Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 184 din  9 martie 2005

privind aprobarea Strategiei de accelerare a privatizarii si atragere de investitii pentru agentii economici din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului pentru anul 2005, precum si a unor masuri pentru aplicarea acesteia

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 255 din 28 martie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4^1 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia de accelerare a privatizarii si atragere de investitii pentru agentii economici din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului pentru anul 2005, precum si unele masuri pentru aplicarea acesteia, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
             CALIN POPESCU-TARICEANU

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul economiei si comertului,
                       Codrut Ioan Seres

                       Ministrul finantelor publice,
                       Ionel Popescu

                              STRATEGIA
de accelerare a privatizarii si atragere de investitii pentru agentii economici din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie pentru anul 2005, si unele masuri pentru aplicarea acesteia

    1. Cadrul general, premisele si obiectivele privatizarii

    Strategia de privatizare si atragere de investitii pe termen mediu si lung in domeniile de activitate coordonate de Ministerul Economiei si Comertului porneste de la analiza specificitatii fiecarui sector si de la nevoile acestor sectoare pentru a deveni competitive pe o piata din ce in ce mai concurentiala.
    In stabilirea obiectivelor fundamentale ale privatizarii s-a pornit de la:
    1. prevederile Programului de guvernare 2004 - 2008, care stipuleaza accelerarea privatizarii si restructurarii pe baza catorva linii directoare, respectiv:
    - elaborarea unei strategii integrate privind privatizarea sectorului energetic;
    - continuarea privatizarii societatilor comerciale mari si mijlocii;
    - privatizarea societatilor din industria de aparare;
    - vanzarea pachetelor minoritare detinute de catre stat prin mecanisme de piata;
    - urmarirea contractelor incheiate prin monitorizarea acestora in perioada postprivatizare;
    - restructurarea, pe criteriile competitivitatii, prin:
        - restructurarea sectorului de stat, inclusiv prin inchideri de capacitati neviabile;
        - reorganizarea activitatilor indirect productive;
        - modernizarea, retehnologizarea si optimizarea fluxurilor tehnologice din unitati industriale cu potential de competitivitate;
    2. nevoia adaptarii strategiei si programelor de privatizare la specificitatile sectoarelor economice si ale societatilor comerciale, pentru a asigura viabilitatea societatilor comerciale postprivatizare;
    3. caracteristicile specifice ale fiecarui sector.
    Obiectivele principale urmarite in procesul de privatizare vizeaza:
    - armonizarea strategiilor de privatizare cu procesul de restructurare;
    - consolidarea cadrului competitiv postprivatizare in contextul integrarii pietei energiei si al perspectivei aderarii la Uniunea Europeana;
    - atragerea de investitori strategici, care demonstreaza un real potential managerial si financiar necesar consolidarii structurilor postprivatizare;
    - privatizarea sa asigure ca transferul pachetului majoritar de actiuni sa se realizeze si cu o componenta de recapitalizare a societatii, necesara pentru realizarea programelor de modernizare si investitii.

    2. Cadrul legislativ si institutional

    2.1. Cadrul legislativ
    Cadrul legal in vigoare in materie de privatizare este reprezentat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Hotararea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare.

    2.2. Cadrul institutional
    Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 552/2001, a fost infiintat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, in subordinea Ministerului Economiei si Comertului, care asigura aplicarea strategiei Guvernului privind realizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din portofoliul sau, luand masurile necesare in acest scop.

    2.3. Competente si atributii
    Competentele si atributiile in procesul de restructurare-privatizare sunt exercitate, in cazul in care nu se stabileste altfel, conform actelor normative in vigoare, care, sintetic, prevad ca:
    a) privatizarea societatilor comerciale infiintate ca filiale ale unor societati comerciale cu capital majoritar de stat se realizeaza sub autoritatea si coordonarea Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, in conditiile legii;
    b) vanzarea actiunilor detinute de societati comerciale cu capital majoritar de stat la societati comerciale, altele decat filialele, precum si vanzarea actiunilor detinute de societati comerciale la care pachetul de actiuni este detinut de o societate comerciala cu capital majoritar de stat ori de regiile autonome si institutele nationale se fac conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, si, dupa caz, conform Legii nr. 297/2004 privind piata de capital;
    c) in pregatirea procesului de privatizare, pentru stabilirea celei mai adecvate metode de diminuare a participatiilor statului la societatile comerciale, Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, poate institui procedura administrarii speciale si supravegherii financiare la societatile comerciale cu capital majoritar de stat din portofoliu si la filialele acestora;
    d) Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, coordoneaza intregul proces de gestionare a participatiilor statului, reorganizare, restructurare, privatizare a companiilor/societatilor nationale si a societatilor comerciale care functioneaza sub autoritatea sa.
    Acesta ia toate masurile necesare pentru realizarea strategiei de privatizare a societatilor comerciale aflate sub autoritatea sa si a filialelor acestora, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    In cadrul procesului postprivatizare, monitorizarea indeplinirii obligatiilor se face in mod direct de catre Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie pentru societatile comerciale cu capital majoritar de stat, iar pentru filialele societatilor comerciale la care Ministerul Economiei si Comertului este actionar, monitorizarea in numele statului se realizeaza de catre aceste societati comerciale.

    3. Portofoliul de agenti economici al Ministerului Economiei si Comertului

    Portofoliul Ministerului Economiei si Comertului este format din agenti economici din domeniul:
    - energie electrica;
    - gaze naturale;
    - minier;
    - petrolier;
    - aparare;
    - alte activitati.
    Ponderea cea mai mare si importanta o reprezinta procesul de privatizare din domeniile energiei electrice si gazelor naturale, care sunt sectoare de utilitati publice de larg interes si impact public si economic.
    Privatizarea in domeniul utilitatilor publice este si trebuie sa fie un mecanism complex, in care un rol decisiv il au reforma structurala si regulile de piata, care trebuie realizate si implementate inaintea lansarii operatiunii de privatizare propriu-zise.
    Privatizarea in cazul utilitatilor publice trebuie sa asigure intarirea societatii din punct de vedere financiar si operational intr-un sistem corespunzator de reglementari, asa cum acesta functioneaza in tarile Uniunii Europene.
    Procesele de privatizare trebuie realizate in conditii de transparenta, competitivitate si sa fie desfasurate pe baza unor criterii de selectie clare si cuantificabile.

    Analiza portofoliului de agenti economici
    Ministerul Economiei si Comertului (denumit in continuare M.E.C.) detine, in prezent, in portofoliu urmatorii agenti economici, structurati astfel:
    - 9 societati nationale;
    - 6 companii nationale;
    - 51 de societati comerciale;
    - doua regii autonome;
    - 8 institute - institute nationale de cercetare-dezvoltare.
    De asemenea, agentii economici aflati in portofoliul M.E.C. detin 64 de filiale, precum si participatii la un numar de 108 societati comerciale cu capital mixt.
    Capitalul social/patrimoniul acestor agenti economici, pe domenii de activitate, este prezentat in tabelul urmator:

    Domenii de activitate, agenti economici, capital social

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    F - Filiale
    N - Nr.
    P - Patrimoniu
                                                                  - mii euro -
________________________________________________________________________________
Domeniul     Societati   Companii   Societati   Regii    Institute F    TOTAL
             nationale   nationale  comerciale  autonome nationale
            ____________________________________________________________________
            N  Capital   N Capital  N Capital   N    P   N    P    N  Capital
               social      social     social                          social si
                                                                      patrimoniu
________________________________________________________________________________
Energie     1   312.354  1 159.746  7 2.576.104                    37  3.048.183
Petrolier   1 1.417.627             4    30.308                        1.447.934
Gaze
naturale    2   123.075             2   108.161                          231.236
Minier      4    48.263  4  40.542 17    98.904                    11    187.710
Aparare                  1  35.945  8    25.907                    16     61.852
Regii
autonome                                        2 26.165                  26.165
Activitati
industriale                         5   108.941                          108.941
Alte
activitati  1       496             8     1.505          8     824         2.824
________________________________________________________________________________
TOTAL       9 1.901.794  6 236.234 51 2.949.828 2 26.165 8     824 64  5.114.845
________________________________________________________________________________

    4. Metode de privatizare si de atragere de investitii

    Pentru realizarea strategiei de privatizare se utilizeaza metodele de privatizare si de atragere de capital permise de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 137/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale normelor metodologice de aplicare a acestora, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu completarile ulterioare, inclusiv combinatii ale acestora.
    Metodele prevazute au in vedere:
    - atragerea de investitori strategici cu experienta, care sa duca la imbunatatirea structurilor dupa privatizare;
    - proceduri transparente de privatizare cu reguli si criterii clare, comunicate public investitorilor;
    - utilizarea unor consultanti selectionati prin procese de selectie competitiv-publice, transparente si echidistante;
    - privatizarea sa se faca cu dobandirea a cel putin 51% din pachetul de actiuni in sectoarele de utilitati publice, iar la restul sectoarelor mergandu-se pana la 100% din actiuni, decizia fiind legata de analiza specifica societatii respective, a rolului si impactului ei in economie;
    - privatizarea sa conduca la capitalizarea societatilor comerciale de utilitati publice, o data cu vanzarea pachetului de actiuni. Se are in vedere ca obtinerea pachetului majoritar sa fie realizata prin metoda combinata de cumparare a unui pachet de actiuni existent si aport de capital in societate cu emisiune de noi actiuni pana la o cota reprezentand cel putin 51% din capitalul social al acesteia;
    - privatizarea sa conduca la cresterea calitatii serviciilor, marirea sigurantei in exploatare si modernizarea infrastructurilor;
    - promovarea unor structuri de tip "green/brown field", in care aportul de capital in numerar sa fie asigurat de investitorul strategic, iar contributia societatii de stat sa fie in general sub forma de active;
    - vanzarea de active ale societatilor comerciale, iar in anumite sectoare vanzarea activelor sa fie insotita de obligatii de investitii necesare modernizarii, retehnologizarii sau finalizarii unor investitii, precum si realizarii obiectivelor de mediu;
    - evitarea fenomenelor de captivitate reciproca postprivatizare si luarea in considerare a unei strategii adecvate care sa duca la crearea de structuri viabile postprivatizare;
    - privatizarea sa se realizeze in conditiile asigurarii unui mediu concurential real si sa se evite transferul unui monopol de stat in monopol privat;
    - folosirea instrumentelor de restructurare/reorganizare a societatilor comerciale din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului/filialelor societatilor comerciale, care sa asigure viabilizarea lor, urmata de procedura de privatizare propriu-zisa, realizata prin vanzare, in conditiile legii, a participatiei statului atat la societatile comerciale/filialele acestora, cat si la noile societati comerciale rezultate in urma reorganizarii sau prin aplicarea altei metode de privatizare si atragere de investitii;
    - orice combinatie a metodelor de privatizare prevazute de lege.

    5. Politici de privatizare sectoriale, program si actiuni de accelerare a privatizarii si atragerii de investitii in anul 2005

    Pentru perioada urmatoare se au in vedere accelerarea privatizarii si atragerea de investitii pentru agentii economici din portofoliul M.E.C., dupa cum urmeaza:

    5.1. Sectorul energetic
    Privatizarea in domeniul utilitatilor publice este si trebuie sa fie un mecanism complex, in care un rol decisiv il are reforma structurala si regulile de piata, care trebuie realizate si implementate inaintea lansarii operatiunii de privatizare propriu-zise. Strategia de privatizare in acest sector trebuie sa asigure crearea unor structuri stabile si competitive pe termen mediu si lung, pornind de la insasi natura acestor societati, respectiv societati de larg interes si impact public si economic, care definesc in general osatura unei economii nationale.
    In abordarea strategiei se porneste de la o analiza-diagnostic a sistemului national energetic, a sistemului national integrat cu cel regional si european, de la nevoia de a fi competitiv in plan global, folosind avantajele competitive pe care sistemul energetic romanesc le are in comparatie cu alte sisteme energetice.
    Privatizarea in cazul utilitatilor publice trebuie sa asigure intarirea societatii din punct de vedere financiar si operational intr-un sistem corespunzator de reglementari asa cum acesta functioneaza in tarile Uniunii Europene.
    Instrumentul restructurarii acestor societati este folosit in contextul privatizarii pentru a asigura eficientizarea si viabilizarea acestor societati.
    In sectorul energetic, sector de utilitati publice, se au in vedere criterii clare si transparente de atragere a unor investitori strategici, care sa asigure capitalul necesar dezvoltarii si eficientizarii, experienta specifica, precum si integrarea in structuri europene mai ample in care este decisiva masa critica in procesul de selectie naturala a structurilor viabile.
    Procesele de privatizare trebuie realizate in conditii de transparenta, competitivitate, sa fie desfasurate pe baza unor criterii de selectie clare si cuantificabile, monitorizate in toate fazele sale de catre Guvernul Romaniei si organismele internationale (Banca Mondiala, Fondul Monetar International, Comisia Uniunii Europene).
    In domeniul energiei strategia de privatizare se bazeaza pe nevoia de a face din sectorul energetic din Romania un sector din ce in ce mai competitiv in contextul integrarii pietelor energetice pe plan regional (Piata Sud-Est Europeana), precum si pe piata Uniunii Europene.
    Sistemul energetic din Romania are potential sa se mentina si sa devina un important furnizor de energie atat in Zona Sud-Est Europeana, cat si in zona Uniunii Europene.
    Sunt exemplificative in acest sens cateva mutatii importante, precum si aspecte legate de locul si rolul sistemului energetic romanesc in sistemul energetic regional si european:

