HOTARARE Nr.
1211 din 6 septembrie 2006
pentru modificarea anexei la
Hotararea Guvernului nr. 793/2005 privind aprobarea Strategiei nationale de
lupta antifrauda pentru protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene
in Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 21 septembrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 793/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale de
luptă antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene
în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 16 august 2005, se modifică
şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru controlul implementării programelor cu finanţare internaţională şi urmărirea aplicării acquis-ului
comunitar,
Cristian David
p. Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Liviu Radu,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXĂ*)
Strategia naţională de luptă antifraudă pentru
protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, actualizată
CAPITOLUL I
INTRODUCERE
Strategia Naţională de Luptă Antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, denumită în continuare Strategia, a fost aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 793/2005, publicată în Monitorul Oficial al României
nr. 743 din 16 august 2005. Hotărârea prevede că actualizarea Strategiei se va
realiza în urma evaluării intermediare, adică la un
an de la intrarea în vigoare a actului normativ prin
care a fost adoptată.
Totodată, „Planul de măsuri prioritare pentru
integrare europeană" pentru perioada noiembrie 2005 - decembrie 2006, prevede la Capitolul 28 -„Controlul
financiar", actualizarea Strategiei Naţionale de Luptă Antifraudă, cu
termen de realizare luna septembrie 2006.
Instituţia responsabilă pentru actualizarea Strategiei,
precum şi pentru realizarea evaluării intermediare este Departamentul pentru Lupta
Antifraudă -DLAF, sprijinit în această activitate
de către Unitatea de Politici Publice din cadrul Secretariatului General al
Guvernului.
De asemenea, DLAF a colaborat cu reprezentanţii
instituţiilor responsabile cu punerea în aplicare a măsurilor cuprinse în
Planul de acţiune aferent Strategiei. In urma corespondenţei purtate şi a
întâlnirilor organizate cu aceştia, a avut loc analiza măsurilor implementate
sau aflate în curs de implementare. Această analiză a vizat aspecte privind
respectarea termenelor şi a indicatorilor de evaluare stabiliţi prin Strategie,
posibilitatea realizării măsurilor restante, înlocuirea unora dintre măsurile
stabilite iniţial sau modificarea termenelor de realizare, precum şi noi măsuri
pentru asigurarea unei protecţii efective şi echivalente a intereselor
financiare ale Uniunii Europene în România. In urma procesului de consultare cu
Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF şi Delegaţia Comisiei Europene în
România, DLAF a finalizat proiectul de actualizare a Strategiei, care are
anexat şi Planul de acţiune pentru perioada următoare.
Odată cu actualizarea Strategiei, perioada de implementare
a acesteia se prelungeşte până în luna iulie 2007.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
CAPITOLUL II
INFORMAŢII GENERALE
RELEVANTE
Implementarea Strategiei a produs numeroase modificări
(legislative, instituţionale şi operaţionale) în domeniul protecţiei
intereselor financiare comunitare, progresele substanţiale în această materie
fiind recunoscute prin Rapoartele comprehensive de monitorizare ale Comisiei
Europene privind România, din octombrie 2005 şi mai 2006.
Astfel, în îndeplinirea atribuţiei Departamentului de coordonare
a comunicării în domeniul luptei antifraudă a fost
constituit, în luna septembrie 2005, Grupul de
Comunicatori Antifraudă, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor naţionale
cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare ale UE în România.
Au fost desfăşurate activităţi de mediatizare a atribuţiilor DLAF şi au fost
distribuite materiale promoţionale cu ocazia evenimentelor de promovare şi
informare publică.
Corecta gestionare a asistenţei financiare
nerambursabile acordată României de Uniunea Europeană este asigurată prin
structurile de control financiar organizate atât la nivelul Ministerului
Finanţelor Publice, cât şi la nivelul fiecărei agenţii de implementare.
Imbunătăţirea activităţii de control financiara fost abordată cu maximă atenţie
de autorităţile naţionale. Astfel, a fost emis Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 946/2005 pentru
aprobarea „Codului controlului intern, cuprinzând standardele de
management/control intern ia entităţile publice şi pentru dezvoltarea
sistemelor de control managerial", publicat în
Monitorul Oficial al României nr. 675 din 28 iulie 2005, a fost elaborat „Manualul general al auditului performanţei",
„Ghidul de audit al performanţei în domeniul programelor europene". De
asemenea, în cazul celor mai multe dintre agenţiile de implementare a fost
creat cadrul organizatoric necesar desfăşurării activităţilor de control.
In ceea ce priveşte controlul
fiscal, a fost creat cadrul juridic unitar în
domeniu, prin adoptarea următoarelor acte normative: Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea
şi combaterea evaziunii fiscale, act normativ prin
care se instituie măsuri de prevenire şi combatere a
infracţiunilor de evaziune fiscală şi a altor infracţiuni aflate în legătură cu
acestea şi Hotărârea Guvernului nr. 873/2005 privind aprobarea unor
măsuri speciale pentru prevenirea şi combaterea faptelor de evaziune fiscală In
domeniul alcoolului etilic de origine agricolă, băuturilor spirtoase,
produselor din tutun şi ai uleiurilor minerale. S-au stabilit structurile
pentru calculul, colectarea şi controlul taxelor de producţie percepute asupra
cotelor de zahăr şi izoglucoză, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.
103 din 14 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 1/2004
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, industrie Alimentară şi Dezvoltare Rurală şi a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnică şi financiară a
Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală, aprobată prin Legea nr. 359/2005.
Prin Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal sunt reglementate următoarele aspecte
legate de taxa pe valoare adăugată: formatul standard al declaraţiei
recapitulative de TVA, înregistrarea operatorilor intracomunitari români
plătitori de TVA, crearea registrului şi a numărului de TVA.
Prin Legea nr. 54/2006 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 134/2005
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului. nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticorupţie, au
fost modificate prevederile referitoare la competenţa acestui organism
judiciar, în sensul restrângerii acesteia la cazurile de mare corupţie definite
prin calitatea făptuitorului şi prin valoarea prejudiciilor. Pornind de la
necesitatea unei expertize specifice pentru soluţionarea dosarelor privind
infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene şi
infracţiunile de corupţie, legea consacră competenţa exclusivă a Direcţiei
Naţionale Anticorupţie - DNA pentru efectuarea urmăririi penale în aceste cauze.
Prin Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penai, precum şi pentru
modificarea şi completarea altor legi şi Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru
modificarea altor legi, a fost reglementată
răspunderea penală a persoanelor juridice. In acest mod s-a finalizat
transpunerea în dreptul intern a Convenţiei privind protecţia intereselor
financiare ale Comunităţii Europene.
Referitor la recuperarea
financiară, prin Ordonanţa
Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniu! bugetar şi
ai contabilităţii publice, s-a modificat Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, în sensul acordării Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a
competenţelor exclusive în domeniul recuperării, prin procedura executării
silite, a prejudiciilor aduse fondurilor comunitare.
Imbunătăţirea activităţii de coordonare a luptei
antifraudă a reprezentat un obiectiv principal al Departamentului pentru
Lupta Antifraudă - DLAF în calitatea sa de AFCOS (Anti-Fraud Coordination Service) în România.
In vederea asigurării schimbului operativ de date, DLAF
a încheiat protocoale de colaborare cu instituţii ce au atribuţii în controlul utilizării fondurilor
comunitare, precum şi cu alte instituţii potenţial deţinătoare de informaţii în
acest domeniu (Direcţia Naţională Anticorupţie, Inspectoratul General al
Poliţiei Române, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Garda Financiară,
Serviciul Român de Informaţii, Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de
Conturi, Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern).
Responsabilitatea asigurării, coordonării şi
monitorizării raportării neregulilor cu privire la fondurile comunitare,
atât între entităţile din cadrul administraţiei naţionale implicate, cât şi
către Comisia Europeană - OLAF, aparţine DLAF. In vederea îmbunătăţirii
sistemului de comunicare a neregulilor, DLAF a creat, în septembrie 2005,
Reţeaua de raportare a neregulilor privind fondurile de preaderare. In cadrul
Reţelei a fost supus dezbaterii Manualul de raportare a
neregulilor privind fondurile de preaderare. Prin Instrucţiunea
nr. 22/2005 Fondul National a actualizat
procedurile în domeniu. De asemenea, prin adoptarea Manualului intern al DLAF,
au fost aprobate proceduri interne cu privire la primirea şi transmiterea
informaţiilor obţinute prin rapoartele de nereguli ce vor fi stocate în baza de
date informatizată, cu privire la accesul şi utilizarea acestei baze.
Coordonarea activităţii de training
a urmărit selectarea formatorilor din domeniul PIF
şi elaborarea Programului Suplimentar de Training, în
completarea Programului Multi Country PHARE „Lupta
împotriva fraudei ce afectează interesele financiare ale Comunităţilor
Europene".
CAPITOLUL III
PRIORITĂŢI Şl CADRUL JURIDIC EXISTENT
Crearea unui cadru normativ
coerent şi eficient care să asigure controlul gestionării asistenţei financiare
nerambursabile acordată României de Uniunea Europeană, recuperarea
prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare, precum şi întărirea capacităţii de
coordonare a DLAF în domeniul luptei antifraudă rămân în continuare priorităţi
ale Strategiei.
Armonizarea reglementărilor din legislaţia internă cu
normele europene în domeniu a avut loc prin definirea cadrului normativ
specific.
Cadrul normativ referitor
la protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene în România este
reprezentat de:
• Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de coruptie, cu modificările şi completările ulterioare;
• Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificările şi completările ulterioare;
• Legea nr. 241 /2005 pentru
prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale;
• Legea nr. 263/2002 pentru
ratificarea Convenţiei europene privind spălarea, descoperirea, sechestrarea şi
confiscarea produselor infracţiunii, încheiată la Strasbourg la 3 noiembrie
1990;
• Legea nr. 54/2006 privind
aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
Naţional Anticoruptie;
• Legea nr. 343/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal;
• Legea nr. 278/2006 pentru
modificarea şi completarea Codului penal, precum şi pentru modificarea şi
completarea altor legi;
• Legea nr. 356/2006 pentru
modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru
modificarea altor legi;
• Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 49/2005 privind
stabilirea unor măsuri de reorganizare in cadrul administraţiei publice centrale, aprobată prin Legea 411/2005;
• Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 22/2005 pentru
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de
Conturi, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea
fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, cu modificările şi completările
ulterioare;
• Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind
controlul intern şi controlul financiar
preventiv, cu modificările şi completările
ulterioare;
• Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind
reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare;
• Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător.
CAPITOLUL IV
DEFINIREA PROBLEMEI
1. Prevenirea
fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
• Informarea incompletă şi incorectă a opiniei
publice asupra procedurilor de acordare a fondurilor comunitare, asupra
nivelului fraudei, precum şi a acţiunilor autorităţilor privind prevenirea,
combaterea şi sancţionarea acesteia;
2. Controlul financiar public
• Lipsa reglementării cadrului necesar desfăşurării
activităţilor de control ex-post în unele agenţii de implementare;
• Pregătirea profesională insuficientă în domeniul
controlului utilizării şi administrării fondurilor comunitare a personalului
din cadrul Autorităţii de Audit, organism constituit pe lângă Curtea de
Conturi;
• Lipsa unor proceduri clare, unitare, uniforme cu
privire la realizarea auditului aferent fondurilor
PHARE şi ISPA;
3. Controlul fiscal
• Lipsa procedurilor specifice colectării taxelor de
producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză;
4. Cercetarea şi urmărirea penală
• Pregătirea profesională insuficientă a
magistraţilor în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare;
5. Recuperarea
financiară
• Cadru legislativ insuficient reglementat în
domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
• Pregătirea profesională insuficientă a
personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor;
6. Coordonarea luptei antifrauda şi protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
• Competenţe profesionale ale personalului implicat
în protecţia intereselor financiare comunitare
insuficient dezvoltate;
• Necesitatea îmbunătăţirii activităţii de
monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
• Lipsa unui sistem informatic pentru stocarea de
date cu privire la fraudele şi neregulile legate de
utilizarea fondurilor comunitare.
CAPITOLUL V
PRINCIPII GENERALE ŞI OBIECTIVE SPECIFICE
PRINCIPII GENERALE
1. Eficienţa în lupta antifrauda;
2. Responsabilitatea instituţională şi managerială;
3. Competenţa profesională a personalului implicat în lupta antifrauda;
4. Transparenţa activităţilor desfăşurate de
instituţiile implicate în lupta antifrauda.
