HOTARARE Nr.
1807 din 13 decembrie 2006
pentru aprobarea Componentei
de management din cadrul Metodologiei privind sistemul de planificare
strategica pe termen mediu al institutiilor administratiei publice de la nivel
central
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1024 din 22 decembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 4 lit. b) şi c) din
Hotărârea Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru îmbunătăţirea
sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la
nivelul administraţiei publice centrale,
în temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Componenta de management din
cadrul Metodologiei privind sistemul de planificare strategică pe termen mediu
al instituţiilor administraţiei publice de la nivel central, denumită în
continuare metodologie, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
(2) Sarcina elaborării planurilor strategice prevăzute
în metodologie revine exclusiv ministerelor.
Art. 2. - Se desemnează
Secretariatul General al Guvernului ca instituţie responsabilă pentru
coordonarea implementării metodologiei.
Art. 3. - Secretariatul General al Guvernului
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) monitorizarea respectării termenelor de elaborare a
componentei de management al planurilor strategice prevăzute în metodologie;
b) asistarea ministerelor în procesul de elaborare a
componentei de management al planurilor strategice;
c) organizarea de întâlniri periodice între
reprezentanţii ministerelor pentru prezentarea
stadiului de realizare a planurilor strategice.
Art. 4. - Secretariatul General al Guvernului şi
ministerele elaborează componenta de management al planurilor strategice în
conformitate cu prevederile metodologiei.
Art. 5. - (1) Până la data de
15 mai 2007, instituţiile prevăzute la art. 4 vor prezenta componenta de
management al planurilor strategice în cadrul reuniunii de lucru pregătitoare
şedinţei Guvernului.
(2) Varianta finală a componentei de management al
planului strategic se aprobă prin ordin al ministrului şi se publică pe pagina
de internet proprie, de către instituţia emitentă, până la data de 1 iunie
2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXĂ
Metodologia privind sistemul de planificare
strategică pe termen mediu al instituţiilor administraţiei publice de la nivel
central
Etapa I: Elaborarea Planurilor Strategice Componenta
de Management
Introducere
Această metodologie a fost elaborată de Unitatea de
Politici Publice (UPP) din cadrul Secretariatului General al Guvernului (SGG)
cu sprijinul partenerului din cadrul proiectului de Twinning, Cancelaria de
Stat a Republicii Letonia, proiect intitulat "Consolidarea capacităţii
instituţionale a Guvernului României de gestionare a politicilor publice şi a
procesului decizional". Metodologia a fost realizată în conformitate cu
prevederile din cadrul „Strategiei pentru îmbunătăţirea sistemului de
elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la nivelul
administraţiei publice centrale", strategie care a fost adoptată prin
Hotărârea Guvernului nr.870/2006 şi în conformitate cu atribuţiile SGG de a
oferi sprijin metodologic ministerelor, cu privire la planificarea politicilor
publice.
In cadrul administraţiei publice, planificarea
strategică se foloseşte pentru a reuni într-un singur cadru de management
aspecte cum ar fi planificarea politicilor publice, elaborarea bugetului,
stabilirea priorităţilor şi planificarea organizaţională. Principalele
caracteristici ale planurilor strategice ale instituţiilor (PSI) sunt: o
viziune pe termen mediu, analiza mediului intern şi extern, precum şi
identificarea principalilor factori implicaţi, analiza resurselor disponibile,
stabilirea unor obiective măsurabile şi relaţionarea acestora cu condiţiile de
finanţare. In acelaşi timp, planificarea strategică asigură o implementare
sustenabilă şi coerentă a politicilor stabilite de guvern.
Conform strategiei mai sus menţionate, sistemul de
planificare strategică va fi introdus în România în două etape, ţinând cont de
absenţa unor soluţii cu privire la Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu (CCTM)
care este parte integrantă a acestui sistem şi asigură legătura necesară între
planificarea politicilor publice şi procesele de elaborare a bugetului.
In cadrul primei etape de introducere
a sistemului de planificare strategică, toate ministerele, SGG şi Cancelaria
Primului Ministru (Cancelaria) vor trebui să pregătească componenta de
management a planurilor strategice, care constă în -mandat, viziune, valori
comune, analiza mediului intern şi extern, priorităţi pe termen mediu şi
direcţii de activitate. Această etapă va fi una foarte utilă care va permite
ministerelor să analizeze domeniile lor de competenţă şi care va înlesni
elaborarea programelor bugetare. Acest lucru poate fi considerat o evaluare pas
cu pas a actualei situaţii, ceea ce va crea legătura necesară între procesele
de elaborare a politicilor publice şi cele de pregătire a bugetelor din cadrul
celei de-a doua Etape de introducere a acestui sistem.
Cea de-a doua etapă a procesului de introducere a
sistemului de planificare strategică se va ocupa de componenta de programare
bugetară şi va asigura legătura necesară dintre procesele de planificare a
politicilor publice şi cele care ţin de pregătirea bugetului. In cadrul cele
de-a doua etape, instituţiile vor redacta descrieri detaliate pentru fiecare
program bugetar care este folosit la planificarea şi implementarea politicilor
care ţin de aria lor de competenţă. Descrierea fiecărui program bugetar ar
consta în - descrierea situaţiei actuale, a scopurilor, a rezultatelor şi
efectelor planificate precum şi a indicatorilor de performanţă, a mecanismelor
de implementare, a noilor iniţiative de finanţare precum şi finanţarea
întregului program. Această a doua etapă a procesului de implementare a
planurilor strategice la nivelul instituţiilor va reprezenta o continuare a
iniţiativei actuale de programare bugetară demarată de către Ministerul
Finanţelor Publice (MFP), precum şi a celorlalte evoluţii din domeniul
planificării politicilor publice din România.
Elaborarea de planuri strategice trebuie să fie
corelată cu introducerea sistemului de management al calităţii la nivelul
ministerelor. Acest sistem de management al calităţii presupune introducerea
anumitor proceduri care vizează creşterea calităţii generale a serviciilor de
la nivelul ministerelor. In acelaşi timp, prin planurile strategice sunt
stabilite o serie de obiective şi ţinte care pot fi cel mai bine atinse dacă se
folosesc proceduri interne armonizate pentru toate sarcinile aferente ariei de
răspundere a ministerului. Astfel, prin combinarea celor două procese s-ar
asigura nu doar o armonizare a diferitelor activităţi care se derulează la
nivelul unui minister, ci şi o creştere a efectelor şi rezultatelor muncii
derulate.
Hotărârea Guvernului nr.870/2006 privind aprobarea
Strategiei pentru îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare şi
planificare a politicilor publice, la nivelul administraţiei publice centrale,
prevede la articolul 4 crearea unui grup de lucru comun care să reunească
reprezentanţi ai SGG, ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Cancelariei
Primului Ministru pentru a se putea stabili noi proceduri prin care să se
asigure legătura dintre procesul de elaborare a politicilor publice şi cel de
pregătire a bugetului, precum şi pentru a îmbunătăţi formatul actual al
programelor bugetare.
Pentru a putea oferi consiliere şi sprijin
ministerelor, această Metodologie descrie toate componentele PSI care trebuie
să fie elaborate pe durata Etapei I şi, în acelaşi timp, face sugestii cu privire la posibilele procese
organizaţionale de dezvoltare si realizare a PSI.
PSI se elaborează pentru o perioadă de trei ani.
I. Obiectivele Metodologiei
Principalele obiective ale acestei metodologii sunt:
• Stabilirea componentelor
obligatorii ale PSI care trebuie să fie definitivate în cadrul primei Etape de
implementare a sistemului de planificare strategică;
• Stabilirea unei percepţii unitare cu privire la
semnificaţia şi scopul diferitelor componente ale PSI;
• Formularea de sugestii cu privire la procesul
intern de realizare a PSI în cadrul ministerelor.
II. Intervalul de timp pentru elaborarea de planuri
strategice
Prima Etapă a procesului de introducere a sistemului de
planificare strategică se va derula între decembrie 2006 şi martie 2007,
interval de timp în care toate ministerele vor fi nevoite să elaboreze primele
variante de PSI. Aceste prime variante vor fi mai departe discutate şi vor
suferi îmbunătăţiri până în luna mai 2007, moment în care se aşteaptă ca
acestea să fie adoptate oficial de către fiecare minister. După adoptare, PSI
va fi publicat pe site-ul ministerului până la sfârşitul lunii mai. PSI trebuie
să acopere perioada de timp 2007 - 2009, şi trebuie să reprezinte baza pentru
procesul de programare bugetară din 2008.
