HOTARARE Nr.
1358 din 27 septembrie 2006
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.510/2003
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 839 din 11 octombrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Normele
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzător, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 914 din 20 decembrie 2003,
cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Articolul 4 va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Activitatea de control privind
respectarea legalităţii şi regularităţii în utilizarea şi administrarea
fondurilor comunitare şi a fondurilor de cofinantare aferente prezintă două
forme: controlul intern şi controlul prin misiuni de control operativ.
(2) Controlul intern reprezintă ansamblul formelor de
control exercitate la nivelul entităţii, inclusiv auditul intern, şi include structurile organizatorice,
metodele, procedurile, scopul fiind cel de asigurare a administrării fondurilor
comunitare şi de cofinanţare în mod economic, eficient şi eficace.
(3) Auditul public intern şi
controlul financiar preventiv se organizează şi se exercită la toate
structurile de implementare, conform legislaţiei în vigoare privind auditul
public intern şi controlul financiar preventiv.
(4) Sfera auditului public intern cuprinde activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de
entitatea publică din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea
fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din
asistenţa externă. Auditorii interni elaborează un proiect de raport de audit
public intern la sfârşitul fiecărei misiuni de audit public intern.
(5) Conducătorul entităţii trebuie să asigure
elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice,
reglementărilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare pentru a
satisface cerinţele generale şi specifice de control intern.
(6) Controlul prin misiuni de control operativ se
declanşează în cazurile când există indicii şi/sau sesizări din partea
compartimentelor operative interne, a structurilor de audit intern şi/sau
extern, a altor instituţii abilitate de lege, precum şi a cetăţenilor sau
mass-media cu privire la gestiunea financiară defectuoasă sau frauduloasă a
fondurilor publice, inclusiv asistenţa financiară externă nerambursabilă. Acest
control poate fi efectuat şi pe eşantion de proiecte, în baza unor analize de
risc elaborate de fiecare agenţie de implementare.
(7) In urma efectuării controlului documentar şi/sau
operativ, pentru cele două forme definite conform art. 4 alin. (1) -(6), se
întocmeşte un proces-verbal de control care individualizează creanţa bugetară,
document ce reprezintă în condiţiile legii titlu de creanţă."
2. Alineatele (1), (2), (3),
(10), (14) şi (15) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
„(1) Conducerea instituţiei care îndeplineşte rolul de
agenţie de implementare este responsabilă de luarea măsurilor necesare pentru
organizarea şi funcţionarea structurilor specializate în efectuarea controlului
prevăzut la art. 4.
(2) Pentru controlul efectuat prin misiuni de control
operativ conform art. 4 alin. (6), conducătorul entităţii stabileşte prin
decizie următoarele:
a) componenţa nominală a echipei de control;
b) durata controlului, care nu poate depăşi 90 de
zile;
c) mandatul privind
verificarea obiectivelor sesizării, stabilirea prejudiciului şi a persoanelor
responsabile.
(3) In cazul efectuării controlului prin misiune de
control operativ, echipa de control comunică structurii supuse verificării data declanşării acţiunii cu
cel puţin 5 zile înainte, precizându-se scopul şi durata acesteia; controalele
declanşate ca urmare a unor sesizări nu se comunică.
(10) Cuantumul prejudiciului va fi stabilit de la data
la care acesta a fost produs, iar în cazul în care această dată nu poate fi stabilită, de la data la care a fost constatat;
creanţa bugetară din nereguli şi/sau fraudă va cuprinde, pe lângă prejudiciu,
penalităţile şi dobânzile prevăzute în contractele economice/acordurile
încheiate în conformitate cu procedurile de
implementare.
(14) După expirarea termenului prevăzut la art. 7
alin. (2), organele structurilor specializate prevăzute la art. 5 vor sesiza în
scris organele de executare din cadrul organelor teritoriale subordonate
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau ale celorlalţi creditori bugetari
care administrează, potrivit legii, bugetele prevăzute la art. 2 lit. d) din
Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
după caz, comunicându-le documentul care constituie titlu de creanţă devenit
titlu executoriu, în condiţiile legii, precum şi dovada comunicării
procesului-verbal de control către debitor."
(15) Titlul executoriu va cuprinde elementele
prevăzute la art. 137 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare."
3. După alineatul (3) al
articolului 6 se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
„(31) In cazul
efectuării controlului intern, conform art. 4 alin. (2) -(5), persoanele care
efectuează verificările conform atribuţiilor din procedurile interne de lucru
şi a documentelor elaborate conform acestor proceduri vor întocmi
procese-verbale de control, potrivit alin. (11)."
4. La articolul 6 alineatul (11), literele b) şi d) vor avea următorul cuprins:
,,b) descrierea contextului în care s-au/s-a produs
neregulile/frauda, actele normative încălcate, creanţa bugetară, penalităţile
şi dobânzile prevăzute în contractele economice/acordurile încheiate în
conformitate cu procedurile de implementare, precum şi accesoriile datorate de
la data producerii/constatării prejudiciului, calculate potrivit prevederilor
legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale, cu defalcarea
acestora pe bugetele afectate, inclusiv fondurile europene, precum şi
persoanele responsabile;
d) întregul material probant care a condus la
stabilirea constatărilor se constituie ca anexă la procesul-verbal de
control."
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu