevederile art. 12-21 nu se aplică.
(2) Majoritatea necesară
pentru a se decide să nu se demareze negocierile sau să se pună capăt acestora
constă în voturile a două treimi din numărul membrilor reprezentând cel puţin
două treimi din numărul angajaţilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând
angajaţii din cel puţin două state membre.
(3) In cazul unei SE constituite prin transformare,
prevederile art. 8 alin. (2) nu se aplică, dacă există
participare în societatea ce urmează a fi transformată.
(4) Grupul special de
negociere se convoacă din nou la cererea în scris a cel puţin 10% din numărul angajaţilor SE, ai întreprinderilor
şi filialelor sale sau din numărul reprezentanţilor acestora, cel mai devreme
în termen de 2 ani de la
adoptarea deciziei menţionate, în afara cazului în care părţile convin ca
negocierile să fie reluate mai devreme. Dacă grupul special de negociere decide
reluarea negocierilor cu organele de conducere, dar nu se ajunge la niciun
acord în urma acestor negocieri, prevederile art. 12-21
nu se aplică.
Art. 9. - (1) Cheltuielile
legate de funcţionarea grupului special de negociere şi, în general, de
negocieri sunt suportate de societăţile participante, astfel încât grupul
special de negociere să îşi poată realiza misiunea într-un mod corespunzător.
(2) In măsura în care
conducerea centrală şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când
grupul special de negociere este asistat de experţi, societăţile participante
vor suporta cheltuielile numai pentru un expert.
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul acordului şi durata negocierilor
Art. 10. - (1) Organele de conducere
competente ale societăţilor participante şi grupul special de negociere poartă
negocieri în spirit de cooperare, pentru a ajunge la un acord cu privire la
modalităţile prin care angajaţii să fie implicaţi în activitatea SE.
(2) Fără a aduce atingere
autonomiei părţilor şi în conformitate cu prevederile art. 6, acordul prevăzut la alin. (1), încheiat între organele de conducere
competente ale societăţilor participante şi grupul special de negociere,
stabileşte:
a) domeniul de aplicare;
b) alcătuirea, numărul de membri şi alocarea locurilor
în organul de reprezentare care va fi partenerul de discuţie al organului de
conducere competent al SE în cadrul modalităţilor de informare şi consultare a
angajaţilor din SE şi din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale;
c) atribuţiile şi procedura de informare şi
consultare a organului de reprezentare;
d) frecvenţa reuniunilor organului de reprezentare;
e) resursele financiare şi materiale ce urmează a fi
alocate organului de reprezentare;
f) în cazul în care, în cursul negocierilor, părţile
decid să instituie una sau mai multe proceduri de informare şi consultare în
loc de un organ de reprezentare, modalităţile de punere în practică a acestor
proceduri;
g) în cazul în care, în cursul negocierilor, părţile decid să adopte modalităţi de participare,
conţinutul acestor măsuri, inclusiv, dacă este cazul, numărul de membri în
organul de control sau de administrare al SE, pe care angajaţii vor avea
dreptul să îi aleagă, să îi numească, să îi recomande ori să îi conteste, procedurile
privind modul în care aceşti membri pot fi aleşi, numiţi, recomandaţi sau
contestaţi de către angajaţi, precum şi drepturile acestora;
h) data intrării în vigoare a acordului şi durata sa,
cazurile în care acordul trebuie renegociat şi procedura de renegociere.
(3) Exceptând cazul în care
există dispoziţii contrare, acordul nu face obiectul dispoziţiilor de referinţă
prevăzute la art. 12-21.
(4) In cazul unei SE constituite prin transformare,
acordul prevede, pentru toate elementele de implicare
a angajaţilor, un nivel cel puţin echivalent cu cel existent în societatea ce
urmează a fi transformată în SE.
Art. 11. - (1) Negocierile
încep imediat după înfiinţarea grupului special de negociere şi pot continua pe
parcursul a încă 6 luni.
(2) Părţile pot decide, de
comun acord, extinderea negocierilor după perioada prevăzută la alin. (1) cu cel mult un an, în total, de la data
înfiinţării grupului special de negociere.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii de referinţă privind informarea,
consultarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor in activitatea SE
Art. 12. - (1) Prevederile art. 6-11 se aplică în mod corespunzător, dacă a fost adoptată decizia de
negociere a unui acord în conformitate cu art. 10 alin.
(1), caz în care referirea la termenul „grup special
de negociere" se înlocuieşte cu referirea la „organ de reprezentare".
(2) Dacă, la expirarea
termenului stabilit pentru încheierea negocierilor, nu s-a ajuns la niciun
acord, se aplică în continuare dispoziţiile adoptate iniţial în conformitate cu
dispoziţiile de referinţă, după cum urmează:
a) organul de reprezentare este alcătuit din angajaţi
ai SE şi ai filialelor, sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale sale,
aleşi sau numiţi din rândul lor de către organizaţiile sindicale ori, în caz de
inexistenţă a acestora, de reprezentanţii angajaţilor sau, în absenţa acestora,
de către angajaţi în ansamblu;
b) alegerea sau numirea membrilor organului de reprezentare se face de către organizaţiile sindicale
sau de reprezentanţii angajaţilor, conform unor proceduri stabilite de către
aceştia pentru fiecare SE, filială, sucursală sau alt sediu secundar al
acesteia;
c) dacă dimensiunea sa justifică acest lucru, organul
de reprezentare alege un comitet restrâns din rândul membrilor săi, alcătuit
din cel mult 3 membri;
d) organul de reprezentare elaborează şi adoptă
propriul regulament de organizare şi funcţionare;
e) membrii organului de reprezentare
sunt aleşi sau numiţi proporţional cu numărul total al angajaţilor din fiecare
stat membru de către societăţile participante şi filialele, sucursalele sau
alte sedii secundare, prin alocarea pentru fiecare stat membru a unui loc care
reprezintă 10% sau o fracţiune
din acest procent din numărul angajaţilor societăţilor participante şi
filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare aferente din toate statele
membre;
f) organul de conducere competent al SE este informat
cu privire la alcătuirea organului de reprezentare;
g) la 4 ani după înfiinţarea
organului de reprezentare, acesta va examina dacă este cazul să iniţieze
negocieri pentru încheierea acordului prevăzut la alin. (1) şi la art. 10
alin. (1) sau să continue aplicarea dispoziţiilor de
referinţă adoptate în conformitate cu prevederile art. 12-21.
Art. 13. - Competenţa organului
de reprezentare se limitează la problemele ce privesc SE şi oricare dintre
filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate în alt stat
membru sau care depăşesc competenţa organelor de decizie dintr-un singur stat
membru.
Art. 14. - (1) Fără să se aducă
atingere întâlnirilor organizate în conformitate cu art. 15 alin. (1), organul de reprezentare are
dreptul de a fi informat şi consultat şi, în acest scop, de a se întâlni cu
organul competent al SE cel puţin o dată pe an, pe baza unor rapoarte periodice
elaborate de organul competent cu privire la evoluţia activităţilor SE şi la
perspectivele sale. Organele de conducere locale sunt informate cu privire la aceasta.
(2) Organul de conducere
competent al SE prezintă organului de reprezentare agenda şedinţelor organului
de administrare sau, dacă este cazul, ale organului de conducere şi de control,
precum şi copiile tuturor documentelor transmise adunării generale a
acţionarilor.
(3) Intâlnirea prevăzută la
alin. (1) se referă în special
la structura, situaţia economică şi financiară, evoluţia probabilă a
activităţilor, a producţiei şi a vânzărilor, la situaţia şi la evoluţia
probabilă a ocupării forţei de muncă, a investiţiilor, precum şi la schimbările
substanţiale privind organizarea, introducerea unor noi metode de lucru sau a
unor noi procedee de producţie, la transferuri de producţie, fuziuni, reduceri
de capacitate sau închideri de întreprinderi, unităţi sau părţi importante din
acestea, precum şi la concedierile colective.
Art. 15. - (1) In eventualitatea
unor situaţii excepţionale care afectează în măsură considerabilă interesele
angajaţilor, în special în eventualitatea unor reamplasări, transferuri,
închideri de unităţi sau întreprinderi ori disponibilizări colective, organul
de reprezentare are dreptul de a fi informat. Acesta, sau dacă hotărăşte
astfel, în special din motive de urgenţă, comitetul restrâns, are dreptul de a
se întâlni, la cererea sa, cu organul de conducere competent al SE sau cu o
autoritate la orice alt nivel de conducere mai adecvat din cadrul SE având
competenţe proprii de decizie, pentru a se informa şi consulta cu privire la
măsurile care afectează în mod semnificativ interesele angajaţilor.
(2) Dacă organul de conducere
competent decide să nu dea curs punctului de vedere elaborat de organul de
reprezentare, acest organ are dreptul să se întâlnească din nou cu organul de
conducere competent al SE, pentru a încerca să ajungă la un acord.
(3) In cazul unei întâlniri
organizate cu comitetul restrâns, membrii organului de reprezentare care
reprezintă angajaţii direct interesaţi de măsurile avute în vedere au, de
asemenea, dreptul de a participa.
(4) Intâlnirile prevăzute la alin. (1) -(3) nu aduc atingere prerogativelor organului de
conducere competent.
Art. 16. - (1) Procedura
privind derularea întâlnirilor de informare şi consultare se stabileşte prin
acordul părţilor.
(2) Inainte de orice întâlnire cu organul de conducere competent al SE, organul de reprezentare sau comitetul restrâns,
care, dacă a fost necesar, a fost lărgit în conformitate cu art. 15 alin. (3), are dreptul de a se întâlni
fără ca reprezentanţii organului de conducere competent să fie prezenţi.
Art. 17. - (1) Membrii
organului de reprezentare îi informează pe reprezentanţii angajaţilor din SE şi
din filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale cu privire la
conţinutul şi rezultatul procedurilor de informare şi consultare.
(2) Organul de reprezentare sau
comitetul restrâns poate fi asistat de experţi aleşi de oricare dintre acestea.
Art. 18. - In măsura în care
este necesar pentru realizarea sarcinilor ce le revin, membrii organului de
reprezentare au dreptul la un concediu de formare, fără diminuarea drepturilor salariale.
Art. 19. - (1) Cheltuielile
organului de reprezentare sunt suportate de către SE, care pune la dispoziţia
membrilor organului resursele financiare şi materiale necesare, care să le
permită să îşi îndeplinească misiunea în mod corespunzător.
(2) Dacă nu se convine altfel,
SE va suporta în special cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de
interpretare, precum şi cheltuielile de sejur şi de deplasare pentru membrii
organului de reprezentare şi ai comitetului restrâns.
(3) In măsura în care
conducerea centrală şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când
organul de reprezentare este asistat de experţi, societăţile participante vor
suporta cheltuielile numai pentru un expert.
Art. 20. - In cazul unei SE constituite prin transformare, dacă dispoziţiile statului membru referitoare
la participarea angajaţilor la organul de control sau de administrare au fost
aplicate înainte de înregistrare, toate aspectele referitoare la participarea
angajaţilor se aplică în continuare la nivelul SE.
Prevederile art. 21 se aplică, în mod corespunzător,
în acest scop.
Art. 21. - (1) In alte cazuri
de constituire a unei SE, angajaţii acesteia, precum şi cei din filialele,
sucursalele şi alte sedii secundare ale acesteia şi/sau organul lor de
reprezentare au dreptul de a alege, numi, recomanda sau contesta numirea unui
număr de membri în organul de control sau de administrare al SE egal cu
procentul cel mai mare valabil pentru societăţile participante aferente,
înainte de înregistrarea SE.
(2) Dacă nici una dintre
societăţile participante nu a fost sub incidenţa unor reguli de participare
înainte de înregistrarea SE, aceasta nu are obligaţia să adopte dispoziţii
privind participarea angajaţilor.
(3) Organul de reprezentare decide cu privire la alocarea locurilor în organul de control sau de
administrare între membrii care îi reprezintă pe angajaţii din diferite state
membre sau cu privire la modul în care angajaţii SE pot recomanda sau contesta
numirea membrilor în aceste organisme, în funcţie de numărul de angajaţi ai SE
din fiecare stat membru. Dacă angajaţii unuia sau ai mai multor state membre nu
fac obiectul acestui criteriu proporţional, organul de reprezentare numeşte un
membru din unul dintre aceste state membre, în special din statul membru unde
se află sediul social al SE, dacă acest lucru este adecvat. Fiecare stat membru
poate stabili repartizarea locurilor care îi sunt alocate în cadrul organului
de control sau de administrare.
(4) Orice membru al organului de administrare sau, dacă este cazul, al organului de control al SE care a fost
ales, numit sau recomandat de organul de reprezentare ori, dacă este cazul, de
către angajaţi este membru deplin, având aceleaşi drepturi şi obligaţii cu
membrii care îi reprezintă pe acţionari, inclusiv
dreptul de a vota.
Art. 22. - (1) Prevederile art. 21 se aplică SE după cum urmează:
A. în cazul unei SE constituite prin fuziune:
a) dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost
aplicată/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai
multe societăţi participante, acoperind cel puţin 25% din numărul total al angajaţilor din toate societăţile
participante; sau
b) dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost
aplicată/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai
multe dintre societăţile participante, acoperind mai puţin de 25% din numărul total al angajaţilor din
toate societăţile participante, şi dacă o astfel de decizie este luată de
grupul special de negociere;
B. în cazul unei SE constituite prin crearea unei societăţi constituite în alt mod sau a unei filiale:
a) dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost
aplicată/aplicate una sau mai multe dintre formele de participare în una ori în
mai multe societăţi participante, acoperind cel puţin 50%
din numărul total de angajaţi din toate societăţile
participante; sau
b) dacă, înainte de înregistrarea SE, a/au fost
aplicată/aplicate una sau mai multe forme de participare în una ori în mai
multe societăţi participante, acoperind mai puţin de 50%
din numărul total de angajaţi din toate societăţile
participante, şi dacă o astfel de decizie este luată de grupul special de
negociere.
(2) In cazul în care au existat
mai multe forme de participare în cadrul diverselor societăţi participante,
grupul special de negociere decide care dintre aceste forme trebuie aplicată în
cazul SE. Grupul special de negociere informează organele de conducere
competente ale societăţilor participante cu privire la orice decizii luate în
temeiul prezentului alineat.
SECŢIUNEA a 4-a
Aplicarea dispoziţiilor de referinţă
Art. 23. - Dispoziţiile de
referinţă prevăzute la art. 12 - 22, privind informarea, consultarea şi alte mecanisme de implicare a
angajaţilor în activitatea societăţii europene, se aplică de la data
înregistrării SE, al cărei sediu social urmează să fie situat în România, dacă:
a) părţile convin în acest fel; sau
b) până la termenul limită prevăzut la art. 11 nu s-a încheiat niciun acord; şi:
- organul de conducere
competent al fiecărei societăţi participante decide să accepte aplicarea
dispoziţiilor de referinţă referitoare la SE şi, în acest fel, să continue
înregistrarea SE; şi
- grupul special de negociere
nu a adoptat decizia prevăzută la art. 8 alin. (1).
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii
referitoare la confidenţialitate
Art. 24. - (1) Membrii grupului
special de negociere sau ai organului de reprezentare, precum şi oricare dintre
experţii care îi asistă nu sunt autorizaţi să divulge terţilor informaţiile
care le-au fost furnizate în mod expres, cu titlu confidenţial, în interesul
legitim al SE. Această prevedere se aplică şi reprezentanţilor angajaţilor în
cadrul unei proceduri de informare şi consultare.
(2) Obligaţia prevăzută la
alin. (1) continuă să se
aplice respectivilor reprezentanţi sau experţi şi după expirarea mandatului
lor. Tipul de informaţii supus regimului de confidenţialitate este convenit de
părţi în acordurile colective sau în altă formă agreată de parteneri.
Art. 25. - (1) Organul de control sau de administrare al unei SE sau al unei societăţi participante cu sediul în România nu
este obligat să comunice informaţii, dacă acestea sunt de natură, în
conformitate cu criteriile obiective, să afecteze grav sau să aducă prejudicii
funcţionării SE ori, după caz, societăţii participante,
filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare ale acestora.
(2) Decizia de a nu comunica
aceste informaţii trebuie motivată faţă de reprezentanţii angajaţilor.
(3) In cazul în care membrii grupului special de
negociere sau ai organului de reprezentare ori
reprezentanţii angajaţilor nu socotesc justificat refuzul organului de control
sau de administrare al unei SE ori al unei entităţi juridice participante de a
furniza informaţii pe motiv de confidenţialitate, aceştia au dreptul de a se
adresa instanţelor competente, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Funcţionarea organului de reprezentare şi procedura informării şi consultării
angajaţilor cu privire la modalităţile prin care angajaţii sunt implicaţi în activitatea SE.Protecţia
reprezentanţilor angajaţilor
Art. 26. - Organul de conducere
competent al SE, organul de control sau de administrare al SE, organul de
reprezentare sau reprezentanţii angajaţilor, după caz, conlucrează în spirit de
cooperare, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce le revin.
Art. 27. - (1) Membrii grupului
special de negociere, membrii organului de reprezentare, reprezentanţii
angajaţilor care îşi exercită funcţiile în cadrul unei proceduri de informare şi consultare şi reprezentanţii
angajaţilor în organul de control sau de administrare al unei SE, care sunt
angajaţi ai SE, ai filialelor, sucursalelor sau ai altor sedii secundare ale SE
ori ai unei societăţi participante, beneficiază în cursul exercitării
funcţiilor lor de protecţie şi garanţii care să le permită să îşi îndeplinească
în mod corespunzător obligaţiile ce le-au fost încredinţate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Legii sindicatelor nr. 54/2003'.
(2) Prevederile alin. (1) se
aplică inclusiv pentru activităţile de participare la reuniunile grupului
special de negociere sau ale organului de reprezentare, la orice reuniune
organizată în cadrul acordului menţionat în art. 10
alin. (2) lit. f) sau la orice reuniune a organului de
control ori de administrare, precum şi pentru plata salariului cuvenit
membrilor angajaţi de către o societate participantă sau de SE ori de
filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale sale pe durata absenţei
necesare îndeplinirii funcţiilor ce le revin.
SECŢIUNEA a 3-a
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 28. - Nerespectarea
obligaţiilor privind informarea şi consultarea angajaţilor în cadrul SE
constituie contravenţie şi se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii
nr. 467/2006 privind
stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii finale
Art. 29. - (1) Dispoziţiile
referitoare la participarea angajaţilor la activităţile organelor unei
societăţi comerciale prevăzute de legislaţia română, altele decât cele
prevăzute de dispoziţiile prezentei hotărâri, nu se aplică societăţilor
europene constituite în temeiul Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001.
(2) Prezenta hotărâre nu aduce
atingere drepturilor existente ale angajaţilor în ceea ce priveşte informarea,
consultarea, participarea şi implicarea, prevăzute de legislaţia română, de
care beneficiază angajaţii din cadrul unei SE, precum şi din filialele,
sucursalele sau alte sedii secundare ale acesteia, altele decât cele de
participare în cadrul organelor SE, reglementată de prezenta hotărâre.
*
Prezenta hotărâre transpune Directiva Consiliului
2001/86/CE de completare a statutului societăţii europene în ceea ce priveşte
implicarea lucrătorilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L294 din 10 noiembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor
publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat