HOTARARE Nr. 16 din 8 noiembrie 2004
privind contestarea neinregistrarii candidaturii domnului Eugeniu Dragos Petria
pentru functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1051 din 12 noiembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
La data de 6 noiembrie 2004 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 60/CT
din 6 noiembrie 2004, formulata de domnul Eugeniu Dragos Petria impotriva
Hotararii Biroului Electoral Central nr. 20 din 25 octombrie 2004, prin care
s-a respins cererea de inregistrare a candidaturii sale pentru functia de
Presedinte al Romaniei la alegerile din 28 noiembrie 2004, precum si de
inregistrare a semnului electoral.
Contestatia formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.
629F/2004.
Potrivit dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, contestatiile
se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea numai a judecatorilor
Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
In motivarea contestatiei, domnul Eugeniu Dragos Petria sustine ca
Hotararea Biroului Electoral Central de neinregistrare a candidaturii sale la
functia de Presedinte al Romaniei este netemeinica si nelegala. Contestatorul
arata ca a solicitat numai inregistrarea semnului sau electoral, iar, in
conditiile in care toti candidatii aveau termen la data de 29 octombrie 2004
pentru a depune liste de sustinatori semnate, Biroul Electoral Central nu putea
sti ca acestea nu vor fi depuse pana in ultima zi a termenului. Considera ca
rezolvarea legala era sa se accepte sau sa se respinga semnul electoral
imediat, in aceeasi zi, iar abia la expirarea termenului pentru depunerea
listelor de sustinatori sa se respinga si candidatura.
Totodata, autorul contestatiei sustine ca a depus la Biroul Electoral
Central declaratia de avere, precum si declaratia autentificata privind
neapartenenta sa ca agent ori colaborator al organelor de securitate si ca
aceasta din urma nu i-a fost primita intrucat Biroul Electoral Central se
pronuntase deja asupra cererii sale.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 28
din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei coroborat cu art.
113 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
solicita respingerea contestatiei, aratand ca petentul nu a indeplinit
conditiile prevazute de lege pentru inregistrarea candidaturii sale si a
semnului electoral.
CURTEA,
examinand contestatia formulata de domnul Eugeniu Dragos Petria impotriva
Hotararii Biroului Electoral Central nr. 20 din 25 octombrie 2004, in raport cu
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, vazand concluziile reprezentantului Ministerului
Public, precum si actele depuse la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 146 lit. f) din Constitutie, republicata, ale
art. 37 si 38 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 11 alin.
(3) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constitutionala este competenta sa
solutioneze contestatia privind neinregistrarea candidaturii domnului Eugeniu
Dragos Petria pentru functia de Presedinte al Romaniei.
In conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 370/2004,
propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se fac in scris
si vor fi primite numai daca:
"a) sunt semnate de conducerea partidului sau a aliantei politice ori
de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, dupa caz, de candidatul
independent;
b) cuprind prenumele si numele, locul si data nasterii, starea civila,
domiciliul, studiile, ocupatia si profesia candidatului si precizarea ca
indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a candida;
c) sunt insotite de declaratia de acceptare a candidaturii, scrisa, semnata
si datata de candidat, de declaratia de avere, de o declaratie autentica, pe
propria raspundere, potrivit legii penale, privind apartenenta sau
neapartenenta ca agent ori colaborator al organelor de securitate, ca politie
politica, precum si de lista sau listele sustinatorilor, al caror numar nu
poate fi mai mic de 200.000 de alegatori."
Potrivit dispozitiilor art. 13 alin. (1) din aceeasi lege, "Semnele electorale
se declara la Biroul Electoral Central o data cu depunerea candidaturii".
Propunerea de candidatura formulata de domnul Eugeniu Dragos Petria nu
indeplineste nici una dintre conditiile obligatorii prevazute la art. 9 alin.
(2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Astfel, cererea de depunere a candidaturii inregistrata de contestator la
Biroul Electoral Central la data de 22 octombrie 2004 nu este insotita de
declaratia de avere, de declaratia privind apartenenta sau neapartenenta ca
agent ori colaborator al organelor de securitate, ca politie politica, si nici
de lista cu cel putin 200.000 de sustinatori cu drept de vot.
Sustinerea contestatorului in sensul ca a depus la Biroul Electoral Central
declaratia de avere nu poate fi primita, fiind o afirmatie nedovedita. De
asemenea, nu poate fi primita nici sustinerea contestatorului in sensul ca a
prezentat Biroului Electoral Central declaratia autentica privind neapartenenta
sa ca agent sau colaborator al organelor de securitate, cata vreme prezentarea
acestui document s-a realizat, potrivit chiar propriei afirmatii, ulterior
pronuntarii Biroului Electoral Central cu privire la inregistrarea
candidaturii.
In ceea ce priveste semnul electoral depus de petent, acesta nu putea fi
inregistrat decat o data cu depunerea candidaturii in conditiile prevazute de
lege. Or, asa cum s-a aratat, petentul nu a indeplinit, la data la care a
solicitat Biroului Electoral Central inregistrarea candidaturii sale,
conditiile prevazute de art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004. In
aceasta situatie, inregistrarea semnului electoral nefiind un act de sine
statator, ci dependent de admiterea cererii de depunere a candidaturii,
hotararea de respingere a inregistrarii este legala.
Avand in vedere dispozitiile legale citate si situatia mai sus aratata,
rezultata din actele dosarului, Curtea Constitutionala constata ca
neinregistrarea de catre Biroul Electoral Central a candidaturii domnului
Eugeniu Dragos Petria si a semnului electoral depus de acesta este legala, iar
contestatia formulata impotriva hotararii de neinregistrare este nefondata,
urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. f) din Constitutie,
republicata, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 18, 37 si 38 din Legea nr.
47/1992, republicata, precum si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind neinregistrarea candidaturii domnului Eugeniu
Dragos Petria pentru functia de Presedinte al Romaniei.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu