HOTARARE Nr. 1399 din 10 noiembrie 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei
si Teledetectiei - I.G.R. Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1067 din 29 noiembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei si
Teledetectiei - I.G.R. Bucuresti, persoana juridica romana cu sediul in
municipiul Bucuresti, str. Caransebes nr. 1, sectorul 1, aflat in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Domeniul Geologiei, Geofizicii, Geochimiei si Teledetectiei - I.G.R. Bucuresti
se aproba prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Cercetare
Stiintifica, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile art.
4, 6 si 9, ale anexei nr. 1 "Structura organizatorica" si ale anexei
nr. 2 "Regulamentul de organizare si functionare a Institutului Geologic
al Romaniei - I.G.R. Bucuresti, institut national de cercetare-dezvoltare in
domeniul geologiei, geofizicii, geochimiei si teledetectiei" la Hotararea
Guvernului nr. 1.302/1996 privind infiintarea Institutului national de
cercetare-dezvoltare in domeniul geologiei, geofizicii, geochimiei si
teledetectiei - I.G.R. Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 332 din 10 decembrie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Geologiei,
Geofizicii, Geochimiei si Teledetectiei - I.G.R. Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Geologiei,
Geofizicii, Geochimiei si Teledetectiei, cu denumirea de Institutul Geologic al
Romaniei - I.G.R., cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Caransebes nr. 1,
sectorul 1, denumit in continuare institut national, este persoana juridica
romana in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica,
denumita in continuare organ coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul geologiei, geofizicii,
geochimiei si teledetectiei.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare si inovare, cod CAEN 731:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
I. cercetari fundamentale si de baza, realizate in scopul cresterii
nivelului cunostintelor in domeniile: mineralogie, paleontologie, stratigrafie,
geochimie, geologie regionala, hidrogeologie, geotehnica, resurse minerale,
magnetometrie, gravimetrie, geoelectricitate, seismica, teledetectie, geotermie
etc., care se materializeaza in studii privind:
I.1. descifrarea structurii, alcatuirii si evolutiei geologice a
teritoriului tarii si corelarea cu regiunile invecinate, cod CAEN 7310;
I.2. intocmirea, editarea si imprimarea hartilor nationale geologice,
hidrogeologice, geofizice si metalogenetice la diverse scari, cod CAEN 7310;
I.3. elaborarea de modele genetice de acumulare, in vederea conturarii
zonelor si obiectivelor de perspectiva pentru substante minerale utile solide
si fluide, inclusiv pentru ape minerale si geotermale, cod CAEN 7310;
I.4. cercetarea si analiza distributiei campurilor: geomagnetic, gravific,
geotermic si electromagnetic pe teritoriul Romaniei, cod CAEN 7310;
I.5. geochimia mediului ambiant si monitorizarea acestuia, cod CAEN 7310;
I.6. dezvoltarea cercetarilor geonomice integrate, incluzand sistemul
geoinformational (GIS), geoidul si analiza imaginilor satelitare, cod CAEN
7310;
I.7. cercetari aplicative pentru realizarea de modele experimentale si
tehnologii noi sau modernizate privind:
I.7.1. perfectionarea metodelor si tehnologiilor de investigare geofizica
si prin teledetectie pentru stabilirea conditiilor de acumulare si de valorificare
a substantelor minerale utile, cod CAEN 7310;
I.7.2. imbunatatirea procedeelor tehnologice de preparare a diverselor
tipuri de substante minerale utile, utilizand metode nepoluante, cod CAEN 7310;
I.7.3. reevaluarea prognozelor de substante minerale utile pentru
valorificarea cercetarilor geologice, cod CAEN 7310;
I.7.4. dinamica unor fenomene geologice cu potential de hazard national,
cod CAEN 7310;
I.8. elaborarea de studii privind tendintele de dezvoltare a stiintelor
pamantului in functie de conjunctura economica internationala, cod CAEN 7310;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
- exercitarea atributiilor de serviciu geologic national care asigura
organizarea, gestionarea si valorificarea publica a fondului national de date
geologice, conservarea si valorificarea carotelor de foraje, a colectiilor de
minerale, roci si flori de mina, precum si monitorizarea starii mediului din
zonele miniere, cod CAEN 9252;
- elaborarea, la cererea beneficiarilor, a unor documentatii
tehnico-economice pentru aprofundarea cunoasterii geologice a unor obiective
privind materiile prime minerale, cod CAEN 7420;
- expertize, asistenta tehnica si consultanta pentru lucrari geologice
magistrale (lucrari miniere si foraje), executate de firme de stat si private
din tara si din strainatate, cod CAEN 7420;
- elaborarea unor studii geologice privind amplasarea unor obiective
industriale de interes national (inclusiv energetice), cod CAEN 7420;
- colectarea, inventarierea si sistematizarea carotelor din cele mai
importante foraje de referinta executate in tara, in special prin colectivul de
la Litoteca nationala, cod CAEN 9252;
c) pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor nucleu, cod
CAEN 7420;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare
prin mentinerea si extinderea acordurilor de cooperare cu institutiile similare
din strainatate, pe baza bilaterala, multilaterala, in cadrul C.E.I.
(Initiativa Central Europeana), I.G.C.P. (programe internationale de corelare
geologica sub egida UNESCO), FOREGS (Forumul serviciilor geologice nationale
din Europa), I.U.G.S. (Uniunea Internationala a Stiintelor Geologice), I.U.G.G.
(Uniunea Internationala de Geodezie si Geofizica) etc., cod CAEN 7310.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si, dupa
caz, cu autorizarea institutiilor abilitate, constand in:
a) participare la elaborarea strategiei domeniului, cod CAEN 7420;
b) formare si specializare profesionala prin asigurarea conditiilor de
perfectionare profesionala a tinerilor cercetatori din institutul national prin
conducere de doctorate, burse si stagii de perfectionare in tara si in
strainatate, indrumarea unor masteranzi care si-au exprimat dorinta de a lucra
in cercetare, in cooperare cu institutii de invatamant superior, cod CAEN 8042;
c) consultanta si asistenta de specialitate, cod CAEN 7420;
d) editare si tiparire a publicatiilor de specialitate, cod CAEN 2211,
2222:
I. publicatii:
I.1. Anuarul Institutului Geologic al Romaniei (editat in limbile romana si
engleza);
I.2. RJ Of Mineralogy;
I.3. RJ Of Petrology;
I.4. RJ Of Stratigraphy;
I.5. RJ Of Mineral Deposits;
I.6. RJ Of Tectonics and Regional Geology;
I.7. RJ Of Geophysics;
II. harti nationale geotematice la diverse scari;
e) organizare de manifestari stiintifice din domeniul propriu de activitate
si de coparticipare la organizarea manifestarilor stiintifice din domenii
conexe, cod CAEN 7310;
f) prestari de servicii in domeniul propriu de activitate si in domenii
conexe acestuia, cod CAEN 7420;
g) participare la realizarea transferului tehnologic al rezultatelor
cercetarii stiintifice geologice in domeniul prospectiunii si explorarii
geologice, prin:
- distribuirea hartilor geologice, hidrogeologice, geofizice ca baza pentru
proiectarea lucrarilor geologice de orice tip, cod CAEN 5247;
- elaborarea studiilor pentru proiectarea forajelor adanci de referinta, pe
baza modelelor geologice create de institutul national, cod CAEN 7310;
h) activitati de comert interior si de import-export aferente obiectului
sau de activitate, in conditiile legii.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate, institutul national poate
colabora si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu aprobarea organului coordonator.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
Patrimoniul actualizat al institutului national, stabilit pe baza
situatiilor financiare la data de 30 iunie 2005, este de 9.742.778 mii lei, din
care: imobilizari corporale si necorporale 6.617.690 mii lei si active
circulante 3.125.088 mii lei.
Art. 5
(1) Institutul national administreaza cu diligenta unui bun proprietar
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunuri proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica a statului administrate de institutul national, precum si
bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri
proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Institutul national poate realiza servicii sau activitati de
microproductie prin asociere in participatiune, in scopul stimularii
valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 6
Rezultatele cercetarii obtinute in baza derularii unui contract finantat
din fonduri publice apartin institutului national, in calitate de persoana
juridica executanta, precum si ordonatorului principal de credite in egala
masura, daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea
in evidenta contabila a institutului national, precum si instrainarea,
inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in
baza derularii unui contract finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 7
In exercitarea atributiilor sale, institutul national poseda si foloseste
bunuri aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile
legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 8
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 9
Institutul national, in cadrul structurii sale organizatorice, are
urmatoarele subunitati fara personalitate juridica necesare realizarii
obiectului sau de activitate:
a) Filiala Cluj-Napoca - cu sediul in municipiul Cluj-Napoca, str.
Fantanele nr. 30, judetul Cluj;
b) Observatorul Geomagnetic National Surlari "Liviu
Constantinescu", cu sediul in satul Lipia, comuna Gruiu, judetul Ilfov;
c) Statia de Observare Geomagnetica "Dreptu", cu sediul in satul
Dreptu, comuna Poiana Teiului, judetul Neamt;
d) Litoteca Nationala Bucuresti, cu sediul in municipiul Bucuresti, Sos.
Chitilei nr. 58, sectorul 1;
e) Muzeul Geologic National, cu sediul in municipiul Bucuresti, sos.
Kiseleff nr. 2, sectorul 1.
Art. 10
Structura organizatorica a institutului national si modificarea ei se
aproba prin ordin al presedintelui organului coordonator.
Art. 11
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 12
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 13
(1) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din
institutul national sunt asigurate de consiliul stiintific.
(2) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(3) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia.
SECTIUNEA 1
Consiliul de administratie
Art. 14
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de stat de la care acestia provin, pentru un mandat de 4
ani, care poate fi reinnoit din 4 in 4 ani.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri ori de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 15
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care institutul national
are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea ori inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 36 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national;
m) aproba, la propunerea consiliului stiintific, delegatiile in
strainatate.
(2) Consiliul de administratie exercita orice atributii stabilite potrivit
prevederilor legale.
Art. 17
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 18
(1) Consiliul de administratie se intruneste, de regula, o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea unei
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de membrii
consiliului.
Art. 19
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie poate fi reprogramata intr-un interval de cel mult 15 zile,
avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 4 membri.
Art. 20
La sedintele consiliului de administratie participa in calitate de invitat
permanent un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul national
sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 22
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund, daca au consemnat expres punctul lor de vedere in
registrul de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in
scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
15 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 23
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 24
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
SECTIUNEA a 2-a
Comitetul de directie
Art. 25
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie, compus din directorul general si conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul
national sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 26
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 27
(1) Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori
interesele institutului national o impun, la convocarea directorului general sau,
dupa caz, a inlocuitorului acestuia.
(2) La nivelul subunitatilor din institutul national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
consiliul de administratie al institutului national si este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(3) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
SECTIUNEA a 3-a
Directorul general
Art. 28
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului organului coordonator.
Art. 29
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul subunitatilor
si departamentelor institutului national, precum si relatiile acestora cu
tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior si
de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
SECTIUNEA a 4-a
Consiliul stiintific
Art. 30
(1) Consiliul stiintific este format din 11 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori atestati, salariati
ai institutului national, alesi pe o perioada de 4 ani prin vot secret de catre
cercetatori din compartimentele de cercetare ale institutului national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si de un
vicepresedinte, alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 31
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare in domeniul si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 32
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 33
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
conducatorului organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 34
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 35
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli, stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului organului coordonator, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 36
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectueaza
cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 37
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionari
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca potrivit
legii.
Art. 38
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania si
prin unitati de trezorerie.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 39
Institutul national isi organizeaza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 40
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
Art. 41
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare a
institutului national se pot face la propunerea consiliului de administratie,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani sau la modificarea
obiectului de activitate al acestuia.