ORDIN
Nr. 1080-M1/689-481 din 28 iulie 2005
privind aprobarea Procedurilor si modalitatilor de incasare si de decontare a
contravalorii creantelor recuperate in baza Legii nr. 29/1994, cu modificarile
ulterioare, precum si a tehnicilor de analiza si selectie a ofertelor, de
negociere si de prezentare a propunerilor de mandat
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE - Nr. 1.080 din 28
iulie 2005
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE - Nr. M-1/689 din 24 august 2005
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI - Nr. 481 din 12 august 2005
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 785 din 30 august 2005
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, al art. 4 alin.
(5) din Hotararea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu modificarile si completarile ulterioare, si
al art. 5 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea
si functionarea Ministerului Economiei si Comertului, cu modificarile si
completarile ulterioare;
avand in vedere prevederile Legii nr. 29/1994 privind autorizarea
Guvernului de a aproba negocierea in vederea recuperarii creantelor Romaniei
provenite din activitatea de comert exterior si cooperare economica
internationala derulata inainte de 31 decembrie 1989, cu modificarile
ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 362/1994 privind constituirea
Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalitatilor de incasare a
creantelor Romaniei din activitatea de comert exterior si alte activitati
externe, derulate in baza acordurilor guvernamentale si comerciale inainte de
31 decembrie 1989, cu modificarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr.
732/1994 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recuperarea creantelor
Romaniei provenite din activitatea de comert exterior si cooperare economica
internationala, derulata inainte de 31 decembrie 1989, republicata,
ministrul finantelor publice, ministrul afacerilor externe si ministrul
delegat pentru comert emit urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba Procedurile si modalitatile de incasare si de decontare a
contravalorii creantelor recuperate in baza Legii nr. 29/1994, cu modificarile
ulterioare, precum si tehnicile de analiza si selectie a ofertelor, de
negociere si de prezentare a propunerilor de mandat, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
(2) Incepand cu data prezentului ordin se abroga ordinul ministrului
finantelor, ministrului afacerilor externe si ministrului comertului privind
Procedurile si modalitatile de incasare si de decontare a contravalorii
creantelor recuperate in baza Legii nr. 29/1994, precum si tehnicile de analiza
si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a propunerilor de
mandat.
(3) Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe si
Ministerul Economiei si Comertului, prin personalul cu atributii in domeniu,
vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu
p. Ministrul economiei si comertului,
Iuliu Winkler,
ministru delegat pentru comert
ANEXA 1
PROCEDURILE SI MODALITATILE
de incasare si de decontare a contravalorii creantelor recuperate in baza Legii
nr. 29/1994, cu modificarile ulterioare, precum si tehnicile de analiza si
selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a propunerilor de mandat
Prin Legea nr. 29/1994, cu modificarile ulterioare, Guvernul Romaniei a
fost autorizat sa negocieze recuperarea creantelor Romaniei provenite din
exporturi, actiuni de cooperare si alte activitati externe, derulate inainte de
31 decembrie 1989.
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Prin creantele statului roman se intelege drepturile valutare care
provin din activitatea de comert exterior (exporturi de marfuri si servicii),
din activitatea de cooperare economica internationala (realizari de obiective
complexe in strainatate, participatiile cu capital la constituirea de societati
de productie, de servicii si bancare cu sediul in strainatate) si din alte activitati
externe derulate inainte de 31 decembrie 1989, indiferent daca acestea au avut
sau nu la baza credite bancare acordate pentru exporturi, lucrari de
constructii-montaj si alte activitati derulate in cadrul acordurilor
guvernamentale si comerciale preluate la datoria publica conform prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 447/1991 privind preluarea de catre stat si bancile
comerciale a pierderilor inregistrate in anii 1989 si 1990 de agentii economici
cu capital de stat, precum si a creditelor bancare neperformante si ale Legii
nr. 7/1992 privind acoperirea financiara a obligatiilor statului ramase
neregularizate la 31 decembrie 1990 si preluarea de catre stat si bancile
comerciale a pierderilor inregistrate in anii 1989 si 1990 de agentii economici
cu capital de stat, precum si a creditelor bancare neperformante.
2. Negocierea privind recuperarea creantelor cuvenite statului roman,
conform art. 2 din Legea nr. 29/1994, cu modificarile ulterioare, se desfasoara
de catre Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe si
Ministerul Economiei si Comertului, pe baza unui mandat aprobat de Guvern.
3. La elaborarea mandatului cu privire la negocierea recuperarii creantelor
se au in vedere ofertele primite din partea reprezentantilor autorizati ai
tarii debitoare, a unor firme si institutii financiar-bancare specializate in
intermedierea recuperarii drepturilor valutare cuvenite statelor creditoare de
la debitorii lor externi.
Proiectul de mandat cuprinde propuneri de recuperare a creantelor statului
roman, referitoare la:
- procentul de recuperare: in functie de situatia economica concreta din
tara debitoare se poate propune o anumita reducere fata de valoarea nominala a
creantei, care, de regula, sa fie pana la un nivel egal cu cel practicat pe
piata secundara a efectelor de comert; in cazul reglementarii la nivel
guvernamental pentru tarile care beneficiaza de asistenta financiara asupra
datoriei din partea organismelor internationale financiar-bancare, se vor lua
in considerare conditiile de reglementare impuse de Banca Mondiala, Fondul
Monetar International si Clubul de la Paris;
- perioada de recuperare: incasarea se poate efectua imediat, esalonat, pe
termen mediu si lung, cu sau fara perioada de gratie;
- modalitatea de recuperare: incasarea in devize convertibile, importuri de
marfuri, prestari de servicii, investitii de interes pentru partea romana in
tara debitoare, cesiune cu titlu oneros;
- valoarea creantei care urmeaza sa fie reglementata (in totalitate sau partial,
cu sau fara luarea in considerare a dobanzilor);
- garantarea ducerii la indeplinire a obligatiilor asumate prin documentele
care urmeaza sa fie incheiate intre Guvernul Romaniei si firma/institutia de
intermediere.
CAP. 2
Functionarea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea modalitatilor de
incasare a creantelor Romaniei din activitatea de comert exterior si alte
activitati externe, derulate in baza acordurilor guvernamentale si comerciale
inainte de 31 decembrie 1989
1. Comisia interdepartamentala pentru avizarea modalitatilor de incasare a
creantelor Romaniei din activitatea de comert exterior si alte activitati
externe, derulate in baza acordurilor guvernamentale si comerciale inainte de
31 decembrie 1989, denumita in continuare Comisia, este constituita in baza
Hotararii Guvernului nr. 362/1994, cu modificarile ulterioare.
2. Comisia se intruneste lunar si ori de cate ori este nevoie, la sediul
Ministerului Finantelor Publice.
3. La sedintele Comisiei pot participa, in calitate de invitati,
reprezentantii agentilor economici si ai altor institutii interesate, la
sedinta fiind obligatorie prezenta reprezentantilor desemnati de conducerile
institutiilor care fac parte din aceasta; in cazul in care prezenta membrilor desemnati
nu este posibila, se va asigura participarea unui alt delegat mandatat, astfel
incat la sfarsitul sedintei, dupa introducerea in material a sugestiilor,
propunerilor sau observatiilor membrilor Comisiei, acesta sa poata fi semnat.
4. Ministerul Finantelor Publice, pe baza informatiilor cu privire la
situatia economica a tarilor debitoare, a conditiilor impuse de institutiile
financiar-bancare cu privire la reglementarea datoriilor lor externe, a
cotatiilor pe piata secundara, a bonitatii si experientei ofertantilor si a
altor documente, pregateste si prezinta Comisiei propuneri privind incasarea
creantelor Romaniei.
5. Comisia analizeaza si avizeaza propunerile de recuperare a creantelor
Romaniei primite de la reprezentantii autorizati ai tarilor debitoare, de la
firme si institutii financiar-bancare romane si/sau straine in vederea
pregatirii mandatului.
6. Comisia, in baza analizei efectuate, selecteaza oferta cea mai
avantajoasa partii romane, intocmeste proiectul de mandat si, dupa insusirea
acestuia de conducerile institutiilor prevazute in Hotararea Guvernului nr.
362/1994, cu modificarile ulterioare, il prezinta spre aprobare Guvernului.
7. Presedintele Comisiei si membrii acesteia, in limita mandatului aprobat
de Guvern, negociaza acordul, conventia, contractul sau alt document convenit
pentru recuperarea creantelor Romaniei din tara debitoare.
8. Ministerul Finantelor Publice, prin presedintele Comisiei, semneaza
conventiile care se incheie cu agentii economici importatori desemnati in
conditiile prezentelor proceduri, avizate de Directia generala juridica.
9. In conventiile care se incheie cu agentii economici importatori se
stabilesc termenele de plata ale contravalorii in lei a marfurilor care fac
obiectul tranzactiilor.
Se stabileste ca data fata de care se determina termenul de plata a
contravalorii in lei a importurilor de marfuri si determinarea valorii in lei a
sumelor datorate de agentii economici importatori este data documentului vamal
de import atestand trecerea frontierei de stat a Romaniei pentru marfurile
destinate pietei interne, iar pentru importurile efectuate in vederea
reexportului este data documentului extern de transport naval/terestru/aerian
(conosament, scrisoare de trasura etc.) sau data avizului de creditare.
10. Ministerul Finantelor Publice, prin presedintele Comisiei, desemneaza
banca prin care se deruleaza operatiunile de recuperare a drepturilor valutare
si in lei cuvenite statului, conform Legii nr. 29/1994, cu modificarile
ulterioare.
11. Semestrial, Comisia va intocmi informari cu privire la recuperarea
creantelor externe ale statului, care se vor prezenta Guvernului, dupa
insusirea acestora de catre conducerile institutiilor care au desemnat membri
in comisie, in termen de 45 de zile de la expirarea perioadei la care se refera
raportarea.
CAP. 3
Decontarea in lei a contravalorii creantelor recuperate in baza Legii nr.
29/1994, cu modificarile ulterioare, prin incasari in devize convertibile,
importuri de marfuri, prestari de servicii si cesionare de creanta
1. Recuperarea creantelor Romaniei prin livrari de marfuri se realizeaza de
agenti economici importatori desemnati prin licitatie publica organizata de
Ministerul Economiei si Comertului, la propunerea Comisiei.
2. Pentru situatiile in care operatiunile de import de marfuri efectuate in
vederea recuperarii creantelor necesita urgenta in derulare, o anumita
specializare a agentilor economici sau in care, potrivit prevederilor acordului
de recuperare, se impune confidentialitate, Comisia poate selecta agentii
economici importatori prin licitatie inchisa de oferte sau poate nominaliza un
agent economic drept contractant unic.
3. Agentii economici selectati sa deruleze importurile prevazute prin
prezentele proceduri incheie contracte cu partenerii externi, cu respectarea
prevederilor acordului de recuperare convenit, inclusiv a termenelor prevazute
pentru efectuarea operatiunilor de import.
4. Agentii economici romani care deruleaza importuri de marfuri in vederea
recuperarii creantelor statului sunt obligati sa achite contravaloarea in lei a
acestor importuri pe baza cursului de schimb leu/USD comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, valabil la data declaratiei vamale de import.
Agentii economici romani care deruleaza importuri de marfuri in vederea
reexportului sunt obligati sa achite contravaloarea in lei a acestor importuri
pe baza cursului de schimb leu/USD in vigoare la data efectuarii operatiunilor,
respectiv la data avizului de creditare/conosamentului.
5. Agentii economici importatori sunt obligati sa incheie cu Ministerul
Finantelor Publice conventii prin care se stabileste termenul de plata a
sumelor datorate conform cap. II pct. 9.
Ministerul Finantelor Publice solicita agentului economic importator sa
garanteze plata integrala a importului printr-o scrisoare de garantie bancara
emisa de o banca agreata de banca desemnata la cap. II pct. 10 si avand
scadenta la termenul de plata stabilit prin Conventie.
6. In functie de natura marfii importate si destinatia ei pentru reexport,
comercializare, investitie, productie, precum si de durata procesului
tehnologic de prelucrare, Comisia stabileste termenul de plata in care agentii
economici achita contravaloarea marfurilor importate intr-un interval care nu
poate depasi 90 de zile de la data documentelor vamale de import.
7. Agentii economici importatori au obligatia ca in termen de 5 zile de la
efectuarea formalitatilor de vamuire sa depuna la Ministerul Finantelor Publice
copii ale documentelor (declaratii vamale de import, documente de transport
etc.)
8. Banca desemnata conform prevederilor prezentelor proceduri vireaza in
contul Ministerului Finantelor Publice, cu codul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX,
deschis la Trezoreria operativa centrala, cod de identificare fiscala atribuit
Ministerului Finantelor Publice pentru astfel de operatiuni 8609468, sumele
incasate de la agentii economici importatori reprezentand contravaloarea in lei
a importurilor efectuate de acestia, la termenele prevazute prin conventii.
9. Decontarea drepturilor cuvenite agentilor economici titulari de creanta
ale caror credite neperformante in baza carora au rezultat aceste creante nu au
fost preluate la datoria publica conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
447/1991 si ale Legii nr. 7/1992 se va efectua numai dupa recuperarea acesteia
de la extern, in mod proportional cu procentul de recuperare, si se aproba de
presedintele Comisiei pe baza documentelor justificative prezentate de acestia.
Ministerul Finantelor Publice va deconta societatilor exportatoare titulare de
creanta valoarea totala a cheltuielilor efectuate de acestia pana in momentul
recuperarii creantelor, numai pe baza de documente justificative si in limita
prevederilor legale care reglementeaza destinatia sumelor incasate din
recuperarea creantelor Romaniei provenite din activitatea de comert exterior si
cooperare economica internationala, derulata inainte de 31 decembrie 1989.
10. Orice alte cheltuieli efectuate de agentii economici exportatori la
solicitarea cumparatorului extern si care sunt datorate nerespectarii
prevederilor contractuale de catre vanzator sunt suportate integral de acestia.
CAP. 4
Decontarea in lei a contravalorii creantelor recuperate in baza Legii nr.
29/1994, cu modificarile ulterioare, prin investitii in tara debitoare
1. In cazurile in care recuperarea creantelor Romaniei se realizeaza prin
investitii de interes pentru partea romana in tara debitoare, Comisia
analizeaza si selecteaza agentii economici investitori prin competitie
restransa de oferte, acordandu-se prioritate titularilor de creanta interesati.
2. Agentii economici selectati au obligatia de a incheia contracte cu
partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordului de recuperare convenit.
3. Ministerul Finantelor Publice, prin presedintele Comisiei, semneaza
conventiile care se incheie cu agentii economici investitori, prin care se
stabilesc conditiile si termenele de plata a contravalorii in lei a sumelor
alocate din creanta externa, in scopul realizarii investitiei in tara
debitoare. De asemenea, solicita ca agentii economici sa depuna garantii
bancare de buna executie, la un nivel din contravaloarea in lei a creantei
respective stabilit de Comisie, determinata pe baza cursului de schimb leu/USD
comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ziua depunerii garantiei bancare.
Contravaloarea in lei a sumelor alocate din creanta externa se determina pe
baza cursului de schimb publicat de Banca Nationala a Romaniei la data
efectuarii decontarii la intern.
CAP. 5
Dispozitii finale
1. Banca desemnata potrivit cap. II pct. 10 se obliga, contra unui
comision, sa efectueze operatiunile de decontari cu agentii economici, cu
statul roman si cu reprezentantii autorizati ai statului debitor.
2. Banca desemnata, in conditiile in care este necesar, va efectua schimbul
de documente bancare prin care se confirma bancilor din tara debitoare
stingerea obligatiilor de plata.
Banca desemnata raspunde de exactitatea sumelor raportate ca incasate si
decontate cu agentii economici, cu statul roman si cu reprezentantii autorizati
ai statului debitor in contul creantelor externe recuperate.
3. Trimestrial banca desemnata pentru derularea operatiunilor de recuperare
a creantelor Romaniei, in baza Legii nr. 29/1994, cu modificarile ulterioare,
notifica Ministerului Finantelor Publice stadiul incasarii sumelor recuperate
in baza acordurilor negociate si autorizate de Guvernul Romaniei.
4. Trimestrial Ministerul Economiei si Comertului notifica Ministerului
Finantelor Publice stadiul efectiv al derularii contractelor economice
incheiate in baza acordurilor de recuperare a creantelor prin import de
marfuri.
5. Pentru intarzierea in decontarea contravalorii in lei a sumelor datorate
de agentii economici importatori si/sau investitori fata de termenele de plata
stabilite, se aplica penalitatile si dobanzile prevazute de reglementarile
legale in vigoare pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat.
6. Sumele reglementate, incasate si utilizate in mod necuvenit de catre
agentii economici care au derulat operatiuni de comert exterior si cooperare
economica internationala inainte de 31 decembrie 1989, reprezentand resursele
financiare ale statului rezultate din recuperarea creantelor externe definite
conform prevederilor pct. 1 din Normele metodologice privind recuperarea
creantelor Romaniei provenite din activitatea de comert exterior si cooperare
economica internationala, derulata inainte de 31 decembrie 1989, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 732/1994, republicata, se vireaza la bugetul de stat.
Pe perioada cuprinsa intre data incasarii de la extern si data virarii la
bugetul de stat se impun si se calculeaza penalitati si dobanzi conform
reglementarilor legale in vigoare pentru neplata obligatiilor fata de bugetul
de stat.