Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1211 din 6 septembrie 2006

pentru modificarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 793/2005 privind aprobarea Strategiei nationale de lupta antifrauda pentru protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene in Romania

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 797 din 21 septembrie 2006



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 793/2005 privind aprobarea Strategiei naţionale de luptă antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 16 august 2005, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul delegat pentru controlul implementării programelor cu finanţare internaţională şi urmărirea aplicării acquis-ului comunitar,

Cristian David

p. Şeful Cancelariei Primului-Ministru,

Ion-Mircea Plângu

p. Ministrul administraţiei şi internelor,

Liviu Radu,

secretar de stat

Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului,

Radu Stroe

p. Ministrul finanţelor publice,

Doina-Elena Dascălu,

secretar de stat

p. Ministrul integrării europene,

Adrian Ciocănea,

secretar de stat

ANEXĂ*)

Strategia naţională de luptă antifraudă pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, actualizată

CAPITOLUL I

INTRODUCERE

Strategia   Naţională  de   Luptă   Antifraudă   pentru   protecţia   intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, denumită în continuare Strategia, a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 793/2005, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 743 din 16 august 2005. Hotărârea prevede că actualizarea Strategiei se va realiza în urma evaluării intermediare, adică la un an de la intrarea în vigoare a actului normativ prin care a fost adoptată.

Totodată, „Planul de măsuri prioritare pentru integrare europeană" pentru perioada noiembrie 2005 - decembrie 2006, prevede la Capitolul 28 -„Controlul financiar", actualizarea Strategiei Naţionale de Luptă Antifraudă, cu termen de realizare luna septembrie 2006.

Instituţia responsabilă pentru actualizarea Strategiei, precum şi pentru realizarea evaluării intermediare este Departamentul pentru Lupta Antifraudă -DLAF, sprijinit în această activitate de către Unitatea de Politici Publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului.

De asemenea, DLAF a colaborat cu reprezentanţii instituţiilor responsabile cu punerea în aplicare a măsurilor cuprinse în Planul de acţiune aferent Strategiei. In urma corespondenţei purtate şi a întâlnirilor organizate cu aceştia, a avut loc analiza măsurilor implementate sau aflate în curs de implementare. Această analiză a vizat aspecte privind respectarea termenelor şi a indicatorilor de evaluare stabiliţi prin Strategie, posibilitatea realizării măsurilor restante, înlocuirea unora dintre măsurile stabilite iniţial sau modificarea termenelor de realizare, precum şi noi măsuri pentru asigurarea unei protecţii efective şi echivalente a intereselor financiare ale Uniunii Europene în România. In urma procesului de consultare cu Oficiul European de Luptă Antifraudă - OLAF şi Delegaţia Comisiei Europene în România, DLAF a finalizat proiectul de actualizare a Strategiei, care are anexat şi Planul de acţiune pentru perioada următoare.

Odată cu actualizarea Strategiei, perioada de implementare a acesteia se prelungeşte până în luna iulie 2007.

*) Anexa este reprodusă în facsimil.

CAPITOLUL II

INFORMAŢII GENERALE RELEVANTE

Implementarea Strategiei a produs numeroase modificări (legislative, instituţionale şi operaţionale) în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare, progresele substanţiale în această materie fiind recunoscute prin Rapoartele comprehensive de monitorizare ale Comisiei Europene privind România, din octombrie 2005 şi mai 2006.

Astfel, în îndeplinirea atribuţiei Departamentului de coordonare a comunicării în domeniul luptei antifraudă a fost constituit, în luna septembrie 2005, Grupul de Comunicatori Antifraudă, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor naţionale cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare ale UE în România. Au fost desfăşurate activităţi de mediatizare a atribuţiilor DLAF şi au fost distribuite materiale promoţionale cu ocazia evenimentelor de promovare şi informare publică.

Corecta gestionare a asistenţei financiare nerambursabile acordată României de Uniunea Europeană este asigurată prin structurile de control financiar organizate atât la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, cât şi la nivelul fiecărei agenţii de implementare. Imbunătăţirea activităţii de control financiara fost abordată cu maximă atenţie de autorităţile naţionale. Astfel, a fost emis Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea „Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern ia entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial", publicat în Monitorul Oficial al României nr. 675 din 28 iulie 2005, a fost elaborat „Manualul general al auditului performanţei", „Ghidul de audit al performanţei în domeniul programelor europene". De asemenea, în cazul celor mai multe dintre agenţiile de implementare a fost creat cadrul organizatoric necesar desfăşurării activităţilor de control.

In ceea ce priveşte controlul fiscal, a fost creat cadrul juridic unitar în domeniu, prin adoptarea următoarelor acte normative: Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, act normativ prin care se instituie măsuri de prevenire şi combatere a infracţiunilor de evaziune fiscală şi a altor infracţiuni aflate în legătură cu acestea şi Hotărârea Guvernului nr. 873/2005 privind aprobarea unor măsuri speciale pentru prevenirea şi combaterea faptelor de evaziune fiscală In domeniul alcoolului etilic de origine agricolă, băuturilor spirtoase, produselor din tutun şi ai uleiurilor minerale. S-au stabilit structurile pentru calculul, colectarea şi controlul taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 103 din 14 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, industrie Alimentară şi Dezvoltare Rurală şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 142/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei SAPARD pentru implementarea tehnică şi financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare rurală, aprobată prin Legea nr. 359/2005.

Prin Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt reglementate următoarele aspecte legate de taxa pe valoare adăugată: formatul standard al declaraţiei recapitulative de TVA, înregistrarea operatorilor intracomunitari români plătitori de TVA, crearea registrului şi a numărului de TVA.

Prin Legea nr. 54/2006 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului. nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticorupţie, au fost modificate prevederile referitoare la competenţa acestui organism judiciar, în sensul restrângerii acesteia la cazurile de mare corupţie definite prin calitatea făptuitorului şi prin valoarea prejudiciilor. Pornind de la necesitatea unei expertize specifice pentru soluţionarea dosarelor privind infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene şi infracţiunile de corupţie, legea consacră competenţa exclusivă a Direcţiei Naţionale Anticorupţie - DNA pentru efectuarea urmăririi penale în aceste cauze.

Prin Legea nr. 278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penai, precum şi pentru modificarea şi completarea altor legi şi Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, a fost reglementată răspunderea penală a persoanelor juridice. In acest mod s-a finalizat transpunerea în dreptul intern a Convenţiei privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţii Europene.

Referitor la recuperarea financiară, prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniu! bugetar şi ai contabilităţii publice, s-a modificat Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzator, în sensul acordării Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a competenţelor exclusive în domeniul recuperării, prin procedura executării silite, a prejudiciilor aduse fondurilor comunitare.

Imbunătăţirea activităţii de coordonare a luptei antifraudă a reprezentat un obiectiv principal al Departamentului pentru Lupta Antifraudă - DLAF în calitatea sa de AFCOS (Anti-Fraud Coordination Service) în România.

In vederea asigurării schimbului operativ de date, DLAF a încheiat protocoale de colaborare cu instituţii ce au atribuţii în controlul utilizării fondurilor comunitare, precum şi cu alte instituţii potenţial deţinătoare de informaţii în acest domeniu (Direcţia Naţională Anticorupţie, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Garda Financiară, Serviciul Român de Informaţii, Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern).

Responsabilitatea asigurării, coordonării şi monitorizării raportării neregulilor cu privire la fondurile comunitare, atât între entităţile din cadrul administraţiei naţionale implicate, cât şi către Comisia Europeană - OLAF, aparţine DLAF. In vederea îmbunătăţirii sistemului de comunicare a neregulilor, DLAF a creat, în septembrie 2005, Reţeaua de raportare a neregulilor privind fondurile de preaderare. In cadrul Reţelei a fost supus dezbaterii Manualul de raportare a neregulilor privind fondurile de preaderare. Prin Instrucţiunea nr. 22/2005 Fondul National a actualizat procedurile în domeniu. De asemenea, prin adoptarea Manualului intern al DLAF, au fost aprobate proceduri interne cu privire la primirea şi transmiterea informaţiilor obţinute prin rapoartele de nereguli ce vor fi stocate în baza de date informatizată, cu privire la accesul şi utilizarea acestei baze.

Coordonarea activităţii de training a urmărit selectarea formatorilor din domeniul PIF şi elaborarea Programului Suplimentar de Training, în completarea Programului Multi Country PHARE „Lupta împotriva fraudei ce afectează interesele financiare ale Comunităţilor Europene".

CAPITOLUL III

PRIORITĂŢI Şl CADRUL JURIDIC EXISTENT

Crearea unui cadru normativ coerent şi eficient care să asigure controlul gestionării asistenţei financiare nerambursabile acordată României de Uniunea Europeană, recuperarea prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare, precum şi întărirea capacităţii de coordonare a DLAF în domeniul luptei antifraudă rămân în continuare priorităţi ale Strategiei.

Armonizarea reglementărilor din legislaţia internă cu normele europene în domeniu a avut loc prin definirea cadrului normativ specific.

Cadrul normativ referitor la protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene în România este reprezentat de:

•    Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de coruptie, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Legea nr. 241 /2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale;

•    Legea nr. 263/2002 pentru ratificarea Convenţiei europene privind spălarea, descoperirea, sechestrarea şi confiscarea produselor infracţiunii, încheiată la Strasbourg la 3 noiembrie 1990;

•    Legea nr. 54/2006 privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul Naţional Anticoruptie;

•    Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal;

•    Legea nr. 278/2006 pentru modificarea şi completarea Codului penal, precum şi pentru modificarea şi completarea altor legi;

•    Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi;

•    Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 49/2005 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare in cadrul administraţiei publice centrale, aprobată prin Legea 411/2005;

•    Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 22/2005 pentru completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;

•    Hotărârea Guvernului nr. 1.510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător.

CAPITOLUL IV

DEFINIREA PROBLEMEI

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice

•    Informarea incompletă şi incorectă a opiniei publice asupra procedurilor de acordare a fondurilor comunitare, asupra nivelului fraudei, precum şi a acţiunilor autorităţilor privind prevenirea, combaterea şi sancţionarea acesteia;

2.  Controlul financiar public

•    Lipsa reglementării cadrului necesar desfăşurării activităţilor de control ex-post în unele agenţii de implementare;

•    Pregătirea profesională insuficientă în domeniul controlului utilizării şi administrării fondurilor comunitare a personalului din cadrul Autorităţii de Audit, organism constituit pe lângă Curtea de Conturi;

•    Lipsa unor proceduri clare, unitare, uniforme cu privire la realizarea auditului aferent fondurilor PHARE şi ISPA;

3.  Controlul fiscal

•    Lipsa procedurilor specifice colectării taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză;

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

•    Pregătirea profesională insuficientă a magistraţilor în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare;

5. Recuperarea financiară

•    Cadru legislativ insuficient reglementat în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;

•    Pregătirea profesională insuficientă a personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor;

6. Coordonarea luptei antifrauda şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

•    Competenţe profesionale ale personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare insuficient dezvoltate;

•    Necesitatea îmbunătăţirii activităţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;

•    Lipsa unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare.

CAPITOLUL V

PRINCIPII GENERALE ŞI OBIECTIVE SPECIFICE

PRINCIPII GENERALE

1.   Eficienţa în lupta antifrauda;

2.   Responsabilitatea instituţională şi managerială;

3.   Competenţa profesională a personalului implicat în lupta antifrauda;

4.   Transparenţa activităţilor desfăşurate de instituţiile implicate în lupta antifrauda.

OBIECTIVE SPECIFICE

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relatii publice

1.1.    Creşterea gradului de informare a opiniei publice în vederea prevenirii fraudei;

1.2.    Creşterea   gradului   de   transparenţă   în   alocarea   fondurilor   europene nerambursabile.

2.  Controlul financiar public

2.1.   Imbunătăţirea   controlului  financiar public   intern  în  vederea  eficientizării activităţilor de identificare a fraudelor şi neregulilor;

2.2.   Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în activităţi de control financiar;

2.3.    Dezvoltarea   şi   implementarea   standardelor   de   audit   public   extem   în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu.

3.  Controlul fiscal

3.1. Asigurarea colectării şi controlului taxelor de producţie ce vor fi percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

4.1. Pregătirea şi perfecţionarea continuă a magistraţilor implicaţi în activitatea de urmărire penală, precum şi în activitatea de judecată a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene.

5. Recuperarea financiară

5.1.  Imbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;

5.2.  Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor.

6.  Coordonarea luptei antifrauda şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

6.1.  Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare;

6.2.  Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;

6.3.   Eficientizarea activităţii de culegere şi analiză a datelor relevante pentru protecţia intereselor financiare comunitare.

CAPITOLUL VI

DIRECŢII DE ACŢIUNE

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice

Pentru o mai bună eficientizare a comunicării între DLAF şi reprezentanţii opiniei publice, presei, organismelor cu atribuţii în domeniu şi oamenilor de afaceri, DLAF va continua seria întâlnirilor cu grupurile ţintă, la nivel naţional şi regional, prin organizarea altor activităţi specifice, cum ar fi: seminarii şi conferinţe de presă cu jurnaliştii, sesiuni de comunicare cu funcţionarii publici, mese rotunde cu comunitatea de afaceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor comunitare. Activitatea de promovare a acţiunilor întreprinse de DLAF trebuie să fie permanentă. Dată fiind perioada de derulare a Campaniei de comunicare publică „Prevenirea fraudării fondurilor comunitare" este necesară modificarea termenelor de realizare inserate în Planul de acţiune aferent Strategiei, pentru acest capitol.

2.  Controlul financiar public

Controlul cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare este special reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin Hotărârea Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare.

Competenţa efectuării acestui control, un control ex-post - tip inspecţie, a fost stabilită în sarcina agenţiilor de implementare a programelor finanţate din fonduri de preaderare.

In cazul celor mai multe dintre agenţiile de implementare a fost creat cadrul necesar desfăşurării activităţilor de control. Există însă şi agenţii de implementare care nu au definitivat această activitate, fiind necesară prelungirea termenului de realizare.

Strategia prevedea crearea cadrului legal privind întocmirea unor contracte clare care să conţină indicatori de performanţă pentru răspunderea managerială a conducătorilor agenţiilor de implementare a programelor cu finanţare europeană. Până în momentul actualizării Strategiei nu a fost elaborat un act normativ de către MFP şi nici nu exista un proiect în acest sens. Soluţia de compromis adoptată de MFP a fost încheierea de acorduri între Responsabilul Naţional cu Autorizarea Finanţării şi Responsabilul Sectorial cu Autorizarea Finanţării al fiecărei agenţii de implementare. Până în prezent, a fost semnat un astfel de acord doar pentru agenţiile de implementare ISPA.

Având în vedere că în perioada imediat următoare agenţiile de implementare vor suferi modificări semnificative de organizare şi funcţionare (a se vedea cazul Agenţiei SAPARD - reorganizată potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, aprobată prin Legea nr. 198/2006), în acest moment îndeplinirea acestei activităţi nu ar mai avea efectul scontat iniţial. Prin urmare, această măsură va fi eliminată din Planul de acţiune aferent Strategiei.

Personalul din cadrul structurilor de control organizate la nivelul fiecărei agenţii de implementare trebuie format profesional în domeniul administrării şi controlului utilizării fondurilor comunitare. In aceeaşi măsură trebuie instruit personalul din cadrul Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, singura autoritate naţională competentă să efectueze auditul extern al fondurilor aferente asistenţei financiare nerambursabile acordată României de către Uniunea Europeană.

Prin memorandumurile şi acordurile de finanţare încheiate între Guvernul României şi Comisia Europeană se prevede că România trebuie să asigure realizarea unui audit public extern, independent din punct de vedere operaţional de activitatea de implementare a programelor, prin care să se certifice utilizarea fondurilor în conformitate cu prevederile respectivelor memorandumuri şi acorduri. Este necesar să se elaboreze proceduri clare şi unitare cu privire la realizarea auditului aferent fondurilor PHARE, ISPA şi SAPARD.

In prezent, auditarea fondurilor ISPA şi SAPARD se realizează de către Autoritatea de Audit, în baza unor proceduri interne detaliate. A fost completat şi modificat "Ghidul privind realizarea auditului aferent fondurilor SAPARD" şi aprobat de conducerea Autorităţii de Audit. Proiectul „Ghidul de audit ISPA", urmează a fi îmbunătăţit în cadrul proiectului de asistenţă tehnică PHARE 2004/016.772.05.01.02. Prin urmare, este necesară modificarea termenului de aprobare a acestui Ghid, precum şi elaborarea şi aprobarea de către conducerea Autorităţii de Audit a „Ghidului de audit PHARE".

3.  Controlul fiscal

In vederea definitivării reformelor necesare pentru a deveni Stat Membru, eforturile României trebuie să se concentreze asupra dezvoltării unui cadru adecvat, necesar calculării resurselor proprii ce vor sta la baza contribuţiei la bugetul Uniunii Europene. In acest sens, trebuie finalizate şi aprobate procedurile specifice colectării taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză, aflate în curs de elaborare de către Agenţia de Plăti şi Intervenţie pentru Agricultură-APIA.

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

In domeniul cercetării şi urmăririi penale au fost adoptate actele normative necesare asigurării protecţiei intereselor financiare ale UE în România. Pentru soluţionarea cu celeritate şi pentru o practică unitară a soluţiilor pronunţate de organele judiciare competente, este necesară pregătirea profesională continuă a magistraţilor în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare.

5. Recuperarea financiară

Cadrul legal specific în vigoare în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare este reprezentat de Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şl recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de coflnanţare aferente utilizate necorespunzător şi Hotărârea Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste acte normative instituie în sarcina organelor competente din cadrul Autorităţii Contractante - agenţiile de implementare - atribuţii de constatare a eventualelor nereguli şi de stabilire a sumelor datorate de către beneficiari, reglementând o procedură de soluţionare a litigiilor diferită de cea prevăzută în contractele tip de finanţare.

Această problemă a fost identificată anterior redactării Strategiei, când s-a dorit, pe de o parte, iniţierea de propuneri de modificare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător şi Hotărârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare (astfel încât activitatea de evaluare a prejudiciilor să fie externalizată agenţiilor de implementare în cazul unui conflict de interes la nivelul acestora) şi, pe de altă parte, modificarea contractelor de finanţare, pentru ca dispoziţiile acestora să nu fie în contradicţie cu prevederile celor două acte normative   anterior  menţionate.   Procedura   de   modificare   a   contractelor  este îndelungată, fiind necesar acordul prealabil al Comisiei Europene, care stabileşte modelul tip de contract aplicabil tuturor statelor candidate. Eventualele modificări nu vor avea eficacitate deplină, având în vedere perioada scurtă de aplicabilitate, termenul fiind de aproximativ 4 luni, în funcţie de data aderării României la UE. In condiţiile principiului constituţional al neretroactivităţii legii, aceste modificări nu sunt aplicabile contractelor în curs de executare, motiv pentru care cele două măsuri vor fi excluse din Planul de acţiune aferent Strategiei.

Astfel, fără o modificare de fond a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, care să aibă în vedere atât cadrul instituţional specific fiecărei agenţii de implementare, cât şi dispoziţiile contractelor de finanţare tip nu se va putea crea cadrul normativ coerent şi eficient în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.

Având în vedere cele de mai sus, este necesară elaborarea unui proiect de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, astfel încât acest act normativ să fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea Europeană. Acest act normativ va trebui să aibă în vedere atât prevederile contractelor tip de finanţare, stabilite la nivelul UE (referitoare la activitatea de recuperare a prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare), cât şi cadrul instituţional specific fiecărei agenţii de implementare.

Prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar şi ai contabilităţii publice au fost modificate prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, ANAF dobândind competenţă exclusivă privind efectuarea procedurii de executare silită în cazul prejudiciilor aduse fondurilor comunitare. Procedura de reglementare a contestaţiilor şi de stabilire a organismelor care vor calcula dobânzile şi penalităţile ce curg ulterior transmiterii înştiinţării de plată sau transmiterii titlului executoriu este descrisă în proiectul de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare. Acest act normativ urmează a fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, fiind astfel necesară modificarea termenului stabilit iniţial, în Strategie.

In vederea dezvoltării competenţelor profesionale, va continua formarea personalului din cadrul agenţiilor de implementare în ceea ce priveşte evaluarea prejudiciilor, precum şi a personalului cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul UE după aderarea României. De asemenea, este necesară asigurarea pregătirii profesionale a experţilor tehnici judiciari în domeniul fondurilor comunitare.

6. Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

Imbunătăţirea activităţii de coordonare a luptei antifraudă vizează următoarele aspecte: coordonarea activităţii de training, coordonarea operaţională, precum şi coordonarea activităţii de culegere şi analiză a datelor.

In ceea ce priveşte pregătirea profesională a personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, o atenţie deosebită trebuie acordată formării formatorilor.

In baza propunerilor instituţiilor implicate în protecţia intereselor financiare comunitare, au fost selectaţi de către DLAF formatori în domeniu. Sesiunile de training organizate de Departament acoperă doar parţial necesităţile de pregătire profesională (din punct de vedere al numărului de persoane beneficiare, al numărului de module de pregătire). Având în vedere că numărul persoanelor implicate în protecţia intereselor financiare comunitare, la nivel naţional, este în continuă creştere, pregătirea profesională a acestora trebuie extinsă atât la nivel central, cât şi la nivel regional. In acest sens, formatorii vor putea asigura ulterior pregătirea profesională, atât la nivelul fiecărei instituţii cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare ai căror specialişti sunt, cât şi în cadrul programele elaborate de către sau în colaborare cu DLAF.

In vederea dezvoltării abilităţilor necesare organizării şi susţinerii activităţilor de training, precum şi evaluării acestor activităţi după finalizare, formatorii din domeniul PIF vor participa la cursuri de formare. Prin aceste cursuri se urmăreşte familiarizarea formatorilor cu metodele moderne şi interactive de predare, precum şi dezvoltarea unor abilitaţi de îndrumare. In acest scop este necesar ca fiecare instituţie cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare să asigure participarea formatorilor selectaţi la cursuri de formare.

Având în vedere faptul că România trebuie, la momentul aderării la Uniunea Europeană, să fie cât mai bine pregătită pentru a utiliza, implementa şi controla gestionarea instrumentelor structurale, se impune pregătirea profesională continuă a personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare. In acest scop, este necesară:

1.   derularea de sesiuni de training în baza Programului Suplimentar de Training „Lupta împotriva fraudei care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene".

2.  derularea programului specializat de training în domeniul instrumentelor structurale - Programul de Training în domeniul Instrumentelor Structurale 2007-2008, în care vor fi stabilite activităţi concrete şi parametri specifici (titlul activităţii, grupul ţintă, durata activităţii, perioada şi locul de desfăşurare).

3.  organizarea de vizite de lucru, stagii de pregătire şi reuniuni de lucru, la care vor participa reprezentanţi ai DLAF, ai instituţiilor partenere din România şi experţi ai instituţiilor similare din Statele Membre şi din statele candidate.

Imbunătăţirea   activităţii   de   monitorizare   a   procedurilor   judiciare declanşate în urma controalelor DLAF reprezintă unul din obiectivele principale ale Departamentului. Acest obiectiv urmează a fi realizat prin definirea a două direcţii de acţiune. In primul rînd, intensificarea colaborării cu DNA. In acest sens, DLAF va elabora Planul de Control pentru anul 2007, agreat cu DNA, ce va viza concentrarea activităţii de control asupra proiectelor cu valori mari finanţate din fonduri comunitare, repartizarea teritorială, precum şi resursele umane corespondente alocate.

De asemenea, se vor desfăşura întâlniri de lucru trimestriale cu reprezentanţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie, în cadrul cărora vor fi discutate măsurile legale dispuse cu privire la actele de control întocmite de DLAF în urma verificărilor şi transmise DNA în vederea luării de îndată a măsurilor pentru indisponibilizarea fondurilor, recuperarea prejudiciului, precum şi pentru tragerea la răspundere penală a persoanelor vinovate. In al doilea rînd, se urmăreşte informarea periodică a Oficiului European de Luptă Antifraudă asupra stadiului procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA.

Referitor la culegerea, analiza şi prelucrarea de date în scopul realizării analizelor relevante în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene în România, DLAF este instituţia responsabilă pentru crearea unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare. Termenul de realizare a acestei măsuri este direct influenţat de punerea la dispoziţie a unui server dedicat pentru rularea bazelor de date şi a aplicaţiilor corespunzătoare. Luând în considerare posibila prelungire a termenului de achiziţionare a serverului este necesară modificarea termenului de realizare a acestei activităţi.

Pentru facilitarea prelucrării rapoartelor şi creşterea gradului de securizare a datelor transmise, Strategia prevedea conectarea la Sistemul Informatic Antifraudă - AFIS al Comisiei Europene a Direcţiei Generale a Fondului Naţional de Preaderare şi a agenţiilor de implementare. In ceea ce priveşte acest sistem informatic, OLAF intenţionează să aducă modificări substanţiale acestui sistem, care nu va mai necesita existenţa unei conexiuni speciale.

Totodată, în cadrul sistemului informatic al DLAF, aflat în curs de finalizare, a fost creată o componentă de transmitere securizată a rapoartelor de nereguli la nivel naţional. Prin urmare, nu mai este oportună conectarea la AFIS a Direcţiei Generale a Fondului Naţional de Preaderare (devenită ulterior Autoritatea de Plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice) şi a agenţiilor de implementare.

Cele două măsuri vor fi eliminate din Planul de acţiune aferent Strategiei.

CAPITOLUL VII

REZULTATELE POLITICILOR PUBLICE

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice

•    Relaţie de colaborare permanentă cu mass-media; rol activ al presei în depistarea săvârşirii de nereguli şi fraude ce afectează fondurile comunitare, precum şi în diseminarea mesajului preventiv;

•    Informarea funcţionarilor publici, a comunităţii de afaceri, precum şi a altor categorii de beneficiari, cu privire la mecanisme şi proceduri de absorbţie a fondurilor comunitare.

2.  Controlul financiar public

•    Control riguros şi eficient al gestionării fondurilor provenite din programele de asistenţă ale Uniunii Europene;

•    Proceduri şi instrucţiuni clare cu privire la activitatea de audit PHARE şi ISPA.

3.  Controlul fiscal

•    Cadrul normativ naţional armonizat cu cel comunitar în domeniul resurselor proprii, necesare finanţării bugetului Uniunii Europene.

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

•    Soluţionarea cu celeritate şi în mod unitar a faptelor prevăzute de legea penală, prin care se aduce atingere intereselor financiare ale Comunităţii Europene.

5. Recuperarea financiară

•    Asigurarea cadrului legal coerent şi eficient în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare;

•    Personal din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea financiară mai bine pregătit pentru a putea efectua activităţile aferente recuperării prejudiciilor.

6.  Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

•    Nivel crescut de competenţe, cunoştinţe şi abilităţi pentru personalul implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, inclusiv personalul DLAF.

•    Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;

•    Sistemul informatic disponibil şi funcţional pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare.

CAPITOLUL VIII

REZULTATELE ACŢIUNILOR

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relaţii publice

•    Raport de monitorizare a implicării presei în depistarea şi prevenirea săvârşirii de nereguli şi fraude ce afectează fondurile comunitare;

•    Raport de evaluare a seminariilor şi sesiunilor de comunicare şi informare cu privire la procedurile de acordare a fondurilor comunitare organizate semestrial;

•    Materiale promoţionale distribuite.

2.  Controlul financiar public

•    Structuri cu atribuţii de control al asistentei financiare nerambursabile înfiinţate la nivelul tuturor agenţiilor de implementare;

•    Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a personalului din cadrul agenţiilor de implementare, implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare, precum şi a personalului din cadrul Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi;

•    Proceduri unitare privind auditarea fondurilor PHARE şi ISPA, prin aprobarea „Ghidului de audit PHARE" şi a „Ghidului de audit ISPA".

3.  Controlul fiscal

•    Procedură clară existentă cu privire la colectarea taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

•    Raport de evaluare a sesiunilor de instruire a procurorilor şi a judecătorilor care instrumentează cauze privind infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Comunităţii Europene;

5. Recuperarea financiară

•    Proiect de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, astfel încât noul act normativ să fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea Europeană;

•    Proiect de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător,

•    Raport de evaluare a sesiunilor de instruire la care participă personalul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare.

6. Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

•    Raport de evaluare a sesiunilor de formare pentru formatorii din domeniul PIF;

•    Implementarea Programului Suplimentar de Training „Lupta împotriva fraudei care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene";

•    Elaborarea Programului de Training în domeniul instrumentelor Structurale 2007-2008;

•    Raport de evaluare a sesiunilor de instruire pentru personalul implicat în protecţia intereselor financiare comunitare, inclusiv personalul DLAF;

•    Raport de evaluare a vizitelor de lucru, stagiilor de pregătire şi a reuniunilor de lucru organizate cu participarea reprezentanţilor DLAF, a reprezentanţilor instituţiilor partenere din România şi a experţilor instituţiilor similare din statele membre şi din statele candidate;

•    Elaborarea Planului de Control DLAF pentru anul 2007;

•    Intâlniri de lucru trimestriale organizate între reprezentanţii DLAF şi DNA;

•    Evidenţa stadiului procedural al cazurilor înaintate de DLAF către DNA;

•    Facilitarea transmiterii securizate a rapoartelor de nereguli la nivel naţional.

CAPITOLUL IX

INDICATORI

1.  Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comunicare şi relatii publice

•    Un număr de 5000 exemplare din materialele promoţionale distribuite;

•    Un număr de 2 seminarii cu jurnalişti - frecvenţă semestrială, 8 sesiuni de comunicare şi informare a funcţionarilor publici la nivel local şi 8 reuniuni derulate cu comunitatea de afaceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor comunitare la nivel regional - frecvenţă lunară, conferinţe de presă.

2.  Controlul financiar public

•    Cadrul organizatoric necesar funcţionării structurilor care efectuează controlul utilizării şi administrării fondurilor comunitare de preaderare creat şi aprobat de conducătorul fiecărei agenţii;

•    Un număr de 6 sesiuni de pregătire a personalului implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare cu participarea a cel puţin 20 de reprezentanţi ai agenţiilor de implementare;

•    Un număr de 3 sesiuni de pregătire a personalului din cadrul organismului asociat constituit pe lângă Curtea de Conturi cu participarea unui număr de cel puţin 3 persoane.

•    Emiterea ordinelor de aprobare a „Ghidului de audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA" de către preşedintele Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi.

3.  Controlul fiscal

•    Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.

4.  Cercetarea şi urmărirea penală

•    Un număr de 6 sesiuni de pregătire, cu o durată medie de desfăşurare de 2 zile/sesiune, cu participarea unui număr minim de 6 magistraţi.

5. Recuperarea financiară

•    Proiect de act normativ aprobat de Guvern privind modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător,

•    Un număr de 3 sesiuni de training organizate pentru experţii tehnici judiciari;

•    Un număr de 2 sesiuni de training organizate pentru personalul cu atribuţii în evaluarea prejudiciilor;

•    Un număr de 3 sesiuni de training organizate pentru personalul cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene după aderarea României.

6.  Coordonarea luptei antifraudă şi protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

•    Un număr de 2 module de formare a formatorilor din domeniul PIF organizate cu participarea a aproximativ 30 de formatori;

•    Un număr de 10 sesiuni de training derulate pentru aproximativ 500 de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare;

•    Participarea reprezentanţilor DLAF şi ai instituţiilor naţionale partenere la vizite de lucru, stagii de pregătire şi reuniuni de lucru organizate cu reprezentanţii instituţiilor similare din Statele Membre şi ţările candidate;

•    Un număr de 2 sesiuni de training derulate pentru ofiţerii de nereguli din cadrul agenţiilor de implementare;

•    Planificarea desfăşurării acţiunilor de control asupra a 100 de proiecte finanţate din fonduri comunitare;

•    4 întâlniri de lucru derulate între reprezentanţii DLAF şi DNA;

•    Elaborarea, în urma fiecărei reuniuni, a unui raport de evaluare a stadiului procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF;

•    Transmiterea către OLAF a unui raport trimestrial referitor la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA;

•    Sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare devenit operaţional.

CAPITOLUL X

IMPLICAŢII PENTRU BUGET

Cea mai mare parte a rezultatelor Strategiei pot fi obţinute cu ajutorul resurselor existente în cadrul DLAF şi al instituţiile naţionale partenere.

Astfel, implementarea activităţilor de comunicare şi prevenirea fraudării fondurilor comunitare a fost estimată la 280.000 RON, sumă prevăzută în bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.

Activitatea de perfecţionare a magistraţilor în domeniul PIF va fi implementată cu ajutorul resurselor alocate prin programul „PHARE Multi-Country Networking Programme: Component Anti-Fraud Programme for the protection of the financial interests of the Community" şi în baza baza Programului SIGMA (Support for Improvement in Governance and Management) al Comisiei Europene şi Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

Totodată, activităţile de formare profesională pentru personalul instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare, coordonate de DLAF, vor fi finanţate în baza Programului Suplimentar de Training „Lupta împotriva fraudelor care afectează Interesele financiare ale Uniunii Europene" şi în baza Programului de Training în domeniul Instrumentelor Structurale 2007-2008, a căror finanţare se va realiza din bugetul Cancelariei Primului-Ministru.

Activitatea de formare a formatorilor din domeniul PIF se va finanţa atât din bugetul Cancelariei Primului-Ministru, precum şi în baza Programului SIGMA.

De asemenea, finanţarea pentru activitatea privind crearea sistemului informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare a fost aprobată din bugetul Cancelariei Primului-Ministru pentru anul 2006.

CAPITOLUL XI

IMPLICAŢII JURIDICE

1.  Adoptarea de norme cu caracter intern - ordine - în vederea înfiinţării structurilor de control la nivelul agenţiilor de implementare unde acestea nu există.

2.  Emiterea ordinelor de aprobare a "Ghidului de audit PHARE" şi a „Ghidului de audit ISPA" de către preşedintele Autorităţii de Audit.

3.   Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză.

4.  Modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şl recuperarea fondurilor comunitare, precum şl a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzător şi a Hotărârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şl recuperarea fondurilor comunitare, precum şl a fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzător, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL XII

PROCEDURA DE MONITORIZARE Şl EVALUARE

DLAF este organismul responsabil de coordonarea implementării Strategiei. Instrumentul prin care se asigură implementarea acesteia este Planul de acţiune, care conţine obiective, măsuri, termene şi instituţii responsabile pentru implementarea măsurilor.

Instituţiile responsabile au obligaţia de a raporta DLAF stadiul implementării măsurilor. Frecvenţa şi modul de raportare, precum şi structura rapoartelor de monitorizare, acolo unde este cazul, vor fi stabilite ulterior de către DLAF, cu consultarea tuturor instituţiilor implicate.

La sfârşitul perioadei de implementare va avea loc o evaluare finală a implementării Strategiei, ce va evidenţia gradul în care au fost îndeplinite obiectivele.

ANEXĂ la strategie

Planul de acţiune actualizat

Obiectiv

Activitate

Termen de realizare

Instituţii           responsabile

Indicatori de evaluare

Prevenirea fraudării fondurilor comunitare prin acţiuni de comuni

care şi relaţii publice

1.1. Creşterea gradului de informare a opiniei publice în vederea prevenirii fraudei

1.1.1. Elaborarea de materiale promoţionale care să conţină informaţii în legătură cu sprijinul financiar acordat României de Uniunea Europeană

Iunie 2007

DLAF                   

  Un număr de 5000 materiale promoţionale distribuite

1.2. Creşterea gradului de transparenţă în alocarea fondurilor europene

nerambursabile

1.2.1. Organizarea semestrială de serninarii, sesiuni de comunicare şi informare, consultări cu reprezentanţii mass-media, în scopul informării asupra procedurilor de acordare a fondurilor comunitare, posibilele riscuri şi nereguli, atribuţiile diferitelor organisme în domeniul protecţiei intereselor financiare ale Uniunii Europene

Iunie 2007

DLAF                   

  Un număr de 2 seminarii cu jurnalişti -frecvenţă semestrială, 8 sesiuni de comunicare şi informare a funcţionarilor publici la nivel local, şi 8 reuniuni derulate cu comunitatea de afaceri şi alte categorii de beneficiari ai fondurilor comunitare la nivel regional -frecvenţă lunară, conferinţe de presă

Controlul financiar public intern

2.1. Imbunătăţirea controlului financiar public intern în vederea eficientizării activităţilor de identificare a fraudelor şi neregulilor

2.1.1. Instituirea de către agenţiile de implementare a cadrului organizatoric necesar desfăşurării activităţilor de control ex-post cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare

Decembrie 2006

Agenţiile de          

implementare a    

proiectelor             

finanţate din         

fonduri de             

preaderare

(CNADNR,

MMSSF,

CNCFR)

  Cadrul organizatoric necesar funcţionării

  structurilor care efectuează controlul utilizării şi

  administrării fondurilor comunitare de

  preaderare creat şi aprobat de conducătorul

  fiecărei agenţii

2.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în activităţi de control financiar

2.2.1. Instruirea personalului implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare

Decembrie 2006

Agenţiile de implementare a proiectelor finanţate din fonduri de preaderare

Un număr de 6 sesiuni de pregătire a personalului implicat în efectuarea controalelor cu privire la utilizarea şi administrarea fondurilor comunitare de preaderare cu participarea a cel puţin 20 de reprezentanţi ai agenţiilor de implementare

2.2.2. Instruirea personalului din cadrul Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a

României

Decembrie 2006

CCR- Autoritatea de Audit

Un număr de 3 sesiuni de pregătire a personalului din cadrul Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi, cu participarea unui număr de cel puţin 3 persoane

2.3. Dezvoltarea şi implementarea standardelor de audit public extern în conformitate cu standardele internaţionale în domeniu

2.3.1. Elaborarea procedurilor de lucru pentru realizarea auditului public extern aferent fondurilor PHARE şi ISPA

Decembrie 2006

CCR- Autoritatea de Audit

Emiterea ordinelor de aprobare a „Ghidului de audit PHARE" şi a "Ghidului de audit ISPA" de către preşedintele Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi

Controlul fiscal

3.1. Asigurarea colectării şi controlului taxelor de producţie care vor fi percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză

3.1.1. Elaborarea procedurilor specifice colectării taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză

Noiembrie 2006

MAPDR,

MFP

Emiterea unui ordin comun al MFP şi MAPDR de aprobare a procedurilor specifice de colectare a taxelor de producţie percepute asupra cotelor de zahăr şi izoglucoză

Cercetarea şi urmărirea penală

4.1. Pregătirea şi perfecţionarea continuă a magistraţilor implicaţi în activitatea de urmărire penală, precum şi în activitatea dejudecată a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene

4.1.1. Participarea procurorilor şi a judecătorilor care instrumentează cauze privind infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Comunităţii Europene la sesiuni de pregătire

Decembrie 2006

DLAF

INM

CSM

Un număr de 6 sesiuni de pregătire, cu o durată medie de desfăşurare de 2 zile/sesiune, organizate cu participarea unui număr de cel puţin 6 magistraţi

Recuperarea financiară

5.1. Imbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul recuperării prejudiciilor cauzate fondurilor comunitare

5.1.1. Elaborarea unui proiect de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător astfel încât acest act normativ să fie aplicabil tuturor fondurilor acordate de Uniunea Europeană

Februarie 2007

MFP                 

      Proiect de act normativ aprobat de Guvern

5.1.2. Adoptarea proiectului de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 1510/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător

Octombrie 2006

MFP                

     Proiect de act normativ aprobat de Guvern

5.2. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului din cadrul instituţiilor responsabile cu recuperarea prejudiciilor

