HOTARARE Nr. 124 din 1 martie 1999
pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia privind colaborarea vamala si asistenta
administrativa reciproca pentru prevenirea, cercetarea si urmarirea fraudelor
vamale, semnat la Belgrad la 14 ianuarie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 4 martie 1999
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia privind colaborarea vamala si asistenta
administrativa reciproca pentru prevenirea, cercetarea si urmarirea fraudelor
vamale, semnat la Belgrad la 14 ianuarie 1998.
Art. 2
Directia Generala a Vamilor este autorizata sa aduca la indeplinire
prevederile prezentului acord.
Cheltuielile necesare pentru realizarea actiunilor prevazute la art. 1 se
suporta din bugetul aprobat anual Directiei Generale a Vamilor.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia
privind colaborarea vamala si asistenta administrativa reciproca pentru
prevenirea, cercetarea si urmarirea fraudelor vamale
Guvernul Romaniei si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia,
denumite in continuare parti contractante,
luand in considerare ca infractiunile si contraventiile la legislatia
vamala prejudiciaza interesele economice, fiscale, sociale, culturale si
comerciale,
recunoscand ca este esential sa se asigure aplicarea corecta a masurilor de
control, de restrictie sau de prohibitie, precum si perceperea exacta a taxelor
vamale la export si import,
luand in considerare prevederile Conventiei Natiunilor Unite din 1988
privind lupta contra traficului ilicit de stupefiante si substante psihotrope
si ale Conventiei asupra substantelor psihotrope din 1971,
avand convingerea ca lupta impotriva infractiunilor si contraventiilor la
legislatia vamala va deveni mai eficienta printr-o stransa colaborare intre
administratiile lor vamale,
avand in vedere instrumentele relevante ale Consiliului de Cooperare
Vamala, in special Recomandarea privind asistenta administrativa reciproca din
1953,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii
In sensul prezentului acord, se intelege prin:
a) legislatie vamala - prevederile aplicabile pe teritoriul statelor
partilor contractante in domeniul importului, exportului, tranzitului de
marfuri si punerii acestora sub orice alt regim vamal, inclusiv masurile de
prohibitie, restrictie si control, precum si reglementarile privind regimul
valutar, puse in aplicare;
b) taxe vamale - totalitatea taxelor, drepturilor, redeventelor sau
impozitelor diverse care sunt retinute si percepute pe teritoriile statelor
partilor contractante, ca urmare a aplicarii legislatiei vamale, fara a include
insa taxele si impozitele a caror valoare este limitata la costurile
aproximative ale serviciilor prestate;
c) administratie vamala - Directia Generala a Vamilor din Romania si
Directia Federala a Vamilor din Republica Federala Iugoslavia;
d) autoritatea solicitanta - administratia vamala a partii contractante
care formuleaza o cerere de asistenta in domeniul vamal;
e) autoritatea solicitata - administratia vamala a partii contractante care
primeste o cerere de asistenta in domeniul vamal;
f) infractiuni si contraventii vamale - fapte calificate ca incalcari sau
tentative de incalcare a legislatiei vamale a fiecarei parti contractante.
Art. 2
Domeniul de aplicare
1. Partile contractante isi acorda reciproc asistenta, in modul si in
conditiile stabilite prin prezentul acord, pentru asigurarea aplicarii corecte
a legislatiei vamale, in special prin prevenirea, depistarea si investigarea
infractiunilor si a contraventiilor la aceasta legislatie.
2. Asistenta in domeniul vamal, in conformitate cu prezentul acord, se
asigura de catre administratiile vamale ale partilor contractante. Aceasta nu
va prejudicia prevederile referitoare la asistenta reciproca in domeniul penal.
Aceasta nu se aplica nici informatiilor obtinute la cererea autoritatilor
judiciare, in virtutea puterii exercitate, daca autoritatile respective nu
hotarasc altfel.
Art. 3
Asistenta la cerere
1. Autoritatea solicitata comunica autoritatii solicitante orice informatie
utila pentru a i se da posibilitatea sa se asigure ca legislatia vamala este
corect aplicata, inclusiv informatii despre operatiunile constatate sau
presupuse a contraveni legislatiei vamale.
2. Autoritatea solicitata informeaza autoritatea solicitanta daca marfurile
exportate de pe teritoriul statului uneia dintre partile contractante au fost
in mod legal importate pe teritoriul statului celeilalte parti contractante,
specificand, daca este cazul, regimul vamal aplicat marfurilor.
3. Autoritatea solicitata ia masurile necesare pentru asigurarea
supravegherii si pentru informarea asupra:
a) persoanelor fizice sau juridice despre care exista motive temeinice sa
se creada ca savarsesc sau au savarsit infractiuni ori contraventii la
legislatia vamala;
b) circulatiei marfurilor semnalata ca putand da nastere unor incalcari
importante ale legislatiei vamale (in mod special marfuri, cum ar fi: armament,
munitii, stupefiante, substante toxice, bunuri de patrimoniu etc.);
c) mijloacelor de transport despre care exista motive temeinice sa se
creada ca au fost, sunt sau pot fi folosite pentru incalcarea legislatiei
vamale.
Art. 4
Asistenta spontana
Administratiile vamale ale partilor contractante isi acorda reciproc
asistenta in domeniile care tin de competenta lor, daca ele considera ca acest
lucru este necesar in vederea aplicarii corecte a legislatiei vamale, indeosebi
cand obtin informatii referitoare la:
a) operatiuni care au contravenit, contravin sau ar contraveni acestei
legislatii si care pot interesa cealalta parte contractanta;
b) mijloace si metode noi folosite in realizarea acestor operatiuni;
c) marfuri cunoscute ca facand obiectul unei incalcari importante a
legislatiei vamale care reglementeaza importul, exportul, tranzitul sau orice
alt regim vamal.
Art. 5
Comunicare/Notificare
Autoritatea solicitata ia, in conformitate cu legislatia sa, toate masurile
necesare in scopul:
a) comunicarii tuturor documentelor necesare;
b) notificarii oricarei hotarari care intra in obiectul de activitate al
prezentului acord.
Comunicarile se fac in conformitate cu art. 6 paragraful 3.
Art. 6
Forma si continutul cererilor de asistenta
1. Cererile, in conformitate cu prezentul acord, sunt formulate in scris.
Documentele necesare in vederea formularii raspunsului la aceste cereri
insotesc cererea respectiva. In cazul unor urgente pot fi acceptate cereri
verbale, dar acestea trebuie confirmate imediat in scris.
2. Cererile prezentate in conformitate cu paragraful 1 contin urmatoarele
informatii:
a) autoritatea solicitanta;
b) masura solicitata;
c) obiectul si motivul cererii;
d) legile, reglementarile si alte elemente juridice implicate;
e) indicatii cat mai exacte si cuprinzatoare despre persoanele fizice sau
juridice care constituie obiectul investigatiilor;
f) un rezumat al faptelor relevante in legatura cu obiectul
investigatiilor.
3. Cererile sunt redactate in limba oficiala a autoritatilor solicitate sau
intr-o limba acceptata de acestea.
4. Daca o cerere nu indeplineste conditiile formale, poate fi ceruta corectarea
sau completarea ei.
Art. 7
Rezolvarea cererilor
1. Cererile de asistenta sunt satisfacute in conformitate cu legile sau cu
alte reglementari legale ale partii contractante solicitate.
2. Functionarii autorizati ai unei parti contractante pot, cu acordul
celeilalte parti contractante implicate si in conditiile puse de aceasta din
urma, sa obtina de la autoritatile solicitate sau de la alta autoritate pentru
care raspunde autoritatea solicitata informatii referitoare la infractiunea sau
contraventia la legislatia vamala, de care are nevoie autoritatea solicitanta
in sensul prezentului acord.
3. Functionarii unei parti contractante pot, cu acordul celeilalte parti
contractante, sa fie prezenti la investigatiile efectuate pe teritoriul
statului acesteia din urma.
Art. 8
Forma de comunicare a informatiilor
1. Autoritatea solicitata comunica rezultatele investigatiilor autoritatii
solicitante, sub forma de documente, rapoarte si texte similare.
2. Furnizarea documentelor prevazute la paragraful 1 poate fi inlocuita cu
informatii transmise prin reteaua de calculatoare, sub orice forma si in
acelasi scop.
Art. 9
Derogari de la obligatia de a acorda asistenta
1. Partile contractante pot refuza acordarea asistentei prevazute in
prezentul acord, in cazul in care o astfel de asistenta:
a) este susceptibila de a prejudicia suveranitatea, ordinea publica,
securitatea sau alte interese nationale;
b) implica violarea unui secret industrial, comercial sau profesional.
2. Daca autoritatea solicitanta cere o asistenta pe care ea insasi nu ar
putea sa o acorde daca i-ar fi ceruta, ea atrage atentia in cerere asupra
acestui fapt. In acest caz autoritatea solicitata hotaraste asupra modalitatii
de a raspunde unei astfel de cereri.
3. Daca asistenta este refuzata, hotararea si motivele trebuie notificate
imediat autoritatii solicitante.
Art. 10
Obligatia de a respecta secretul
1. Orice informatie comunicata sub orice forma, in conformitate cu prezentul
acord, are caracter confidential. Ea reprezinta un secret profesional si
beneficiaza de protectia acordata prin legile aplicabile in domeniul respectiv
de catre partea contractanta care a primit-o.
2. La cerere, administratia vamala a partii contractante care primeste
informatiile va informa administratia vamala care le furnizeaza despre
utilizarea acestora si despre rezultatele obtinute.
3. Datele nominale pot fi transmise numai administratiilor vamale si, in
cazul in care ele sunt necesare unei urmariri penale, parchetelor si
autoritatilor judiciare. Orice alta persoana sau autoritate poate obtine astfel
de informatii numai in baza aprobarii prealabile a autoritatii care le
furnizeaza.
4. Administratia vamala care furnizeaza informatia certifica exactitatea
acesteia. Daca se constata ca informatia furnizata a fost inexacta sau trebuie
distrusa, administratia vamala beneficiara este informata imediat. Aceasta din
urma este obligata sa efectueze corectura sau sa distruga informatia.
5. Persoana implicata poate obtine, la cerere, informatii despre datele
stocate, care o privesc direct, si despre scopul acestei stocari.
Art. 11
Folosirea informatiilor
1. Informatiile obtinute vor fi folosite numai in scopul aplicarii
prevederilor prezentului acord si nu pot fi folosite in alte scopuri decat cu
acordul prealabil, in scris, al administratiei vamale care a furnizat
informatiile, acestea fiind, de altfel, supuse restrictiilor impuse de aceasta
autoritate. Aceste prevederi nu se aplica informatiilor referitoare la
infractiunile legate de stupefiante si de substante psihotrope, care pot fi
transmise celorlalte autoritati direct implicate in lupta impotriva traficului
ilicit de stupefiante, in limitele art. 2.
2. Paragraful 1 din prezentul articol nu impiedica folosirea informatiilor
in actiuni judiciare sau administrative, initiate ca urmare a nerespectarii
legislatiei vamale.
3. Administratiile vamale ale partilor contractante pot folosi in
evidentele lor, precum si in procedurile administrative si judiciare rapoarte,
marturii, informatii si documente obtinute in conformitate cu prevederile
prezentului acord.
Art. 12
Experti si martori
1. O persoana oficiala a unei autoritati solicitate poate fi autorizata,
numai cu acordul sau, sa compara, in limitele fixate de aceasta autoritate, ca
expert sau ca martor in procese judiciare sau administrative angajate in
domeniile la care se refera prezentul acord, in jurisdictia celeilalte parti
contractante, si sa prezinte obiectele, documentele sau copiile autentificate
de pe acestea, ce pot fi necesare procedurii. Cererea pentru o astfel de
actiune trebuie sa indice cu precizie in ce problema, cu ce titlu si in ce
calitate va fi interogata persoana oficiala.
2. Administratia vamala solicitanta ia toate masurile pentru asigurarea
integritatii corporale a acestor persoane pe timpul prezentei pe teritoriul
sau, in conformitate cu prevederile paragrafului precedent al acestui articol.
Cheltuielile de deplasare pentru aceste persoane vor fi suportate de
administratia vamala solicitanta.
Art. 13
Cheltuieli de asistenta
Partile contractante renunta la toate pretentiile de rambursare a
cheltuielilor rezultate din aplicarea prezentului acord, cu exceptia
cheltuielilor la care se refera art. 12 paragraful 2.
Art. 14
Aplicare
1. Aplicarea prezentului acord este incredintata Directiei Generale a
Vamilor din Romania, pe de o parte, si Directiei Federale a Vamilor din
Republica Federala Iugoslavia, pe de alta parte. Ele decid asupra tuturor
masurilor si dispozitiilor practice necesare pentru aplicarea sa, tinand seama
de reglementarile in vigoare in domeniul protectiei datelor. Ele pot propune
organismelor competente modificarile care considera ca ar trebui sa fie aduse prezentului
acord.
2. Administratiile vamale ale partilor contractante se consulta si se
informeaza reciproc, in permanenta, cu privire la modalitatile de aplicare
adoptate in conformitate cu prevederile prezentului articol.
3. In vederea promovarii colaborarii dintre administratiile vamale ale
partilor contractante si a crearii celor mai bune conditii pentru aplicarea
prezentului acord se va infiinta o comisie mixta vamala care se va intruni in
functie de necesitati si nu mai putin de o data pe an, alternativ in Romania si
in Republica Federala Iugoslavia.
Art. 15
1. Administratiile vamale ale celor doua state vor putea incheia intelegeri
cu privire la simplificarea si accelerarea controlului vamal al marfurilor si
calatorilor, precum si al mijloacelor de transport. In acest scop vor face
schimb de liste cuprinzand unitatile vamale care functioneaza la frontiera
comuna, atributiile acestora, precum si orarul lor de functionare si, cand este
cazul, modificarile survenite.
2. Administratiile vamale se vor preocupa de punerea in concordanta a
competentelor (tipul de trecere a frontierei, de control vamal si al celorlalte
autoritati de frontiera) si a orarelor de functionare a unitatilor vamale de
frontiera.
Art. 16
1. Prezentul acord este incheiat pentru o perioada nelimitata, dar fiecare
dintre partile contractante il poate denunta printr-o notificare inaintata pe
cale diplomatica.
2. Denuntarea va deveni efectiva dupa 3 luni de la data notificarii ei
celeilalte parti contractante.
3. Procedurile in curs de derulare in momentul denuntarii trebuie incheiate
in conformitate cu dispozitiile prezentului acord.
Art. 17
1. Prezentul acord va intra in vigoare in a 30-a zi de la data primirii
ultimei notificari pe cale diplomatica prin care partile contractante se
informeaza reciproc cu privire la indeplinirea procedurilor cerute de
legislatia lor interna pentru intrarea sa in vigoare.
2. O data cu intrarea in vigoare a acestui acord isi inceteaza
aplicabilitatea Conventia dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si
Guvernul Republicii Socialiste Federative Iugoslavia privind colaborarea
vamala, incheiata la Bucuresti la 24 aprilie 1970.
Semnat la Belgrad la 14 ianuarie 1998, in doua exemplare originale, fiecare
in limba romana si in limba sarba, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul Romaniei,
Nini Sapunaru
Pentru Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia,
Mihalj Kertes