HOTARARE Nr.
1325 din 31 octombrie 2007
privind stabilirea masurilor
pentru organizarea si desfasurarea referendumului national din data de 25
noiembrie 2007 privind introducerea votului uninominal pentru alegerea
membrilor Parlamentului Romaniei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 744 din 1 noiembrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 48 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea
referendumului, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se constituie Comisia Tehnică Centrală,
în componenţa prevăzută în anexa nr. 1, pentru coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor care revin Guvernului, ministerelor şi celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi
prefecţilor şi primarilor, prevăzute în legislaţia în vigoare, în organizarea
şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 25 noiembrie 2007 privind
introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului
României.
(2) La şedinţele Comisiei
Tehnice Centrale pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai
partidelor politice parlamentare, ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale ce au grup parlamentar propriu în ambele Camere ale
Parlamentului, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituţii ale
administraţiei publice centrale interesate, precum şi ai altor organizaţii
neguvernamentale.
Art. 2. - Ministerul Economiei şi Finanţelor va stabili
modul de asigurare a mijloacelor financiare necesare pentru buna organizare şi
desfăşurare a referendumului naţional din data de 25 noiembrie 2007 privind
introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului
României.
Art. 3. - Ministerul Justiţiei va lua măsuri pentru
întocmirea, în termen util, a listelor cuprinzând magistraţi sau alţi jurişti
care pot fi desemnaţi, potrivit legii, ca preşedinţi, locţiitori ai acestora
sau ca membri ai birourilor electorale.
Art. 4. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative va asigura ordinea şi liniştea publică în toate localităţile
ţării, pe întreaga perioadă a campaniei pentru referendum şi, în mod deosebit,
în ziua votării, precum şi în zilele care premerg sau succedă acestei zile.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
şi Ministerul Apărării vor asigura paza secţiilor de votare şi a dosarelor
întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora la
birourile electorale de circumscripţie judeţeană, la Biroul Electoral al
Municipiului Bucureşti, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza
pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi a
celorlalte materiale necesare votării.
(3) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
Ministerul Apărării, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
Ministerul Sănătăţii Publice, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse, Ministerul Transporturilor, Ministerul Economiei şi Finanţelor, precum
şi alte instituţii centrale competente vor dispune măsurile necesare pentru
organizarea de secţii de votare pe lângă căminele de studenţi şi elevi,
instituţiile de sănătate şi ocrotire socială, pe nave şi platforme maritime şi
vor asigura dotarea acestora cu cele necesare exercitării dreptului de vot.
Art. 5. - Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, prin Centrul Naţional de Administrare a
Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, va selecta şi va prelucra datele
privind cetăţenii cu drept de vot. Centrul Naţional de Administrare a Bazelor
de Date privind Evidenţa Persoanelor va tipări şi va pune la dispoziţia
primarilor listele electorale permanente actualizate, în două exemplare, şi
copii de pe acestea, în 3 exemplare.
Art. 6. - (1) Institutul Naţional de Statistică va
asigura numărul de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar,
dotarea necesară cu echipamente şi tehnică de calcul şi programele de
prelucrare a datelor pentru efectuarea operaţiunilor tehnice privind stabilirea
rezultatelor referendumului.
(2) Institutul Naţional de Statistică va organiza
instruirea conducerilor direcţiilor regionale şi judeţene de statistică privind
participarea specialiştilor statisticieni, informaticieni şi a personalului
auxiliar la efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor
referendumului.
Art. 7. - Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse şi Ministerul Sănătăţii Publice vor lua
măsurile necesare pentru a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei
publice locale spaţii corespunzătoare în vederea organizării de secţii de
votare, în unităţile din subordine, precum şi pentru sprijinirea cu personal a
realizării operaţiunilor tehnice la secţiile de votare.
Art. 8. - Ministerul Sănătăţii Publice va lua măsurile
necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la nivelul birourilor
electorale.
Art. 9. - Ministerul Afacerilor Externe va organiza şi
va dota secţiile de votare organizate în străinătate. Va furniza în timp util
datele necesare pentru numerotarea acestora şi va stabili necesarul de timbre
autocolante pentru secţiile de votare din străinătate.
Art. 10. - (1) La nivelul judeţelor şi al municipiului
Bucureşti se vor constitui, în termen de 3 zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, prin ordin al prefectului, comisii tehnice judeţene sau a
municipiului Bucureşti, în componenţa prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuţii în
coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor autorităţilor administraţiei
publice locale, prevăzute în legislaţia în domeniul referendumului naţional.
(2) La şedinţele comisiei tehnice pot participa, în
calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale ce au grup
parlamentar propriu în ambele Camere ale Parlamentului, ai Clubului Român de
Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a
problemelor curente din circumscripţia electorală, pe lângă comisia tehnică judeţeană se constituie un grup tehnic de
lucru, condus de unul dintre subprefecţi, format din specialişti desemnaţi de
conducătorii serviciilor publice deconcentrate, organizate la nivelul
judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru fac
parte şi 2-3 specialişti din instituţiile prefectului şi din aparatul
consiliilor judeţene.
(4) In perioada în care îşi desfăşoară activitatea în cadrul
grupului tehnic de lucru, membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de
serviciu.
(5) Condiţiile materiale necesare în vederea
funcţionării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija instituţiei
prefectului. Salariile şi celelalte drepturi băneşti cuvenite specialiştilor
delegaţi în grupul tehnic de lucru se achită de către instituţiile de la care
aceştia provin.
Art. 11. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative efectuează, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi subprefecţilor cu
privire la organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 25
noiembrie 2007 privind introducerea votului uninominal pentru alegerea
membrilor Parlamentului României.
(2) Prefecţii organizează în cel mai scurt timp
posibil instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi
municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi
desfăşurării în bune condiţii a referendumului naţional din data de 25
noiembrie 2007 privind introducerea votului uninominal pentru alegerea
membrilor Parlamentului României.
(3) In termen de 15 zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, prefecţii comunică structurilor
teritoriale ale Centrului Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor numerotarea şi delimitarea secţiilor de votare, în scopul
întocmirii copiilor de pe listele electorale
permanente.
(4) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuţie a
buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării, în funcţie de
asigurarea condiţiilor de păstrare în condiţii de siguranţă a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(5) In perioada desfăşurării procesului electoral,
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative asigură sprijin de
specialitate instituţiilor prefectului şi primarilor, în vederea realizării la
termen şi în condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea
şi desfăşurarea referendumului naţional din data de 25 noiembrie 2007 privind
introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului
României.
Art. 12. - (1) Secretariatul General al Guvernului asigură sediul corespunzător desfăşurării activităţii
Biroului Electoral Central.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
asigură dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral Central, precum şi
personalul tehnic auxiliar necesar realizării activităţilor pe care le
desfăşoară în perioada electorală.
(3) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi
primarii asigură sediile, dotarea acestora, precum şi condiţiile pentru buna
funcţionare a birourilor electorale de circumscripţie judeţeană şi a
municipiului Bucureşti.
Art. 13. - (1) Comisiile tehnice judeţene şi a
municipiului Bucureşti informează săptămânal Comisia Tehnică Centrală cu
privire la stadiul pregătirii şi organizării referendumului naţional din data
de 25 noiembrie 2007 privind introducerea votului
uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului României.
(2) Comisia Tehnică Centrală informează săptămânal
Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi
organizarea referendumului naţional din data de 25
noiembrie 2007 privind introducerea votului uninominal pentru alegerea
membrilor Parlamentului României.
Art. 14. - In ziua referendumului naţional, primarii şi
viceprimarii vor fi prezenţi prin rotaţie la sediul primăriei, cu asigurarea
permanenţei funcţionării serviciilor şi compartimentelor din aparatul propriu
în vederea soluţionării problemelor materiale care pot apărea în derularea
votării.
Art. 15. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Pazstor Gabriela,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
p. Ministrul justiţiei,
Zsuzsanna Peter,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei Tehnice Centrale
Preşedinte:
- ministrul internelor şi reformei administrative
Membri:
- secretarul de stat pentru relaţia cu comunităţile
locale din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative - coordonator
- secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile
prefectului din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative - coordonator
adjunct
- secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
a) reprezentanţi, la nivel de secretar de stat, ai:
- Secretariatului General al Guvernului
- Ministerului Economiei şi Finanţelor
- Ministerului Afacerilor Externe
- Ministerului Apărării
- Ministerului Justiţiei
- Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
- Ministerului Culturii şi Cultelor
- Ministerului Transporturilor
- Ministerului Sănătăţii Publice
- Institutului Naţional de Statistică
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat
b) reprezentanţi ai:
- Agenţiei Naţionale de Presă „Rompres"
- Societăţii Comerciale „Electrica" - S.A.
- Societăţii Naţionale de
Televiziune
- Societăţii Naţionale de Radiodifuziune
NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei Tehnice
Centrale vor fi asigurate de ministrul internelor şi reformei administrative.
Componenţa nominală a Comisiei Tehnice Centrale se
stabileşte prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, pe
baza propunerilor înaintate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte
instituţii/societăţi menţionate.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene/a municipiului Bucureşti
Preşedinte:
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti
Membri:
- subprefectul
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al
municipiului Bucureşti
- directorul executiv al direcţiei regionale/judeţene
de statistică
- directorul general al
direcţiei generale judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti a finanţelor
publice;
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de
poliţie (pentru municipiul Bucureşti, directorul general al Direcţiei Generale
de Poliţie a Municipiului Bucureşti)
- şeful biroului judeţean sau al municipiului Bucureşti
de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor
- şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţă a persoanelor
- inspectorul şef al inspectoratului de jandarmi
judeţean (pentru municipiul Bucureşti, directorul general al Direcţiei Generale
de Jandarmi a Municipiului Bucureşti)
- inspectorul general al inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti
- directorul executiv al autorităţii de sănătate
publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
- reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale
„Electrica" - S.A.
- corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de
Presă „Rompres".
NOTĂ:
Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice
judeţene sunt asigurate de personal din cadrul instituţiei prefectului.
Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, se stabileşte de către prefect, prin ordin.