5.2.1. Asigurarea pregătirii profesionale a experţilor tehnici judiciari în domeniul fondurilor comunitare

Aprilie 2007

AMCSCR,

MJ   

      Un număr de 3 sesiuni de training organizate pentru experţii tehnici judiciari

   

5.2.2. Asigurarea pregătirii profesionale a personalului cu

atribuţii în evaluarea prejudiciilor

Decembrie 2006

Agenţiile de        implementare    

 Un număr de 2 sesiuni de training organizate      pentru personalul cu atribuţii în evaluarea prejudiciilor

   

5.2.3. Asigurarea pregătirii profesionale a personalului cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene după aderarea României

Decembrie 2006

MFP,

ANAF,       ANV,

GF

Un număr de 3 sesiuni de training organizate      pentru personalul cu competenţe în recuperarea prejudiciilor în domeniul taxelor şi impozitelor care se vor constitui venit la bugetul Uniunii Europene după aderarea României

Coordonarea luptei antifraudă şi protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene în România

6.1. Dezvoltarea competenţelor profesionale ale personalului implicat în protecţia intereselor financiare comunitare

6.1.1. Formarea formatorilor din

domeniul PIF

Noiembrie 2006

DLAF

ANV

IGPR

GF

ONPCSB

CCR

AMCSC

OPCP

MIE

APDRP

CNADNR

CNCFR

ANAF

ANPCDEFP

INM

APIA

MTCT -Agenţia

ISPA

Autoritatea de Plată

Un număr de 2 module de formare a formatorilor din domeniul PIF organizate cu participarea a aproximativ 30 de formatori

6.1.2. Pregătirea profesională în domeniul luptei împotriva fraudei ce afectează fondurile comunitare

Iulie 2007

DLAF în colaborare

cu:

DNA

ANV

IGPR

GF

ONPCSB

CCR-Autoritatea de Audit

AMCSC

OPCP

MIE

APDRP

CNADNR

CNCFR

ANAF

ANPCDEFP

INM

APIA

MTCT- Agenţia

ISPA

Autoritatea de Plată

Un număr de 10 sesiuni de training derulate pentru aproximativ 500 de reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniul protecţiei intereselor financiare comunitare

6.1.3. Organizarea de vizite de lucru, stagii de pregătire şi reuniuni de lucru la care vor participa reprezentanţi ai DLAF, ai instituţiilor partenere din România şi experţi ai instituţiilor similare din statele membre şi tarile candidate

Iulie 2007

DLAF

MFP

DNA

GF

ANV

IGPR

Autoritatea de Plată

Participarea reprezentanţilor DLAF şi ai instituţiilor naţionale partenere la vizite de lucru, stagii de pregătire şi reuniuni de lucru organizate cu reprezentanţii instituţiilor similare din Statele Membre şi ţările candidate

6.1.4. Instruirea personalului

implicat în activităţi de comunicare a neregulilor

Decembrie 2006

Agenţiile de implementare a proiectelor finanţate din fonduri de preaderare Autoritatea de Plată din cadrul MFP DLAF

Un număr de 2 sesiuni de training derulate pentru ofiţerii de nereguli

6 2 Imbunătăţirea activităţii de monitorizare a procedurilor judiciare

6.2.1. Elaborarea Planului de

Control DLAF pentru anul 2007

Decembrie 2006

DLAF

DNA

Planificarea desfăşurării acţiunilor de control asupra a 100 de proiecte finanţate din fonduri comunitare

6.2.2. Desfăşurarea întâlnirilor de lucru trimestriale între reprezentanţii DLAF şi DNA

Trimestrial, începând cu luna octombrie 2006

DLAF

DNA

4 întâlniri de lucru derulate între reprezentanţii DLAF şi DNA

Elaborarea, în urma fiecărei reuniuni, a unui raport de evaluare a stadiului procedurilor judiciare declanşate în urma controalelor DLAF

6.2.3. Transmiterea de rapoarte trimestriale către OLAF referitoare la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA

Trimestrial, începând cu luna ianuarie 2007

DLAF

Transmiterea către OLAF a unui raport trimestrial referitor la stadiul procedurilor judiciare privind cazurile înaintate DNA

6.3. Eficientizarea activităţii de culegere şi analiză a datelor relevante pentru protecţia intereselor financiare comunitare

6.3.1. Crearea unui sistem informatic pentru stocarea de date cu privire la fraudele şi neregulile legate de utilizarea fondurilor comunitare

Octombrie 2006

DLAF

Sistem informatic devenit operaţional

ABREVIERI

AFIS- Sistemul Informatic Antifraudă

AMCSC - Autoritatea de Management pentru Sprijin Comunitar

ANAF - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

ANPCDEFP - Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale

ANV - Autoritatea Naţională a Vămilor

APDRP - Agenţia pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit

APIA - Agenţia de Plaţi şi Intervenţie pentru Agricultură

CCR - Curtea de Conturi a României

CE - Comisia Europeană

CNADNR - Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România

CNCFR - Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA

DLAF - Departamentul pentru Lupta Antifraudă

DNA - Direcţia Naţională Anticorupţie

GF - Garda Financiară

IGPR- Inspectoratul General a Poliţiei Române

INM - Institutul Naţional al Magistraturii

MAPDR - Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale

MFP - Ministerul Finanţelor Publice

MIE - Ministerul Integrării Europene

MJ - Ministerul Justiţiei

MMSSF - Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei

MTCT - Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului

OECD - Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică

OLAF - Oficiul European de Luptă Antifraudă

ONPCSB - Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor

OPCP - Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE

PIF - Protecţia Intereselor Financiare

SIGMA - Support for Improvement in Governance and Management

TVA - Taxă pe Valoare Adăugată

UE - Uniunea Europeană


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1211/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1211 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1211/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu