HOTARARE Nr. 1243 din 13 octombrie 2005
pentru aprobarea Programului "Marea Alianta Romana Antidrog" (MARA)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 949 din 26 octombrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba Programul "Marea Alianta Romana Antidrog" (MARA),
denumit in continuare Programul MARA, document programatic de interes national,
in baza caruia se vor dezvolta proiecte sectoriale pentru prevenirea si
combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, potrivit Strategiei
nationale antidrog.
(2) Prin Programul MARA se constituie si se implementeaza Sistemul national
integrat de prevenire si combatere a traficului si consumului ilicit de
droguri, prevazut in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
(1) Implementarea Programului MARA se face sub coordonarea Agentiei
Nationale Antidrog, in etape, pe perioada 2005 - 2009.
(2) Pentru propunerea solutiilor concrete de constituire a Sistemului
national integrat de prevenire si combatere a traficului si consumului ilicit
de droguri, pe langa Agentia Nationala Antidrog se constituie o comisie mixta,
a carei componenta se stabileste prin ordin comun al conducatorilor
institutiilor implicate.
Art. 3
Programul MARA se compune din proiecte pe domenii specifice activitatilor
de reducere a cererii si ofertei de droguri, cooperare institutionala si
internationala in domeniu.
Art. 4
Finantarea Programului MARA si a componentelor sale se asigura in proportie
de 15% din bugetele ordonatorilor principali de credite implicati in derularea
acestuia, in limita creditelor bugetare aprobate anual, si in proportie de 85%
din sume atrase, potrivit legii.
Art. 5
(1) Agentia Nationala Antidrog impreuna cu ceilalti ordonatori principali
de credite implicati in derularea Programului MARA fundamenteaza necesarul de
resurse financiare bugetare ce pot fi alocate din bugetele anuale ale acestora.
(2) Repartizarea fondurilor externe nerambursabile, donatiilor si
sponsorizarilor, precum si a altor surse potrivit legii, pe fiecare proiect si
masura din program, se face prin decizie a presedintelui Agentiei Nationale
Antidrog.
Art. 6
In scopul realizarii Sistemului national integrat de prevenire si combatere
a traficului si consumului ilicit de droguri se mandateaza Agentia Nationala
Antidrog sa inceapa procedura de initiere a proiectelor de parteneriat
public-privat, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2002
privind contractele de parteneriat public-privat, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 470/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7
Autoritatile administratiei publice centrale si locale vor sprijini,
potrivit competentelor, realizarea Programului MARA.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
PROGRAMUL "MAREA ALIANTA ROMANA ANTIDROG" (MARA)
Programul MARA are drept scop constituirea si implementarea SISTEMULUI
NATIONAL INTEGRAT DE PREVENIRE SI COMBATERE A TRAFICULUI SI CONSUMULUI ILICIT
DE DROGURI.
I. SITUATIA EXISTENTA
I.1. Prevenirea consumului ilicit de droguri
Una dintre principalele probleme actuale ale societatii romanesti o
constituie cresterea nivelului cererii de droguri in randul populatiei si,
indeosebi, in randul tinerei generatii. Ingrijorator este faptul ca, desi
fenomenul este in continua crestere, la nivelul institutiilor abilitate ale
statului nu se gasesc, inca, suficiente resurse pentru adoptarea de masuri
corespunzatoare, concretizate in identificarea si aplicarea de mijloace si
modalitati de prevenire eficiente.
Astfel, daca prin prevederile legii sunt implicate in reducerea cererii
institutii precum Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Sanatatii,
Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Justitiei, faptic,
structurile existente ce au sarcini concrete in domeniul prevenirii consumului
ilicit de droguri sunt extrem de limitate sub raportul resurselor umane si
materiale alocate.
Estimarea cheltuielilor aferente actiunilor intreprinse in domeniul
drogurilor reprezinta un indicator important pentru evaluarea eforturilor si
angajamentelor fiecarui guvern implicat in rezolvarea acestei probleme. In
general, la nivel mondial, cea mai mare parte din "bugetul
drogurilor" acopera cheltuielile destinate inlaturarii consecintelor
consumului de droguri.
Astfel, in Europa, media costurilor publice pentru asigurarea nevoii de
tratament a unui consumator de droguri, dupa datele Centrului European de
Monitorizare a Drogurilor si Dependentei de Droguri, este de 2011 euro pe an,
iar in unele state, aceasta suma este cu mult depasita (Suedia - 6058 euro,
Belgia - 3470 euro, Olanda - 2996 euro, Germania - 2509 euro).
Raportate la Produsul Intern Brut al Statelor Membre ale Uniunii Europene,
aceste cheltuieli reprezinta in medie 0,05%, ceea ce reflecta o implicare
importanta a statului in cheltuielile aferente politicilor sociale in acest
domeniu (in unele state proportia este cu mult mai mare: Belgia - 0,13%,
Germania - 0,10%, Elvetia - 0,9%).
In Romania, sumele bugetare alocate in acest domeniu sunt extrem de reduse,
costul mediu pentru pacientul tratat, pe an, fiind de numai 77 euro, iar
reprezentarea cheltuielilor publice aferente domeniului drogurilor, raportata
la Produsul Intern Brut, este irelevanta.
Insuficienta fondurilor necesare desfasurarii activitatilor de prevenire a
consumului ilicit de droguri a condus, pe de o parte, la imposibilitatea
efectuarii tratamentelor adecvate pentru toxicomani, iar pe de alta parte, la
evidentierea inexacta a acestora si, implicit, la subestimarea si ignorarea
dimensiunii si dinamicii fenomenului drogurilor.
In ultimii ani, programele de prevenire a consumului de droguri in Romania
au fost desfasurate, in principal de cateva organizatii nonguvernamentale, dar,
datorita faptului ca nu au prezentat continuitate, ca au fost prea putin
accesibile publicului larg si nu au fost sustinute de campanii mass-media, nu
au avut efectul scontat.
Existenta unor mentalitati diferite in abordarea serviciilor destinate
prevenirii, tratamentului si reabilitarii persoanelor consumatoare si
dependente de droguri, incoerenta, omisiunile si chiar prevederile
contradictorii in reglementarile interne ale diferitelor institutii abilitate
in domeniu, in special ale Ministerului Sanatatii, nerealizarea unui
parteneriat real intre institutiile statului si sectorul neguvernamental,
inexistenta unor institutii specializate de formare integrata a
profesionistilor, au avut drept consecinta propunerea si derularea unor
programe de tratament ineficiente.
In acelasi timp, inexistenta unui circuit terapeutic capabil sa asigure
evaluarea, tratamentul si reabilitarea consumatorilor si a dependentilor de
droguri, putinele centre si sectii care functioneaza, calitatea scazuta a
serviciilor, numarul redus al personalului si dotarile inadecvate, nu au fost
in masura sa asigure nevoia de asistenta medicala in domeniu. In Romania,
conform Ordinului nr. 248/149/2003 al ministrului sanatatii si familiei si
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, pentru aprobarea
subprogramelor de sanatate in anul 2003, cu modificarile ulterioare, exista
doar 12 astfel de centre de asistenta si tratament, dintre care cele din
municipiile Bucuresti si Iasi au inregistrat o minima eficienta.
In vederea completarii informatiilor in legatura cu numarul consumatorilor
de droguri din Romania, forurile internationale de monitorizare a fenomenului
au realizat diverse studii prin intermediul unor structuri ale societatii
civile. Astfel, intr-unul dintre acestea, realizat de Banca Mondiala si
publicat in 1998 - "HIV.AIDS IN SOUTH EASTERN EUROPE"- se aprecia ca
numarul consumatorilor de droguri injectabile din Romania era de 10.000, iar
dintr-o evaluare realizata, in anul 2002, de catre Comisia Nationala Anti-SIDA
si finantata de U.N.I.C.E.F., in patru mari orase ale tarii, s-a estimat ca,
numai in Bucuresti, numarul acestora variaza intre 18.000 - 40.000. De asemenea
potrivit ultimei Estimari Rapide de Situatie referitor la consumul de heroina
in Bucuresti, efectuat de Agentia Nationala Antidrog in colaborare cu Programul
Natiunilor Unite pentru HIV/SIDA - UNAIDS in trimestrul I/2004, a rezultat un
numar de 24.000 utilizatori de heroina, ceea ce reprezinta mai mult de 1% din
populatia Capitalei.
Aceste dimensiuni ale numarului consumatorilor de droguri fac si mai
pregnanta necesitatea implementarii unui program national sustinut, in cadrul
caruia, intre altele, opinia publica sa fie informata despre consecintele
negative ale consumului de droguri, iar actiunile acestuia sa fie dirijate cu
precadere catre grupa de varsta cuprinsa intre 12 si 25 de ani.
Infiintarea si functionarea Agentiei Nationale Antidrog a adus speranta,
atat pentru specialistii in domeniu, cat si pentru persoanele afectate de
consumul de droguri, pentru parintii si familiile acestora, ca situatia
consumatorilor de droguri si a tinerilor tentati sa consume droguri poate fi
imbunatatita prin actiuni de prevenire sustinute si desfasurate la nivel
national. Cu toate acestea, desi s-a bucurat de sprijinul multor institutii
publice, private si ONG-uri, Agentia se afla in situatia de a nu putea dezvolta
programe de prevenire, in principal din cauza fondurilor bugetare mici alocate
- 300.000 euro pentru anul 2004 (0,000039% din Bugetul de Stat pe 2004) - care
ii acopera doar functionalitatea administrativa: salarii 79,3 %, utilitati 10%,
deplasari interne si internationale 3%, altele (consumabile, obiecte de
inventar, protocol) 7,7% .
Masura infiintarii celor 47 de centre locale de prevenire, evaluare si
consiliere antidrog a reprezentat un pas esential in constituirea si
consolidarea retelei nationale pentru stimularea activitatilor cu caracter
educativ-preventiv, insa, in prezent, pe fondul unor resurse umane si
financiare limitate, activitatea acestora este incoerenta si, in cele mai multe
cazuri, blocata. De aceea, se impune cu necesitate punerea in functiune la
nivel corespunzator a acestor centre si adoptarea unei legislatii adecvate dezvoltarii
initiativei parteneriatului public-privat, in scopul derularii unor programe si
proiecte menite sa asigure servicii complementare de prevenire si tratament a
consumului de droguri.
Monitorizarea efectuata agentiilor de presa Rompres si Mediafax, in
perioada ianuarie 2003 - martie 2004, a relevat preocuparea sporita a acestora
de a reflecta evenimentele si mesajele date publicitatii de institutiile
statului abilitate in domeniul prevenirii consumului ilicit de droguri.
In consecinta, odata cu constientizarea pericolului reprezentat de consumul
de droguri, societatea trebuie sa ia si masurile adecvate de combatere a
acestuia, programul propus spre implementare reprezentand un raspuns
corespunzator in acest sens.
I.2. Combaterea traficului ilicit de droguri
Activitatile in domeniu sunt desfasurate de catre structurile specializate
din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie,
Inspectoratului General al Politiei Romane, Inspectoratului General al Politiei
de Frontiera si Autoritatii Nationale a Vamilor.
In anumite perioade, rezultatele obtinute pe linia combaterii traficului si
consumului ilicit de droguri au fost afectate de repetatele reorganizari ale
structurilor specializate, de lipsa unei pregatiri profesionale adecvate, de
instabilitatea pe posturi a specialistilor, de numarul redus al acestora si de
dotarea tehnica precara in raport cu evolutia si dimensiunea fenomenului.
Dinamica infractiunilor privind drogurile, din ultimii trei ani, a cunoscut
o crestere de la 670 infractiuni in 2001, la 1291 fapte inregistrate in anul
2002, 1462 in anul 2003, si 2169 in anul 2004. Procentual, in anul 2004, s-a
inregistrat o crestere a numarului infractiunilor constatate cu 223,7% fata de
anul 2001, cu 68% fata de anul 2002 si cu 48,3% fata de 2003. Dintre
infractiunile constatate de politie, 53,7% privesc operatiuni de traficare a
stupefiantelor, substantelor psihotrope si precursorilor, iar 37,4% reprezinta
acte si fapte legate de consumul ilicit de droguri. Analiza acestor date pune
in evidenta faptul ca activitatea politiei a avut ca rezultat, in multe
situatii, identificarea si prinderea persoanelor care detineau cantitati mici
de droguri pentru consum propriu si mai putin destramarea unor grupuri
organizate de traficanti.
Datele privind persoanele implicate in operatiuni ilicite cu droguri
evidentiaza o tendinta de crestere accentuata a numarului acestora pentru
perioada 2001 - 2004, respectiv de la 723 persoane cercetate in anul 2001
pentru infractiuni privind traficul si consumul ilicit de droguri, la 1428 in
anul 2002 (+97,5% fata de 2001), la 1487 in anul 2003 (+105,6% fata de 2001) si
1997 in anul 2004 (+176,2% fata de 2001).
Din totalul persoanelor implicate in savarsirea infractiunilor de trafic si
consum ilicit de droguri, cele tinere reprezinta 59,9% in anul 2003, si 61,4%
in 2004 (29% fiind elevi si studenti).
Numarul cauzelor solutionate de catre parchete, al persoanelor puse sub
invinuire si al celor trimise in judecata, precum si al celor condamnate de
catre instantele de judecata in anul 2003 si 2004 a crescut in raport cu anii
anteriori.
In ceea ce priveste cantitatile de droguri confiscate, in anul 2003 acestea
au insumat 408,36 kg droguri (din care 320,70 kg heroina, 70,04 kg cannabis,
2,06 kg hasis, 12,68 kg cocaina si 81.939 comprimate droguri) iar in anul 2004
acestea sunt de 446,16 kg (din care 70,3 kg heroina si opiu, 24,57 kg cocaina,
298,31 kg cannabis si hasis, 7.924 comprimate amfetamina).
Analizand situatia la nivel mondial, numai pe ruta Afganistan - Europa de
Vest, in care este inclusa si Romania, se prefigureaza o crestere exploziva a
traficului in viitorii ani. Conform datelor furnizate de Oficiul Natiunilor
Unite pentru Droguri si Criminalitate (UNODC), cultura de mac opiaceu in
Afganistan - principalul producator mondial, a cunoscut in anul 2004 o crestere
cu 64% fata de anul 2003, realizandu-se o productie cu 17% mai mare, dar in
conditiile in care productivitatea a fost de numai 30%, datorita vremii
neprielnice din acest an. Totodata, pretul opiului a scazut foarte mult ceea ce
va genera o sporire a cantitatilor traficate. Pericolul pentru Romania este
foarte mare datorita implicarii in consumul de heroina prin injectare a unui
numar foarte mare de persoane, asa cum a reiesit din sondajele si estimarile
prezentate.
In conditiile amplificarii traficului de marfuri si persoane, trebuie
subliniat ca, in punctele vamale si de control al trecerii frontierei de stat,
nu s-au introdus inca tehnologii noi pentru a asigura un control rapid si
eficient in vederea depistarii drogurilor.
De asemenea, pe fondul unei cooperari insuficient dezvoltate si a unei
structuri antidrog subdimensionate a Politiei de Frontiera, aportul acesteia,
precum si al Autoritatii Nationale a Vamilor la constatarea infractiunilor din
domeniul drogurilor a fost relativ scazut, in special in porturi si
aeroporturi.
In prezent, sistemul institutional de reducere a ofertei de droguri se
manifesta concurential si are nevoie de redimensionarea efectivelor in functie
de situatia operativa, profesionalizarea angajatilor, imbunatatirea dotarii
materiale si a cooperarii pentru a reactiona adecvat la "mutatiile"
crimei organizate in domeniul drogurilor, delimitarea competentelor si
administrarea in regim de parteneriat a resurselor informationale.
Pe acest fond, crearea cadrului institutional si alocarea resurselor
materiale necesare combaterii traficului ilicit de droguri, impune o
repozitionare a luptei antidrog in cadrul unui program national integrat.
I.3. Dezvoltarea cooperarii internationale
Infiintarea Agentiei Nationale Antidrog si demersurile realizate de catre
aceasta au contribuit la accelerarea procesului de armonizare legislativa cu
acquis-ul comunitar, semnalele receptionate dovedind faptul ca Romania incepe
sa fie perceputa ca un partener serios, fiindu-i astfel recunoscute progresele
inregistrate in domeniul luptei antidrog.
Totusi, s-a constatat ca in contextul activitatilor de integrare europeana
desfasurate de institutiile romane, raportarea fragmentara si paralela catre
organismele internationale, a datelor privind reducerea cererii si ofertei de
droguri, a creat impresia unei lipse de coordonare, incoerenta, lipsa de
comunicare si cooperare intre acestea.
De asemenea, unele proiecte propuse institutiilor sau organismelor
internationale pentru finantare au fost avansate fara consultarea prealabila a
celorlalti parteneri romani, demersurile fiind intelese, mai degraba ca o
competitie, decat ca un parteneriat.
Observatorul Roman pe Droguri si Toxicomanii din cadrul Agentiei Nationale
Antidrog reprezinta structura tehnica de legatura a Romaniei cu Centrul
European de Monitorizare a Drogurilor si Dependentei de Droguri (EMCDDA).
Obiectul de activitate al Observatorului Roman pe Droguri si Toxicomanii este
colectarea si procesarea, in sistemul standardizat european, a datelor
referitoare la consumul de droguri din Romania, activitatea sa fiind
fundamentata in Strategia Nationala Antidrog si Planul de Actiune al structurii
centrale europene.
Observatorul implementeaza, la nivel national, indicatorii epidemiologici
cheie si indicatorii principali ai EMCDDA si elaboreaza Raportul national
privind situatia drogurilor, acesta fiind inclus in raportul european cu
aceeasi tema.
Observatorul a inceput implementarea indicatorilor "cerere de
tratament ca urmare a consumului de droguri" si "studii la nivelul
populatiei privind consumul de droguri", cu sprijin financiar de la
Organizatia Mondiala a Sanatatii - Global Found. Pentru implementarea la nivel
national a indicatorilor respectivi, s-a propus dezvoltarea unui sistem
informatic integrat care sa reuneasca toate institutiile implicate in lupta
antidrog.
Incepand cu anul 2005, Observatorul Roman pe Droguri si Toxicomanii va
deveni membru al EMCDDA, fiind inclus in reteaua europeana informationala
privind drogurile si toxicomaniile (REITOX), formata din punctele nationale
focale pe droguri din toate tarile membre si candidate ale Uniunii Europene.
II. NECESITATEA IMPLEMENTARII SISTEMULUI NATIONAL INTEGRAT DE PREVENIRE SI
COMBATERE A TRAFICULUI SI CONSUMULUI ILICIT DE DROGURI
In anul 2003, Guvernul Romaniei, prin adoptarea Strategiei Nationale
Antidrog, si-a asumat ca prioritate nationala prevenirea si combaterea traficului
si consumului ilicit de droguri.
In pofida unor initiative pozitive de imbunatatire a actiunilor
institutionale de prevenire si combatere a consumului si traficului ilicit de
droguri, exista in continuare o multitudine de aspecte la care Romania este
deficitara, comparativ cu abordarile din domeniu ale Statelor Membre ale
Uniunii Europene si ale tarilor candidate.
In absenta unui sistem integrat de lupta impotriva consumului si traficului
ilicit de droguri, Romania desfasoara programe si actiuni ce nu au eficienta si
perpetueaza actiunile unui sistem deficitar, care nu se poate ridica la
standardele cerute si practicate de Uniunea Europeana.
In calitatea sa de coordonator national in domeniu, Agentia Nationala
Antidrog supune spre analiza Guvernului Romaniei o evaluare a actualei situatii
privind problematica consumului de droguri din Romania referitoare la
posibilitatile actuale de prevenire, combatere si cooperare internationala,
precum si o propunere de imbunatatire a acestui sistem in conformitate cu
prevederile din domeniu elaborate de Organizatia Natiunilor Unite si preluate
integral de catre Statele Membre ale Uniunii Europene.
In principal, acest sistem urmareste:
1. Crearea retelei institutionale teritoriale pentru implementarea de
proiecte in parteneriat cu administratia locala, organizatiile neguvernamentale
si structurile locale;
2. Dezvoltarea unui sistem informatic integrat care sa faciliteze
colectarea, intr-o forma unitara a datelor si informatiilor privind prevenirea
si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, precum si evaluarea
statistica a acestora;
3. Evaluarea sistematica a dinamicii fenomenului drogurilor si
implementarea unor politici nationale in domeniu;
4. Adaptarea structurilor specializate in combaterea traficului si
consumului ilicit de droguri la standardele europene;
5. Specializarea profesionistilor in domeniu, inclusiv a personalului
medical si adoptarea unor standarde comune de pregatire pentru politisti,
vamesi, procurori si judecatori prin cursuri organizate si coordonate de
Agentia Nationala Antidrog;
6. Intarirea controalelor la frontiere in perspectiva aderarii la Uniunea
Europeana;
7. Imbunatatirea dotarii logistice a institutiilor abilitate in reducerea ofertei
de droguri prin achizitionarea de tehnologii de testare si control antidrog.
8. Imbunatatirea cooperarii intre institutiile implicate in reducerea
ofertei de droguri;
9. Coordonarea institutiilor abilitate pe baza evaluarilor si studiilor efectuate.
Este esential ca activitatile de prevenire si serviciile medicale acordate
consumatorilor si dependentilor de droguri, actiunile de reducere a ofertei de
droguri, demersurile de cooperare internationala si fluidizarea canalelor de
comunicare cu institutiile europene abilitate in domeniu sa fie integrate si
coordonate la nivel central si teritorial, pentru a se raspunde eficient la
nevoia de tratament si pentru a avea o imagine clara asupra dinamicii
traficului si consumului ilicit de droguri.
Este foarte important ca aceste sisteme sa fie corelate si cu alte servicii
de consiliere oferite, in general, de catre societatea civila, iar toate aceste
actiuni sa poata fi monitorizate si evaluate pe baza unui sistem informatic
bine definit, care sa cuprinda referinte exacte despre cererea si oferta de
tratament si despre modul in care serviciile de tratament sunt aplicate, la ce
parametri si pe ce frecventa.
III. OBIECTIVE PRIORITARE ALE PROGRAMULUI
1. Implementarea si dezvoltarea subprogramelor sectoriale de prevenire.
2. Dezvoltarea centrelor de prevenire, evaluare si consiliere antidrog si
infiintarea serviciilor complexe cuprinse in circuitul terapeutic destinat
consumatorilor de droguri.
3. Consolidarea institutiilor implicate in reducerea ofertei de droguri,
prin redimensionarea resurselor umane, financiare si materiale si
perfectionarea pregatirii.
4. Initierea si intensificarea relatiilor de colaborare cu institutii
similare din alte state si cu organisme internationale de monitorizare si
control al drogurilor.
5. Informatizarea sistemului national integrat destinat monitorizarii
dinamicii consumului si traficului ilicit de droguri.
IV. REZULTATE ASTEPTATE
Agentia Nationala Antidrog apreciaza ca, prin desfasurarea unor activitati
specifice directiilor prioritare ale Programului, Romania va obtine:
Pe plan intern:
- Cunoasterea, in timp real, a dimensiunilor fenomenului drogurilor si
luarea masurilor adecvate pentru reducerea cererii si ofertei de droguri in
Romania;
- Crearea infrastructurii informatice nationale si imbunatatirea
activitatii de colectare, stocare, prelucrare si diseminare a informatiilor pe
linie de droguri;
- Asigurarea aplicarii standardelor minime de prevenire, tratament si reabilitare
pentru consumatorii dependenti de droguri;
- Profesionalizarea si specializarea personalului din institutiile
abilitate in reducerea cererii si ofertei de droguri;
- Eficientizarea mecanismelor Agentiei Nationale Antidrog de coordonare, informationala
si operationala, a institutiilor abilitate in prevenirea si combaterea
consumului si traficului de droguri.
Pe plan extern:
- Optimizarea cooperarii cu structurile internationale cu competente in
domeniu si imbunatatirea imaginii Romaniei pe plan international;
- Integrarea sistemului informational national pe linie de droguri in
sistemele similare europene si mondiale.
V. PERIOADA DE IMPLEMENTARE A PROGRAMULUI: 5 ani (2005 - 2009)
PLAN DE ACTIUNE PENTRU PUNEREA IN APLICARE A PROGRAMULUI MARA
______________________________________________________________________________
|Nr. | Proiectul (Masuri) | Raspunde | Termen | Buget estimat
|
|crt.| | | | (euro)
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 1.|Realizarea unei strategii |Agentia Nationala|2005 |675.000
|
| |de comunicare a Agentiei |Antidrog | |
|
| |Nationale Antidrog | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| I. IMPLEMENTAREA SI DEZVOLTAREA PROGRAMELOR SECTORIALE DE PREVENIRE
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.|Elaborarea si implementarea|Agentia Nationala|2005 - 2009|180.000
euro/un|
| |de programe pentru copii si|Antidrog prin | |program/anual
|
| |familie |Centrele de | |
|
| |Programele pentru Copii si |Prevenire, | |
|
| |Familie au rolul de a |Evaluare si | |
|
| |informa parintii despre |Consiliere; | |
|
| |consecintele negative ale |Ministerul | |
|
| |consumului de droguri si de|Muncii, | |
|
| |a-i ajuta sa comunice |Solidaritatii | |
|
| |eficient cu copiii, pe |Sociale si | |
|
| |aceasta tema. Datele sunt |Familiei; | |
|
| |furnizate de catre |ONG-uri ce | | |
| |consilierii implicati in |desfasoara | |
|
| |programe. |activitati in | |TOTAL
|
| | |domeniu. | |900.000 euro |
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 3.|Elaborarea si desfasurarea |Agentia Nationala|2005 - 2009|180.000
euro/un|
| |de programe de prevenire in|Antidrog; ONG-uri| |program/anual
|
| |scoli |ce desfasoara | |
|
| |Programul propus de Agentia|activitati in | |
|
| |Nationala Antidrog se |domeniu; | |
|
| |numeste "ANA Merge la |Ministerul |
| |
| |Scoala". Acesta are ca |Educatiei si |
| |
| |obiectiv elaborarea si |Cercetarii | |
|
| |editarea unor materiale | | |
|
| |educative, cu tematica | | |
|
| |antidrog, in scopul | | |
|
| |constientizarii elevilor | | |
|
| |asupra pericolului | | |TOTAL
|
| |drogurilor. | | |900.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 4.|Dezvoltarea de programe |Agentia Nationala|2005 - 2009|180.000 euro
|
| |comunitare (programe pentru|Antidrog; ONG-uri| |anual
|
| |tineri desfasurate in afara|ce desfasoara | | |
| |scolii) |activitati in | |
|
| |Programele pentru tineri, |domeniu; | |
|
| |desfasurate in afara |Ministerul | |
|
| |scolii, au rolul de a oferi|Educatiei si | |
|
| |acestora o alternativa la |Cercetarii; | |
|
| |consumul de droguri si de a|Ministerul | |
|
| |promova valorile sociale si|Sanatatii; | |
|
| |cultural-sportive. |Agentia Nationala| |
|
| |Programul va fi sustinut de|pentru Tineret; | |
|
| |catre formatori ai Agentiei|Agentia Nationala| |
|
| |Nationale Antidrog si ai |pentru Sport; | |
|
| |organizatiilor |primariile | |
|
| |nonguvernamentale implicate|municipale si | |
|
| |in program prin derularea |orasenesti | |
|
| |unor activitati specifice | | |
|
| |(jocuri, concursuri | | |
|
| |sportive, arta, tabere | | |
|
| |scolare in timpul | | |TOTAL
|
| |vacantelor etc.). | | |900.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 5.|Desfasurarea de campanii |Agentia Nationala|2005 - 2009|90.000 euro
|
| |mass-media antidrog |Antidrog; | |anual
|
| |Agentia Nationala Antidrog,|Ministerul | |
|
| |in colaborare cu |Sanatatii | |
|
| |institutiile responsabile | | |
|
| |si in parteneriat cu | | |
|
| |institutiile romane de | | |
|
| |presa, va initia campanii | | |
|
| |mass-media care vor promova| | |
|
| |mesaje publice de informare| | |
|
| |si constientizare a opiniei| | |
|
| |publice privind pericolul | | |TOTAL
|
| |consumului de droguri. | | |450.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 6.|Derularea campaniei de |Agentia Nationala|2005 - 2009|72.000 euro
|
| |informare - educare - |Antidrog; | |anual
|
| |comunicare pentru |Ministerul | |
|
| |prevenirea consumului de |Sanatatii | | |
| |alcool si tutun | | |
|
| |Realizarea de materiale | | |
|
| |informative (pliante, | | |
|
| |brosuri, afise) | | |
|
| |Realizarea si difuzarea de | | |
|
| |spoturi audio si video | | |
|
| |Realizarea, multiplicarea | | |
|
| |si difuzarea de filme | | |TOTAL
|
| |documentare | | |360.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 7.|Aplicarea unor sondaje de |Agentia Nationala|2005 - 2009|54.000 euro/
|
| |opinie in randul populatiei|Antidrog; | |doua sondaje/
|
| |Sondajele de opinie pe |Institutii | |anual
|
| |tematica consumului si |specializate de | |
|
| |traficului ilicit de |sondare a opiniei| |
|
| |droguri din Romania vor |publice | |
|
| |avea rolul de a reliefa | | |
|
| |perceptia publica si | | |
|
| |dinamica acestui fenomen la| | | |
| |nivel national. Sondajele | | |
|
| |vor avea la baza | | |
|
| |indicatorii Centrului | | | |
| |European de Monitorizare a | | |
|
| |Drogurilor si Dependentei | | |
|
| |de Droguri si alti | | |
|
| |indicatori stabiliti de | | |TOTAL
|
| |Agentia Nationala Antidrog.| | |270.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 8.|Realizarea unui studio | |2005 |112.000 euro
|
| |TV-film propriu al Agentiei| | |
|
| |Nationale Antidrog si | | |
|
| |dotarea acestuia cu tehnica| | |
|
| |necesara producerii si | | |
|
| |difuzarii unor materiale de| | |
|
| |televiziune si film cu | | |
|
| |caracter preventiv | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| |TOTAL | | |3.892.500 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| II. DEZVOLTAREA CENTRELOR DE PREVENIRE, EVALUARE SI CONSILIERE ANTIDROG
SI|
| INFIINTAREA SERVICIILOR COMPLEXE CUPRINSE IN CIRCUITUL TERAPEUTIC
|
| DESTINAT CONSUMATORILOR DE DROGURI (Anexa 1)
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.|Dezvoltarea Centrelor de |Agentia Nationala|2005 - 2009|47 de locatii
|
| |Prevenire, Evaluare si |Antidrog; | |la nivel
|
| |Consiliere Antidrog din |Ministerul | |national
|
| |structura Agentiei |Sanatatii; | |2.115.000
euro/|
| |Nationale Antidrog |Centrele de | |cheltuieli de
|
| |Prin dezvoltarea celor 47 |Prevenire, | |amenajare
|
| |de centre (6 in Bucuresti |Evaluare si | |constructii
noi|
| |si 41 in judete), se va |Consiliere; | |si intretinere
|
| |crea reteaua teritoriala a |C.N.A.S. | |sau
|
| |Agentiei Nationale | | |1.057.500
euro/|
| |Antidrog. | | |prin
amenajarea|
| |In fiecare centru se va | | |unor
|
| |efectua evaluarea | | |constructii
|
| |consumatorilor si | | |existente
|
| |consumatorilor dependenti | | |
|
| |de droguri din punct de | | | |
| |vedere medical si social. | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 10.|Infiintarea Centrelor |Agentia Nationala|2005 - 2009|10 centre la
|
| |pentru Tratamentul |Antidrog; | |nivel
national:|
| |Adictiilor |Ministerul | |2 centre in
|
| |Aceste centre se vor |Sanatatii; | |Bucuresti +
|
| |infiinta in cadrul |Ministerul | |cate un centru
|
| |Centrelor de prevenire, |Muncii, | |la Constanta,
|
| |evaluare si consiliere |Solidaritatii | |Iasi, Cluj,
|
| |antidrog din Bucuresti (2),|Sociale si | |Timisoara,
|
| |Constanta, Iasi, Cluj, |Familiei; | |Craiova,
|
| |Timisoara, Craiova, Brasov,|ONG-uri; | |Brasov,
Galati,|
| |Galati, Targu Mures, prin |C.N.A.S. | |Targu Mures
|
| |suplimentarea schemei | | |2.700.000
|
| |organizatorice si dotarea | | |euro* -
|
| |corespunzatoare | | |constructii
noi|
| | | | |sau 1.350.000
|
| | | | |euro - prin
|
| | | | |amenajarea
unor|
| | | | |constructii
|
| | | | |existente
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 11.|Infiintarea unor centre de |Agentia Nationala|2005 - 2009|450.000 euro
|
| |tratament substitutiv, in |Antidrog; | |
|
| |cadrul centrelor pentru |Ministerul | |
|
| |tratamentul adictiilor |Sanatatii; | |
|
| |(metadona sau alti |C.N.A.S. | |
|
| |antagonisti) si | | |
|
| |harm-reduction (reducerea | | |
|
| |riscurilor asociate | | |
|
| |consumului) precum si | | |
|
| |modernizarea celor | | |
|
| |existente | | |
|
| |- Se vor infiinta 10 astfel| |2005 - 2009|180.000 euro
|
| |de centre in: Bucuresti 3, | | |
|
| |Constanta, Galati, Craiova,| | |
|
| |Timisoara, Cluj, Tg. Mures,| | |
|
| |Brasov | | | |
| |- Se vor moderniza cele 4 | | |
|
| |clinici existente in | | |
|
| |reteaua Ministerului | | |TOTAL
|
| |Sanatatii. | | |630.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 12.|Infiintarea centrelor de |Agentia Nationala|2005 - 2007|9 comunitati
|
| |tip comunitate terapeutica |Antidrog; | |terapeutice la
|
| |Se vor infiinta comunitati |Ministerul | |nivel
national,|
| |terapeutice in judetele |Muncii, | |6.480.000
euro*|
| |Olt, Constanta, Sibiu, |Solidaritatii | |- constructii
|
| |Brasov, Timis, Cluj, Neamt,|Sociale si | |noi
|
| |Iasi si municipiul |Familiei; | |sau
|
| |Bucuresti, pentru |Ministerul | |3.240.000 euro
|
| |reabilitare si reinsertie |Sanatatii; | |prin
amenajarea|
| |sociala. |Agentia Nationala| |unor
|
| | |pentru Locuinte; | |constructii
|
| | |ONG-uri | |existente.
|
| | | | |
|
| |In cadrul acestui obiectiv | | |66 de
|
| |se vor infiinta si | | |apartamente
|
| |Apartamente Sociale (10 in | | |sociale
|
| |Bucuresti; cate 5 in Iasi, | | |2.970.000 euro
|
| |Constanta, Timisoara si | | |constructii
noi|
| |Cluj; cate un apartament | | |sau
|
| |social pentru inca 36 de | | |1.485.000 euro
|
| |judete) pentru reabilitare | | |prin
amenajarea|
| |si reinsertie sociala. | | |unor
|
| | | | |constructii
|
| | | | |existente
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|13. |Infiintarea in reteaua |Agentia Nationala|2005 - 2007|7 centre la
|
| |medicala proprie a |Antidrog; | |nivel
national:|
| |centrelor pentru evaluarea |Ministerul | |2 centre in
|
| |consumatorilor si |Sanatatii; | |Bucuresti +
|
| |consumatorilor dependenti |Ministerul | |cate un centru
|
| |de droguri ce au varsta sub|Muncii, | |la Iasi,
|
| |18 ani |Solidaritatii | |Constanta,
|
| |Se vor infiinta 7 astfel de|Sociale si | |Cluj,
|
| |centre la nivel national |Familiei; | |Timisoara,
|
| |pentru evaluare, testari, |Ministerul | |Craiova,
|
| |dezintoxicare, |Educatiei si | | |
| |harm-reduction (reducerea |Cercetarii; | |1.260.000 euro
|
| |riscurilor asociate |ONG-uri; | |- constructii
|
| |consumului), psihoterapie, |C.N.A.S. | |noi
|
| |consiliere, testari HIV si | | |sau
|
| |hepatita tip B si C, | | |630.000 euro
|
| |asistenta sociala etc., | | |prin
amenajarea|
| |intraspitaliceste sau/si | | |unor
|
| |ambulator. | | |constructii
|
| | | | |existente
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|14. |Infiintarea de cabinete si |Agentia Nationala| |
|
| |centre de evaluare si |Antidrog; | |
|
| |tratament a dependentilor |Directia Generala| |
|
| |de droguri din penitenciare|a | |
|
| |(in completarea Strategiei |Penitenciarelor; | |
|
| |de reforma a sistemului |Ministerul | |
|
| |judiciar) |Sanatatii; | |
|
| | |Ministerul | |
|
| |- Cabinete de evaluare, |Muncii, |2007 - 2009|495.000 euro
|
| |consiliere si tratament |Solidaritatii | |
|
| |antidrog la toate |Sociale si | |
|
| |penitenciarele |Familiei | |
|
| | | | |
|
| |- dotarea Centrului de | |2006 - 2009|45.000 euro
|
| |Dezintoxicare si tratament | | |
|
| |substitutiv la Spitalul | | |
|
| |Penitenciarului Rahova | | |
|
| | | | |
|
| |- 5 centre de dezintoxicare| |2005 - 2009|81.000 euro
|
| |si tratament substitutiv la| | |
|
| |spitalele din sistemul | | |
|
| |penitenciar | | |
|
| | | | |
|
| |- 1 Centru de Post-Cura la | |2005 - 2009|45.000 euro
|
| |Penitenciarul Jilava | | |Sumele
|
| | | | |reprezinta
|
| | | | |cheltuieli
|
| | | | |complementare
|
| | | | |celor
asigurate|
| | | | |prin Programul
|
| | | | |PHARE
|
| | | | |
|
| | | | |TOTAL
|
| | | | |666.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|15. |Implementarea si |Agentia Nationala|2005 - 2009|90.000 euro
|
| |desfasurarea programelor |Antidrog; | |training-ul de
|
| |pentru urgente medicale |Ministerul | |specialitate
|
| |necesare consumatorilor de |Sanatatii | |
|
| |droguri prin intermediul | | |
|
| |serviciilor de ambulanta | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|16. |Constituirea unei retele de|Ministerul |2005 - 2009|1.600.000 x 6
=|
| |laboratoare de analiza a |Sanatatii | |8.640.000 euro
|
| |lichidelor biologice | | |
|
| |Se vor dota complet 6 | | |
|
| |laboratoare de acest tip in| | | |
| |cadrul serviciilor de | | |
|
| |medicina legala din | | |
|
| |judetele Cluj, Constanta, | | | |
| |Craiova, Iasi, Targu Mures | | |
|
| |si Timisoara, cu conditia | | |
|
| |efectuarii, in regim de | | |
|
| |gratuitate, a analizelor | | |
|
| |specifice. | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|17. |Cresterea capacitatii |Agentia Nationala|2005 - 2009|47 autoturisme
|
| |Agentiei Nationale Antidrog|Antidrog | |x 10.000 euro
|
| |de prevenire a consumului | | |423.000 euro
|
| |ilicit de droguri, la nivel| | |4 autobuze
|
| |central si teritorial | | |x 150.000 euro
|
| | | | |540.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|18. |Pregatirea personalului cu |Agentia Nationala|2005 - 2009|180.000 anual
|
| |atributii in domeniul |Antidrog; | |euro
|
| |reducerii cererii de |Ministerul | |
|
| |droguri (pregatirea de baza|Educatiei | |
|
| |si continua in domeniul |Nationale; | |
|
| |adictiilor) |Ministerul | | |
| | |Sanatatii; | |
|
| | |Ministerul | |
|
| | |Muncii, | |
|
| | |Solidaritatii | |
|
| | |Sociale si | |TOTAL
|
| | |Familiei | |900.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| |TOTAL | | |27.864.000
euro|
| | | | |sau
|
| | | | |18.976.500
euro|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| III. CONSOLIDAREA INSTITUTIILOR IMPLICATE IN REDUCEREA OFERTEI DE
DROGURI,|
| PRIN REDIMENSIONAREA RESURSELOR UMANE, FINANCIARE SI MATERIALE SI
|
| PERFECTIONAREA PREGATIRII
|
|______________________________________________________________________________|
| III.1. Intarirea capacitatii institutiilor de combatere a traficului si
|
| consumului ilicit de droguri
|
|______________________________________________________________________________|
| 19.|Cresterea capacitatii |Ministerul Public| |
|
| |institutiilor abilitate in |Agentia Nationala| |
|
| |combatere a traficului si |Antidrog, IGPR - | |
|
| |consumului ilicit de |Directia Generala| |
|
| |droguri |de Combatere a | |
|
| | |Crimei Organizate| |
|
| |Directia Antidrog |si Antidrog si | |
|
| |(DGCCOA - IGPR) |Autoritatea | |
|
| | |Nationala a | |
|
| |- Achizitionarea unui |Vamilor |2006 |900.000 euro
|
| |sediu corespunzator pentru | | |prin
|
| |Directia Antidrog. | | |achizitionarea
|
| | | | |unui spatiu
sau|
| | | | |constructie
|
| | | | |existenta.
|
| | | | |
|
| |- Achizitionarea unui sediu| |2005 |450.000 euro
|
| |conspirat pentru serviciul | | |constructie
|
| |de investigatori sub | | |noua sau
|
| |acoperire. | | |225.000 euro
|
| | | | |prin
amenajarea|
| | | | |unei
|
| | | | |constructii
|
| | | | |existente.
|
| | | | |
|
| |- Achizitionarea de | |2005 - 2009|68 autoturisme
|
| |mijloace tehnice necesare | | |x 10.000 euro
=|
| |desfasurarii activitatilor | | |612.000 euro;
|
| |specifice. | | |- truse
|
| | | | |identificare
|
| | | | |droguri 54.000
|
| | | | |euro/anual
|
| | | | |- 50 camere
|
| | | | |video 36.000
|
| | | | |euro
|
| | | | |
|
| |- Crearea de structuri | |2005 - 2007|135.000 euro
|
| |tehnice pentru desfasurarea| | | |
| |activitatilor de obtinere a| | |
|
| |informatiilor prin | | |
|
| |interceptari si | | | |
| |inregistrari audio-video la| | |
|
| |nivel central si regional. | | |
|
| | | | |
|
| |- Crearea unui fond care sa| |2006 |180.000 euro
|
| |fie utilizat in combinatii | | |
|
| |operative (fara a fi | | |
|
| |cheltuiti). | | |
|
| | | | |
|
| |Autoritatea Nationala a | |2005 - 2009|- Truse
|
| |Vamilor | | |identificare
|
| |- achizitionarea de | | |droguri 45.000
|
| |mijloace tehnice necesare | | |euro/anual
|
| |desfasurarii activitatilor | | |- 50 aparate
|
| |specifice. | | |foto digitale
|
| | | | |18.000 euro
|
| | | | |- 30 complexe
|
| | | | |control buster
|
| | | | |&
endoscop |
| | | | |45.000 euro |
| | | | |- implementare
|
| | | | |sistem de
|
| | | | |colectare,
|
| | | | |analiza si
|
| | | | |diseminare a
|
| | | | |informatiilor
|
| | | | |compatibil cu
|
| | | | |cel existent
in|
| | | | |alte agentii
|
| | | | |nationale
|
| | | | |(licenta i2,
|
| | | | |instruire)
|
| | | | |9.000 euro
|
| | | | |
|
| |Inspectoratul General al | |2005 - 2009|25 autoturisme
|
| |Politiei de Frontiera | | |x 10.000 euro
=|
| |- achizitionarea de | | |225.000 euro
|
| |mijloace tehnice necesare | | |- truse
|
| |desfasurarii activitatilor | | |identificare
|
| |specifice. | | |droguri 27.000
|
| | | | |euro/anual
|
| | | | |- 40 complexe
|
| | | | |control buster
|
| | | | |&
endoscop |
| | | | |60.300 euro
|
| | | | |- implementare
|
| | | | |sistem de
|
| | | | |colectare,
|
| | | | |analiza si
|
| | | | |diseminare a
|
| | | | |informatiilor
|
| | | | |compatibil cu
|
| | | | |cel existent
in|
| | | | |alte agentii
|
| | | | |nationale
|
| | | | |(licenta i2,
|
| | | | |instruire) =
|
| | | | |54.000 euro
|
| | | | |- 20 Statii de
|
| | | |
|emisie-receptie|
| | | | |= 18.000 euro
|
| | | | |
|
| |- crearea unor grupuri |Inspectoratul |2006 |18.000 euro
|
| |operative de lucru formate |General al | |
|
| |din specialisti din cadrul |Politiei Romane -| |TOTAL
|
| |institutiilor cu atributii |Directia Generala| |2.886.300 euro
|
| |in domeniu. |de Combatere a | |constructie
|
| | |Crimei Organizate| |noua sau
|
| | |si Antidrog si | |2.331.300 euro
|
| | |Autoritatea | |prin
amenajarea|
| | |Nationala a | |unei
|
| | |Vamilor | |constructii
|
| | | | |existente.
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 20.|Cresterea capacitatii de |Agentia Nationala|2007 |4 laboratoare
|
| |analiza a drogurilor prin |Antidrog si | |x 500.000
|
| |infiintarea unor |Inspectoratul | |euro/LAB. =
|
| |laboratoare specializate |General al | |1.800.000 euro
|
| |la nivel teritorial. |Politiei Romane -| |
|
| |Achizitionarea si |Directia Generala| |
|
| |inzestrarea cu aparatura |de Combatere a | |
|
| |necesara a patru |Crimei Organizate| |
|
| |laboratoare de analiza a |si Antidrog | |
|
| |drogurilor (Cluj, Iasi, | | |
|
| |Craiova, Constanta). | | |
|
| | | | |
|
| |Infiintarea in cadrul |Agentia Nationala|2009 |2.250.000 euro
|
| |Agentiei Nationale Antidrog|Antidrog | |
|
| |a unui laborator de | | |
|
| |expertize, analize | | |
|
| |comparative si cercetare | | |
|
| |privind drogurile. In | | |
|
| |Romania nu exista un astfel| | |
|
| |de laborator si in cele | | |
|
| |doua existente in cadrul | | |
|
| |DGCCOA se efectueaza numai | | |
|
| |constatari | | |
|
| |tehnico-stiintifice. | | |
|
| | | | | |
| |Realizarea unei baze de |Agentia Nationala|2009 |90.000 euro
|
| |date si a unei colectii de |Antidrog si | |
|
| |mostre de droguri in cadrul|Inspectoratul | |
|
| |laboratorului de analize |General al | |
|
| |chimice al DGCCOA, pentru |Politiei Romane -| |
|
| |realizarea profilului |Directia Generala| |
|
| |chimic al drogurilor |de Combatere a | |
|
| |capturate pe teritoriul |Crimei Organizate| |
|
| |Romaniei in vederea |si Antidrog | |
|
| |stabilirii tarii de | | |TOTAL
|
| |origine. | | |4.140.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| III.2. Asigurarea unei pregatiri profesionale corespunzatoare
|
|______________________________________________________________________________|
| 21.|Cresterea eficientei |Ministerul | |
|
| |activitatilor agentilor |Public; Agentia | |
|
| |sub acoperire: |Nationala | |
|
| |Asigurarea unei dotari |Antidrog; | |
|
| |logistice si unei pregatiri|Inspectoratul | | |
| |adecvate investigatorilor |General al | |
|
| |sub acoperire: |Politiei de | |
|
| |1. Cursuri de pregatire |Frontiera si |2005 - 2009|9.000
|
| |efectuate in Romania pentru|Inspectoratul | |euro/anual
|
| |agentii sub acoperire; |General al | |
|
| | |Politiei Romane -| |
|
| |2. Cursuri de pregatire |Directia Generala|2005 - 2009|18.000
|
| |pentru agentii sub |de Combatere a | |euro/anual
|
| |acoperire efectuate in |Crimei Organizate| |
|
| |statele partenere in lupta |si Antidrog | |
|
| |antidrog. | | |
|
| | | | |
|
| |3. Corelarea functionala a | |Semestrul |18.000 euro
|
| |structurilor antidrog la | |I/2006 |
|
| |nivel central si | | |
|
| |teritorial, cu structurile | | |
|
| |corespondente apartinand | | |
|
| |Parchetului de pe langa | | |
|
| |Inalta Curte de Casatie si | | | |
| |Justitie. | | |
|
| | | | |
|
| |4. Organizarea de cursuri | |2005 - 2007|18.000
|
| |comune pentru evaluarea | | |euro/anual
|
| |fenomenului, metodelor si | | |
|
| |tehnicilor operative la | | |
|
| |care sa participe | | |
|
| |specialisti antidrog din | | |
|
| |politie, politie de | | |
|
| |frontiera, vama, procurori | | |TOTAL
|
| |si judecatori. | | |171.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 22.|Stabilirea unui cadru comun|Ministerul Public| |
|
| |de derulare a activitatilor|Agentia Nationala| |
|
| |specifice privind livrarile|Antidrog, | |
|
| |supravegheate |Inspectoratul | |
|
| |Crearea unei retele de |General al | |
|
| |specialisti din |Politiei de | |
|
| |institutiile abilitate care|Frontiera, | | |
| |sa asigure derularea |Autoritatea | |
|
| |operationala si integrata a|Nationala a | |
|
| |livrarilor supravegheate: |Vamilor si | |
|
| |1. Desfasurarea unui |Inspectoratul |2005 - 2007|5.400
|
| |work-shop cu specialistii |General al | |euro/anual
|
| |din domeniu in Romania; |Politiei Romane -| |
|
| | |Directia Generala| |
|
| |2. Elaborarea unui ghid de |de Combatere a |2005 |3.600 euro
|
| |practica pozitiva privind |Crimei Organizate| |
|
| |administrarea programelor |si Antidrog | |
|
| |de livrare supravegheata; | | |
|
| | | | |
|
| |3. Cursuri de perfectionare| |2005 - 2009|27.000
|
| |si schimburi de experienta,| | |euro/anual
|
| |participare la reuniuni | | |
|
| |internationale. | | |TOTAL
|
| | | | |154.800 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 23.|Pregatirea |Ministerul Public| | |
| |multidisciplinara a |- Directia de | |
|
| |specialistilor din |Investigare a | |
|
| |institutiile abilitate in |Infractiunilor de| | |
| |combaterea traficului |Criminalitate | |
|
| |ilicit de droguri, prin |Organizata si | |
|
| |asigurarea participarii in |Terorism, | |
|
| |comun la sesiunile de |Inspectoratul | |
|
| |training zonale a |General al | |
|
| |procurorilor, judecatorilor|Politiei Romane -| |
|
| |si personalului specializat|Directia Generala| |
|
| |din Ministerul |de Combatere a | |
|
| |Administratiei si |Crimei Organizate| |
|
| |Internelor |si Antidrog, | |
|
| | |Autoritatea | |
|
| |1. Asigurarea pregatirii |Nationala a |2005 - 2009|405.000 euro
|
| |continue a specialistilor |Vamilor, | |pentru 300
|
| |implicati in constatarea, |Inspectoratul | |persoane anual
|
| |instrumentarea si judecarea|General al | |
|
| |infractiunilor pe linie de |Politiei de | |
|
| |droguri |Frontiera Romane.| |
|
| | | | |
|
| |2. Pregatirea profesionala | |2005 - 2009|10.800 |
| |a procurorilor si | | |euro/anual
|
| |judecatorilor in acord cu | | |
|
| |reglementarile in vigoare | | |
|
| |si in raport cu tehnicile | | |
|
| |moderne de investigare in | | |
|
| |acest domeniu folosite pe | | |
|
| |plan mondial; | | |
|
| | | | |
|
| |3. Pregatirea | |2005 - 2006|32.400
|
| |multidisciplinara zonala a | | |euro/anual
|
| |procurorilor si | | |
|
| |lucratorilor din | | |
|
| |structurile ce concura la | | |
|
| |efectuarea urmaririi | | |TOTAL
|
| |penale. | | |2.143.800 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 24.|Derularea unor cursuri de |Agentia Nationala| |
|
| |perfectionare curenta si |Antidrog; | |
|
| |continua privind |Institutiile de | | |
| |"Combaterea traficului de |pregatire ale |
| |
| |stupefiante", in |Ministerului |
| |
| |institutiile de invatamant |Administratiei si| |
|
| |ale Ministerului |Internelor | |
|
| |Administratiei si | | |
|
| |Internelor (3 - 5 zile) | | |
|
| | | | |
|
| |1. Centrul de Studii | |2005 - 2009|22.500 anual
|
| |Postuniversitare va | | |pentru 100
|
| |organiza cursuri de | | |persoane anual
|
| |perfectionare si | | |
|
| |specializare pentru | | |
|
| |ofiterii de politie in | | |
|
| |scopul imbunatatirii | | |
|
| |cunostintelor necesare | | |
|
| |activitatilor de prevenire | | |
|
| |si combatere a traficului | | |
|
| |si consumului ilicit de | | |
|
| |droguri; | | | |
| | | | |
|
| |2. Participarea | |2005 - 2009|8.100 euro
|
| |personalului didactic la | | |anual pentru
|
| |stagii de pregatire | | |20 persoane
|
| |sustinute de experti | | |
|
| |straini (20 de cadre/trei | | |
|
| |zile); | | |
|
| | | | |
|
| |3. Proiectarea unui cadru | |2005 |4.500 euro
|
| |general comun de pregatire | | |
|
| |si diseminare a | | |
|
| |cunostintelor privind | | |
|
| |combaterea fenomenului | | |
|
| |drogurilor (work-shop/10 | | |
|
| |experti/doua zile); | | |
|
| | | | |
|
| |4. Elaborarea unui manual | |2005 |9.000 euro
|
| |privind proceduri eficiente| | |
|
| |de lupta impotriva | | | |
| |drogurilor de catre | | |
|
| |institutiile de invatamant | | |
|
| |ale Ministerului | | | |
| |Administratiei si | | |
|
| |Internelor; | | |
|
| | | | |
|
| |5. Desfasurarea unor stagii| |2005 - 2009|16.200 euro
|
| |de pregatire zonala, pe o | | |anual pentru
|
| |perioada de trei zile, la | | |50 persoane
|
| |care sa participe echipe | | |
|
| |mixte formate din politisti| | |
|
| |de frontiera, lucratori | | |
|
| |vamali, ofiteri din | | |
|
| |Directia Antidrog (20 - 25 | | |TOTAL
|
| |de persoane pe stagiu). | | |247.500 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| III.3. Consolidarea capacitatii de evaluare-coordonare a Agentiei
|
| Nationale Antidrog
|
|______________________________________________________________________________|
| 25.|Constituirea bancii de date|Ministerul |2005 - 2008|1.800.000 euro
|
| |prin crearea bazelor de |Administratiei si| |
|
| |date informatizate, |Internelor - | | |
| |potrivit legii, in vederea |Agentia Nationala| |
|
| |fundamentarii politicilor |Antidrog | |
|
| |antidrog si realizarii | | |
|
| |prognozelor, analizelor, | | |
|
| |studiilor si evaluarilor | | |
|
| |in domeniul drogurilor. | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 26.|Constituirea Centrului |Ministerul |2009 |2.700.000 euro
|
| |National de informare- |Administratiei si| |constructie
|
| |documentare si prelucrarea |Internelor - | |noua sau
|
| |datelor pe linie de |Agentia Nationala| |1.350.000 euro
|
| |droguri. |Antidrog | |prin
amenajarea|
| | | | |unei
|
| | | | |constructii
|
| | | | |existente.
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 27.|Implementarea indicatorilor|Ministerul | |
|
| |"cerere de tratament ca |Administratiei si|
| |
| |urmare a consumului de |Internelor - | | |
| |droguri", in conformitate |Agentia Nationala|
| |
| |cu modelul european, in |Antidrog | |
|
| |scopul transmiterii | | |
|
| |acestora la EMCDDA | | |
|
| |(activitati complementare | | |
|
| |programului finantat de | | |
|
| |Fondul Global prin Banca | | |
|
| |Mondiala) | | |
|
| | | | |
|
| |- Indicatorul "mortalitate | |2005 - 2009|900.000
euro |
| |ca urmare a consumului de | | |
|
| |droguri" se refera la | |
| |
| |cazurile de deces legate | | |
|
| |direct de consumul si | | |
|
| |abuzul de droguri. | | |
|
| | | | |
|
| |- Indicatorul "boli | |2009 |900.000
euro |
| |infectioase" reuneste | |
| |
| |cazurile de HIV/SIDA si | | | |
| |hepatite virale B si C | | |
|
| |transmise prin consumul de | | |
|
| |droguri pe cale | | |
|
| |injectabila. | | |
|
| | | | |
|
| |- Indicatorul "studii in | |In 2007 (se|90.000
euro |
| |populatie" monitorizeaza | |face o
data| |
| |cunostintele, atitudinile | |la 3 ani) |
|
| |si practicile legate de | | |
|
| |consumul ilegal de droguri.| | |
|
| | | | |
|
| |- Indicatorul "consumul | |2009 |90.000
euro |
| |problema" se refera la o | |
| |
| |categorie de droguri | | |
|
| |considerate a fi deosebit | | |
|
| |de periculoase - heroina, | | |
|
| |cocaina, amfetaminele etc.,| | |
|
| |droguri care se consuma de | | |
|
| |obicei pe cale injectabila.| | | |
| | | | |
|
| |- Indicatorii principali | |2007 |90.000 euro
|
| |sunt cei care monitorizeaza| | |
|
| |oferta de droguri - pretul,| | |
|
| |puritatea, capturile, | | |TOTAL
|
| |traficul cu precursori etc.| | |2.070.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| |TOTAL | | |16.313.400
euro|
| | | | |constructie
|
| | | | |noua sau
|
| | | | |14.738.400
euro|
| | | | |prin
amenajarea|
| | | | |unei
|
| | | | |constructii
|
| | | | |existente.
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| IV. INITIEREA SI INTENSIFICAREA RELATIILOR DE COLABORARE CU INSTITUTII
|
| SIMILARE DIN ALTE STATE SI CU ORGANISME INTERNATIONALE DE
MONITORIZARE|
| SI CONTROL AL DROGURILOR |
|______________________________________________________________________________|
| 28.|Intensificarea cooperarii |Ministerul |2005 - 2009|9.000 euro
|
| |internationale in materia |Justitiei; | | |
| |asistentei penale, in | |2005 - 2009|9.000 euro
|
| |vederea integrarii in | | |
|
| |sistemul EUROJUST, inclusiv| | |
|
| |prin intermediul | | |
|
| |magistratilor de legatura | | |
|
| |(in aplicarea Acordului de | | |
|
| |cooperare dintre Romania si| | |TOTAL
|
| |Eurojust) | | |18.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 29.|Participarea la programele |Ministerul | |
|
| |Uniunii Europene in cadrul |Administratiei si| |
|
| |procesului de intarire a |Internelor; | |
|
| |politicilor comunitare in |Ministerul | |
|
| |domeniul drogurilor |Sanatatii; | |
|
| | |Ministerul | |
|
| |1. Aderarea la Centrul |Educatiei si |2005 - 2009|900.000 euro
|
| |European de Monitorizare a |Cercetarii; | |
|
| |Drogurilor si Dependentei |Agentia Nationala| |
|
| |de Droguri; |Antidrog | | |
| | |Autoritatea | |
|
| |2. Cooperare in reteaua |Nationala a |2005 - 2009|13.500 euro/
|
| |REITOX |Vamilor | |anual
|
| | | | |
|
| |3. Participarea la | |2005 - 2009|360.000 euro/
|
| |programele internationale | | |anual
|
| |de asistenta PHARE ale | | |
|
| |Comisiei Europene in | | |
|
| |domeniul drogurilor | | |
|
| |(cofinantare). | | |
|
| | | | |
|
| |4. Intensificarea | |2005 - 2009|18.000 euro/
|
| |schimbului de informatii in| | |anual
|
| |baza acordului de cooperare| | |
|
| |dintre Romania si EUROPOL | | |
|
| |si alte structuri | | |
|
| |internationale specializate| | |
|
| |(INTERPOL, CIPOL etc.). | | |
|
| | | | | |
| |5. Racordarea la baza de | |2007 (dupa |27.000 euro
|
| |date a EUROPOL. | |aderarea |
|
| | | |Romaniei la|
|
| | | |Uniunea |
|
| | | |Europeana).|
|
| | | | |
|
| |6. Participarea activa in | |2005 - 2007|45.000 euro
|
| |cadrul Task-force-urilor | | |
|
| |organizate de organismele | | |
|
| |regionale, europene si | | |
|
| |internationale pe linia | | |
|
| |combaterii traficului | | |
|
| |international de droguri si| | |
|
| |precursori (prin | | |TOTAL
|
| |cofinantare). | | |2.916.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 30.|Intensificarea schimbului |Ministerul |2005 - 2009|18.000 euro/
|
| |de informatii cu UNDCP, |Administratiei | |
|
| |Initiativa Sud-Est |si Internelor; | | |
| |Europeana a Pactului de |Agentia Nationala| |
|
| |Stabilitate, Organul |Antidrog | |
|
| |International de Control al| | |TOTAL
|
| |Stupefiantelor | | |90.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 31.|Aderarea la Grupul Pompidou|Ministerul | |
|
| |(Consiliul Europei) |Afacerilor | |
|
| | |Externe; | |
|
| 1.|Obtinerea statutului de |Ministerul |2005 - 2009|68.400 euro/
|
| |membru cu puteri depline al|Administratiei si| |anual
|
| |Grupului Pompidou si |Internelor; | |
|
| |participarea activa a |Agentia Nationala| |
|
| |reprezentantilor Romaniei |Antidrog | |
|
| |la lucrarile acestui grup; |Autoritatea | |
|
| | |Nationala a | |
|
| 2.|Participarea |Vamilor |2005 - 2009|4.500 euro/
|
| |reprezentantilor Romaniei | | |anual
|
| |la lucrarile Conferintelor | | |
|
| |interministeriale ale | | |TOTAL
|
| |Grupului Pompidou; | | |364.500 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 32.|Acorduri de cooperare |Ministerul | | |
| |bilaterala si multilaterala|Afacerilor | |
|
| | |Externe; | |
|
| 1.|Incheierea unor acorduri |Ministerul |2005 - 2009|9.000 euro/
|
| |bilaterale cu statele |Administratiei si| |anual
|
| |aflate pe rute comune ale |Internelor; | |
|
| |traficului de droguri si cu|Agentia Nationala| |
|
| |statele vecine; |Antidrog | |
|
| | | | |
|
| 2.|Incheierea unor acorduri | |2005 - 2009|9.000 euro/
|
| |bilaterale cu statele ce au| | |anual
|
| |un aport semnificativ in | | |
|
| |prevenirea si combaterea | | |
|
| |traficului si consumului | | |
|
| |ilicit de droguri si | | |
|
| |punerea in aplicare a | | |
|
| |prevederilor din cele sapte| | |
|
| |acorduri bilaterale pe | | |
|
| |droguri. | | |
|
| | | | | |
| 3.|Incheierea de acorduri | |2005 - 2007|90.000 euro
|
| |pentru crearea si | | |(prin
|
| |operationalizarea de | | |cofinantare)
|
| |grupuri comune de lucru si | | |
|
| |actiuni regionale. | | |TOTAL
|
| | | | |180.000 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| |TOTAL | | |3.568.500 euro
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| V. INFORMATIZAREA SISTEMULUI NATIONAL INTEGRAT DESTINAT MONITORIZARII
|
| DINAMICII CONSUMULUI SI TRAFICULUI ILICIT DE DROGURI DIN ROMANIA
|
|______________________________________________________________________________|
| 33.|Arhitectura Hardware si de |Agentia Nationala|2005 |8.129.700 euro
|
| |Comunicatii |Antidrog si | |
|
| |Sistemul cuprinde: |Operatorul | |
|
| |- crearea sistemului |contractual | |
|
| |central si a retelei | | |
|
| |teritoriale; | | |
|
| |- activitatea de management| | | |
| |a Agentiei Nationale | | |
|
| |Antidrog; | | |
|
| |- monitorizarea presei si a| | |
|
| |altor surse deschise | | |
|
| |privind problematica | | |
|
| |drogurilor; | | |
|
| |- linia verde (Help-line); | | |
|
| |- site interactiv; | | |
|
| |- monitorizarea circuitului| | |
|
| |licit de droguri din | | |
|
| |Romania. | | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 34.|Arhitectura Software |Agentia Nationala|2005 - 2006|9.450.000 euro
|
| | |Antidrog si | |
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 35.|Instalari si integrari de |Agentia Nationala|2005 - 2006|1.260.000 euro
|
| |echipament |Antidrog si | | |
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 36.|Instalari software de |Agentia Nationala|2005 - 2006|Inclus in
|
| |aplicatie |Antidrog si | |activitatea 36
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 37.|Scolarizari |Agentia Nationala|2005 - 2006|450.000 euro
|
| | |Antidrog si | |
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 38.| Project Management |Agentia Nationala|2005 - 2006|720.000 euro
|
| | |Antidrog si | |
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 39.|Operarea sistemului |Agentia Nationala|2005 - 2006|1.980.000 euro
|
| | |Antidrog si | |
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | | |
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| 40.|Administrarea si mentinerea|Agentia Nationala|2005 - 2006|1.350.000 euro
|
| |in functiune a sistemului |Antidrog si | |
|
| | |Operatorul | |
|
| | |contractual | |
|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| |TOTAL | | |23.339.700
euro|
|____|___________________________|_________________|___________|_______________|
| * TOTAL GENERAL (prin construirea unor noi locatii pentru|75.653.100
euro|
| si tratament reabilitare) |
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Total (prin preluarea altor locatii) |65.550.600
euro|
|______________________________________________________________|_______________|
DISTRIBUTIA TERITORIALA A CENTRELOR DE PREVENIRE, EVALUARE SI CONSILIERE
ANTIDROG SI A SERVICIILOR COMPLEXE CUPRINSE IN CIRCUITUL TERAPEUTIC DESTINAT
CONSUMATORILOR DE DROGURI
Figura 1, reprezentand distributia teritoriala a centrelor de prevenire,
evaluare si consiliere antidrog si a serviciilor complexe cuprinse in circuitul
terapeutic destinat consumatorilor de droguri, se gaseste in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 949 din 26 octombrie 2005, la pagina 24.