HOTARARE Nr. 1178 din 2 noiembrie 1990
privind infiintarea Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 26 noiembrie 1990
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pe data de 1 decembrie 1990 se infiinteaza Banca Romana pentru Dezvoltare -
societate pe actiuni, prin preluarea activului si pasivului de la Banca de
Investitii, care se desfiinteaza.
Sediul central al bancii este in municipiul Bucuresti, str. Doamnei nr. 4.
Banca infiinteaza sucursale, filiale, agentii si reprezentante in tara si
strainatate.
Art. 2
Banca isi incepe activitatea cu un capital social subscris de stat de 5.000
milioane lei, impartit in 500.000 de actiuni nominative in valoare de 10.000
lei fiecare.
Capitalul varsat la data infiintarii este de 2.600 milioane lei.
Art. 3
Obiectul principal de activitate al bancii il constituie:
- efectuarea de servicii bancare pentru executarea proiectelor de
investitii economice si financiare ale statului, potrivit conventiei incheiate
cu Ministerul Finantelor, care se realizeaza integral sau partial din fonduri
de la buget si din imprumuturi in valuta de la bancile de dezvoltare si de la institutiile
financiare internationale;
- creditarea activitatii de productie, investitii, comerciale si de
prestari de servicii, desfasurata de regii autonome, societati comerciale,
societati mixte, unitati cooperatiste, organizatii obstesti, asociatii familiale,
de alte persoane juridice, precum si de persoane fizice.
Art. 4
Personalul care trece de la Banca de Investitii la Banca Romana pentru
Dezvoltare se considera transferat in interesul serviciului. Personalul trecut
in functii cu niveluri de salarizare mai mici are dreptul la salariul tarifar
avut, la sporuri si indemnizatii de conducere, dupa caz, timp de 3 luni dupa
data desfiintarii.
De aceleasi drepturi beneficiaza si personalul devenit disponibil, pana la
transferarea in interesul serviciului in alta unitate, dar nu mai mult de 3
luni.
Art. 5
Banca Romana pentru Dezvoltare - societate pe actiuni isi desfasoara
activitatea in conformitate cu statutul prevazut in anexa nr. 1.
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale
Adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul
imputernicitilor statului, in baza Regulamentului de organizare si functionare
prevazut in anexa nr. 2*).
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 6
Pe data prezentei hotarari se abroga orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
--------------
*) Anexa se comunica unitatilor interesate.
ANEXA 1
STATUTUL
de organizare si functionare al Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A.
CAP. 1
Denumirea, sediul, durata
Art. 1
Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. se constituie ca banca de dezvoltare
si comerciala - societate pe actiuni, organizata in conformitate cu legile in
vigoare in Romania, si functioneaza ca persoana juridica, potrivit prevederilor
prezentului statut.
In acest statut Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. este denumita banca.
Art. 2
Banca are sediul central in municipiul Bucuresti si isi desfasoara
activitatea prin sucursale, filiale, agentii si reprezentante, care pot fi
infiintate de Adunarea generala a actionarilor.
Infiintarea de sucursale, filiale si agentii in strainatate se face
potrivit legii.
Art. 3
Durata de activitate a bancii va fi de 99 de ani, incepand cu data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a documentelor de infiintare.
CAP. 2
Obiectul de activitate al bancii
Art. 4
Obiectul de activitate al bancii il constituie:
4.1. efectuarea de operatiuni si servicii bancare pentru proiectele de
investitii economice si financiare ale statului, ce se realizeaza, integral sau
partial, din fonduri de la buget si din imprumuturi in valuta de la bancile de
dezvoltare internationale, institutii financiare si de la alte banci;
4.2. atragerea de fonduri banesti, acordarea de credite in lei si in valuta
si efectuarea de servicii bancare pentru activitatea de investitii, de
productie, comerciala si de prestari de servicii, desfasurata de regii autonome,
societati comerciale, societati mixte, institutii de stat, unitati
cooperatiste, organizatii obstesti, asociatii familiale sau persoane fizice.
In acest scop, banca efectueaza, in conditiile prevazute de statut,
urmatoarele operatiuni, in numele sau propriu, in numele altora sau in
colaborare cu altii:
a) atrage fonduri banesti, in lei si in valuta, din tara si strainatate, in
depozite la vedere sau la termen;
b) pastreaza disponibilitatile banesti ale clientilor si efectueaza
operatiuni de incasari si plati, in lei si in valuta, in numerar sau fara
numerar, prin conturile deschise de clienti la aceasta banca;
c) contracteaza credite, in lei si in valuta, din tara si din strainatate;
d) acorda credite, in lei si in valuta, pe baza de garantii, pe termen
mediu, cu rambursare de pana la 5 ani si pe termen lung de pana la 25 ani, in
conditiile stabilite de lege, pentru realizarea de investitii de catre clientii
sai din tara si strainatate; de asemenea, acorda credite pe termen scurt, cu rambursarea
de pana la 12 luni, pentru aprovizionare, productie, desfacere, prestari de
servicii, suplinirea temporara a resurselor agentilor economici pentru
investitii, precum si pentru nevoi gospodaresti ale persoanelor fizice;
e) presteaza servicii bancare privind expertizarea tehnica, economica si
financiara a proiectelor, urmarirea utilizarii fondurilor potrivit destinatiei
aprobate si prevederilor din documentatii, analiza ofertelor depuse de
executanti, precum si alte servicii pentru investitiile statului care se
realizeaza din fonduri de la buget in baza mandatului primit;
f) efectueaza servicii bancare pentru dezvoltarea activitatilor agentilor
economici, acorda consultatii si asistenta pe probleme de gestiuni financiare
si de evaluare a patrimoniului, in baza conventiilor incheiate cu acestia;
g) efectueaza operatiuni de scontare a efectelor de comert si rescontare a
portofoliului, in lei si in valuta;
h) emite efecte de comert, in lei si in valuta, si accepta efecte de comert
emise asupra sa, avalizeaza si gireaza efecte de comert emise de terti, emite
cecuri bancare proprii sau in contul altor institutii de credit;
i) efectueaza operatiuni cu acreditive, incasouri, ordine de plata si alte
instrumente de plata;
j) emite, confirma si efectueaza operatiuni cu scrisori de garantie,
avaluri, cautiuni, in tara si strainatate;
k) efectueaza operatiuni de vanzare-cumparare si alte operatiuni cu titluri
emise de stat, precum si cu actiuni, obligatiuni si hartii de valoare, pe cont propriu
sau pentru terti, in tara si strainatate, potrivit legii;
l) efectueaza operatiuni de arbitrajare pe pietele internationale valutare
sub forma de atragere si constituire de depozite la termen si la vedere,
proprii si ale clientilor; banca poate compensa din beneficiile realizate din
aceste operatiuni eventualele diferente nefavorabile;
m) participa la consortii de garantii si la credite consortiale interne si
internationale;
n) cumpara si vinde valuta straina, aur si metale pretioase sub orice
forma; efectueaza operatiuni de schimb valutar;
o) efectueaza servicii de trezorerie si de depozitare pentru obiecte de
valoare, proprietate a unor persoane juridice sau fizice;
p) efectueaza operatiuni privind executarea de casa a bugetului, in limita
mandatului primit;
r) incheie aranjamente de corespondent cu banci si institutii financiare
straine si conventii privind activitati financiar-bancare si efectueaza alte
operatiuni legate de afacerile bancare si financiare, in tara si strainatate;
s) participa cu capital la institutii financiare si bancare si la alti
agenti economici din tara si strainatate;
t) participa, ca membra, in organisme financiar-bancare internationale sau
regionale, la operatiuni economice financiare si bancare in cadrul unor
acorduri, conventii si intelegeri incheiate de autoritatile romane pe plan
intern si international in scopul atragerii de imprumuturi in valuta; participa
la reuniuni internationale cu caracter financiar, bancar sau monetar;
u) cumpara imobile si alte bunuri imobiliare pentru uzul propriu sau al
personalului bancii si poate dobandi imobile prin executarea creantelor bancii,
care vor fi vandute la prima ocazie favorabila;
v) efectueaza orice alte activitati bancare si financiare permise de
reglementarile legale in vigoare.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale banca elaboreaza reglementari privind
creditarea, garantiile asiguratorii si recuperarea creantelor bancii,
incasarile si platile, operatiunile valutare, celelalte servicii bancare si
drepturile de control.
Art. 6
Banca primeste de la clientii sai bilanturile contabile si contul de profit
si pierderi, situatia angajamentelor de plata si orice alte informatii si date
referitoare la lichidarea, solvabilitatea si rentabilitatea acestora. De
asemenea, banca are dreptul sa verifice situatia economica si financiara a
clientului, de la acordarea creditului si pana la rambursarea integrala a
acestuia.
CAP. 3
Capital, fonduri si alte resurse financiare
Art. 7
Capitalul social subscris al bancii este de 5.000 milioane lei, impartit in
500.000 actiuni nominative in valoare nominala de 10.000 lei fiecare,
putindu-se emite si titluri cumulative de 10, 20, si 100 actiuni.
Capitalul social varsat este in suma de 2.600.000.000 lei.
Capitalul social nu va putea fi majorat si nu se vor putea emite noi
actiuni pana nu vor fi achitate cele initiale.
Art. 8
Actiunile sunt purtatoare de dividende din beneficiile bancii, care se
distribuie participantilor la capitalul social.
Fiecare actiune da dreptul la un vot. Exercitiul dreptului de vot este
suspendat pentru actionarii care nu sunt la curent cu actiunile ajunse la
scadenta.
Banca emite certificate inscrise in registrul actionarilor, prin care se
atesta detinerea actiunilor.
Art. 9
Toate actiunile confera detinatorilor drepturi si obligatii egale. Banca
recunoaste un singur proprietar pentru fiecare actiune. Actionarii raspund
numai in limita valorii fiecarei actiuni. Proprietatea unei actiuni inseamna
implicit acceptarea statutului bancii si a hotararilor Adunarii generale.
Art. 10
Dreptul de proprietate asupra actiunilor se transmite prin declaratia
facuta in registrul de actiuni al bancii, subscrisa de cedent si de cesionar sau
de mandatarii lor, si prin mentiunea facuta pe actiune.
Subscriitorii si cesionarii ulteriori sunt raspunzatori solidar de plata
integrala a actiunilor, timp de 3 ani, socotiti de la data cand s-a facut
mentiunea de transmitere in registrul societatii.
Art. 11
Actiunile sunt indivizibile. Cand o actiune nominativa devine proprietatea
mai multor persoane, societatea nu este obligata sa inscrie transmiterea atat
timp cat acele persoane nu vor desemna un reprezentant unic pentru exercitarea
drepturilor rezultand din actiune.
Atat timp cat o actiune este proprietatea indiviza a mai multor persoane,
acestea sunt raspunzatoare in mod solidar pentru efectuarea varsamintelor
datorate.
Art. 12
Banca nu va putea cumpara propriile sale actiuni, nici acorda imprumuturi
sau avansuri asupra lor, in afara de cazul in care Adunarea generala a
actionarilor hotaraste astfel, cu votul actionarilor care reprezinta doua
treimi din capitalul social.
Art. 13
Situatia actiunilor trebuie sa fie publicata o data cu bilantul anual si,
in mod deosebit, sa arate daca actiunile au fost integral platite si numarul
actiunilor pentru care s-a cerut, fara rezultat, efectuarea varsamintelor.
Art. 14
Majorarea capitalului social se poate face prin emiterea de noi actiuni in
conditiile legii, la perioada si in procentul stabilit de adunarea generala
extraordinara a actionarilor la propunerea Consiliului de administratie. Nu se
pot emite actiuni noi de o valoare mai mica decat valoarea nominala initiala.
Hotararea adunarii pentru marirea capitalului se va publica in Monitorul
Oficial, acordandu-se pentru exercitiul dreptului de preferinta un termen de
cel putin o luna, cu incepere din ziua publicarii.
Hotararea adunarii privind marirea capitalului are efect numai in masura in
care a fost adusa la indeplinire in termen de un an de la data sa.
Art. 15
Reducerea capitalului social va putea fi facuta numai dupa trecerea a doua
luni din ziua in care hotararea a fost publicata in Monitorul Oficial.
Orice creditor al bancii, anterior hotararii, va putea face opozitie la
instanta in termenul aratat la alin. 1.
Opozitia suspenda executarea hotararii pana la retragerea sau respingerea
ei printr-o sentinta definitiva a instantei.
Cand banca a emis obligatiuni, nu se va putea proceda la reducerea
capitalului prin restituiri facute actionarilor din sumele rambursate in contul
actiunilor, decat in proportie cu valoarea obligatiunilor rambursate.
Art. 16
Pentru desfasurarea activitatii sale banca constituie fondul de rezerva,
fondul de risc, fondul de dezvoltare si alte fonduri cu destinatie speciala,
potrivit legii.
Fondul de rezerva constituie garantie a angajamentelor bancii, putand fi
utilizat si pentru acoperirea unor eventuale pierderi rezultate din
operatiunile bancii.
Fondul de risc se utilizeaza la acoperirea creditelor in suferinta, cu
aprobarea Adunarii generale, la propunerea Consiliului de administratie.
Fondul de dezvoltare se constituie pe seama cotelor din veniturile brute
aprobate pentru fiecare exercitiu financiar. Acest fond este destinat
realizarii de investitii proprii, constituind si o garantie a angajamentelor
bancii.
Banca poate constitui si alte fonduri, pentru asigurarea unor actiuni in
care banca este interesata.
O parte din mijloacele financiare ale fondului de rezerva si ale fondurilor
cu destinatie speciala vor putea fi plasate in titluri de stat sau in alte
valori, potrivit hotararii Adunarii generale.
Art. 17
Banca utilizeaza, in completarea capitalului social si a fondurilor proprii
constituite, si alte resurse financiare, in lei si valuta, si anume: fondurile
primite de la bugetul statului pentru realizarea de investitii in sectorul
public; disponibilitatile existente in conturile clientilor; depozitele din
tara si din strainatate; creditele pe termen scurt, mediu si lung, contractate
din tara si strainatate; obligatiunile si alte titluri de credit emise de banca
in conditiile legii, in tara si strainatate, alte resurse financiare atrase de
banca.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 18
Adunarea generala reprezinta totalitatea actionarilor bancii.
Fiecare actionar are dreptul sa participe la Adunarea generala, personal
sau prin alti actionari, pe baza de procura scrisa sau sub semnatura
certificata, fara a se putea delega in acest scop un membru al Consiliului de
administratie.
Normele de reprezentare a actionarilor in Adunarea generala vor fi
stabilite de Consiliul de administratie.
Actionarii care doresc sa participe la Adunarea generala trebuie sa faca
dovada calitatii lor cu propriile actiuni sau certificatul de atestare a
proprietatii actiunilor.
Art. 19
Adunarile generale sunt ordinare si extraordinare. Ele se vor tine la
sediul bancii si in localul ce se va indica in convocare.
Art. 20
Adunarea generala ordinara se intruneste cel putin o data pe an, in cel
mult trei luni de la incheierea exercitiului financiar, dar inainte de data
depunerii bilantului anual la institutiile imputernicite.
In afara de dezbaterea altor probleme inscrise la ordinea de zi, Adunarea
generala este obligata:
a) sa analizeze si sa aprobe bilantul, contul de profit si pierderi,
destinatia si repartizarea beneficiului, dividendele ce se distribuie actionarilor
si recompensele ce se acorda functionarilor, precum descarcarea din gestiune,
pe baza raportului Consiliului de administratie asupra activitatii bancii si a
raportului Comisiei de cenzori;
b) sa aprobe programul de activitate pentru anul financiar urmator;
c) sa aleaga Consiliul de administratie si cenzorii si sa numeasca in
conditiile legii, presedintele, 3 vicepresedinti si presedintele Comisiei de
cenzori;
d) sa aprobe remunerarea presedintelui, vicepresedintilor si cenzorilor si sa
fixeze indemnizatia membrilor Consiliului de administratie, precum si salariile
personalului;
e) sa aprobe plasarea unei parti din mijloacele financiare ale fondului de
rezerva si ale fondurilor cu destinatie speciala in titluri ale statului si
alte valori;
f) sa aprobe infiintarea, desfiintarea sau mutarea de sucursale, filiale,
agentii sau reprezentante ale bancii.
Art. 21
Pentru validarea deliberarilor adunarii generale ordinare este necesara
prezenta actionarilor care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul
social, iar hotararile sa fie luate de actionarii ce detin majoritatea absoluta
din capitalul social reprezentat in adunare.
Daca adunarea nu poate lucra din cauza neindeplinirii conditiilor de la
alin. 1, adunarea ce se va intruni, dupa o a doua convocare, poate sa
delibereze asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintai adunari,
oricare ar fi partea de capital reprezentata de asociatii prezenti, cu
majoritate.
Art. 22
Adunarea extraordinara se intruneste ori de cate ori este nevoie de a se
lua o hotarare pentru:
a) prelungirea duratei de functionare a bancii;
b) marirea capitalului;
c) mutarea sediului;
d) fuzionarea sau afilierea la alte organisme bancare;
e) reducerea capitalului social sau reintregirea sa prin emisiune de noi
actiuni;
f) dizolvarea anticipata a bancii;
g) emisiunea de obligatiuni;
h) oricare alta modificare a statutului sau oricare alta hotarare pentru
care este ceruta aprobarea adunarii extraordinare.
Art. 23
Pentru tinerea valabila a adunarii generale extraordinare, va trebui:
- la prima convocare prezenta actionarilor reprezentand trei patrimi din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
- la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin 1/3 din capitalul social.
Art. 24
Adunarile generale vor fi convocate de Consiliul de administratie, ori de
cate ori va fi nevoie.
Termenul de intrunire, in nici un caz, nu poate fi mai mic de 15 zile de la
publicarea convocarii.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul dintre ziarele
raspandite din localitatea in care se afla sediul bancii.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor
adunarii.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Art. 25
Consiliul de administratie, este obligat sa convoace de indata adunarea
generala, la cererea actionarilor reprezentand a zecea parte din capitalul
social si daca cererea cuprinde probleme ce intra in competenta adunarii.
Adunarea va avea loc in termen de o luna de la cerere.
Daca Consiliul de administratie nu convoaca adunarea, instanta
judecatoreasca din raza teritoriala unde isi are sediul banca cu audierea
partilor, va putea ordona convocarea, desemnand dintre actionari persoana care
o va prezida.
Art. 26
Actionarii exercita dreptul lor de vot in adunarea generala, proportional
cu numarul actiunilor ce poseda, cu exceptia prevazuta in art. 8 alin. 2
Art. 27
Actionarii, reprezentand intreg capitalul social, vor putea, daca nici unul
dintre ei nu se opune, sa tina o adunare generala si sa ia orice hotarare de competenta
adunarii, fara observarea formalitatilor cerute pentru convocarea ei.
Art. 28
Actionarii nu vor putea fi reprezentati in adunarile generale decat prin
alti actionari, in baza unei procuri speciale.
Membrii Consiliului de administratie si functionarii bancii nu pot
reprezenta pe actionari, sub sanctiunea nulitatii hotararii daca, fara votul
acestora, nu s-ar fi obtinut majoritatea ceruta.
Art. 29
Membrii Consiliului de administratie nu pot vota, in baza actiunilor ce
poseda, nici personal, nici prin mandatar, descarcarea gestiunii lor sau o
problema in care persoana sau atributiile lor ar fi in discutie.
Ei pot vota insa bilantul si contul de profit si pierderi, daca, fiind
posesorii a cel putin jumatate din capitalul social, nu se poate forma
majoritatea legala fara votul lor.
Art. 30
Actionarul, care, intr-o anumita operatiune, are fie personal, fie ca
mandatar al unei alte persoane, un interes contrar aceluia al bancii, va trebui
sa se abtina de la deliberarile privind acea operatiune.
Actionarul care contravine acestei dispozitii este raspunzator de daunele
produse bancii, daca, fara votul sau, nu s-ar fi obtinut majoritatea ceruta.
Art. 31
Dreptul de vot nu poate fi cedat. Orice conventie privind exercitarea
intr-un anumit fel a dreptului de vot este nula.
Art. 32
In ziua si la ora aratate in convocare, sedinta adunarii se va deschide de
catre presedintele Consiliului de administratie sau de catre acela care ii tine
locul.
Presedintele va desemna, dintre actionari, doi sau mai multi secretari,
care vor verifica lista de prezenta a actionarilor aratand capitalul pe care-l
prezinta fiecare, procesul-verbal intocmit de cenzori pentru constatarea
numarului actiunilor depuse si indeplinirea tuturor formalitatilor cerute de
lege si de prezentul statut pentru tinerea adunarii, dupa care se va trece la
ordinea de zi.
Art. 33
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis. Votul secret este
obligatoriu pentru alegerea membrilor Consiliului de administratie si a
cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea hotararilor referitoare la
raspunderea membrilor Consiliului de administratie.
Art. 34
Un proces-verbal, semnat de presedinte si secretar, va constata
indeplinirea formalitatilor de convocare, data si locul adunarii, actionarii
prezenti, numarul actiunilor, dezbaterile in rezumat, hotararile luate, iar la
cererea actionarilor, declaratiile facute de ei in sedinta.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si
listele de prezenta a actionarilor.
Procesul-verbal va fi trecut in registrul adunarilor generale.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii vor fi depuse in termen
de 15 zile la registrul comertului, pentru a fi mentionate in extras in
registru si publicate in Monitorul Oficial.
Ele nu vor putea fi executate mai inainte de aducerea la indeplinire a
acestor formalitati.
Art. 35
Hotararile luate de adunarile generale, in limitele legii sau statutului,
sunt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau
au votat contra.
Hotararile adunarii generale contrare statutului sau legii pot fi atacate
in justitie, in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial,
de oricare dintre actionarii care nu au luat parte la adunarea generala sau au
votat contra si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal al sedintei.
Daca hotararea este atacata de toti membrii Consiliului de administratie,
banca va fi reprezentata in justitie de persoana desemnata de presedintele
instantei dintre actionarii ei, care va indeplini mandatul cu care a fost
insarcinata, pana ce adunarea generala, convocata in acest scop, va alege alta
persoana.
Cererea de anulare a hotararii adunarii generale se va introduce la
instanta din raza teritoriala unde banca isi are sediul, actionarul fiind
obligat sa depuna la grefa cel putin o actiune.
Daca au fost introduse mai multe actiuni de anulare, ele pot fi conexate.
Cererea se va judeca in camera de consiliu.
Hotararea definitiva de anulare va fi mentionata in registrul comertului si
publicata in Monitorul Oficial.
De la data publicarii ea este opozabila tuturor actionarilor.
Art. 36
O data cu intentarea actiunii de anulare, reclamantul poate cere
presedintelui instantei suspendarea executarii hotararii atacate.
Presedintele, incuviintind suspendarea, poate obliga pe reclamant la o
cautiune.
Impotriva ordonantei de suspendare, se face recurs, in termen de 5 zile de
la pronuntare.
CAP. 5
Administratia bancii
Art. 37
Administrarea si conducerea bancii sunt incredintate Consiliului de
administratie (administratori), compus din cel mult 21 de membri, alesi de
catre Adunarea generala. Din Consiliul de administratie fac parte presedintele
si vicepresedintii, reprezentanti ai actionarilor, precum si specialisti din
aparatul bancii si din alte unitati.
Art. 38
Membrii Consiliului de administratie sunt alesi pentru o perioada de 4 ani,
dupa care pot fi realesi.
La preluarea functiei, fiecare administrator va trebui sa depuna o garantie
care nu poate fi mai mica decat dublul salariului lunar. Garantia se va depune
inainte de inceperea activitatii.
Daca garantia nu va fi depusa, administratorul este considerat demisionat.
Garantia ramane in casieria bancii si nu va putea fi restituita
administratorului decat dupa ce Adunarea generala a aprobat bilantul ultimului
exercitiu, in care administratorul a functionat si i-a dat descarcare.
Art. 39
Semnaturile administratorilor vor fi depuse la registrul comertului, odata
cu prezentarea certificatului eliberat de cenzori, din care rezulta depunerea
garantiei.
Art. 40
Pentru valabilitatea deciziilor Consiliului de administratie, este necesara
prezenta personala a cel putin jumatate din numarul administratorilor.
Deciziile se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Art. 41
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) examineaza si certifica bilantul contabil, contul de profit si pierderi
si propunerile privind destinatia si repartizarea beneficiului, care se
prezinta Adunarii generale;
b) aproba veniturile si cheltuielile, investitiile proprii, reparatiile
capitale si actele de dispozitie cu privire la bunurile si mijloacele bancii;
c) aproba strategia bancii cu privire la credite, atragerea de resurse,
utilizarea acestora, nivelul dobanzilor, comisioanelor, taxelor, marjelor si
altor speze bancare;
d) aproba facilitati de credite clientilor si imprumuturile care, cumulat,
depasesc pe un singur client peste 10% din valoarea capitalului social varsat
plus rezervele, dar nu mai mult de nivelul autorizat de Banca Nationala a
Romaniei;
e) propune Adunarii generale modificarea statutului, majorarea sau
micsorarea capitalului social si constituirea de rezerve, plasarea unei parti
din mijloacele financiare ale fondului de rezerva si ale fondurilor cu
destinatie speciala in titluri ale statului si alte valori, precum si masuri
pentru incasarea capitalului social;
f) propune Adunarii generale emiterea de actiuni, obligatiuni si alte
titluri de credite si modul de distribuire a acestora;
g) aproba schema de organizare, regulamentul de ordine interioara,
functiile, atributiile si competentele personalului, nivelul si regimul de
salarizare in functie de studii si munca efectiv prestata cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazuta de lege, primele si alte forme de
remunerare a personalului;
h) numeste directorii si adjunctii acestora din centrala bancii si
directorii sucursalelor, filialelor, agentiilor si reprezentantelor;
i) aproba normele si instructiunile privind operatiunile bancii;
j) are orice alte atributii, cu exceptia celor din competenta expresa a
Adunarii generale.
Art. 42
Administratorii sunt raspunzatori de indeplinirea tuturor obligatiilor ce
le revin, potrivit dispozitiilor relative la mandat si de cele prevazute de
lege.
Administratorii bancii sunt solidar raspunzatori cu predecesorii imediati
ai lor, daca, avand cunostinta de neregularitatile savarsite de acestia, nu le
denunta cenzorilor.
Raspunderea pentru actele savarsite de administratori sau pentru omisiuni
nu se intinde si la cei care au facut sa se constate, in registrul deciziilor
Consiliului de administratie, impotrivirea lor si au incunostintat despre
aceasta in scris pe cenzori.
Pentru deciziile luate in sedintele in care administratorul nu a
participat, el ramane raspunzator, daca in termen de o luna de cand a luat
cunostinta de acestea nu a facut impotrivire in formele aratate in alineatele
precedente.
Art. 43
Administratorul, care are intr-o anumita operatiune, direct sau indirect,
interese contrarii intereselor bancii, trebuie sa instiinteze despre acestea pe
ceilalti administratori si pe cenzori si sa nu ia parte la nici o deliberare
privitoare la aceasta operatiune.
Aceeasi obligatie o are administratorul, in cazul in care, intr-o anumita
operatiune stie ca sunt interesate sotia, rudele sau afinii sai pana la gradul
al patrulea inclusiv.
Administratorul, care nu a respectat prevederile alin. 1, va raspunde de
daunele ce au rezultat pentru societate.
Art. 44
Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori este necesar.
El trebuie sa se intruneasca cel putin o data pe luna la sediul bancii.
Convocarile pentru intrunirile Consiliului de administratie vor cuprinde
locul unde se va tine sedinta si proiectul ordinii de zi, neputandu-se lua nici
o decizie asupra problemelor neprevazute, decat in caz de urgenta si cu
conditia ratificarii in sedinta urmatoare de catre membrii absenti.
La sedintele Consiliului de administratie vor fi convocati si cenzorii.
La fiecare sedinta se va intocmi un proces-verbal, care va cuprinde ordinea
deliberarilor, deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile
separate.
Art. 45
Directorii executivi nu vor putea fi membri in Consiliul de administratie
al bancii.
Art. 46
Consiliul de administratie deleaga o parte din atributiile sale pentru
conducerea operativa a bancii unui Comitet de directie compus din 9 membri din
randurile sale si anume: presedintele Consiliului de administratie,
vicepresedintii Consiliului de administratie si alti membri.
Comitetul de directie este condus de presedintele Consiliului de
administratie care are si calitatea de director general.
Consiliul de administratie stabileste cu ocazia numirii Comitetului de
directie imputernicirile, responsabilitatile si remuneratia membrilor acestuia.
Decizia Consiliului de administratie privind suma necesara remunerarii
membrilor Comitetului de directie va trebui sa fie ratificata de Adunarea
generala.
Art. 47
Comitetul de directie se intruneste cel putin o data pe saptamana.
Deciziile Comitetului de directie sa iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte la fiecare sedinta a
Consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In Comitetul de directie, votul nu poate fi dat prin delegatie.
Art. 48
Activitatea de conducere curenta a bancii este asigurata de presedinte sau
de inlocuitorul sau de drept.
Art. 49
Presedintele angajeaza banca conform responsabilitatilor si
imputernicirilor stabilite de Consiliul de administratie.
Atributiile si competentele vicepresedintilor se stabilesc de Consiliul de
administratie la propunerea presedintelui.
Angajarea bancii in legatura cu operatiunile patrimoniale se face cu doua
semnaturi potrivit competentelor ce se stabilesc de Consiliul de administratie.
Angajarea bancii printr-o singura semnatura este nula.
Art. 50
Nu vor putea fi administratori, directori sau reprezentanti ai societatii
persoanele care potrivit legii sunt incapabile sau au fost condamnate pentru
gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune, delapidare,
marturie mincinoasa, dare sau luare de mita precum si pentru alte infractiuni
pedepsite potrivit legii societatilor comerciale, iar daca au fost alese sunt
decazute din drepturi.
Art. 51
Banca nu are dreptul sa acorde credite sau alte facilitati membrilor
Consiliului de administratie, cenzorilor, precum si directorilor si
directorilor adjuncti din centrala si unitatile bancii ori sa garanteze orice
imprumut pe care acestia il contracteaza cu altii.
CAP. 6
Comisia de cenzori
Art. 52
Adunarea generala alege o comisie de cenzori formata din 5 cenzori si tot
atatia supleanti, din care cel putin unul trebuie sa fie contabil autorizat sau
expert contabil, recomandat de Ministerul Finantelor.
Alegerea Comisiei de cenzori se face pe o durata de 3 ani, dupa care pot fi
realesi. La numirea lor, cenzorii vor depune o garantie, potrivit legii.
Art. 53
Cenzorii trebuie sa fie actionari ai bancii, cu exceptia expertului
contabil. Nu pot fi cenzori rudele sau afinii pana la al patrulea grad inclusiv
sau sotii membrilor Consiliului de administratie, persoanele care primesc sub
orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzori, un salariu sau o
remuneratie de la administratori sau de la banca, precum si alte persoane
incompatibile cu aceasta functie, prevazute de lege.
Art. 54
Comisia de cenzori indeplineste atributiile prevazute de lege si ia
hotarari cu o majoritate de 2/3 din numarul lor.
Membrii Comisiei de cenzori sunt raspunzatori de eventualele prejudicii
aduse bancii prin activitatea lor.
Art. 55
Cenzorii sunt retribuiti cu o indemnizatie fixa stabilita de Adunarea
generala.
Art. 56
Cenzorii sunt obligati sa supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca
bilantul si contul de profit si pierderi sunt legal intocmite si in concordanta
cu registrele, daca acestea din urma sunt regulat tinute si daca evaluarea
patrimoniului s-a facut conform regulilor stabilite pentru intocmirea
bilantului.
Despre toate acestea, precum si asupra propunerilor pe care le vor crede
necesare asupra bilantului si repartitiei beneficiilor, cenzorii vor face
Adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul de profit si
pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii casei si sa verifice
existenta titlurilor sau valorilor ce sunt proprietatea bancii sau au fost
primite in gaj, cautiune ori depozit;
b) sa convoace adunarea ordinara sau extraordinara, cand n-au fost
convocate de administratori;
c) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare, putand face sa se
insereze in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) sa constate regulata depunere a garantiei din partea administratorilor;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului sa fie indeplinite de
administratori si lichidatori.
Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregularitatile in
administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare, pe care le
constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta Adunarii
generale.
Art. 57
Cenzorii au dreptul sa obtina in fiecare luna de la administratori o
situatie despre mersul operatiunilor.
Cenzorii iau parte la adunarile administratorilor, fara drept de vot.
Este interzis cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau
persoanelor straine, datele referitoare la operatiunile sociale, constatate cu
ocazia exercitarii mandatului lor.
Art. 58
Pentru indeplinirea obligatiei prevazute de art. 56 alin. 2, cenzorii vor
delibera impreuna; ei insa vor putea face, in caz de neintelegere, rapoarte
separate, care vor trebui sa fie prezentate Adunarii generale.
Pentru celelalte obligatii impuse de lege, cenzorii vor putea lucra
separat.
Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum si
constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Art. 59
Intinderea si efectele raspunderii cenzorilor sunt determinate de regulile
mandatului.
Revocarea lor se va putea face insa numai de Adunarea generala, cu votul
cerut la adunarile extraordinare.
CAP. 7
Bilantul, contul de profit si pierderi si distribuirea beneficiilor
Art. 60
Anul financiar al bancii incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie.
Art. 61
Comitetul de directie asigura intocmirea in termenul prevazut de lege a
bilantului si a contului de profit si pierderi, pe care le prezinta, cu cel
putin o luna inainte de data stabilita pentru sedinta Adunarii generale,
Comisiei de cenzori, iar dupa insusirea de catre aceasta, Consiliului de
administratie.
Art. 62
Bilantul, impreuna cu raportul Comisiei de cenzori, insusite de Consiliul
de administratie vor ramane depuse in copie la sediul central si la cel al
sucursalelor, in cele 15 zile care preced intrunirea Adunarii generale, pentru
a fi cercetate de actionari.
Consiliul de administratie, in termen de 15 zile de la data tinerii
Adunarii generale, depune la organele in drept copii de pe bilant si contul de
profit si pierderi.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial.
Art. 63
Din beneficiile brute se va retine in fiecare an in vederea formarii
fondului de rezerva, o parte care va fi hotarata de Adunarea generala, dar nu
mai mica de 10% pana ce fondul de rezerva va fi dublul capitalului social.
De asemenea, din beneficiul brut se va constitui fondul de dezvoltare al
bancii in limitele stabilite de Adunarea generala.
Art. 64
Beneficiile nete ramase dupa constituirea fondului de risc si a altor
fonduri, vor fi distribuite, pe baza aprobarii Adunarii generale, sub forma de:
a) dividende ce se acorda actionarilor bancii;
b) tantieme pentru membrii Consiliului de administratie;
c) gratificatii care se acorda personalului bancii, stabilite pe fiecare
salariat de Consiliul de administratie;
a) alte destinatii stabilite de Adunarea generala.
Art. 65
In afara de evidentele prevazute de lege, banca tine registrele stabilite
prin Legea societatilor comerciale.
CAP. 8
Despre dizolvare
Art. 66
Au ca efect dizolvarea bancii si dau dreptul fiecarui actionar sa ceara
lichidarea acesteia:
a) trecerea timpului stabilit pentru durata de functionare a bancii;
b) imposibilitatea realizarii obiectului activitatii;
c) hotararea Adunarii generale;
d) falimentul;
e) reducerea capitalului social cu o treime, daca Adunarea generala nu
hotaraste altfel;
f) reducerea numarului de actionari sub cinci.
Art. 67
Banca fiind dizolvata, administratorii vor trebui sa inceapa procedura de
lichidare, daca legea, Adunarea generala sau autoritatea judecatoreasca, care a
pronuntat dizolvarea, nu hotarasc altfel.
Din momentul dizolvarii, administratorii nu mai pot intreprinde noi
operatiuni prin care sa angajeze banca; in caz contrar, ei sunt personal si
solidar raspunzatori pentru operatiunile ce le intreprind.
Interdictia prevazuta la alin. 2 se aplica din ziua expirarii termenului
fixat pentru durata bancii, ori de la data la care dizolvarea a fost hotarata
de Adunarea generala sau declarata prin sentinta judecatoreasca.
Art. 68
Dizolvarea bancii inainte de expirarea termenului fixat pentru durata sa
are efect fata de terti, numai dupa trecerea unui termen de o luna de la
publicarea in Monitorul Oficial.
Tertii pot face opozitie impotriva dizolvarii bancii, in termenul prevazut
la alin. 1; opozitia suspenda executarea hotararii de dizolvare pana la
retragerea sau respingerea ei printr-o sentinta definitiva a instantei.
CAP. 9
Despre lichidare
Art. 69
Numirea lichidatorilor se face de Adunarea generala, care hotaraste
lichidarea.
Adunarea generala hotaraste cu majoritatea prevazuta pentru modificarea
statutului.
Daca majoritatea nu a fost obtinuta, numirea se face de instanta, la
cererea oricaruia dintre administratori sau actionari, cu citarea societatii si
a celor care au cerut-o. Impotriva acestei sentinte se poate declara recurs in
termen de 15 zile de la pronuntare.
Art. 70
Actul de numire a lichidatorilor sau sentinta care ii tine locul si orice
act ulterior, care ar aduce schimbari in persoana acestora, trebuie depuse, prin
grija lichidatorilor, la registrul comertului, pentru a fi inscrise de indata
si publicate in Monitorul Oficial.
Numai dupa indeplinirea formalitatilor de la alin. 1 lichidatorii vor
depune semnatura lor in registrul comertului si vor intra in functie.
In urma efectuarii publicarii prevazute la alin. 1 nici o actiune nu se
poate exercita pentru banca sau contra acesteia decat in numele lichidatorilor
sau contra lor.
Toate actele emanand de la banca trebuie sa arate ca aceasta este in
lichidare.
Art. 71
Pana la intrarea in functie a lichidatorilor, administratorii continua
mandatul lor, fiind obligati sa dea curs operatiunilor bancare urgente, daca
legea, Adunarea generala sau autoritatea judecatoreasca care a pronuntat
lichidarea nu hotaraste altfel.
Art. 72
Lichidatorii au aceeasi raspundere ca si administratorii.
Ei sunt datori indata dupa intrarea in functie ca, impreuna cu
administratorii bancii, sa faca un inventar si sa incheie un bilant care sa
constate situatia exacta a activului si pasivului social si sa le semneze.
Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze patrimoniul bancii,
registrele ce li s-au incredintat de administratori si actele bancii. De
asemenea, ei vor tine un registru cu toate operatiunile lichidarii, in ordinea
datei lor.
Lichidatorii isi indeplinesc mandatul lor sub controlul cenzorilor.
Art. 73
In afara de puterile conferite de Adunarea generala, cu aceeasi majoritate
ceruta pentru numirea lor, lichidatorii vor putea:
a) sa stea in judecata si sa fie actionati in interesul lichidarii;
b) sa execute si sa termine operatiunile referitoare la lichidare;
c) sa vinda, prin licitatie publica, imobilele si orice avere mobiliara a
bancii; vanzarea bunurilor nu se va putea face in bloc;
d) sa faca tranzactii;
e) sa lichideze si sa incaseze creantele bancii, chiar in caz de faliment
al debitorului, dand chitanta:
f) sa contracteze obligatii cambiale, sa faca imprumuturi neipotecare si sa
indeplineasca orice alte acte necesare.
Ei nu pot insa, in lipsa de dispozitii speciale in actul lor de numire, sa
constituie ipoteci asupra bunurilor bancii, daca nu vor fi autorizati de
instanta, cu avizul cenzorilor.
Lichidatorii care intreprind noi operatiuni ce nu sunt necesare scopului
lichidarii sunt raspunzatori personal si solidar de executarea lor.
Art. 74
Administratorii vor prezenta lichidatorilor o dare de seama asupra
gestiunii pentru timpul trecut de la ultimul bilant aprobat si pana la
inceperea lichidarii.
Lichidatorii au dreptul sa aprobe darea de seama si sa faca sau sa sustina
eventualele contestatii cu privire la aceasta.
Art. 75
Cand unul sau mai multi administratori sunt numiti lichidatori, darea de
seama asupra gestiunii administratorilor se va depune la registrul comertului
si se va publica in Monitorul Oficial, impreuna cu bilantul final de lichidare.
Cand gestiunea trece peste durata unui exercitiu financiar, darea de seama
trebuie anexata la primul bilant pe care lichidatorii il prezinta Adunarii
generale.
Orice actionar poate, in termen de 15 zile de la publicare, sa faca
opozitie la instanta.
Toate opozitiile facute vor fi conexate, pentru a fi solutionate printr-o
singura sentinta.
Orice actionar are dreptul sa intervina in instanta, iar hotararea va fi
opozabila si actionarilor neintervenienti.
Art. 76
Daca lichidarea se prelungeste peste durata exercitiului financiar,
lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca bilantul anual, conformandu-se
dispozitiilor legii.
Art. 77
Dupa terminarea lichidarii, lichidatorii intocmesc bilantul final, aratand
partea ce se cuvine fiecarei actiuni din repartitia activului societatii.
Bilantul semnat de lichidatori si insotit de raportul cenzorilor se va
depune, pentru a fi mentionat, la registrul comertului si se va publica in
Monitorul Oficial.
Orice actionar va putea face opozitie conform art. 75.
Art. 78
Daca termenul prevazut la art. 75 alin. 3 a expirat fara sa se faca vreo
opozitie, bilantul se considera aprobat de toti actionarii, iar lichidatorii
sunt liberati, sub rezerva repartizarii activului bancii.
Independent de expirarea termenului, chitanta de primire a celei din urma
repartitii a activului tine loc de aprobare a contului si a repartitiei facute
fiecarui actionar.
Art. 79
Procedura de plata a creditorilor, de repartizare a activului si de radiere
din registrul comercial este cea reglementata de Legea privind societatile
comerciale.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 80
Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti, neinregistrari
sau inregistrari eronate in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la
limita sumei eronat eliberate, neinregistrate sau eronat inregistrate, precum
si de plata penalitatilor ce se varsa la bugetul de stat, suportate de client,
in cazurile prevazute de lege, daca nu se dovedeste ca erorile s-au produs din
culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza daca nu este sesizata, prin reclamatie, pana
la expirarea termenului stabilit si comunicat in scris, potrivit legii,
titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitatilor neinregistrarea sau
inregistrarea eronata a operatiunilor in conturi, reflectata in extrasul de
cont sau in alte documente bancare.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de lege.
Art. 81
Membrii Consiliului de administratie, ai Comitetului de directie si
directorii sucursalelor, filialelor si agentiilor sunt raspunzatori pentru
toate prejudiciile cauzate din culpa lor.
Art. 82
Banca si salariatii sai sunt obligati sa pastreze secretul conturilor
deschise clientilor sai, precum si secretul tuturor operatiunilor efectuate.
Relatii asupra operatiunilor si conturilor se dau numai titularilor de
conturi, organelor judecatoresti si de urmarire penala, potrivit conditiilor
stabilite de lege.
Art. 83
In perioada cat statul este actionar unic, atributiile legale ale Adunarii
generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul imputernicitilor statului
pana la constituirea adunarii generale a actionarilor.