HOTARARE Nr.
1757 din 6 decembrie 2006
privind modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.538/2003 pentru organizarea si
functionarea Garzii Financiare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1030 din 27 decembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 2, art. 3 alin. (3) şi al art. 13 alin. (2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.538/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie
2004, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Garda Financiară este instituţie publică
de control, cu personalitate juridică, care exercită controlul operativ şi
inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte
din domeniul economic, financiar şi vamal, cele care au ca efect evaziunea şi
frauda fiscală, organizată ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale în subordinea Ministerului Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală."
2. La articolul 2,
alineatele (1), (3), (4) şi (5) vor avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Garda Financiară este condusă de un
comisar general, funcţionar public, numit în condiţiile legii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) Comisarul general reprezintă Garda Financiară în
relaţiile cu terţii, numeşte, angajează, promovează, sancţionează şi eliberează
din funcţii personalul din structura Gărzii Financiare, potrivit legii, cu
avizul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pentru
funcţiile de conducere.
(4) Comisarul general asigură, prin deciziile luate,
îndeplinirea corespunzătoare a atribuţiilor ce revin Gărzii Financiare potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare şi răspunde în faţa ministrului finanţelor
publice şi a preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de
întreaga activitate desfăşurată de unităţile din structura Gărzii Financiare.
(5) Comisarul general este ajutat în activitate de 3 comisari generali adjuncţi. In absenţa
comisarului general, Garda Financiară este reprezentată de unul dintre
comisarii generali adjuncţi, pe baza mandatului expres dat prin decizie de
comisarul general. Comisarii generali adjuncţi sunt numiţi prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
3. La articolul 3, alineatul
(3) va avea următorul cuprins:
„(3) Numărul total de posturi pentru Garda Financiară
este de 1.005, din care 120 de posturi pentru aparatul Comisariatului general."
4. La articolul 3, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) Incepând cu
data de 1 ianuarie 2007, numărul total de posturi pentru Garda Financiară este
de 1.305, din care 150 pentru aparatul Comisariatului general, prin preluarea
unui număr de 300 de posturi vacante din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice, al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor
subordonate acestora. Posturile sunt alocate funcţiilor publice specifice şi
generale şi personalului contractual, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Ministerul Finanţelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi
Garda Financiară vor stabili, pe bază de protocol, posturile care vor fi
preluate de Garda Financiară."
5. La articolul 3,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Numărul de posturi pentru fiecare comisariat
regional şi pentru Comisariatul Municipiului Bucureşti se distribuie din
numărul total prevăzut la alin. (31), prin decizie a comisarului general, cu
avizul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
6. La articolul 4,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Comisariatul general are structura organizatorică
prevăzută în anexa nr. 2. In cadrul diviziilor se pot organiza servicii,
birouri, compartimente funcţionale, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 2,
prin decizie a comisarului general, cu avizul preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală."
7. La articolul 5,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Comisariatele regionale se organizează
ca unităţi zonale care coordonează, din punct de vedere administrativ şi în
vederea exercitării atribuţiilor de ordonator terţiar de credite, în limita
competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gărzii
Financiare, activitatea secţiilor arondate. Numărul comisariatelor regionale şi
secţiile judeţene arondate fiecărui comisariat regional sunt prevăzute în anexa
nr. 2. Sediile comisariatelor regionale, al Comisariatului Municipiului
Bucureşti şi ale secţiilor judeţene arondate sunt prevăzute în anexa nr.
3."
8. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
„Art. 7. - Prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Gărzii Financiare, aprobat prin ordin al ministrului finanţelor
publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, se stabilesc relaţiile
de coordonare, colaborare şi răspundere pentru toate structurile Gărzii
Financiare."
9. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Secţiile judeţene se organizează ca unităţi
fără personalitate juridică, în subordinea Comisariatului general, arondate din
punct de vedere administrativ comisariatelor regionale şi Comisariatului
Municipiului Bucureşti, conform anexei nr. 2."
10. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Comisarii din comisariatele regionale,
Comisariatul Municipiului Bucureşti şi ai secţiilor judeţene au competenţă de
control pe teritoriul judeţului în care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Din dispoziţia comisarului general sau cu aprobarea
scrisă a acestuia, la cererea comisarilor-şefi, pentru anumite operaţiuni de
control, pot participa comisari din oricare dintre comisariatele regionale,
Comisariatul Municipiului Bucureşti şi din oricare dintre secţiile judeţene, In
situaţiile operative care nu suportă amânare, aprobarea scrisă poate fi
obţinută ulterior începerii controlului."
11. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Atribuţiile Gărzii Financiare, stabilite
potrivit legii, se aduc la îndeplinire de către comisarii Gărzii Financiare, cu
respectarea deontologiei funcţionarilor publici învestiţi cu exerciţiul
autorităţii publice.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale Garda Financiară
efectuează controlul operativ şi inopinat, sub forma controlului curent sau
tematic, după caz, cu privire la:
a) participarea, cu personal propriu sau în colaborare
cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la
acţiuni de depistare şi de combatere a activităţilor ilicite care generează
fenomene de evaziune şi fraudă fiscală;
b) respectarea normelor de comerţ, urmărind
prevenirea, depistarea şi înlăturarea operaţiunilor ilicite;
c) modul de producere, depozitare, circulaţie şi
valorificare a bunurilor în toate locurile şi spaţiile în care se desfăşoară
activitatea operatorilor economici;
d) respectarea actelor normative în scopul
prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de
lege, conform competenţei materiale.
(3) Garda Financiară poate, la solicitarea
procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie
încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează,
întocmind procese-verbale care constituie mijloace de probă, potrivit
legii."
12. La articolul 11, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru perfecţionarea personalului Gărzii
Financiare, susţinerea tematică la diferite acţiuni organizate de Garda
Financiară sau la invitaţia organismelor similare din alte state, comisarul
general desemnează persoanele competente, cu acordul ministrului finanţelor
publice."
13. La articolul 11, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Comisarii nou-angajaţi vor efectua un curs de
pregătire profesională specifică în cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă.
Durata cursului, programa de studiu şi modalitatea de evaluare a cunoştinţelor
dobândite se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gărzii
Financiare."
14. La articolul 18, alineatul (3) va avea umătorul cuprins:
„(3) Numărul maxim de autoturisme şi mijloace de
transport speciale pentru comisariatele regionale, Comisariatul Municipiului
Bucureşti şi secţiile judeţene se aprobă prin decizie a comisarului general, cu
încadrarea în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 6."
15. La articolul 19, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Garda Financiară prevede, în bugetul de venituri
şi cheltuieli, cheltuieli pentru manipularea, transportul şi depozitarea
mărfurilor sau bunurilor supuse confiscării."
16. Modelul insignei
metalice înseriate, pe suport din piele, ataşabilă la uniformă, modelul
legitimaţiei de control şi modelul ordinului de serviciu, prevăzute la punctele
4.5, 4.7 şi 4.9 din anexa nr. 4, se înlocuiesc cu modelele prevăzute în anexa
nr. 1 la prezenta hotărâre.
17. Anexele nr. 1, 5 şi 6 se înlocuiesc cu anexele
nr. 2, 3 şi 4 la prezenta hotărâre.
Art. II. - In termen de
3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri se va elabora
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gărzii Financiare şi se va publica
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Se
autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările
corespunzătoare în structura bugetului acestuia.
Art. IV. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.538/2003 pentru organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 8 ianuarie 2004, cu modificările şi completările aduse
prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1*)
MODELUL
insignei metalice înseriate, pe suport din piele,
ataşabilă la uniformă
MODELUL
legitimaţiei de control
MODELUL
ordinului de serviciu
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 21)
(Anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 1.538/2003)
Numărul maxim de posturi = 1.005, din care 120 în
cadrul Comisariatului general*
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A GĂRZII FINANCIARE
NOTA: Diviziile se organizează la nivel de direcţie.
* Incepând cu 01.01.2007 numărul
maxim de posturi = 1.305, din care 150 in cadrul Comisariatului General
1) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr.
1.538/2003)
NORME METODOLOGICE
privind constituirea şi utilizarea fondului de
stimulente stabilit în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind
organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr.
132/2004,cu modificările şi completările ulterioare
CAPITOLUL I
Sursele de constituire a fondului de stimulente
Art. 1. - Fondul de stimulente se constituie, potrivit
art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind
organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, în procent de 15% din sumele
încasate pentru bugetul statului ca urmare a controlului, reprezentând amenzi
şi sume confiscate, şi în procent de 7% din sumele provenite din valorificarea
bunurilor rezultate din confiscări, după deducerea cheltuielilor efectuate în
scopul valorificării acestora.
Art. 2. - Prin bunuri
confiscate şi intrate în proprietatea privată a statului, în sensul prevederilor art. 1, se înţelege bunurile care au făcut
obiectul confiscării pe baza proceselor-verbale sau a actelor de control ale
Gărzii Financiare şi care au fost valorificate potrivit Ordonanţei Guvernului
nr. 128/1998 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a
bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a
statului, republicată, inclusiv bunurile abandonate în timpul controlului.
Art. 3. - Sumele în valută provenite din sursele
prevăzute la art. 1 se evaluează în lei, la cursul de schimb practicat de Banca
Naţională a României în ziua în care acestea au devenit proprietatea statului.
Art. 4. - Bunurile confiscate reprezentând arme,
muniţii, echipament militar, produse şi materiale explozive, stupefiante,
obiecte de patrimoniu, precum şi alte bunuri similare se predau de organele
Gărzii Financiare şi se valorifică în condiţiile legii; sumele obţinute din
valorificarea acestor bunuri nu se constituie în fond de stimulente.
