HOTARARE Nr.
12 din 26 octombrie 2009
referitoare la contestatia
privind respingerea înregistrarii candidaturii domnului Nicolae Toteanu la
alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 732 din 28 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
La data de 26 octombrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Nicolae Toteanu
împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 44/D din 25 octombrie 2009
privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru
Preşedintele României din anul 2009.
Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii
Constituţionale nr. 7.901 F/2009, la care a fost ataşată propunerea de
candidatură a domnului Nicolae Toteanu împreună cu decizia contestată, transmise
de Biroul Electoral Central cu Adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu
nr. J 5.961 din 26 octombrie 2009.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte
documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei, domnul Nicolae Toteanu
susţine că i s-a îngrădit nejustificat dreptul de a candida, sens în care
înţelege să-şi dovedească legitimitatea unui astfel de demers prin chemarea în
judecată a Preşedintelui României, a Maiestăţii Sale, Regele Mihai I, a Curţii
Europene a Drepturilor Omului, a Organizaţiei Naţiunilor Unite, precum şi a
altor autorităţi şi persoane fizice. Aceasta deoarece autorul contestaţiei
consideră că poate astfel să dovedească existenţa unui conflict de interese al
celorlalţi candidaţi admişi.
De asemenea, contestatorul consideră că în mod nelegal
i-a fost respinsă înregistrarea candidaturii, întrucât, pe de o parte, nu i-au
fost comunicate Decizia nr. 1/D din 6 octombrie 2009 privind documentele pe
care trebuie să le conţină propunerile de candidatură care vor fi depuse la
Biroul Electoral Central la alegerile pentru Preşedintele României din anul
2009 şi Decizia nr. 44/D din 25 octombrie 2009 privind respingerea
înregistrării candidaturii independente a domnului Nicolae Toteanu la alegerile
pentru Preşedintele României din anul 2009 şi, pe de altă parte, actele mai sus
menţionate nu au fost semnate de toţi membrii comisiei Biroului Electoral
Central.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei, arătând că în mod corect Biroul Electoral Central a
respins înregistrarea candidaturii domnului Nicolae Toteanu, întrucât aceasta
nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, propunerea sa de candidatură
nefiind însoţită de lista de susţinători.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile
reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar,
reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi celor ale art.
112 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională
este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării
candidaturii domnului Nicolae Toteanu pentru funcţia de Preşedinte al României.
Curtea constată că prin decizia contestată a Biroului
Electoral Central s-a reţinut că propunerea de candidatură a domnului Nicolae
Toteanu nu este însoţită de lista de susţinători.
Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr.
370/2004, „candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice,
precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de
cel puţin 200.000 de alegători", iar, în conformitate cu dispoziţiile
art. 9 alin. (1) şi alin. (2) lit. c) din acelaşi act normativ, propunerile de
candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi
primite numai dacă „sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă,
semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese,
de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu
calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum
şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de
alegători."
De asemenea, Curtea mai constată că absenţa comunicării
către contestator a deciziilor nr. 1/D din 6 octombrie 2009 şi nr. 44/D din 25
octombrie 2009 nu constituie o cauză de nelegalitate a acestora. Deciziile
menţionate au fost afişate pe pagina de internet a Biroului Electoral Central
pentru a fi aduse la cunoştinţa publică. In ceea ce priveşte Decizia nr. 1/D
din 6 octombrie 2009, Curtea constată că a fost dată pentru aplicarea unitară a
prevederilor Legii nr. 370/2004 şi nu poate constitui obiect al contestaţiei
formulate în temeiul art. 112 alin. (1) din aceeaşi lege.
Referitor la nesemnarea de către toţi membrii Biroului
Electoral Central a deciziei contestate, Curtea constată că o asemenea critică
este nefondată, deoarece actul a fost adoptat cu votul majorităţii membrilor
prezenţi, respectând exigenţele art. 75 alin. (5) din Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, precum şi pe cele ale art. 8
alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor electorale
constituite pentru alegerea Preşedintelui României şi a aparatului de lucru al
acestora, potrivit cărora „Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează
valabilitatea actului, dacă acesta a fost adoptat în condiţiile alin. (1) şi cu
respectarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1)".
Faţă de prevederile de lege citate şi situaţia mai sus
arătată, aşa cum rezultă din actele dosarului, Curtea Constituţională constată
că respingerea de către Biroul Electoral Central a înregistrării candidaturii
domnului Nicolae Toteanu la alegerile pentru Preşedintele României, este
legală, iar contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei privind
respingerea înregistrării candidaturii este nefondată.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea
nr. 47/1992, precum şi al art. 112 alin. (1) şi (2) din Legea nr.
370/2004,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge contestaţia formulată împotriva Deciziei
Biroului Electoral Central nr. 44/D din 25 octombrie 2009 privind respingerea
înregistrării candidaturii domnului Nicolae Toteanu la alegerile pentru
Preşedintele României din anul 2009.
Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului
Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru