HOTARARE Nr. 127 din 18 februarie 2000
privind aprobarea standardelor nationale de evaluare a institutiilor de
invatamant preuniversitar
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 23 februarie 2000
In temeiul prevederilor art. 106 alin. 2 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba standardele nationale de evaluare a institutiilor de invatamant
preuniversitar, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
MINISTERUL EDUCATIEI NATIONALE
COMISIA DE EVALUARE SI ACREDITARE
A INVATAMANTULUI PREUNIVERSITAR
STANDARDE NATIONALE
de evaluare a institutiilor de invatamant preuniversitar
I. INDICATORI DE CONTEXT
Indicatorii de context se utilizeaza, in principiu, pentru descrierea
situatiei social-economice, demografice etc. la nivel local/judetean si vizeaza
inserarea unitatii scolare in contextul comunitar dat. Acestia trebuie avuti in
vedere la elaborarea proiectului de dezvoltare a scolii, atat ca premise pentru
o fundamentare realista, cat si pentru redimensionarea retelei scolare a
sistemului de invatamant:
1. Procentul din bugetul judetean/local planificat pentru invatamant
2. Procentul din bugetul judetean/local realizat
3. Indicatori demografici generali si scolari:
- rata natalitatii la nivel judetean si local (%);
- distributia populatiei pe nationalitati, la nivel judetean si local (%);
- distributia populatiei in functie de apartenenta religioasa (%);
- populatia de scolarizat pe termen scurt si mediu (3 - 5 ani), la nivel
judetean si local (%).
4. Rata de participare la educatie a populatiei in varsta de scolarizare
5. Indicatori economici:
- rata de ocupare a populatiei, pe sectoare economice, la nivel judetean
(%);
- rata somajului, pe sectoare economice (primar, secundar si tertiar), la
nivel judetean (%).
N.B.:
1. Indicatorii prevazuti la pct. 1, 2 si 3 sunt valabili pentru toate
nivelurile de scolarizare.
2. Indicatorul prevazut la pct. 4 se refera numai la invatamantul prescolar
si general obligatoriu.
3. Indicatorii prevazuti la pct. 5 vor fi luati in considerare numai pentru
invatamantul secundar si postliceal.
4. Indicatorii sus-mentionati nu sunt standardizati.
Surse de informare: agentiile judetene de ocupare si formare profesionala,
directiile judetene de statistica, primariile.
II. RELATIA SCOALA - COMUNITATEA LOCALA SI PARTENERIATUL CU ALTE INSTITUTII
SI AGENTI ECONOMICI
1. Importanta unitatii de invatamant din perspectiva economica si
socioculturala a zonei: concordanta dintre profiluri, specializari, filiere de
formare ale scolii si nevoile locale de forta de munca
Standarde de evaluare:
BINE - unitatea scolara este importanta si necesara, exista concordanta
intre profilurile, specializarile si filierele de formare ale scolii si nevoile
locale de calificare a fortei de munca - 10 puncte;
SATISFACATOR - unitatea scolara este necesara, exista concordanta partiala
sau decalata temporal intre profilurile, specializarile si filierele de formare
ale scolii si nevoile locale de calificare a fortei de munca - 7 puncte;
SLAB - unitatea scolara este mai putin adaptata nevoilor locale de
calificare a fortei de munca, profilurile, specializarile si filierele sale de
formare sunt putin relevante fata de acestea - 4 puncte.
2. Implicarea unitatii de invatamant in:
- asigurarea conditiilor de desfasurare a instruirii practice la nivelul
unitatii in primii ani de studii pentru scolile profesionale si de ucenici,
liceele tehnologice si vocationale si scolile postliceale;
- asigurarea conditiilor de desfasurare a instruirii practice a elevilor
din anii terminali ai acelorasi niveluri de invatamant in intreprinderi, firme
si unitati proprii de microproductie;
- stabilirea de contracte cu agentii economici din zona pentru angajarea
absolventilor la finalizarea studiilor;
- acordarea de burse de studiu din surse proprii sau din surse atrase de la
agentii economici interesati.
Standarde de evaluare:
BINE - desfasurarea activitatii de instruire practica a elevilor din primii
ani de studii in baze proprii, dotate conform cerintelor planului de
invatamant; existenta unor contracte, protocoale sau a altor intelegeri scrise
cu parteneri reprezentativi din domeniile de pregatire furnizate de scoala,
pentru desfasurarea activitatii practice a tuturor elevilor din anii terminali;
contracte de angajare a absolventilor la terminarea studiilor; acordarea de
burse - 10 puncte;
SATISFACATOR - desfasurarea activitatii de instruire practica a elevilor
din primii ani de studii in baze proprii, dotate sub cerintele planului de
invatamant; existenta unor contracte, protocoale, intelegeri scrise cu diferiti
parteneri pentru desfasurarea activitatii practice a elevilor; angajarea unora
dintre absolventi la terminarea studiilor - 7 puncte;
SLAB - desfasurarea activitatii de instruire practica a elevilor in baze
proprii de calitate necorespunzatoare sau absenta acestora; lipsa unor
contracte, protocoale, intelegeri scrise cu diferiti parteneri pentru
desfasurarea activitatii practice a elevilor si neangajarea absolventilor la
terminarea studiilor - 4 puncte.
N.B.: Criteriile prevazute la pct. 1 si 2 se aplica numai nivelurilor de
invatamant secundar si postliceal.
3. Relatii de parteneriat cu institutii similare din tara si din
strainatate
Standarde de evaluare:
BINE - unitatea scolara are relatii de parteneriat pe termen lung cu alte
scoli si institutii, in conditiile legii, din tara si din strainatate:
"infratiri", participari comune la programe si proiecte europene si
nationale, avand ca finalitate instruirea si educatia - 10 puncte;
SATISFACATOR - unitatea scolara are relatii conjuncturale cu scoli si
institutii, in conditiile legii, din tara sau din strainatate: vizite
intamplatoare, corespondenta, schimburi de publicatii, activitati comune
viitoare in faza de proiect - 7 puncte;
SLAB - unitatea scolara nu are relatii cu alte scoli si institutii sau are
contacte rare si cu totul ocazionale - 4 puncte.
N.B.: Criteriul se aplica tuturor nivelurilor de invatamant.
4. Accesul la educatie si formare profesionala a grupurilor minoritare -
religioase, etnice (inclusiv pentru romani, in zonele in care acestia sunt
minoritari), dezavantajate economic si sociocultural
Standarde de evaluare:
BINE - unitatea de invatamant are o politica democratica in asigurarea
accesului liber si deplin la educatie si formare profesionala al tuturor
copiilor si tinerilor care isi exprima optiunea pentru scoala respectiva - 10
puncte;
SATISFACATOR - unitatea scolara opereaza si cu alte criterii de selectie pe
langa cele unanim acceptate - cunostinte, aptitudini, deprinderi -, are cerinte
si impune conditionari de natura etnica, religioasa, economica sau
socioculturala - 7 puncte;
SLAB - acces discriminatoriu la educatie si formare profesionala; unitatea
scolara are o politica de recrutare care exclude anumite categorii de copii si
tineri - 4 puncte.
N.B.: Criteriul se aplica tuturor nivelurilor de invatamant.
III. RESURSE UMANE
Personal didactic
1. Gradul de acoperire cu personal didactic calificat*)
Standarde de evaluare:
BINE - peste 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 10 puncte;
SATISFACATOR - 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 7 puncte;
SLAB - sub 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 4 puncte.
------------
*) Personalul calificat/specializat constituie diferenta pana la 100% .
2. Structura personalului pe grade didactice si pe vechimea in invatamant
_________________________________________________________________________
Grade didactice/ Fara Cu Gradul Gradul Doctorat
Vechimea in definitivat definitivat II I
invatamant
_________________________________________________________________________
0 - 10 ani
11 - 20 de ani
21 - 30 de ani
peste 30 de ani
_________________________________________________________________________
N.B.: Tabelul de mai sus constituie o situatie statistica, nestandardizata,
conform fisei de evaluare a resurselor umane.
3. Proportia personalului didactic titular pentru invatamantul de stat si,
respectiv, cu norma de baza in invatamantul particular, in unitatea de
invatamant
Standarde de evaluare:
BINE - peste 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 10 puncte;
SATISFACATOR - 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 7 puncte;
SLAB - sub 15% (invatamant postliceal si de ucenici), 25% (invatamant
primar, gimnazial, liceal si profesional) si, respectiv, 50% (invatamant
prescolar) - 4 puncte.
4. Proportia personalului calificat cu pregatirea psihopedagogica adecvata
si care preda in specialitate
BINE - peste 75% personal calificat cu pregatire psihopedagogica adecvata
si care preda in specialitate - 10 puncte;
SATISFACATOR - 25% - 75% personal calificat cu pregatire psihopedagogica
adecvata si care preda in specialitate - 7 puncte;
SLAB - sub 25% personal calificat cu pregatire psihopedagogica adecvata si
care preda in specialitate - 4 puncte.
5. Proportia personalului didactic cu performante in activitatea didactica
si stiintifica (activitati/stagii de perfectionare, doctorat, publicatii etc.)
Standarde de evaluare:
BINE - peste 75% personal didactic cu performante in activitatea didactica
si stiintifica - 10 puncte;
SATISFACATOR - 25% - 75% personal didactic cu performante in activitatea
didactica si stiintifica - 7 puncte;
SLAB - sub 25% personal didactic cu performante in activitatea didactica si
stiintifica - 4 puncte.
6. Continuitatea personalului didactic titular/cu norma de baza in unitatea
de invatamant (proportia personalului care isi continua activitatea in unitatea
respectiva pe parcursul unui ciclu de invatamant)
Standarde de evaluare:
BINE - peste 75% din totalul personalului didactic titular/cu norma de baza
in unitatea de invatamant - 10 puncte;
SATISFACATOR - 50% - 75% din totalul personalului didactic titular/cu norma
de baza in unitatea de invatamant - 7 puncte;
SLAB - sub 50% din totalul personalului didactic titular/cu norma de baza
in unitatea de invatamant - 4 puncte.
7. Raportul numar de elevi/profesor
Standarde de evaluare:
BINE - raportul este mai mic decat sau egal cu media pe tara
corespunzatoare nivelului de invatamant - 10 puncte;
SATISFACATOR - raportul este mai mare cu pana la 5 elevi decat media pe
tara corespunzatoare nivelului de invatamant - 7 puncte;
SLAB - raportul este mai mare cu mai mult de 5 elevi decat media pe tara
corespunzatoare nivelului de invatamant - 4 puncte.
Personal didactic auxiliar
1. Gradul de acoperire cu personal didactic auxiliar calificat
Standarde de evaluare:
BINE - peste 75% personal didactic auxiliar calificat - 10 puncte;
SATISFACATOR - 50% - 75% personal didactic auxiliar calificat - 7 puncte;
SLAB - sub 50% personal didactic auxiliar calificat - 4 puncte.
IV. BAZA MATERIALA/PATRIMONIUL SI CONCORDANTA CU NUMARUL DE ELEVI INSCRISI
Baza materiala proprie/inchiriata
1. Starea fizica a spatiilor scolare si incadrarea in normele de ergonomie
si igiena scolara:
- conditii privind spatiul/elev in salile de clasa (1,8 - 2,1 mp/loc
suprafata utila) - 1 punct;
- conditii privind spatiul/elev in laboratoare, cabinete, ateliere scolare
(idem) - 1 punct;
- conditii de iluminat corespunzatoare asigurarii unei bune vizibilitati -
1 punct;
- conditii corespunzatoare de incalzire (temperatura) - 1 punct;
- curatenia scolii - 1 punct;
- starea grupurilor sanitare - 1 punct;
- conditii ergonomice privind mobilierul scolar si adaptarea la varsta
elevilor - 1 punct;
- conditii ergonomice privind utilajele din atelierele scolare si adaptarea
la varsta elevilor - 1 punct;
- conditii de ventilare a spatiilor - 1 punct;
- conditii de respectare a normelor P.S.I. - 1 punct.
Standarde de evaluare:
BINE - 8 - 10 = 10 puncte;
SATISFACATOR - 5 - 7 = 7 puncte;
SLAB - sub 5 = 4 puncte.
2. Numarul de cabinete, laboratoare, ateliere/ferme scolare, sali de sport
etc. in raport cu numarul disciplinelor cuprinse in planurile de invatamant si
functionalitatea acestora (instalatii de apa, gaz, ventilatie etc.)
Standarde de evaluare:
BINE - exista cabinete, laboratoare, ateliere/ferme scolare, sala de sport
etc., functionale pentru toate disciplinele cuprinse in planul de invatamant
sau pentru grupuri de discipline inrudite - 10 puncte;
SATISFACATOR - exista cabinete, laboratoare, ateliere/ferme scolare, sala
de sport etc., functionale pentru unele discipline cuprinse in planul de
invatamant sau pentru grupuri de discipline inrudite - 7 puncte;
SLAB - nu exista cabinete, laboratoare, ateliere/ferme scolare, sala de
sport etc. pentru nici una dintre disciplinele cuprinse in planul de invatamant
sau pentru grupuri de discipline inrudite - 4 puncte.
3. Numarul de schimburi in care functioneaza scoala
Standarde de evaluare:
BINE - scoala functioneaza cu unul sau doua schimburi; sunt respectate atat
durata orelor de curs si a pauzelor, cat si programarea cursurilor dimineata
pentru elevii din invatamantul primar - 10 puncte;
SATISFACATOR - scoala functioneaza cu unul sau doua schimburi, dar sunt
afectate atat durata orelor de curs si a pauzelor, cat si programarea
cursurilor pe parcursul zilei - 7 puncte;
SLAB - scoala functioneaza cu trei schimburi; sunt afectate drastic atat
durata orelor de curs si a pauzelor, cat si programarea cursurilor - 4 puncte.
4. Biblioteca scolara si dotarea acesteia
Standarde de evaluare:
BINE - scoala dispune de biblioteca (depozit de carti si sala de lectura),
de fond de carte adecvat nivelului de invatamant si de sistem de evidenta
pentru fluxurile de cititori - 10 puncte;
SATISFACATOR - scoala dispune de biblioteca (depozit de carti), de fond de
carte si de sistem de evidenta pentru fluxurile de cititori - 7 puncte;
SLAB - scoala nu dispune de biblioteca - 4 puncte.
5. Dotarea unitatii scolare cu mijloace de invatamant pentru disciplinele
prevazute in planul de invatamant, cu echipamente audiovizuale si tehnologie
informatica si de comunicatii (o retea de 8 - 10 calculatoare multimedia) si
conectare la Internet
Standarde de evaluare:
BINE - scoala dispune de toate categoriile de mijloace de invatamant
(aparatura de laborator, utilaje pentru ateliere, mijloace audiovizuale - filme
didactice pe casete video, casete audio, diapozitive, folii pentru
retroproiectie etc. -, modele si naturalizari, material grafic, jocuri si
jucarii) pentru toate disciplinele de invatamant, de echipamente audiovizuale,
precum si de tehnologie informatica si de comunicatii (o retea de 8 - 10
calculatoare), conectare la Internet - 10 puncte;
SATISFACATOR - scoala dispune de unele categorii de mijloace de invatamant
(aparatura de laborator, utilaje pentru ateliere, mijloace audiovizuale - filme
didactice pe casete video, casete audio, diapozitive, folii pentru
retroproiectie etc. -, modele si naturalizari, material grafic, jocuri si
jucarii) pentru unele discipline din planul de invatamant, echipamente
audiovizuale, precum si de tehnologie informatica si de comunicatii (4 - 6
calculatoare) - 7 puncte;
SLAB - scoala dispune de unele categorii de mijloace de invatamant
(aparatura de laborator, utilaje pentru ateliere, mijloace audiovizuale - filme
didactice pe casete video, casete audio, diapozitive, folii pentru
retroproiectie etc. -, modele si naturalizari, material grafic, jocuri si
jucarii) pentru unele discipline din planul de invatamant - 4 puncte.
6. Numarul mediu de elevi/clasa
Standarde de evaluare:
BINE - raportul optim prevazut de legislatia in vigoare in functie de
nivelul de invatamant - 10 puncte;
SATISFACATOR - raportul prevazut de legislatie este depasit cu maximum 5
copii/elevi in functie de nivelul de scolarizare - 7 puncte;
SLAB - raportul prevazut de legislatie este depasit cu mai mult de 5
copii/elevi in functie de nivelul de scolarizare - 4 puncte.
V. CURRICULUM
Formularea clara a finalitatilor programului de pregatire, avand in vedere
ce trebuie sa stie, sa stie sa faca si sa stie sa fie elevul la absolvire.
1. Curriculumul scolii pentru fiecare nivel de scolarizare, profil si
specialitate:
1.1. plan de invatamant identic cu cel din invatamantul de stat;
1.2. plan de invatamant alternativ celui din invatamantul de stat, aprobat
de Ministerul Educatiei Nationale;
1.3. programe scolare identice cu cele din invatamantul de stat (obiective
operationale, continuturi);
1.4. programe scolare alternative (obiective operationale, continuturi),
aprobate de Ministerul Educatiei Nationale;
1.5. auxiliare curriculare (manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare a
curriculumului, portofolii de predare-invatare, culegeri de probleme,
exercitii, indrumar pentru aplicatii practice).
Standarde de evaluare:
BINE - scoala dispune de planuri, programe, auxiliare curriculare identice
cu cele din invatamantul de stat sau alternative, aprobate de Ministerul
Educatiei Nationale, pentru toate disciplinele - 10 puncte;
SATISFACATOR - scoala dispune de planuri, programe, auxiliare curriculare
identice cu cele din invatamantul de stat sau alternative, aprobate de
Ministerul Educatiei Nationale, pentru cel putin jumatate din disciplinele
cuprinse in planul de invatamant - 7 puncte;
SLAB - scoala dispune de planuri, programe, auxiliare curriculare identice
cu cele din invatamantul de stat sau alternative, aprobate de Ministerul
Educatiei Nationale, pentru mai putin de jumatate din disciplinele cuprinse in
planul de invatamant - 4 puncte.
VI. CALITATEA ACTIVITATII CADRELOR DIDACTICE
1. Calitatea documentelor didactice necesare in procesul de instruire
(planificarea anuala si semestriala a materiei, planuri de lectii, instrumente
de evaluare)
Standarde de evaluare:
BINE - peste 75% din personalul didactic are planificari anuale,
semestriale si de evaluare, instrumente de evaluare formativa, corespunzator
programelor scolare in vigoare - 10 puncte;
SATISFACATOR - 50% - 75% din personalul didactic are planificari anuale,
semestriale si de evaluare, instrumente de evaluare formativa, corespunzator
programelor scolare in vigoare - 7 puncte;
SLAB - sub 50% din personalul didactic are planificari anuale, semestriale
si de evaluare, instrumente de evaluare formativa, corespunzator programelor
scolare in vigoare - 4 puncte.
2. Eficacitatea utilizarii mijloacelor, materialelor si a echipamentelor
didactice in procesul de predare-invatare
Standarde de evaluare:
BINE - utilizarea integrala si eficienta a resurselor materiale si
adecvarea la obiectivele educationale - 10 puncte;
SATISFACATOR - utilizarea partiala si ocazionala a resurselor materiale
existente - 7 puncte;
SLAB - resursele materiale nu sunt utilizate - 4 puncte.
3. Desfasurarea de activitati extracurriculare si de interes comunitar
Standarde de evaluare:
BINE - activitati extracurriculare si de interes comunitar, centrate pe
interesele beneficiarilor, organizate sistematic - 10 puncte;
SATISFACATOR - activitati extracurriculare si de interes comunitar,
organizate ocazional si/sau putin centrate pe interesele beneficiarilor - 7 puncte;
SLAB - lipsa activitatilor extracurriculare si de interes comunitar - 4
puncte.
N.B.: Comisia de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar nu
evalueaza procesul didactic propriu-zis, ci utilizeaza documentele emise de
structurile teritoriale sau nationale cu atributii in acest sens.
VII. EFICIENTA INTERNA A UNITATII DE INVATAMANT
1. Politica de recrutare a populatiei scolare (pe baza rezultatelor
examenului de capacitate/bacalaureat si/sau a altor probe de cunostinte)
Standarde de evaluare:
BINE - admitere exigenta; peste 2 candidati inscrisi pe un loc la admitere;
scoala organizeaza examene de selectie severe, cu teste si probe de cunostinte
standardizate - 10 puncte;
SATISFACATOR - admitere fara dificultati majore; mai putin de 2 candidati
inscrisi pe un loc la admitere; scoala organizeaza examen de selectie cu probe
scrise - 7 puncte;
SLAB - numarul de elevi inscrisi este mai mic decat sau egal cu numarul
locurilor; scoala nu organizeaza examen de admitere - 4 puncte.
2. Rata de admitere in scoala (raportul dintre numarul de elevi
admisi/numarul de elevi inscrisi)
Standarde de evaluare:
BINE - rata de admitere sub 0,5 - 10 puncte;
SATISFACATOR - rata de admitere peste 0,5 - 7 puncte;
SLAB - rata de admitere peste 0,5 - 4 puncte.
3. Rata de promovabilitate
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara (+/-
1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
4. Rata de repetentie:
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar sunt mai mici fata de media pe tara - 10
puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mari cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
5. Rata de abandon
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar sunt mai mici fata de media pe tara - 10
puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mari cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
6. Rezultate la examenul national de capacitate
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
7. Rezultate la examenul national de bacalaureat
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
8. Rezultate la examenele de absolvire
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
N.B.: Se utilizeaza rezultatele prelucrate de structurile abilitate cu
examinarea si evaluarea procesului de invatamant.
VIII. EFICIENTA EXTERNA A UNITATII DE INVATAMANT
1. Urmarirea situatiei absolventilor
Standarde de evaluare:
BINE - exista situatii complete despre insertia absolventilor scolii pe o
perioada de 3 ani - 10 puncte;
SATISFACATOR - exista informatii sporadice despre insertia absolventilor pe
o perioada de 3 ani - 7 puncte;
SLAB - nu exista informatii concludente - 4 puncte.
2. Proportia elevilor admisi in nivelurile superioare de invatamant
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
3. Proportia elevilor cu insertie scolara reusita pe piata fortei de munca
(angajati in meseria/profesia pentru care au fost formati)
Standarde de evaluare:
BINE - valorile ratei/an scolar depasesc media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR - valorile ratei/an scolar sunt apropiate de media pe tara
(+/- 1%) - 7 puncte;
SLAB - valorile ratei/an scolar sunt mai mici cu peste 1% fata de media pe
tara - 4 puncte.
IX. PROGRAMUL MANAGERIAL SI CALITATEA MANAGEMENTULUI
1. Indeplinirea conditiilor prevazute in statutul personalului didactic de
catre personalul de conducere - director/manager (grad didactic, vechime,
titular/norma de baza in unitate) si calitatea proiectului de dezvoltare a
scolii pe termen scurt (1 - 3 ani):
- indeplinirea conditiilor prevazute in statutul personalului didactic de
catre personalul de conducere - director/manager - 1 punct;
Proiectul cuprinde:
- datele cantitative si de ordin calitativ, cu interpretarile aferente - 1
punct;
- obiectivul general si obiectivele specifice - 1 punct;
- fundamentarea maximala si minimala a proiectului - 1 punct;
- etapele transpunerii in realitatea imediata - 1 punct;
- resursele umane angajate in realizarea proiectului - 1 punct;
- resursele materiale si financiare preconizate sa fie utilizate - 1 punct;
- bugetul prognozat - 1 punct;
- riscurile si avantajele proiectului - 1 punct;
- itemii de evaluare a proiectului - 1 punct.
Standarde de evaluare:
BINE - 8 - 10 = 10 puncte;
SATISFACATOR - 4 - 6 = 7 puncte;
SLAB - sub 4 = 4 puncte.
2. Competente manageriale in gestionarea resurselor financiare, materiale
si umane, reflectate in:
- numarul suficient de personal didactic calificat - 2 puncte;
- asigurarea unui proces instructiv-educativ de calitate prin pregatirea
corespunzatoare a personalului calificat - 2 puncte;
- spatii scolare si resurse educative suficiente pentru realizarea
curriculumului - 2 puncte;
- existenta documentelor care reglementeaza activitatea unitatii scolare
(regulamentul de ordine interioara etc.) - 2 puncte;
- abilitatea atragerii de resurse financiare - 2 puncte.
Standarde de evaluare:
BINE - 8 - 10 = 10 puncte;
SATISFACATOR - 4 - 6 = 7 puncte;
SLAB - sub 4 = 4 puncte.
3. Politica privind formarea continua a personalului didactic
Standarde de evaluare:
BINE - directorul scolii are preocupari constante privind formarea continua
a personalului didactic, reflectate in participarea majoritatii cadrelor
didactice (peste 50%) la activitati de perfectionare in ultimii 3 ani - 10
puncte;
SATISFACATOR - directorul scolii are preocupari sporadice privind formarea
continua a personalului didactic, reflectate in participarea unei anumite parti
(aproximativ 50%) a cadrelor didactice la activitati de perfectionare in
ultimii 3 ani - 7 puncte;
SLAB - directorul scolii nu se preocupa de formarea continua a personalului
didactic; sub 35% din cadrele didactice au participat la activitati de
perfectionare in ultimii 3 ani - 4 puncte;
X. CLIMATUL SCOLAR
1. Climatul scolar (atmosfera din scoala, gradul de motivare a personalului
didactic pentru activitatea intelectuala, orientarea dominanta spre invatare,
prezenta/absenta conflictelor, a reclamatiilor etc.)
Standarde de evaluare:
BINE - atmosfera pozitiva, preocupari ale personalului didactic centrate pe
activitatea profesionala, lipsa conflictelor intre diversii actori ai scolii -
10 puncte;
SATISFACATOR - relatii tensionate intre cadrele didactice sau intre acestea
si managerul scolii - 7 puncte;
SLAB - atentia personalului didactic este axata pe aspecte colaterale activitatii
profesionale, prezenta conflictelor si/sau a reclamatiilor etc. - 4 puncte.
XI. RESURSE FINANCIARE
1. Sursele de finantare:
- buget local/taxe de scolarizare - 2 puncte;
- finantarea scolii din partea fondatorilor - 2 puncte;
- finantarea externa a scolii: donatii, sponsorizari etc. - 2 puncte;
- prestari de servicii - 2 puncte;
- alte surse - 2 puncte.
Standarde de evaluare:
BINE - 8 - 10 = 10 puncte;
SATISFACATOR - 4 - 6 = 7 puncte;
SLAB - sub 4 = 4 puncte.
2. Ponderea venitului reinvestit in mijloace de invatamant si in mobilier
scolar
Standarde de evaluare:
BINE - peste 25% - 10 puncte;
SATISFACATOR - 25% - 7 puncte;
SLAB - sub 25% - 4 puncte.
3. Costul mediu/elev in functie de nivelurile de invatamant
Standarde de evaluare:
BINE - cu 5% peste media pe tara - 10 puncte;
SATISFACATOR media pe tara +/ 5% 7 puncte;
SLAB cu 5% sub media pe tara 4 puncte.