HOTARARE Nr.
17 din 23 august 2006
privind informatiile
continute in materiale publicitare referitoare la fondurile de pensii
facultative si administratorii acestora
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 589 din 27 august 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează conţinutul
materialelor publicitare referitoare la fondurile de pensii facultative şi
administratorii acestora.
Art. 2. -In înţelesul prezentei norme, prin material publicitar se înţelege orice
informaţie sau document (cum ar fi: pliant, broşură, scrisoare, comunicat etc.)
transmis prin orice mijloace de comunicare (cum ar fi: radio, televiziune,
telefon, fax, poştă, poştă electronică, internet etc), care are ca scop atât
atragerea de participanţi având impact asupra deciziei acestora de aderare la
un fond de pensii facultative, cât şi menţinerea calităţii de participant la un
fond de pensii facultative.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Conţinutul materialelor publicitare
Art. 4. - Informaţiile conţinute într-un material
publicitar vor respecta următoarele principii:
a) informaţiile cuprinse în materialele publicitare
despre fondul de pensii facultative sau administrator vor fi clare, corecte şi
conforme cu cele cuprinse în prospectul schemei de pensii facultative;
b) mesajul transmis prin intermediul materialului
publicitar va fi formulat astfel încât să nu inducă în eroare participanţii;
c) toate materialele
publicitare vor fi difuzate în limba română.
Art. 5. - (1) Materialul publicitar va conţine cel
puţin următoarele informaţii:
a) denumirea completă a fondului de pensii facultative
şi a administratorului;
b) adresa poştală sau adresa de website ori numărul de
telefon ale administratorului fondurilor de pensii;
c) denumirea depozitarului activelor financiare ale
fondului de pensii facultative.
(2) Orice trimitere la performanţele anterioare ale
fondului de pensii facultative sau ale administratorului va conţine în mod
obligatoriu următoarea declaraţie: „Performanţele anterioare nu reprezintă o
garanţie a realizărilor viitoare."
(3) Dacă sunt publicate performanţe anterioare ale
fondului de pensii facultative sau ale administratorului, acestea vor fi
aferente unei perioade de cel puţin un an, la data publicării.
Pentru fondurile de pensii facultative autorizate de
mai puţin de un an, performanţele publicate vor fi aferente unei perioade de
cel puţin un semestru/trimestru, după caz.
(4) Dacă informaţiile prevăzute la alin. (3) sunt
conţinute în materiale publicitare tipărite, precum şi în cele difuzate prin
intermediul televiziunii sau al internetului, se vor indica şi sursele de
provenienţă ale acestora.
Art. 6. - (1) In materialul
publicitar tipărit toate informaţiile vor fi scrise astfel încât mesajul să fie
lizibil.
(2) In materialul publicitar difuzat prin mijloace
audio toate informaţiile vor fi prezentate cu aceeaşi viteză şi acelaşi volum.
(3) Materialul publicitar difuzat
prin intermediul televiziunii şi al internetului va fi realizat în conformitate
cu prevederile alin. (1) Şi
(2).
Art. 7. -In cuprinsul materialelor publicitare sunt
interzise:
a) estimări sau prognoze privitoare la performanţele
viitoare ale fondului de pensii facultative sau ale
administratorului;
b) comparaţii între diferite fonduri de pensii
facultative sau între diferiţi administratori;
c) folosirea sintagmelor „rezultat garantat",
„câştig garantat" sau a oricăror alte formulări care pot crea aparenţa de
garantare a unui câştig;
d) formulările de genul „cea mai mare societate de
administrare a fondurilor de pensii", „cea mai bună schemă facultativă de
pensii", „cel mai performant fond" şi/sau altele asemănătoare;
e) utilizarea declaraţiilor participanţilor anteriori,
prezenţi sau potenţiali.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 8. -Administratorii vor depune materialul
publicitar, în copie, spre informare, la Comisie cu cel puţin 24 de ore înainte
de transmiterea acestuia spre prima difuzare.
Art. 9. - (1) Difuzarea
oricărui material publicitar prevăzut la art. 2 în legătură cu un fond de
pensii facultative sau cu un administrator, înainte ca fondul de pensii şi
administratorul să fie autorizaţi de către Comisie, este interzisă.
(2) Difuzarea de materiale
publicitare înainte de publicarea prospectelor schemelor de pensii facultative
autorizate de către Comisie este interzisă.
Art. 10. - Neexecutarea sau executarea
necorespunzătoare a obligaţiilor care rezultă din Lege sau din prezenta normă
se sancţionează cu retragerea autorizaţiei de administrare potrivit
prevederilor art. 38 lit. c) din Lege.
*) Republicată în temeiul art. II
din Norma nr. 27/2007 pentru modificarea şi
completarea Normei nr. 5/2006 privind informaţiile conţinute în materiale
publicitare referitoare la fondurile de pensii facultative şi administratorii
acestora, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private nr. 58/2007, publicată în acest număr al Monitorului Oficial al
României, Partea I, la p. 30.
Norma nr. 5/2006 a fost aprobată prin Hotărârea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 17/2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 766 din
8 septembrie 2006.