HOTARARE Nr. 1128 din 29 septembrie 2005
privind aprobarea Memorandumului de intelegere dintre Secretariatul General al
Guvernului, Agentia Nationala pentru Romi si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, referitor la cofinantarea si administrarea Programului
"Activitati de implementare si monitorizare a Strategiei pentru
imbunatatirea situatiei romilor <<Parteneriat pentru sprijinul romilor -
2005>>", semnat la Bucuresti la 21 septembrie 2005
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 878 din 30 septembrie 2005
Avand in vedere prevederile art. III pct. 3 din Acordul dintre Guvernul
Romaniei si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 113/1991, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 20
din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Memorandumul de intelegere dintre Secretariatul General al
Guvernului, Agentia Nationala pentru Romi si Programul Natiunilor Unite pentru
Dezvoltare, referitor la cofinantarea si administrarea Programului
"Activitati de implementare si monitorizare a Strategiei pentru
imbunatatirea situatiei romilor <<Parteneriat pentru sprijinul romilor -
2005>>", semnat la Bucuresti la 21 septembrie 2005.
Art. 2
Contributia Secretariatului General al Guvernului la Programul
"Activitati de implementare si monitorizare a Strategiei pentru
imbunatatirea situatiei romilor <<Parteneriat pentru sprijinul romilor -
2005>>" se asigura din creditele bugetare aprobate Secretariatului
General al Guvernului din bugetul de stat pe anul 2005 la capitolul 5901, titlul
"Transferuri", articolul 38 alineatul 4094.
Art. 3
Suma de 1.810.000 lei (RON) se utilizeaza pentru finantarea activitatilor
de implementare si monitorizare a Strategiei pentru imbunatatirea situatiei
romilor.
Art. 4
Secretariatul General al Guvernului si Agentia Nationala pentru Romi sunt
mandatate ca, in functie de necesitati si de comun acord cu Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, sa modifice unele dintre termenele de
realizare a Programului "Activitati de implementare si monitorizare a
Strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor <<Parteneriat pentru
sprijinul romilor - 2005>>".
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Valentin Naumescu,
secretar de stat
Memorandum de Intelegere*)
intre Secretariatul General al Guvernului, Agentia Nationala pentru Romi si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare referitor la cofinantarea si
administrarea Programului "Activitati de implementare si monitorizare a
Strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor <<Parteneriat pentru
sprijinul
romilor - 2005>>"
*) Memorandumul de intelegere este reprodus in facsimil.
In conformitate cu:
1. Hotararea Guvernului nr. 1703/2004 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale pentru Romi, cu modificarile ulterioare;
2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii
publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 194/2004, cu modificarile
ulterioare;
3. Hotararea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre
Guvernul Romaniei si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare;
4. Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Avand in vedere faptul ca:
(1) prin prezentul memorandum de intelegere incheiat astazi 21 septembrie
2005 Secretariatul General al Guvernului (SGG) si Agentia Nationala pentru Romi
(ANR) isi manifesta acordul de a participa impreuna cu Programul Natiunilor
Unite pentru Dezvoltare (PNUD) la cofinantarea si administrarea programului
"Activitati de implementare si monitorizare a strategiei pentru
imbunatatirea situatiei romilor - Programul guvernamental "Parteneriat
pentru sprijinul romilor - 2005"
(2) PNUD are pregatirea necesara si este de acord sa administreze fondurile
necesare implementarii programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - Programul
guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005"
(3) Guvernul Romaniei, prin SGG si ANR, este de acord cu alocarea unei cote
parti din fondurile de la bugetul de stat, necesare implementarii programului "Activitati
de implementare si monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei
romilor - Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor -
2005".
Partile semnatare:
(1) Secretariatul General al Guvernului, prin Unitatea de Implementare a
Programului PHARE nr. RO/2002/000-586.01.02 "Sprijin pentru Strategia
nationala de imbunatatire a situatiei romilor", denumit in continuare SGG,
cu sediul in Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sector 1, cod fiscal 4283422,
cont nr. RO47TREZ70023590138 deschis la Activitatea de Trezorerie si
Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, reprezentat legal prin domnul
Mihai Alexandru Voicu - ministru delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului, doamna Doina Petrache, director al Directiei Economice;
(2) Agentia Nationala pentru Romi, denumita in continuare ANR, cu sediul in
Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sector 1, punct de lucru in strada Viitorului
nr. 14, sector 2, cod fiscal 16998986, cont nr. RO 23TREZ70123510120XXXXX,
deschis la Directia de Trezorerie sector 1, Bucuresti, reprezentata legal prin
doamna presedinte Manea Ionescu;
(3) Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare - Romania, denumit in
continuare PNUD, cu sediul in Bucuresti, Bd. Primaverii nr. 48 A, sector 1,
cont nr. RO02BRDE450SV03466804500 ROL, deschis la BRD-GSG Bucuresti,
reprezentat legal prin dna Soknan Han Jung, Reprezentant Rezident,
Au convenit incheierea prezentului memorandum de intelegere in urmatoarele
conditii:
Art. 1
Obiectul
1.1. Obiectul prezentului memorandum de intelegere il reprezinta
cofinantarea si administrarea de catre partile semnatare, respectiv SGG, ANR si
PNUD a programului "Activitati de implementare si monitorizare a
strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - Programul guvernamental
"Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005" denumit in continuare
"Programul".
Art. 2
Durata
2.1. Prezentul memorandum de intelegere este valabil de la data intrarii in
vigoare a hotararii Guvernului Romaniei de aprobare a acestuia.
Art. 3
Contributia partilor
3.1. SGG va contribui la finantarea Programului cu suma de 1.810.000 lei
(RON), destinata conform Legii nr. 511/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, implementarii programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - Programul
guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005".
3.2. PNUD va contribui la finantarea Programului cu contravaloarea in lei a
sumei de 60.000 dolari USD.
3.3. Pentru buna derulare a Programului, SGG va vira suma de bani
reprezentand contributia sa la Program in contul bancar al PNUD nr.
RO02BRDE450SV03466804500ROL deschis la BRD-GSG Bucuresti, dupa cum urmeaza:
3.3.1. Prima plata in suma de 540.000 lei (RON) in termen de 3 zile
lucratoare de la data intrarii in vigoare a hotararii de aprobare a
Programului.
3.3.2. Transele urmatoare se vor efectua pe baza solicitarii scrise a PNUD
insusita de SGG - UIP si aprobata de ordonatorul principal de credite, astfel:
- in perioada 1 octombrie - 15 octombrie 2005 suma de 635.000 lei (RON);
- in perioada 16 octombrie - 15 noiembrie 2005 suma de 635.000 lei (RON).
3.4. Ca data de referinta in ceea ce priveste data platii se ia in
considerare data inscrisa pe documentul de plata.
Art. 4
Date privind derularea Programului
4.1. Atat administrarea fondurilor alocate Proiectului cat si managementul
acestuia vor fi asigurate de catre PNUD conform Metodologiei privind modul de
evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii finantarii din
fondurile cuprinse in Programul "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor - Programul
guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005" (anexa
nr. 1) si Documentului de Proiect (anexa nr. 2), anexe la prezentul memorandum
de intelegere, precum si in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
4.2. Dreptul de administrare a fondurilor de catre PNUD este valabil pana
la data la care inceteaza valabilitatea prezentului memorandum, dar nu mai
tarziu de 31 mai 2006;
4.3. Cheltuielile necesare administrarii fondurilor si asigurarii
managementului de catre PNUD vor fi in cuantum de 4,5% din valoarea contributiei
SGG, efectiv utilizate pentru implementarea Proiectului.
4.4. Sumele nealocate (pentru care nu exista documente in baza carora sa se
poata efectua plata pana la data de 20.12.2005 - aceasta data poate fi
modificata ulterior conform normelor de inchidere a exercitiului financiar pe
anul 2005, emise de Ministerul Finantelor Publice) vor fi restituite partilor
semnatare proportional cu contributia fiecareia la prezentul Program.
4.5. Finantarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform
metodologiei prevazute in anexa nr. 1 si in baza deciziilor Comisiei de
Evaluare.
4.6. PNUD va furniza SGG si ANR urmatoarele rapoarte:
a) in termen de 6 luni de la incetarea sau rezilierea memorandumului, PNUD
va prezenta un raport narativ si financiar final care sa contina activitatile
programului/proiectului, impactul acestor activitati, precum si datele
financiare incluzand documente justificative.
b) Departamentul Financiar/Administrativ PNUD va emite un raport de
activitati detaliat ce va fi insusit de SGG - UIP si ANR si supus aprobarii
ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 10 decembrie a
anului in curs, dar nu mai tarziu de data de 23 decembrie 2005. In cazul in
care circumstante speciale impun acest lucru, PNUD poate furniza rapoarte SGG
si ANR la intervale mai scurte.
4.7. SGG va inregistra in evidenta contabila suma efectiv cheltuita in baza
raportului prevazut la alin. 4.6 lit. b).
Art. 5
Obligatiile partilor
5.1. ANR are obligatia sa furnizeze PNUD, la cererea scrisa a acestuia,
datele statistice si informatiile pe care le detine in baza de date privind
prezentul Program;
5.2. SGG are urmatoarele obligatii:
a) sa initieze si sa promoveze, in conformitate cu legislatia in vigoare,
actele normative necesare implementarii Programului;
b) sa stabileasca comisia de evaluare a cererilor de finantare (prin ordin
al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului), care va selectiona proiectele conform Metodologiei din anexa I.
c) sa vireze in contul PNUD sumele de bani la care se obliga prin prezentul
memorandum, conform graficului stabilit in art. 3.3.
5.3. PNUD are urmatoarele obligatii:
a) va raspunde de managementul eficient al Programului, din punct de vedere
administrativ, financiar si tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse in
Metodologia prevazuta in anexa nr. 1 si a legislatiei in vigoare;
b) va numi secretarul comisiei de evaluare si va organiza procesul de
selectie a proiectelor;
c) va asigura achizitionarea echipamentelor necesare, precum si raportarile
narative si financiare;
d) va asigura, impreuna cu ANR monitorizarea implementarii proiectelor din
cadrul Programului;
e) va asigura virarea sumelor aferente contributiei PNUD conform art. 3.2
al prezentului memorandum de intelegere, in 10 zile de la data virarii primei
transe de catre SGG;
f) va transmite, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de
intelegere, toate raportarile privind derularea Programului;
g) PNUD se obliga sa nu actioneze in numele SGG sau ANR si sa nu creeze
obligatii in numele acestora;
h) sa restituie SGG in termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele
ramase nealocate, proportional cu contributia la finantarea Programului;
i) sa specifice in toate materialele promotionale, informarile sau alte
actiuni faptul ca acest program este finantat de Guvernul Romaniei prin SGG;
j) sa pastreze si sa arhiveze documentele financiare si cele referitoare la
prestarea serviciilor contractate, conform normelor in vigoare, precum si sa le
prezinte organelor de control abilitate.
Art. 6
Clauze de validitate
6.1. Anularea totala sau partiala a clauzelor prezentului memorandum de
intelegere nu va avea nici un efect asupra obligatiilor scadente intre parti.
6.2. Prevederile alineatului precedent nu sunt de natura sa inlature
raspunderea partii care, din vina sa, a determinat incetarea prezentului
memorandum de intelegere.
Art. 7
Forta majora
7.1. Nici una dintre partile semnatare nu raspunde de neexecutarea la
termen sau de executarea in mod necorespunzator a oricarei obligatii ce ii
revine in baza prezentului memorandum de intelegere, daca neexecutarea sau
executarea necorespunzatoare a obligatiei respective a fost cauzata de forta
majora, asa cum este definita de lege.
7.2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice cealalta
parte in termen de 20 de zile de la producerea evenimentului si sa ia toate
masurile in vederea limitarii consecintelor.
7.3. Daca in termen de 30 de zile de la producere, evenimentul respectiv nu
inceteaza, partile au dreptul sa notifice incetarea de plin drept a prezentului
memorandum de intelegere fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune-interese,
insa au obligatia de a-si onora toate obligatiile scadente pana la data
producerii evenimentului.
Art. 8
Notificarile intre parti
8.1. In acceptiunea partilor contractante, orice notificare adresata de una
dintre acestea celeilalte este valabil indeplinita daca va fi transmisa in
scris la sediul prevazut in partea introductiva a prezentului memorandum de
intelegere.
8.2. In cazul in care notificarea se face pe cale postala, ea va fi
transmisa, prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire si se considera
primita de destinatar la data mentionata de oficiul postal primitor pe aceasta
confirmare.
8.3. Daca notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se considera
primita in prima zi lucratoare dupa cea in care a fost expediata.
8.4. Notificarile verbale nu se iau in considerare de nici una dintre
parti, daca nu sunt confirmate, prin intermediul uneia dintre modalitatile
prevazute la alineatele precedente.
Art. 9
Solutionarea litigiilor
9.1. Partile au convenit ca toate neintelegerile privind validitatea
prezentului memorandum de intelegere sau rezultate din interpretarea,
executarea ori incetarea acestuia sa fie rezolvate pe cale amiabila de
reprezentantii lor.
9.2. In cazul in care rezolvarea neintelegerilor nu este posibila pe cale
amiabila, ele vor fi supuse spre solutionare instantelor judecatoresti
competente, conform legislatiei romane in vigoare.
9.3. In ceea ce priveste litigiile ce ar putea aparea in urma finantarii
unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea in instanta se va face de
catre SGG.
Art. 10
Incetarea valabilitatii memorandumului de intelegere
10.1. Incetarea valabilitatii prezentului memorandum de intelegere nu va
avea nici un efect asupra obligatiilor deja scadente intre partile semnatare.
Art. 11
Clauze finale
11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietati achizitionate din
fondurile Programului sunt in proprietatea PNUD numai pe perioada derularii
Programului. La incheierea Programului, PNUD va transfera, cu titlu gratuit,
dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau
proprietati catre Secretariatul General al Guvernului.
11.2. Anexele nr. 1 si nr. 2 fac parte integranta din prezentul memorandum
de intelegere.
11.3. Semnat la Bucuresti, la ............... 2005, incheiat in patru
exemplare originale, doua in limba romana si doua in limba engleza.
Pentru SGG: Pentru PNUD:
Nume: Dl Mihai Alexandru Voicu Nume: Dna Soknan Han Jung
Titlu: Ministru delegat pentru coordonarea Titlu: Reprezentant Rezident
Secretariatului General al Guvernului
Nume: Dna Doina Petrache
Titlu: Director al Directiei Economice
Aviz juridic:
Directia de Contencios si Resurse Umane
Data: 21 septembrie 2005
Pentru ANR:
Nume: Dna Mariea Ionescu
Titlu: Presedinte Agentia Nationala
pentru Romi
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
METODOLOGIE
privind modul de evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii
finantarii din fondurile cuprinse in Programul "Activitati de implementare
si monitorizare a Strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor
<<Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005>>"
I. CADRUL LEGAL DE IMPLEMENTARE SI MONITORIZARE A STRATEGIEI DE
IMBUNATATIRE A SITUATIEI ROMILOR
1.1 Istoric
Imbunatatirea situatiei romilor continua sa fie un obiectiv fundamental
pentru politica Guvernului Romaniei. Programul de Guvernare 2005 - 2008,
capitolul 25, cuprinde referiri speciale la problematica legata de comunitatea
romilor, subliniind necesitatea implementarii eficiente a strategiei nationale
pentru imbunatatirea situatiei romilor, completand prevederile din H.G. nr.
430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului Romaniei de imbunatatire a
situatiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborari fructuoase
intre Guvern si organizatiile neguvernamentale ale romilor, continuata si in
etapele de implementare a acesteia si are la baza principiile consensualitatii,
utilitatii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizarii in executie,
egalitatii si diferentierii identitare.
Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor are o
durata de 10 ani si cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administratie
publica si dezvoltare comunitara, 2. Locuinte, 3. Securitate sociala, 4.
Sanatate, 5. Economie, 6. Justitie si ordine publica, 7. Protectia copilului,
8. Educatie, 9. Cultura si culte, 10. Comunicare si participare civica.
Conform principiului diviziunii sectoriale si al descentralizarii in
executie, Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a situatiei romilor
prevede o structura de organizare, coordonare si control a acestui act
normativ, precum si responsabilitati specifice institutiilor, autoritatilor
publice si organizatiilor neguvernamentale in implementarea Planului general de
masuri.
In perioada 2000 - 2002, un fond de 900.000 Euro a fost alocat proiectelor
dezvoltate in parteneriat de catre autoritatile publice locale si ONG-urile
care se ocupa de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01.
Dintr-un numar de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate
castigatoare - 11 din partea organizatiilor neguvernamentale ale romilor, 12
din partea altor organizatii neguvernamentale, 13 din partea Primariilor, iar 5
din partea altor institutii publice.
In februarie 2002, a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO
0004.02.02, "Dezvoltarea societatii civile 2000", cu o componenta de
granturi destinata "Imbunatatirii situatiei romilor", in valoare de
1.000.000 Euro, la care s-au depus 300 de cereri de finantare. In iulie 2002, a
fost data publicitatii lista proiectelor selectate spre finantare in cadrul
programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finantare au fost
implementate in 10 luni, in perioada 2002 - 2003, vizand domeniile:
Administratie publica si dezvoltare comunitara, Educatie, Sanatate, Securitate
Sociala, Comunicare si participare civica.
In decembrie 2002, a fost semnat Memorandumul de finantare dintre Guvernul
Romaniei si Comisia Europeana, pentru Programul PHARE RO 2002/000-586.01.02,
denumit "Sprijin pentru Strategia nationala de imbunatatire a situatiei
romilor", in valoare totala de 7,6 Meuro, (6 milioane Euro Comisia
Europeana si 1,6 milioane Euro, contributia Guvernului Romaniei).
La componenta de granturi a Programului PHARE 2002, au fost depuse de catre
autoritatile publice 531 de proiecte, dintre care 65 au primit o finantare, pe
urmatoarele domenii: formare profesionala si activitati aducatoare de venituri,
34 proiecte; mica infrastructura si locuinte sociale, 14 proiecte; sanatate, 17
proiecte.
Guvernul a introdus in anul 2003, prin Legea bugetului de stat nr.
631/2002, cofinantarea in moneda nationala la Programul PHARE 2002, in valoare
de 1,6 MEURO, destinata sustinerii activitatilor programului denumit
"Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2003", cu care au fost
finantate si implementate 26, in domeniile mica infrastructura si locuire,
activitati generatoare de venituri, achizitie de terenuri si cultivarea lor.
In decembrie 2004, s-a semnat Memorandumul de finantare intre Guvernul
Romaniei si Comisia Europeana, pentru Programului Multianual PHARE 2004 - 2006,
care cuprinde si subprogramul criteriul politic, minoritati si prevede o
estimare financiara de 44,160.000 Euro (35 Meuro, Comisia Europeana la care se
adauga contributia Guvernului de 9,16 Meuro).
Pentru acest program au fost identificate sase prioritati acoperind
domeniile: acte de identitate pentru romi, programe de constientizare si
informare publica legate de romi si problemele lor, dezvoltarea capacitatii
institutionale a Agentiei Nationale pentru Romi si a structurilor locale
implicate in implementarea si monitorizarea Strategiei Guvernamentale,
dezvoltare comunitara, sanatate si educatie.
Prima fisa sectoriala a Programului Multianual a fost aprobata in decembrie
2004 si prevede alocarea sumei de 8,5 Meuro, pentru doua proiecte:
- dezvoltarea institutionala a structurii de implementare a H.G. nr.
430/2001, in valoare de 4,5 Meuro,
- dezvoltarea capacitatii institutionale si imbunatatirea mediului
educational in anumite scoli, in valoare de 4 Meuro. Proiectul se afla in faza
de pregatire a licitatiilor.
In anul 2004, Secretariatul General al Guvernului impreuna cu Programul
Natiunilor Unite pentru Dezvoltare au cofinantat si administrat programul
"Activitati de implementare si monitorizare a strategiei privind
imbunatatirea situatiei romilor - 2004", in valoare de 6.400.000 lei
(RON). In cadrul acestui program au fost finantate si implementate 17 proiecte
in comunitatile de romi.
1.2. Obiectivele programului si prioritatile pentru anul 2005
Obiectivul general al Programului "Activitati de implementare si
monitorizare a strategiei privind imbunatatirea situatiei romilor - 2005"
este imbunatatirea conditiilor de viata in comunitatile de romi din Romania.
Programul va sprijini Guvernul Romaniei in consolidarea criteriilor
politice de aderare la Uniunea Europeana prin oferirea de sprijin financiar la
nivel local pentru proiecte care respecta prioritatile programului de aderare a
Romaniei si care se concentreaza pe facilitarea participarii active a membrilor
comunitatilor de romi la viata economica, sociala, culturala si politica
romaneasca.
Obiectivele specifice ale programului sunt:
a) punerea in practica a Planului de masuri al strategiei prin sprijinirea
initiativelor dezvoltate de catre autoritatile si institutiile publice locale,
impreuna cu reprezentantii romilor;
b) sprijinirea dezvoltarii de parteneriate durabile intre administratia
publica locala si organizatiile neguvernamentale;
c) stimularea participarii active a romilor la viata economica, sociala,
educationala, culturala si politica a comunitatilor locale.
1.3. Suma disponibila pentru finantare oferita de ordonatorul de credite
Suma globala indicativa disponibila pentru oferta de proiecte de finantare
din 2005 este de 1.810.000 lei (RON).
Programul va fi administrat si monitorizat de catre Programul Natiunilor
Unite pentru Dezvoltare (PNUD) in Romania.
Marimea finantarii
Orice suma acordata in cadrul acestor programe trebuie sa se incadreze
intre urmatoarele sume minime si maxime:
- suma minima: 50.000 lei (RON);
- suma maxima: 200.000 lei (RON).
Finantarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depasi
90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenta de 10% din
valoarea totala a proiectului trebuie sa fie acoperita din resursele proprii
ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia, sau din alte surse decat suma
solicitata Secretariatului General al Guvernului.
Contributia solicitantului poate fi financiara si/sau in natura.
Contributia in natura poate fi reprezentata de bunuri (terenuri, cladiri,
utilaje, echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, munca
voluntara, servicii (utilitati, transport), asa cum este prevazut in capitolele
de buget (vezi anexa B - Bugetul proiectului).
II. REGULI REFERITOARE LA PREZENTA CERERE DE OFERTA DE PROIECTE DE
FINANTARE
2.1 Criterii de eligibilitate
Exista patru seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se refera la:
- institutiile care pot solicita o finantare nerambursabila;
- parteneriatele, care constituie o conditie pentru acordarea finantarii;
- proiectele pentru care se poate acorda finantare;
- tipurile de costuri care pot fi luate in considerare pentru finantare.
2.1.1 Eligibilitatea solicitantilor: cine poate depune o cerere de
finantare
- Solicitantii trebuie sa fie institutii ale administratiei publice locale.
Parteneriatul dintre institutiile publice si organizatiile neguvernamentale ale
romilor, precum si grupurile de initiativa din comunitatile de romi este
obligatoriu. Grupurile de initiativa trebuie sa fie organizate, functionale si
sa actioneze in conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
- Solicitantii sa fie direct responsabili de elaborarea si managementul
proiectului.
- Solicitantii sa aiba surse stabile si suficiente de finantare pentru a
asigura functionarea institutiei lor pe perioada derularii proiectului si sa
participe la finantarea proiectului.
- Solicitantii sa aiba experienta si sa poata demonstra capacitatea de a
conduce activitati de amploarea proiectului pentru care se solicita finantarea.
- Solicitantii sa recruteze forta de munca necesara derularii proiectelor
din randul membrilor comunitatilor de romi in cuantum de minim 30% din forta de
munca totala angajata in implementarea proiectului.
Potentialii solicitanti nu au dreptul sa participe la cererea de oferta de
proiecte sau sa primeasca o finantare nerambursabila daca:
- au incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze
Secretariatul General al Guvernului si/sau Agentia Nationala pentru Romi, in
timpul procesului de evaluare a licitatiilor prezente sau anterioare;
- sunt subiect al unui conflict de interese
2.1.2 Eligibilitatea partenerilor
- Parteneriatul dintre aplicant si o organizatie neguvernamentala a
romilor/grup de initiativa este o conditie obligatorie pentru acordarea
finantarii.
- Sunt eligibili ca parteneri organizatiile neguvernamentale (asociatii,
fundatii) din localitatea in care se desfasoara proiectul.
- In cazul in care in localitatea respectiva nu exista o organizatie
neguvernamentala a romilor, sunt eligibili ca parteneri grupurile de initiativa
ale romilor din comunitatea respectiva, constituite conform Legii nr. 129/1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare
Sociala, republicata.
- Pe toata durata proiectului, partenerul rom (grup de initiativa sau ONG)
va organiza intalniri cu comunitatea de romi in care se desfasoara proiectul,
cel putin o data pe luna. In cadrul acestor intalniri comunitatea va fi
informata despre progresele realizate in cadrul proiectului si se va promova
implicarea directa si activa a beneficiarilor in desfasurarea proiectului. La aceste
intalniri va participa si coordonatorul de proiect (sau o alta persoana din
partea autoritatilor publice locale). De asemenea, partenerul rom va intocmi,
in urma acestor intalniri cu comunitatile de romi, un document in care se vor
specifica clar (si se vor masura) nevoile comunitatii respective, precum si
propunerile de imbunatatire a conditiilor de viata in comunitate.
- Pe parcursul implementarii proiectului, grupul de initiativa din
comunitatea roma se va transforma in organizatie neguvernamentala (ONG).
- Partenerii din proiect nu pot avea si calitatea de subcontractanti ai
activitatilor din cadrul proiectului.
2.1.3 Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o
cerere de finantare
Dimensiunea financiara a proiectelor
Orice suma acordata in cadrul acestui program trebuie sa se incadreze intre
valoarea minima si maxima stabilite la punctul 1.3.
Durata proiectelor
Durata proiectelor este perioada dintre data si luna semnarii contractului
si ultima luna in care obligatoriu se vor face raportarile narative si
financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 30 noiembrie
2005.
Durata unui proiect nu poate depasi termenul de 30 noiembrie 2005.
Sectoare sau domenii de activitate
Programul ofera finantare nerambursabila pentru proiecte de dezvoltare
locala menite sa imbunatateasca situatia membrilor comunitatilor de romi,
activitati care sa sprijine facilitarea participarii active a romilor la viata
economica, sociala, culturala si politica din Romania in urmatoarele domenii:
- activitati generatoare de venit;
- mica infrastructura;
- reabilitare de locuinte;
- achizitia terenurilor agricole si cultivarea acestora;
- pregatire vocationala.
Tipuri de activitati eligibile (propunerile nu trebuie sa se limiteze doar
la acestea)
1. Activitati generatoare de venit (AGV)
Aceste activitati aducatoare de venit pot include - fara a se limita la -
urmatoarele:
- achizitii de terenuri agricole si cultivarea acestora;
- meserii traditionale (caramidarie, prelucrarea lemnului, a metalului
etc.) si produse artizanale;
- ateliere profesionale (croitorie, fierarie, caramidarie etc.);
- ateliere de productie (laptarie, macelarie etc.);
- productii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc.);
- microferme (pui, vaci, porci etc.);
- constructii necesare tipurilor de activitati mentionate mai sus;
- unelte si echipamente specifice tipurilor de activitati mentionate mai
sus;
- mica infrastructura, specifica tipului de activitati aducatoare de
venituri.
2. Activitatile de mica infrastructura pot include, dar nu sunt limitate
la:
- introducerea retelelor si/sau conectarea la retelele existente de apa,
gaze, electricitate, sisteme de canalizare;
- repararea si/sau construirea de drumuri si poduri mici;
- renovarea de scoli, dispensare, policlinici aflate in zone cu o densitate
mare de populatie de etnie roma.
3. Reabilitarea locuintelor, inclusiv mica infrastructura.
La finalizarea proiectului, aplicantul va emite o hotarare a consiliului
local in care va transfera dreptul de proprietate, unde este cazul, a bunurilor
achizitionate in perioada proiectului catre ONG-ul/grupul de initiativa
transformat in ONG, partener in proiect.
4. Achizitia terenurilor agricole si cultivarea acestora
- Organizarea membrilor comunitatilor de romi in asociatii agricole;
- Achizitie unelte si echipamente specifice tipurilor de activitati
agricole.
Beneficiarii acestor activitati vor trebui:
- sa fie implicati direct in desfasurarea activitatilor agricole;
- sa primeasca in folosinta indelungata (5 ani) terenurile agricole,
uneltele si echipamentele.
Unul din criteriile de improprietarire a romilor, dupa trecerea perioadei
de folosinta de 5 ani, il constituie utilizarea cu buna-credinta a terenurilor
date in folosinta. Alte criterii in vederea dobandirii dreptului de proprietate
pot fi stabilite de catre autoritatile locale, cu obligatia de a fi stipulate
in proiect, precum si in hotararile consiliilor locale/orasenesti/judetene.
Membrii comunitatilor de romi, beneficiari directi ai acestor programe,
trebuie sa participe nemijlocit la tipurile de activitati mentionate mai sus,
constituind forta de munca in proiect. Se recomanda ca beneficiarii directi sa
fie membrii unor familii numeroase si cu venituri reduse.
Hotararile consiliilor locale/orasenesti/judetene in care se va stipula
momentul, modalitatile si conditiile transferului dreptului de proprietate catre
beneficiarii directi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului,
respectiv a improprietaririi acestora, vor constitui baza incheierii
contractelor de finantare dintre Secretariatul General al Guvernului si
solicitantul principal.
5. Pregatire vocationala
Pregatire formala (diploma) (care include introducerea de tehnologii
imbunatatite) pentru meserii traditionale - cum ar fi zidaria, tamplaria si
pentru a facilita accesul pe piata muncii si/sau pentru a asigura practicarea
legala a respectivei meserii.
Activitati neeligibile
Urmatoarele tipuri de activitati nu sunt eligibile:
- sponsorizari individuale pentru participare la ateliere, seminarii,
conferinte, congrese:
- burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
- activitati de cercetare, studii de fezabilitate, planuri de afaceri;
- activitati de refinantare nerambursabile, credite sau imprumuturi;
- activitati curente ale institutiei solicitantului.
Beneficiarii proiectului
Beneficiarii directi ai proiectului sunt membrii comunitatilor de romi, in
principal cei care provin din familii numeroase si care au venituri reduse.
Cel putin 30% din forta de munca angajata si platita in cadrul proiectului
se va recruta din randul comunitatii de romi.
Numarul de cereri pe care le poate inainta un solicitant:
- un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finantare;
- un solicitant nu poate primi mai mult de o finantare nerambursabila in
cadrul acestei licitatii de proiecte.
2.1.4 Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate in considerare
pentru finantare
Doar "costurile eligibile" pot fi luate in considerare pentru a
fi finantate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezinta o
estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie sa acorde o mare atentie
faptului ca aceste costuri eligibile trebuie sa se bazeze pe costuri reale si
nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finantate acele propuneri care, in procesul de verificare ce precede
semnarea unui contract, nu releva probleme care necesita schimbari ale
bugetului. In urma acestei verificari se pot cere clarificari si, unde este
cazul, responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea PNUD
va propune reducerea/refacerea bugetului.
Este in interesul solicitantului sa prezinte un buget realist si eficient
din punctul de vedere al costurilor.
In cadrul proiectului, contributia solicitantului trebuie sa fie de minim
10% din valoarea totala a proiectului, financiara si/sau in natura.
Costuri direct eligibile
Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, costurile
trebuie:
- sa fie necesare pentru derularea proiectului si sa fie in concordanta cu
principiile unui management financiar sanatos cu un raport optim
cost/eficienta;
- sa fie efectuate in timpul perioadei de executie a proiectului si dupa
semnarea contractului;
- sa fie inregistrate in contabilitatea beneficiarului, sa fie
identificabile si verificabile si sa fie dovedite cu documente originale.
Urmatoarele costuri directe sunt eligibile:
- costul pentru personalul angajat pentru proiect, inclusiv taxele pentru
asigurari sociale si alte costuri aferente remunerarii (nu mai mult de 3
persoane);
- costuri pentru achizitionarea de terenuri;
- costuri pentru achizitionarea de unelte si echipamente (noi sau
folosite), precum si pentru transportul acestora;
- costuri pentru auditarea proiectului.
Costuri neeligibile
Urmatoarele costuri sunt neeligibile:
- rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
- dobanzi datorate;
- costuri pentru studii pregatitoare sau activitati pregatitoare;
- costuri pentru consumabile, bunuri si utilitati necesare pentru
realizarea activitatilor proiectului;
- costuri pentru diseminarea informatiilor despre proiect;
- costuri pentru remunerarea functionarilor publici/demnitarilor din
institutia contractanta, precum si a partenerilor in proiect.
2.2 Cum trebuie completata cererea de finantare si procedurile care trebuie
urmate
2.2.1 Cererea de finantare si documentele care o insotesc
Cererea de finantare trebuie inaintata conform formularului cererii de
finantare anexat la prezenta "Metodologie" (anexa A), cerere de
finantare care poate fi gasita si pe urmatoarea pagina de Internet:
www.undp.org. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finantare si
ordinea paginilor.
Cererea de finantare se completeaza cu atentie si cat mai clar posibil
pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura
claritatea, in special privind modul in care obiectivele proiectului vor fi
atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect si felul in care proiectul
propus este relevant pentru obiectivele programului.
Cererile de finantare scrise de mana nu vor fi acceptate.
Documentele care insotesc cererile de finantare
Cererile de finantare trebuie insotite de urmatoarele documente:
1. Buget detaliat cu finantare pe capitole si subcapitole (vezi anexa B).
2. Statut ONG/act constitutiv si de inregistrare a grupului de initiativa
3. CV-urile echipei proiectului
4. Declaratie de parteneriat, semnata de toti partenerii - in original
5. Declaratie de impartialitate
6. Documentele de proprietate sau contractele de inchiriere pentru acele
proiecte care prevad lucrari de reparatii si/sau renovari (daca este cazul) -
copie
7. Documente care sa demonstreze angajamentul solicitantului, precum si ale
partenerilor in programele de imbunatatire a situatiei romilor
8. Plan de afaceri, in cazul in care propunerea de proiect se refera la
activitati generatoare de venit
9. Proiect tehnic/studiu de fezabilitate pentru activitatile de mica
infrastructura si reabilitarea locuintelor
Copii dupa urmatoarele documente care pot demonstra angajamentul in
programe de imbunatatire a situatiei romilor (exemple):
- copii dupa procese-verbale care arata ca situatia romilor a fost luata in
considerare in sedintele oficiale ale consiliilor locale/orasenesti/judetene;
- articole din presa locala care fac referire la initiativele autoritatii
locale in solutionarea problemelor cu care se confrunta comunitatile de romi;
- rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la solutionarea
problemelor cu care se confrunta romii din comunitatile locale.
Cererea de finantare trebuie sa fie completa, incluzand toate documentele
solicitate.
2.2.2 Unde si cum se trimit cererile de finantare
Cererile de finantare trebuie trimise intr-un plic sigilat prin posta
recomandata, mesagerie expresa sau livrate personal (o confirmare de primire
semnata si datata va fi inmanata la livrare) la adresa urmatoare: Secretariatul
General al Guvernului - Unitatea de Implementare a Proiectelor PHARE pentru
Romi, Piata Victoriei nr. 1, sector 1, Bucuresti
Cererile de finantare trimise prin alte mijloace (de exemplu prin fax sau
prin e-mail) sau livrate la alte adrese decat cea mentionata, si neinregistrate
la Agentia Nationala pentru Romi, nu vor fi luate in considerare.
Cererile de finantare (formularul de cerere de finantare si anexele)
trebuie inaintate in original si o copie, precum si pe suport electronic (pe
CD).
Pe plic se va specifica:
pentru Programul "Activitati de implementare si monitorizare a strategiei
privind imbunatatirea situatiei romilor - Programul guvernamental
"Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005"
- numele complet al solicitantului
- adresa postala completa
2.2.3 Data limita de depunere si de incheiere a proiectelor
Cererile de finantare se vor depune in termen de 30 de zile calendaristice
de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii Guvernului
pentru aprobarea Memorandumului de Intelegere referitor la cofinantarea si
administrarea programului "Activitati de implementare si monitorizare a
strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - Programul guvernamental
"Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2005" dintre Secretariatul
General al Guvernului (SGG) si Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
(PNUD). Aceasta data va fi comunicata ulterior de catre PNUD si Agentia
Nationala pentru Romi prin mijloace mass-media, precum si pe caile oficiale de
comunicare ale Guvernului Romaniei. Data limita de incheiere a activitatilor
proiectelor si de depunere a rapoartelor finale de activitati (narative si
financiare) este 30 noiembrie 2005.
2.2.4 Informatii suplimentare
Solicitantii pot adresa intrebari prin e-mail, telefon sau fax la
urmatoarea adresa.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
E-mail: florin.banateanu@undp.org
Telefon: 021 201 78 21, 021 201 78 27
Fax: 021 201 78 28
Dupa evaluarea proiectelor, in termen de 20 zile, fiecare solicitant va
primi o adresa de raspuns cu privire la decizia de finantare sau respingere a
finantarii proiectului.
2.3 Evaluarea si selectia cererilor de finantare
Cererile de finantare vor fi examinate si evaluate de catre o comisie de
evaluare. Componenta Comisiei de evaluare va fi stabilita prin ordin al
ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului:
- 2 membri, reprezentanti ai Secretariatului General al Guvernului;
- 2 membri, reprezentanti ai Agentiei Nationale pentru Romi;
- 3 membri delegati de organizatiile neguvernamentale ale romilor.
Presedintele Comisiei de evaluare si secretarul vor fi desemnati de PNUD si
nu au drept de vot.
Numai cererile care indeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse
procesului de evaluare.
Toate proiectele solicitantilor vor fi evaluate conform urmatoarelor
criterii:
(1) conformitatea administrativa;
(2) calitatea tehnica;
(3) calitatea financiara;
(4) rezultatele asteptate;
(5) continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
(6) capacitatea si expertiza manageriala.
O evaluare a calitatii propunerilor, inclusiv a bugetului propus va fi
efectuata in conformitate cu criteriile de evaluare din Grila de evaluare
prezentata in continuare in "Metodologie".
Informatii importante
Nota asupra sectiunii Relevanta
Daca punctajul total obtinut la sectiune este mai mic de 28 de puncte
(bun), propunerea nu va fi evaluata mai departe.
Nota privind acordarea punctajului
Criteriile de evaluare sunt impartite in sectiuni si subsectiuni. Fiecarei
subsectiuni i se va acorda un punctaj intre 1 si 5 in conformitate cu
urmatoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab; 3 = satisfacator; 4 = bun; 5 =
foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obtinut cele mai mari punctaje.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea | Punctaj | Punctaj
|
| | maxim | obtinut
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1. Relevanta | 30 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.1 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile si | |
|
| constrangerile specifice localitatii/regiunii vizate? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.2 Cat de clar sunt definite si strategic alese | |
|
| grupurile tinta? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.3 Cat de relevanta este propunerea pentru nevoile | |
|
| grupului tinta propus? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.4 Cat de relevanta este propunerea pentru obiectivele | |
|
| si pentru una sau mai multe dintre prioritatile | |
|
| programului? Nota: un punctaj de 5 (foarte bun) va fi | |
|
| alocat numai in cazul in care propunerea acopera cel | |
|
| putin o prioritate. | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.5 Cat de coerente, adecvate si practice sunt | |
|
| activitatile propuse? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 1.6 In ce masura propunerea contine elemente specifice | |
|
| care maresc valoarea, cum ar fi abordari inovative, | |
|
| modele de buna practica? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| |
|______________________________________________________________________________|
|2. Metodologie | 25 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 2.1 Cat de coerent este planul general al proiectului? | |
|
| (Inclusiv pregatirea pentru evaluare) | 2 x 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 2.2 Cat de satisfacator este nivelul de implicare si | |
|
| activitatea beneficiarilor? Sunt necesare informatii | |
|
| relevante despre acest aspect | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 2.3 Cat de clar si fezabil este planul de actiune? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 2.4 In ce masura propunerea contine indicatori | |
|
| verificabili in mod obiectiv pentru rezultatele | |
|
| proiectului? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| 3. Asigurarea continuitatii proiectului | 20 | |
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 3.1 In ce masura proiectul va avea un impact tangibil | |
|
| asupra grupurilor tinta? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 3.2 In ce masura propunerea contine posibile efecte | |
|
| multiplicatoare? (Inclusiv posibilitatea replicarii si | |
|
| extinderii rezultatelor proiectului, diseminarea | |
|
| informatiilor) | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 3.3 In ce masura rezultatele proiectului propus sunt | |
|
| durabile: financiar (cum vor fi finantate activitatile | |
|
| dupa incheierea finantarii SGG?) institutional | |
|
| (Structurile care permit desfasurarea activitatilor vor | |
|
| continua sa existe la sfarsitul acestui proiect) la | |
|
| nivelul politicilor (unde este cazul) (care va fi | |
|
| impactul structural al proiectului - de ex. va conduce | |
|
| la imbunatatirea legislatiei, a codurilor de conduita, a | |
|
| metodelor etc.?) | 10 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| 4. Bugetul si Eficienta costurilor | 10 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 4.1 In ce masura bugetul este clar si detaliat? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 4.2 In ce masura cheltuielile propuse sunt necesare | |
|
| pentru implementarea proiectului? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| 5. Capacitatea si Expertiza Manageriala | 15 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 5.1 Cat de satisfacatoare este experienta anterioara a | |
|
| solicitantului in domeniul managementului de proiect? | |
|
| Nota: daca solicitantul nu a avut experiente anterioare | |
|
| de management de proiect punctajul va fi 1. | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 5.2 Cat de satisfacatoare este expertiza tehnica a | |
|
| solicitantului? (ex. Cunoasterea problemelor care vor fi | |
|
| abordate) | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| 5.3 Cat de satisfacatoare este capacitatea actuala de | |
|
| management a solicitantului (inclusiv personalul, | |
|
| echipamentul si abilitatea de a administra bugetul | |
|
| proiectului)? | 5 |
|
|__________________________________________________________|_________|_________|
| Punctajul total maxim | 100 |
|__________________________________________________________|_________|
2.4 Informatii referitoare la decizia Secretariatului General al Guvernului
de a acorda finantari nerambursabile
Solicitantii vor fi informati in scris de catre PNUD asupra deciziei
referitoare la cererea de finantare. Decizia de a respinge o cerere de
finantare sau de a nu acorda finantare se va baza pe urmatoarele motive:
- cererea de finantare este incompleta sau neconforma cu conditiile
administrative prestabilite;
- solicitantul nu este eligibil in conformitate cu sectiunea 2.1.1.;
- proiectul nu este eligibil (propunerea depaseste durata maxima permisa,
contributia solicitata este mai mica decat suma minima permisa, in conformitate
cu sectiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);
- relevanta si calitatea tehnica a propunerii este considerata mai slaba
decat cea a propunerilor selectate;
- calitatea financiara a propunerii este considerata supradimensionata sau
insuficienta;
- activitatile propuse nu corespund prioritatilor identificate pentru
derularea fondului.
Decizia Comisiei de Evaluare de a respinge o cerere de finantare sau de a
nu acorda finantare este finala.
2.5 Conditii aplicabile in faza de implementare a proiectului, ulterior
deciziei de acordare a finantarii
Dupa decizia de selectare in vederea finantarii, se va efectua o vizita de
precontractare de catre o echipa formata din reprezentanti ai PNUD si ai
Agentiei Nationale pentru Romi, in care se vor evalua capacitatile manageriale
si tehnice de implementare a proiectelor respective de catre autoritatile
locale aplicante. In functie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se
va propune semnarea unui contract de finantare cu PNUD, care va fi realizat in
concordanta cu procedurile de contractare ale SGG si ANR, precum si cu regulile
si procedurile PNUD.
Contractul va avea ca anexa bugetul proiectului.
Esecul in realizarea obiectivelor
Daca beneficiarul nu reuseste sa implementeze proiectul in conditiile
asumate si stipulate in contract, PNUD isi rezerva dreptul de a intrerupe
platile si/sau de a rezilia contractul.
Contributia Secretariatului General al Guvernului prin PNUD pentru un
proiect poale fi redusa, iar in acest caz PNUD poate solicita returnarea
sumelor deja platite daca beneficiarul nu respecta termenii contractuali.
Amendamente la contractul de finantare si modificari in cadrul bugetului
Orice modificare adusa contractului trebuie consemnata in scris, printr-un
amendament, sub forma de act aditional la contractul original.
Modificari in cadrul bugetului
Capitolele de buget pot fi modificate fata de cifrele prevazute in bugetul
initial, numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
(1) modificarile nu afecteaza scopul initial al proiectului;
(2) impactul financiar este limitat la un transfer in cadrul unui singur
capitol de buget sau la un transfer intre capitole de buget care implica o
modificare de maxim 10% a sumei initiale a capitolului bugetar. In acest caz,
contractantul nu poate aplica modificarea fara sa informeze PNUD.
In toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie
facuta o solicitare in scris catre administratorul proiectului, PNUD.
Raportarea
Dupa cheltuirea primei transe de finantare de 30%, contractantul va intocmi
un raport narativ si financiar intermediar, insotit de documentele
justificative. PNUD va elibera transa a doua de finantare dupa primirea acestor
documente.
La finalul proiectului, contractantul va intocmi un raport narativ si
financiar final, precum si raportul de audit realizat de un auditor
independent.
Un dosar de raportare finala, incluzand aceste documente, precum si altele
solicitate de PNUD ca justificare a realizarii obiectivelor proiectului, va fi
trimis catre PNUD.
Plati
Pentru administrarea financiara a proiectului, contractantul are
obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.
Platile se vor efectua dupa urmatoarea metodologie:
1) dupa semnarea contractului, contractantul va transmite catre PNUD o
solicitare de plata in baza careia va primi un avans de 30% din finantare,
conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 si a pct. 14 din anexa nr. 1 la Hotararea
Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea actiunilor si categoriilor de
cheltuieli, criteriilor, procedurilor si limitelor pentru efectuarea de plati
in avans din fonduri publice, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
2) dupa justificarea avansului primit, contractantul va angaja cheltuieli
in limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai dupa
prezentarea documentelor justificative, conform paragrafului
"Raportarea", primul alineat;
3) in situatia in care contractantul a efectuat cheltuieli ce depasesc
avansul primit, diferenta dintre avansul primit si suma cheltuita va fi virata
in contul beneficiarului in termen de 10 zile de la efectuarea decontului.
Inregistrari si conturi ale operatiei
Contractantul trebuie sa tina inregistrari exacte, periodice, inregistrari
contabile separate si transparente ale implementarii proiectului. Aceste
inregistrari trebuie sa fie pastrate pe o perioada de 5 ani dupa data de
terminare a proiectului.
Auditul
La sfarsitul proiectului, contractantul va realiza obligatoriu un audit
financiar autorizat, de catre un auditor independent, care va fi inaintat
Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare.
In contract se va stipula posibilitatea efectuarii unor inspectii asupra
documentelor si locului de derulare a proiectului de catre SGG, ANR, PNUD si
Curtea de Conturi.
Publicitatea
Proiectul va asigura o vizibilitate corespunzatoare finantarii SGG si PNUD
in cadrul tuturor rapoartelor si publicatiilor realizate atat pe perioada de
implementare, cat si dupa incheierea programului, precum si in toate evenimentele
publice asociate proiectului.
III. LISTA ANEXELOR
Anexa A Cererea de finantare (format Word)
Anexa B Bugetul proiectului (format Excel)
Anexa C Declaratia de impartialitate
ANEXA A
CERERE DE FINANTARE
1. TITLUL PROIECTULUI
2. LOCUL DE DESFASURARE (judet, localitate, cu mentionarea comunitatii in
care se va implementa proiectul)
3. INITIATORI
Aplicant (denumirea institutiei, adresa, telefon, fax, e-mail)
Parteneri (denumire, adresa, telefon, fax, e-mail)
Anexati o lista cu cele mai importante proiecte derulate de
organizatia/institutia dv. (atat aplicantul, cat si partenerul)
4. DURATA PROIECTULUI (trebuie sa se incadreze in intervalul de timp
stabilit)
5. GRUPUL TINTA (descrieti grupul tinta in contextul
localitatii/comunitatii din care face parte)
6. OBIECTIVELE PROIECTULUI
7. REZUMATUL PROIECTULUI (maximum 10 randuri - scopul proiectului, grupul
tinta si principalele activitati)
8. DESCRIEREA PROIECTULUI (maxim 2 pagini) va cuprinde: relevanta
proiectului pentru obiectivele programului, descrierea detaliata a nevoilor cu
care se confrunta localitatea si comunitatea respectiva, descrierea detaliata a
activitatilor propuse, rolul partenerilor in derularea activitatilor, numarul
estimativ de beneficiari directi si indirecti ai proiectului)
9. METODOLOGIA PROIECTULUI va cuprinde metodele de implementare, modul de
monitorizare si evaluare interna a proiectului, echipa propusa pentru
implementarea proiectului, modalitatile de diseminare a informatiei despre
proiecte
10. ROLUL PARTENERILOR IN PROIECT (se va prezenta aportul lor in conceperea
si desfasurarea proiectului, aportul financiar urmand a fi prezentat in rubrica
de buget)
11. REZULTATELE ASTEPTATE
12. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI
13. COORDONATOR PROIECT (nume, prenume, functia in cadrul
organizatiei/institutiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)
Anexati Curriculum Vitae
14. PERSOANA IMPUTERNICITA STATUTAR SA REPREZINTE ORGANIZATIA/INSTITUTIA
(nume, prenume, functia in cadrul organizatiei/institutiei, coordonate contact:
adresa, tel./fax, e-mail)
Semnatura
L.S.
ANEXA B
BUGETUL PROIECTULUI (pentru achizitiile de bunuri si servicii se vor
respecta obligatoriu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001
privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare)
Activitatea
Tipul cheltuielilor
Suma totala
Contributia organizatiei/institutiei beneficiare
Contributia altor finantatori
Contributia SGG/PNUD
Observatii
De preferinta bugetul se va realiza in format EXCEL.
ANEXA C
DECLARATIE DE IMPARTIALITATE
Conflictul de interese reprezinta orice situatie ce influenteaza
capacitatea candidatului/ofertantului/contractorului de a avea o opinie
profesionista obiectiva si impartiala, sau ce il impiedica, in orice moment, sa
acorde prioritate intereselor Autoritatii Contractante; orice consideratie
legata de posibile contracte viitoare sau conflict cu alte angajamente, trecute
sau prezente, ale candidatului/ofertantului/contractorului. Aceste restrictii
se aplica si oricarui subcontractor sau angajat al
candidatului/ofertantului/contractorului.
Subsemnatul, fiind persoana cu drept de reprezentare a organizatiei
solicitante/partenere, ma oblig sa iau toate masurile preventive necesare
pentru a evita orice conflict de interese, asa cum este acesta definit mai sus,
si sa informez imediat Autoritatea Contractanta, despre orice situatie ce
genereaza sau ar putea genera un asemenea conflict.
______________________________________________________________
| | Solicitantul | Partener 1: | Partener 2*1): |
|________________|______________|_____________|________________|
| Nume: | | | |
|________________|______________|_____________|________________|
| Functie: | | | |
|________________|______________|_____________|________________|
| Semnatura: | | | |
|________________|______________|_____________|________________|
| Data si locul: | | | |
|________________|______________|_____________|________________|
*1) In cazul in care exista mai multi parteneri, fiecare dintre acestia
trebuie sa semneze aceasta declaratie.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Guvernul Romaniei
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
Document de Proiect referitor la activitati de implementare si monitorizare
a Strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2005
______________________________________________________________________________
| Scurta descriere:
|
| Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare va sustine Guvernul Romaniei
|
| in eforturile sale de a indeplini criteriile de aderare la Uniunea
Europeana,|
| cu privire la sprijinirea implementarii si monitorizarii Strategiei
Nationale|
| de imbunatatire a Situatiei Romilor. Acest lucru se va realiza prin oferirea
|
| unui sprijin financiar pentru proiectele locale care respecta prioritatile
|
| programului de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana si de asemenea care
|
| incurajeaza participarea activa a romilor la viata economica, sociala,
|
| culturala si politica a comunitatii lor.
|
| |
| Obiectivul general al proiectului este de a produce schimbari pozitive
|
| nivelului de trai al comunitatilor minoritare dezavantajate din Romania
prin:|
| 1) imbunatatirea micii infrastructuri din regiunile tinta selectate si care
|
| concentreaza o mare parte a populatiei de romi;
|
| 2) incurajarea integrarii sociale si economice a comunitatilor minoritare
|
| dezavantajate din Romania prin oferirea de instruire profesionala si
|
| antreprenoriala precum si prin programe de crearea locurilor de munca in
|
| regiunile tinta, inclusiv achizitia de terenuri
|
| 3) Reabilitarea locuintelor |
|
|
| Programul va sustine proiectele de interventie derulate pe baza de
|
| parteneriat de catre autoritatile locale precum si de membrii comunitatilor
|
| de romi.
|
|______________________________________________________________________________|
Partea I. Analiza contextului
Contextul National
Reformele politice si economice initiate in Romania dupa 1990 au fost
insotite de scaderea drastica a activitatii economice precum si de o crestere
brusca a somajului si o scadere a nivelului de trai. Impactul social al
reformei a fost relativ mare in comparatie cu alte tari Central si Est-europene,
datorita schimbarilor politice frecvente, a lipsei de decizie privind
restructurarea economiei dar si datorita incoerentei politicilor
macroeconomice.
Lipsa locurilor de munca si nivelul de trai foarte scazut au afectat in
special minoritatea etnica a romilor. In ultimii zece ani, rata somajului in
randul romilor a crescut in mod sistematic, acest grup contribuind la
mentinerea nivelului crescut al lipsei locurilor de munca pe termen lung.
In multe orase din Romania cartierele de romi au devenit suprapopulate,
situatia inrautatindu-se dupa 1990, cand multi romi si-au vandut apartamentele
de la bloc si s-au intors la rudele lor din cartierele de romi. Este cazul
multor romi migrati in zonele rurale, datorita lipsei unui loc de munca care sa
le permita sa-si acopere cheltuielile administrative. La acest aspect a
contribuit si faptul ca mediul de viata era neprietenos si deseori ostil.
Infrastructura tehnica, adeseori inexistenta, se afla intr-o stare precara,
in timp ce infrastructura sociala (scoli, gradinite, unitati medicale,
magazine, birouri sociale etc.) este necorespunzatoare sau de asemenea
lipseste. Datorita faptului ca multe persoane de etnie roma au domiciliul
inregistrat in alta localitate, ei nu beneficiaza de ajutoare sociale, copiii
lor nu frecventeaza o scoala, iar familiile nu au acces la serviciile sociale.
Acest proiect se adreseaza in mod direct problemelor mentionate mai sus.
Prin dezvoltarea infrastructurii tehnice si sociale din regiunile selectate ale
tarii care detine un mare procent al populatiei minoritare dezavantajate,
proiectul va crea conditii pentru integrarea socio-economica a grupurilor
tinta.
Evitarea discriminarii ulterioare a romilor se va realiza printr-o
implementare a proiectului corespunzatoare. Astfel, se vor urma
"Principiile Directoare" stabilite de UE, OSCE si Consiliul Europei
care mentioneaza ca "toti pasii din cadrul procesului de rezolvare a
situatiei locuintelor romilor vor fi dezvoltati astfel incat identitatea lor etnica
si culturala sa fie conservata".
Contributia PNUD
Veriga lipsa din politicile de integrare ale romilor o constituie
pregatirea si ocuparea profesionala a acestora, aceste date fiind posibile
conform unui studiu realizat de PNUD si Organizatia Internationala a Muncii
(ILO). Gradul de ocupare profesionala a romilor in Romania este mai mic decat
cel al populatiei la nivel national. Implicarea femeilor de nationalitate roma
pe piata muncii este deosebit de redusa - procentul acestora fiind de 4 ori mai
mare decat la nivel national. Participarea lor economica este partial limitata
datorita lipsei de calificare profesionala.
Experienta PNUD
PNUD este o organizatie puternic implicata in imbunatatirea oportunitatilor
de dezvoltare a grupurilor vulnerabile. Raportul Regional de Dezvoltare Umana
publicat de Biroul Regional PNUD, "Cum sa eviti capcana dependentei",
arata ca indicele de dezvoltare umana pentru romii din Romania este cel mai
scazut din intreaga regiune. In acest context, integrarea sociala, ca unul din
domeniile cheie de actiune ale PNUD Romania, are ca scop ameliorarea
oportunitatilor de dezvoltare pentru romi urmarind cresterea nivelului de trai
pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului. Proiectul propus va
juca un rol foarte important in acest sens.
In trecut, PNUD Romania a organizat un seminar privind imbunatatirea
Situatiei Romilor in Romania precum si alte proiecte in vederea cresterii
nivelului de trai, avand drept tinta comunitatile de romi (cooperative de
credit, microintreprinderi, centre de dezvoltare comunitara etc.). In acest
sens PNUD Romania reprezinta un partener de incredere al Guvernului
sprijinindu-l in eforturile sale de implementare a Strategiei Nationale de
Imbunatatire a Situatiei Romilor, date fiind bunele relatii si experienta in
colaborarea cu autoritatile locale/centrale si organizatiile societatii civile.
PNUD Romania a lansat raportul "HIV/SIDA si Romii din Europa Centrala
si de Est" pregatindu-se sa lanseze inca doua rapoarte privind finantarile
programelor pentru comunitatile de romi: "Cartea Alba - Finantari pentru
Comunitatile Rome din Romania" si "Studiu asupra impactului
finantarilor si programelor adresate comunitatilor de romi in perioada 1996 -
2004"
Raportul "HIV/SIDA si Romii din Europa Centrala si de Est"
reprezinta primul studiu de acest gen, abordand problematica HIV/SIDA si
raspandirea ei in randul romilor din Europa Centrala si de Est. Ca atare,
raportul constituie un prim pas necesar pentru centralizarea unor informatii despre
problematica sociala complexa generata de fenomenul HIV/SIDA in randul
populatiei vulnerabile si marginalizate. Viziunea de ansamblu sustinuta de
acest raport serveste ca baza pentru cercetari suplimentare vizand o evaluare
competenta si empirica a HIV/SIDA precum si a minoritatii rome in Europa
Centrala si de Est.
Raportul vizeaza 4 tari din regiune: Romania, Bulgaria, Moldova si
Slovacia, selectate in urma consultarii cu Biroul Regional PNUD Bratislava.
Principalele recomandari propuse de raport sunt privite din prisma pasilor
necesari in vederea reducerii unor probleme principale confruntate de romii din
Europa Centrala si de Est. Se prevede ca toate eforturile si programele sa fie
implementate prin parteneriate depline si cu participarea activa a romilor.
Initiativa PNUD de a elabora "Cartea Alba - Finantari pentru
Comunitatile Rome din Romania" adauga un plus de informatie in literatura
de specialitate confirmand interesul Agentiilor ONU din Romania pentru
ameliorarea situatiei romilor. Aceasta publicatie isi propune sa prezinte
activitatile realizate pana in prezent in aceasta directie, prin descrierea
tuturor proiectelor/programelor propuse in beneficiul comunitatilor de romi
precum si a institutiilor/organizatiilor nationale si internationale care au
fost implicate in finantarea acestora.
Ca structura Cartea Alba contine patru parti.
Prima parte furnizeaza o sinteza a principalelor date referitoare la
situatia romilor din Romania.
Cea de-a doua parte prezinta principalele institutii finantatoare, precum
si programele si proiectele din cadrul acestora, insotite de descrieri succinte
si de prezentari ale principalelor obiective propuse.
Principalele studii referitoare la comunitatile de romi, finantate de
institutiile mentionate in partea anterioara vor fi detaliate in capitolul al
treilea al lucrarii, urmand ca ultima parte sa prezinte concluziile si
recomandarile formulate pe baza discutiilor formale si informale cu liderii
romilor, oficiali ai Guvernului, reprezentanti ai organizatiilor
neguvernamentale, institutii finantatoare, membrii ai comisiilor
inter-ministeriale/comitetelor de sprijin, precum si alti actori interesati in
formularea politicilor publice pentru romi.
"Studiu asupra impactului finantarilor si programelor adresate
comunitatilor de romi in perioada 1996 - 2004" are drept scop evaluarea
eficientei cu care au fost folosite fondurile destinate imbunatatirii situatiei
din comunitatile de romi. Dupa descrierea principalilor indicatori privind
situatia romilor in Romania, politicile publice adresate lor si principalii
actori din acest domeniu, studiul analizeaza cateva exemple pozitive si
negative care vizeaza implementarea de proiecte pentru romi in 4 domenii:
locuinte/infrastructura, sanatate, educatie, locuri de munca.
Proiectul "Centru de Sprijin Social pentru Comunitatile de Romi"
isi propune dezvoltarea unui centru pilot care sa furnizeze servicii integrate
comunitatilor de romi intr-un cadru coerent bazat pe principii de dezvoltare
durabila. Se preconizeaza ca proiectul va conduce la o crestere a gradului de
dezvoltare economica si sociala pentru comunitatile de romi din localitatea
propusa (Marasesti, jud. Vrancea), cu accent sporit asupra categoriei care
include femeile si copii, dar si pe imbunatatirea starii de sanatate a intregii
comunitati si adoptarea unui comportament adecvat pentru o viata mai sanatoasa.
Impactul estimat al proiectului rezida in cresterea nivelului de trai al
romilor din mai multe comunitati, prin replicarea modelului din alte tari si in
Romania. In vederea extinderii proiectului se preconizeaza colaborarea PNUD cu
parteneri nationali si internationali.
Partea a II-a. Strategia
Strategia nationala
Imbunatatirea situatiei romilor continua sa fie un obiectiv fundamental pentru
politica Guvernului Romaniei. Programul de guvernare subliniaza importanta
dezvoltarii locale ale comunitatilor de romi, dezvoltare care este vizata de
asemenea si de Hotararea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei
Guvernului Romaniei de Imbunatatire a Situatiei Romilor. Documentul include un
program de implementare si reprezinta un model de colaborare dintre Guvern si
organizatiile neguvernamentale ale romilor. Acest document are la baza
principiile consensualismului, diviziunii sectoriale, descentralizarii,
egalitatii si diferentierii etnice. De asemenea strategia detine un rol
semnificativ in conceptul politicii de imbunatatire a situatiei romilor si
urmareste sa stimuleze participarea lor la viata economica, sociala,
educationala si politica. Acest lucru va fi facilitat prin implicarea in
programe de dezvoltare comunitara si asistenta sectoriala precum si prin
derularea unor programe de prevenire a discriminarii sociale si institutionale.
Implementarea strategiei este planificata pe durata a 10 ani (2001 - 2010).
Strategia fost dezvoltata cu participarea reprezentantilor ministerelor
responsabile, precum si cu lideri si reprezentanti ai romilor de la numeroase
organizatii non-guvernamentale, iar acest fapt reprezinta unul dintre punctele
forte ale acestei initiative. Directiile principale de actiune ale Strategiei
sunt: administratie publica, locuinte, securitate sociala, sanatate, economie,
justitie si ordine publica, protectia copilului, educatie, cultura si culte,
comunicare si participare civica.
Obiectivele generale ale proiectului
- Imbunatatirea conditiilor de viata ale romilor din Romania prin
extinderea si reabilitarea infrastructurii publice din zonele tinta cu o mare
concentrare a populatiei minoritare etnice dezavantajate;
- Integrarea sociala si economica a romilor prin implementarea de politici
active pe piata muncii in zonele tinta;
- Imbunatatirea bunelor relatii interetnice prin conservarea identitatii
etnice a comunitatilor minoritare si prin construirea unei infrastructuri
sociale in zonele tinta;
- Sprijinirea implementarii Strategiei Nationale de Imbunatatire a
Situatiei Romilor.
Obiectivele specifice ale proiectului
1. Implementarea planului de actiune al Strategiei prin sustinerea initiativelor
dezvoltate de autoritatile locale si institutiile publice locale in parteneriat
cu reprezentanti ai comunitatilor de romi.
2. Identificarea si sprijinirea proiectelor de interventie comunitara
desfasurate in parteneriat de catre autoritatile locale si organizatiile de
romi.
3. Realizarea unui studiu referitor la identificarea pe zone geografice a
nevoilor romilor legate de ocuparea fortei de munca si de asemenea a
perspectivelor de integrare economica a lor in societatea romaneasca.
Partea a III-a. Organizarea si conducerea proiectului
Principalii parteneri guvernamentali vor fi Secretariatul General al
Guvernului, prin Unitatea de Implementare a Programului PHARE nr.
RO/2002/000-586.01.02 "Sprijin pentru Strategia nationala de imbunatatire
a situatiei romilor" (SGG-UIP) si Agentia Nationala pentru Romi (ANR), dar
si autoritatile locale, beneficiare ale granturilor. PNUD se va asigura ca
exista o modalitate de abordare participativa a comunitatilor de romi astfel
incat acestea sa fie implicate activ in implementarea proiectelor la toate
nivelele. Scopul este de a dezvolta activitati complementare celor realizate de
alte organizatii in cadrul comunitatii.
Proiectul se bazeaza pe o stransa colaborare intre institutiile guvernamentale
centrale, autoritati locale, ONG-uri si PNUD care vor fi parteneri implicati
direct in implementarea proiectului, cu roluri si responsabilitati clar
definite.
Proiectul va fi implementat conform Legii bugetului de stat si procedurii
PNUD de executie nationala. Agentia de Executie a proiectului va fi SGG-UIP.
PNUD va desemna un Director de proiect care va urmari atingerea obiectivelor
proiectului in conformitate cu prezentul document. Intalnirile de informare vor
fi realizate permanent intre reprezentantii PNUD, SGG-UIP, ANR si Directorul de
proiect.
Proiectul va fi implementat de PNUD in stransa colaborare cu SGG-UIP si
ANR. Echipa proiectului va fi implicata in activitatile curente de organizare,
conducere si monitorizare ale proiectului inclusiv, in activitatile formale si
informale de monitorizare (vizite in teren, comitete de evaluare, rapoarte
narative si financiare). ANR va fi responsabil de pregatirea Termenilor de
Referinta pentru activitatile proiectului inclusiv, pentru evaluarea proiectului
(evaluare finala si partiala). Personalul ANR din Bucuresti dar si expertii
romi din cadrul Birourilor Judetene pentru Romi si cei regionali ai ANR se vor
implica activ in solutionarea problemelor aparute pe parcursul implementarii
proiectului.
Echipa proiectului si Managerul de Proiect vor fi selectati de catre o
comisie formata din reprezentanti ai SGG-UIP, ANR si PNUD si vor fi contractati
de catre PNUD. De preferat, acestia vor fi selectati dintre persoanele cu
experienta in derularea de proiecte similare cu finantare de la UE sau alte
organizatii internationale. Echipa proiectului va lucra in stransa colaborare
cu personalul SGG-UIP si ANR pentru a asigura comunicarea zilnica si intarirea
capacitatii echipei SGG-UIP si ANR. Echipa proiectului si Managerul de Proiect
vor raspunde in fata PNUD pentru realizarea la timp a rezultatelor proiectului.
Echipa proiectului va fi alcatuita din:
- Coordonator proiect
- Coordonator social
- Administrator
Managerul de Proiect va fi responsabil de realizarea proiectului conform
graficului activitatilor, bugetului, obiectivelor generale si specifice asa cum
sunt ele prevazute in prezentul document. Managerul de Proiect va lua decizii
pentru a asigura buna desfasurare a proiectului. Orice dificultati majore vor
fi solutionate in colaborare de catre PNUD, SGG-UIP si ANR. De asemenea,
Managerul de Proiect va pregati Raportul Anual de Activitate si il va inainta
spre aprobare partenerilor mentionati mai sus.
Managerul de Proiect si echipa proiectului vor avea urmatoarele
responsabilitati care vor fi asumate in stransa colaborare cu personalul
SGG-UIP si ANR:
- Coordonarea activitatilor zilnice ale proiectului
- Pregatirea contractelor (personal, consultanti, contracte de finantare,
echipamente)
- Monitorizarea activitatilor proiectului la nivel local
- Efectuarea tuturor platilor in cadrul proiectului
- Administrarea conturilor proiectului
- Pregatirea si inaintarea rapoartelor narative si financiare catre ANR
- Organizarea de activitati si evenimente de informare publica
In numele PNUD, Managerul de Proiect va mentine legatura cu partile
implicate in implementarea proiectului la nivel local:
1. Autoritatile locale si centrale
2. Partenerii finantatori
3. ONG-uri ale romilor
Managerul de Proiect va pregati un plan de lucru in conformitate cu
responsabilitatile fiecarui partener stipulate in acest document de proiect si
in stransa colaborare cu reprezentantii SGG-UIP, ANR si Coordonatorii locali
(BJR) si regionali de Proiect
Reprezentantii locali (BJR) si regionali de Proiect in colaborare cu
reprezentantii autoritatilor locale, si ONG-urilor locale ale romilor vor
organiza selectia initiativelor si a personalului care va realiza activitatile
din cadrul proiectelor locale, propuse spre finantare.
PNUD
PNUD va avea responsabilitatea generala pentru managementul proiectului si
va cofinanta acest proiect. PNUD va fi responsabil de distribuirea fondurilor
catre autoritatile locale. Regulile si regulamentele PNUD se vor aplica tuturor
activitatilor legate de proiect. PNUD va pregati si actualiza planurile de
lucru si va folosi propriile mecanisme pentru monitorizare si evaluare, asa cum
sunt descrise in cele ce urmeaza. PNUD va folosi propriile mecanisme pentru a
analiza situatia financiara si a realiza rapoarte exacte si de actualitate ale
proiectului.
PNUD va monitoriza implementarea proiectului, asigurand conformitatea cu
regulile si procedurile relevante pentru executia la nivel national.
Cheltuielile din buget si orice propuneri de modificare a activitatilor
bugetare vor fi analizate si aprobate de grupul de parteneriat tripartit
alcatuit din PNUD, Agentia de Executie si agentii locali de implementare
(autoritatile locale). Acest grup tripartit se va intalni cel putin o data pe
perioada implementarii proiectului pentru a analiza progresul acestuia.
Partea a IV-a. Monitorizare si evaluare
Proiectul definit in prezentul document va fi supus procedurilor standard
de monitorizare si evaluare ale PNUD in conformitate cu Manualul de Programe al
PNUD. In plus, pot fi utilizate alte proceduri de monitorizare si evaluare
cerute de partenerul de cofinantare, in cazul in care procedurile PNUD nu sunt
considerate suficiente.
In cadrul unei intalniri de lucru, daca este cazul, proiectul va fi supus
unei revizii realizate de catre SGG-UIP, ANR si PNUD. Directorul de Proiect va
prezenta un Raport de Activitate la fiecare intalnire de acest gen. Un Raport
final de activitate va fi pregatit la incheierea proiectului. Toate rapoartele
vor fi pregatite (in draft) si distribuite tuturor partilor cu mult timp
inainte pentru a permite examinarea lor. Personalul SGG-UIP, ANR si PNUD vor
realiza monitorizarea permanenta a proiectului prin vizite in teren.
In plus fata de intalnirile periodice ale partenerilor pentru discutarea
rezultatelor intermediare, proiectul va fi supus controalelor financiare
obisnuite ale programelor PNUD implementate conform procedurii de executie
nationala (audit anual).
Partea a V-a. Contextul legal
Acest Document de Proiect reprezinta instrumentul la care se face referire
in articolul 1 al Acordului Standard de Asistenta dintre Guvernul Romaniei si
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991.
Proiectul va fi implementat conform regulilor si procedurilor PNUD.
Urmatoarele tipuri de modificari ale acestui document de proiect pot fi
facute numai cu semnatura Reprezentantului Rezident al PNUD care trebuie sa se
asigure ca ceilalti semnatari ai documentului de proiect nu au nici o obiectie
fata de modificarile propuse:
- Modificarea sau completarea oricarei anexe din documentul de proiect;
- Modificari ce nu implica schimbari semnificative ale obiectivelor
imediate, rezultatelor sau activitatilor proiectului dar care sunt cauzate de
reorganizarea deja aprobata a resurselor sau de cresterea costurilor datorita
inflatiei;
- Revizii anuale obligatorii care reorganizeaza etapele de distribuire a
resurselor aprobate sau reflecta cresterea costurilor pentru experti sau a
altor costuri datorita inflatiei, sau care iau in considerare flexibilitatea
agentiei privind cheltuielile.
Planul de lucru si bugetul*)
*) Planul de lucru si bugetul sunt reproduse in facsimil.
Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Proj. ID
B - Perioada
C - Partener responsabil
D - T.1
E - T.2
F - T.3
G - Parteneri
H - Linie bugetara
______________________________________________________________________________
| Anul: 2005 Numarul proiectului:
|
| Titlul Proiectului: Activitati de implementare si monitorizare a strategiei
|
| pentru imbunatatirea situatiei romilor - 2005
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|A|Rezultate |Activitati | B | C | Bugetul planificat
|
| |asteptate |cheie |_____|
|_______________________________________|
| | | |D|E|F| | Fond| G | H | Descriere | Suma
|
|_|____________|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| |Intretinerea|Personalul |X|X|X|PNUD| 4000|PNUD |71300|Personalul |
20,000|
| |unitatii de | | | | | | | | |proiectului |
|
| |implementare|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| |a |Biroul |X|X|X|PNUD| 4000|PNUD |73100|Inchirierea |
4,000|
| |proiectului |proiectului | | | | | | | |si |
|
| | | | | | | | | | |intretinerea|
|
| | | | | | | | | | |biroului |
|
| | | | | |
|____|_____|______|_____|____________|_______|
| | | | | | |PNUD| 4000|PNUD |72500|Consumabile | 1,500|
| | | | | |
|____|_____|______|_____|____________|_______|
| | | | | | |PNUD| 4000|PNUD |71600|Misiuni |
4,000|
| | | | | |
|____|_____|______|_____|____________|_______|
| | | | | | |PNUD| 4000|PNUD |74500|Diverse |
3,000|
|_|____________|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| Subtotal |
32,500|
|______________________________________________________________________|_______|
| |Granturi |Servicii | |X|X|PNUD|30000|Guvern|72600|Granturi
|606,509|
| |pentru |contractuale| | | | | | | | |
|
| |proiectele | | | | | | | | | |
|
| |locale | | | | | | | | | |
|
|_|____________|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| |Granturi |Servicii | |X|X|PNUD| 4000|PNUD |72600|Granturi |
26,600|
| |pentru |contractuale| | | | | | | | |
|
| |proiectele | | | | | | | | | |
|
| |locale | | | | | | | | | |
|
|_|____________|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| Subtotal
|633,109|
|______________________________________________________________________|_______|
| | |ISS (1,5%) |X|X|X|PNUD|30000|Guvern| |ISS (1,5%) |
10,426|
| |
|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| | |GSM (3%) |X| | |PNUD|30000|Guvern|75100|GSM (3%) |
19,053|
|_|____________|____________|_|_|_|____|_____|______|_____|____________|_______|
| Subtotal
29,479|
|______________________________________________________________________________|
| Total PNUD |PNUD |
60,000|
|_________________________________________________________|____________|_______|
| Total Guvern |Guvern
|635,088|
|_________________________________________________________|____________|_______|
| TOTAL
695,088|
|______________________________________________________________________________|
MATRICEA LOGICA A REZULTATELOR SI RESURSELOR PROIECTULUI
______________________________________________________________________________
| Rezultatul scontat la nivel national, asa cum este el mentionat in
|
| Programul-Cadru al Resurselor Nationale |
|
|
| Reforma sistemului de protectie sociala/stabilirea celor mai vulnerabile
|
| grupuri ale societatii ca grupuri tinta |
|______________________________________________________________________________|
| Indicatorul rezultatului, conform Programului-Cadru de Rezultate si Resurse:
|
|
|
| Procentul persoanelor sarace incluse in sistemul de protectie sociala/
|
| capacitate crescuta a celor saraci de a-si imbunatati nivelul de trai.
|
|______________________________________________________________________________|
| Domeniul Strategic din Programul-Cadru de Resurse: Accesul la servicii
|
| sociale de baza si sisteme pentru managementul riscului si cresterea
|
| numarului de locuri de munca la nivel local si national.
|
| |
| TTF Service Line: Servicii sociale de baza
|
|______________________________________________________________________________|
| Strategia de parteneriat: Proiectul presupune o stransa colaborare cu
SGG-UIP|
| si ANR. Proiectul se bazeaza pe o stransa colaborare intre PNUD, SGG-UIP,
|
| ANR, autoritatile locale din judetele/orasele selectate si ONG-uri ale
|
| romilor recunoscute pentru rezultatele obtinute in programele de incluziune
|
| sociala.
|
|______________________________________________________________________________|
| Titlul si numarul proiectului: Urbanizarea si dezvoltarea sociala a |
| regiunilor cu populatie dominant minoritara.
|
|______________________________________________________________________________|
| Rezultate nationale | Rezultate anuale| Activitati | Contributii
|
| scontate | | |
|
|_____________________|_________________|_________________|____________________|
| Rezultat 1 | Rezultat anual | Activitatea 1.1 | Echipa proiectului
|
| | pentru 2005: | | si personalul
|
| | | | SGG-UIP si ANR
|
| | | |
|
| Asigurarea | Organizarea | Selectarea si |
|
| monitorizarii si | activitatilor de| contractarea |
|
| evaluarii permanente| monitorizare si | echipei |
|
| a proiectului si | evaluare si | proiectului |
|
| intocmirea | elaborarea | pentru |
|
| rapoartelor de | rapoartelor | activitatile de |
|
| monitorizare si | aferente. | monitorizare. |
|
| evaluare. | | |
|
|_____________________|_________________|_________________|____________________|
| Rezultat 2 | Rezultat anual | Activitatea 2.1 | Subcontracte:
|
| | pentru 2005: | |
|
| | | |
|
| Derularea unei | Organizarea a | Conferinte de |
|
| campanii de | cel putin 2 | presa, |
|
| informare si | conferinte de | pregatirea |
|
| constientizare a | presa. | materialelor de |
|
| opiniei publice la | | presa si a |
|
| nivel national si | Elaborarea a cel| brosurilor de |
|
| local si realizarea | putin 1 brosura | prezentare a |
|
| unui studiu privind | de prezentare a | proiectului. |
|
| nevoile si | proiectului. | |
|
| perspectivele | | Activitatea 2.2 |
|
| romilor in ce | Rezultat anual | |
|
| priveste ocuparea | pentru 2005: | Culegerea de |
|
| fortei de munca | | date despre |
|
| | Organizarea unei| nevoile si |
|
| | conferinte de | perspectivele |
|
| | presa finala. | romilor in ce |
|
| | | priveste | |
| | Rezultat anual | ocuparea fortei |
|
| | pentru 2005: | de munca. |
|
| | | |
|
| | Lansarea unui | |
|
| | studiu privind | |
|
| | nevoile si | |
|
| | perspectivele | |
|
| | romilor in ce | |
|
| | priveste | |
|
| | ocuparea fortei | |
|
| | de munca. | |
|
|_____________________|_________________|_________________|____________________|
| Rezultat 3 | Rezultat anual | Activitatea 3.1 | Subcontracte:
|
| | pentru 2005 | |
|
| | | |
|
| Realizarea de | Numar de romi | Selectarea |
|
| activitati | care au | proiectelor |
|
| generatoare de venit| beneficiat | |
|
| | de formare si | Activitatea 3.2 | |
| | care au fost | |
|
| | angajati. | Asigurarea |
|
| | | monitorizarii | |
| | | permanente a |
|
| | | lucrarilor |
|
|_____________________|_________________|_________________|____________________|
| Rezultat 4 | Rezultat anual | Activitatea 4.1 | Subcontracte:
|
| | pentru 2005: | |
|
| | | |
|
| Reabilitarea de | Numarul de metri| Lansarea |
|
| locuinte sociale | de retea de | licitatiei, |
|
| si a infrastructurii| alimentare cu | selectarea si |
|
| mici in zonele | apa construiti. | contractarea |
|
| cu populatie | | firmelor de |
|
| majoritara de romi. | Numarul de metri| constructii. |
|
| | patrati de | |
|
| | drumuri | Activitatea 4.2 |
|
| | construite. | |
|
| | | Selectarea prin | |
| | Numarul de metri| concurs si |
|
| | de retea de | contractarea |
|
| | canalizare | unor supervizori| |
| | construiti. | independenti in |
|
| | | domeniul |
|
| | Numarul de | lucrarilor de |
|
| | locuinte sociale| constructii. |
|
| | reabilitate. | |
|
| | | Activitatea 4.3 |
|
| | | |
|
| | | Asigurarea |
|
| | | monitorizarii |
|
| | | permanente a |
|
| | | lucrarilor de |
|
| | | constructii si a|
|
| | | crearii de |
|
| | | locuri de munca |
|
| | | temporare. |
|
|_____________________|_________________|_________________|____________________|
APROBARI*)
*) Aprobarile sunt reproduse in facsimil.
Tara: Romania
Cadrul de asistenta pentru dezvoltare acordat Romaniei de ONU
Rezultate/Indicatori: Intensificarea cresterii economice nationale si
reducerea saraciei in randul grupurilor vulnerabile, prin actiuni sustinute de
incluziune sociala si intarire a capacitatii institutionale, pana in anul 2009.
Efecte asteptate/Indicatori: Reducerea saraciei si sprijinirea afirmarii
economice in randul grupurilor vulnerabile - romi, in special femei din mediul
rural, tineri, inclusiv cei post-institutionalizati) - prin crearea unor locuri
de munca si realizarea unor interventii specifice care sa protejeze si sa
incurajeze incluziunea sociala. (PNUD)
Rezultate asteptate/Indicatori:
- Crearea locurilor de munca pentru grupurile dezavantajate prin
intermediul lucrarilor publice, precum si prin metode de instruire si
consiliere profesionala;
- Reabilitare de mica infrastructura
- Reabilitarea locuintelor
- Achizitie de terenuri agricole si cultivarea lor.
Partenerul de implementare: Secretariatul general al Guvernului (SGG)
Agentia Nationala pentru Romi (ANR)
Parteneri: Consilii locale
_____________________________________ ______________________________________
| Perioada programului: 2005 | | Buget 1.810.000 RON
|
| Rolul programului: Cresterea | | Contributia la managementul 5%
|
| economica si reducerea saraciei | | general al proiectului (GMS)
|
| Titlul Proiectului: Activitati de | | Buget total
|
| implementare si monitorizare a | | Resurse alocate: ________________
|
| Strategiei pentru imbunatatirea | | - Guvernul Romaniei (SGG)
|
| situatiei romilor - Programul | | 1.810.000 RON
|
| guvernamental "Parteneriat pentru | | - Regular (PNUD) 60.000
USD |
| sprijinul romilor - 2005" | | -
Altii: |
| | | - Donatori ______________
|
| Proiect nr.: | | - Donatori ______________
|
| Durata proiectului: ................| | - Contributiile in natura __ ANR ___
|
| Managementul proiectului: Executie | | Buget neacoperit: _________
|
| nationala | | |
| Intalnirea Comitetului de aprobare: | |
|
| | |
|
|_____________________________________|
|______________________________________|
Aprobat de (Guvern): Dl Mihai Alexandru Voicu, ministrul delegat
pentru coordonarea Secretariatului General al
Guvernului
Dna Mariea Ionescu, Presedinte al Agentiei
Nationale pentru Romi
Aprobat de (Parteneri)
Aprobat de (PNUD) Dna Soknan Han Jung, Reprezentant Rezident
21 septembrie 2005