OBIECTIVE SPECIFICE
1. Prevenirea fraudării fondurilor comunitare
prin acţiuni de comunicare şi relatii publice
1.1. Creşterea gradului de
informare a opiniei publice în vederea prevenirii fraudei;
1.2. Creşterea gradului de transparenţă în
alocarea fondurilor europene nerambursabile.
2. Controlul financiar public
2.1. Imbunătăţirea controlului financiar public
intern în vederea eficientizării activităţilor de identificare a fraudelor
şi neregulilor;
2.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale
personalului implicat în activităţi de control financiar;
2.3. Dezvoltarea şi implementarea
standardelor de audit public extem în conformitate cu standardele
internaţionale în domeniu.
3. Controlul fiscal
3.1. Asigurarea colectării şi controlului taxelor de
producţie ce vor fi percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.
4. Cercetarea
şi urmărirea penală
4.1. Pregătirea şi perfecţionarea continuă a
magistraţilor implicaţi în activitatea de urmărire penală, precum şi în
activitatea de judecată a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale
Comunităţilor Europene.
5. Recuperarea financiară
5.1. Imbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul
recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
5.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale
personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea
prejudiciilor.
6. Coordonarea
luptei antifrauda şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în
România
6.1. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale
personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare;
6.2. Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a
procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;
6.3. Eficientizarea activităţii de culegere şi
analiză a datelor relevante pentru protecţia intereselor financiare comunitare.
CAPITOLUL VI
DIRECŢII DE ACŢIUNE
1. Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii
publice
Pentru o mai bună eficientizare a comunicării între
DLAF şi reprezentanţii opiniei publice, presei, organismelor cu atribuţii în
domeniu şi oamenilor de afaceri, DLAF va continua seria întâlnirilor cu
grupurile ţintă, la nivel naţional şi regional, prin organizarea altor
activităţi specifice, cum ar fi: seminarii şi conferinţe de presă cu
jurnaliştii, sesiuni de comunicare cu funcţionarii publici, mese rotunde cu
comunitatea de afaceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor
comunitare. Activitatea de promovare a acţiunilor întreprinse de DLAF trebuie
să fie permanentă. Dată fiind perioada de derulare a Campaniei de comunicare
publică „Prevenirea fraudării fondurilor comunitare" este necesară
modificarea termenelor de realizare inserate în Planul de acţiune aferent
Strategiei, pentru acest capitol.
2. Controlul financiar public
Controlul cu privire la utilizarea şi administrarea
fondurilor comunitare de preaderare este special reglementat
prin Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi prin Hotărârea Guvernului nr. 1510/2003 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr 79/2003 privind
controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu
modificările şi completările ulterioare.
Competenţa efectuării acestui control, un control
ex-post - tip inspecţie, a fost stabilită în sarcina agenţiilor de implementare
a programelor finanţate din fonduri de preaderare.
In cazul celor mai multe dintre
agenţiile de implementare a fost creat cadrul necesar desfăşurării
activităţilor de control. Există însă şi agenţii de implementare care nu au
definitivat această activitate, fiind necesară prelungirea termenului de
realizare.
Strategia prevedea crearea
cadrului legal privind întocmirea unor contracte clare care să conţină
indicatori de performanţă pentru răspunderea managerială a conducătorilor
agenţiilor de implementare a programelor cu finanţare europeană. Până în
momentul actualizării Strategiei nu a fost elaborat un act normativ de către
MFP şi nici nu exista un proiect în acest sens. Soluţia de compromis adoptată
de MFP a fost încheierea de acorduri între Responsabilul Naţional cu
Autorizarea Finanţării şi Responsabilul Sectorial cu Autorizarea Finanţării al
fiecărei agenţii de implementare. Până în prezent, a fost semnat un astfel de
acord doar pentru agenţiile de implementare ISPA.
Având în vedere că în perioada imediat următoare
agenţiile de implementare vor suferi modificări semnificative de organizare şi
funcţionare (a se vedea cazul Agenţiei SAPARD - reorganizată potrivit Ordonanţei
de Urgenţă
a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi
pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, aprobată prin
Legea nr. 198/2006), în acest moment îndeplinirea acestei activităţi nu ar mai
avea efectul scontat iniţial. Prin urmare, această măsură va fi eliminată din
Planul de acţiune aferent Strategiei.
Personalul din cadrul structurilor de control organizate la nivelul fiecărei agenţii de implementare trebuie format
profesional în domeniul administrării şi controlului utilizării fondurilor
comunitare. In aceeaşi măsură trebuie instruit personalul din cadrul
Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, singura autoritate naţională
competentă să efectueze auditul extern al fondurilor aferente asistenţei
financiare nerambursabile acordată României de către Uniunea Europeană.
Prin memorandumurile şi acordurile de finanţare
încheiate între Guvernul României şi Comisia Europeană se prevede că România
trebuie să asigure realizarea unui audit public extern, independent din punct
de vedere operaţional de activitatea de implementare a programelor, prin care
să se certifice utilizarea fondurilor în conformitate cu prevederile respectivelor
memorandumuri şi acorduri. Este necesar să se elaboreze proceduri clare şi
unitare cu privire la realizarea auditului aferent fondurilor PHARE, ISPA şi
SAPARD.
In prezent, auditarea fondurilor ISPA şi SAPARD se
realizează de către Autoritatea de Audit, în baza unor proceduri interne
detaliate. A fost completat şi modificat "Ghidul privind realizarea
auditului aferent fondurilor SAPARD" şi aprobat de conducerea Autorităţii de Audit. Proiectul „Ghidul de audit
ISPA", urmează a fi îmbunătăţit în cadrul proiectului de asistenţă tehnică
PHARE 2004/016.772.05.01.02. Prin urmare, este necesară modificarea termenului
de aprobare a acestui Ghid, precum şi elaborarea şi aprobarea de către
conducerea Autorităţii de Audit a „Ghidului de audit PHARE".
3. Controlul fiscal
In vederea definitivării reformelor necesare pentru a
deveni Stat Membru, eforturile României trebuie să se concentreze asupra
dezvoltării unui cadru adecvat, necesar calculării resurselor proprii ce vor
sta la baza contribuţiei la bugetul Uniunii Europene. In acest sens, trebuie
finalizate şi aprobate procedurile specifice colectării taxelor de producţie
percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză, aflate în curs de elaborare de
către Agenţia de Plăti şi
Intervenţie pentru Agricultură-APIA.
4. Cercetarea şi urmărirea penală
In domeniul cercetării şi urmăririi penale au fost
adoptate actele normative necesare asigurării protecţiei intereselor financiare
ale UE în România. Pentru soluţionarea cu celeritate şi pentru o practică unitară
a soluţiilor pronunţate de organele judiciare competente, este necesară
pregătirea profesională continuă a magistraţilor în domeniul protecţiei
intereselor financiare comunitare.
5. Recuperarea
financiară
Cadrul legal specific în vigoare în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare este
reprezentat de Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şl
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de coflnanţare
aferente utilizate necorespunzător şi Hotărârea Guvernului
nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, cu
modificările şi completările ulterioare. Aceste acte normative instituie în
sarcina organelor competente din cadrul Autorităţii Contractante - agenţiile de
implementare - atribuţii de constatare a eventualelor nereguli şi de stabilire
a sumelor datorate de către beneficiari, reglementând o procedură de
soluţionare a litigiilor diferită de cea prevăzută în contractele tip de
finanţare.
Această problemă a fost identificată anterior
redactării Strategiei, când s-a dorit, pe de o parte, iniţierea de propuneri de
modificare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind
controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente utilizate necorespunzător şi Hotărârii Guvernului nr.
1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, cu
modificările şi completările ulterioare (astfel încât activitatea de evaluare a
prejudiciilor să fie externalizată agenţiilor de implementare în cazul unui
conflict de interes la nivelul acestora) şi, pe de altă parte, modificarea
contractelor de finanţare, pentru ca dispoziţiile acestora să nu fie în
contradicţie cu prevederile celor două acte normative anterior menţionate.
Procedura de modificare a contractelor este îndelungată, fiind necesar acordul prealabil al Comisiei Europene,
care stabileşte modelul tip de contract aplicabil tuturor statelor candidate.
Eventualele modificări nu vor avea eficacitate deplină, având în vedere
perioada scurtă de aplicabilitate, termenul fiind de aproximativ 4 luni, în
funcţie de data aderării României la UE. In condiţiile principiului
constituţional al neretroactivităţii legii, aceste modificări nu sunt
aplicabile contractelor în curs de executare, motiv pentru care cele două
măsuri vor fi excluse din Planul de acţiune aferent Strategiei.
Astfel, fără o modificare de fond a Ordonanţei
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător, care să aibă în vedere atât cadrul instituţional specific
fiecărei agenţii de implementare, cât şi dispoziţiile contractelor de finanţare
tip nu se va putea crea cadrul normativ coerent şi eficient în domeniul
recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.
Având în vedere cele de mai sus, este necesară
elaborarea unui proiect de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, astfel încât
acest act normativ să fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea
Europeană. Acest act normativ va trebui să aibă în vedere atât prevederile
contractelor tip de finanţare, stabilite la nivelul UE (referitoare la
activitatea de recuperare a prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare), cât
şi cadrul instituţional specific fiecărei agenţii de implementare.
Prin Ordonanţa Guvernului nr.
53/2005 privind reglementarea unor măsuri
financiare în domeniul bugetar şi ai contabilităţii publice au fost modificate prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind
controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, ANAF dobândind competenţă exclusivă
privind efectuarea procedurii de executare silită în cazul prejudiciilor aduse
fondurilor comunitare. Procedura de reglementare a contestaţiilor şi de
stabilire a organismelor care vor calcula dobânzile şi penalităţile ce curg
ulterior transmiterii înştiinţării de plată sau transmiterii titlului
executoriu este descrisă în proiectul de modificare a Hotărârii Guvernului nr.
1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, cu
modificările şi completările ulterioare. Acest act normativ urmează a fi
introdus pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, fiind astfel necesară
modificarea termenului stabilit iniţial, în Strategie.
In vederea dezvoltării competenţelor profesionale, va
continua formarea personalului din cadrul agenţiilor de implementare în ceea ce
priveşte evaluarea prejudiciilor, precum şi a personalului cu competenţe în
recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor
constitui venit la bugetul UE după aderarea României. De asemenea, este
necesară asigurarea pregătirii profesionale a experţilor tehnici judiciari în
domeniul fondurilor comunitare.
6. Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
Imbunătăţirea activităţii de coordonare a luptei
antifraudă vizează următoarele aspecte: coordonarea activităţii de
training, coordonarea operaţională, precum şi coordonarea activităţii de
culegere şi analiză a datelor.
In ceea ce priveşte pregătirea profesională a
personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, o
atenţie deosebită trebuie acordată formării formatorilor.
In baza propunerilor instituţiilor implicate în
protecţia intereselor financiare comunitare, au fost selectaţi de către DLAF
formatori în domeniu. Sesiunile de training organizate de Departament acoperă
doar parţial necesităţile de pregătire profesională (din punct de vedere al
numărului de persoane beneficiare, al numărului de module de pregătire). Având
în vedere că numărul persoanelor implicate în protecţia intereselor financiare
comunitare, la nivel naţional, este în continuă creştere, pregătirea
profesională a acestora trebuie extinsă atât la nivel central, cât şi la nivel
regional. In acest sens, formatorii vor putea asigura ulterior pregătirea
profesională, atât la nivelul fiecărei instituţii cu atribuţii în domeniul
protecţiei intereselor financiare comunitare ai căror specialişti sunt, cât şi
în cadrul programele elaborate de către sau în colaborare cu DLAF.
In vederea dezvoltării abilităţilor necesare
organizării şi susţinerii activităţilor de training, precum şi evaluării
acestor activităţi după finalizare, formatorii din domeniul PIF vor participa
la cursuri de formare. Prin aceste cursuri se urmăreşte familiarizarea
formatorilor cu metodele moderne şi interactive de predare, precum şi
dezvoltarea unor abilitaţi de îndrumare. In acest scop este necesar ca fiecare
instituţie cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare
comunitare să asigure participarea formatorilor selectaţi la cursuri de
formare.
Având în vedere faptul că România trebuie, la momentul
aderării la Uniunea Europeană, să fie cât mai bine pregătită pentru a utiliza,
implementa şi controla gestionarea instrumentelor structurale, se impune pregătirea
profesională continuă a personalului implicat în protecţia intereselor
financiare comunitare. In acest scop, este necesară:
1. derularea de sesiuni de training în baza
Programului Suplimentar de Training „Lupta
împotriva fraudei care afectează interesele financiare ale Uniunii
Europene".
2. derularea programului
specializat de training în domeniul instrumentelor structurale - Programul
de Training în domeniul Instrumentelor Structurale 2007-2008, în care vor fi stabilite activităţi concrete şi parametri specifici
(titlul activităţii, grupul ţintă, durata activităţii, perioada şi locul de
desfăşurare).
3. organizarea de vizite de lucru, stagii de pregătire
şi reuniuni de lucru, la care vor participa reprezentanţi ai DLAF, ai
instituţiilor partenere din România şi experţi ai instituţiilor similare din
Statele Membre şi din statele candidate.
Imbunătăţirea activităţii de monitorizare
a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF reprezintă unul din
obiectivele principale ale Departamentului. Acest obiectiv urmează a fi
realizat prin definirea a două direcţii de acţiune. In primul rînd,
intensificarea colaborării cu DNA. In acest sens, DLAF va elabora Planul de
Control pentru anul 2007, agreat cu DNA, ce va viza concentrarea activităţii de
control asupra proiectelor cu valori mari finanţate din fonduri comunitare,
repartizarea teritorială, precum şi resursele umane corespondente alocate.
De asemenea, se vor desfăşura întâlniri de lucru
trimestriale cu reprezentanţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie, în cadrul
cărora vor fi discutate măsurile legale dispuse cu privire la actele de control
întocmite de DLAF în urma verificărilor şi transmise DNA în vederea luării de
îndată a măsurilor pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea
prejudiciului, precum şi pentru tragerea la răspundere penală a persoanelor
vinovate. In al doilea rînd, se urmăreşte informarea periodică a Oficiului
European de Luptă Antifraudă asupra stadiului procedurilor judiciare privind
cazurile înaintate DNA.
Referitor la culegerea,
analiza şi prelucrarea de date în scopul realizării
analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii
Europene în România, DLAF este instituţia responsabilă pentru crearea unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea
fondurilor comunitare. Termenul de realizare a acestei măsuri este direct
influenţat de punerea la dispoziţie a unui server dedicat pentru rularea
bazelor de date şi a aplicaţiilor corespunzătoare. Luând în considerare
posibila prelungire a termenului de achiziţionare a serverului este necesară
modificarea termenului de realizare a acestei activităţi.
Pentru facilitarea prelucrării rapoartelor şi creşterea
gradului de securizare a datelor transmise, Strategia prevedea conectarea la Sistemul Informatic Antifraudă -
AFIS al Comisiei Europene a Direcţiei Generale a
Fondului Naţional de Preaderare şi a agenţiilor de implementare. In ceea ce
priveşte acest sistem informatic, OLAF intenţionează să aducă modificări
substanţiale acestui sistem, care nu va mai necesita existenţa unei conexiuni
speciale.
Totodată, în cadrul sistemului informatic al DLAF,
aflat în curs de finalizare, a fost creată o componentă de transmitere
securizată a rapoartelor de nereguli la nivel naţional. Prin urmare, nu mai
este oportună conectarea la AFIS a Direcţiei Generale a Fondului Naţional de
Preaderare (devenită ulterior Autoritatea de Plată din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice) şi a agenţiilor de implementare.
Cele două măsuri vor fi eliminate din Planul de acţiune
aferent Strategiei.
CAPITOLUL VII
REZULTATELE POLITICILOR PUBLICE
1. Prevenirea fraudării fondurilor comunitare
prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
• Relaţie de colaborare permanentă cu mass-media;
rol activ al presei în depistarea săvârşirii de nereguli şi fraude ce afectează
fondurile comunitare, precum şi în diseminarea mesajului preventiv;
• Informarea funcţionarilor publici, a comunităţii
de afaceri, precum şi a altor categorii de beneficiari, cu privire la mecanisme
şi proceduri de absorbţie a fondurilor comunitare.
2. Controlul financiar public
• Control riguros şi eficient al gestionării
fondurilor provenite din programele de asistenţă ale Uniunii Europene;
• Proceduri şi instrucţiuni clare cu privire la
activitatea de audit PHARE şi ISPA.
3. Controlul fiscal
• Cadrul normativ naţional armonizat cu cel
comunitar în domeniul resurselor proprii, necesare finanţării bugetului Uniunii
Europene.
4. Cercetarea şi urmărirea penală
• Soluţionarea cu celeritate şi în mod unitar a
faptelor prevăzute de legea penală, prin care se aduce atingere intereselor
financiare ale Comunităţii Europene.
5. Recuperarea
financiară
• Asigurarea cadrului legal coerent şi eficient în
domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;
• Personal din cadrul
instituţiilor responsabile cu recuperarea financiară mai bine pregătit pentru a
putea efectua activităţile aferente recuperării prejudiciilor.
6. Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
• Nivel crescut de competenţe, cunoştinţe şi
abilităţi pentru personalul implicat în protecţia intereselor financiare
comunitare, inclusiv personalul DLAF.
• Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a
procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor
DLAF;
• Sistemul informatic disponibil şi funcţional
pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de
utilizarea fondurilor comunitare.
CAPITOLUL VIII
REZULTATELE ACŢIUNILOR
1. Prevenirea fraudării fondurilor comunitare
prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice
• Raport de monitorizare a implicării presei în
depistarea şi prevenirea săvârşirii de nereguli şi fraude ce afectează
fondurile comunitare;
• Raport de evaluare a seminariilor şi sesiunilor de
comunicare şi informare cu privire la procedurile de acordare a fondurilor
comunitare organizate semestrial;
• Materiale promoţionale distribuite.
2. Controlul financiar public
• Structuri cu atribuţii de control al asistentei
financiare nerambursabile înfiinţate la nivelul tuturor agenţiilor de
implementare;
• Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a
personalului din cadrul agenţiilor de implementare, implicat în efectuarea
controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare,
precum şi a personalului din cadrul Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de
Conturi;
• Proceduri unitare privind auditarea fondurilor
PHARE şi ISPA, prin aprobarea „Ghidului de audit PHARE" şi a „Ghidului de
audit ISPA".
3. Controlul fiscal
• Procedură clară existentă cu privire la colectarea
taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.
4. Cercetarea şi urmărirea penală
• Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a
procurorilor şi a judecătorilor care instrumentează cauze privind infracţiuni
împotriva intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
5. Recuperarea
financiară
• Proiect de modificare a Ordonanţei Guvernului nr.
79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, astfel încât
noul act normativ să fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea
Europeană;
• Proiect de modificare a Hotărârii Guvernului nr.
1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul
şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător,
• Raport de evaluare a sesiunilor de instruire la
care participă personalul instituţiilor responsabile cu recuperarea
prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.
6. Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
• Raport de evaluare a sesiunilor de formare pentru
formatorii din domeniul PIF;
• Implementarea Programului Suplimentar de Training „Lupta împotriva fraudei care afectează interesele financiare ale
Uniunii Europene";
• Elaborarea Programului de Training în domeniul
instrumentelor Structurale 2007-2008;
• Raport de evaluare a
sesiunilor de instruire pentru personalul implicat în protecţia intereselor
financiare comunitare, inclusiv personalul DLAF;
• Raport de evaluare a vizitelor de lucru, stagiilor
de pregătire şi a reuniunilor de lucru organizate cu participarea
reprezentanţilor DLAF, a reprezentanţilor instituţiilor partenere din România
şi a experţilor instituţiilor similare din statele membre şi din statele
candidate;
• Elaborarea Planului de Control DLAF pentru anul
2007;
• Intâlniri de lucru trimestriale
organizate între reprezentanţii DLAF şi DNA;
• Evidenţa stadiului procedural al cazurilor
înaintate de DLAF către DNA;
• Facilitarea transmiterii securizate a rapoartelor
de nereguli la nivel naţional.
CAPITOLUL IX
INDICATORI
1. Prevenirea
fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relatii publice
• Un număr de 5000 exemplare din materialele
promoţionale distribuite;
• Un număr de 2 seminarii cu jurnalişti - frecvenţă
semestrială, 8 sesiuni de comunicare şi informare a funcţionarilor publici la
nivel local şi 8 reuniuni derulate cu comunitatea de afaceri şi alte categorii
de beneficiari ai fondurilor comunitare la nivel regional - frecvenţă lunară,
conferinţe de presă.
2. Controlul financiar public
• Cadrul organizatoric
necesar funcţionării structurilor care efectuează controlul utilizării şi
administrării fondurilor comunitare de preaderare creat şi aprobat de
conducătorul fiecărei agenţii;
• Un număr de 6 sesiuni de pregătire a personalului
implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea
fondurilor comunitare de preaderare cu participarea a cel puţin 20 de
reprezentanţi ai agenţiilor de implementare;
• Un număr de 3 sesiuni de pregătire a personalului
din cadrul organismului asociat constituit pe lângă Curtea de Conturi cu
participarea unui număr de cel puţin 3 persoane.
• Emiterea ordinelor de aprobare a „Ghidului de
audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA" de către preşedintele
Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi.
3. Controlul fiscal
• Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de
aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute
asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.
4. Cercetarea şi urmărirea penală
• Un număr de 6 sesiuni de pregătire, cu o durată
medie de desfăşurare de 2 zile/sesiune, cu participarea unui număr minim de 6
magistraţi.
5. Recuperarea
financiară
• Proiect de act normativ aprobat de Guvern privind
modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător,
• Un număr de 3 sesiuni de training organizate
pentru experţii tehnici judiciari;
• Un număr de 2 sesiuni de training organizate
pentru personalul cu atribuţii în evaluarea prejudiciilor;
• Un număr de 3 sesiuni de training organizate
pentru personalul cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul
taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene
după aderarea României.
6. Coordonarea luptei antifraudă şi protectia
intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
• Un număr de 2 module de formare a formatorilor din
domeniul PIF organizate cu participarea a aproximativ 30 de formatori;
• Un număr de 10 sesiuni de training derulate pentru
aproximativ 500 de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul
protecţiei intereselor financiare comunitare;
• Participarea reprezentanţilor DLAF şi ai
instituţiilor naţionale partenere la vizite de lucru, stagii de pregătire şi
reuniuni de lucru organizate cu reprezentanţii instituţiilor similare din
Statele Membre şi ţările candidate;
• Un număr de 2 sesiuni de training derulate pentru
ofiţerii de nereguli din cadrul agenţiilor de
implementare;
• Planificarea desfăşurării acţiunilor de control
asupra a 100 de proiecte finanţate din fonduri comunitare;
• 4 întâlniri de lucru derulate între reprezentanţii
DLAF şi DNA;
• Elaborarea, în urma fiecărei reuniuni, a unui
raport de evaluare a stadiului procedurilor judiciare declanşate în urma
controalelor DLAF;
• Transmiterea către OLAF a unui raport trimestrial
referitor la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA;
• Sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea
fondurilor comunitare devenit operaţional.
CAPITOLUL X
IMPLICAŢII PENTRU BUGET
Cea mai mare parte a rezultatelor Strategiei pot fi
obţinute cu ajutorul resurselor existente în cadrul DLAF şi al instituţiile
naţionale partenere.
Astfel, implementarea activităţilor de comunicare şi
prevenirea fraudării fondurilor comunitare a fost estimată la 280.000 RON, sumă
prevăzută în bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.
Activitatea de perfecţionare a
magistraţilor în domeniul PIF va fi implementată cu ajutorul resurselor alocate
prin programul „PHARE Multi-Country Networking Programme: Component Anti-Fraud
Programme for the protection of the financial interests of the Community"
şi în baza baza Programului SIGMA (Support for
Improvement in Governance and Management) al Comisiei
Europene şi Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).
Totodată, activităţile de formare profesională pentru
personalul instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor
financiare comunitare, coordonate de DLAF, vor fi finanţate în baza Programului
Suplimentar de Training „Lupta împotriva fraudelor care afectează Interesele
financiare ale Uniunii Europene" şi în baza Programului de Training în domeniul Instrumentelor Structurale
2007-2008, a căror finanţare se va realiza din
bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
Activitatea de formare a formatorilor din domeniul PIF
se va finanţa atât din bugetul Cancelariei Primului-Ministru, precum şi în baza
Programului SIGMA.
De asemenea, finanţarea pentru activitatea privind crearea
sistemului informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi
neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare a fost aprobată din
bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.
CAPITOLUL XI
IMPLICAŢII JURIDICE
1. Adoptarea de norme cu caracter intern - ordine - în
vederea înfiinţării structurilor de control la nivelul agenţiilor de
implementare unde acestea nu există.
2. Emiterea ordinelor de
aprobare a "Ghidului de audit PHARE" şi a „Ghidului de audit
ISPA" de către preşedintele Autorităţii de Audit.
3. Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de
aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute
asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.
4. Modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind
controlul şl recuperarea fondurilor comunitare, precum şl a fondurilor de
cofinantare aferente utilizate necorespunzător şi a Hotărârii Guvernului
nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului
nr. 79/2003 privind controlul şl recuperarea fondurilor comunitare, precum şl a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XII
PROCEDURA DE MONITORIZARE Şl EVALUARE
DLAF este organismul responsabil de coordonarea
implementării Strategiei. Instrumentul prin care se asigură implementarea
acesteia este Planul de acţiune, care conţine obiective, măsuri, termene şi
instituţii responsabile pentru implementarea măsurilor.
Instituţiile responsabile au obligaţia de a raporta
DLAF stadiul implementării măsurilor. Frecvenţa şi modul de raportare, precum
şi structura rapoartelor de monitorizare, acolo unde este cazul, vor fi
stabilite ulterior de către DLAF, cu consultarea tuturor instituţiilor
implicate.
La sfârşitul perioadei de implementare va avea loc o
evaluare finală a implementării Strategiei, ce va evidenţia gradul în care au
fost îndeplinite obiectivele.
ANEXĂ la
strategie
Planul de acţiune actualizat
Obiectiv
|
Activitate
|
Termen de realizare
|
Instituţii responsabile
|
Indicatori de evaluare
|
Prevenirea fraudării fondurilor
comunitare prin acţiuni de comuni
care şi relaţii publice
|
1.1. Creşterea gradului de informare a
opiniei publice în vederea prevenirii fraudei
|
1.1.1. Elaborarea de materiale promoţionale care să conţină
informaţii în legătură cu sprijinul financiar acordat României de Uniunea
Europeană
|
Iunie 2007
|
DLAF
|
Un număr de 5000 materiale promoţionale distribuite
|
1.2. Creşterea gradului de transparenţă în alocarea fondurilor
europene
nerambursabile
|
1.2.1. Organizarea semestrială de serninarii, sesiuni de
comunicare şi informare, consultări cu reprezentanţii mass-media, în scopul
informării asupra procedurilor de acordare a fondurilor comunitare,
posibilele riscuri şi nereguli, atribuţiile diferitelor organisme în domeniul
protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene
|
Iunie 2007
|
DLAF
|
Un număr de 2 seminarii cu jurnalişti -frecvenţă semestrială, 8
sesiuni de comunicare şi informare a funcţionarilor publici la nivel local,
şi 8 reuniuni derulate cu comunitatea de afaceri şi alte categorii de
beneficiari ai fondurilor comunitare la nivel regional -frecvenţă lunară,
conferinţe de presă
|
Controlul financiar public intern
|
2.1. Imbunătăţirea controlului financiar public intern în vederea
eficientizării activităţilor de identificare a fraudelor şi neregulilor
|
2.1.1. Instituirea de către agenţiile de implementare a cadrului
organizatoric necesar desfăşurării activităţilor de control ex-post cu
privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare
|
Decembrie 2006
|
Agenţiile de
implementare a
proiectelor
finanţate din
fonduri de
preaderare
(CNADNR,
MMSSF,
CNCFR)
|
Cadrul organizatoric necesar funcţionării
structurilor care efectuează controlul utilizării şi
administrării fondurilor comunitare de
preaderare creat şi aprobat de conducătorul
fiecărei agenţii
|
2.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului
implicat în activităţi de control financiar
|
2.2.1. Instruirea personalului implicat în efectuarea
controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare
|
Decembrie 2006
|
Agenţiile de implementare a proiectelor finanţate din fonduri de
preaderare
|
Un număr de 6 sesiuni de pregătire a personalului implicat în
efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor
comunitare de preaderare cu participarea a cel puţin 20 de reprezentanţi ai
agenţiilor de implementare
|
2.2.2. Instruirea personalului din cadrul Autorităţii de Audit de
pe lângă Curtea de Conturi a
României
|
Decembrie 2006
|
CCR- Autoritatea de Audit
|
Un număr de 3 sesiuni de pregătire a personalului din cadrul
Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, cu participarea unui
număr de cel puţin 3 persoane
|
2.3. Dezvoltarea şi implementarea standardelor de audit public
extern în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu
|
2.3.1. Elaborarea procedurilor de lucru pentru realizarea
auditului public extern aferent fondurilor PHARE şi ISPA
|
Decembrie 2006
|
CCR- Autoritatea de Audit
|
Emiterea ordinelor de aprobare a „Ghidului de audit PHARE"
şi a "Ghidului de audit ISPA" de către preşedintele Autorităţii de
Audit de pe lângă Curtea de Conturi
|
Controlul fiscal
|
3.1. Asigurarea colectării şi controlului taxelor de producţie
care vor fi percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză
|
3.1.1. Elaborarea procedurilor specifice
colectării taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi
izoglucoză
|
Noiembrie 2006
|
MAPDR,
MFP
|
Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a
procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra
cotelor de zahăr şi izoglucoză
|
Cercetarea şi urmărirea penală
|
4.1. Pregătirea şi perfecţionarea continuă a magistraţilor
implicaţi în activitatea de urmărire penală, precum şi în activitatea
dejudecată a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale
Comunităţilor Europene
|
4.1.1. Participarea procurorilor şi a judecătorilor care
instrumentează cauze privind infracţiuni împotriva intereselor financiare ale
Comunităţii Europene la sesiuni de pregătire
|
Decembrie 2006
|
DLAF
INM
CSM
|
Un număr de 6 sesiuni de pregătire, cu o durată medie de
desfăşurare de 2 zile/sesiune, organizate cu participarea unui număr de cel
puţin 6 magistraţi
|
Recuperarea financiară
|
5.1. Imbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul recuperării
prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare
|
5.1.1. Elaborarea unui proiect de modificare a Ordonanţei
Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor
comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate
necorespunzător astfel încât acest act normativ să fie aplicabil tuturor
fondurilor acordate de Uniunea Europeană
|
Februarie 2007
|
MFP
|
Proiect de act normativ aprobat de Guvern
|
|
5.1.2. Adoptarea proiectului de modificare a Hotărârii Guvernului
nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003
privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător
|
Octombrie 2006
|
MFP
|
Proiect de act normativ aprobat de Guvern
|
5.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului din
cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor
|
5.2.1. Asigurarea pregătirii profesionale a experţilor tehnici judiciari în domeniul fondurilor comunitare
|
Aprilie 2007
|
AMCSCR,
MJ
|
Un număr de 3 sesiuni de training organizate pentru
experţii tehnici judiciari
|
5.2.2. Asigurarea pregătirii profesionale
a personalului cu
atribuţii în evaluarea prejudiciilor
|
Decembrie 2006
|
Agenţiile de implementare
|
Un număr de 2 sesiuni de training organizate pentru
personalul cu atribuţii în evaluarea prejudiciilor
|
5.2.3. Asigurarea pregătirii profesionale a personalului cu
competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor
care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene după aderarea României
|
Decembrie 2006
|
MFP,
ANAF, ANV,
GF
|
Un număr de 3 sesiuni de training organizate pentru
personalul cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi
impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene după
aderarea României
|
Coordonarea luptei antifraudă şi
protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România
|
6.1. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului
implicat în protecţia intereselor financiare comunitare
|
6.1.1. Formarea formatorilor din
domeniul PIF
|
Noiembrie 2006
|
DLAF
ANV
IGPR
GF
ONPCSB
CCR
AMCSC
OPCP
MIE
APDRP
CNADNR
CNCFR
ANAF
ANPCDEFP
INM
APIA
MTCT -Agenţia
ISPA
Autoritatea de Plată
|
Un număr de 2 module de formare a
formatorilor din domeniul PIF organizate cu participarea a aproximativ 30 de
formatori
|
|
6.1.2. Pregătirea profesională în domeniul luptei împotriva
fraudei ce afectează fondurile comunitare
|
Iulie 2007
|
DLAF în colaborare
cu:
DNA
ANV
IGPR
GF
ONPCSB
CCR-Autoritatea de Audit
AMCSC
OPCP
MIE
APDRP
CNADNR
CNCFR
ANAF
ANPCDEFP
INM
APIA
MTCT- Agenţia
ISPA
Autoritatea de Plată
|
Un număr de 10 sesiuni de training derulate pentru aproximativ
500 de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei
intereselor financiare comunitare
|
|
6.1.3. Organizarea de vizite de lucru, stagii de pregătire şi
reuniuni de lucru la care vor participa reprezentanţi ai DLAF, ai
instituţiilor partenere din România şi experţi ai instituţiilor similare din
statele membre şi tarile candidate
|
Iulie 2007
|
DLAF
MFP
DNA
GF
ANV
IGPR
Autoritatea de Plată
|
Participarea reprezentanţilor DLAF şi ai instituţiilor naţionale
partenere la vizite de lucru, stagii de pregătire şi reuniuni de lucru
organizate cu reprezentanţii instituţiilor similare din Statele Membre şi
ţările candidate
|
|
6.1.4. Instruirea personalului
implicat în activităţi de comunicare a neregulilor
|
Decembrie 2006
|
Agenţiile de implementare a proiectelor finanţate din fonduri de
preaderare Autoritatea de Plată din cadrul MFP DLAF
|
Un număr de 2 sesiuni de training derulate pentru ofiţerii de
nereguli
|
6 2 Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a procedurilor
judiciare
|
6.2.1. Elaborarea Planului de
Control DLAF pentru anul 2007
|
Decembrie 2006
|
DLAF
DNA
|
Planificarea desfăşurării acţiunilor de control asupra a 100 de
proiecte finanţate din fonduri comunitare
|
|
6.2.2. Desfăşurarea întâlnirilor de lucru trimestriale între
reprezentanţii DLAF şi DNA
|
Trimestrial, începând cu luna octombrie 2006
|
DLAF
DNA
|
4 întâlniri de lucru derulate între reprezentanţii DLAF şi DNA
Elaborarea, în urma fiecărei reuniuni, a unui raport de evaluare
a stadiului procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF
|
|
6.2.3. Transmiterea de rapoarte trimestriale către OLAF referitoare la stadiul procedurilor judiciare privind
cazurile înaintate DNA
|
Trimestrial, începând cu luna ianuarie 2007
|
DLAF
|
Transmiterea către OLAF a unui raport
trimestrial referitor la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile
înaintate DNA
|
6.3. Eficientizarea activităţii de culegere şi analiză a datelor
relevante pentru protecţia intereselor financiare comunitare
|
6.3.1. Crearea unui sistem informatic pentru stocarea de date cu
privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare
|
Octombrie 2006
|
DLAF
|
Sistem informatic devenit operaţional
|
|
|
|
|
|
|
|
ABREVIERI
AFIS- Sistemul
Informatic Antifraudă
AMCSC - Autoritatea de
Management pentru Sprijin Comunitar
ANAF - Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală
ANPCDEFP - Agenţia
Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale
ANV - Autoritatea
Naţională a Vămilor
APDRP - Agenţia pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit
APIA - Agenţia de Plaţi
şi Intervenţie pentru Agricultură
CCR - Curtea de Conturi a
României
CE - Comisia Europeană
CNADNR - Compania Naţională
de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România
CNCFR - Compania
Naţională de Căi Ferate "CFR" SA
DLAF - Departamentul
pentru Lupta Antifraudă
DNA - Direcţia Naţională
Anticorupţie
GF - Garda Financiară
IGPR- Inspectoratul
General a Poliţiei Române
INM - Institutul
Naţional al Magistraturii
MAPDR - Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
MFP - Ministerul
Finanţelor Publice
MIE - Ministerul
Integrării Europene
MJ - Ministerul Justiţiei
MMSSF - Ministerul
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
MTCT - Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
OECD - Organizaţia
pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică
OLAF - Oficiul European
de Luptă Antifraudă
ONPCSB - Oficiul
Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor
OPCP - Oficiul de Plăţi
şi Contractare PHARE
PIF - Protecţia
Intereselor Financiare
SIGMA - Support for
Improvement in Governance and Management
TVA - Taxă pe Valoare
Adăugată
UE - Uniunea Europeană