HOTARARE Nr. 1279 din 8 decembrie 1990
privind infiintarea unor societati comerciale pe actiuni in domeniul
asigurarilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 17 decembrie 1990
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data de 1 ianuarie 1991 se infiinteaza societatile comerciale pe actiuni
in domeniul asigurarilor, ca persoane juridice, cu denumirea, sediul, obiectul
de activitate si capitalul social prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Societatile comerciale pe actiuni din domeniul asigurarilor, infiintate
potrivit prezentei hotarari, se organizeaza si functioneaza conform statutelor
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Societatile comerciale pe actiuni din domeniul asigurarilor realizeaza
obiectul de activitate pe baza de contracte incheiate in conformitate cu Codul
civil si Codul comercial roman, precum si in baza actelor normative din
domeniul asigurarilor.
Art. 4
Pe data infiintarii societatilor comerciale pe actiuni in domeniul
asigurarilor, potrivit art. 1, Administratia Asigurarilor de Stat isi inceteaza
activitatea.
Activul si pasivul Administratiei Asigurarilor de Stat se preiau de
societatile comerciale pe actiuni infiintate, astfel:
a) Societatea "Asigurarea romaneasca S.A." preia activele
aferente asigurarilor facultative pe viata, in suma de 6.100 milioane lei, cele
aferente asigurarilor obligatorii, asigurarilor facultative de autovehicule si
altor asigurari, in suma de 1.000 milioane lei, si, in limita acestora,
pasivele corespunzatoare, precum si bunurile imobile apartinand ADAS, incluse
in capital;
b) Societatea "Astra S.A." preia activele aferente societatilor
mixte, cu participarea ADAS, din strainatate, cele aferente asigurarilor si
operatiunilor de reasigurare in relatiile cu strainatatea, in suma de 3.500
milioane lei, si, in limita acestora, pasivele corespunzatoare;
c) agentia "Carom S.A." preia activitatea privind constatarea
daunelor, stabilirea si plata despagubirilor in cazurile de pagube produse in
Romania, cand raspunderea revine unor asigurati la societati de asigurare din
strainatate, si in cazurile de pagube produse in strainatate de automobilisti
romani asigurati la societati de asigurare din tara noastra.
Preluarea se va face pe baza bilantului contabil intocmit la 31 decembrie
1990.
Personalul care trece la societatile comerciale se considera transferat in
interesul serviciului si beneficiaza, timp de trei luni de salariul tarifar si
sporul de vechime avute daca este incadrat in functii cu niveluri de salarii
mai mici.
Art. 5
Pe baza bilantului incheiat la 31 decembrie 1990, societatile comerciale
nou infiintate isi vor definitiva capitalul social.
Art. 6
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 7
Orice dispozitii contrare prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
SOCIETATI COMERCIALE IN DOMENIUL ASIGURARILOR
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea societatii Sediul social Obiectul de activitate Capitalul
crt comerciale social
-------------------------------------------------------------------------------
1."Asigurarea Romaneasca str. Smardan - practicarea asigurarilor
3.000
S.A.", societate de nr. 5, obligatorii prevazute de
milioane
asigurare - sector 3, actele normative; lei
reasigurare Bucuresti - practicarea asigurarilor
facultative de bunuri, persoane
si raspundere civila;
- practicarea reasigurarilor in
toate categoriile de asigurari
care formeaza obiectul de
activitate al societatii.
2."Astra S.A.", str. Smardan - practicarea
asigurarilor 1.000
societate de asigurare- nr. 5, sector facultative de bunuri si milioane
reasigurare 3, Bucuresti raspundere civila; lei
- practicarea reasigurarilor in
categoriile de asigurari care
formeaza obiectul de activitate
al societatii.
3."Carom S.A.", str. Smardan Prestarea de servicii
pentru 20
agentie de prestari nr. 5, sector societati de asigurare din milioane
de servicii in 3, Bucuresti Romania si din strainatate, lei
domeniul asigurarilor pentru alte persoane juridice,
precum si pentru
persoane fizice, cu privire la:
- constatarea si evaluarea pagubelor,
a cauzelor si responsabilitatilor in
producerea acestora;
- stabilirea si plata despagubirilor
sau a altor drepturi cuvenite din
asigurare;
- recuperarea de la societatile de
asigurare a despagubirilor si a altor
sume in sarcina acestora, potrivit
asigurarilor incheiate;
- alte servicii solicitate.
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2.1
STATUTUL
Societatii comerciale de asigurare-reasigurare "Asigurarea romaneasca -
S.A."
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala de asigurare-reasigurare
"Asigurarea romaneasca - S.A.", prescurtata "Asirom".
In toate actele, politele, anunturile, publicatiile si alte acte emanand de
la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul
social, din care cel efectiv varsat, numarul de ordine din registrul comertului
si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala de asigurare-reasigurare "Asirom" este persoana
juridica romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, strada Smardan
nr. 5, sector 3. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in
registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii
Scopul societatii este desfasurarea activitatii de asigurare si reasigurare
prin acceptarea de riscuri in schimbul platii unor prime de catre asigurati si,
respectiv, reasigurati si prin plata despagubirilor si a sumelor asigurate in
cazul producerii evenimentelor asigurate, in vederea compensarii daunelor si a
realizarii de profituri.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii
Obiectul de activitate al societatii este:
a) practicarea asigurarilor obligatorii potrivit prevederilor legale in
vigoare;
b) practicarea asigurarilor facultative:
- de viata;
- de persoane, altele decat cele de viata;
- de autovehicule;
- maritime si de transport;
- de aviatie;
- de incendiu si alte pagube la bunuri;
- de raspundere civila;
- de credite si garantii;
- de pierderi financiare din riscuri asigurate;
c) practicarea reasigurarilor in toate categoriile de asigurari prevazute
la lit. b).
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 3.000 mil. lei impartit in
600.000 actiuni nominative in valoare nominala de 5.000 lei fiecare, in
intregime subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 5.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic, si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Capitalul social se divide in doua parti egale, jumatate afectindu-se
asigurarilor de viata si jumatate celorlalte categorii de asigurari practicate.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul la
un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales
in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor,
conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale, respectiv la
alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuate in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre terti
se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin 2 ziare de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat, in functie de
studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazute de lege;
e) stabileste salariile membrilor consiliului de administratie,
directorului general, ale membrilor comitetului de directie si ale comisiei de
cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea beneficiului;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul si calitatea activitatii, forta de munca,
relatiile cu asiguratii si partenerii;
n) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, directorului general si a cenzorilor, pentru paguba
pricinuita societatii;
o) hotaraste in orice alte probleme privind societatea.
Hotararile in problemele prevazute la lit. j), k) si l) vor putea fi aduse
la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului economic-financiar, pentru examinarea bilantului si
a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea
mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterii adunarii.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Consiliul imputernicitilor statului
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii generale
a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor statului, compus
din 7 persoane numite de ministrul finantelor.
Consiliul imputernicitilor statului hotaraste in toate problemele privind
activitatea societatii, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in
competenta altor organe.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin si toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de administratie
compus din 7 administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alesi pe noi perioade de 4 ani,
care pot avea calitatea de actionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat predecesorul sau. Durata
pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi
egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
comisiei de cenzori si director, persoanele care potrivit legii sunt incapabile
sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si
pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul
Ministerului Finantelor.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se
stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai 2
vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a cel putin 1/3 din numarul
membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de unul
din vicepresedinti desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar,
fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu terti, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul dintre
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul general si adjunctii acestuia raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate, pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi
revocati prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba conditiile si tarifele asigurarilor facultative si programele de
reasigurare;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economic-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membri alesi din consiliul de administratie,
fixandu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
In perioada in care statul este actionar unic, atributia prevazuta la
alineatul de mai sus se executa cu acordul Ministerului Finantelor.
Presedintele indeplineste si functia de director general, in care calitate
conduce si comitetul de directie, asigurand conducerea curenta a societatii,
aduce la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in limitele
activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri, care trebuie sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui in conditiile legii pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot prezenta,
la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia patrimoniului, a
beneficiilor si pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar, verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de Consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii), sau ori
de cate ori considera necesar pentru alte situatii, privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 alin. 4, precum si cei care sunt rude sau afini pana la al
patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice forma,
pentru alte functii decat aceea de cenzori, un salariu sau o remuneratie de la
administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economic-financiar
Exercitiul economic-financiar incepe de la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie al fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Operatiunile societatii
Societatea realizeaza in tara si in strainatate asigurarile si operatiunile
de reasigurare, prevazute la art. 6, in lei si in valuta.
Pentru incheierea contractelor de asigurare sau pentru emiterea si
derularea acestora, societatea poate folosi agenti de asigurare remunerati cu
comisioane din incasari ori cu onorarii stabilite, potrivit tarifelor sau
negociate. In desfasurarea activitatii de asigurare si a celei de reasigurare,
pentru incheierea contractelor de reasigurare sau pentru emiterea si derularea
acestora, societatea poate folosi serviciile agentiilor de intermediere.
Pentru solutionarea unor probleme deosebite, societatea poate folosi
experti sau specialisti in diverse domenii, persoane fizice sau juridice,
romane sau straine, remunerati cu onorarii, potrivit tarifelor sau negociate.
Societatea deschide conturi in lei si in valuta la banci din Romania.
In scopul diminuarii raspunderilor asumate, societatea efectueaza
operatiuni de cedare in reasigurarea unor parti din contractele incheiate, in
conditii negociate cu reasiguratorii din tara sau din strainatate.
Pentru garantarea platii sumelor asigurate si a despagubirilor, societatea
constituie rezerve tehnice de prime pentru asigurarile de viata si rezerve
tehnice de prime si de daune pentru celelalte feluri de asigurari si
reasigurari.
Rezerva de prime pentru asigurarile de viata se constituie in baza
calculelor actuariale si se administreaza separat.
Rezervele de prime pentru celelalte feluri de asigurari se constituie din
cotele-parti corespunzatoare riscurilor neexpirate.
Rezervele de daune se constituie in baza estimarilor, a datelor statistice
sau a calculelor actuariale, privind platile de efectuat in viitor. Acestea nu
pot reprezenta mai putin de 40% din diferenta dintre primele incasate si
daunele platite la asigurarile si reasigurarile cu valabilitate in cursul
anului.
Rezervele se constituie in lei si in valuta.
Sumele afectate rezervelor tehnice se scad din venitul brut in vederea
determinarii profitului supus impozitarii.
Societatea fructifica capitalul, rezerva de capital si rezervele tehnice
sub forma veniturilor din dobanzi pentru disponibilitatile pastrate la banci
sau case de economii si le investeste in titluri de valoare, bunuri mobiliare
sau imobiliare ori le foloseste pentru acordarea de credite institutiilor cu
profil bancar, potrivit prevederilor legale, cu respectarea unui coeficient de
solvabilitate de minimum 15% din aceste fonduri.
Fructificarea si investitiile se realizeaza in lei si in valuta.
Art. 24
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sunt alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cat statul este actionar unic personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de Consiliul imputernicitilor statului
cu acordul Ministerului Finantelor.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de functii,
se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a actionarilor
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege.
Pana la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sunt stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 25
Amortizarea fondurilor
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial si vor fi prezentate Oficiului de supraveghere a activitatii de
asigurare si reasigurare, conform legii.
Art. 27
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate modernizarii,
cercetarii si dezvoltarii de asigurari noi, investitiilor, reparatiilor, precum
si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Din beneficiul anual se stabileste fondul de rezerva care va fi de cel mult
5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea lui
efectuandu-se pana se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social),
precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din profitul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultand
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 30
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotararea adunarii generale;
- faliment;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 31
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 32
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 33
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale si cele privind organizarea si
functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor.
ANEXA 2.2
STATUTUL
Societatii comerciale de asigurare-reasigurare "Astra - S.A."
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala de asigurare-reasigurare
"Astra - S.A.".
In toate actele, politele, anunturile, publicatiile si alte acte emanand de
la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni sau initialele "S.A.", de capitalul
social, din care cel efectiv varsat, numarul de ordine din registrul comertului
si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala de asigurare-reasigurare "Astra - S.A."
este persoana juridica romana, avand forma juridica de societate pe actiuni.
Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu
prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, strada Smardan
nr. 5, sector 3. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in
registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii
Scopul societatii este desfasurarea activitatii de asigurare si reasigurare
prin acceptarea de riscuri in schimbul platii unor prime de catre asigurati si,
respectiv, reasigurati si prin plata despagubirilor si a sumelor asigurate in
cazul producerii evenimentelor asigurate, in vederea compensarii daunelor si a
realizarii de profituri.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii
Obiectul de activitate al societatii este:
a) practicarea asigurarilor facultative: - de persoane, altele decat cele
de viata;
- de autovehicule;
- maritime si de transport;
- de aviatie;
- de incendiu si alte pagube la bunuri;
- de raspundere civila;
- de credite si garantii;
- de pierderi financiare din riscuri asigurate;
b) practicarea reasigurarilor in toate categoriile de asigurari prevazute
la lit. a).
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 1.000 mil. lei impartit in
200.000 actiuni nominative in valoare nominala de 5.000 lei fiecare, in
intregime subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 5.000 lei fiecare,
este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar unic, si
varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul
la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi
ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
respectiv la alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuate in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre terti se
face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin 2 ziare de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un "duplicat al actiunii".
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de activitate
si ii revoca;
c) alege directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat, in functie de
studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazuta de lege;
e) stabileste salariile membrilor consiliului de administratie,
directorului general, ale membrilor comitetului de directie si ale comisiei de
cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea beneficiului;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul si calitatea activitatii, forta de munca,
relatiile cu asiguratii si partenerii;
n) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, directorului general si a cenzorilor, pentru paguba pricinuita
societatii;
o) hotaraste in orice alte probleme privind societatea.
Hotararile in problemele prevazute la literele j, k si l, vor putea fi
aduse la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului economic financiar, pentru examinarea bilantului si
a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor,
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea
mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterii adunarii.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea de maini.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie
si al cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor referitoare la
raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Consiliul imputernicitilor statului
In perioada in care statul este actionar unic, atributiunile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor
statului, compus din 7 persoane numite de ministrul finantelor.
Consiliul imputernicitilor statului hotaraste in toate problemele privind
activitatea societatii, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in
competenta altor organe.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin si toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept, la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de
administratie compus din 7 administratori, alesi de adunarea generala a
actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alesi pe noi
perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de actionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat predecesorul sau. Durata
pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi
egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
comisiei de cenzori si director, persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile
sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si
pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul
Ministerului Finantelor.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se
stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai 2
vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a cel putin 1/3 din numarul
membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de unul
din vicepresedinti desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar,
fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie.
Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta si de
secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu terti, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul din
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul general si adjunctii acestuia raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru
greseli in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi
revocati prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba conditiile si tarifele asigurarilor facultative si programele de
reasigurare;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economic financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membri alesi din consiliul de administratie,
fixandu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
In perioada in care statul este actionar unic, atributia prevazuta la
alineatul de mai sus se executa cu acordul Ministerului Finantelor.
Presedintele indeplineste si functia de director general, in care calitate
conduce si comitetul de directie, asigurand conducerea curenta a societatii,
aduce la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in limitele
activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
consiliului de administratie, registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri, care trebuie sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui in conditiile legii pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar, verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii), sau ori
de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta articolului 18 alineatul 4, precum si cei care sunt rude sau afini
pana la al patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub
orice forma, pentru alte functii decat ceea de cenzori, un salariu sau o
remuneratie de la administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economic financiar
Exercitiul economic financiar incepe de la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Operatiunile societatii
Societatea realizeaza in tara si in strainatate asigurarile si operatiunile
de reasigurare prevazute la art. 6, in lei si in valuta.
Pentru incheierea contractelor de asigurare sau pentru emiterea si
derularea acestora, societatea poate folosi agenti de asigurare remunerati cu
comisioane din incasari ori cu onorarii stabilite potrivit tarifelor sau
negociate. In desfasurarea activitatii de asigurare si a celei de reasigurare,
pentru incheierea contractelor de reasigurare sau pentru emiterea si derularea
acestora, societatea poate folosi serviciile agentilor de intermediere.
Pentru solutionarea unor probleme deosebite, societatea poate folosi
experti sau specialisti in diverse domenii, persoane fizice sau juridice,
romane sau straine, remunerati cu onorarii potrivit tarifelor sau negociate.
Societatea deschide conturi in lei si in valuta la banci din Romania.
In scopul diminuarii raspunderilor asumate, societatea efectueaza
operatiuni de cedare in reasigurare a unor parti din contractele incheiate, in
conditii negociate, cu reasiguratorii din tara sau din strainatate.
Pentru garantarea platii sumelor asigurate si a despagubirilor, societatea
constituie rezerve tehnice de prime si de daune pentru felurile de asigurari si
reasigurari practicate.
Rezervele de prime se constituie din cotele parti corespunzatoare
riscurilor, neexpirate.
Rezervele de daune se constituie in baza estimarilor, a datelor statistice
sau a calculelor actuariale privind platile de efectuat in viitor. Acestea nu
pot reprezenta mai putin de 40% din diferenta dintre primele incasate si
daunele platite la asigurarile si reasigurarile cu valabilitate in cursul
anului.
Rezervele se constituie in lei si in valuta.
Sumele afectate rezervelor tehnice se scad din venitul brut in vederea
determinarii profitului supus impozitarii.
Societatea fructifica capitalul, rezerva de capital si rezervele tehnice
sub forma veniturilor din dobanzi pentru disponibilitatile pastrate la banci
sau case de economii si le investeste in titluri de valoare, bunuri mobiliare
sau imobiliare ori le foloseste pentru acordarea de credite institutiilor cu
profil bancar, potrivit prevederilor legale, cu respectarea unui coeficient de
solva- bilitate de minimum 15% din aceste fonduri.
Fructificarea si investitiile se realizeaza in lei si in valuta.
Art. 24
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sunt alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cat statul este actionar unic personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de Consiliul imputernicitilor statului
cu acordul Ministerului Finantelor.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de functii,
se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a actionarilor
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege.
Pana la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sunt stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 25
Amortizarea fondurilor
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul
si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial si vor fi prezentate Oficiului de supraveghere a activitatii de
asigurare si reasigurare, conform legii.
Art. 27
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate modernizarii,
cercetarii si dezvoltarii de asigurari noi, investitiilor, reparatiilor, precum
si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Din beneficiul anual se stabileste fondul de rezerva care va fi de cel mult
5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea lui
efectuandu-se pana se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social),
precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din profitul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultand
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 30
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotararea adunarii generale;
- faliment;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 31
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 32
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 33
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale si cele privind organizarea si
functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor.
ANEXA 2.3
STATUTUL
Societatii comerciale de prestari servicii in domeniul asigurarilor "CAROM
- S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala de prestari de servicii in
domeniul asigurarilor "CAROM" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul
social, din care cel efectiv varsat, numarul de ordine din registrul comertului
si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "CAROM" - S.A. este persoana juridica
romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3 Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, strada Smardan
nr. 5, sector 3. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din
Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in
registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii
Scopul societatii este prestarea de servicii in domeniul asigurarilor, in
baza mandatelor primite de la societati de asigurare, alte persoane juridice,
precum si persoane fizice romane si straine, in vederea realizarii de
profituri.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii
Obiectul de activitate al societatii este:
- constatarea si evaluarea pagubelor, a cauzelor si responsabilitatilor in
producerea acestora;
- stabilirea drepturilor la despagubire si la alte sume cuvenite din
asigurare, cuantificarea acestora;
- plata despagubirilor si a altor drepturi cuvenite din asigurare;
- recuperarea de la societatile de asigurare a despagubirilor si a altor
sume in sarcina acestora, potrivit contractelor de asigurare;
- alte servicii solicitate de societati de asigurare, alte persoane
juridice si persoane fizice romane si straine.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este fixat la suma de 20 mil. lei impartit in
4.000 actiuni nominative in valoare nominala de 5.000 lei fiecare, in intregime
subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 5.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar
unic, si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora dreptul
la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi
ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
respectiv la alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula pretentii
asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre adunarea
generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea
societatii, efectuate in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decat un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau catre terti
se face in conditiile si cu procedura prevazuta de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin 2 ziare de
larga circulatie in localitatea in care se afla sediul societatii. Dupa 6 luni
va putea obtine un "duplicat al actiunii".
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege directorul general, il descarca de activitate si il revoca;
directorul general este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat, in functie de
studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare
prevazuta de lege;
e) stabileste salariile membrilor consiliului de administratie,
directorului general, ale membrilor comitetului de directie si ale comisiei de
cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea beneficiului;
h) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabileste competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor; aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
m) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu referire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul si calitatea activitatii, forta de munca,
relatiile cu asiguratii si partenerii;
n) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, directorului general si a cenzorilor, pentru paguba
pricinuita societatii;
o) hotaraste in orice alte probleme privind societatea.
Hotararile in problemele prevazute la lit. j), k) si l) vor putea fi aduse
la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc cel putin o data pe an, la doua luni de
la incheierea exercitiului economic financiar, pentru examinarea bilantului si
a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor,
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisie de cenzori,
precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%
timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cate ori va fi
nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15 zile
inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea
mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterii adunarii.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotarari
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotarari daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin
1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la rapoartele de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea de maini.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si al cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor referitoare
la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Consiliul imputernicitilor statului
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor
statului, compus din 7 persoane numite de ministrul finantelor.
Consiliul imputernicitilor statului hotaraste in toate problemele privind
activitatea societatii, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in
competenta altor organe.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin si toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de administratie
compus din 7 administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alesi pe noi perioade de 4 ani,
care pot avea calitatea de actionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat predecesorul sau. Durata
pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi
egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
comisiei de cenzori si director, persoanele care potrivit legii sunt incapabile
sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si
pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul
Ministerului Finantelor.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se
stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai 2
vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a cel putin 1/3 din numarul
membrilor sai. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia de unul
din vicepresedinti desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar,
fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu terti, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul din
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul general si adjunctii acestuia raspund individual sau solidar, dupa
caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau
abateri de la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greseli
in administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati
prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor de mandat incheiate pe
termen, precum si tarifele taxelor de mandat;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economic financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membri alesi din consiliul de administratie,
fixandu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
In perioada in care statul este actionar unic, atributia prevazuta la
alineatul de mai sus se executa cu acordul Ministerului Finantelor.
Presedintele indeplineste si functia de director general, in care calitate
conduce si comitetul de directie, asigurand conducerea curenta a societatii,
aduce la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in limitele
activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
formata din 3 membri, care trebuie sa fie asociati, cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti,
care vor inlocui in conditiile legii pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii), sau ori
de cate ori considera necesar pentru alte situatii, privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare ale comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor, se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 alin. 4, precum si cei care sunt rude sau afini pana la al
patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice forma,
pentru alte functii decat aceea de cenzori, un salariu sau o remuneratie de la
administratori sau de la societate.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economic financiar
Exercitiul economic financiar incepe de la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie al fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Operatiunile societatii
Societatea realizeaza in tara si in strainatate prestarile de servicii
prevazute la art. 6, in lei si in valuta.
In acest scop, societatea: incheie contracte de mandat cu societatile de
asigurare, alte persoane juridice, precum si persoane fizice pentru care
presteaza serviciile; organizeaza si efectueaza activitatea de constatare a
marimii si realitatii pagubelor, a cauzelor si imprejurarilor in care acestea
s-au produs, precum si a vinovatiilor; intocmeste rapoarte de constatare, de
lichidare si furnizeaza informatiile si documentele necesare in legatura cu
serviciile prestate; elibereaza scrisori de garantie.
Pentru activitatea prestata, societatea incaseaza taxe de mandat potrivit
tarifelor sau negociate.
Pentru prestarea serviciilor, societatea poate folosi experti sau
specialisti in diverse domenii, persoane fizice sau juridice, romane sau
straine, remunerati cu onorarii, potrivit tarifelor sau negociate.
Societatea fructifica capitalul si rezerva de capital sub forma veniturilor
din dobanzi pentru disponibilitatile pastrate la banci sau case de economii si
le investeste in titluri de valoare, bunuri mobiliare sau imobiliare, ori le
foloseste pentru acordarea de credite institutiilor cu profil bancar, potrivit
prevederilor legale, cu respectarea unui coeficient de solvabilitate de minimum
25% din aceste fonduri.
Fructificarea si investitiile se realizeaza in lei si in valuta.
Art. 24
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sunt alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cat statul este actionar unic personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de Consiliul imputernicitilor statului
cu acordul Ministerului Finantelor.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de functii,
se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a actionarilor,
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazuta de lege.
Pana la aprobarea legislatiei in domeniu, salarizarea se face conform
legislatiei in vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sunt stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul general al societatii
comerciale.
Art. 25
Amortizarea fondurilor
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de profit si pierderi, avand in vedere Normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial si vor fi prezentate Oficiului de supraveghere a activitatii de
asigurare si reasigurare, conform legii.
Art. 27
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate modernizarii,
cercetarii si dezvoltarii de asigurari noi, investitiilor, reparatiilor, precum
si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Din beneficiul anual se stabileste fondul de rezerva care va fi de cel mult
5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea lui
efectuandu-se pana se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social),
precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din profitul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultand
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 30
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotararea adunarii generale;
- faliment;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului
si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 31
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 32
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 33
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale si cu cele privind organizarea si
functionarea societatilor comerciale din domeniul asigurarilor.