HOTARARE Nr
HOTARARE Nr.
1347 din 5 noiembrie 2007
pentru aprobarea Planului de
masuri privind sprijinirea cetatenilor romani aflati in Italia, ca urmare a
situatiei create prin adoptarea de catre statul italian a noilor reglementari
ce vizeaza indepartarea de pe teritoriu
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 6 noiembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Planul de măsuri privind
sprijinirea cetăţenilor români aflaţi în Italia, ca urmare a situaţiei create
prin adoptarea de către statul italian a noilor reglementări ce vizează
îndepărtarea de pe teritoriu, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Semestrial, Guvernul va revizui conţinutul
Planului de măsuri prevăzut în anexă, pe baza evaluărilor realizate şi a
propunerilor formulate de autorităţile responsabile cu punerea în aplicare a
acestuia.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
PLAN DE MĂSURI
privind sprijinirea
cetăţenilor români aflaţi în Italia, ca urmare a situaţiei create prin
adoptarea de către statul italian a noilor reglementări ce vizează îndepărtarea de pe teritoriu
Având în vedere problematica creată recent, în
contextul aplicării de către Italia, începând de la data de 1 noiembrie 2007, a
decretelor de îndepărtare din teritoriul naţional a cetăţenilor străini,
potrivit prevederilor Decretului-lege nr. 181 din 1 noiembrie 2007 conţinând
„Dispoziţii urgente în materie de îndepărtare de pe teritoriul naţional din
motive de siguranţă publică", care vine în completarea Decretului-lege nr.
30 din 6 februarie 2007 privind „Transpunerea în legislaţia naţională a
Directivei 2004/38/CE privind dreptul cetăţenilor UE şi a membrilor lor de
familie de a circula şi rezida liber pe teritoriul statelor membre",
Guvernul României aprobă următorul plan de măsuri:
I. Cooperare poliţienească, judiciară şi asistenţă consulară
|
1. Cooperare poliţienească
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
1.
|
Intensificarea cooperării poliţieneşti operative
|
a) extinderea reţelei de ataşaţi de afaceri interne astfel: 1 la
Roma, 1 la Milano şi 1 la Torino;
b) extinderea reţelei de ofiţeri în misiune operativă; MIRA va
trimite suplimentar 30 de poliţişti pentru a lucra cu
partenerii italieni
c) convenirea cu autorităţile italiene ca ataşaţii de afaceri
interne să fie informaţi cu cel puţin
24 de ore înainte cu privire la aplicarea decretelor de
îndepărtare, cu înaintarea tabelului nominal cu cetăţenii în cauză, necesar
verificării identităţii reale a acestora;
|
MIRA
MIRA
MIRA
|
|
200.000 euro
400.000 euro
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
d) obţinerea de la autorităţile italiene competente a unei copii
a documentaţiei aferente expulzării/ „dosarului de îndepărtare"
(decretele de îndepărtare, ordinul chestorului, decretul de validare de către
judecătorul de pace a expulzării, proces-verbal de luare la cunoştinţă de
către expulzat);
e) convenirea cu autorităţile italiene ca
trimiterea în România a cetăţenilor români expulzaţi să
se realizeze pe cale aeriană, cu destinaţia doar Bucureşti,
eventual pe Aeroportul Băneasa;
f) asigurarea prezenţei poliţiştilor români în zonele în care
forţele de ordine italiene desfăşoară activităţi în vederea prevenirii şi
reprimării infracţiunilor, cu precădere în taberele create de către
autorităţile italiene, îndeosebi
în cele care sunt vizate a fi desfiinţate;
g) convenirea cu poliţia de stat italiană a distribuţiei
teritoriale a ofiţerilor români de poliţie trimişi în misiune temporară,
având în vedere că, până în prezent, decizia în acest sens era luată
unilateral de către partea italiană, precum şi asigurarea executării unor
activităţi cu durată mică de timp în cât mai multe zone/oraşe, pentru a se
putea acoperi o cât mai mare arie geografică de interes, pentru a se evita
menţinerea acestora pe o durată de trei luni într-o singură localitate;
h) asigurarea unor mijloace proprii de comunicare (telefon/cartelă) şi auto, necesare pentru deplasarea în teritoriul italian a
ofiţerilor români de poliţie trimişi în misiune temporară, numărul
autoturismelor urmând a fi stabilit în funcţie de numărul ofiţerilor vizaţi.
|
MIRA
MIRA
MIRA
MIRA
MIRA
|
La fiecare misiune operativă temporară în Italia
La fiecare misiune operativă temporară în Italia
La fiecare misiune operativă temporară în Italia
|
|
2.
|
Aplicarea unor măsuri de către structurile competente din
subordine din momentul în care cetăţenii români expulzaţi ajung pe teritoriul
României, respectiv iniţierea demersurilor pe baza cărora, ulterior, să fie
luată de către autorităţile judecătoreşti o decizie vizând interzicerea
deplasării acestora în Italia pe o perioadă determinată
|
a) constituirea de echipe mixte de
preluare cu mandat determinat pentru verificare documente, interviu/audiere
persoane expulzate şi completare documentare de caz, care să acţioneze de la
sosirea în ţară a cetăţenilor români expulzaţi, pornind de la elementele
„dosarului de îndepărtare" pe care autorităţile italiene îl transmit
împreună cu cetăţenii expulzaţi;
b) asigurarea transmiterii „dosarului de îndepărtare" către
structurile MIRA competente, potrivit documentelor pe baza cărora s-a
efectuat deplasarea în străinătate a cetăţenilor români expulzaţi (paşaport -
DGP şi carte de identitate -INEP);
c) informarea MMFES şi ANPDC cu privire la sosirea cetăţenilor
români expulzaţi pentru a iniţia măsuri necesare în funcţie de situaţia
socială a acestora în ţara de destinaţie (persoane/familii aflate în
dificultate/cu copii);
d) înaintarea de către DGP sau, după caz, INEP către instanţă a
„dosarului de îndepărtare". Demersul trebuie efectuat în directă
corelare cu prevederile art. 38 lit. b) al Legii nr. 248/2005 privind regimul
liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate;
e) crearea la nivelul IGPR a unui grup interdisciplinar de lucru,
care pe baza informaţiilor actualizate permanent de către structurile MIRA
implicate (IGPF şi INEP) să asigure monitorizarea intensificată pe două
componente: evidenţa şi analiza generală a evoluţiei situaţiei expulzărilor,
precum şi a situaţiei operative din zonele de origine a cetăţenilor români
expulzaţi;
f) accelerarea soluţionării procesului de soluţionare a cererilor
de asistenţă pe relaţia cu Italia.
|
MIRA
MIRA
MIRA
MIRA
MIRA
MIRA
|
Acţionează de fiecare dată când sosesc în ţară cetăţenii români
expulzaţi.
In regim de urgenţă, după sosirea cetăţenilor
In regim de urgenţă, după sosirea cetăţenilor
In regim de urgenţă, după sosirea cetăţenilor
In regim de urgenţă
Permanent
|
|
2. Cooperare judiciară
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
1.
|
Asigurarea aplicării unitare a legislaţiei naţionale privind
regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate
|
Modificarea prin OUG a Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, în sensul stabilirii
competenţei unice de soluţionare a cererilor privind exercitarea dreptului de
liberă circulaţie pentru Tribunalul Bucureşti, în scopul stabilirii unei
practici unitare în materie
|
MIRA
|
5 noiembrie
|
Nu implică
cheltuieli
suplimentare
|
2.
|
Consolidarea cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii
Europene în care se află un număr semnificativ de cetăţeni români
|
a. Adoptarea cadrului normativ pentru detaşarea de urgenţă a unor
magistraţi de legătură în statele membre:
• Ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri pentru consolidarea
cooperării judiciare cu statele membre ale Uniunii
Europene;
• Hotărâre de guvern în vederea asigurării posturilor necesare
punerii în aplicare a ordonanţei;
b. Incheierea unui acord bilateral cu Italia pentru detaşarea
reciprocă a unor magistraţi de legătură;
c. Detaşarea magistraţilor de legătură în unele state membre.
|
MJ
MJ
MJ
CSM
MEF
|
5 noiembrie
15 noiembrie
1 decembrie
|
Nu implică
cheltuieli
suplimentare
Nu implică
cheltuieli
suplimentare
MEF va
asigura MJ
resursele
financiare
necesare
acoperirii
drepturilor
salariale şi
altor drepturi
băneşti
aferente
|
3. Asistenţă consulară
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
1.
|
Promovarea unor măsuri concrete pentru a răspunde situaţiei
nou-create prin adoptarea de către statul italian a noilor reglementări ce
vizează îndepărtarea de pe teritoriul naţional a cetăţenilor pe motiv de
siguranţă publică
|
a. implicarea consulilor onorifici în acţiunile de informare şi
asistare a cetăţenilor români aflaţi în situaţiile respective; în Italia sunt numiţi de România şi îşi
desfăşoară activitatea consuli onorifici;
b. solicitarea Ambasadei României la Roma către MAE italian ca în
conformitate cu prevederile menţionate să fie notificate Ambasadei sau
Consulatelor României în Italia toate cazurile în care autorităţile italiene
au decis îndepărtarea cetăţenilor români. Astfel notificarea adoptării
măsurii prevăzute la art. 20 alin 7 bis
al Decretului-lege italian nr. 30 din februarie 2007, cu
modificările şi completările aduse prin Decretul-lege nr. 181/ 2007, să se
adreseze şi misiunii diplomatice a României, nu numai interesatului;
c. organizarea unei campanii de informare a cetăţenilor români
aflaţi în Italia cu privire la intrarea în vigoare a Decretului-lege şi a
drepturilor lor.
|
MAE - DGAC
|
|
|
2.
|
Asigurarea pentru cetăţenii români aflaţi în situaţiile
menţionate la pct. 1 de asistenţă consulară efectivă şi promptă
|
a. suplimentarea numărului personalului încadrat la secţia
consulară a Ambasadei României la Roma, la Consulatele generale de la Milano
şi Torino cu câte 7 posturi (4 diplomaţi, dintre care unul cu atribuţii
privind comunităţile româneşti şi
3 funcţionari consulari);
b. urgentarea demersurilor pentru înfiinţarea a trei consulate
generale pe teritoriul Italiei (Trieste, Bologna,
Cosenza), cu câte 11 posturi fiecare
(5 diplomatice, dintre care unul cu atribuţii privind
comunităţile româneşti, 2 funcţionari consulari,
4 tehnico-administrativ).
|
|
|
|
II. Matrice de măsuri sociale
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură
responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
1.
|
Imbunătăţirea colaborării cu autorităţile italiene în domeniul
pregătirii forţei de muncă şi incluziunii sociale a românilor aflaţi în
Italia
|
Program pe termen scurt de colaborare cu autorităţile italiene
a. Constituirea unui grup de lucru
coordonat la nivel de secretar de stat MMFES, format din reprezentanţi ai
MMFES, MIRA, AMPOSDRU, ANOFM, Agenţia Naţională pentru Romi din România, care
să promoveze elaborarea de proiecte în domeniul pregătirii forţei de muncă şi
incluziunii sociale, al economiei sociale şi de promovare a iniţiativelor
transnaţionale pe piaţa inclusivă a muncii;
b. Invitarea ministrului Ferrero şi a secretarului de stat
Cristina de Luca din Ministerul Solidarităţii Sociale din Italia în vederea încheierii unui protocol de cooperare;
c. Incheierea unui protocol de colaborare între Ministerul
Muncii, Familie şi Egalităţii de Şanse din România şi Ministerul
Solidarităţii Sociale din Italia privind modalităţile de stimulare a unei mai
bune integrări sociale a cetăţenilor români în Italia şi de întoarcere în
România, prin:
- Schimb de idei de proiecte şi identificarea anumitor bune
practici din România şi Italia care pot fi multiplicate;
- Promovarea cooperării între regiuni şi promotori cu acelaşi tip
de probleme în vederea stimulării unui posibil schimb de cunoştinţe şi
experienţă pentru accelerarea procesului de incluziune socială în România;
- Promovarea constituirii de parteneriate între autorităţile
locale din România şi autorităţile locale din Italia în vederea repatrierii
voluntare a lucrătorilor migranţi împreună cu oferirea unor posibilităţi în
ţara de origine;
- Identificarea unor posibili parteneri (AJOFM, ONG-uri,
autorităţi publice locale) care să implementeze proiecte în domeniul FSE (formare
iniţială, formare profesională şi recalificare, în special pentru populaţia
romă, renovare/ reabilitare case, construcţii de case) din România şi Italia
prin accesarea fondurilor disponibile pentru proiecte transnaţionale.
|
MMFES,
MIRA,
AMPOSDRU,
ANOFM,
Agenţia
Naţională
pentru Romi
|
10.11.2007
10.11.2007
|
|
2.
|
Protejarea drepturilor cetăţenilor români angajaţi legal în
Italia
|
a. Campanie de informare a lucrătorilor români în Italia despre
posibilităţile actuale din România, în special în domeniul ocupării,
nivelului
de salarizare din diverse domenii;
b. Aprobarea strategiei pentru menţinerea forţei de muncă în
România şi stimularea reîntoarcerii cetăţenilor români în România;
c. Campanie de mediatizare a posibilităţilor de utilizare a
fondurilor FSE pentru a promova măsuri de pregătire a forţei de muncă şi
incluziune socială, în special pentru populaţia romă;
d. Utilizarea celor 8 parteneriate regionale pentru ocupare şi
incluziune socială şi a celor 32 de parteneriate locale de ocupare şi
incluziune socială în sprijinul promovării politicilor regionale de ocupare,
elaborarea PRAO fiind rezultatul unui larg proces de consultare a tuturor
factorilor implicaţi în combaterea şomajului şi a excluziunii sociale. In
acest context, parteneriatele pentru ocupare şi incluziune socială s-au
implicat în mod activ la elaborarea celor 8 PRAO, iar pe baza priorităţilor
stabilite în cadrul acestor documente elaborează propuneri de proiecte care
urmează a fi finanţate din fondurile structurale;
|
MMFES, MAE,
ataşat
social, BOR, ONG
Guvernul României
MMFES
MMFES, MIRA
|
Decembrie 2007
Decembrie 2007
Ianuarie 2008
Ianuarie 2008
|
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
e) Mărirea numărului de ataşaţi pentru muncă şi măsuri sociale în
ţările cu comunităţi mari de cetăţeni români.
|
MMFES, MAE
|
Ianuarie 2008
|
|
3.
|
Măsuri pentru integrarea persoanelor repatriate voluntar
|
a) Incheierea unui protocol între MMFES şi MIRA în scopul
asigurării schimbului de informaţii privind persoanele repatriate voluntar
(identificare, domiciliu);
b) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse împreună cu
autorităţile locale vor elabora măsuri de stimulare a operatorilor economici
care angajează persoanele repatriate voluntar, care au absolvit cursuri de
formare profesională (în special prin atragerea în aceste tipuri de programe
a societăţilor cu capital străin
din România);
c) Modificarea Legii nr. 76/2002 prin includerea acestor categorii
de persoane printre beneficiarii măsurilor de
stimulare a ocupării prin subvenţionarea angajatorilor;
d) Medierea, informarea şi consilierea profesională a persoanelor
repatriate voluntar.
|
MMFES, MIRA
MMFES, consilii judeţene/ locale
MMFES
ANOFM
|
Imediat
Decembrie 2007
|
Bugetul ANOFM
Bugetul ANOFM
|
4.
|
Măsuri pentru integrarea persoanelor îndepărtate
|
a) Incheierea unui protocol între MMFES şi MIRA în scopul asigurării
schimbului de informaţii privind persoanele îndepărtate;
b) Incheierea unui protocol de cooperare între ANOFM prin AJOFM,
DGASPC şi DMPS în vederea realizării de planuri individualizate de integrare
socioprofesională, acordare de servicii şi prestaţii sociale persoanelor
repatriate voluntar şi celor expulzate;
c) Preluarea persoanelor de către DGASPC,
trimiterea la domiciliu a acestora sau cazarea temporară în centre care oferă
servicii rezidenţiale, oferirea transportului în localitatea de origine;
d) Asigurarea mesei pentru persoanele care sunt cazate temporar în centre care oferă servicii rezidenţiale
e) Inregistrarea în baza de date a AJOFM ca persoane aflate în
căutarea unui loc de muncă
f) Acordarea de servicii sociale prin DGASPC sau servicii publice
de asistenţă socială:
- asistenţă psihologică în situaţie de criză;
- asistenţă juridică;
- asistenţă socială
g) Acordarea de prestaţii sociale: alocaţii sociale
h) Medierea, informarea şi consilierea
profesională a persoanelor îndepărtate
i) Includerea în programe de formare profesională, conform legii, şi promovarea celorlalte tipuri de măsuri
j) Persoanelor repatriate voluntar, cetăţeni
români, li se pot acorda locuinţe sociale, cu
prioritate, de către consiliile locale din localitatea
de domiciliu
k) Accesarea de fonduri europene de către
autorităţi locale pentru proiecte de
incluziune
socială
|
MMFES, MIRA
ANOFM,
DGASPC,
MMFES
MMFES, DGASPC
MMFES, DGASPC
ANOFM
DGASPC
DMPS ANOFM
ANOFM
MMFES, MIRA
MMFES, consilii judeţene/ locale
|
Imediat
Imediat
La cerere
La cerere
La cerere
La cerere
La cerere
La cerere Decembrie 2007
7 decembrie 2008
|
Bugetul local
Bugetul local
Buget asigurări şomaj
Bugetul local
Bugetul local Buget asigurări şomaj
Buget local
Fonduri europene
|
III. Comunicare publică extinsă
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
1.
|
Integrarea cetăţenilor români în societatea italiană
|
a) Vizita domnului Mihai Gheorghiu, secretar de stat pentru
românii de pretutindeni, în Italia în perioada 17-22 noiembrie 2007.
Programul vizitei va cuprinde:
- întâlniri cu reprezentanţi ai MAE italian;
- întâlniri cu membrii comunităţii româneşti din Italia (în
special zona Lazio);
- participare la Congresul primarilor italieni de la Salsomaggiore
(19-20 nov).
b) Parteneriate cu autorităţile locale şi
centrale italiene (în special pentru integrarea cetăţenilor români aflaţi într-o
situaţie socioprofesională precară). Stabilirea, într-o primă fază, a unui
parteneriat cu Primăria Genovei (la propunerea primăriei, colaborarea constă
în finanţare egală a unui proiect social de integrare). După modelul
parteneriatului cu Genova, propunem şi încheierea unor parteneriate cu
primăriile Romei, Milano, Torino.
c) Parteneriate cu ONG-uri italiene cu experienţă în domeniul
integrării imigranţilor şi cu asociaţii româneşti pentru apărarea drepturilor
minorităţilor
- Implicarea BOR, a Organizaţiei Sânt Egidio din Italia şi a
Ligii Românilor din Italia, eventual a unor asociaţii active româneşti
locale.
- Dezvoltarea, cu sprijinul camerelor de
comerţ şi al firmelor româneşti din Italia şi al celor italiene din România,
a unor campanii de CSR (Corporate Social Responsability), vizând integrarea
socială a emigraţiei româneşti şi promovarea imaginii României.
d) Intărirea capacităţii administrative a instituţiilor româneşti
cu atribuţii în relaţia cu comunităţile româneşti din Italia (asigurarea resurselor
umane adecvate atât în centrala MAE, cât şi în misiunile diplomatice şi
consulare),
- Sporirea numărului de diplomaţi pentru gestionarea
problematicii complexe a comunităţii din Italia;
- Suplimentarea personalului diplomatic al Ambasadei şi al consulatelor
cu persoane specializate în diplomaţie culturală.
|
DRRP,
Ambasadă
Roma
MAE, MMFES
Ambasadă
Roma,
consulate,
asociaţii
româneşti,
BOR,
camere de
comerţ,
firme
MAE/
DRRP
|
In regim de urgenţă
In regim de urgenţă
|
MAE -
Guvernul României
|
2.
|
Campanie de imagine publică a comunităţii româneşti din Italia
|
a) Implicarea mediului politic, academic, cultural, societăţii
civile şi mediului de afaceri românesc din Italia şi italian din România
pentru transmiterea unui mesaj realist despre societatea românească.
Implicarea comunităţii italiene din România în transmiterea unui mesaj
realist opiniei publice din Italia privind societatea românească.
- Contactarea deputatului minorităţii italiene din România şi a
unor importanţi oameni de afaceri români din Italia pentru transmiterea unui
mesaj de susţinere a comunităţii româneşti;
- Intâlnire a grupurilor parlamentare de prietenie din Parlamentele României şi Italiei;
- Intâlniri ale europarlamentarilor români şi italieni la
Bruxelles;
- Vizite ale europarlamentarilor italieni în România;
|
misiunea diplomatică şi misiunile consulare/ MAE
|
In regim de urgenţă
Permanent
Permanent
|
MAE -
Guvernul României
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
- Dezvoltarea unor parteneriate între Camera de Comerţ a României
şi Camera de Comerţ Italiană, în baza susţinerii şi a disponibilităţii deja
exprimate de către aceasta din urmă.
b) Promovarea oportunităţilor de afaceri dintre cele două ţări.
Forum de afaceri italo-române:
- Organizarea unui forum de afaceri italo-român, cu participarea
reprezentanţilor celor două guverne şi a celor mai importante personalităţi
din lumea afacerilor din cele două ţări;
- Organizarea de evenimente economice de promovare a
oportunităţilor de afaceri şi de investiţii în România, în marile oraşe
italiene.
c) Organizarea în România de conferinţe ale unor foşti miniştri de externe, ambasadori din statele membre UE, pe teme de actualitate.
d) Valorizarea personalităţilor italiene ce au avut sau au
legătură directă cu România (oameni de film, teatru, artă, diplomaţi, oameni
politici, oameni de afaceri, cupluri mixte cu poziţie socială sau politică de
excepţie).
e) Valorizarea personalităţilor româneşti din Italia şi a
aportului lor la dezvoltarea societăţii italiene.
- Susţinerea proiectului Asociaţiei Românilor din Italia - Milano
de editare a unui volum privind personalităţile româneşti din Italia şi
contribuţia lor la dezvoltarea societăţii italiene;
- Sprijinirea afirmării unor artişti din comunitatea românească;
- Identificarea personalităţilor artistice şi culturale;
- Organizare de expoziţii, conferinţe, lansări de carte.
f) Punerea în valoare a elementelor de cultură şi civilizaţie
românească şi a tradiţiilor specifice, ca parte a diversităţii culturale
europene, prin susţinerea financiară a manifestărilor cultural-artistice
organizate de diferite instituţii sau asociaţii româneşti sau italiene.
- Organizarea de concerte simfonice pentru publicul larg, cu
participarea unor filarmonici de stat din ţară, în marile oraşe.
- Sprijinirea reprezentării piesei dramaturgului român Matei
Vişniec „Cum să explici istoria comunismului pacienţilor bolnavi mintal"
în interpretarea unor actori italieni consacraţi. Reprezentarea ar urma să
aibă loc în cel puţin 20 de localităţi italiene.
- Organizarea unor conferinţe (mese rotunde) în marile centre
universitare şi institute de studii geopolitice.
- In anul 2008, anul dialogului intercultural, organizarea de
seminarii şi dezbateri academice pe această temă.
- Zilele filmului românesc în Italia.
- Organizarea unei săptămâni a României la Roma sau Milano
(participarea Muzeului Ţăranului Român, promovare turistică, concerte de
muzică simfonică, uşoară şi folclorică, momente de coregrafie şi balet,
dansuri populare etc).
|
MAE
MAE
Ambasada, consulatele, DRCES,
ICR, MCC
MECT
|
Permanent
In regim de urgenţă
In regim de urgenţă
In regim de urgenţă
1 decembrie 2007
31 decembrie 2007
26 ianuarie- 6 februarie 2008
|
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
- In aceeaşi săptămână se pot organiza şi alte evenimente
(expoziţii, reprezentaţii teatrale, un concert la Preşedinţia Republicii
Italiene, conferinţe la Institutul pentru Organizaţii Internaţionale,
prezentări de oportunităţi de afaceri)
- Publicarea unor cărţi de poveşti pentru copii în ediţii
bilingve
- Sărbătorirea Zilei Naţionale a României la Teatrul Malibran-La
Fenice - Veneţia; concert Felicia Filip şi orchestra filarmonică din Braşov
- Participare la sărbătorirea revelionului în Piaţa San Marco din
Veneţia
- Participare la Carnavalul de la Veneţia
- România, invitat special
g) Implicarea mass-media italiană în reflectarea unei imagini
realiste asupra societăţii româneşti actuale.
- Publicarea unor articole în marile cotidiene sau reviste,
despre România/politică europeană, economie, cultură;
- Publicarea unei reviste săptămânale sau bilunare, în ediţie
bilingvă, despre România şi Italia: cultură, istorie, literatură, economie,
finanţe, sport.
- Realizarea unui parteneriat cu TVR Internaţional
- Organizarea, periodic, de vizite ale reprezentanţilor mass-media italiene în România. h) Implicarea
tuturor instituţiilor, organizaţiilor, reprezentanţilor mass-media pentru
transmiterea unui mesaj de evitare a xenofobiei şi discriminării rasiale,
riscuri majore ale acestei crize.
i) Identificarea şi cooptarea
partenerilor în vederea evitării unei eventuale „vânători de vrăjitoare"
ce ar putea decurge din actualul „Pact de siguranţă publică" şi care ar
putea avea ca victime şi cetăţeni români oneşti, neimplicaţi în acte de
infracţiune, j) Promovarea poveştilor de succes ale personalităţilor
româneşti care îşi desfăşoară activitatea în Italia.
- Identificarea principalelor personalităţi din domeniul
cultural, academic, economic şi sportiv.
- Realizarea de interviuri pentru presa scrisă şi realizarea unor emisiuni pentru radio
şi televiziune cu personalităţile de origine
română;
k) Promovarea turistică a României în Italia
- Realizarea de evenimente lunare
de promovare turistică a României, în spaţii publice din marile
oraşe ale Italiei.
|
|
|
|
3.
|
Armonizarea relaţiilor
dintre comunitatea
românească
şi societatea italiană
|
a) Dinamizarea unor parteneriate între
asociaţiile româneşti şi ONG-uri italiene
caritabile sau cu experienţă în domeniul
integrării imigranţilor şi asociaţii caritabile
care activează pe teritoriul Italiei,
prin
intermediul ambasadelor de la Roma
şi Vatican, al reprezentanţilor BOR în Italia
şi al unor filiale/reţele neguvernamentale
cu reprezentare în România şi Italia
(de exemplu: Salvaţi Copiii - România şi Italia,
|
Ambasadele Roma şi Vatican, consulatele
|
Permanent
|
MAE -
Guvernul României
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
Sânt Egidio, Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile):
- o delegaţie a organizaţiei Salvaţi Copiii - România, în
colaborare cu MAE şi cu ANPDC, va efectua o misiune de evaluare în vederea
stabilirii unui set concret de măsuri pentru aplicarea acordului privind
repatrierea minorilor neasistaţi (12-22 noiembrie).
b) Propunerea de implicare a BOR şi a asociaţiilor româneşti din
Italia în proiecte sociale de sprijinire a cetăţenilor români aflaţi în
situaţie precară
şi în promovarea elitelor profesionale româneşti (consilii
parohiale etc); se va proceda la intensificarea relaţiilor cu reprezentanţii
bisericii catolice, în special cu Sfântul Scaun (pe 6 decembrie va avea loc o
manifestare culturală dedicată, la Vatican, prelaţilor catolici care au
sprijinit colaborarea cu BOR din Italia).
c) Extinderea numărului de şcoli parohiale prin care tânăra
generaţie să fie îndrumată către valori spirituale tradiţionale româneşti.
d) Propunerea intensificării rolului preoţilor parohi de
consiliere în probleme familiale, spirituale etc.
e) Energizarea relaţiei mediului asociativ românesc din Italia cu
reţeaua consulilor onorifici din această ţară.
f) Sprijinirea activităţii lectoratelor de limbă română din
Italia şi asocierea acestora
în cadrul unei campanii de promovare a imaginii culturii române
în Italia; vor fi dinamizate relaţiile cu mediul academic italian printr-un
program de conferinţe susţinute de reprezentanţi de seamă ai culturii române
şi organizarea unor manifestări cu impact în mediile academice şi culturale.
g) Trimiterea de materiale de promovare a României prin
intermediul ambasadelor României la Vatican şi la Roma.
h) Imbunătăţirea cooperării la nivelul administraţiei locale pe
trei paliere distincte: administrativ, economic şi cultural-academic:
- crearea unui forum al administraţiei locale de cooperare
italo-român;
- sprijinirea realizării de vizite reciproce ale reprezentanţilor
administraţiei locale.
|
|
|
|
4.
|
Dinamizarea mediului asociativ românesc din Italia în direcţia
unei implicări mai intense în procesul de integrare a emigranţilor în
societatea italiană
|
a) Flexibilizarea modalităţilor de finanţare a proiectelor
iniţiate de asociaţii româneşti.
b) Asigurarea resurselor umane adecvate, atât în centrala MAE,
cât şi în misiunile diplomatice şi consulare, pentru relaţia cu comunitatea
română din Italia şi pentru raporturile cu mediul asociativ românesc.
c) Sprijinirea derulării unor proiecte
sociale propuse de mediul asociativ românesc.
d) Dezvoltarea capacităţii administrative
a asociaţiilor româneşti prin susţinerea financiară a unor sedii
adecvate, a resurselor umane necesare, a logisticii. Prin intermediul
Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile se va pune accent pe creşterea
capacităţii manageriale şi a abilităţilor de lucru în reţea ale asociaţiilor
româneşti din Italia, precum şi pe creşterea numărului de membri şi mărirea
impactului
|
DRRP
Ambasada,
consulatele
DRRP
Ambasada,
consulatele
|
Permanent
In regim de urgenţă
Permanent
Permanent
|
MAE -
Guvernul
României
|
Nr. crt.
|
Obiectiv
|
Măsuri concrete
|
Structură responsabilă
|
Termene
|
Surse financiare
|
|
|
acţiunilor derulate de mediul asociativ românesc.
e) Sprijinirea proiectelor culturale şi
educaţionale iniţiate de asociaţiile româneşti.
f) Incurajarea federalizării asociaţiilor româneşti prin
susţinerea financiară a unor proiecte comune în cadrul mediului asociativ
românesc din Italia şi prin asigurarea unui spaţiu comun (Casa Românească, de
exemplu) la care
să aibă acces toate asociaţiile care fac parte din federaţie.
g) Prin intermediul Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii
Civile se vor oferi traininguri pentru creşterea abilităţilor de relaţionare
şi lobby
în favoarea unor campanii de imagine a comunităţii româneşti din
Italia.
|
Ambasada, consulatele
|
Permanent
In regim de urgenţă
|
|
ANEXĂ la planul de măsuri
ACRONIME
DGAC -
Direcţia Generală Afaceri Consulare
AMPOSDRU -Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial
„Dezvoltarea Resurselor Umane"
ANOFM -Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
BOR -
Biserica Ortodoxă Română
DGASPC -
Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
DMPS -
Direcţia de Muncă şi Protecţie Socială
DRRP -
Departamentul pentru Relaţiile cu Românii de Pretutindeni
ICR -
Institutul Cultural Român
DRCES -
Direcţia Relaţii Culturale, Educaţionale şi Ştiinţifice
|