HOTARARE Nr. 1307 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 9 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS, persoana juridica aflata in coordonarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care functioneaza dupa modelul regiilor
autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Societatii Comerciale
"Institutul National de Cercetari Aerospatiale <<Elie
Carafoli>>" - S.A. Bucuresti, care se comaseaza cu societatile
comerciale "Straero" - S.A. Bucuresti si "Elarom" - S.A.
Bucuresti, unitati care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala "Elie Carafoli"
- INCAS are sediul in municipiul Bucuresti, bd Iuliu Maniu nr. 220, sectorul 6.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala "Elie
Carafoli" - INCAS are ca obiect principal de activitate efectuarea de
cercetari fundamentale si aplicative, dezvoltare tehnologica, incercari
experimentale, reglementari tehnice si economice, de interes public si national
care privesc asigurarea cerintelor fundamentale impuse sistemelor aerospatiale:
aerodinamica, dinamica zborului si sistemelor, calcul si incercari structuri,
elasticitate, rezistenta, echipamente electromecano-hidropneumatice si
electronice, constructii, studii, tehnici si aplicatii spatiale, materiale,
propulsie.
Art. 4
Structura Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS este prevazut in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS, stabilit pe baza bilanturilor contabile de
la 30 septembrie 1996 ale societatilor comerciale care fuzioneaza, este de
17.076.740 mii lei, din care imobilizari corporale si necorporale 14.822.671
mii lei si active circulante 2.254.069 mii lei, precum si terenul aferent, si
se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la societatile comerciale
Institutul National de Cercetari Aerospatiale "Elie Carafoli" - S.A.,
"Straero" - S.A. si "Elarom" - S.A.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala "Elie
Carafoli" - INCAS isi desfasoara activitatea in conformitate cu
reglementarile in vigoare precum si cu regulamentul de organizare si
functionare, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS se preia prin transfer de la societatile
comerciale "Institutul National de Cercetari Aerospatiale <<Elie
Carafoli>>" - S.A., "Straero" - S.A. si "Elarom"
- S.A. si isi pastreaza salariile avute la data transferului, pana la negocierea
noului contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE AEROSPATIALA "ELIE
CARAFOLI" - INCAS
STRUCTURA ORGANIZATORICA
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
______________________ ________|_________ ________________________
| CONSILIUL STIINTIFIC |__| DIRECTOR GENERAL |__| CONSILIERI STIINTIFICI |
|______________________| |__________________| | SI TEHNICI |
__________________________________| |________________________|
| _____________|____________
| | DIRECTOR GENERAL ADJUNCT |________________________
| | STUDII SI STRATEGIE | |
| |__________________________| |
| _______________________|______________________ |
| | | | | | |
|__ 1 __ 6 __ 12 __ 18 __ 22 __ 29 33 __|
| | | | | | |
|__ 2 |__ 7 |__ 13 |__ 19 |__ 23 |__ 30 34 __|
| | | | | | |
|__ 3 |__ 8 |__ 14 |__ 20 |__ 24 |__ 31 35 __|
| | | | | | |
|__ 4 |__ 9 |__ 15 |__ 21 |__ 25 |__ 32 36 __|
| | | | |
|__ 5 |__ 10 |__ 16 |__ 26 37 __|
| | | |
|__ 11 |__ 17 |__ 27 38 __|
|
|__ 28
Semnificatia coloanelor din schema de mai sus este urmatoarea:
1 - RESURSE UMANE
2 - PROTOCOL SECRETARIAT
3 - COMPARTIMENT JURIDIC
4 - PROTECTIA MUNCII
5 - A.Q.
6 - DIRECTOR DEPARTAMENT SISTEME
7 - AERODINAMICA INDUSTRIALA
8 - INCERCARI ECHIPAMENTE HIDRAULICE
9 - ANALIZA SISTEME HIDRAULICE
10 - DINAMICA ZBORULUI
11 - ECHIPAMENTE ELECTRONICE
12 - DIRECTOR DEPARTAMENT AERODINAMIC
13 - SUFLERIE TRISONICA
14 - SUFLERIE SUBSONICA
15 - TUB LUDWIEG
16 - AERODINAMICA TEORETICA
17 - STATIE COMPRESOARE
18 - DIRECTOR DEPARTAMENT STRUCTURI
19 - ANALIZA STRUCTURALA
20 - INCERCARI STRUCTURI
21 - INSTRUMENTARE STRUCTURI
22 - DIRECTOR DEPARTAMENT TEHNIC-ADMINISTRATIV
23 - EDITIE
24 - ENERGETIC
25 - TIPOGRAFIE
26 - APROVIZIONARE
27 - INTRETINERE (SERVICII)
28 - APARARE CIVILA, PSI
29 - DIRECTOR DEPARTAMENT ECONOMIC
30 - FINANCIAR
31 - CONTABILITATE
32 - CASIERIE
33 - PROGRAME AEROSPATIALE
34 - MARKETING PLAN CONTRACTE
35 - INFORMATICA, DOCUMENTARE COMUNICATII
36 - DOCUMENTE SPECIALE
37 - PROPRIETATE INDUSTRIALA
38 - MECANIC SEF TRANSPORTURI
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala
"Elie Carafoli" - INCAS
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Aerospatiala "Elie
Carafoli" - INCAS, denumit in continuare institut, este persoana juridica
romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care isi
desfasoara activitatea in baza Legii nr. 51/1996, a prezentului regulament,
precum si a celorlalte prevederi legale in vigoare.
Art. 2
Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.307 din 25 noiembrie 1996.
Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului de activitate.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu terti sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul stiintelor aerospatiale:
aerodinamica, dinamica zborului si sistemelor, spatiu, structuri aerospatiale,
aeroelasticitate si rezistenta materialelor, programe aerospatiale de interes
national si de aparare, materiale si tehnologii aerospatiale, echipamente
electronice, mecano-hidraulice si pneumatice, sisteme de propulsie
aerospatiala. Activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica se
realizeaza prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului
si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitate de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetare fundamentala de baza si orientata, in scopul cresterii
nivelului de cunostinte in urmatoarele domenii ale stiintelor aeronautice si
spatiale: aerodinamica, dinamica zborului si sistemelor, spatiu, structuri
aerospatiale, aeroelasticitate si rezistenta materialelor, programe
aerospatiale de interes national si de aparare, materiale si tehnologii
aerospatiale, echipamente electronice, mecano-hidraulice si pneumatice, sisteme
de propulsie aerospatiale;
- cercetare aplicativa, de tip precompetitiv, pentru realizarea de modele
experimentale, standuri si instalatii experimentale, platforme si statii-pilot,
precum si tehnologii generice cu rol suport pentru cercetarile aplicative, atat
in domeniul aerospatial, cat si in alte ramuri ale economiei nationale;
- elaborarea de studii, strategii si prognoze privind dezvoltarea
stiintelor aeronautice si spatiale;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii intreprinderilor care activeaza in domeniul
aeronautic si spatial;
- elaborarea de standarde, norme si regulamente de calcul si exploatare in
industria aeronautica;
b) in afara Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica:
- cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
problemelor din domeniile aeronautic si spatial.
B. Activitati conexe cercetarii-dezvoltarii:
- asistenta tehnica, consultanta, furnizare de servicii stiintifice si
tehnologice agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati;
- testare pe instalatiile experimentale proprii (atestate de Autoritatea
Aeronautica Romana) a produselor industriei aeronautice si spatiale);
- solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
proiectare si executie de aparatura de laborator, scule si dispozitive;
- expertize de specialitate in domeniul aeronautic si spatial;
- studii de fezabilitate, evaluari de aeronave si aparatura ambarcata,
oferte, documentatii pentru participarea la licitatii pentru proiectare,
executie, modernizare si expertizare in domeniile aeronautic si spatial;
- proiecte pentru executia aeronavelor si echipamentelor aferente, precum
si a instalatiilor experimentale necesare domeniului de activitate;
- certificate de calitate in urma testelor efectuate.
C. Formarea si specializarea de cercetatori in domeniul stiintelor
aeronautice si spatiale:
- desfasurarea unor activitati de specializare si perfectionare in vederea
formarii de specialisti in domeniile specifice institutului, prin participarea
la elaborarea de lucrari teoretice si experimentale, lucrari de diploma,
doctorantura, cursuri si scoli nationale si internationale;
- organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale cu
specific aerospatial;
- organizarea si/sau participarea la centre educationale cu profil de
stiinte aeronautice si spatiale, atat cu personal, cat si cu dotari.
D. Executia de unicate si serii mici de echipamente aeronautice si spatiale
E. Activitate de editare si tiparire de publicatii
F. Activitati de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniile aeronautic si spatial
Activitatile mentionate la lit. A - F pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
Institutul poate efectua si activitati de import-export, potrivit legii.
In cadrul programelor sale de activitate, institutul va colabora si la realizarea
unor activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil la data de 30 septembrie 1996, institutul are
un patrimoniu propriu in valoare de 17.076.740 mii lei, din care imobilizari
corporale si necorporale 14.822.671 mii lei si active circulante 2.254.069 mii
lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea, in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare sau al eficientizarii economice si tehnice, in
conditiile prevederilor legale corespunzatoare si cu aprobarea Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in structura
institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate acorda
conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in numele
institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general pentru indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
catre acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de catre consiliul stiintific.
Art. 11
Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi cercetatori,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de catre consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin o treime din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi compensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii care s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele provocate institutului ca urmare a
acestui fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si pierderi
pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor si aproba raportul de
gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii si subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Cercetarii si Tehnologiei
propuneri pentru asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli
al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice
activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) adopta sistemul de salarizare, modul de corelare stimulativa a
salariilor cu nivelul studiilor, competentei si cu munca efectiv prestata,
respectandu-se prevederile contractului colectiv de munca;
o) aproba contractul colectiv de munca;
p) executa orice alte atributii, stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de catre institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut prin comitetul de
directie;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si pe directorii din structura organizatorica a institutului,
cu avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile de cercetator
stiintific principal gradul I, II si III si cercetator stiintific, la
propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si stabileste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimente proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 21 de membri, reprezentand toate
departamentele si/sau directiile stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi, prin vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte, un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului
stiintific. Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorii coordonatori ai institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica, in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in
domeniul propriu de activitate;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica si tehnologica,
precum si realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii aeronautice si spatiale;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II si III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca, in executia bugetului de venituri si
cheltuieli, sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.