CAPITOLUL II
Evidenţierea fondului de stimulente
Art. 5. - Fondul de stimulente se constituie şi se
evidenţiază astfel:
a) la nivelul comisariatelor
regionale şi al Comisariatului Municipiului Bucureşti, din sumele provenite din
activitatea proprie, precum şi din cea a secţiilor judeţene arondate ale Gărzii
Financiare, reflectate distinct pe fiecare entitate care Ie-a creat;
b) la nivelul Comisariatului
general al Gărzii Financiare, din sumele provenite din activitatea proprie şi
distinct din virarea, până la data de 15 a lunii curente pentru luna
anterioară, a unei cote de 10% din fondul lunar constituit de comisariatele
regionale şi Comisariatul Municipiului Bucureşti din activitatea proprie şi a
secţiilor arondate.
Art. 6. - Sumele constituite în condiţiile prevăzute la
art. 5 lit. a) şi b) se evidenţiază distinct, în analitic, pe fiecare entitate
care Ie-a creat, inclusiv pe secţiile judeţene ale Gărzii Financiare.
Art. 7. - Sumele provenite din sursele prevăzute la
art. 1 vor fi virate de administraţiile finanţelor publice şi, respectiv, de
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili către comisariatele
regionale şi Comisariatul Municipiului Bucureşti sau Comisariatul general al
Gărzii Financiare. Comisarii şefi ai comisariatelor regionale şi al
Comisariatului Municipiului Bucureşti, inclusiv comisarii şefi ai secţiilor
judeţene, vor urmări modul de colectare, evidenţiere şi utilizare a fondului de stimulente constituit.
CAPITOLUL III
Modul de utilizare a fondului de stimulente
Art. 8. - Utilizarea sumelor constituite la nivelul
fiecărei entităţi se face pe baza următoarelor criterii de repartizare:
a) contribuţia directă şi efectivă, realizată cu
respectarea normelor legale şi a îndatoririlor specifice, la atragerea de
venituri suplimentare la bugetul de stat prin descoperirea faptelor de evaziune
şi/sau de fraudă fiscală şi declanşarea măsurilor de recuperare a sumelor datorate;
b) îndeplinirea cu competenţă şi profesionalism a
atribuţiilor de control, având drept rezultat identificarea faptelor şi actelor
prin care contribuabilii se sustrag de la plata taxelor, impozitelor şi a
celorlalte contribuţii datorate;
c) depistarea mijloacelor
folosite şi a manoperelor utilizate pentru încălcarea sau nerespectarea
dispoziţiilor legale care reglementează obligaţiile fiscale ale
contribuabililor;
d) îndeplinirea cu probitate a îndatoririlor de
serviciu, executarea cu promptitudine, seriozitate şi
bună-credinţă a operaţiunilor de control;
e) aportul personal la realizarea obiectivelor
compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea persoana respectivă;
f) asumarea responsabilităţii şi a riscurilor pentru
executarea misiunilor de control cu grad accentuat de pericol, menite să reducă
sau să elimine acte ori fapte ilicite din domeniile de activitate de competenţa
Gărzii Financiare;
g) organizarea corespunzătoare a programului de
lucru, însuşirea şi aplicarea normelor legale care stabilesc competenţele
Gărzii Financiare;
h) contribuţia efectivă a personalului care participă
la activitatea de valorificare a bunurilor confiscate la îndeplinirea
atribuţiilor ce îi sunt stabilite;
i) semnalarea deficienţelor de reglementare şi a
domeniilor de activitate în care se produc acte sau fapte ilicite şi formularea
de propuneri concrete de îmbunătăţire a cadrului normativ;
j) adoptarea unei conduite demne, a unui comportament
civilizat, păstrarea integrităţii şi a simţului civic, implicarea în
descoperirea şi combaterea oricărei manifestări ilicite în domeniile de
activitate de competenţa Gărzii Financiare.
CAPITOLUL IV
Repartizarea şi acordarea stimulentelor
Art. 9. - Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de
cel mult 3 salarii de bază lunare brute pentru toate
categoriile de personal din structura Gărzii Financiare, în baza criteriilor
stabilite la art. 8.
Art. 10. - Pentru contribuţii de valoare la
descoperirea unor acte şi/sau fapte de evaziune şi/sau de fraudă fiscală,
îmbunătăţirea activităţii Gărzii Financiare, eficientizarea actului de control,
perfecţionarea cadrului normativ în aceste domenii, preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală poate acorda stimulente peste nivelul
prevăzut la art. 9.
Art. 11. - Sunt competenţi să
acorde stimulente, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, pentru personalul prevăzut la art. 10 şi pentru:
- comisarul general al Gărzii Financiare;
- comisarii generali adjuncţi
şi comisarii şefi ai comisariatelor regionale şi cel al Comisariatului
Municipiului Bucureşti, la propunerea comisarului general;
b) comisarul general al Gărzii Financiare, pentru:
- comisarii şefi de secţie, comisarii-şefi adjuncţi
din cadrul comisariatelor regionale şi cel al Comisariatului Municipiului
Bucureşti, la propunerea comisarilor generali adjuncţi;
- comisarii şefi de divizie, şefii de serviciu şi
şefii de birou din aparatul Comisariatului general al Gărzii Financiare, precum
şi personalul de execuţie din cadrul Comisariatului general al Gărzii
Financiare, la propunerea şefilor ierarhici ai acestora;
c) comisarii şefi ai comisariatelor regionale, al
Comisariatului Municipiului Bucureşti şi ai secţiilor judeţene, pentru
personalul de execuţie din cadrul comisariatelor regionale, Comisariatului
Municipiului Bucureşti şi secţiilor judeţene, la propunerea şefilor ierarhici.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 12. - Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală poate dispune, în cazuri temeinic justificate,
redistribuirea unor fonduri de stimulente între entităţile care au contribuit
la realizarea acestora, în aplicarea prevederilor cap. III.
Art. 13. - Plata stimulentelor aprobate se face de
regulă în cursul lunii curente, pentru luna expirată.
Art. 14. - Sumele reprezentând fondul de stimulente,
rămase neutilizate la sfârşitul lunii, respectiv al anului, se reportează lunar
şi anual şi sunt utilizate cu aceeaşi destinaţie.
Art. 15. - Evidenţierea în contabilitate a operaţiilor
de constituire si utilizare a fondurilor de stimulente se efectuează potrivit Instrucţiunilor privind
aplicarea planului de conturi pentru instituţiile publice.
Art. 16. - Stimulentele nu fac parte din salariul de
bază, nu se suportă din fondul de salarii, iar asupra acestora nu se calculează
contribuţia de asigurări sociale de stat şi contribuţia pentru ajutorul de
şomaj. Stimulentele acordate personalului se impozitează în condiţiile legii.
Art. 17. - Sumele existente în soldurile fondurilor de
stimulente constituite până la data intrării în
vigoare a prezentelor norme metodologice se includ în noul fond de stimulente
şi se utilizează potrivit prevederilor acestora.
Art. 18. - Sumele incluse în fondul de stimulente cu
încălcarea prevederilor legale privind constituirea acestora vor fi deduse din
fondul existent sau constituit în perioada următoare şi vor fi virate la
bugetul de stat. In cazul în care, ulterior constituirii şi utilizării fondului
de stimulente, instanţele judecătoreşti au pronunţat hotărâri definitive şi
irevocabile de anulare a sancţiunilor contravenţionale cu amendă sau a măsurilor
de confiscare a bunurilor, sumele astfel constituite se deduc din fondul de
stimulente şi vor avea destinaţia stabilită de lege.
Art. 19. - Personalul însărcinat cu exercitarea
controlului financiar preventiv din cadrul Comisariatului general al Gărzii
Financiare, al comisariatelor regionale şi al Comisariatului Municipiului
Bucureşti are obligaţia să verifice corecta constituire şi utilizare a fondului
de stimulente şi să nu permită constituirea şi, după caz, plata sumelor
încasate cu încălcarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ANEXA Nr. 4*)
(Anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr.
1.538/2003)
NUMĂRUL MAXIM
de autoturisme, mijloace de transport speciale şi consumul lunar de carburanţi aprobat
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat (bucăţi)
|
Consumul maxim lunar de
carburanţii aprobat
|
Autoturisme pentru transportul comisarilor în operaţiuni
specifice de control
Microbuze persoane
Ambarcaţiuni fluviale:
-cu o capacitate de 4 locuri
plus echipaj
-cu o capacitate de 8-10 locuri
plus echipaj
|
497
3
1
1
|
400 litri/autovehicul
400 litri/autovehicul
800 litri/ambarcatiune
1000 litri/ambarcatiune
|
TOTAL: 502
|
NOTĂ:
1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea,
transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai
cu aprobarea comisarului general al Gărzii Financiare.
2. Nu se consideră depăşiri la consumul normat la
mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
carburantului normat în raport cu numărul de mijloace de transport aprobat
pentru Garda Financiară.
3. Numărul de autoturisme achiziţionate în perioada
1991-2005 este de 300, din care 171 sunt fabricate în perioada 1988-2000 şi
îndeplinesc condiţiile de casare, urmând a fi scoase din uz şi înlocuite prin
achiziţii în perioada imediat următoare.
4. Personalul navigant si de întreţinere al ambarcaţiunilor fluviale va fi prevăzut in statul de
funcţii aprobat.
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.