    5.1.1. Piata integrata a energiei si impactul ei:
    - Deschiderea pietei energiei in toate tarile Uniunii Europene si in tarile candidate in asa fel incat in anul 2007 piata energiei si gazelor naturale sa fie deschisa 100% . In Romania pietele de energie electrica si de gaze naturale au fost deschise gradual, incepand cu anul 2001. Incepand cu 1 ianuarie 2005, gradul de deschidere a pietei de electricitate este de 55%, iar la gaze naturale de 50% .
    - Introducerea mecanismelor de tranzactionare transparente a energiei. In Romania, Operatorul Pietei de Energie Electrica din Romania (OPCOM) va deveni bursa obligatorie de energie electrica pentru piata fizica la inceputul anului 2005, urmand a evolua spre o bursa voluntara pana in anul 2007. Lansarea noii platforme de tranzactionare va determina modificari importante si de lunga durata ale structurii si modului actual de operare pe piata de energie electrica. Pentru a facilita procesul de tranzitie si pentru a tine seama, in acelasi timp, de situatia actuala din sectorul energiei electrice se urmareste introducerea unor masuri noi, cum sunt cele legate de plata capacitatilor, in vederea asigurarii unei capacitati de producere suficiente, introducerea si calificarea asa-zisilor "furnizori de ultima instanta".
    Ca efect al acestor masuri se creeaza conditiile de concurenta deplina care vor avea drept consecinta preturi mai competitive si servicii de mai buna calitate.
    - Principiul meritului devine regula de baza pentru calificarea pe piata, dar acest principiu trebuie combinat cu un sistem comercial care sa disciplineze piata, evitandu-se concurenta neloiala, si cu un sistem mai adecvat de diferentiere a preturilor de livrare a energiei in baza de sarcina fata de energia livrata in varful de sarcina.
    - Cresterea capacitatilor de interconectare intre tarile Union for the Co-ordination of Transmission of Electricity (UCTE) este menita sa integreze pietele de energie, dar in acelasi timp sa dea o noua dimensiune caracterului concurential. In Romania se prevede o crestere a interconectarilor cu UCTE de la 1.300 MW in prezent la 2.500 MW in viitor (din care spre granita de vest cu Republica Ungara va creste de la 300 MW la 1.100 MW), ceea ce va presupune posibilitati de crestere a exportului, dar si a importului de energie.
    - Introducerea tarifului singular de injectie si extractie faciliteaza comertul cu energie, indiferent de distanta la care se afla producatorul si consumatorul, eliminandu-se dezavantajele pozitionarii geografice si contribuind astfel la cresterea concurentialitatii.
    - Finalizarea in Romania, in perspectiva anului 2006, a privatizarii intregului sector de distributie a energiei electrice si gazului natural creeaza premise pentru o disciplinare mai mare a sistemului si mai ales a platilor, dar si de obiectivizare mai mare a criteriilor de selectie a producatorilor.

    5.1.2. Locul Sistemului energetic din Romania
    In contextul integrarii regionale si europene, Sistemul energetic din Romania prezinta cateva avantaje competitive importante care trebuie avute in vedere si care trebuie sustinute prin politici si strategii adecvate:
    - un mix de productie concurential, in care in totalul energiei livrate energia hidro reprezinta aproximativ 30%, energia nucleara 9% si care se va dubla incepand cu anul 2006, iar energia pe baza de lignit reprezinta peste 25%;
    - interesul investitorilor pentru sistemul de generare trebuie sustinut prin promovarea la privatizare si atragere de capital a acelor obiective care au un avantaj potential competitiv din sectoarele: hidroenergetic, termoenergetic si nuclear;
    - un sistem de transport al energiei modern, capabil sa faca fata consecintelor integrarii pietei energiei.

    5.1.3. Particularitatile Sistemului energetic din Romania
    Piata interna de energie electrica a fost restructurata si setul de reglementari a fost elaborat pe baza principiilor Directivei 2003/54/EC privind regulile comune pentru piata interna de electricitate, care au la baza urmatoarele principii de organizare si functionare:
    - accesul nediscriminatoriu la retele in regim reglementat;
    - relatii directe intre producatori si furnizori si/sau consumatori, bazate pe contracte bilaterale in contextul liberalizarii pietei energiei. Pe masura deschiderii pietei o parte tot mai mare din consumul de energie este asigurat pe baza tranzactionata in segmentul concurential al pietei, intre producatori, furnizori si consumatorii eligibili de energie electrica;
    - asigurarea deschiderii treptate a pietei energiei din Romania in asa fel incat in anul 2007 piata sa fie 100% deschisa;
    - atat participantii traditionali de pe piata, cat si cei care au aparut ulterior si isi desfasoara activitatea pe piata de energie electrica sunt tratati intr-o maniera nediscriminatorie si echidistanta;
    - piata spot functioneaza ca un mecanism de echilibrare a consumului si productiei de energie electrica, in cadrul careia se stabileste pretul pietei;
    - piata spot functioneaza in cadrul programarii bazate pe principiul ordinii de merit si al ofertelor grupurilor generatoare competitive. De asemenea, producatorii care au contracte de portofoliu trebuie sa oferteze si pentru piata cu o zi inainte;
    - societatea de transport al energiei electrice reprezinta garantul unitatii si securitatii Sistemului energetic national;
    - operatorii de retea asigura serviciile publice obligatorii (conectare la reteaua electrica de transport si de distributie) pentru toti participantii la piata licentiati. In cadrul pietei, operatorul de sistem OPCOM stabileste prognoza finala de consum, ordinea de merit pe baza orara, pretul marginal si programul de functionare a unitatilor dispecerizabile, pe baza ofertelor de generare si a prognozelor de consum transmise. Programarea grupurilor generatoare dispecerizabile se realizeaza atat pentru generare, cat si pentru serviciile de sistem;
    - un set clar de reglementari elaborat de autoritatile de reglementare independente;
    - integrarea pietei energiei in piata regionala - Piata Sud-Est Europeana si apoi in Piata Europeana a energiei. In acest context un eveniment important l-a reprezentat integrarea in UCTE. Compania Nationala "Transelectrica" - S.A. a devenit membru UCTE cu drepturi depline, iar la inceputul lunii octombrie 2004 Romania a fost conectata la UCTE;
    - infiintarea autoritatii de reglementare in sectorul energiei electrice - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) - si a autoritatii de reglementare in sectorul gazelor naturale - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), ca institutii independente din punct de vedere legal si administrativ.
    Pentru a raspunde acestor deziderate sau principii de baza au fost realizate mutatii si schimbari structurale importante in sistemul energetic din Romania, pornindu-se de la un sistem monopolist integrat vertical la un sistem descentralizat, caracterizat prin separarea activitatilor de productie de cele de transport, respectiv de distributie, de la o programare centralizata la castigarea prin ofertare a dreptului de a produce, procesul zilnic de licitatie cuprinzand cele 24 de intervale orare ale zilei urmatoare.
    Dupa asigurarea separarii structurilor verticale s-a procedat la o separare a structurilor in entitati care sa duca la crearea cadrului competitiv necesar, respectiv:
    - Societatea de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. a fost reorganizata, infiintandu-se 8 filiale;
    - restructurarea Societatii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A. (denumita in continuare "Termoelectrica" - S.A.) s-a facut prin externalizarea catre si in subordinea municipalitatilor a 19 centrale electrice in regim de cogenerare, iar din structura "Termoelectrica" - S.A. au fost desprinse 7 societati de productie a energiei. In urma restructurarii in pasi succesivi a producatorului termo s-a ajuns la un indicator de concentrare rezonabil, avand loc o evolutie de la o concentrare excesiva la o concentrare moderata.
    Romania a optat pentru modelul utilizat in Europa, de piata descentralizata a energiei electrice, in care producatorii si furnizorii sunt liberi sa incheie tranzactii de vanzare-cumparare a energiei electrice, iar retelele de energie si gaz sunt deschise accesului tertilor in regim reglementat. Relatiile dintre participantii la piata se vor baza in principal pe contracte ce pot fi bilateral negociate sau reglementate.
    Pe langa contracte, participantii la piata angro de energie electrica vor avea in continuare posibilitatea participarii la o piata fizica de energie organizata cu o zi inaintea zilei de dispecerizare. Aceasta piata va fi operata de o bursa de energie. Operatiunile de decontare de pe piata pentru ziua urmatoare vor fi in responsabilitatea OPCOM, in calitate de administrator de decontare.
    Noua platforma de tranzactionare creata asigura introducerea graduala pana in anul 2007 a pietei de energie electrica complet liberalizata si competitiva, in concordanta cu practicile europene. Tinta o reprezinta realizarea in anul 2007 a unei piete bazate pe contracte bilaterale si autoprogramarea producatorilor, insotita de o bursa de energie voluntara (piata tranzactiilor pentru ziua urmatoare), precum si de o piata de echilibrare. Aceasta piata va fi similara pietelor europene folosite in Scandinavia, Anglia si Tara Galilor, precum si in majoritatea tarilor din zona continentala a Europei de Vest.
    Lansarea noii platforme de tranzactionare va determina modificari importante si de lunga durata ale structurii si modului actual de operare pe piata de energie electrica. Pentru a facilita procesul de tranzitie si pentru a tine seama, in acelasi timp, de situatia actuala din sectorul energiei electrice a fost prevazuta o serie de masuri, cum ar fi introducerea in viitor a unui mecanism de plata a capacitatilor, in vederea asigurarii unei capacitati de producere suficiente.
    Se creeaza conditiile de concurenta deplina care stimuleaza investitiile straine si care vor avea drept consecinta preturi competitive si servicii de calitate pentru consumatori.
    Romania si-a aratat disponibilitatea de a infiinta la Bucuresti o bursa de energie pentru spatiul balcanic. Prin comparatie cu tarile din zona si chiar cu unele tari din estul Europei, Romania are deja o experienta destul de bogata in functionarea pietei interne de energie electrica, avand entitati bine definite, orientate pe activitati, concurenta in sfera producerii energiei electrice si in cea a furnizarii de energie, autoritati de reglementare functionale si independente, precum si un operator comercial activ in domeniul energiei electrice.

    5.1.4. Obiective specifice de privatizare
    In definirea obiectivelor specifice de privatizare se porneste de la analiza sectoriala specifica, care poate fi particularizata pentru sectorul energetic astfel:
    - sectorul energetic reprezinta un sector fundamental al infrastructurii economice de larg interes si impact economic si public, esential atat pentru dezvoltarea economica de ansamblu, cat si din punct de vedere al impactului social;
    - privatizarea societatilor din acest sector trebuie corelata cu dezvoltarea si implementarea unui cadru de reglementari si operare specifice, de care depinde in mod direct atat succesul privatizarii in sine, cat mai ales evolutia pozitiva postprivatizare;
    - privatizarea trebuie sa aiba in vedere, pe langa valorificarea pachetului de actiuni vandut, si asigurarea consolidarii imediate a companiei la privatizare printr-o injectie directa de capital in societate;
    - privatizarea in domeniul energiei trebuie sa tina cont de nevoia de capital necesar modernizarii si dezvoltarii sectorului energetic. Aceasta nevoie de capital este estimata la peste 10 miliarde euro pana in anul 2015;
    - privatizarea sectorului energetic din Romania trebuie facuta cu parteneri strategici care sa reprezinte garantia succesului in acest proces si care sa contribuie la dezvoltarea unui sector energetic solid si competitiv;
    - privatizarea este strans legata de cadrul de operare a pietei energiei, la a carui perfectionare M.E.C. trebuie sa contribuie in mod activ. Pentru ca privatizarea sa poata fi realizata cu succes a fost nevoie de asigurarea mai intai a unui cadru legal si de reglementare a functionarii pietei energiei, aliniat la directivele Uniunii Europene si care sa asigure satisfacerea a doua criterii esentiale pentru a decide o investitie in domeniul utilitatilor publice, respectiv:
        - stabilitate prin reglementari proiectate pe termen lung, specifice fiecarui domeniu, care sa permita o proiectie clara a planurilor de afaceri pe termen mediu si lung;
        - transparenta prin reglementari obiective si clare de tarifare si operare a pietei energiei, care sa diminueze la maximum o interventie subiectiva.
    Acest lucru a fost realizat prin adoptarea Legii energiei electrice nr. 318/2003 si a Legii gazelor nr. 351/2004, a Foii de parcurs din domeniul energetic din Romania, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 890/2003, cu modificarile ulterioare, precum si a setului de reglementari de tarifare si operare emise de cele doua autoritati de reglementare.
    Pornind de la premisele prezentate anterior, se pot stabili obiectivele specifice ale privatizarii din sectorul energiei, acestea urmarind:
    - sa se realizeze atragerea de investitori strategici cu experienta, care sa duca la imbunatatirea structurilor dupa privatizare;
    - sa asigure capitalizarea societatilor comerciale de utilitati publice;
    - sa asigure obtinerea pachetului majoritar de actiuni de catre investitorul strategic (cel putin 51% din actiuni), iar acesta sa aiba drept de control in exercitarea atributelor de operator. Obtinerea pachetului majoritar sa fie realizata de regula prin metoda combinata de cumparare a unui pachet de actiuni existent si aport de capital in societate, cu emisiune de noi actiuni pana la o cota reprezentand cel putin 51% din capitalul social al societatii comerciale;
    - sa aiba in vedere cresterea calitatii serviciilor, marirea sigurantei in exploatare si modernizarea infrastructurilor.
    Este necesara implementarea unui sistem de reglementari, aliniat la normativele europene din domeniu, realizat inaintea privatizarii si care, pe de o parte, sa faca atractiv sistemul pentru investitorii/operatorii de talie si, pe de alta parte, sa permita operarea entitatilor din domeniul utilitatilor publice in regim echilibrat, prevenindu-se exercitarea de catre monopolurile naturale a unor pozitii abuzive fata de consumatori.

    5.1.5. Program si actiuni de accelerare a privatizarii si atragerii de investitii pentru anul 2005 in sectorul de energie electrica si termica
    a) Distributia de electricitate:
    - finalizarea procesului de privatizare la Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Banat" - S.A. si Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. prin realizarea transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor in urma indeplinirii conditiilor de finalizare prevazute in contractul de privatizare;
    - finalizarea procesului de privatizare a celor doua societati comerciale de distributie a energiei electrice, Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Moldova" - S.A. si Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Oltenia" - S.A., prin semnarea contractelor de privatizare si realizarea transferului dreptului de proprietate asupra pachetelor majoritare de actiuni catre cumparatori;
    - continuarea procesului de privatizare a Societatii Comerciale Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Muntenia Sud" - S.A. in baza strategiei de privatizare ce va fi aprobata prin hotarare a Guvernului;
    - initierea procesului de privatizare a celorlalte 3 societati comerciale de distributie a energiei electrice, respectiv: Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Transilvania Nord" - S.A., Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Transilvania Sud" - S.A. si Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Muntenia Nord" - S.A., precum si a filialelor de servicii, prin angajarea unor consultanti internationali, astfel incat intregul proces de privatizare in domeniul distributiei de energie electrica sa fie finalizat in urmatoarele 18 - 20 de luni;
    - efectuarea unei oferte publice initiale primare, oferind spre subscriere, prin metode specifice pietei de capital, pachete semnificative de actiuni de pana la 15% din actiunile societatii, prin actiuni nou-emise, rezultate in urma unei majorari de capital social la Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Transilvania Nord" - S.A. si la Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Muntenia Nord" - S.A., urmata de listarea la Bursa de Valori Bucuresti a societatilor.
    b) Productia de energie electrica in sectorul termo:
    - reanalizarea planurilor de restructurare a "Termoelectrica" - S.A., inclusiv in ceea ce priveste inchiderile de capacitati in contextul conservarii securitatii Sistemului energetic national si aportul de capital privat prin folosirea unor solutii de privatizare flexibile prevazute de legislatia in vigoare;
    - realizarea unor studii de impact si eficienta privind crearea de structuri mixte termo-hidro, care sa faca atractiva societatea astfel creata pentru privatizare, dar care sa evite scurgerea de fonduri de la o structura la alta pentru acoperirea unor ineficiente descalificate de sistem;
    - continuarea activitatii de privatizare a celor 3 complexuri energetice nou-infiintate, respectiv:
        - Societatea Comerciala "Complexul Energetic Turceni" - S.A.;
        - Societatea Comerciala "Complexul Energetic Rovinari" - S.A.;
        - Societatea Comerciala "Complexul Energetic Craiova" - S.A.,
procesul desfasurandu-se cu asistenta unor consultanti internationali, selectati in conditiile legii, iar contractele de consultanta urmand sa fie aprobate de Guvernul Romaniei. Consultantii vor propune strategia de privatizare care sa defineasca solutiile de viabilitate pe termen mediu si lung, pe baza alternativelor de modernizare si/sau realizarii de grupuri energetice noi, rezolvarea optima a problemelor de mediu, pe baza carora sa se stabileasca metodele de privatizare care vor fi aprobate de Guvern;
    - realizarea de proiecte "Green/Brown Field", in care investitorul asigura capitalul necesar, iar societatea de stat aduce ca aport unele active disponibile, astfel:
        - Grup nou generare pe gaze de 400 MW la CET Iernut;
        - Grup cogenerare 120 MW la CET Bucuresti Sud;
        - Grup cogenerare 60 MW la CET Grozavesti;
        - Grup cogenerare 120 MW la CET Galati;
        - Grup cogenerare 150 MW la CET Constanta-Palas.
    La proiectele de cogenerare definirea puterii instalate se va face pe baza studiului de fezabilitate, in contextul reglementarii specifice pentru cogenerare si in concordanta cu directiva europeana care permite calificarea acestor grupuri conform reglementarilor;
    - continuarea activitatilor de atragere a investitiilor la sucursalele "Termoelectrica" - S.A.: Societatea Comerciala "Electrocentrale Braila" - S.A., Societatea Comerciala "Electrocentrale Doicesti" - S.A. si Societatea Comerciala "Electrocentrale Borzesti" - S.A.;
    - continuarea activitatilor de privatizare a "Termoelectrica" - S.A. prin vanzarea/privatizarea filialelor acesteia, prin utilizarea oricarei metode prevazute de lege, in paralel cu realizarea unor proiecte de atragere de investitii prin proiecte de tip "Green/Brown Field", inclusiv prin constituirea de societati mixte, asocieri in participatiune, cu modificarea in mod corespunzator a prevederilor pct. 3 lit. g) din anexa la Hotararea Guvernului nr. 102/2004 pentru aprobarea Strategiei de accelerare a atragerii de investitii si privatizarii in sectorul de producere a energiei termoelectrice;
    - initierea privatizarii pentru filialele "Termoserv", urmand ca in cadrul Societatii Comerciale "Termoelectrica" - S.A. sa se stabileasca programul de activitati concrete pentru privatizare.
    c) Productia de energie electrica in sectorul hidro:
    - atragerea de capital privat necesar modernizarii dezvoltarii in sectorul hidro prin crearea unor structuri de producatori independenti de energie de tip IPP, in care Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A. sa aduca drept aport active din centrale hidro care au nevoie de investitii intr-un mix de productie echilibrat, iar investitorul sa asigure aportul de capital si sursele de finantare pentru realizarea investitiei. Se vor continua negocierile cu investitorii preselectionati pentru crearea a patru astfel de structuri IPP;
    - continuarea procesului de restructurare-privatizare demarat pentru o serie de 8 lanturi de microhidrocentrale, situate pe raurile Doftana, Arges, Manaileasa, Olanesti, Dambovita, Targului, precum si pentru Centrala Hidroelectrica "Paltinul", prin vanzarea de active, combinat cu asumarea unui program minim de investitii;
    - initierea trecerii in sectorul privat si a altor lanturi de microhidrocentrale aflate in exploatare, prin vanzare ca active, combinat cu asumarea unui program minim de investitii;
    - initierea procesului de privatizare a societatilor de servicii si mentenanta din domeniul hidro - hidroservuri.
    d) Productia de energie nucleara:
    - continuarea procesului de atragere de investitii pentru finalizarea Unitatii 3 a Centralei Nuclearoelectrice de la Cernavoda, cu capital majoritar privat, intr-o structura de producator independent de tip IPP. Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A. va aduce in principal ca aport in noua societate activele realizate pentru Unitatea 3.
    e) Transportul de energie:
    - Compania Nationala "Transelectrica" - S.A.: efectuarea unei oferte publice initiale primare, oferind spre subscriere, prin metode specifice pietei de capital, pachete semnificative de actiuni de pana la 15% din actiunile societatii, prin actiuni nou-emise, rezultate in urma unei majorari de capital social din actiunile societatii, urmata de listarea la Bursa de Valori Bucuresti a societatii;
    - se va initia privatizarea filialelor Companiei Nationale "Transelectrica" - S.A.: Societatea Comerciala pentru Servicii de Mentenanta a Retelei Electrice de Transport "Smart" - S.A., Societatea Comerciala de Formare a Energeticienilor din Romania "Formenerg" - S.A., Societatea Comerciala pentru Servicii de Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei "Teletrans" - S.A., Societatea Comerciala "Icemenerg Bucuresti" - S.A. si Societatea Comerciala "Icemenerg Service" - S.A.;
    - se va rezerva pentru privatizarea prin restituire un pachet de actiuni in aplicarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare.

    5.2. Sectorul petrol si gaze

    5.2.1. Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A.
    Pe baza realizarii unui studiu de piata, cu participarea unui consultant international specializat, privind strategia de asigurare a unui climat concurential in productia si furnizarea de gaze postprivatizare se va initia procesul de vanzare a unui pachet majoritar de cel putin 51% din actiunile societatii cu un investitor strategic. In elaborarea strategiei se vor avea in vedere aspecte ca diversificarea accesului la surse alternative de gaze, stabilirea unui calendar optim de privatizare care sa tina cont de contextul global al diversificarii accesului la sursele de gaze. In procesul de privatizare se va folosi consultanta internationala de specialitate.
    Se va demara procedura de efectuare a unei oferte publice initiale primare, oferindu-se spre subscriere, prin metode specifice pietei de capital, pachete semnificative de actiuni de pana la 15% din actiunile societatii, prin actiuni nou-emise, rezultate in urma unei majorari de capital social din actiunile societatii, urmata de listarea la Bursa de Valori Bucuresti a societatii.
    Se va rezerva pentru privatizarea prin restituire un pachet de actiuni in aplicarea Legii nr. 10/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

    5.2.2. Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Targu Mures si Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucuresti
    Se va urmari finalizarea contractelor de privatizare semnate cu E.ON Ruhrgas, respectiv Gaz de France, prin transferul de proprietate asupra pachetelor reprezentand 51% din capitalul social al societatilor, dupa indeplinirea conditiilor de finalizare prevazute in contractele de privatizare.
    Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, va gestiona in continuare un pachet de actiuni semnificativ la aceste societati si va monitoriza modalitatea de indeplinire a obligatiilor contractuale.
    Se vor putea oferi la vanzare prin metode specifice pietei de capital sau prin alte metode pachete minoritare din actiunile detinute de M.E.C. - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.

    5.2.3. Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A.
    Se va efectua o oferta publica initiala primara, oferindu-se spre subscriere, prin metode specifice pietei de capital, pachete semnificative de actiuni de pana la 15% din actiunile societatii, prin actiuni nou-emise, rezultate in urma unei majorari de capital social din actiunile societatii, urmata de listarea la Bursa de Valori Bucuresti a societatii.
    Se va rezerva pentru privatizarea prin restituire un pachet de actiuni in aplicarea Legii nr. 10/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

    5.3. Sectorul minier

    5.3.1. Se va accelera aplicarea strategiei de dezvoltare a industriei miniere, cu accent deosebit asupra demararii procedurilor de privatizare a unitatilor ce pot prezenta un interes investitional.

    5.3.2. Restructurarea sectorului minier va avea in vedere:
    - restructurarea intregului sector carbonifer, cu conditia corelarii judicioase a capacitatilor de productie cu necesarul producatorului de energie, urmata de o privatizare accelerata;
    - ofertarea spre privatizare si a producatorilor care nu intra in structura viitoarelor unitati restructurate.

    5.3.3. Activitatea de restructurare a sectorului minier se va realiza prin:
    - externalizarea unor sucursale si transformarea acestora in filiale ale societatilor comerciale pe actiuni sau in noi societati comerciale pe actiuni;
    - inchiderea operationala si conservarea unor exploatari miniere nerentabile;
    - infiintarea unor noi societati comerciale cu capital mixt;
    - retehnologizarea unor exploatari miniere;
    - constituirea de asocieri in participatiune;
    - vanzarea unor active.

    5.3.4. Se vor angaja consultanti internationali, selectati in conditiile legii, care sa asiste M.E.C. in procesul de atragere de investitii pentru Societatea Comerciala "Cupru Min Abrud" - S.A., Societatea Comerciala "Moldomin" - S.A., Compania Nationala "Minvest" - S.A. Deva si altele.
    Proiecte prioritare:
    - Exploatarea de Cupru Rosia Poieni - pentru care s-au primit scrisori de intentie. Se va continua procesul de atragere de investitori.
    - Rosia Montana - Ministerul Economiei si Comertului va putea sa stabileasca solutii de privatizare dupa finalizarea studiului de impact de mediu.

    5.3.5. Societatea Comerciala "Baita" - S.A. Stei
    Se va initia procesul de privatizare a societatii.
    O cota de 20% din capitalul social al societatii a fost rezervata pentru privatizarea prin restituire prevazuta de dispozitiile Legii nr. 10/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, urmand a se atribui actiuni persoanelor indreptatite care vor opta pentru aceasta societate.

    5.3.6. Societatea Nationala "Ape Minerale" - S.A. si Societatea Nationala a Sarii - S.A.
    Privatizarea Societatii Nationale "Ape Minerale" - S.A. va avea in vedere necesitatea alinierii intr-un viitor apropiat a Romaniei la standardele europene atat din punct de vedere al metodologiei de recunoastere si atestare a unei ape minerale naturale, a accesului direct al producatorilor la licentele de exploatare a resurselor minerale, cat si al controlului eficient al activitatii din domeniu, crearea unui cadru concurential care sa asigure accesul tuturor imbuteliatorilor la licenta si eliminarea pericolului aparitiei unui monopol privat in domeniu, dupa restructurarea societatii.
    Privatizarea Societatii Nationale "Ape Minerale" - S.A. se va realiza conform strategiei care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
    In ceea ce priveste Societatea Nationala a Sarii - S.A., va fi promovata o strategie de atragere de investitii, restructurare si privatizare, strategie in masura sa transforme societatea intr-o structura eficienta, constituita si sustinuta exclusiv pe cerintele pietei. Va fi avuta in vedere posibilitatea crearii unor filiale pe structura actuala a unor sucursale sau vanzarea unor active aferente activitatilor de baza ori auxiliare. Pentru exploatarile de sare lichida care functioneaza intr-un sistem de captivitate fata de beneficiarii industriali, se vor avea in vedere strategii adecvate care sa asigure viabilitatea structurilor de productie.
    In functie de cerintele pietei, de analizele de oportunitate, de studiile de fezabilitate si impact, vor putea fi analizate si alte posibilitati (societati cu capital mixt, asocieri in participatiune).
    Privatizarea Societatii Nationale a Sarii - S.A. se va realiza conform strategiei care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.

    5.4. Sectorul productiei de aparare

    5.4.1. Compania Nationala "Romarm" - S.A. si filialele sale
    Privatizarea societatilor comerciale din cadrul Companiei Nationale "Romarm" - S.A. se va realiza avandu-se in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 485/2004 pentru aprobarea Strategiei de restructurare si privatizare a Companiei Nationale "Romarm" - S.A. si a filialelor sale.
    - Se va continua procesul de reorganizare si restructurare a filialelor Companiei Nationale "Romarm" - S.A. prin:
        - infiintarea unor societati comerciale cu capital mixt, cu aportul in natura al societatii comerciale, filiala a Companiei Nationale "Romarm" - S.A., si aportul in numerar al unor investitori, persoane fizice sau persoane juridice cu capital majoritar privat, in principal prin desprinderea unor capacitati de productie civila, in scopul separarii patrimoniale militar-civil;
        - vanzarea participatiilor detinute de filiale in societatile mixte.
    Se va continua procesul de privatizare pentru toate cele 16 filiale ale Companiei Nationale "Romarm" - S.A.

    5.4.2. Alte societati din domeniul productiei de aparare
    Privatizarea societatilor comerciale din domeniul productiei de aparare va trebui sa tina cont de procesul de ajustare sectoriala, care vizeaza in principal modernizarea si dezvoltarea de societati competitive, precum si reorientarea altora, fara perspective concrete in actualul context economic, social si politic.
    O mare parte din societatile din domeniul productiei de aparare (Societatea Comerciala "Avioane" - S.A. Craiova, Societatea Comerciala "IAR" - S.A. Ghimbav, Societatea Comerciala "Uzina Mecanica Orastie" - S.A., Societatea Comerciala "Uzina Mecanica Filiasi" - S.A., Societatea Comerciala "ROMAERO" - S.A., Societatea Comerciala "TOP THERM" - S.A. Ghimbav, Societatea Comerciala "Constructii Aeronautice" - S.A. Ghimbav) a initiat in cursul anului 2004 procese complexe de restructurare, redimensionare si reorganizare, pe principiul separarii patrimoniale militar-civil, cu desprinderea unor capacitati de productie civila, prin constituirea de noi societati comerciale cu activitate in domeniul civil, in vederea privatizarii, care va continua sau, dupa caz, va fi initiata in anul 2005.

    5.5. Alte activitati
    In sectorul produse primare, in anul 2005 se va continua privatizarea:
    - Societatii Comerciale "Melana IV" - S.A. Savinesti;
    - Societatii Nationale "Plafar" - S.A. Bucuresti.
    Privatizarea Societatii Nationale "Plafar" - S.A. Bucuresti va avea in vedere urmatoarele obiective principale:
    - mentinerea obiectului de activitate al societatii, precum si asigurarea pastrarii in functiune a capacitatilor de productie existente si dezvoltarea acestora;
    - atragerea unui volum de investitii cu participarea unui investitor strategic, care sa fructifice oportunitatile de utilizare profitabila a societatii.
    Privatizarea Societatii Nationale "Plafar" - S.A. Bucuresti se va realiza conform strategiei care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
    Se va initia privatizarea si a altor societati, cum ar fi cele preluate de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (Societatea Comerciala "FORADEX" - S.A., Societatea Comerciala "IPROCHIM" - S.A., Societatea Comerciala "Oltchim" - S.A., Societatea Comerciala "Automobile Craiova" - S.A.).

    Societatea Comerciala "OLTCHIM" - S.A.
    M.E.C. va pregati o strategie de privatizare specifica care sa rezolve probleme ca: furnizarea de materii prime pe termen lung, in mod special de la ARPECHIM Pitesti; selectia investitorilor strategici care sa asigure viitorul societatii in structuri complementare sau care intaresc masa critica in structura respectiva. Pe aceasta baza, in cursul semestrului II 2005 se va initia privatizarea societatii dupa rezolvarea litigiilor cu actionarii minoritari privind conversia creantelor Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului in actiuni.

    Societatea Comerciala "Daewoo Automobile ROMANIA" - S.A.
    Avand in vedere situatia specifica de la aceasta unitate, M.E.C. va derula activitati in vederea atragerii de investitori.
    Institutele de cercetare-dezvoltare si proiectare din portofoliul M.E.C. vor fi reorganizate, restructurate, dupa caz, si vor fi oferite la privatizare in conformitate cu obiectivele de dezvoltare ale acestora.

    6. Promovarea unor oferte publice de actiuni si listarea unor societati comerciale la Bursa de Valori Bucuresti

    Piata de capital si sistemul bursier reprezinta o institutie fundamentala a economiei de piata. In ultima perioada bursa din Romania a inregistrat cresteri importante, clasandu-se pe primele locuri din acest punct de vedere printre bursele regionale. Cu toate acestea, lichiditatea redusa si lipsa de diversitate reduc sau chiar anuleaza perspectivele de dezvoltare pentru viitor.
    Pentru reforma in economie si o integrare sanatoasa in Uniunea Europeana, dezvoltarea si intarirea sistemului bursier reprezinta un deziderat necesar. Intarirea pietei de capital se poate face printr-o oferta pe piata bursiera de pachete de actiuni ale unor societati de stat importante. O astfel de masura va avea urmatoarele efecte pozitive:
    - absorbtia unor noi capitaluri pe piata si cresterea volumului tranzactiilor bursiere in mod semnificativ, astfel favorizandu-se dezvoltarea bursei ca instrument al economiei de piata;
    - din punct de vedere social, se va induce un semnal pozitiv, in sensul ca Guvernul lanseaza pe piata actiuni cu evolutie sigura, cu risc scazut, si ofera astfel populatiei si investitorilor o posibilitate de plasament cu riscuri scazute al economiilor;
    - crearea unui climat favorabil pentru dezvoltarea fondurilor private de pensii, care vor putea investi in companii cu imagine buna pe piata si al caror viitor este cert;
    - inducerea transparentei si disciplinei financiare, specifice sistemului bursier in activitatea marilor companii de stat listate, cu efecte pozitive asupra procesului de privatizare;
    - aducerea bursei la un nivel similar de capitalizare si diversificare cu alte burse din regiune;
    - in acelasi timp societatile din domeniul energiei au o nevoie de capital acuta, necesara dezvoltarii, si din aceste considerente metoda corespunzatoare o reprezinta metoda emiterii de noi actiuni pe piata.
    In aceste conditii, se are in vedere efectuarea unei oferte publice initiale primare, oferindu-se spre subscriere, prin metode specifice pietei de capital, pachete semnificative de actiuni de pana la 15% din actiunile societatii, prin actiuni nou-emise, rezultate in urma unei majorari de capital social din actiunile societatii, urmate de listarea la Bursa de Valori Bucuresti, la urmatoarele societati:
    1. Compania Nationala "Transelectrica" - S.A.;
    2. Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A.;
    3. Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" -S.A.;
    4. Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Transilvania Nord" - S.A.;
    5. Societatea Comerciala Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Muntenia Nord" - S.A.
    Au fost initiate procedurile de listare a companiilor "Transelectrica" - S.A. si "Transgaz" - S.A., care sa permita listarea pe piata in anul 2005. Prin listarea pachetului de companii, sistemul bursier din Romania va inregistra importante cresteri in lichiditate. Strategia avuta in vedere prevede:
    1. lansarea companiilor mentionate in procesul de oferta publica si listare la bursa, prin luarea masurilor necesare;
    2. listarea se va face prin pachete succesive de actiuni, determinate de M.E.C. in functie de raspunsul pietei de capital. Bazandu-se pe analiza de piata si de oportunitate, M.E.C. va putea folosi introducerea de noi instrumente bursiere (bonduri corporatiste, de stat sau ipotecare). In acest sens s-a luat masura infiintarii unui grup de lucru pentru dezvoltarea pietei de capital;
    3. lansarea publica a listarilor sub forma unui program sustinut, in vederea cresterii credibilitatii initiativei.
    In procesul de pregatire a ofertelor se realizeaza analize-diagnostic din punct de vedere legal al societatilor respective, urmand ca ofertele publice sa fie declansate si derulate prin intermediari autorizati conform legislatiei specifice pietei de capital. Pretul de oferta va fi stabilit prin raport de evaluare intocmit de intermediarii ofertei publice, prin metode specifice pietei de capital, si va fi aprobat de M.E.C.
    In functie de evolutia privatizarii prin oferta publica a pachetelor de actiuni la societatile comerciale mentionate mai sus, M.E.C., prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, va putea initia oferte publice de actiuni si pentru alte pachete de actiuni la aceste societati sau la alte societati comerciale din portofoliu, respectiv in prima faza la Compania Nationala "Nuclearelectrica" - S.A.

    7. Aplicarea prevederilor Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare

    M.E.C., in calitate de institutie publica implicata, va aplica prevederile Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, in limita competentelor si atributiilor pe care le are conform legislatiei in vigoare.
    Pentru aplicarea concreta a dispozitiilor legii, Ministerul Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie a publicat in anul 2004 o oferta de privatizare prin restituire, constand intr-o lista de 6 societati comerciale: Compania Nationala "Transelectrica" - S.A., Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A., la care s-a rezervat o cota de 5% din capitalul social, Societatea Comerciala "Minbucovina" - S.A. Vatra Dornei, Societatea Comerciala "Miniera Banat" - S.A. Anina, Societatea Comerciala "Baita" - S.A. Stei si Societatea Comerciala "Cupru Min" - S.A. Abrud, la care s-a rezervat o cota de 20% din capitalul social. Se va putea rezerva o cota de 5% din capitalul social al Societatii Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. si al Companiei Nationale "Nuclearelectrica" - S.A.
    Atribuirea actiunilor se va desfasura conform regulamentului propriu de restituire si atribuire de actiuni in cadrul metodei de privatizare prin restituire, care se aproba prin ordin al ministrului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 498/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Prin atribuirea de catre M.E.C. a actiunilor in baza titlurilor de valoare nominala emise de Ministerul Finantelor Publice sau, dupa caz, a deciziilor/dispozitiilor motivate emise de entitatile implicate in aplicarea prevederilor Legii nr. 10/2001, se diminueaza in mod corespunzator numarul actiunilor detinute de M.E.C. la societatile comerciale, companiile si societatile nationale care fac obiectul unei oferte de privatizare prin restituire.

    8. Unele masuri pentru aplicarea Strategiei de accelerare a privatizarii si atragere de investitii pentru agentii economici din portofoliul M.E.C. - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, pentru anul 2005

    8.1. In perioada de privatizare, la societatile comerciale/filiale se vor institui administrarea speciala si supravegherea financiara, in conditiile legii. Competentele si atributiile administratorilor speciali se stabilesc prin mandat special, emis prin ordin al ministrului economiei si comertului. Plata remuneratiei administratorilor speciali se face de catre societatile comerciale/filiale, la care este instituita administrarea speciala.
    8.2. In situatia in care societatea comerciala aflata in proces de privatizare nu dispune de fondurile necesare pentru plata cheltuielilor generate de pregatirea si realizarea privatizarii, inclusiv cele privind intocmirea raportului de evaluare a societatii comerciale, a bilanturilor de mediu necesare pentru obtinerea avizului de mediu, la solicitarea societatii comerciale, cu aprobarea ministrului economiei si comertului, acestea vor fi suportate de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, in limita sumelor prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat prin hotarare a Guvernului, la capitolul de cheltuieli pentru pregatirea si realizarea privatizarii.
    In situatia in care filiala aflata in proces de privatizare nu dispune de fondurile necesare pentru plata cheltuielilor generate de pregatirea si realizarea privatizarii, inclusiv cele privind intocmirea raportului de evaluare a societatii comerciale, a bilanturilor de mediu necesare pentru obtinerea avizului de mediu, la solicitarea filialei, acestea vor fi suportate de catre societatea comerciala a carei filiala se privatizeaza, in limita sumelor prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
    8.3. Pentru derularea procesului de privatizare se vor numi comisii de evaluare si selectare a consultantilor, comisii de analiza a posibilitatilor de privatizare, comisii de coordonare a privatizarii, comisii de negociere si alte comisii pentru derularea procesului de privatizare si atragere de investitii, precum si secretariate tehnice ale acestora. Stabilirea numarului de membri titulari si supleanti ai comisiilor si ai secretariatelor tehnice (inclusiv reprezentanti ai societatilor comerciale care se privatizeaza), competentele, atributiile, drepturile si raspunderile acestora se stabilesc prin ordine ale ministrului economiei si comertului si decizii ale sefului Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
    8.4. In vederea depunerii de catre potentialii investitori a scrisorilor de intentie sau a expresiilor de interes, listele cu societatile comerciale/filialele care se vor privatiza in baza prezentei strategii de privatizare se publica in cotidiene nationale de mare tiraj de catre Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
    8.5. In vederea pregatirii procesului de privatizare, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie are dreptul de a angaja consultanti pentru asistenta tehnica pe perioada desfasurarii procesului de privatizare a societatilor comerciale din portofoliu, inclusiv pentru efectuarea de analize si strategii de restructurare si privatizare, precum si firme de avocatura pentru activitatea de consultanta juridica de specialitate, in vederea indeplinirii atributiilor prevazute de lege si a indeplinirii dispozitiilor si ordinelor ministrului economiei si comertului.
    Aceleasi prevederi sunt aplicabile si societatilor comerciale in procesul de privatizare a filialelor.
    8.6. In functie de conditiile concrete in care se afla si functioneaza fiecare societate comerciala/filiala, M.E.C. poate initia si promova acte normative care sa asigure cadrul legal pentru aplicarea unor strategii specifice de restructurare si privatizare.
    8.7. In activitatea de evaluare a societatilor comerciale din portofoliul sau, M.E.C. - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie va putea utiliza si rezultatul altor metode, inclusiv al celor specifice pietei de capital, precum si rezultatele analizelor intocmite de evaluatori atestati in conditiile legii si agreati de institutia publica implicata, acestea urmand sa fie utilizate pentru stabilirea pretului de oferta.
    Pentru metodele de privatizare prin negociere, pretul de oferta nu este comunicat investitorului, ci reprezinta doar o valoare de referinta a actiunii cu care se va compara oferta financiara a investitorului.
    M.E.C. - Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie/societatea comerciala vanzatoare va stabili pretul de oferta pe baza oricareia dintre metodele de evaluare utilizate, iar pretul de vanzare va tine seama si de celelalte elemente care compun oferta de vanzare (investitii, majorari de capital, capital de lucru, datorii preluate de cumparator, elemente de protectie sociala, situatia economico-financiara a societatii comerciale si altele asemenea).
    8.8. (1) Pentru societatile comerciale care se vor privatiza in baza prezentei strategii de privatizare se va asigura consolidarea pretului in conditiile inflatiei si devalorizarii, dupa cum urmeaza:
    a) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in care pretul este stabilit si platit in lei, la cuantumul fiecarei rate se aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente;
    b) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in care pretul este stabilit si platit in valuta, la cuantumul fiecarei rate se aplica o dobanda LIBOR/EURIBOR plus o marja negociata de parti;
    c) pentru contractele de privatizare cu plata integrala in lei sau in valuta, in cazul in care plata se va face intr-un termen mai mare de 5 zile lucratoare, dar nu mai mult de 60 de zile lucratoare de la data semnarii contractului de privatizare, se vor aplica prevederile lit. a), respectiv ale lit. b), dupa caz;
    d) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in care plata avansului se va face intr-un termen mai mare de 5 zile lucratoare, dar nu mai mult de 30 de zile lucratoare de la data semnarii contractului de privatizare, la cuantumul avansului se vor aplica prevederile lit. a), respectiv ale lit. b), dupa caz.
    (2) Dobanda se va calcula la suma datorata, de la data semnarii contractului de privatizare pana la data platii efective.
    (3) Pentru vanzarea activelor societatilor comerciale se vor aplica similar prevederile alin. (1) si (3).
    8.9. Dosarul de prezentare al societatilor comerciale cu capital majoritar de stat supuse privatizarii se intocmeste de catre Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
    Dosarul de prezentare al societatilor comerciale la care o societate cu capital majoritar de stat sau o filiala a acesteia este actionar se intocmeste de catre societatea comerciala detinatoare a actiunilor supuse vanzarii.
    Datele cuprinse in dosarul de prezentare si mentionate la art. 82 alin. (1) A din anexa la Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prezentate pe baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata, a membrilor consiliului de administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor financiari ai societatii comerciale supuse privatizarii.
    Conducerea societatii comerciale supuse privatizarii are obligatia sa prezinte potentialilor investitori date referitoare la situatia economica, financiara, tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu a societatii comerciale si sa permita accesul direct la aceste date, care pot fi organizate sub forma unei "camere de date".
    Accesul direct la datele si informatiile de natura economica, financiara, tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu al societatii comerciale supuse privatizarii se face pe baza achitarii in avans a unei taxe de acces.
    Datele privind situatia economica, financiara, tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu a societatii comerciale supuse privatizarii, cuprinse in contractul de privatizare, sunt prezentate in baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata, a membrilor consiliului de administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor financiari ai societatii comerciale supuse privatizarii.
    Declaratiile si garantiile acordate de vanzator cumparatorului prin contractul de privatizare, referitoare la situatia economica, financiara, tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu a societatii comerciale supuse privatizarii sunt date in baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata, a membrilor consiliului de administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor financiari ai societatii comerciale supuse privatizarii.
    8.10. Privatizarea societatilor comerciale aflate sub autoritatea M.E.C., prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, si a filialelor acestora se desfasoara in conformitate cu prevederile cadrului legal general in domeniul privatizarii, precum si cu actele normative conexe aplicabile societatilor comerciale/filialelor acestora in principal din domeniul energetic, petrolier, al gazelor naturale, minier si al apararii.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 184/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 184 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 184/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu