HOTARARE Nr.
1563 din 1 noiembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea
sistemului de transport feroviar de mare viteza si a Hotararii Guvernului nr.
850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional
din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 971 din 5 decembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003 privind interoperabilitatea
sistemului de transport feroviar de mare viteză, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 18
din 9 ianuarie 2004, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre are ca obiect
stabilirea condiţiilor care trebuie îndeplinite pentru realizarea
interoperabilităţii pe teritoriul României, aferentă sistemului de transport
feroviar transeuropean de mare viteză prevăzut în anexa nr. 1. Aceste condiţii
privesc proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, înnoirea,
exploatarea şi întreţinerea pentru părţile acestui sistem puse în funcţiune
după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, precum şi calificarea şi
condiţiile de sănătate şi siguranţă ale personalului care participă la
exploatarea sa.
(2) Indeplinirea acestui obiectiv trebuie să conducă la
definiţia unui nivel optim de armonizare tehnică şi să ofere posibilitatea:
a) de a facilita, îmbunătăţi
şi dezvolta serviciile din transportul feroviar internaţional pe teritoriul
României şi cu ţări terţe;
b) de a contribui la crearea treptată a pieţei interne
de echipamente şi servicii pentru construirea, exploatarea, reînnoirea şi
modernizarea sistemului feroviar transeuropean de mare viteză;
c) de a contribui la interoperabilitatea sistemului
feroviar transeuropean de mare viteză."
2. La articolul 2, după
litera n) se introduc şapte noi litere, literele o)-v), cu următorul cuprins:
„o) parametru de bază - orice condiţie de reglementare, tehnică sau operaţională, care este
foarte importantă pentru interoperabilitate şi necesită o decizie sau
recomandare în conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din
Directiva 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar
transeuropean de mare viteză, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L 235 din 17 septembrie 1996, înainte de elaborarea proiectelor
complete de STI;
p) caz specific - orice parte a sistemului feroviar transeuropean de mare viteză care necesită
prevederi speciale în STI, fie temporar, fie definitiv, datorită restricţiilor
geografice, topografice sau urbane ori restricţiilor care afectează
compatibilitatea cu sistemul existent; acestea pot cuprinde în special liniile
şi reţelele feroviare izolate de restul teritoriului României, gabaritul de
încărcare, ecartamentul sau distanţa dintre şine;
r) modernizare - orice
lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a subsistemului, care aduce o îmbunătăţire la
randamentul general al subsistemului;
s) substituire în cadrul
întreţinerii - orice înlocuire de părţi componente
cu părţi care au o funcţie şi un randament identice în cadrul întreţinerii
preventive sau corective;
t) reînnoire - orice
lucrare majoră de substituire a unui subsistem sau a unei părţi a unui
subsistem care nu modifică randamentul general al subsistemului;
u) sistem feroviar existent - structura alcătuită din infrastructuri feroviare, cuprinzând
liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar existent plus materialul
rulant existent, de toate categoriile şi originile, care circulă pe
infrastructura respectivă;
v) punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este pus în starea sa
proiectată de exploatare."
3. Alineatele (1) şi (3) ale
articolului 5 vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Fiecare subsistem trebuie să fie
prevăzut de o STI. In cazul în care este necesar, un subsistem poate fi
prevăzut de mai multe STI, iar o STI poate stipula pentru mai multe subsisteme.
Pentru luarea unei decizii de a elabora şi/sau de a revizui o STI şi selectarea
sferei sale tehnice şi geografice este necesar un mandat, STI urmând a fi
elaborate în conformitate cu art. 6 alin. (1).
.................................................................................................................
(3) In măsura în care acest lucru este necesar pentru
îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 1, fiecare STI trebuie:
a) să indice sfera propusă de aplicabilitate, ca parte
din reţeaua sau materialul rulant prevăzute în anexa nr. 1, subsistem ori parte
dintr-un subsistem prevăzut în anexa nr. 2;
b) să prevadă cerinţele esenţiale pentru fiecare
subsistem implicat şi interfeţele sale faţă de alte sisteme;
c) să stabilească
specificaţiile funcţionale şi tehnice care trebuie respectate de subsistem şi
interfeţele sale faţă de alte sisteme. In cazul în care este necesar, aceste
specificaţii pot varia în funcţie de utilizarea subsistemului, de exemplu în
funcţie de categoriile de linii şi/sau material rulant prevăzute în anexa nr.
1;
d) să determine părţile componente de
interoperabilitate şi interfeţele care trebuie prevăzute de specificaţiile
europene, inclusiv standardele europene, care sunt necesare pentru a se realiza
interoperablitatea în cadrul sistemului feroviar transeuropean de mare vitează;
e) să specifice, pentru fiecare caz luat în
considerare, care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru evaluarea
conformităţii sau aptitudinilor de utilizare a constituenţilor de
interoperabilitate, pe de o parte, ori verificarea CE a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste
proceduri trebuie să se bazeze pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;
f) să indice strategia pentru implementarea STI. Este
necesar să se specifice, în special, etapele care trebuie finalizate pentru a
se realiza tranziţia treptată de la situaţia existentă la situaţia finală când
norma va fi conformitatea cu STI;
g) să indice, pentru personalul implicat,
aptitudinile profesionale şi condiţiile de sănătate şi siguranţă în vigoare
pentru exploatarea şi întreţinerea subsistemului, precum şi pentru
implementarea STI."
4. După alineatul (5) al
articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) STI pot face o trimitere
explicită, identificată clar, la standardele sau specificaţiile europene atunci
când acest lucru este extrem de necesar în scopul îndeplinirii obiectivelor prezentei
hotărâri. Intr-un astfel de caz, aceste standarde sau specificaţii europene ori
părţile respective din acestea sunt considerate anexe la respectiva STI şi
devin obligatorii din momentul în care se aplică STI. In lipsa standardelor sau
specificaţiilor europene şi în aşteptarea elaborării lor, se pot face trimiteri
la alte acte normative identificate clar; într-un astfel de caz se fac
trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt din domeniul
public."
5. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) STI şi modificările aduse ulterior STI
se elaborează la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 96/48/CE, astfel
cum a fost modificată si completată prin Directiva 2004/50/CE.
(2) Incepând cu data aderării la Uniunea Europeană,
România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
participă la evaluarea prevăzută la art. 6 paragraful 4 din Directiva 96/48/CE,
astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, prin
furnizarea datelor necesare.
(3) Incepând cu data aderării la Uniunea Europeană,
România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are
dreptul de a cere comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE,
astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE,
verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la
proiectul STI a evaluării cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative, în
conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directivă.
(4) Incepând cu data aderării la Uniunea Europeană,
România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate
solicita comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE, astfel cum a
fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE, reverificarea şi
actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevăzute la art. 6 paragraful
7 din aceeaşi directivă."
6. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) România poate să nu aplice una sau mai
multe STI, inclusiv cele privind materialul rulant, în următoarele cazuri şi
împrejurări:
a) pentru un proiect de linie nouă, de reînnoire ori
de modernizare a unei linii existente sau pentru oricare element prevăzut la
art. 1 alin. (1), aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori făcând
obiectul unui contract în curs de executare la momentul publicării
respectivelor STI;
b) pentru orice proiect
privind reînnoirea sau modernizarea unei linii existente, dacă gabaritul de
încărcare, ecartamentul, spaţiul dintre şine sau tensiunea electrică aferentă
instalaţiilor de electrificare din aceste STI nu sunt compatibile cu cele ale
liniei existente;
c) pentru orice proiect de reînnoire, extindere sau
modernizare a unei linii existente, dacă aplicarea respectivelor STI ar
compromite viabilitatea economică a proiectului şi/sau compatibilitatea
sistemului feroviar din România;
d) în cazul în care după un
accident sau dezastru natural, condiţiile de redresare rapidă a reţelei nu
permit, din punct de vedere economic ori tehnic, aplicarea parţială sau totală
a respectivei STI.
(2) In toate cazurile, România, la iniţiativa
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifică în
prealabil Comisiei Europene intenţia de a deroga şi îi comunică acesteia un
dosar cu STI sau părţile de STI pe care nu doreşte să le aplice, precum şi cu
specificaţiile corespondente pe care doreşte să le aplice. România aplică
deciziile şi eventualele recomandări luate de Comisia Europeană în aceste
cazuri."
7. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - Pe teritoriul României nu se admite
interzicerea, restrângerea sau împiedicarea punerii pe piaţă a constituenţilor de interoperabilitate pentru utilizarea lor în
cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteză, dacă aceştia
îndeplinesc prevederile prezentei hotărâri. Nu se pot solicita, în special,
verificări care au fost deja efectuate în cadrul procedurii pentru declaraţia
de conformitate CE sau de aptitudini de utilizare."
8. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
„(2) Toţi constituenţii de interoperabilitate sunt
supuşi procedurii de evaluare a conformităţii şi de aptitudini de utilizare
indicată în respectiva STI şi sunt însoţiţi de certificatul respectiv.
(3) Se consideră că un constituent de
interoperabilitate întruneşte cerinţele esenţiale dacă acesta respectă
condiţiile prevăzute în respectiva STI sau specificaţiile europene elaborate
pentru respectarea acestor condiţii."
9. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - In cazul în care România, la iniţiativa
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, consideră că
specificaţiile utilizate direct sau indirect pentru scopurile prezentei
hotărâri nu respectă cerinţele esenţiale, se poate decide retragerea parţială
ori totală a specificaţiilor respective din publicaţiile care le cuprind sau
modificarea acestora, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin.
(2) din Directiva 96/48/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin
Directiva 2004/50/CE, după constituirea comitetului înfiinţat conform
Directivei 98/34/CE a Parlamentului European şi Consiliului din data de 22
iunie 1998 privind procedura de furnizare a informaţiilor în domeniul
standardelor şi regulamentelor tehnice şi al regulilor privind serviciile de
informare a societăţii."
10. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Autoritatea de Siguranţă Feroviară
Română, înfiinţată conform prevederilor Legii nr. 55/2006 privind siguranţa
feroviară, autorizează punerea în funcţiune a subsistemelor structurale care
alcătuiesc sistemul feroviar transeuropean de mare viteză şi sunt amplasate sau
exploatate pe teritoriul României. In acest scop, Autoritatea de Siguranţă
Feroviară Română ia toate măsurile adecvate pentru a se asigura că aceste
subsisteme pot fi date în folosinţă numai dacă sunt proiectate, construite şi
instalate astfel încât să nu compromită respectarea cerinţelor esenţiale care
le privesc, atunci când sunt integrate în sistemul feroviar transeuropean de
mare viteză. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română verifică, în
special,compatibilitatea acestor subsisteme cu sistemul în care sunt integrate.
(2) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română
verifică, atunci când subsistemele sunt puse în funcţiune şi la perioade
regulate după aceea, dacă acestea sunt exploatate şi întreţinute în
conformitate cu cerinţele esenţiale care le privesc. In acest scop, se
utilizează procedurile de evaluare şi verificare prevăzute în STI structurale
şi funcţionale respective.
(3) In cazul reînnoirii sau modernizării,
administratorul infrastructurii feroviare sau operatorul de transport feroviar
trimite Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română un dosar cu descrierea
proiectului. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română analizează acest dosar
şi, luând în considerare strategia de implementare indicată în STI aplicabilă,
decide dacă dimensiunea lucrărilor impune o nouă autorizare a punerii în
funcţiune în înţelesul prezentei hotărâri. Este necesară o nouă autorizare a
punerii în funcţiune de fiecare dată când nivelul de siguranţă generală a
subsistemului în cauză poate fi afectat de lucrările planificate.
(4) Atunci când Autoritatea
de Siguranţă Feroviară Română autorizează punerea în funcţiune a materialului
rulant, aceasta trebuie să se asigure că un cod de identificare alfanumeric
este atribuit fiecărui vehicul. Acest cod trebuie marcat pe fiecare vehicul şi
trebuie înscris într-un registru naţional de înmatriculare pentru vehicule
feroviare, care îndeplineşte următoarele criterii:
a) respectă specificaţiile comune definite la alin.
(5);
b) este ţinut şi actualizat de Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română, care este independentă faţă de orice operator de
transport feroviar;
c) au acces la registru Autoritatea de Siguranţă
Feroviară Română şi Organismul de Investigare Feroviar Român prevăzute la art.
16 şi, respectiv, art. 19 din Legea nr. 55/2006. La registru au acces, în baza
unei solicitări legitime, şi Consiliul de supraveghere prevăzut la art. 30 din
Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările
ulterioare, Agenţia Feroviară Europeană, operatorii de transport feroviar şi
administratorii de infrastructură feroviară.
(5) In cazul materialului rulant dat în folosinţă
pentru prima dată într-o ţară terţă, România, prin autoritatea competentă,
poate accepta vehiculele corect identificate în funcţie de un sistem diferit de
codificare. Cu toate acestea, dacă România a autorizat punerea în funcţiune a
unor astfel de vehicule pe teritoriul său, trebuie să fie posibil să se obţină
din registru datele prevăzute la alin. 6 lit. c)-e).
(6) Specificaţiile comune pentru registru se adoptă
în conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din Directiva
96/48/CE, pe baza proiectelor de specificaţii elaborate de Agenţia Feroviară
Europeană. Aceste proiecte de specificaţii cuprind: conţinutul, formatul
datelor, arhitectura funcţională şi tehnică, modul de operare şi reguli privind
introducerea şi consultarea datelor. Registrul cuprinde cel puţin următoarele
informaţii:
a) informaţii privind declaraţia de verificare CE şi
organismul emitent;
b) informaţii privind registrul de material rulant prevăzut
la art. 221;
c) datele de identificare ale proprietarului
vehiculului sau ale chiriaşului;
d) toate restricţiile privind utilizarea vehiculului;
e) datele pertinente de siguranţă cu privire la
programul de întreţinere al vehiculului."
11. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - Pe teritoriul României nu se admite
interzicerea, restrângerea sau împiedicarea
construirii, punerii în funcţiune şi exploatării subsistemelor de natură
structurală, componente ale sistemului de transport feroviar de mare viteză,
care satisfac cerinţele esenţiale relevante, In special nu se pot solicita
verificări care au fost deja realizate în cadrul procedurii pentru «declaraţia
de verificare CE»."
12. După alineatul (2) al
articolului 16 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) In lipsa STI şi în cazurile în care a fost
notificată o derogare conform art. 7, România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, trimite altor state membre ale
Uniunii Europene şi Comisiei Europene, pentru fiecare subsistem, o listă de
reguli tehnice în vigoare pentru aplicarea cerinţelor esenţiale. Acest lucru se
notifică în termen de 3 luni de la data aderării României la Uniunea Europeană
şi de fiecare dată când se modifică lista de reguli tehnice. Cu această ocazie,
România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, desemnează şi organismele care răspund de aplicarea, în cazul
acestor reguli tehnice, a procedurii de verificare prevăzută la art. 18."
13. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - In cazul în care se constată că STI nu îndeplinesc în întregime cerinţele esenţiale,
România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, poate sesiza comitetul prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE,
astfel cum a fost modificată şi completată prin
Directiva 2004/50/CE."
14. După articolul 17 se
elimină titlul „Capitolul V - Organismul
notificat".
15. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) In vederea stabilirii declaraţiei de
verificare CE, autoritatea contractantă sau reprezentantul său autorizat invită
organismul notificat pe care l-a ales în acest scop să aplice procedura de
verificare CE, prevăzută în anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, însărcinat cu
verificarea CE a unui subsistem, începe din etapa de proiectare şi acoperă
întreaga perioadă de construire până la etapa de recepţie, înaintea punerii în
funcţiune a subsistemului. Acestea vizează şi verificarea interfeţelor
subsistemului în cauză în legătură cu sistemul în care este integrat, pe baza
informaţiilor disponibile în respectiva STI şi în registrele definite la art.
221.
(3) Organismul notificat este responsabil cu
întocmirea dosarului tehnic care trebuie să însoţească declaraţia de verificare
CE. Acest dosar tehnic conţine toate documentele necesare referitoare la
caracteristicile subsistemului, precum şi, dacă este cazul, toate documentele
care certifică conformitatea constituenţilor de interoperabilitate. Dosarul
conţine, de asemenea, toate elementele referitoare la condiţiile şi limitele de
utilizare, instrucţiuni de exploatare, de supraveghere continuă sau periodică,
de reglaj şi întreţinere."
16. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Atunci când România constată, prin
intermediul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, că un
subsistem de natură structurală, stabilit de declaraţia de verificare CE, care
însoţeşte dosarul tehnic, nu îndeplineşte în întregime dispoziţiile prezentei
hotărâri şi, în special, cerinţele esenţiale, poate să ceară să fie realizate
verificări complementare.
(2) România, pe baza iniţiativei Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informează imediat Comisia Europeană despre
verificările complementare cerute, expunând motivele
care stau la baza acestei cereri."
17. După articolul
19 se introduce capitolul V cu următorul titlu:
„CAPITOLUL V
Organismul notificat"
18. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifică Comisiei Europene şi
celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele însărcinate cu
efectuarea procedurii de evaluare a conformităţii sau a aptitudinilor de
utilizare prevăzute la art. 13 şi 18, indicând pentru fiecare dintre ele
domeniul de competenţă şi numărul de identificare obţinut în prealabil de la
Comisia Europeană. Evaluarea organismului care solicită să fie notificat prin
cerere adresată Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului se
face de o comisie de specialişti din cadrul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, numită prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului. Preşedintele comisiei este secretarul de stat cu
atribuţii în domeniul transportului feroviar, iar în componenţa comisiei
trebuie numiţi specialişti în domeniile de expertiză relevante; din comisie nu
pot lipsi specialişti din domeniile: feroviar, integrare europeană, economic şi
juridic.
(2) România aplică criteriile prevăzute în anexa nr.
7 pentru evaluarea organismului care trebuie notificat. Organismele care
satisfac criteriile de evaluare prevăzute în standardele europene relevante
sunt prezumate ca răspunzând respectivelor criterii. Metodologia de evaluare a
organismelor notificate se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I. Desemnarea ca organisme notificate se face prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în care se precizează domeniul
de competenţă al acestuia şi care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) România îşi retrage agrementul acordat unui
organism care nu mai satisface criteriile prevăzute în anexa nr. 7 şi
informează imediat Comisia Europeană şi celelalte state membre ale Uniunii
Europene. Retragerea desemnării se face de către Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) In situaţia în care România constată că un
organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu satisface
cerinţele esenţiale, comitetul prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE este
sesizat pe această temă şi îşi emite punctul de vedere într-un interval de 3
luni. Pe baza punctului de vedere al comitetului, Comisia Europeană informează
statul membru în cauză despre toate modificările care sunt necesare pentru ca
organismul notificat să îşi poată păstra statutul care i-a fost recunoscut.
(5) Reprezentanţii României, desemnaţi de Organismul
Notificat Feroviar Român înfiinţat conform prevederilor Legii nr. 55/2006, pot
lua parte în calitate de observator la activitatea grupului de coordonare a
organismelor notificate, înfiinţat de Comisia Europeană conform prevederilor
Directivei 2004/50/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie
2004 pentru modificarea Directivei
Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea
sistemului feroviar transeuropean de mare viteză şi a Directivei 2001/16/CE a
Parlamentului European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului
feroviar transeuropean convenţional. Comisia Europeană şi observatorii
informează comitetul prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE cu privire la
activitatea desfăşurată în cadrul grupului de coordonare."
19. După articolul 20 se
introduce capitolul VI cu următorul titlu:
„CAPITOLUL VI
Comitetul"
20. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - Participarea României la activitatea comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 96/48/CE este asigurată de
reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului."
21. După articolul 21 se
introduc două noi articole, articolele 211 şi 212, cu următorul cuprins:
„Art. 211. - (1)
România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, poate solicita Comisiei Europene să mandateze elaborarea unei STI
pentru un subiect suplimentar, dacă acesta priveşte un subsistem prevăzut în
anexa nr. 2.
(2) In conformitate cu
procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE, comitetul
adoptă, pe baza propunerii Comisiei Europene, un program de lucru corespunzător
obiectivelor Directivei 96/48/CE şi ale Directivei 2001/16/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 19 martie 2001 privind interoperabilitatea
sistemului feroviar convenţional transeuropean.
Art. 212. - Anexele
nr. 2 - 6 la Directiva 96/48/CE, care vor fi modificate în conformitate cu
procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din Directiva 96/48/CE, vor fi
transpuse în legislaţia naţională."
22. După articolul 212 se introduce capitolul VII
cu următorul titlu:
„CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale şi sancţiuni"
23. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Toate deciziile luate de organele competente în aplicarea prezentei hotărâri privind
evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a constituenţilor de
interoperabilitate, verificarea subsistemelor care formează sistemul de
transport feroviar de mare viteză, precum şi deciziile luate în aplicarea art.
11, 12, 17 şi 19 trebuie motivate temeinic. Ele sunt notificate cât mai curând
posibil părţilor interesate, cu indicarea căilor de atac prevăzute de
legislaţia în vigoare şi a termenelor la care aceste acţiuni trebuie introduse."
24. După articolul 22 se
introduce un nou articol, articolul 221, cu următorul cuprins:
„Art. 221. - (1)
Autoritatea Feroviară Română - AFER asigură publicarea şi actualizarea anuală a
unui registru de infrastructură şi a unui registru de material rulant. Aceste
registre indică caracteristicile principale ale fiecărui subsistem sau parte de
subsistem implicată, de exemplu parametrii de bază şi corelarea acestora cu
caracteristicile prevăzute de STI aplicabile. In acest scop, fiecare STI indică
în mod exact informaţiile care trebuie incluse în registrele de infrastructură
şi de material rulant.
(2) Copiile acestor registre sunt trimise statelor
membre ale Uniunii Europene vizate şi Agenţiei Feroviare Europene şi vor fi
puse, pentru consultare, la dispoziţia părţilor interesate, incluzând cel puţin
agenţii economici profesionali din sector."
25. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - Dispoziţiile corespunzătoare utilizării
constituenţilor de interoperabilitate şi punerii în funcţiune şi exploatare a
subsistemelor conform prezentei hotărâri vor fi puse în aplicare la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri. România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informează Comisia Europeană,
până la data aderării la Uniunea Europeană, despre adoptarea acestei
hotărâri."
26. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - Incălcarea prevederilor prezentei hotărâri
atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, a celor
vinovaţi."
27. După articolul 24 se
introduc trei noi articole, articolele 25, 26 şi 27, cu următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu
amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/sau
interzicerea utilizării şi introducerii pe piaţă a constituenţilor de
interoperabilitate în cauză;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amendă de la
10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendă de
la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Sancţiunile se aplică şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către organele de control împuternicite prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin.
(1), agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
Art. 26. - Contravenţiilor prevăzute la art. 20 alin.
(1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 27. - Anexele nr. 1 -7 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre."
28. După articolul 27 se
introduce următoarea menţiune:
„Prezenta hotărâre transpune Directiva Consiliului
96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean de mare
viteză, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
235 din 17 septembrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare."
29. Anexa nr. 1 se
înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
30. Anexa nr. 2 se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la
prezenta hotărâre.
31. La anexa nr. 3, după subpunctul 2.4.3 se
introduce un nou subpunct, subpunctul 2.4.4, cu următorul cuprins:
„2.4.4. Control
Trenurile trebuie echipate cu un dispozitiv de
înregistrare. Datele colectate de acest dispozitiv şi procesarea informaţiilor
trebuie armonizate."
32. Punctul 2 al
anexei nr. 7 va avea următorul cuprins: „2.
Organismul şi personalul însărcinat să efectueze verificarea trebuie să execute operaţiunile de verificare cu cea
mai mare integritate profesională şi cea mai mare competenţă tehnică şi trebuie
să fie libere de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de ordin financiar,
care pot să influenţeze
decizia lor sau rezultatele verificării lor, în special de cele care vin din
partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele
verificărilor. In special, organismul şi personalul care răspund de verificări
trebuie să fie independente din punct de vedere funcţional faţă de Autoritatea
de Siguranţă Feroviară Română desemnată să emită autorizaţiile de punere în
funcţiune conform prezentei hotărâri, precum şi faţă de Organismul de Licenţe
Feroviare Român şi Organismul de Investigare Feroviar Român, înfiinţate conform
Legii nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară."
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport
feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar
convenţional transeuropean, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 529 din 23 iulie 2003, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
„HOTĂRÂRE
privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional"
2. Alineatul (1) al
articolului 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre are ca obiectiv
îndeplinirea condiţiilor pentru realizarea interoperabilităţii pe teritoriul
României a sistemului feroviar convenţional transeuropean, astfel cum este
prevăzut în anexa nr. 1. Aceste condiţii privesc proiectarea, construirea,
punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea
părţilor acestui sistem care au fost date în folosinţă după data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, precum şi calificările profesionale şi condiţiile
de sănătate şi siguranţă a personalului care contribuie la exploatarea şi
întreţinerea sa."
3. La articolul 1,
partea introductivă a alineatului (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Indeplinirea acestui obiectiv trebuie să conducă
la definirea unui nivel optim de armonizare tehnică şi să permită:".
4. După alineatul (2) al
articolului 1 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Sfera de aplicare a prezentei hotărâri se extinde
progresiv pentru a cuprinde întregul sistem feroviar convenţional, inclusiv
accesul pe calea ferată la terminale şi principalele instalaţii portuare care
sunt utilizate sau pot fi utilizate de mai mult de un utilizator, cu excepţia
infrastructurii şi materialului rulant prevăzut pentru o utilizare strict
locală, istorică sau turistică ori a infrastructurii care este izolată din
punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar, fără să se aducă atingere
derogărilor de la aplicarea STI prevăzute la art. 7. Prezenta hotărâre se
aplică părţilor de reţea care nu sunt încă prevăzute la alin. (1) începând cu
data intrării în vigoare a STI corespunzătoare care urmează a fi adoptate în
conformitate cu procedura prevăzută la art. 1 paragraful 3 din Directiva
2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată de Directiva 2004/50/CE.
România poate să nu aplice prevederile art. 1 paragraful 3 din directiva
menţionată, în cazul proiectelor care se află într-un stadiu avansat de
execuţie sau reprezintă obiectul unui contract în derulare atunci când grupul
respectiv de STI este publicat."
5. La articolul 2,
literele p) şi q) vor avea următorul cuprins:
,,p) modernizare - orice
lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a unui subsistem
care aduce o
îmbunătăţire a randamentului general al subsistemului;
q) reînnoire - orice
lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părţi a unui subsistem
care nu modifică randamentul general al subsistemului;".
6. La articolul 2, după
litera s) se introduc două noi litere, literele t) şi u), cu următorul cuprins:
,,t) substituire în cadrul
întreţinerii - orice înlocuire de părţi componente
cu părţi care au o funcţie şi un randament identice în cadrul întreţinerii
preventive sau corective;
u) punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este pus în starea sa
proiectată de exploatare."
7. Alineatul (1) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Fiecare subsistem trebuie să facă
obiectul unei STI. Dacă este necesar, un subsistem poate face obiectul mai
multor STI, iar o STI poate viza mai multe subsisteme. Pentru luarea unei
decizii de a elabora şi/sau revizui o STI şi selectarea sferei sale tehnice şi
geografice este necesar un mandat, STI urmând a fi elaborate în conformitate cu
art. 6 alin. (1)."
8. La articolul 5 alineatul
(3), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) să indice, în fiecare caz luat în considerare,
care sunt procedurile ce trebuie utilizate pentru a evalua conformitatea sau
aptitudinile de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate, pe de o
parte, sau verificarea CE a subsistemelor, pe de altă parte. Aceste proceduri
se bazează pe modulele definite în Decizia 93/465/CEE;".
9. După alineatul (6) al
articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) STI pot face o trimitere identificată clar şi
explicit la standardele sau specificaţiile europene atunci când acest lucru
este esenţial pentru a îndeplini obiectivele prezentei hotărâri. In acest caz,
standardele şi specificaţiile europene sau părţile respective sunt considerate
anexe la respectivele STI şi devin obligatorii în momentul în care se aplică
STI. In lipsa unor standarde sau specificaţii europene şi în aşteptarea
elaborării lor, se pot face trimiteri la alte acte normative identificate clar;
în acest caz se fac trimiteri la documente care pot fi uşor accesibile şi sunt
din domeniul public."
10. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) STI şi modificările aduse ulterior STI
se elaborează la nivel comunitar potrivit art. 6 din Directiva 2001/16/CE,
astfel cum a fost modificată si completată prin
Directiva 2004/50/CE.
(2) Incepând cu data aderării la Uniunea Europeană,
România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
participă la evaluarea prevăzută la art. 6 paragraful 4 din Directiva
2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE,
prin furnizarea datelor necesare.
(3) Incepând cu data aderării la Uniunea Europeană,
România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, are
dreptul de a cere comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE,
verificarea soluţiilor alternative şi introducerea într-un raport anexat la
proiectul de STI a evaluării cost-beneficiu pentru aceste soluţii alternative,
în conformitate cu art. 6 paragraful 5 din aceeaşi directivă.
(4) Incepând cu data aderării
la Uniunea Europeană, România, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, poate solicita comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva
2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva
2004/50/CE, reverificarea şi actualizarea listei asociaţiilor şi organismelor prevăzute la art.
6 paragraful 7 din aceeaşi directivă."
11. La articolul 7, partea
introductivă va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Prevederile uneia sau mai multor STI,
adoptate de Comisia Europeană, inclusiv cele referitoare
la materialul rulant, pot să nu fie aplicate pe teritoriul României în
următoarele situaţii:".
12. La articolul 7,
literele a)-c) vor avea următorul cuprins:
„a) pentru un proiect de linie nouă, de reînnoire ori
de modernizare a unei linii existente sau pentru orice element prevăzut la art.
1 alin. (1) aflat într-un stadiu avansat de finalizare ori făcând obiectul unui
contract în curs de executare la momentul publicării respectivelor STI;
b) pentru orice proiect de
modernizare sau reînnoire a unei linii existente, atunci când gabaritul,
ecartamentul ori distanţa dintre axele liniilor de cale ferată sau tensiunea
electrică prevăzute de respectivele STI sunt incompatibile cu cele ale liniei
existente;
c) pentru orice proiect
referitor la reînnoirea, extinderea sau modernizarea unei linii existente,
atunci când aplicarea respectivelor STI compromite viabilitatea economică a
proiectului şi/sau compatibilităţile sistemului feroviar existente în
România;".
13. Alineatele (2)
şi (3) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
„(2) Toţi constituenţii de interoperabilitate sunt
supuşi procedurii de evaluare a conformităţii şi aptitudinii de utilizare
indicată în respectiva STI şi sunt însoţite de declaraţia respectivă.
(3) Se consideră că un constituent de
interoperabilitate îndeplineşte cerinţele esenţiale dacă acesta respectă
condiţiile prevăzute în respectiva STI sau în specificaţiile europene elaborate
pentru respectarea acestor condiţii."
14. După alineatul (3) al
articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Atunci când o specificaţie europeană nu este încă
disponibilă în momentul adoptării unei STI şi atunci când respectarea acestei
specificaţii este o condiţie esenţială pentru garantarea interoperabilitaţii,
STI poate să facă referire la versiunea disponibilă cea mai avansată a
proiectului specificaţiei europene pe care trebuie să o respecte sau care să
conţină tot proiectul ori numai o parte din acesta."
15. Articolul 11 va
avea următorul cuprins:
„Art. 11. - In cazul în care România, la iniţiativa
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, consideră că
specificaţiile utilizate direct sau indirect pentru scopurile Directivei
2004/50/CE nu respectă cerinţele esenţiale, se poate decide retragerea parţială
sau totală a specificaţiilor respective din publicaţiile care le cuprind ori
modificarea acestora, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin.
(2) din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin
Directiva 2004/50/CE, după consultarea comitetului înfiinţat conform Directivei
98/34/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 22 iunie 1998 privind
procedura de furnizare a informaţiilor în domeniul standardelor şi
regulamentelor tehnice şi al regulilor privind serviciile de informare a
societăţii."
16. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) In cazul în care se constată că un
constituent de interoperabilitate, prevăzut în declaraţia de conformitate CE
sau a aptitudinii de utilizare, introdus pe piaţă şi utilizat pe teritoriul
României conform destinaţiei sale,
nu satisface cerinţele esenţiale, autoritatea competentă ia toate măsurile
necesare pentru a-i restrânge domeniul de aplicare, pentru a-i interzice
folosirea sau pentru a-l retrage de pe piaţă şi informează imediat Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, mai ales dacă neconformitatea
este datorată:
a) unei nerespectări a cerinţelor esenţiale;
b) unei aplicări greşite a specificaţiilor europene,
atunci când se bazează pe aplicarea acestor specificaţii europene;
c) unei insuficienţe a specificaţiei europene.
România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, informează imediat Comisia Europeană despre măsurile luate şi arată
motivele deciziei sale.
(2) In situaţia în care decizia prevăzută la alin. (1)
este motivată de existenţa unei lacune în specificaţiile europene, se aplică
procedura prevăzută la art. 11. Atunci când un constituent de
interoperabilitate prevăzut în declaraţia de conformitate CE se dovedeşte a fi
neconform, România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, ia măsurile adecvate împotriva celui care a stabilit declaraţia
şi informează şi celelalte state membre ale Uniunii
Europene."
17. Alineatul (3) al
articolului 14 va avea următorul cuprins:
„(3) Autoritatea Feroviară Română - AFER verifică la
punerea în funcţiune şi apoi periodic faptul că aceste subsisteme sunt
exploatate şi întreţinute conform cerinţelor esenţiale specifice lor. In acest
scop se utilizează procedurile de evaluare şi verificare prevăzute de STI
structurale şi funcţionale respective."
18. Alineatul (4) al
articolului 14 va avea următorul cuprins:
„(4) In cazul unei reînnoiri
sau modernizări, administratorul infrastructurii sau operatorul de transport
feroviar prezintă Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română un dosar cu
descrierea proiectului. Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română analizează
acest dosar şi, luând în considerare strategia de implementare indicată în STI
aplicabilă, decide dacă importanţa lucrărilor impune o nouă autorizare a
punerii în funcţiune în înţelesul prezentei hotărâri. O autorizare nouă a
punerii în funcţiune este necesară de fiecare dată când nivelul de siguranţă generală
a subsistemului respectiv poate fi afectat de lucrările planificate. Dacă o
nouă autorizaţie este solicitată, Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română
decide în ce măsură este necesar ca STI să fie aplicate proiectului. România,
la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
notifică decizia sa Comisiei Europene şi celorlalte state membre
interesate."
19. După alineatul (4) al
articolului 14 se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) Dacă Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română
autorizează punerea în funcţiune a materialului rulant, aceasta trebuie să se
asigure că un cod de identificare alfanumeric este atribuit fiecărui vehicul.
Acest cod trebuie marcat pe fiecare vehicul şi trebuie înscris într-un registru
naţional de înmatriculare pentru vehicule feroviare, care îndeplineşte
următoarele criterii:
a) respectă specificaţiile comune definite la alin.
(6);
b) este ţinut şi actualizat de Autoritatea de
Siguranţă Feroviară Română care este independentă faţă de operatorii de
transport feroviar;
c) au acces la registru Autoritatea de Siguranţă
Feroviară Română şi Organismul de Investigare Feroviar Român prevăzute la art.
16 şi, respectiv, la art. 19 din Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară.
La registru au acces, în baza
unei solicitări legitime, şi Consiliul de supraveghere prevăzut la art. 30 din
Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările
ulterioare, Agenţia Feroviară Europeană, operatorii de transport feroviar şi
administratorii de infrastructură feroviară.
In cazul materialului rulant
pus în funcţiune pentru prima dată într-o ţară terţă, România poate accepta
vehiculele corect identificate în funcţie de un sistem diferit de codificare.
Cu toate acestea, dacă România a autorizat punerea în funcţiune a unor astfel
de vehicule pe teritoriul său, trebuie să fie posibil să se obţină din registru
datele respective, prevăzute la alin. (6) lit. c), d) şi e).
(6) Specificaţiile comune pentru registru se adoptă în
conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din Directiva
2001/16/CE, pe baza proiectelor specificaţiilor elaborate de Agenţia Feroviară
Europeană. Aceste proiecte de specificaţii cuprind: conţinutul, formatul
datelor, arhitectura funcţională şi tehnică, modul de operare şi reguli privind
introducerea şi consultarea datelor. Registrul cuprinde cel puţin următoarele
informaţii:
a) informaţii privind declaraţia de verificare CE şi
organismul emitent;
b) informaţii privind registrul de material rulant;
c) datele de identificare ale proprietarului
vehiculului sau ale chiriaşului;
d) toate restricţiile privind utilizarea vehiculului;
e) datele pertinente de siguranţă cu privire la
programul de întreţinere a vehiculului."
20. După alineatul (2) al
articolului 16 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) In lipsa STI şi în cazurile în care a fost
notificată o derogare conform art. 7, România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, trimite altor state membre ale
Uniunii Europene şi Comisiei Europene, pentru fiecare subsistem, o listă de
reguli tehnice în vigoare pentru implementarea cerinţelor esenţiale. Acestea se
notifică în termen de 3 luni de la data aderării României la Uniunea Europeană
şi apoi de fiecare dată când se modifică lista de reguli tehnice. Cu această ocazie
România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, desemnează şi organismele care răspund de aplicarea, în cazul
acestor reguli tehnice, a procedurii de verificare prevăzute la art. 18."
21. Articolul 17 va
avea următorul cuprins:
„Art. 17. - In cazul în care se constată că STI nu
satisfac în întregime cerinţele esenţiale, România, pe baza iniţiativei
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, poate sesiza
comitetul prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost
modificată şi completată prin Directiva 2004/50/CE."
22. După articolul 17 se
elimină titlul „Capitolul V - Organismul
notificat".
23. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) In vederea stabilirii declaraţiei de verificare CE, autoritatea contractantă sau
reprezentantul său oficial invită organismul notificat pe care l-a ales în
acest scop să aplice procedura de verificare CE prevăzută în anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, însărcinat cu
verificarea CE a unui subsistem, începe din etapa de proiectare şi acoperă
întreaga perioadă de construire până la etapa de recepţie, înaintea punerii în
funcţiune a subsistemului. Ea vizează de asemenea verificarea interfeţelor subsistemului respectiv în
raport cu sistemul în care este încorporat, bazându-se pe informaţiile
disponibile în STI relevantă şi în registrele prevăzute la art. 24.
(3) Organismul notificat este responsabil cu întocmirea
dosarului tehnic care trebuie să însoţească declaraţia de verificare CE. Acest
dosar tehnic conţine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile
subsistemului, precum şi, dacă este cazul, şi toate documentele care certifică
conformitatea constituenţilor de interoperabilitate. Dosarul conţine de
asemenea toate elementele referitoare la condiţiile şi limitele de utilizare,
instrucţiuni de întreţinere, de supraveghere continuă sau periodică, de reglaj
şi întreţinere."
24. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) In cazul în care
România, prin autoritatea competentă, constată că un subsistem de natură
structurală, prevăzut în declaraţia de verificare CE însoţită de dosarul
tehnic, nu satisface în întregime dispoziţiile prezentei hotărâri şi mai ales
cerinţele esenţiale, poate cere să fie realizate verificări suplimentare.
(2) România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, informează imediat Comisia
Europeană despre verificările suplimentare cerute, prezentând motivele care le
justifică."
25. După articolul
19 se introduce capitolul V cu următorul titlu:
„CAPITOLUL V
Organismul notificat"
26. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, notifică Comisiei Europene şi
celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele însărcinate cu
efectuarea procedurii de evaluare a conformităţii sau a aptitudinilor de
utilizare prevăzute la art. 13 şi 18, indicând pentru fiecare dintre ele
domeniul de competenţă şi numărul de identificare obţinut în prealabil de la
Comisia Europeană. Comisia Europeană publică în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene lista organismelor cu numărul lor de identificare, precum şi domeniile
de competenţă şi îi asigură actualizarea. Evaluarea organismului care solicită
să fie notificat prin cerere adresată Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului se face de o comisie de specialişti din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, numită prin ordin
al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului. Preşedintele
comisiei este secretarul de stat cu atribuţii în domeniul transportului
feroviar, iar în componenţa comisiei trebuie numiţi specialişti în domeniile de
expertiză relevante; din comisie nu pot lipsi specialişti din domeniile:
feroviar, integrare europeană, economic şi juridic.
(2) România aplică criteriile prevăzute în anexa nr.
7 pentru evaluarea organismului care trebuie notificat. Organismele care
satisfac criteriile de evaluare prevăzute în standardele europene relevante
sunt prezumate ca răspunzând respectivelor criterii. Metodologia de evaluare a
organismelor notificate se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I. Desemnarea ca organisme notificate se face prin ordin al ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului, în care se precizează domeniul
de competenţă al acestuia şi care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) România îşi retrage agrementul acordat unui
organism care nu mai satisface criteriile prevăzute în
anexa nr. 7 şi informează imediat Comisia Europeană şi
celelalte state membre ale Uniunii Europene. Retragerea desemnării se face de
către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) In situaţia în care România constată că un
organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu satisface
criteriile relevante, comitetul prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE
este sesizat pe această temă şi îşi emite punctul de vedere într-un interval de
3 luni. Pe baza punctului de vedere al comitetului, Comisia Europeană
informează statul membru în cauză despre toate modificările care sunt necesare
pentru ca organismul notificat să îşi poată păstra statutul care i-a fost
recunoscut.
(5) Reprezentanţii României, desemnaţi de Organismul
Notificat Feroviar Român înfiinţat conform prevederilor Legii nr. 55/2006, pot
lua parte în calitate de observator la activitatea grupului de coordonare a
organismelor notificate, înfiinţat de Comisia Europeană conform prevederilor
Directivei 2004/50/CE. Comisia Europeană şi observatorii informează comitetul
prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE cu privire la activitatea
desfăşurată în cadrul grupului de coordonare."
27. După articolul 20 se
introduce capitolul VI cu următorul titlu:
„CAPITOLUL VI
Comitetul şi
programul de lucru"
28. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - Participarea României la activitatea
comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva 2001/16/CE este asigurată de
reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
29. După articolul 21 se
introduc două noi articole, articolele 211 şi 212, cu următorul cuprins:
„Art. 211. - România
aplică recomandările de implementare privind Directiva 2001/16/CE, adoptate de
Comisia Europeană conform prevederilor art. 211
din Directiva 2001/16/CE.
Art. 212. - Anexele
nr. 2-6 la Directiva 2001/16/CE, care vor fi modificate în conformitate cu
procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din Directiva 2001/16/CE, vor fi
transpuse în legislaţia naţională."
30. Articolul 22 se
abrogă.
31. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - In conformitate cu art. 23 din Directiva
2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva
2004/50/CE, România, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului, poate solicita comitetului prevăzut la art. 21 din Directiva
2001/16/CE să mandateze elaborarea unei STI pentru un subiect suplimentar, dacă
acesta are legătură cu un subsistem prevăzut în anexa nr. 2."
32. După articolul 23 se
introduce capitolul VII cu următorul titlu:
„CAPITOLUL VII
Registre ale
infrastructurii şi ale materialului rulant"
33. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER va
asigura publicarea şi actualizarea anuală a registrelor infrastructurii şi ale
materialului rulant. Aceste registre trebuie să prezinte caracteristicile principale pentru fiecare
subsistem sau parte a subsistemului, de exemplu parametrii de bază, şi
corelaţia lor cu caracteristicile prescrise prin STI aplicabile. In acest scop,
fiecare STI va preciza informaţiile care trebuie să fie incluse în registrele
infrastructurii şi ale materialului rulant.
(2) Copiile acestor registre sunt trimise statelor
membre ale Uniunii Europene implicate şi Agenţiei Feroviare Europene şi vor fi
puse, pentru consultare, la dispoziţie părţilor interesate, incluzând cel puţin
operatorii economici profesionali din sector."
34. După articolul 24, se
introduce capitolul VIII cu următorul titlu:
„CAPITOLUL VIII
Dispoziţii
tranzitorii"
35. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - După adoptarea sistemului de referinţă
prevăzut la art. 25 din Directiva 2001/16/CE, astfel cum a fost modificată şi
completată prin Directiva 2004/50/CE, România, la iniţiativa Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, va informa comitetul prevăzut la
art. 21 din Directiva 2001/16/CE asupra intenţiei de a adopta orice dispoziţie
naţională sau de a dezvolta orice proiect pe teritoriul său, care diferă în
raport cu sistemul de referinţă."
36. După articolul 25 se
introduce un nou capitol, capitolul IX, cu următorul titlu:
„CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale şi sancţiuni"
37. După articolul 25 se
introduc şase noi articole, articolele 26-31, cu următorul cuprins:
„Art. 26. - Toate deciziile
luate în aplicarea prezentei hotărâri privind evaluarea de conformitate sau a
aptitudinilor de utilizare a constituenţilor de interoperabilitate, verificarea
constituenţilor sistemului de transport feroviar convenţional transeuropean,
precum şi deciziile luate în aplicarea art. 11, 12, 17 şi 19 sunt temeinic
motivate şi într-o manieră precisă. Ele sunt notificate în cel mai scurt timp
posibil părţilor interesate, cu indicarea căilor de atac prevăzute de
legislaţia în vigoare şi termenele la care aceste acţiuni trebuie introduse.
Art. 27. - (1) Dispoziţiile corespunzătoare fiecărei
STI vor fi puse în aplicare prin ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului, conform modalităţilor proprii fiecărei STI.
Adoptarea acestor dispoziţii va conţine o referire la prezenta hotărâre sau o
astfel de referire cu ocazia publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Incepând cu data aderării României la Uniunea
Europeană, toate ordinele ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului, prin care se preiau STI adoptate de Uniunea Europeană prin acte
comunitare direct aplicabile conform legislaţiei comunitare, se abrogă.
Art. 28. - Incălcarea prevederilor prezentei hotărâri
atrage răspunderea materială, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a
celor vinovaţi.
Art. 29. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu
amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/sau
interzicerea utilizării şi introducerii pe piaţă a constituenţilor de
interoperabilitate în cauză;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amendă de la
10.000 lei la 20.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit.
b), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendă de la
10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Sancţiunile se aplică şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către organele de control împuternicite prin ordin al
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului.
(4) In cazul în care subiectul activ al
contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) este organismul desemnat sau
agreat de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către minister.
(5) Contravenientul poate achita, pe loc sau în
termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după
caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la
alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
Art. 30. - Contravenţiilor prevăzute la art. 29 alin.
(1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 31. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre."
38. După articolul 31 se
introduce următoarea menţiune:
„Prezenta hotărâre transpune toate prevederile
aplicabile ale Directivei 2001/16/CE a Parlamentului European şi Consiliului
din 19 martie 2001 privind interoperabilitatea sistemului feroviar convenţional
transeuropean, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L
110 din 20 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare."
39. Anexa nr. 1 se înlocuieşte cu anexa nr. 3 la
prezenta hotărâre.
40. La anexa nr. 3, după punctul 2.4.3 se
introduce un nou punct, punctul 2.4.4, cu următorul cuprins:
„2.4.4. Control
Trenurile trebuie echipate cu un dispozitiv de
înregistrare. Datele colectate de acest dispozitiv şi procesarea informaţiilor
trebuie armonizate."
41. Punctul 2 al anexei nr.
7 va avea următorul cuprins:
„2. Organismul şi personalul
însărcinate să efectueze verificarea
trebuie să execute operaţiunile de verificare cu cea mai mare integritate
profesională şi cu cea mai mare competenţă tehnică şi trebuie să fie libere de
orice presiuni şi stimulente, îndeosebi de ordin financiar, care pot să
influenţeze decizia lor sau rezultatele verificării lor, în special de cele
care vin din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de
rezultatele verificărilor. In special, organismul şi personalul care răspund de
verificări trebuie să fie independente din punct de vedere funcţional faţă de
autorităţile desemnate să emită autorizaţiile de punere în funcţiune conform
prezentei hotărâri, faţă de Organismul de Licenţe Feroviare Român, Autoritatea
de Siguranţă Feroviară Română şi faţă de Organismul de Investigare Feroviar
Român, prevăzute de Legea nr. 55/2006 privind siguranţa feroviară."
Art. III. - (1) Ca
măsuri tranzitorii se aplică prevederile art. 29 din Legea nr. 608/2001 privind
evaluarea conformităţii produselor, republicată.
(2) După data aderării României la Uniunea Europeană,
marcajul „CS" din cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 1.533/2003 şi al
Hotărârii Guvernului nr. 850/2003 se înlocuieşte cu marcajul „CE".
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2004/50/CE a Parlamentului
European şi Consiliului din 29 aprilie 2004 pentru modificarea Directivei
Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar
transeuropean de mare viteză şi a Directivei 2001/16/CE a Parlamentului
European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar
convenţional transeuropean, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 164 din 30 aprilie 2004, şi Rectificativul la
Directiva 2004/50/CE a Parlamentului
European şi Consiliului din 29 aprilie 2004 pentru modificarea Directivei
Consiliului 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar
transeuropean de mare viteză şi a Directivei 2001/16/CE a Parlamentului
European şi Consiliului privind interoperabilitatea sistemului feroviar
convenţional transeuropean, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 220 din 21 iunie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.533/2006)
SISTEMUL FEROVIAR T R A N S E U R O P E A N DE MARE
VITEZĂ
1. Infrastructura
Infrastructura sistemului feroviar transeuropean de mare viteză este infrastructura cu liniile care fac parte din
reţeaua transeuropeană de transport, prevăzută în Legea nr. 203/2003 privind
realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei de transport de interes
naţional şi european, republicată, sau prevăzute în orice actualizare a acestei
legi ca urmare a revizuirii.
Liniile de mare viteză cuprind:
- liniile special construite pentru mare viteză şi
echipate pentru viteze mai mari sau egale cu 250 km/h;
- liniile special modernizate pentru mare viteză şi echipate pentru viteze de ordinul a 200 km/h;
- liniile special modernizate pentru mare viteză şi
care au caracteristici specifice ca urmare a restricţiilor topografice,
reliefului sau mediului urban şi pe care viteza trebuie adaptată de la caz la caz.
Această infrastructură cuprinde managementul
traficului, sistemele de identificare a vehiculelor şi de navigare:
instalaţiile tehnice pentru procesarea datelor şi de telecomunicaţii, destinate
serviciilor pentru călători pe aceste linii pentru a se
garanta exploatarea sigură şi armonioasă a reţelei şi
un management eficient al traficului.
2. Materialul rulant
Materialul rulant prevăzut în prezenta hotărâre
cuprinde trenurile proiectate să circule:
- pe liniile special construite pentru mare viteză, la
o viteză de cel puţin 250 km/h, permiţând în condiţii potrivite atingerea unei
viteze de peste 300 km/h;
- pe liniile prevăzute la pct. 1, dacă acest lucru
este compatibil cu performanţele liniilor respective, la o viteză de ordinul a
200 km/h.
3. Compatibilitatea
sistemului feroviar transeuropean de mare viteză
Calitatea serviciilor feroviare din Europa depinde,
printre altele, de compatibilitatea perfectă dintre caracteristicile
infrastructurii - în cel mai larg sens, adică părţile fixe ale tuturor
subsistemelor implicate - şi cele ale materialului rulant, inclusiv părţile
componente la bord ale tuturor subsistemelor implicate. Nivelurile de
randament, siguranţa, calitatea serviciilor şi costurile depind de această
compatibilitate.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr.
2 1a Hotărârea Guvernului nr. 1.533/2003)
SUBSISTEME
1. Lista subsistemelor
In scopul prezentei hotărâri, sistemul care alcătuieşte
sistemul feroviar transeuropean de mare viteză poate fi împărţit în următoarele
subsisteme:
a) domenii structurale:
- infrastructură;
- energie;
- control-comandă şi semnalizare;
- exploatare şi managementul traficului;
- material rulant, fie
b) domenii funcţionale:
- întreţinere;
- aplicaţii telematice pentru serviciile de transport
de călători şi mărfuri.
2. Domenii care trebuie
prevăzute
Pentru fiecare subsistem lista de aspecte privind
interoperabilitatea este indicată în mandatele pentru elaborarea STI acordate
Agenţiei Feroviare Europene.
Conform art. 6 alin. (1) din hotărâre, aceste mandate
se stabilesc în conformitate cu procedura prevăzută la art. 21 alin. (2) din
Directiva 96/48/CE privind interoperabilitatea sistemului feroviar
transeuropean de mare viteză.
Dacă este necesar, lista de aspecte privind
interoperabilitatea indicată în mandate este specificată de către Agenţia
Feroviară Europeană, în conformitate cu art.5 alin. (3) lit. c) din hotărâre.
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
850/2003)
SISTEMUL FEROVIAR TRANSEUROPEAN CONVENŢIONAL
1. Infrastructura
Infrastructura sistemului
feroviar transeuropean convenţional este infrastructura cu liniile care fac
parte din reţeaua transeuropeană de transport, prevăzută de Legea nr. 203/2003
privind realizarea, dezvoltarea şi modernizarea reţelei de transport de interes
naţional şi european, republicată, sau prevăzute în orice actualizare a acestei
legi ca urmare a revizuirii.
In scopul prezentei hotărâri, această reţea poate fi
subîmpărţită pe următoarele categorii:
- liniile pentru transportul de călători;
- liniile pentru transportul
mixt (călători şi marfă);
- liniile special proiectate sau modernizate pentru
transportul de mărfuri;
- nodurile feroviare în transportul de călători;
- nodurile feroviare în transportul de mărfuri,
inclusiv terminalele intermodale;
- căile de conectare dintre elementele menţionate mai
sus.
Această infrastructură cuprinde managementul
traficului, sistemele de identificare a vehiculelor şi de navigare:
instalaţiile tehnice pentru procesarea datelor şi telecomunicaţii destinate
serviciilor din transportul de călători de mare distanţă şi transportul de
mărfuri de pe reţea pentru a se garanta exploatarea sigură şi armonioasă a
reţelei şi un management eficient al traficului.
2. Materialul rulant
Materialul rulant cuprinde toate vehiculele care pot circula pe toată reţeaua feroviară transeuropeană convenţională
sau pe o parte a acesteia, inclusiv:
- trenurile electrice şi termice autopropulsate;
- unităţile cu tracţiune electrică sau termică;
- vagoanele de călători;
- vagoanele de marfă, inclusiv materialul rulant
destinat să transporte camioane.
Se includ şi echipamentele mobile pentru construcţia şi
întreţinerea infrastructurii feroviare, dar acestea nu reprezintă o prioritate.
Fiecare dintre categoriile de mai sus se subîmparte în:
- material rulant pentru uz
internaţional;
- material rulant pentru uz naţional.
3. Compatibilitatea
sistemului feroviar transeuropean convenţional
Calitatea serviciilor feroviare din Europa depinde,
printre altele, de compatibilitatea perfectă dintre caracteristicile
infrastructurii - în cel mai larg sens, părţile fixe ale tuturor subsistemelor
implicate - şi cele ale materialului rulant, inclusiv părţile componente la
bord ale tuturor subsistemelor implicate. Nivelurile de randament, siguranţă,
calitatea serviciilor şi costurile depind de această compatibilitate.
4. Extinderea sferei de aplicare
1. Subcategorii de linii şi material rulant
Pentru ca interoperabilitatea să fie însoţită de
eficienţa costurilor se pot elabora, dacă este necesar, mai multe subcategorii
ale tuturor categoriilor de linii şi material rulant prevăzute în prezenta
anexă.
Dacă este necesar, specificaţiile funcţionale şi
tehnice prevăzute la art. 5 alin. (3) pot varia în funcţie de subcategorie.
2. Protecţia costurilor
La analiza cost-beneficiu a
măsurilor propuse se iau în considerare, printre altele, următoarele:
- costurile măsurii propuse;
- reducerea costurilor de capital pentru economiile
de scară şi mai buna utilizare a materialului rulant;
- reducerea costurilor de investiţie şi întreţinere/ exploatare pentru concurenţă sporită între
producători şi companiile de întreţinere;
- beneficiile de mediu, datorate îmbunătăţirilor
tehnice ale sistemului feroviar;
- creşterea siguranţei de exploatare.
In plus, această evaluare va indica impactul probabil pentru toţi
operatorii de transport feroviar şi operatorii economici implicaţi