Componenta de programare bugetară din cadrul PSI va fi
detaliată la începutul celei de-a doua etape a procesului de introducere a
sistemului de planificare strategică, care ar trebui să demareze în luna martie
a lui 2007, odată ce vor fi realizate progrese comune atât la nivelul proceselor
de planificare a politicilor publice cât şi al celor de elaborare a bugetelor.
Etapa II este de o importanţă
covârşitoare, deoarece planificarea politicilor publice nu poate fi realizată
în mod eficient dacă nu există o legătură clară cu planificarea bugetară.
In tabelul de mai jos sunt prezentate componentele
ambelor etape ale PSI şi secţiunile principale.
Planul Strategic al Instituţiei
Etapa I: Componenta de Management
1) Mandat
2) Viziune
3) Valori comune
4) Analiza mediului intern
5) Analiza mediului extern
6) Priorităţi pe termen mediu
7) Direcţii de activitate:
a) Situaţia actuală
b) Obiective
c) Instituţii subordonate, coordonate sau sub
autoritate şi rolul acestora
d) Lista principalelor acte
normative
e) Documente de politici
existente
f) Lista documentelor de
politici publice planificate
g) Descrierea programelor
bugetare actuale
8) Monitorizare, evaluare şi raportare
|
Etapa II: Componenta de programare bugetară
Programele bugetare:
a) Situaţia actuală
b) Scopuri
c) Lista principalelor acte
normative
d) Lista principalelor
documente de politici publice
e) Rezultate şi efecte scontate şi indicatori de
performanţă
f) Noi iniţiative de finanţare
g) Descrierea mecanismului de
implementare
h) Finanţare
|
III. Procedura de aprobare a planurilor strategice ale instituţiilor
Dat fiind că procesul de introducere a sistemului de
planificare strategică are două etape, procedura de adoptare este diferită
pentru aceste etape.
Varianta finală a componentei de management (Etapa I) a PSI va fi aprobată de către Ministrul
care conduce ministerul respectiv1. Inainte de semnarea variantei finale a PSI, aceasta trebuie să
fie armonizată (conform procedurilor prevăzute în Strategia pentru
îmbunătăţirea sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor
publice, la nivelul administraţiei publice centrale") la nivelul tuturor
ministerelor şi trebuie să fie prezentată în cadrul reuniunii de lucru
pregătitoare a Guvernului. Acest lucru va asigura urmărirea modului în care
sunt respectate normele impuse de această metodologie precum şi un schimb de bune
practici între ministere.
1 Se aprobă prin ordin de ministru
In cazul politicilor trans-sectoriale, componentele de
management din planurile strategice ale ministerelor trebuie să fie armonizate
prin intermediul consiliilor interministeriale permanente. Consiliile au un
rol consultativ, iar implicarea acestora va asigura coordonarea activităţilor
care se derulează la nivelul diferitelor ministere cărora le revin sarcini
distincte în cadrul unui segment de politică. Acest lucru va conduce la
evitarea suprapunerilor în materie de funcţii şi activităţi.
La finalul Etapei II, varianta
actualizată şi îmbunătăţită a PSI va fi adoptată de guvern, după ce în
prealabil au fost aplicate toate procedurile de armonizare, ca şi în cazul
altor documente de politici publice sau altor proiecte de acte normative.
IV. Structură
recomandabilă pentru gestionarea procesului
Pentru a asigura un proces eficace şi bine organizat de
elaborare de PSI, structura de management a procesului trebuie să fie concepută
şi stabilită chiar la început. Principalele etape ale întregului proces de
elaborare trebuie să fie incluse în planul de acţiune pe termen scurt.
Trebuie să fie clar că niciuna dintre diferitele
structuri care vizează elaborarea planului strategic nu poate fi considerată a
fi permanentă. Acestea trebuie să fie create ad hoc pentru realizarea PSI .
Structura managementului procesului, descrisă în cele ce urmează trebuie să fie
analizată numai de către grupurile de lucru în momentul elaborării PSI.
In acelaşi timp, dacă ministerul ia decizia de a urma
modelul de management de proces propus, toate echipele (fie ele şi temporare)
de la nivelul grupurilor de lucru (grupul de management, subgrupurile
sectoriale, etc), precum şi Planul de Acţiune trebuie să fie aprobate prin
ordin al ministrului.
1. Crearea grupului de management pentru PSI 2
Grupul de management trebuie să fie condus fie de un
înalt funcţionar public (de cele mai multe ori Secretarul General), fie de o
persoană cu funcţie de conducere de la nivelul respectivei instituţii, decident
politic (ministru sau unul dintre secretarii de stat). Grupul trebuie să îi
implice pe secretarii de stat care se ocupă de politicile sectoriale şi pe
şefii celor mai importante departamente ale instituţiei, de preferinţă-toţi
Şefii de Departamente. Grupul de management trebuie să fie instituţionalizat
prin ordin al ministrului. Grupul de management nu este o unitate separată de
la nivelul ministerului, ci mai degrabă trebuie văzut ca fiind un mecanism de
coordonare în cadrul instituţiei. Dacă la nivelul ministerului, există deja un
colegiu de conducere (management), acesta ar putea fi folosit şi în aceste
scopuri, dacă el este creat conform prevederilor descrise mai sus. De asemenea,
în cazul în care ministerul se ocupă de introducerea sistemului de management
al calităţii, structurile create pentru implementarea acestui proces
pot fi folosite pentru elaborarea planurilor strategice. Prezenta
metodologie recomandă o astfel de structură, dar structurile existente la
nivelul ministerului pot fi folosite în forma deja consacrată, cu atribuţii
specifice pentru elaborarea PSI, specificate prin ordin de ministru.
2 Denumirea grupului
de management este la latitudinea fiecărui minister.
Ordinul ministrului trebuie să stipuleze atribuţiile pentru elaborarea PSI
Grupului de management îi revine răspunderea pentru
întregul proces de elaborare a PSI. Toate etapele principale, rezultatele şi
problemele trebuie să fie discutate şi soluţionate la nivelul grupului de
management. De asemenea, acest grup ia decizii cu privire la principalele
direcţii de activitate şi numeşte şefii cărora le revine responsabilitatea
elaborării documentaţiei aferente. Grupul de management ar trebui să fie direct
implicat în stabilirea mandatului, viziunii, a valorilor comune şi a
priorităţilor instituţiilor pe termen mediu.
Principalele sarcini ale grupului de management sunt:
• Supervizarea întregului proces de elaborare a PSI;
• Adoptarea direcţiilor de
activitate;
• Numirea persoanelor care vor conduce subgrupurile
care se ocupă de direcţiile de activitate;
• Repartizarea sarcinilor pe subgrupuri;
• Adoptarea planului de acţiune pentru elaborarea
PSI;
• Adoptarea priorităţilor pe termen mediu;
• Soluţionarea dezacordurilor;
• Adoptarea variantei finale care urmează să fie
înaintată Ministrului;
• Răspunderea pentru implementarea şi actualizarea
PSI.
2. Asistenţă administrativă pentru grupul de
management
UPP de la nivelul instituţiei
este principala resursă administrativă folosită pentru pregătirea şedinţelor
grupului de management, ocupându-se de stabilirea ordinii de zi şi de
strângerea informaţiilor în vederea organizării şedinţelor, asigurând expertiză
în privinţa utilizării diferitelor instrumente, metode, etc. Dacă la nivelul
instituţiei nu există o UPP (structură care face parte din schema
organizatorică a ministerului), sau UPP-ul deja constituit nu are capacitatea
de a gestiona acest proces, sarcina de a oferi sprijin administrativ grupului
de management ar putea reveni unei alte unităţi care se ocupă de politici
publice şi de probleme intersectoriale, sau într-o formulă de colaborare UPP,
alt departament. Deciziile privind asistenţa administrativă a grupului de
management în elaborarea PSI trebuie să aibă în vedere aspectele practice şi
organizaţionale de la nivelul ministerului respectiv.
In vederea coordonării întregului proces de elaborare a
PSI, trebuie desemnată o persoană de la UPP, sau din departamentul care oferă
acest sprijin, pentru fiecare direcţie de activitate. Aceste persoane
colaborează cu subgrupurile sectoriale şi sprijină respectarea formatului unic
şi conceperea strategiei. Din punct de vedere tehnic (convocarea şedinţelor,
colectarea documentelor şi materialelor necesare, sinteze, etc) şeful UPP
trebuie să îşi asume răspunderea pentru elaborarea planului strategic. In cazul
în care la nivelul ministerului nu există UPP, sau unitatea nu are şef,
persoana care răspunde din punct de vedere tehnic de elaborarea planului
strategic trebuie să fie numită şi aprobată de grupul de management.
La nivelul unei instituţii, departamentul de buget este
una dintre unităţile cele mai importante, dintre cele implicate în elaborarea
PSI. Persoanele responsabile de la nivelul departamentului de buget trebuie să
fie desemnate pentru a colabora cu subgrupurile sectoriale care răspund de
dezvoltarea direcţiilor de activitate.
3. Planul de acţiune
Un plan de acţiune general necesar pentru elaborarea
PSI trebuie să fie pregătit şi acceptat la nivelul grupului de management la
începutul procesului. Şedinţele periodice ale grupului de management trebuie să
fie planificate de aşa manieră încât să corespundă termenelor stabilite pentru
elaborarea materialelor de către grupurile subsectoriale. Aceste termene trebui
să fie clar stabilite în planul de acţiune. Planul de acţiune trebuie să fie
aprobat de către ministru pentru a avea caracter obligatoriu pentru toate
departamentele de la nivelul ministerului.
Exemplu de componente
principale ale planului de acţiune:
No.
|
Sarcină
|
Rezultat
scontat
|
Termen
|
Departamente
implicate/ Subgrupuri
|
Persoana
responsabila
|
1.
|
Pregătirea mandatului Ministerului
|
Mandatul ministerului este pregătit
şi adoptat de grupul Management
|
15.11.2006.
|
Grupul de Management, toate subgrupurile
|
V. Popescu
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
4. Subgrupurile sectoriale
Subgrupurile sectoriale pot fi create după definirea
direcţiilor de activitate. Şeful subgrupului sectorial trebuie să fie numit de
către grupul de management şi trebuie să fie membru al grupului de Management.
Activitatea subgrupurilor sectoriale este organizată de şeful care răspunde de
subgrup, conform planului de acţiune. Este posibil să existe situaţii când nu
se pot crea subgrupuri sectoriale (de exemplu, in cazul în care există un
singur departament care răspunde de derularea întregii activităţi pentru o
anumită direcţie de activitate), însă în acest caz răspunderea pentru
dezvoltarea acestei secţiuni a PSI ar reveni în mod explicit Şefului de
Departament.
Principalele sarcini ale subgrupurilor sectoriale sunt:
• Elaborarea textului pentru direcţiile de
activitate, conform structurii descrise în metodologie;
• Asigurarea colaborării cu persoanele desemnate
din cadrul departamentului de
buget şi din UPP;
• Organizarea consultărilor cu factorii
implicaţi pe marginea componentelor propuse ale PSI
• Prezentarea în faţa grupului de management a
versiunii convenite în materie de direcţii de activitate;
• Prezentarea direcţiilor
de activitate în toate consultările care au loc.
5. Consultări
O abordare bună ar fi ca în anumite faze din cadrul
procesului de elaborare a PSI angajaţii instituţiilor să fie mai mult implicaţi
şi să se organizeze consultări cu unii dintre principalii factorii implicaţi şi
omologi. Este nevoie să se organizeze întâlnirii ale personalului (seminarii
sau conferinţe) în timpul procesului de elaborare a PSI, după încheierea
discuţiilor interne finale privind misiunea, valorile şi scopurile PSI. Este
nevoie de asemenea, ca varianta finală a PSI să fie prezentată unui cerc mai
larg de omologi externi şi „clienţi" ai instituţiei (beneficiari ai
serviciilor furnizate de instituţie).
6. Implementarea PSI
Sarcinile grupului de management
nu se încheie cu finalizarea PSI. Acest grup deţine un rol în managementul şi
implementarea proceselor aferente PSI pe toată perioada. Din acest motiv, se
recomandă insistent organizarea unor şedinţe periodice la nivelul instituţiei
(cu participarea tuturor şefilor de unităţi), care ar fi utile pentru
raportarea progreselor în implementarea PSI. Este de preferat ca un astfel de
grup de management să se întâlnească săptămânal. După elaborarea şi acceptarea
PSI, ar trebui să fie elaborat un plan de lucru anual pentru instituţie. In
acest plan de lucru anual ar trebui să fie trecute activităţi punctuale pentru
fiecare direcţie de activitate, menţionând clar rezultatul scontat precum şi
unitatea care răspunde de implementarea acestuia. Pentru a sublinia
priorităţile instituţiei pe termen mediu, se recomandă insistent semnalarea
activităţilor care vizează atingerea priorităţilor identificate.
7. Soluţionarea problemelor
UPP din cadrul SGG va deţine rolul de consultant
permanent pentru ministere pe durata întregului proces de elaborare a PSI şi de
implementare a sistemului de planificare strategică. UPP din cadrul SGG va
trebui să fie consultată ori de câte ori există neînţelegeri sau orice alte
probleme privind PSI.
De asemenea, UPP din cadrul SGG va asigura schimbul de informaţii dintre ministere şi va publica pe site-ul
său internet cele mai bune practici. Rolul UPP din SGG se va concretiza pe
următoarele aspecte: asistenţă individuală la nivelul fiecărui minister (un
expert de la UPP din SGG va asista ministerul pe parcursul elaborării PSI),
transfer de bune practici între ministere prin organizarea de întâlniri comune
pe parcursul elaborării PSI şi urmărirea respectării termenelor limită
stabilite pentru definitivarea acestui proces.
V. Descrierea componentelor obligatorii ale PSI
Această parte a metodologiei descrie componentele
obligatorii ale PSI care trebuie să fie realizate de fiecare dintre ministere,
de SGG şi de Cancelarie în cadrul primei Etape de implementare a sistemului de
planificare strategică. Fiecare dintre componentele PSI se prezintă sub forma a
trei subsecţiuni: (i) CE - informaţii despre respectiva componentă; (ii) Cum -
informaţii despre modul în care ar trebui să fie organizată munca pentru a face
o descriere corectă a respectivei componente precum şi anumite metode şi
tehnici care se pot folosi; (iii) Exemple - sunt oferite exemple pentru a
ilustra această componentă. Toate exemplele date au rolul de a ilustra şi nu a
de reflecta situaţia reală.
1. Mandat
• Ce?
Această secţiune asigură o descriere a atribuţiilor
instituţiei referitor la efectuarea anumitor operaţiuni specifice care derivă
atât din actele normative cât şi din politicile guvernamentale în domeniile
care ţin de aria sa de competenţă. Mandatul asigură sensul esenţial în ceea ce
priveşte rolul instituţiei în cadrul administraţiei publice, precum şi
rezumatul analitic al funcţiilor şi responsabilităţilor de bază ale acesteia.
In principiu, descrierea mandatului trebuie să răspundă la întrebarea „De ce ne
aflăm aici?", să definească beneficiarii serviciilor furnizate de
instituţie şi să asigure o anumită identitate pentru instituţie în comparaţie
cu alte autorităţi ale administraţiei publice (să răspundă la întrebarea
"Prin ce anume suntem unici?").
• Cum?
Este necesară o analiză a
reglementărilor şi documentelor de politici publice existente pentru a
identifica acele aspecte în materie de politici publice de care răspunde
instituţia. Aceste aspecte trebuie să rezulte cu claritate din actele normative
în vigoare şi din documentele de politici publice existente, însă nu trebuie să
fie menţionate în mod punctual în aceste documente. Zonele de responsabilitate
şi de competenţă instituţională urmează a fi definite în consecinţă. Toate
acestea trebuie să fie exprimate în mod clar şi consistent. Este necesară o
implicare activă din partea grupului de management şi a tuturor subgrupurilor
sectoriale în elaborarea mandatului. Odată realizat acest lucru, este nevoie ca
Grupul de Management să adopte această parte a PSI.
• Exemplu:
Mandatul Ministerului Justiţiei este de a veghea la
elaborarea, coordonarea şi aplicarea strategiei şi a programului de guvernare
in vederea asigurării bunei funcţionări a justiţiei ca serviciu public şi de a
veghea la stricta aplicare a legii, în
conformitate cu principiile democratice ale statului de drept.
2. Viziune
• Ce?
Viziunea este o afirmaţie care creează o imagine amplă,
o aspiraţie pentru viitor pe care încearcă să o atingă o
organizaţie/instituţie. Este o anticipare axată pe scopuri, atrăgătoare din
punct de vedere emoţional şi stimulativă a modului în care şi-ar dori angajaţii
să arate managementul instituţiei, luând în considerare aria de competenţă.
Viziunea ţine cont de impactul social pe termen mediu şi lung pe care îl
generează activitatea instituţiei. De asemenea, ea ar trebui să acopere la
modul general toate aspectele ce ţin de politici publice şi de care răspunde
instituţia. O viziune trebuie să se preteze evaluărilor, dar în acelaşi timp nu
trebuie să fie exprimată cantitativ.
• Cum?
UPP-urile trebuie să se consulte cu diferite subgrupuri
sectoriale, pe durata elaborării viziunii. De asemenea, este nevoie de o
participare activă din partea grupului de management. Din punct de vedere
metodologic, brainstormingul3 poate fi folosit pentru a genera diferite
idei cu privire la substanţa viziunii. La finalul procesului, grupul de
management trebuie să aibă cel puţin trei variante din care să aleagă, însă în
acelaşi timp sunt posibile şi chiar încurajate combinaţiile între mai multe variante.
• Exemplu:
Ministerul Finanţelor Publice lucrează pentru a
proteja existenţa unor finanţe publice sănătoase şi pentru a oferi generaţiilor
viitoare o varietate de opţiuni şi oportunităţi economice.
3. Valori comune
• Ce?
Această componentă reflectă valorile comune primordiale
pe care le acceptă toţi angajaţii. Rolul ei nu este acela de a fi folosită doar
cu titlu declarativ, ea trebuie să fie folosită:
o Pentru modul de comunicare internă din cadrul
instituţiei;
o Pentru a susţine crearea
imaginii publice a instituţiei;
3 O metodă care se
foloseşte pentru identificarea şi analiza problemelor precum şi pentru
generarea de idei sau variante de soluţionare
o Pentru a sprijini mecanismul de evaluare a
performanţelor Toţi angajaţii (atât cei vechi cât şi cei noi) de la nivelul
instituţiei trebuie să fie conştienţi de aceste valori. Poate că ar fi bine
dacă în cadrul întâlnirilor ar fi menţionate valorile comune, pentru a le
reaminti. Practica adoptată de multe companii private şi autorităţi publice
este aceea de a imprima aceste valori pe cărţi de vizită şi de a le distribui
angajaţilor. In acest sens valorile pot fi exprimate în fraze scurte. De
exemplu- "Informaţi-vă colegii despre iniţiative le pe care le
aveţi". In acest caz,
modul în care este formulată valoarea vizează îmbunătăţirea comunicării la
nivelul instituţiei.
• Cum?
Este esenţial să se ofere posibilitatea tuturor
angajaţilor instituţiei să fie implicaţi în procesul de stabilire a acestor
valori. Pot fi folosite mai multe abordări. Aceste valori pot fi stabilite ca
urmare a unor sesiuni de brainstorming organizate în cadrul subgrupurilor
sectoriale şi a grupului de Management. Ulterior, valorile trecute pe această
listă trebuie să fie clasificate, iar numărul lor trebuie să fie redus până la
3-5 dintre cele mai des menţionate valori.
O altă practică ar fi să se folosească un chestionar
care să fie distribuit în rândul angajaţilor instituţiei. In acest sens, este
bine dacă respectivul chestionar este organizat pe mai
multe componente:
• Valori personale;
• Valori profesionale;
• Percepţia anticipată a publicului general faţă de
respectiva instituţie.
După ce au fost strânse toate răspunsurile, UPP-ului
i-ar reveni sarcina de a rezuma aceste valori menţionate şi de a realiza
formularea celor 3 până la 5 valori pentru grupul de management.
Procesul poate fi organizat şi altfel. UPP şi grupul de
management ar putea pregăti lista lărgită de propuneri de valori şi apoi să o
distribuie angajaţilor. Angajaţilor li s-ar putea cere să aleagă cele mai
importante 5 valori de pe această listă. In cazul în care se foloseşte această
abordare, este mai uşor să fie rezumate valorile alese, însă procesul devine
mai puţin creativ.
Distribuirea chestionarelor s-ar
putea face în mai multe runde. In urma fiecărei runde de sondaje, ar urma să se
cristalizeze valorile cele mai des menţionate. Din punct de vedere al
managementului de proces, chestionarul ar putea include şi întrebări cu privire
la alte componente ale PSI, dacă echipa de management consideră că acest lucru
este necesar.
Este important ca în acest proces de stabilire a
valorilor să fie implicaţi toţi angajaţii, şi ca aceştia să îşi exprime
acordul. Modul în care sunt definite aceste valori trebuie să fie unul clar şi
simplu. Acordul final cu privire la valorile instituţionale ar putea fi obţinut
pe durata şedinţelor la care participă personalul instituţiei. In acest caz,
există o posibilitate ca angajaţii să îşi exprime motivele cele mai importante
de dezacord şi să se ajungă la un acord final. De asemenea, este important să
se asigure urmărirea modului de definire a acestor valori în cadrul procesului
anual de actualizare a PSI. Modul în care sunt definite valorile ar putea fi
modificat pentru a deplasa atenţia către noile priorităţi ale instituţiei.
• Exemplu:
Valorile comune ale Secretariatului General al
Guvernului sunt:
o Onestitatea şi
utilitatea;
o Profesionalism;
o Excelenţă şi
dezvoltare;
o Transparenţă şi
cooperare.
4. Analiza
mediului intern al instituţiei
• Ce?
Această secţiune a PSI ţine de analiza principalelor
probleme de management-resursele disponibile precum şi coerenţa
funcţională/structurală a instituţiei. Investigarea acestor două modalităţi
ample asigură o analiză onestă a capacităţii instituţiilor de a-şi atinge
viziunea şi scopurile propuse, precum şi de a realiza sarcinile prevăzute de
acte normative sau documente de politici publice.
In momentul în care sunt analizate resursele
disponibile, atenţia trebuie să fie deplasată către cele trei tipuri elementare
de resurse- resurse umane, financiare şi de infrastructură, care împreună
reprezintă capacitatea totală a instituţiei. Este nevoie să se acorde o
atenţie deosebită resurselor umane, nivelului lor actual de cunoştinţe şi
competenţe. Toate analizele care se ocupă de problema resurselor disponibile
trebuie să aibă ca rezultat identificarea îmbunătăţirilor care se impun pentru
a eficientiza instituţia şi pentru a spori capacitatea acesteia de a-şi atinge scopurile.
De asemenea, rezolvarea problemelor ce ţin de
managementul resurselor umane ar putea începe cu întocmirea unor fişe de post
detaliate care să corespundă viziunii, misiunii şi sarcinilor prevăzute la
nivelul unui anumit departament, precum şi al unui sistem de stimulente
funcţionale (trebuie luate în calcul atât cele de natură financiară cât şi
non-financiară).
Analiza structurii organizaţionale/funcţionale a
instituţiei reprezintă o altă parte importantă a analizei mediului intern.
Această parte a analizei se ocupă de evaluarea structurii administrative
actuale a instituţiei, inclusiv a structurilor subordonate prin evaluarea
funcţiilor lor şi a rolului acestora în cadrul definit anterior prin mandatul
şi direcţiile de activitatea ale instituţiei. De asemenea, trebuie precizat
numărul total al angajaţilor.
Printre altele, această analiză include evaluarea
capacităţii de formulare de politici, de evaluare, monitorizare şi implementare
la nivelul întregului minister, al unităţilor structurale şi al instituţiilor
subordonate. Urmare a acestei analize, ministerul trebuie să opereze
îmbunătăţirile instituţionale şi structurale corespunzătoare. Este nevoie să
fie identificate o serie de posibile îmbunătăţiri corect şi coerent
fundamentate care să fie operate la nivelul structurii
administrative.
• Cum?
In evaluarea mediului intern pot fi luate în calcul
analiza şi concluziile studiilor precedente, precum şi a operaţiunilor de
audit, a rapoartelor strategice şi a altor documente realizate anterior. De
asemenea, ar putea fi creat un chestionar pentru angajaţi pentru a afla care
este punctul de vedere al acestora cu privire la situaţia actuală şi la
posibilele îmbunătăţiri care ar putea fi operate la nivelul instituţiei. Grupul
de management trebuie să acorde o atenţie deosebită acestei secţiuni a PSI,
deoarece acest lucru ar putea asigura o analiză funcţională a instituţiei
precum şi soluţii punctuale de creştere a eficienţei.
Grupul de management trebuie să se concentreze pe
analiza capacităţii globale a instituţiei de a-şi îndeplini atribuţiile, pe
aceea a resurselor umane disponibile şi a nevoii de instruire suplimentară la
nivelul diferitelor departamente din cadrul instituţiei, precum şi de la
nivelul instituţiilor subordonate. Dacă se constată că există suprapuneri între
diferite departamente sau instituţii subordonate, în cadrul şedinţelor grupului
de management trebuie să se ia o hotărâre cu privire la propunerile de
restructurare. Reprezentanţii departamentelor sau instituţiilor subordonate
trebuie să participe la întâlnirile consacrate acestor chestiuni.
In realitate, analiza mediului
intern ar putea fi desăvârşită prin utilizarea metodei de analiză SWOT, pentru
a se putea identifica punctele forte şi punctele slabe ale instituţiei.
• Exemplu:
Dată fiind cantitatea mare de detalii aferente
acestei secţiuni, nu va fi oferit nici un exemplu. Se pot găsi exemple de
analiză a mediului intern prin cercetarea resurselor disponibile pe Internet cu
privire la strategii ca de exemplu:
1. Noua Zeelandă: Ministry of Foreign Affairs and Trade: Statement of Intent: http://www.mfat.qovt.nz/Media-and-publications/Publications/Statement-of-intent/index.php
2. Marea Britanie Foreign and Commonwealth
Office FCO Strategy : http://www.fco.pov.uk/Files/kfile/fullintpriorities2006.Ddf
3. Irlanda : Department of the Taoiseach
(Prime Minister) : Strategy Statement: 2005 -2007 http://www.taoiseach.qov.ie/index.asp?docID=2097
5. Analiza mediului extern al instituţiei
• Ce?
Această parte a PSI asigură o analiză a diferiţilor
factori ce ţin de mediul extern (atât din ţară cât şi din străinătate)
instituţiei, care fie susţin fie împiedică aplicarea politicilor.
Este nevoie să se acorde o atenţie deosebită faptului
că România va deveni membru al Uniunii Europene (UE) în viitorul apropiat,
astfel încât este nevoie să se facă o evaluare foarte atentă a implicaţiilor
acestui eveniment pentru administraţia publică românească. In acelaşi timp, nu
trebuie ignoraţi o serie de alţi factori internaţionali (Naţiunile Unite, Banca
Mondială, Organizaţia Mondială a Comerţului, Human Rights Watch, după caz).
Pe plan intern (naţional), PSI trebuie să facă o
analiză a principalilor factori implicaţi care participă activ în procesul de
formulare şi implementare a politicilor. De asemenea, ar putea fi analizaţi
orice alţi factori externi. Analiza trebuie să ducă la o evaluarea a
semnificaţiei fiecăruia dintre aceşti actori, precum şi a impactului pe care
fiecare dintre ei îl are asupra instituţiei. Toate aceste analize trebuie să
descrie principalele probleme actuale ale instituţiei din acest punct de vedere
precum şi probleme cu care s-ar putea confrunta pe viitor.
Analiza factorilor implicaţi este foarte importantă în
această parte a PSI, dat fiind că aceştia sunt cei care pot influenţa direct
capacitatea instituţiilor de a-şi atinge scopurile.
• Cum?
Această analiză presupune organizarea unor sesiuni de
brainstorming, în cadrul cărora se pot reuni reprezentanţi ai diferitelor
departamente care ocupă diferite poziţii, în care să sublinieze principalii
factori care afectează organizaţia din exterior. Se recomandă ca în analiza
mediului extern să se folosească partea a doua a metodei SWOT4, pentru a identifica oportunităţile
şi ameninţările la nivelul instituţiei. Clasificarea diferitelor tipuri de
impact ar putea fi însoţită de o a repartizare a factorilor externi, oferite de
metode PESTLE5.
Identificarea tuturor factorilor implicaţi şi a clienţilor este crucială pentru
a înţelege toate posibilele ameninţări care ar putea apărea pe viitor, iar în
acest sens ar putea fi folosită matricea factorilor implicaţi6.
4 SWOT - Strengths
(Puncte Forte), Weaknesses (Puncte Slabe), Opportunities (Oportunităţi) şi
Threats (Ameninţări).
5 PESTLE - factorii
Politici, Economici, Sociologici, Tehnologici, Legal (juridici) Environmental (de mediu) care afectează organizaţia.
6 Descrierea
matricei factorilor implicaţi este disponibilă în Manualul pentru elaborarea de
politic (www.sgg.ro/politici publice)
• Exemplu:
Dată fiind cantitatea mare de detalii aferente
acestei secţiuni, nu va fi oferit nici un exemplu. Se pot găsi exemple de
analiză a mediului extern prin cercetarea reurselor disponibile pe Internet cu
privire la strategii ca de exemplu:
1. Noua Zeelandă Ministry
of Foreign Affairs and Trade: Statement of Intent : http://www.mfat.govt,nz/about/oppu/soi/soiindex.html
2. Marea Britanie:
Foreign and Commonwealth Office : FCO Strategy : http://www.fco.Qov.uk/Files/kfile/fullintoriorities2006.Ddf
3. Irlanda :
Department of the Taoiseach (Prime Minister) : Strategy Statement: 2005 - 2007 http://www.taoiseach.gov.
ie/index.asp?docID=2097
6. Priorităţi pe termen mediu
• Ce?
Priorităţile pe termen mediu sunt sarcinile
(obiectivele, seturile de activităţi) cele mai importante ale ministerului care
trebuie îndeplinite într-un orizont mediu de timp. Nu ar trebui să existe mai
mult de 3 - 5 priorităţi. Aceste priorităţi dictează şi distribuţia resurselor
disponibile (financiare, umane şi de infrastructură), astfel încât, atunci când
se ajunge la etapa de implementare, să nu existe nici un fel de dispute cu
privire la prioritatea unui obiectiv sau altul. Stabilirea şi convenirea
acestor priorităţi pe termen mediu cad în responsabilitatea directă a
managementului de la nivelul instituţiei (mediu şi de top).
• Cum?
Definirea priorităţilor reprezintă o atribuţie a
grupului de management. Discuţia cu privire la posibilele priorităţi ar trebui
să se bazeze pe priorităţile definite de Programul de Guvernare, cele mai
importante documente de politică la nivel naţional, cum ar fi Planul Naţional
de Dezvoltare, Programul Naţional pentru implementarea Strategiei Lisabona,
precum şi cele mai importante documente de politică sectorială. Definiţiile
generale ale acestor documente la nivel înalt ar trebui transformate în
definiţii specifice sarcinilor relevante. S-ar putea să fie nevoie de mai multe
runde de discuţii cu privire la priorităţi - una la începutul procesului PSI, o
alta în momentul în care direcţiile de activitate sunt deja definite. De
asemenea, elaborarea componentei de programare bugetară a PSI ar putea conduce
la necesitatea de a relua discuţiile cu privire la priorităţi. Toate
informaţiile şi analizele pentru definirea priorităţilor posibile pe termen
mediu trebuie furnizate de Unitatea de Politici Publice a instituţiei, însă
decizia cu privire la priorităţile pe termen mediu trebuie luată de grupul de
Management. Propunerea cu privire la stabilirea priorităţilor trebuie
comunicată tuturor subgrupurilor sectoriale. In cazul unor dezacorduri majore
trebuie continuate discuţiile şi trebuie aduse argumente. Priorităţile pe
termen mediu nu ar trebui să reflecte restrictiv interese sectoriale înguste,
însă, în acelaşi timp, ele sunt inevitabil conectate cu toate direcţiile de
activitate relevante. Direcţiile de activitate formează imaginea tuturor
atribuţiilor şi responsabilităţilor definite în mandatul instituţiei.
• Exemplu:
Priorităţile pe termen mediu ale SGG sunt:
o Implementarea sistemului de planificare şi
coordonare a politicilor publice;
o Dezvoltarea sistemelor informatice şi a instrumentelor de
e-guvernare;
7. Direcţii de activitate
• Ce?
Această secţiune reflectă principalele domenii de
politici în care instituţia este activă. Nu intră în detalii, însă enunţă
principalele direcţii pe care instituţia trebuie să le dezvolte pentru a-şi
îndeplini declaraţia de viziune. Direcţiile de activitate sunt ca piesele unui
puzzle care, puse la un loc, formează imaginea tuturor lucrurilor definite în
mandatul instituţiei.
Intr-o situaţie ideală,
direcţiile de activitate ale ministerului vor coincide pe deplin cu domeniile
de politică publică pentru care este responsabil (singura excepţie de la regulă
este „managementul sectorial" sau „administraţia centrală"). Numărul
direcţiilor de activitate nu ar trebui să fie foarte fragmentat. Este
preferabil să nu existe mai mult de 5 - 7 direcţii de activitate, chiar în
ministerele care au un mandat mai extins.
Cel mai important obiectiv al sistemului de planificare
strategică în sine este de a combina procesele de planificare a politicii
publice, planificare a bugetului şi planificare a managementului. Principalul
instrument pentru a atinge acest obiectiv este dezvoltarea unei structuri
coerente de politici publice care să acopere toate domeniile subscrise
mandatului instituţiei şi, după aceea, să asigure restructurarea programelor
bugetare în conformitate cu structura acestor politici publice.
Atunci când se definesc direcţiile de activitate
trebuie să se ia în considerare că în Etapa a II-a a elaborării PSI, programele
bugetare vor fi subordonate direcţiilor de activitate. Definirea direcţiilor de
activitate trebuie să fie conformă cu amploarea unuia sau mai multor programe
bugetare. Chiar dacă programele bugetare nu sunt elaborate în detaliu în Etapa I, structurarea
corectă a direcţiei de activitate este pasul cel mai important în vederea
continuării structurării şi dezvoltării programelor bugetare. S-ar putea să
existe unul sau mai multe programe bugetare în cadrul unei singure direcţii de
activitate. Un program bugetar ar putea avea, în unele cazuri, mai multe
subprograme, însă nu pot exista programe bugetare care să intersecteze mai
multe direcţii de activitate. De asemenea, nu poate exista o direcţie de
activitate fără un program bugetar.
Politicile trans-sectoriale trebuie să fie clar
identificate şi separate pe direcţii individuale de activitate, evidenţiind în
mod clar rolul ministerelor în implementarea respectivei politici publice. In
cazul în care se identifică politici publice trans-sectoriale, trebuie să se
apeleze la Consiliile Interministeriale responsabile cu respectivul domeniu de
politică publică pentru a armoniza diviziunea sarcinilor între diferite
ministere cu rol de implementare.
Fiecare direcţie de activitate trebuie să fie formată
din mai multe secţiuni:
a. Situaţia actuală
Descrierea situaţiei fiecărei direcţii de activitate
trebuie să includă analiza situaţiei respectivei direcţii de activitate
(domeniu de politică publică), care să descrie rezultatele deja obţinute şi
principalele probleme ce trebuie rezolvate în viitor. Descrierea situaţiei
actuale ar trebui să includă o informaţie statistică cuantificată cu privire la
stadiul întregului domeniu de politică publică care este în sarcina respectivei
instituţii. Pe de o parte, acest lucru reprezintă un rezumat al stării de fapt
şi arată cifrele faţă de care se va măsura progresul înregistrat. Pe de altă
parte, oferă informaţii utile pentru analiza progresului înregistrat de sector
în trecut. Nu ar trebui folosiţi mai mult de 5 - 7 parametri.
Pentru a putea vedea dinamica domeniului de politică publică, ar trebui
oferite informaţii cu privire la o perioadă anterioară de cel puţin 5 ani.
Atunci când se aleg aceşti parametri trebuie să se ia în considerare faptul că
ei vor trebui măsuraţi şi în viitor, pentru a evalua progresul înregistrat.
b. Obiective
Fiecare direcţie de activitate are propriile obiective.
Atingerea acestor obiective ar crea o situaţie în care o parte a viziunii a
fost realizată. Aceste obiective sunt cuprinzătoare, însă trebuie să fie şi
evaluabile în acelaşi timp. Subgrupurile sectoriale au sarcina de a stabili
aceste obiective. Obiectivele sunt definite pentru fiecare direcţie de
activitate stabilită, pe baza analizei cercetărilor, datelor statistice şi a
documentelor de politică publică întocmite de subgrgrupul sectorial şi
prezentate spre aprobare grupului de Management.
c. Instituţiile subordonate, coordonate sau sub
autoritate şi rolul acestora
Această parte identifică toate instituţiile
subordonate, coordonate sau sub autoritatea ministerului (agenţii, autorităţi,
etc.) care au incidenţă într-o anumită direcţie de activitate şi descrie pe
scurt rolul acestora (în principal rezultatele aşteptate) în realizarea obiectivelor identificate.
d. Lista actelor normative relevante
Această parte oferă o listă a celor mai importante acte
normative care guvernează respectiva direcţie de activitate (domeniu de
politică publică). Relevanţa actelor normative prezentate la această secţiune
este evaluată la nivelul fiecărui minister. Dacă se consideră necesar, o listă
cu toate actele normative care guvernează domeniul respectiv poate fi anexată.
e. Documentele de politică publică existente
Această secţiune oferă informaţii cu privire la
documentele de politici publice adoptate de Guvern cu privire la respectiva
direcţie de activitate (domeniu de politică publică) începând din 2003.
Informaţiile ar trebui structurate după modelul de mai
jos:
Nr.
|
Titlul
documentului
de politică
publică
|
Adoptat de
către Guvern
|
Iniţiator
|
Stadiu
|
Disponibilitate
|
|
(Titlul întreg
al documentului)
|
(Data şi
numărul
Hotărârii de
Guvern);
|
(Numele
instituţiei care a
depus
documentul
spre
aprobare)
|
(Incă în
vigoare: Da /
Nu)
|
(Disponibil în
format
electronic:
Da / Nu)
|
In afara informaţiilor furnizate în această formă,
ministerele trebuie să elaboreze şi o schemă structurală în care toate
documentele identificate sunt aranjate în ordine ierarhică şi în care sunt
identificate legăturile dintre acestea.
f. Lista
documentelor de politică publică planificate
Această parte identifică documentele de politică
publică pe care ministerul intenţionează să le elaboreze în anul care urmează.
Lista trebuie să includă şi acele documente care au fost întocmite dar nu sunt
încă adoptate de către Guvern.
g. Descrierea programelor bugetare actuale
Această parte identifică prin ce programe bugetare este
finanţată direcţia de activitate, care este suma totală a alocărilor bugetare
şi cât reprezintă acesta (în %) din bugetul total al ministerului. Această
parte a PSI reprezintă doar un rezumat al informaţiilor referitoare la
programele bugetare elaborate în conformitate cu Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 1159 din 30 iulie 2004 pentru aprobarea Instrucţiunilor
privind conţinutul, forma de prezentare şi structura programelor elaborate de
ordonatorii principali de credite, în scopul finanţării unor acţiuni sau
ansamblu de acţiuni (Publicat în Monitorul Oficial nr. 1100 din 25 noiembrie
2004). Elaborarea acestei secţiuni a PSI este responsabilitatea departamentului de Buget al
instituţiei în cooperare cu UPP şi cu subgrupurile sectoriale. Versiunea finală
trebuie întocmită după definirea direcţiilor de activitate şi prezentată
grupului de Management.
• Cum?
Definirea direcţiilor de
activitate trebuie să urmeze după clarificarea mandatului prin analiza
întregului cadru legislativ care reglementează responsabilitatea şi funcţiile
instituţiei. Analiza trebuie realizată cu asistenţa tehnică a UPP şi prezentată
grupului de Management. Grupul de Management este organismul responsabil pentru
decizia finală referitoare la structurarea direcţiilor de activitate. De îndată
ce se ajunge la un acord cu privire la structura direcţiilor de activitate,
trebuie definite subgrupurile sectoriale şi trebuie numiţi oficialii
responsabili de dezvoltarea fiecărei direcţii de activitate. Descrierea
direcţiilor de activitate trebuie realizată de către subgrupuri şi prezentată
grupului de Management. Activitatea subgrupurilor sectoriale poate fi
reprezentată de o elaborare graduală a textelor şi de discuţii cu privire la
proiectele de texte. Se pot organiza şi sesiuni de brainstorming în cadrul
subgrupurilor sectoriale pentru a colecta opinii cu privire la posibila
structurare a programelor direcţiei de activitate. Strângerea şi analiza
tuturor materialelor elaborate trebuie asigurate de către UPP înainte ca
materialul să fie prezentat grupului de Management, pentru a evita posibilele
duplicări şi pentru a verifica dacă toate funcţiile mandatului sunt acoperite.
• Exemplu:
Direcţia de activitate Nr.1:
Planificarea şi implementarea politicii de reformă a
administraţiei publice în Letonia
a) Situaţia actuală
Activităţile sistematice cu privire la reforma
administraţiei publice au început în 1993, atunci când a fost restabilită Legea
cu privire la „Ordinea Cabinetului Miniştrilor", când au fost adoptate
Legea „Funcţiei Publice", Legea „Agenţiilor Publice", Legea
„Procesului Administrativ", Legea „Structurii Administraţiei Publice"
şi când au fost înfiinţate Ministerul Reformei, Şcoala de Administraţie Publică
şi Corpul Funcţionarilor Publici.
In 1995 s-a adoptat Conceptul de Reformă a
Administraţiei Publice din Letonia. De atunci, au existat mai multe schimbări
în instituţiile responsabile cu reforma administraţiei publice - Biroul pentru
Reforma Administraţiei Publice (1997 - 2000), Ministerul cu Atribuţii Speciale
în cadrul Reformei Administraţiei Publice şi Locale (1999 - 2000), Ministerul
cu Atribuţii Speciale în Reforma Administraţiei Publice (2000 - 2002). Din 2003
instituţia responsabilă cu această funcţie este Cancelaria de Stat.
Din 2001, principalul document de politică publică este
Strategia pentru Reforma Administraţiei publice 2001 - 2006 şi planul de
implementare al acesteia. Această strategie şi planul de implementare
guvernează următoarele domenii:
1) O administraţie publică unificată, cu obiective
clare şi orientată către viitor -îmbunătăţirea procesului de elaborare
a politicilor publice în domeniul administraţiei publice,
reforma instituţională a administraţiei publice, introducerea
planificării strategice în instituţii;
2) Management financiar şi bugetar stabil şi eficient
- introducerea planificării bugetare pe termen mediu;
3) Creşterea încrederii cetăţenilor în administraţia
publică şi implicarea publicului în procesul de administraţie publică -
asigurarea implicării publicului în elaborarea politicii publice;
4) Imbunătăţirea calităţii serviciilor publice -
reducerea obstacolelor administrative, dezvoltarea şi implementarea sistemelor
de management al calităţii;
5) Politica de personal în administraţia publică şi
dezvoltarea resurselor umane -îmbunătăţirea sistemului salarial, promovarea
calităţii educaţiei şi dezvoltării profesionale a persoanelor care lucrează în
administraţia publică, introducerea modelului de competenţă în managementul
resurselor umane.
Schimbări organizaţionale
Principalele elemente ale sistemului instituţional al
administraţiei publice sunt instituţiile administraţiei publice stipulate de
legislaţie, ierarhia acestora, competenţele, reglementările cu privire la
înfiinţarea şi funcţionarea lor, procedurile pentru elaborarea şi adoptarea
deciziilor. Scopul reformei instituţionale a administraţiei publice este de a
se asigura introducerea şi menţinerea de condiţii clare şi transparente pentru
funcţionarea şi finanţarea administraţiei publice şi pentru a desfiinţa
statutul juridic de „societate de stat non-profit cu răspundere limitată"
şi de „societate de stat non-profit pe acţiuni" care fuseseră folosite
intens în anii 90, pentru că acestea nu ofereau un regim suficient de
transparent al finanţării şi supervizării instituţiilor. Există încă probleme
cu ordinea instituţiilor financiare, planificarea inflexibilă a finanţelor, iar
sistemul trebuie îmbunătăţit.
Măsurarea performanţei
In 2000 a început dezvoltarea şi implementarea unui
sistem uniform de planificare şi coordonare a politicilor publice. „Ghidul de
Planificare a Politicilor Publice", care descrie principiile de bază
pentru dezvoltarea politicilor de acţiune, tipurile de documente de planificare
a politicilor publice şi ierarhia acestora au reprezentat baza pentru adoptarea
Regulamentului Guvernului nr. 111 „Reguli procedurale ale Cabinetului de
Miniştri" din 12 martie 2002. De atunci, toate documentele de planificare
a politicilor publice au cerinţe distincte comune cu privire la conţinutul
acestora - analiza situaţiei actuale, probleme principale existente şi
potenţiale, alternative de soluţii şi evaluarea impactului, precum şi evaluarea
impactului deciziei asupra bugetului de stat, rezultatele aşteptate, corelarea
cu alte documente de planificare a politicilor publice sau cu alte acte
normative, proceduri de raportare şi control. Atunci când s-a elaborat sistemul
s-a pus un accent special pe crearea şi implementarea unor proceduri de evaluare
a impactului politicii publice. Procesul a inclus şi introducerea unui mecanism
de adnotare care stipula că fiecare proiect de act normativ trebuie să fie
însoţit de o notă care să ofere un rezumat cu privire la importanţa proiectului
de act normativ, la impactul asupra situaţiei actuale şi asupra bugetului de
stat, conformarea la documentul de reglementare al UE şi opinia sectorului
non-guvernamental.
Reforma managementului financiar
Scopul reformei a fost de a implementa o politică
orientată către rezultate şi planificarea bugetară pe termen mediu, de a
îmbunătăţi calitatea procesului de luare a deciziilor cu privire la buget şi
transparenţa procedurilor. Planificarea bugetului pe termen mediu este un
proces care implică definirea priorităţilor de dezvoltare ale statului,
obiectivele şi strategia fiscală, obiectivele bugetare, direcţiile prioritare
de dezvoltare şi cheltuielile bugetului de stat pe termen mediu. Principalul
act normativ care reglementează acest proces este Instrucţiunea Guvernului nr.
8 „Proceduri pentru Planificarea Bugetului pe Termen Mediu" din 27 august
2002. Per ansamblu, procesul de implementare a bugetului pe termen lung şi
corelarea acestuia cu planificarea strategică reprezintă doar primul pas, fiind
necesară implementarea multor îmbunătăţiri.
Management administrativ mai eficient
Managementul calităţii în administraţia publică include
raportarea şi eficienţa ca principii fundamentale. Un serviciu de calitate
înseamnă disponibilitate (ore de lucru convenabile), o structură adecvată a
facilităţilor şi o atitudine responsabilă a angajaţilor, proceduri simple sau,
dimpotrivă, proceduri prea complicate şi alţi factori.
A fost iniţiată introducerea sistemelor de calitate în
administraţia publică. Pe 11 decembrie 2001, Cabinetul a adoptat Recomandările
nr. 1 „Cu privire la implementarea Sistemului de Management al Calităţii în
Instituţiile Administraţiei Publice". Aceste acte se bazează pe
recomandările Standardului ISO 9001:2000. Introducerea managementului calităţii
şi furnizarea de servicii de calitate este un proces voluntar - decizia de a
introduce sistemul de management al calităţii este luată de şeful unei
instituţii. Pentru a promova implementarea managementului calităţii în
instituţiile administraţiei publice s-a planificat elaborarea recomandărilor cu
privire la implementarea sistemului de management al calităţii prin prisma
experienţei câştigate de instituţiile administraţiei publice din Letonia şi din
ţările UE. Este planificat să se dezvolte un sistem de instruire pe teme legate
de managementul calităţii.
Schimbări în managementul resurselor umane
Resursele umane din administraţia publică au fost
grupate în mai multe „categorii" în conformitate cu relaţiile de muncă,
funcţiile, instituţiile, sistemele salariale, etc. In acelaşi timp, nu a
existat niciodată o soluţie conceptuală clară şi cuprinzătoare care să se
aplice tuturor angajaţilor din sectorul public. In 2005, în instituţiile de
stat erau angajaţi 27.061 funcţionari publici, din care 20.591 erau încadraţi
în funcţii publice speciale. In 2004, Cancelaria de Stat a început să dezvolte
un nou model pentru evaluarea performanţei în administraţia publică şi pentru
dezvoltarea resurselor umane. Acesta se bazează pe un sistem de competenţe -
atribuţiile administraţiei publice sunt grupate în anumite categorii (familii)
de posturi asociate (funcţii); fiecărei categorii îi sunt atribuite competenţe
şi cunoştinţe specifice şi există cerinţe referitoare la calificările necesare
pentru postul respectiv. Acest sistem de clasificare a posturilor poate fi
folosit ca bază metodologică pentru elaborarea în continuare a politicii de
dezvoltare a resurselor umane prin stipularea aptitudinilor şi cunoştinţelor
specifice necesare pentru anumite posturi şi grupuri de posturi asociate şi prin
includerea lor într-un sistem de evaluare a performanţei, precum şi prin
conceperea unor planuri pentru nevoile de instruire.
b) Obiective
Cancelaria de Stat încearcă, în cadrul competenţelor
sale, să obţină o administraţie publică guvernată de lege, organizată raţional,
orientată către dezvoltare, precum şi transparentă şi la dispoziţia
beneficiarilor.
c) Instituţiile subordonate şi rolul acestora
Şcoala de Administraţie Publică (SPA)
Funcţiunea generală a SPA este de a asigura şi coordona
procesul de instruire, de a dezvolta noi programe de instruire şi programa
generală pentru funcţionarii publici. Priorităţile programei sunt stabilite în
conformitate cu legea Funcţiei Publice de Stat, unde se stipulează că: datoria
permanentă a funcţionarilor publici este de a-şi actualiza expertiza şi
cunoştinţele profesionale, de a-şi îmbunătăţi aptitudinile şi capacităţile
pentru a beneficia de funcţia postului.
In conformitate cu nevoile
actuale ale diferitelor grupuri ţintă din funcţia publică, SPA a evidenţiat
câteva cursuri prioritare:
• Studii europene;
• Studii pentru prevenirea corupţiei;
• Elaborarea de legi şi reglementări;
• Managementul proiectelor;
• Planificarea strategică;
• Planificarea şi implementarea politicilor
publice;
• Rezultate.
Considerăm că cele mai eficiente sunt metodele de
instruire interactive - combinarea teoriei cu exemplele practice şi studiile de
caz. SPA oferă un catalog de peste 100 de cursuri de instruire. SPA angajează
aproximativ 100 de formatori.
d) Lista principalelor acte normative
• Legea structurii administrative
• Legea "Funcţiei Publice"
• Legea "Structurii Cabinetului de
Miniştri"
• Legea "Agenţiilor
Publice"
• ...
e) Documente de politici publice existente
Nr.
|
Titlul
documentului
de
politică
publică
|
Adoptat de
Guvern
|
Iniţiator
|
Stadiu
|
disponibilitate
|
1.
|
"Strategia pentru reforma
administraţiei publice 2001 -2006"
|
Hotărârea de Guvern Nr. 777 din 02.07.2001.
|
Secretariatul
Ministerului
cu Atribuţii
speciale în
Reforma
Administraţiei
Publice
|
In vigoare
|
Da
(disponibilă
în format
electronic)
|
2.
|
Strategie cu privire la "Reforma
salarială în sectorul public"
|
Hotărârea de Guvern Nr. 555 din 10.11.2004.
|
Ministerul de Interne şi
Administraţie Publică
|
In vigoare
|
Nu
(disponibilă
doar
pe hârtie)
|
3.
|
PPP "Cu privire la statutul
juridic al instituţiilor
publice în domeniul educaţiei,
sănătăţii şi asistenţei
sociale"
|
Hotărârea de Guvern Nr.123 din 29.06.2006.
|
Secretariatul General al Guvernului
|
In vigoare
|
Da
(disponibilă
în format
electronic)
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
…
|
f) Lista documentelor de politică publică planificate
• "Strategia de reformă a administraţiei
publice 2007 - 2013" .
• PPP "cu privire la
îmbunătăţirea sistemului de garanţii sociale în sectorul public"
• ...
g) Descrierea programelor bugetare actuale
Această direcţie de activitate este finanţată prin trei
programe bugetare.
Nr.
|
Program
bugetar
|
Total
alocări bugetare
(în RON)
|
% din
bugetul
total al
Cancelariei
de Stat
|
1.
|
Realizarea Politicii de Reformă a
Administraţiei Publice
|
56.000.000.000
|
5%
|
2.
|
Administraţia Funcţiei Publice de Stat
|
14.000.000.000
|
2,5%
|
3.
|
Şcoala de Administraţie Publică
|
9.000.000.000
|
1,7%
|
VI. Etapele recomandabile în elaborarea PSI
Această parte a Metodologiei oferă pe scurt câteva
sugestii cu privire la structurarea procesului de elaborare a PSI. Succesiunea
structurii formale a PSI nu reprezintă în mod necesar şi ordinea elaborării
diferitelor secţiuni ale PSI.
Este recomandabil să se înceapă elaborarea PSI cu
definirea (şi atingerea unui acord în acest sens în rândul managementului de
vârf) mandatului ministerului, deoarece va reprezenta cadrul general de
dezvoltare a direcţiilor de activitate.
Pentru a avea o abordare funcţională coerentă a
următoarelor secţiuni ale PSI trebuie realizată o analiză a mediului intern şi
extern.
Următoarea etapă este
identificarea tuturor responsabilităţilor (funcţiilor) ministerului şi
încercarea de a le grupa pe câteva direcţii mari de activitate (recomandabil nu
mai mult de 7). In mod ideal, aceste direcţii de activitate vor fi conforme cu
domeniile de politică publică pentru care instituţia este responsabilă.
De îndată ce au fost formulate diferitele direcţii de
activitate şi mandatul, este posibil să se treacă la elaborarea viziunii
instituţiei. Trebuie să se ia în considerare că această declaraţie de viziune
nu ar trebui să fie prea lungă, astfel încât toată lumea să şi-o poată aminti
şi să fie conştientă de existenţa ei.
După această etapă se poate începe elaborarea valorilor
comune ale instituţiei.
Priorităţile pe termen mediu ale instituţiei derivă din
viziune şi din analiza mediului intern şi extern. Priorităţile astfel
identificate şi definite trebuie luate în considerare, verificate şi, eventual,
ajustate atunci când se definesc direcţiile de activitate, precum şi în
procesul de întocmire a componentei de buget a PSI.
De îndată ce fundamentele (mandatul, viziunea, valorile
comune, priorităţile pe termen mediu şi direcţiile de activitate) PSI au fost
generate, este momentul să se facă o descriere detaliată a fiecărei direcţii de
activitate.
Condiţiile de monitorizare, evaluare şi raportare ar
trebui să identifice în mod clar unitatea responsabilă pentru toate aspectele
referitoare la elaborarea şi implementarea PSI şi să descrie procedurile care
trebuie urmate pentru a actualiza în permanenţă PSI. Aceasta este, de fapt,
ultima activitate care trebuie efectuată pentru a finaliza componenta de
management a PSI.
8. Monitorizarea, evaluarea şi raportarea
• Ce?
Această secţiune descrie procedurile de monitorizare,
evaluare şi raportare a rezultatelor implementării PSI. Trebuie să ofere o
legătură clară cu planul de lucru anual al instituţiei şi să identifice şi
„responsabilii" sau unitatea responsabilă care va fi răspunzătoare de
monitorizarea implementării sarcinilor stipulate de PSI, de evaluarea
progresului şi de raportarea succeselor şi eşecurilor către managementul de
vârf al ministerului.
Trebuie să se ţină seama de faptul că pentru a
monitoriza progresul, pentru a-l evalua şi pentru a-l raporta ulterior, PSI
trebuie să stipuleze un nivel corespunzător de detaliu, însă în acelaşi timp să
rămână un document strategic şi să ofere o privire de ansamblu, în sens mai
larg. Pe lângă alte lucruri, această parte a PSI trebuie să includă
următoarele:
• Periodicitatea colectării informaţiilor legate de
monitorizare;
• Periodicitatea depunerii rapoartelor la grupul de
Management;
• Unitatea responsabilă pentru colectarea
şi realizarea unui rezumat al informaţiilor.
• Cum?
Este recomandabil ca această parte a PSI să specifice
clar procedurile interne care determină condiţiile de monitorizare, evaluare şi
raportare.
Informaţia cu privire la implementarea şi realizarea
planului anual de activitate trebuie raportată de către Departamente, dar
procesată şi analizată de către UPP. Raportul cu privire la progresul
înregistrat, împreună cu eventualele sugestii referitoare la îmbunătăţirile
necesare, trebuie transmise grupului de Management spre discuţii şi aprobare.
PSI trebuie revizuit şi actualizat anual, iar procedura
de actualizare trebuie să urmeze imediat după acceptarea bugetului anual de
către Parlament. In Etapa I a
introducerii sistemului de planificare strategică, această revizuire anuală nu
trebuie să conducă la schimbări esenţiale, deoarece definiţia direcţiilor de
activitate şi programele bugetare relevante vor fi definite în termeni mai
generali iar schimbările în structura finanţării nu vor conduce automat la
eventuale schimbări ale indicatorilor de performanţă.
După implementarea Etapei a II-a şi elaborarea
componentei de programare bugetară, revizuirea anuală ar putea conduce la
schimbări mai importante în definirea rezultatelor aşteptate şi a indicatorilor
de performanţă. Trebuie ţinut cont că schimbările din cursul unui an ar putea
conduce şi la schimbări pe termen mediu. Acest lucru înseamnă că PSI trebuie
actualizat până la sfârşitul fiecărui an.
VII. Paşii următori
Prima etapă a introducerii sistemului de planificare
strategică trebuie finalizată până la 01 iunie 2007.
Pentru a atinge acest obiectiv
trebuie implementate mai multe activităţi:
o Grupurile de Management din toate instituţiile
trebuie să fie organizate până
pe data de 30 ianuarie 2007;
o UPP din SGG va furniza asistenţă metodologică
tuturor ministerelor şi va organiza întâlniri lunare cu
oficialii responsabili din ministere pentru a face schimb
de cele mai bune practici şi pentru a rezolva orice
probleme care apar;
o Raportul interimar cu privire la introducerea
primei etape a sistemului de planificare strategică ar
trebui întocmit şi prezentat la Şedinţa Pregătitoare de UPP din SGG până la 15 mai 2007;
o Metodologia cu privire la sistemul de
rezultate şi indicatori de performanţă trebuie întocmită de UPP din SGG până la 1 mai 2007;
Această Metodologie trebuie actualizată de îndată ce
Ministerul Finanţelor Publice va fi întocmit toată documentaţia necesară pentru
introducerea pe scară largă a CCTM şi a bugetarii pe programe pentru a garanta
implementarea celei de-a doua etape a introducerii sistemului de planificare
strategică, care va corela planificarea politicilor publice cu procesul de
întocmire a bugetului.