Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1096 din 25 octombrie 2001

pentru aprobarea Protocolului Sesiunii a XIII-a a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare, semnat la Sighetu Marmatiei la 22 iunie 2001

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 757 din 28 noiembrie 2001


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5 alin. 1 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Protocolul Sesiunii a XIII-a a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare, semnat la Sighetu Marmatiei la 22 iunie 2001.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul apelor si protectiei mediului,
                         Aurel Constantin Ilie

                         p. Ministrul afacerilor externe,
                         Mihnea Motoc,
                         secretar de stat

                             PROTOCOLUL
    Sesiunii a XIII-a a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare

    In baza prevederilor Conventiei pentru reglementarea problemelor hidrotehnice referitoare la apele ce formeaza sau sunt intretaiate de frontiera, semnata la Bucuresti la 25 iunie 1986 si intrata in vigoare la 20 noiembrie 1986, a avut loc la Sighetu Marmatiei, pe teritoriul Romaniei, in perioada 19 - 22 iunie 2001, Sesiunea a XIII-a a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare.

    Au participat:

    Delegatia partii romane:
    - Florin Stadiu        - imputernicit
    - dr. Costica Sofronie - insarcinat cu rezolvarea problemelor supleantului
                             imputernicitului
    - Ane Marie Ciurea     - expert, secretar al Comisiei mixte
    - Valentin Apostol     - expert
    - Laura Stresina       - expert
    - Manuela Hanganu      - expert
    - Liviu Craciun        - expert
    - Radu Farcas          - expert
    - Iuliu Szekely        - expert

    Delegatia partii ungare:
    - dr. Hajos Bela       - imputernicit
    - Antok Gabor          - supleant al imputernicitului
    - Simonfai Gyorgy      - expert
    - Domahidy Laszlo      - expert, secretar al Comisiei mixte
    - dr. Padar Istvan     - expert.

    Comisia mixta stabileste urmatoarea ordine de zi:

    I. Informare asupra indeplinirii sarcinilor ce decurg din Protocolul Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte si din prevederile regulamentelor de aplicare a Conventiei hidrotehnice si stabilirea masurilor necesar a fi luate in continuare
    II. Examinarea decontarii prestatiilor efectuate de parti in anul 2000
    III. Examinarea programului lucrarilor care vor fi executate in anul 2001 pe sectoarele cursurilor de apa, vailor, depresiunilor, canalelor si sistemelor de evacuare a apelor interne, mentionate la art. 1 din Conventia hidrotehnica, si stabilirea proiectelor care urmeaza sa fie transmise pentru avizare de catre Comisia mixta
    IV. Examinarea stadiului de elaborare a proiectelor realizate in domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice cu asistenta terta, financiara si tehnica
    V. Examinarea activitatii Comisiei ad-hoc si a proiectului de modificare a regulamentului de functionare a Comisiei mixte
    VI. Diverse

    I. Informare asupra indeplinirii sarcinilor ce decurg din Protocolul Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte si din prevederile regulamentelor de aplicare a Conventiei hidrotehnice si stabilirea masurilor necesar a fi luate in continuare

    1. Colaborare in domeniul gospodaririi apelor si hidrometeorologiei

    A. Referitor la activitatea Subcomisiei de gospodarirea apelor si hidrometeorologie
    Comisia mixta constata ca:
    - a fost infiintata Subcomisia de hidrometeorologie si gospodarirea apelor prin unificarea subcomisiilor de hidrometeorologie, de informatica, comunicatii de date si informatii si de gospodarirea apelor, care a avut doua intalniri: la Oradea la 11 - 13 decembrie 2000 si, respectiv, la Gyula la 26 - 28 martie 2001;
    - nu au avut loc intalniri separate ale expertilor pe domenii de specialitate si sarcinile acestora au fost examinate in cadrul intalnirilor Subcomisiei de gospodarirea apelor si hidrometeorologie, cu participarea expertilor din aceste domenii;
    - subcomisia si-a stabilit obiectivele-cadru, precum si sarcinile pentru derularea activitatii ei in perioada urmatoare;
    - partea romana propune efectuarea analizei eficientei volumului de date schimbate intre parti si a actiunilor prevazute in regulamentele in vigoare, in vederea realizarii obiectivelor Conventiei hidrotehnice cu costuri cat mai mici.
    Comisia mixta hotaraste:
    - aproba procesele-verbale ale Subcomisiei de gospodarirea apelor si hidrometeorologie, incheiate la Oradea la 13 decembrie 2000 si, respectiv, la Gyula la 28 martie 2001;
    - urmatoarea intalnire a subcomisiei va avea loc pe teritoriul roman in trimestrul IV 2001 si va avea urmatoarea ordine de zi:
        - trecerea in revista a indeplinirii sarcinilor cuprinse in regulamentele in vigoare din domeniul gospodaririi apelor si hidrometeorologiei;
        - analiza proceselor-verbale ale grupelor de experti pentru hidrometeorologie, informatica si comunicatii de date, precum si gospodarirea apelor;
        - schimb de informatii in legatura cu intalnirea expertilor privind problematica acviferului conului aluvionar al raului Mures;
        - analiza eficientei volumului de date schimbate intre parti si a actiunilor prevazute in regulamentele in vigoare, in vederea realizarii obiectivelor Conventiei hidrotehnice cu costuri cat mai mici.

    B. Referitor la activitatea grupelor de experti pe domenii de specialitate
    a) In domeniul hidrometeorologiei
    Comisia mixta constata ca:
    - schimbul de date meteorologice, hidrologice si de alte informatii, inclusiv de radar, prin calculator, s-a desfasurat pe baza prevederilor Regulamentului privind transmiterea datelor si informatiilor meteorologice si hidrologice intre Romania si Republica Ungara, adoptat la Sesiunea a X-a a Comisiei mixte (Gyula, 22 - 26 septembrie 1997);
    - in legatura cu transmiterea datelor radar, partea ungara procedeaza la introducerea permanenta in fisierul stabilit al unui server FTP a imaginilor radar, care pot fi apelate de catre partea romana. Partea romana solicita ca imaginile radarelor de la Budapesta si Napkor sa fie disponibile in mod regulat pe serverele FTP de la VITUKI, pentru a putea fi preluate in mod operativ de catre INMH; avertizarile radar se vor desfasura in continuare in conformitate cu anexa nr. 7.b la regulament;
    - partile au efectuat corectarea si reeditarea anexei nr. 7.a la Regulamentul privind transmiterea reciproca a datelor si informatiilor meteorologice si hidrologice intre Romania si Republica Ungara;
    - expertii partilor au cazut de acord ca pentru completarea datelor lipsa sa instaleze un fisier special in serverul FTP, care sa fie accesibil in acest scop;
    - partea ungara a solicitat transmiterea, pentru statiile inscrise in anexa nr. 4.a la Regulamentul de schimb de date hidrometeorologice, a datelor transmise anterior pe microfilm, pentru anii 1976 - 1979, sub forma fiselor tip anuar sau pe suport magnetic;
    - trecand in revista modalitatile de transmitere a datelor pe baza Regulamentului privind transmiterea reciproca a datelor si informatiilor meteorologice si hidrologice, expertii partilor propun ca transmiterea acestora prin intermediul telexului sa fie scoasa dintre modalitatile de transmitere si propun rezolvarea problemei transmiterii datelor prin server FTP si, ca linie de rezerva, e-mail si telefax, respectiv prin telefon. Ca urmare a acestui fapt, subcomisia propune modificarea in consecinta a regulamentului, in conformitate cu cele inscrise in procesul-verbal al subcomisiei de la Oradea din 13 decembrie 2000. Din procesul-verbal al subcomisiei de la Gyula din 28 martie 2001 se constata ca partea ungara a operat schimbarile referitoare la modul de comunicare a datelor din anexele la regulament si l-a predat partii romane. Partea romana considera ca reeditarea acestui regulament nu este inca oportuna din urmatoarele considerente:
        - procesul uniformizarii datelor din regulamentele in vigoare este in curs de derulare si actiunea va aduce modificari regulamentelor;
        - cele doua procese-verbale ale subcomisiei nu au fost inca aprobate de imputerniciti;
        - exista posibilitatea sa survina unele schimbari in fluxul informational al partii romane;
    - partile si-au transmis reciproc anexa nr. 8 la regulament, cu actualizarea adreselor si a numerelor de telefon ale institutiilor care participa la schimbul de date;
    - la cererea expertilor unguri partea romana a transmis modul de conversie intre sistemul de referinta Marea Neagra/Marea Baltica pentru statiile hidrometrice Turulung, Satu Mare si Domanesti; in vederea transmiterii acestui sistem de conversie pentru statiile cuprinse in Regulamentul de aparare impotriva inundatiilor produse de cursuri de apa este necesar ca partea romana sa se adreseze organelor abilitate;
    - a avut loc la VITUKI, pe teritoriul ungar, schimbul de experienta intre expertii partilor privind elaborarea metodologiilor pentru prognozele hidrologice. Avand in vedere necesitatea cunoasterii reciproce a dezvoltarilor tehnice si stiintifice intre parti, subcomisia propune sa aiba loc o intalnire similara la INMH Bucuresti;
    - in legatura cu propunerile referitoare la remedierea neconcordantelor existente in regulamentele in vigoare si pe baza materialelor schimbate intre parti, Comisia mixta constata ca expertii partilor au cazut de acord ca partea romana va pregati un material similar celui prezentat de partea ungara. Problematica urmeaza sa se discute la intalnirea viitoare a subcomisiei;
    - partea romana a transmis partii ungare cheile limnimetrice tabelare valabile (luand in considerare anul 2000) pentru statiile hidrometrice cuprinse in anexa nr. 1.a la procesul-verbal de la Hajduszoboszlo din 27 noiembrie 1992;
    - partea ungara si-a exprimat disponibilitatea de a oferi posibilitatea conectarii partii romane la sistemul de schimb de date prin microunde, care opereaza in relatia ungaro-ucraineana, iar partea romana a solicitat in acest sens punerea datelor pe serverul FTP de la VITUKI, pentru a fi accesibile partii romane;
    - totodata expertii partilor au cazut de acord sa colaboreze in cadrul proiectelor PHARE/CBC in scopul dezvoltarii si functionarii unitare a sistemului automat de transmitere a informatiilor;
    - masuratorile comune de debit pentru anul 2000 s-au desfasurat in conformitate cu Regulamentul privind efectuarea de observatii sistematice si determinare in comun a resurselor de apa pe cursurile de apa ce formeaza frontiera romano-ungara. Acestea au fost efectuate cu aparatura proprie a fiecarei parti. Totodata a fost facuta evaluarea rezultatelor masuratorilor comune de debit pentru anii 1999 si 2000 pe baza normelor in vigoare ale fiecarei parti. Pentru anul 1999 abaterile rezultatelor de la media perechilor de masuratori s-au incadrat in limita de eroare acceptabila de 10%, fiind considerate bune. Pentru anul 2000 abaterile s-au incadrat in limita de eroare acceptabila de 10%, fiind considerate bune, cu exceptia uneia singure, de 37,1%, inregistrata la sectiunea Remete pe Crisul Negru; aceasta din urma nu a fost acceptata ca fiind buna.
    Comisia mixta hotaraste:
    - la solicitarea partii romane ca imaginile radarelor de la Budapesta si Napkor sa fie disponibile in mod regulat pe serverele FTP de la VITUKI, pentru a putea fi preluate in mod operativ de INMH, partea ungara va transmite raspunsul pana la data de 1 septembrie 2001;
    - continuarea masuratorilor de debit si in anul 2001;
    - neacceptarea ca bun a rezultatului masuratorilor din sectiunea Remete pe Crisul Negru, datorita abaterii mari de la limita admisibila; urmarirea in continuare, cu atentie sporita, a rezultatelor masuratorilor in aceasta sectiune, in vederea eliminarii abaterii inregistrate;
    - crearea de fisiere speciale pe serverul FTP la INMH si VITUKI astfel incat partile sa isi poata prelua si completa datele lipsa;
    - continuarea schimbului de experienta dintre expertii romani si unguri, implicati in elaborarea metodologiilor pentru prognozele hidrologice in cadrul unei intalniri ce va avea loc pe teritoriul Romaniei, la INMH;
    - remedierea neconcordantelor existente in regulamentele in vigoare, privind datele transmise intre parti, in conformitate cu cele inscrise in procesul-verbal al Subcomisiei de gospodarire a apelor si hidrometeorologie, incheiat la Gyula la 28 martie 2001;
    - efectuarea de catre partea romana a demersurilor necesare pentru a obtine modul de conversie intre sistemul de referinta Marea Neagra/Marea Baltica pentru statiile hidrometrice cuprinse in Regulamentul de aparare impotriva inundatiilor produse de cursuri de apa;
    - partea ungara sa studieze posibilitatea concreta de conectare si acces al partii romane la sistemul ungaro-ucrainean prin microunde;
    - analiza modului de asimilare a datelor furnizate de sistemele de monitoring ce se realizeaza in bazinul Crisurilor si al Tisei Superioare in cadrul proiectelor-oglinda PHARE/CBC in sistemul actual de transmitere a datelor;
    - urmatoarea intalnire a grupei de experti in domeniul hidrometeorologiei va avea loc pe teritoriul ungar in trimestrul III al anului 2001, avand urmatoarea ordine de zi:
        - examinarea problemelor cuprinse in hotararile prezentului protocol, referitoare la domeniul hidrometeorologiei;
        - continuarea examinarii problemelor ramase deschise, care sunt cuprinse in procesele-verbale ale Subcomisiei de hidrometeorologie si gospodarirea apelor de la Oradea din 13 decembrie 2000 si, respectiv, de la Gyula din 28 martie 2001.
    b) In domeniul informaticii si comunicatiilor de date
    Comisia mixta constata ca:
    - la data de 17 octombrie 2000 s-a transmis partii romane o noua editie a licentei serverului Lotus Domino R5 si un CD originar de la producator. Serverul Lotus Notes a fost instalat in toamna anului 1999 la Bucuresti, dar nu a fost folosit in mod regulat. Intrucat expertii partilor apreciaza ca utilizarea retelei Internet si a serverelor FTP este mai buna pentru scopul urmarit, propun implementarea si utilizarea acestora. Deoarece intre VITUKI Budapesta si INMH Bucuresti functioneaza deja o conexiune prin server FTP, se apreciaza ca nu este indicata utilizarea serverului Lotus Notes Domino;
    - au fost amplasate servere tip FTP de capacitate similara celui anterior in relatia dintre Directia apelor Crisuri - Oradea si Directia apelor Crisuri - Gyula, acesta corespunzand mai bine scopurilor urmarite. Partile au implementat serverele FTP, au implementat protocolul de acces si si-au transmis reciproc datele ce permit accesarea acestora. Totodata expertii propun o perioada de testare de o luna, dupa care sa aiba loc evaluarea rezultatelor testarii;
    - in prezent schimbul zilnic de date dintre Oradea si Gyula se desfasoara prin intermediul Internetului sub forma de e-mail;
    - partile au nominalizat persoanele responsabile pentru schimbul de date;
    - in cadrul schimbului de experienta dintre reprezentantii de la INMH Bucuresti si VITUKI Budapesta expertii s-au informat reciproc asupra dezvoltarii bazelor de date hidrologice proprii.
    Comisia mixta hotaraste:
    - implementarea si utilizarea serverelor FTP in transmiterea reciproca a datelor intre VITUKI si INMH si renuntarea la utilizarea serverului Lotus Notes Domino;
    - evaluarea rezultatelor testului in relatia Oradea - Gyula si, in masura in care acesta este reusit, schimbul reciproc de date sa se efectueze prin sistemul de servere FTP, aceasta modalitate de schimb de date urmand sa fie extinsa si pentru alte relatii, in conformitate cu prevederile regulamentelor in vigoare;
    - elaborarea de instructiuni privind schimbul de mesaje si informari text in formate standardizate, altele decat schimbul curent de date intre parti, prin utilizarea serverelor FTP;
    - studierea in cadrul grupei de experti pentru informatica a posibilitatii realizarii de proiecte PHARE/CBC, in scopul dezvoltarii si functionarii unitare a sistemului de comunicatii de date;
    - urmatoarea intalnire a grupei de experti in domeniul informaticii si comunicatiilor de date va avea loc pe teritoriul ungar, in trimestrul III al anului 2001, avand urmatoarea ordine de zi:
        - examinarea problemelor cuprinse in hotararile prezentului protocol, referitoare la domeniul informaticii si comunicatiilor de date;
        - continuarea examinarii problemelor ramase deschise, care sunt cuprinse in procesele-verbale ale Subcomisiei de hidrometeorologie si gospodarirea apelor de la Oradea din 13 decembrie 2000 si, respectiv, de la Gyula din 28 martie 2001.
    c) In domeniul gospodaririi apelor
    Comisia mixta constata ca:
    - au fost analizate datele privind debitele anuale caracteristice din perioadele 1946 - 1970 si 1986 - 1998. Deoarece in urma analizei s-au inregistrat cazuri in contradictie cu logica scurgerii hidrologice, expertii propun analiza in detaliu a datelor pentru determinarea cauzelor diferentelor si gasirea unei solutii de rezolvare a problemei;
    - in legatura cu concordarea datelor pentru stabilirea debitelor si a stocurilor de apa in sectiunea de frontiera, partea romana va transmite o propunere de metodologie de lucru in acest sens, urmand ca partea ungara sa isi transmita observatiile in vederea acceptarii unei metodologii comune.
    Regulamentul privind efectuarea de observatii sistematice si determinarea in comun a resurselor de apa pe cursurile de apa ce formeaza frontiera romano-ungara, prezentat anterior de partea ungara, urmeaza sa fie completat cu metodologia comuna, precum si cu anexa nr. 6, in vederea negocierii intre parti;
    - au fost indeplinite sarcinile ce decurg din aplicarea regulamentului si a instructiunilor de aplicare a acestuia. In anul 2001 urmeaza sa aiba loc prima evaluare pe 5 ani a valorilor caracteristice ale debitelor;
    - nu a avut loc intalnirea de experti pentru evaluarea resurselor de apa ale conului aluvionar al Muresului;
    - pentru stabilirea notiunilor de baza, in vederea elaborarii unui regulament de colaborare in domeniul scurgerii apelor mici, partea ungara a predat spre studiu partii romane o propunere in acest sens. In cadrul intalnirii subcomisiei de la Gyula din 28 martie 2001 expertii partilor au cazut de acord ca notiunile si parametrii de baza cu privire la scurgerea apelor mici sa concorde cu definitiile Glosarului international de hidrologie, editat de OMM si UNESCO, editia 1992, si din Directiva-cadru pentru apa 2.000/60/EC a UE. Dupa analiza acestor documente expertii partilor isi vor transmite pana la 31 iulie 2001 lista notiunilor selectate, precum si o lista cu propuneri de notiuni suplimentare ce pot fi utilizate in vederea elaborarii regulamentului pentru ape mici. Partea ungara a transmis spre examinare partii romane studiul "Analiza scurgerii transfrontiere romano-ungare". La intalnirea subcomisiei de la Oradea din 11 - 13 decembrie 2000 partea romana si-a exprimat opinia in legatura cu acest studiu.
    Expertii partilor au apreciat ca prin examinarea in comun a regimului scurgerii apelor se poate rezolva problema de tranzitare a apelor peste frontiera, avand in vedere ca lucrarile existente asigura in majoritatea cazurilor doar tranzitarea apelor mari. Scopul tranzitarii apelor este realizarea pe ambele teritorii a unei stari favorabile a apelor.
    Interesul ambelor parti este pastrarea lucrarilor existente, chiar daca acestea influenteaza regimul scurgerii apelor in zona de frontiera.
    Intr-o prima etapa trebuie examinate intr-un cadru complex cursurile de apa si canalele care traverseaza frontiera, in vederea identificarii posibilitatilor de tranzitare a apelor. Pe baza acestor analize urmeaza sa se determine in viitor, pentru fiecare caz, necesarul de apa ecologica (debit, calitate) in cazul tranzitarii apei de pe teritoriul roman pe cel ungar, cat si de pe teritoriul ungar pe cel roman. De asemenea, trebuie evaluate stocurile de apa disponibile peste debitele de apa salubre stabilite anterior, pentru raurile care traverseaza frontiera, precum si cele utilizate. Totodata pentru determinarea debitului ecologic este nevoie de o evaluare a situatiei actuale a calitatii apelor (pe acele cursuri de apa si canale pe care in prezent exista tranzitare de apa permanenta sau temporara), in scopul stabilirii starii de calitate dorita a fi atinsa. Deoarece dezideratele enuntate impun executarea unor lucrari speciale ce necesita resurse financiare, solutiile tehnice pentru acestea vor fi stabilite dupa finalizarea examinarilor si analizelor cursurilor de apa si ale canalelor.
    Comisia mixta hotaraste:
    - continuarea analizei datelor privind debitele anuale caracteristice din perioadele 1946 - 1970 si 1986 - 1998;
    - continuarea activitatii in vederea stabilirii unei metodologii comune de concordare a datelor pentru stabilirea debitelor si a stocurilor in sectiunea de frontiera;
    - efectuarea primei evaluari a valorilor caracteristice ale debitelor pe 5 ani;
    - continuarea activitatii in vederea elaborarii unui regulament de colaborare in domeniul scurgerii apelor mici;
    - in vederea identificarii posibilitatilor de tranzitare a apelor sa se procedeze in conformitate cu cele inscrise in procesul-verbal al subcomisiei de la Oradea din 13 decembrie 2000;
    - urmatoarea intalnire a grupei de experti in domeniul gospodaririi apelor va avea loc pe teritoriul ungar, in trimestrul III al anului 2001, avand urmatoarea ordine de zi:
        - examinarea problemelor cuprinse in hotararile prezentului protocol, referitoare la domeniul gospodaririi apelor;
        - continuarea examinarii problemelor ramase deschise, care sunt cuprinse in procesele-verbale ale Subcomisiei de hidrometeorologie si gospodarirea apelor de la Oradea din 13 decembrie 2000 si, respectiv, de la Gyula din 28 martie 2001.

    2. Colaborarea in domeniul apararii impotriva inundatiilor

    Comisia mixta constata ca:
    - ulterior verificarii pe teren a locurilor unde s-a rupt, respectiv a fost taiat, digul mal drept pe Crisul Alb a avut loc la Oradea, in perioada 18 - 19 iulie 2000, o intalnire extraordinara a Subcomisiei pentru apararea impotriva inundatiilor din cursuri de apa si ape interne si ca intalnirea ordinara a subcomisiei a avut loc la Oradea in perioada 13 - 15 decembrie 2000.
    In legatura cu problematica abordata la intalnirea extraordinara a subcomisiei se precizeaza urmatoarele:
    A. Intalnirea reprezentantilor Directiei apelor Crisuri - Oradea si ai Directiei apelor - Gyula a avut loc la Gyula la 11 aprilie 2000. La intalnire expertii partilor au cazut de acord asupra necesitatii taierii digului mal drept pe Crisul Alb la km 0+100, in scopul evacuarii in emisar a apelor provenite din revarsarea in urma ruperii digului mal drept la km 33+100, si au convenit sarcinile ulterioare.
    B. In cadrul deplasarii pe teren expertii au inspectat locul de ruptura a digului mal drept pe Crisul Alb la km 33+100 si locul bresei executate in sectiunea km 0+100 pentru readucerea apelor in emisar. Expertii au constatat ca lucrarile de refacere a digurilor sunt in curs de desfasurare.
    Totodata partea ungara a propus urmatoarele doua modalitati de compensare a contravalorii lucrarilor executate:
    - decontare;
    - executarea unor lucrari de aparare impotriva inundatiilor, de interes comun, pe teritoriul roman, cu efect pozitiv deosebit pe teritoriul ungar.
    C. In procesele-verbale ale intalnirilor de experti, incheiate la Oradea la 8 septembrie 2000 si la Varsand la 4 octombrie 2000, s-a consemnat ca in ambele locuri au fost terminate lucrarile de refacere a digurilor la parametrii initiali.
    D. In conformitate cu cele inscrise la pct. 7.4 al procesului-verbal incheiat la intalnirea Subcomisiei pentru aparare impotriva inundatiilor din cursuri de apa si ape interne de la Oradea, din 15 decembrie 2000, partea romana a informat ca in perioada urmatorilor 4 ani se va realiza pe cursurile de apa din partea de nord-vest a tarii un program de investitii cuprinzand 38 de lucrari de aparare impotriva inundatiilor; dintre acestea, lucrarile care intra in domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice vor fi inaintate spre avizare Comisiei mixte.
    In legatura cu urmarirea efectelor pe teritoriul roman ale unor lucrari hidrotehnice de pe teritoriul ungar Comisia mixta mai constata:
    - Barajul Bekes de pe Crisul Dublu de pe teritoriul ungar a functionat la nivel ridicat in perioada 8 iunie - 2 octombrie 2000, in conformitate cu cele prevazute in Regulamentul privind regimul de exploatare a barajului Bekes la nivelul ridicat (+510 cm) de pe teritoriul ungar, corelat cu functionarea statiei de pompare Ant de pe teritoriul roman;
    - in continuare nu s-au realizat conditiile prevazute in Protocolul Sesiunii a XI-a a Comisiei mixte, pct. 1.3, respectiv niveluri de apa peste cota de 112,20 mdMB, astfel ca nu s-au putut efectua masuratori comune de debite si niveluri pe canalul Lapi, in sectiunea de frontiera.
    Comisia mixta mai constata ca:
    - partea ungara a transmis partii romane studiul intitulat "Analiza conditiilor formarii si scurgerii viiturilor pe Crisul Alb", elaborat conform tematicii aprobate prin Protocolul Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte;
    - partea romana si-a exprimat acordul asupra tematicii referitoare la analiza posibilitatilor si conditiilor de exploatare corelata a polderelor, transmisa de partea ungara la Sesiunea a XII-a a Comisiei mixte; in vederea realizarii acestei sarcini, expertii partilor au elaborat un program de lucru cuprins in pct. 3 al procesului-verbal al intalnirii subcomisiei;
    - in legatura cu propunerea partii ungare privind scoaterea din Regulamentul de aparare impotriva inundatiilor din ape interne a statiei de pompare Malomfok si a canalului de legatura Crisul Negru - Copolia, expertii partilor, de comun acord, propun elaborarea unei noi evaluari care tine seama si de tranzitarea permanenta a apei prin canalele de interes comun;
    - partile au cazut de acord sa fie reluate discutiile referitoare la schimbul de date de exploatare a acumularilor care ar putea influenta regimul de scurgere la frontiera;
    - potrivit hotararii comisiei ad-hoc, infiintata sub conducerea supleantilor imputernicitilor in vederea reexaminarii regulamentelor de aparare impotriva inundatiilor din cursuri de apa si ape interne si anexelor acestora, expertii din subcomisie au elaborat un program de lucru;
    - expertii celor doua parti au efectuat examinarea anuala pe teritoriile celor doua tari, in perioada 8 septembrie - 20 octombrie 2000, a lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor produse de cursuri de apa si de ape interne din domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice. Cu ocazia verificarilor expertii au consemnat in procesele-verbale ca lucrarile de aparare impotriva inundatiilor sunt in stare corespunzatoare. Procesele-verbale intocmite cu ocazia acestor examinari, ca forma si continut, sunt in conformitate cu cele inscrise in anexa nr. 1 la Protocolul Sesiunii a XI-a a Comisiei mixte.
    Comisia mixta hotaraste:
    - aproba procesele-verbale incheiate la Gyula la 11 aprilie 2000, la Oradea la 19 iulie 2000 si la 8 septembrie 2000, la Varsand la 4 octombrie 2000 si la Oradea la 15 decembrie 2000;
    - in vederea continuarii evaluarii propunerii privind scoaterea din Regulamentul de aparare impotriva inundatiilor din ape interne a statiei de pompare Malomfok si a canalului de legatura Crisul Negru - Copolia, partea ungara trebuie sa elaboreze o noua evaluare inainte de urmatoarea intalnire a subcomisiei, care sa tina seama si de evacuarea permanenta a apei prin canalele de interes comun;
    - urmatoarea intalnire a subcomisiei va avea loc pe teritoriul Republicii Ungare in noiembrie 2001, dupa incheierea examinarii pe teritoriile celor doua tari a lucrarilor de aparare impotriva inundatiilor produse de cursuri de apa si de ape interne din domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice, si va avea urmatoarea ordine de zi:
        - analiza propunerilor privind modalitatile de compensare a contravalorii lucrarilor executate de partea ungara pe teritoriul romanesc, in conformitate cu pct. 2 si 3 ale procesului-verbal al Subcomisiei de aparare impotriva inundatiilor de la Oradea din 19 iulie 2000;
        - evaluarea si concordarea studiilor intitulate "Analiza formarii si conditiilor de scurgere a viiturilor pe Crisul Alb" elaborate de cele doua parti, si intocmirea de propuneri pentru continuarea acestei activitati;
        - avand la baza propunerea de tematica acceptata de comun acord, elaborata conform programului de lucru, dupa analiza posibilitatilor de exploatare corelata a polderelor, sa fie determinate acele poldere ce au efecte pozitive asupra teritoriilor invecinate in perioada scurgerii apelor mari;
        - continuarea examinarii propunerii partii ungare privind scoaterea statiei de pompare Malomfok si a canalului de legatura Crisul Negru - Copolia din Regulamentul de aparare impotriva inundatiilor produse de ape interne, in baza noii evaluari, care tine cont si de tranzitarea permanenta a apei prin canalele de interes comun;
        - reluarea discutiilor referitoare la schimbul de date de exploatare a acumularilor care ar putea influenta regimul de scurgere la frontiera;
        - analiza situatiei reexaminarii regulamentelor de aparare impotriva inundatiilor din cursuri de apa si din ape interne si a anexelor acestora;
        - continuarea examinarii problemelor ramase deschise, care sunt cuprinse in procesul-verbal al Subcomisiei de aparare impotriva inundatiilor produse de cursuri de apa si de ape interne, incheiat la Oradea la 15 decembrie 2000.

    3. Colaborarea in domeniul calitatii apelor

    A. Referitor la analiza pentru anul 1998
    Comisia mixta constata ca, referitor la hotararile cuprinse la pct. I.6 alin. 5/1 privind problemele calitatii apelor care formeaza sau sunt intretaiate de frontiera, au avut loc urmatoarele intalniri:
    - in sectiunea Pocsaj, raul Barcau, la data de 20 septembrie 1999, pentru prelevarea in comun a probelor de apa pentru efectuarea intercalibrarii.
    Totodata institutul VITUKI Rt a distribuit laboratoarelor implicate probele sintetice spre a fi analizate, conform hotararii cuprinse la pct. I.6 din Protocolul Sesiunii a XI-a a Comisiei mixte;
    - la Debrecen, la data de 8 octombrie 1999, in conformitate cu prevederile pct. 4.4 al Regulamentului de urmarire a calitatii apelor pe raurile care formeaza sau sunt intretaiate de frontiera romano-ungara expertii laboratoarelor partilor au evaluat rezultatele analizelor efectuate atat pe probele naturale, cat si pe cele sintetice;
    - la Oradea, intre 11 - 14 aprilie 2000, intalnirea Subcomisiei pentru calitatea apelor.
    Pe baza proceselor-verbale ale intalnirilor susmentionate Comisia mixta constata urmatoarele:
    - expertii partilor au realizat evaluarea calitatii apelor pentru anul 1998. Se poate constata ca rezultatele obtinute la majoritatea sectiunilor si la indicatorii de calitate sunt comparabile. Neconcordantele nesemnificative existente in cazul unor indicatori de calitate si la unele sectiuni de prelevare de probe se datoreaza decalajului de doua saptamani in prelevarea probelor;
    - intercalibrarea laboratoarelor implicate poate fi apreciata ca fiind buna.
    Totodata Comisia mixta constata ca in cursul anului 1998, conform prevederilor Regulamentului privind procedura de urmat in cazul poluarilor accidentale periculoase ce nu se mai pot evita, in vigoare, nu s-au semnalat poluari accidentale cu efect transfrontier.

    B. Referitor la analiza pentru anul 1999
    Comisia mixta constata ca referitor la hotararile cuprinse la pct. I.6 alin. 5/2 in problemele calitatii apelor care formeaza sau sunt intretaiate de frontiera au avut loc urmatoarele intalniri:
    - sectiunea Satu Mare, raul Somes, la 21 august 2000, pentru prelevarea in comun a probelor de apa pentru efectuarea intercalibrarii; totodata institutul VITUKI Rt a distribuit laboratoarelor implicate probele sintetice spre a fi analizate;
    - la Colibita, la 8 septembrie 2000, in conformitate cu prevederile pct. 4.4 al Regulamentului de urmarire a calitatii apelor pe raurile care formeaza sau sunt intretaiate de frontiera romano-ungara, expertii laboratoarelor partilor au evaluat rezultatele analizelor efectuate atat pe probele naturale, cat si pe cele sintetice. Spre deosebire de practica anterioara s-a aplicat procedura de validare a intercalibrarii Qualco-Danube, recunoscuta international si pentru probele naturale (prelevate din Somes);
    - la Szeged, in perioada 26 - 29 septembrie 2000, intalnirea Subcomisiei de calitatea apelor;
    - expertii partilor au realizat evaluarea calitatii apelor pentru anul 1999. Se poate constata ca rezultatele obtinute la majoritatea sectiunilor si indicatorilor de calitate sunt comparabile. Neconcordantele nesemnificative existente in cazul unor indicatori de calitate si la unele sectiuni de prelevare de probe se datoreaza decalajului de doua saptamani in prelevarea probelor, cat si diferentelor dintre etaloanele, reactivii, materialele si parametrii instrumentelor utilizate;
    - intercalibrarea laboratoarelor implicate poate fi apreciata ca fiind buna, desi s-a utilizat procedura internationala de validare Qualco-Danube, care este mai severa decat procedurile utilizate in anii anteriori. Expertii partilor propun utilizarea acestei proceduri de validare si in viitor;
    - poluarea accidentala produsa pe teritoriul Romaniei, pe Crisul Repede, la data de 12 martie 1999, datorita interventiilor de eliminare a efectelor acesteia, nu a avut efect transfrontier semnificativ. Partea ungara nu a constatat pe cursul de apa daune cauzate mediului si mortalitati piscicole si apreciaza buna colaborarea dintre organele abilitate ale partilor;
    - partile s-au informat reciproc despre proiectele de interes comun aflate in domeniul de competenta a acestei subcomisii;
    - datorita imposibilitatii participarii reprezentantului Institutului RIZA - Olanda, coordonatorul proiectului "Monitoringul calitatii apelor raului Mures", rezultatele acestui proiect nu pot fi prezentate la aceasta sesiune de catre acesta.

    C. Referitor la elaborarea Regulamentului privind procedura de urmat in cazul poluarilor accidentale periculoase care nu se mai pot evita, in vederea armonizarii cu normele UE si metodologia folosita in cadrul centrelor internationale de alarmare in caz de poluari accidentale la Dunare, Comisia mixta constata ca:
    - la intalnirea subcomisiei de la Oradea din 11 - 14 aprilie 2000 expertii partilor au constatat ca in proiectele de text exista mai multe probleme in discutie. In vederea armonizarii textelor in divergenta expertii partilor au solicitat o intalnire extraordinara a subcomisiei, care a fost aprobata de imputerniciti;
    - la intalnirea extraordinara a subcomisiei de la Nyiregyhaza din 30 mai - 2 iunie 2000 s-a cazut de acord asupra majoritatii problemelor aflate in discutie, partile mentinandu-si pozitia divergenta asupra alin. 2 si 4 ale paragrafului 3 al proiectului de regulament;
    - la intalnirea extraordinara a subcomisiei de la Szeged din 26 - 29 septembrie 2000 partile, in continuare, nu au cazut de acord asupra alin. 2 si 4 ale paragrafului 3 al proiectului de regulament, celelalte articole ale regulamentului fiind insa considerate ca definitive.

    D. Referitor la poluarile accidentale produse de la ultima sesiune pana in prezent
    Comisia mixta constata ca in perioada care a trecut de la ultima sesiune a Comisiei mixte s-au produs doua poluari accidentale extraordinare transfrontiere.
    D.1. Cu ocazia poluarii cu cianuri din anul 2000 au avut loc o prelevare comuna de probe si analiza acestora, cu participarea expertilor de la Laboratorul SGA Satu Mare si Laboratorul FETIKOFE Nyiregyhaza, in sectiunea Csenger, pe raul Somes, de pe teritoriul ungar, in ziua de 9 februarie 2000, ora 9,00. Scopul prelevarii si analizei comune a fost concordarea si compararea metodelor de analiza a cianurilor.
    Laboratoarele partilor si-au transmis reciproc, la data de 4 februarie 2000, rezultatele proprii ale analizelor. La intalnire a fost intocmit un proces-verbal.
    In aceasta problema a avut loc la Satu Mare, la data de 8 februarie 2000, o intalnire extraordinara a subcomisiei si a fost intocmit un proces-verbal.
    De asemenea, au avut loc o prelevare comuna de probe in sectiunea Tiszasziget, de pe teritoriul ungar, in amonte de frontiera ungaro-iugoslava, pe raul Tisa, la data de 11 februarie 2000, la orele 10,00, 12,00 si 14,00 si analiza acestora. La prelevarea de probe au participat expertii laboratoarelor SGA Arad si ATIKOFE Szeged. Laboratoarele partilor si-au transmis reciproc rezultatele. La intalnire a fost intocmit un proces-verbal.
    D.2. Cu ocazia poluarii accidentale cu metale grele au avut loc o prelevare comuna de probe si analiza acestora, cu participarea expertilor de la Laboratorul SGA Satu Mare si Laboratorul FETIKOFE Nyiregyhaza, in sectiunea Tiszabecs, pe raul Tisa, de pe teritoriul ungar, in ziua de 12 martie 2000, ora 17,15.
    Ca urmare a acestui eveniment nu a avut loc o intalnire extraordinara a subcomisiei.

                                    *
                                *       *

    Se constata ca in ambele cazuri a avut loc o serie de demersuri nationale si internationale speciale, in vederea examinarii acestor evenimente si stabilirii de masuri ce se impun in aceste cazuri. Deoarece modul de tratare a acestor cazuri a depasit cadrul Conventiei hidrotehnice, problematica a fost preluata spre examinare si in cadrul altor comisii de experti, nationale si internationale.
    Comisia mixta hotaraste:
    - aproba Regulamentul privind urmarirea calitatii apelor pe raurile care formeaza sau traverseaza frontiera romano-ungara, reactualizat si completat, pe baza hotararii cuprinse la pct. I.6 al Protocolului Sesiunii a XI-a a Comisiei mixte, care constituie anexa nr. 1 la prezentul protocol. Anexele regulamentului urmeaza sa fie concordate in vederea finalizarii la prima intalnire a subcomisiei;
    - aproba procesele-verbale intocmite la intalnirile ordinare ale Subcomisiei de calitatea apelor de la Oradea, din 14 aprilie 2000, si de la Szeged, din 29 septembrie 2000, si ia act de procesele-verbale extraordinare ale subcomisiei de la Satu Mare, din 8 februarie 2000, si Nyiregyhaza, din 2 iunie 2000;
    - continuarea in scopul finalizarii negocierilor in vederea armonizarii cu normele UE si metodologia folosita in cadrul centrelor internationale de alarmare in caz de poluari accidentale la Dunare a Regulamentului privind procedura de urmat in cazul poluarilor accidentale periculoase care nu se mai pot evita;
    - completarea art. 5 al Regulamentului de urmarire a calitatii apelor raurilor transfrontiere, pentru raul Somes, cu elementele chimice plumb si cianuri, cu aplicabilitate imediata;
    - laboratoarele implicate ale partilor trebuie sa efectueze validarea rezultatelor analizelor probelor naturale si sintetice pe baza metodologiei internationale de validare Qualco-Danube;
    - urmatoarea intalnire a Subcomisiei pentru calitatea apelor va avea loc pe teritoriul roman in octombrie 2001, avand urmatoarea ordine de zi:
        - continuarea negocierilor in scopul finalizarii textului noului Regulament privind procedura de urmat in cazul poluarilor accidentale periculoase care nu se mai pot evita;
        - evaluarea si comentarea rezultatelor analizelor calitatii apelor in anul 2000;
        - aprecieri asupra actiunii de intercalibrare a laboratoarelor participante la supravegherea calitatii apelor raurilor care formeaza sau traverseaza frontiera romano-ungara;
        - trecerea in revista a poluarilor accidentale;
        - prezentarea proiectului Monitoringul calitatii apelor raului Mures, coordonat de Institutul RIZA - Olanda, in cadrul viitoarei intalniri a subcomisiei, in vederea valorificarii rezultatelor acestuia.

    4. Reactualizarea si perfectionarea unor regulamente
    Comisia mixta constata ca intalnirea prevazuta la pct. I.8 al Protocolului Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte pentru a examina si a face propuneri privind reactualizarea Regulamentului privitor la trecerea frontierei si la contactul dintre organele hidrotehnice ale Republicii Socialiste Romania si ale Republicii Populare Ungare a avut loc la Gyula in perioada 29 - 30 martie 2001.
    La intalnire expertii partilor s-au informat reciproc in legatura cu legislatia privind reglementarea trecerii frontierei de stat romano-ungare in interesul serviciului si au examinat posibilitatea reactualizarii Regulamentului privitor la trecerea frontierei si la contactul dintre organele hidrotehnice ale Republicii Socialiste Romania si ale Republicii Populare Ungare, incheiat la 29 noiembrie 1971.
    Expertii partilor au constatat ca baza legala a reactualizarii regulamentului o constituie Acordul dintre Guvernul Republicii Socialiste Romania si Guvernul Republicii Populare Ungare privind unificarea permiselor de trecere a frontierei romano-ungare in interesul serviciului, semnat la Budapesta la 18 martie 1982.
    Comisia mixta hotaraste:
    - aproba procesul-verbal incheiat la Gyula la 30 martie 2001;
    - expertii partilor se vor intalni pe teritoriul Romaniei in trimestrul III al anului 2001, in vederea elaborarii textului comun si reactualizat al regulamentului intitulat "Regulament privitor la trecerea frontierei si la contactul dintre organele hidrotehnice ale Romaniei si ale Republicii Ungare";
    - propunerea de text definitiva a regulamentului va fi inaintata spre aprobare la Sesiunea a XIV-a a Comisiei mixte;
    - in continuare aceasta problema va fi discutata in cadrul comisiei ad-hoc conduse de supleantii imputernicitilor.

    5. Intalnirea imputernicitilor pentru verificarea pe teren a lucrarilor hidrotehnice
    Comisia mixta constata ca verificarea lucrarilor in comun de catre imputerniciti, stabilita la Sesiunea a XII-a a Comisiei mixte, nu a avut loc datorita unor conditii obiective asupra carora imputernicitii s-au informat in timp util.
    Comisia mixta hotaraste:
    - in situatia in care va aparea necesitatea examinarii unor lucrari hidrotehnice la nivelul imputernicitilor, acestia se vor intalni la invitatia oricaruia dintre ei.

    6. Colaborarea organelor teritoriale
    Imputernicitii au apreciat colaborarea directa dintre organele teritoriale ale partilor, desfasurata intre cele doua sesiuni, in diferitele domenii ale gospodaririi apelor care formeaza sau sunt intretaiate de frontiera de stat.
    Totodata au convenit sa sprijine in continuare colaborarea directa dintre organele teritoriale in domeniul lor de competenta, precum si participarea specialistilor din organele centrale si teritoriale la manifestarile din domeniul gospodaririi apelor, organizate de oricare dintre parti.

    II. Examinarea decontarii prestatiilor efectuate de parti in anul 2000

    1. Decontarea de catre partea ungara a prestatiilor efectuate de partea romana in anul 2000
    Comisia mixta constata:
    - in cursul anului 2000 livrarea de apa pentru Domeniile Hergheliei de Stat Mezohegyes (Mezohegyesi Allami Menesbirtok) s-a desfasurat in conformitate cu Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru livrari de apa si pompari de ape interne, pe baza contractelor incheiate de furnizorii: Compania Nationala "Apele Romane" - S.A. si Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pe de o parte, si de beneficiarul Domeniile Hergheliei de Stat Mezohegyes, pe de alta parte;
    - volumul livrat in perioada 1 aprilie - 30 septembrie 2000 a fost de 1.006.884 mc, fiind decontat si achitat integral;
    - in vederea asigurarii dilutiei apelor termale cu continut ridicat de saruri, ajunse la suprafata impreuna cu gazele de sonda in zona comunei Pusztaszolos, in vederea introducerii lor in raul Mures, in cursul anului 2000 a fost livrat un volum de apa de pe teritoriul roman pe teritoriul ungar. Livrarea s-a efectuat in conformitate cu contractele incheiate de furnizorii: Compania Nationala "Apele Romane" - S.A. si, respectiv, Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A., pe de o parte, si de beneficiarul S.C. MAROSVIZ Apatfalva - Mezohegyes Ontozo es Vizszolgaltato Kft S.R.L., cu sediul in orasul Hodmezovasarhely, pe de alta parte. Livrarea s-a desfasurat conform prevederilor cuprinse in Regulamentul privind decontarea cheltuielilor pentru livrari de apa si pompari de ape interne;
    - volumul livrat in perioada 28 octombrie - 1 decembrie 2000 a fost de 876.130 mc, fiind decontat si platit integral;
    - cu ocazia examinarii lucrarilor hidrotehnice (procesele-verbale incheiate la Arad la 20 octombrie 2000 si la Szeged la 8 septembrie 2000) expertii celor doua parti au constatat ca lucrarile hidrotehnice pentru livrarea apei sunt mentinute in stare de functionare;
    - Domeniile Hergheliei de Stat Mezohegyes si Compania Nationala "Apele Romane" - S.A., respectiv Societatea Nationala "Imbunatatiri Funciare" - S.A. au incheiat la data de 20 martie 2001, la Arad, contracte separate de livrare a apei si de prestari de servicii pentru anul 2001.
    Comisia mixta hotaraste:
    - Comisia mixta trebuie sa fie informata in legatura cu rezultatul tratativelor pentru incheierea unor contracte de livrare a apei.

    2. Decontarea pomparii de catre partea ungara a apelor interne provenite de pe teritoriul roman
    Comisia mixta constata ca in anul 2000 partea ungara nu a efectuat pompari de ape interne provenite de pe teritoriul Romaniei si, ca urmare, partea romana nu are de efectuat plati.

    III. Examinarea programului lucrarilor in executie in anul 2001 pe sectoarele cursurilor de apa, vailor, depresiunilor, canalelor si sistemelor de evacuare a apelor interne, mentionate la art. 1 din Conventia hidrotehnica, si stabilirea proiectelor care urmeaza sa fie transmise pentru avizare catre Comisia mixta

    1. Examinarea proiectelor transmise intre parti
    Comisia mixta a examinat proiectele pe care partile si le-au transmis reciproc pe baza protocoalelor anterioare.
    Comisia mixta ia act de informarea partii ungare, conform careia elaborarea si executarea proiectelor prevazute pentru avizare conform cap. III din Protocolul Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte, intitulate: "Constructie sectiune pentru amplasare debitmetru cu ultrasunete pe Crisul Alb mal stang, km 7+946 (PHARE/CBC)" si "Constructie sectiune pentru amplasare debitmetru cu ultrasunete pe Crisul Negru mal drept, km 15+342 (PHARE/CBC)", s-au amanat, intrucat faza a II-a a proiectului PHARE/CBC nu a fost aprobata la Bruxelles.
    Comisia mixta hotaraste:
    Avizeaza favorabil urmatoarele proiecte:

    Pe teritoriul Romaniei:
    1. Zid de sprijin vama Varsand pentru amplasament magazin in regim "duty free" S.C. EUROAVIPO - S.A., Crisul Alb dig mal stang, km 0+000-0+049
    2. Zid de sprijin vama Varsand pentru amplasament magazin in regim "duty free" S.C. TRANSEUROIMPEX - S.R.L. Bucuresti, Crisul Alb dig mal stang, km 0+054-0+094
    3. Zid de sprijin vama Varsand pentru amplasament magazin in regim "duty free" S.C. GFS TRADING COM - S.R.L., Crisul Alb dig mal stang, km 0+094-0+144
    4. Zid de sprijin vama Varsand, pentru amplasament magazin in regim "duty free" S.C. MARCOIMPEX - 8000 - S.A. Bucuresti, Crisul Alb mal stang, km 0+144-0+211.

    Pe teritoriul Ungariei:
    1. Reconstructie statie de pompare Nagyecsed, Crasna dig mal drept, km 27+390
    2. Refacere lucrare de consolidare nr. S-18/11 pe Crisul Repede, Crisul Repede dig mal stang, km 48+600-48+750
    3. Reconstructie canal principal Kiralyhegyes - Szarazer, km 51+612-85+264 (PHARE/CBC)
    4. Reconstructie canal principal Kutaser, refacerea lucrarilor de arta, km 0+038, km 4+990, km 14+990, km 22+202
    5. Refacere mira hidrometrica Nagylak pe Mures, dig Mures mal drept, km 49+300.

    2. Nota privind lucrarile noi
    Programul lucrarilor noi in anul 2001 constituie anexa nr. 2 la prezentul protocol.
    Comisia mixta, dupa examinarea programului de lucrari, a stabilit ca urmatoarele documentatii tehnice trebuie sa fie supuse spre avizare:

    Pe teritoriul Romaniei:
    1. Indiguire si consolidari de mal pe raul Tisa, intre bornele de frontiera 254-319
    2. Prevenirea inundatiilor in b.h. Tisa Superioara
    3. Lucrari pentru inlaturarea calamitatilor naturale produse in b.h. Barcau in 1997, in judetele Bihor si Salaj
    4. Prevenirea inundatiilor in b.h. Crisuri
    5. Amenajare rau Crisul Alb pe sectorul Bocsig - Varsand - frontiera
    6. Ecologizarea raului Tur.

    Pe teritoriul Republicii Ungare:
    1. Reconstructie stavilar Nagyecsed, raul Crasna mal drept, km 27+300
    2. Reconstructie statie de pompare Nagyecsed, canal principal Lapi, km 0+000
    3. Intarire dig mal stang, raul Tur, km 10+900-12+800
    4. Regularizare aparare inundatii, raul Barcau, km 54+800-56+800
    5. Intarire dig mal drept Crisul Dublu, etapa III, km 30+200-31+671
    6. Reconstructie statie de pompare Hosszufok II (constructii+montaj), confluenta canalului Hosszufok - Hatarter - Culiser
    7. Realizare sistem de irigatii 420 ha - S.R.L. Agroferr Kisdombegyhazi, canal principal Tiganca, km 4+075.
    Comisia mixta hotaraste:
    - partile isi vor transmite pana la data de 1 august 2001 documentatia tehnica a lucrarilor mentionate si punctul lor de vedere in termen de 60 de zile de la primirea documentatiei.

    IV. Examinarea stadiului de elaborare a proiectelor realizate in domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice cu asistenta tehnica sau financiara terta

    Imputernicitii s-au informat reciproc in legatura cu proiectele si cu lucrarile realizate cu asistenta tehnica si financiara terta, ce sunt cuprinse in anexa nr. 3 la prezentul protocol.
    Comisia mixta hotaraste:
    - sa sprijine si sa urmareasca in continuare proiectele care se realizeaza in domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice cu asistenta tehnica si financiara terta.

    V. Trecerea in revista a activitatii comisiei ad-hoc si a propunerii referitoare la modificarea Regulamentului de functionare a Comisiei mixte

    Comisia mixta constata ca:
    - intalnirea prevazuta la pct. V.3 din Protocolul Sesiunii a XII-a a Comisiei mixte, in vederea trecerii in revista si examinarii regulamentelor in vigoare ce formeaza anexa nr. 3 la Conventia hidrotehnica, a avut loc la Debrecen in perioada 30 august - 1 septembrie 2000;
    - comisia ad-hoc infiintata sub conducerea supleantilor imputernicitilor a formulat unele propuneri de modificare a textului Regulamentului de functionare a Comisiei mixte;
    - pentru celelalte regulamente comisia ad-hoc a facut unele constatari si a elaborat un program de reactualizare si de lucru.
    Comisia mixta hotaraste:
    - aproba procesul-verbal incheiat la Debrecen la 1 septembrie 2000;
    - aproba modificarea Regulamentului de functionare a Comisiei mixte ce constituie anexa nr. 4 la prezentul protocol;
    - urmatoarea intalnire a comisiei ad-hoc infiintate sub conducerea supleantilor imputernicitilor va avea loc in trimestrul III al anului 2001 pe teritoriul Romaniei, prilej cu care se va evalua stadiul de indeplinire a programului de reactualizare a regulamentelor elaborate in comun.

    VI. Diverse

    1. Stadiul elaborarii noului acord hidrotehnic
    Comisia mixta constata ca intalnirea delegatiilor celor doua tari in vederea elaborarii propunerii de text pentru noul acord hidrotehnic a avut loc la Budapesta in perioada 20 - 23 iunie 2000.
    Comisia mixta ia nota de cele cuprinse in aidememoire-ul incheiat cu acel prilej.
    Comisia mixta considera oportuna organizarea in continuare a unor intalniri in vederea continuarii negocierilor pentru elaborarea textului noului acord hidrotehnic.

    2. Locul, data si ordinea de zi preliminara a urmatoarei sesiuni ordinare a Comisiei mixte
    Comisia mixta hotaraste ca urmatoarea sesiune ordinara sa aiba loc pe teritoriul Republicii Ungare in cursul trimestrului IV al anului 2001, cu urmatoarea ordine de zi preliminara:
    I. Informare asupra indeplinirii sarcinilor ce decurg din Protocolul Sesiunii a XIII-a a Comisiei mixte, din prevederile regulamentelor de aplicare a Conventiei hidrotehnice si stabilirea masurilor necesare a fi luate in continuare
    II. Examinarea decontarii prestarilor efectuate de parti in anul 2001
    III. Examinarea programului lucrarilor care vor fi executate in anul 2002 pe sectoarele cursurilor de apa, vailor, depresiunilor, canalelor si sistemelor de evacuare a apelor interne, mentionate la art. 1 din Conventia hidrotehnica, si stabilirea proiectelor care urmeaza a fi transmise pentru avizare de catre Comisia mixta
    IV. Examinarea stadiului de elaborare a proiectelor realizate in domeniul de aplicare a Conventiei hidrotehnice cu asistenta financiara si tehnica terta
    V. Examinarea activitatii si a propunerilor formulate de comisia ad-hoc
    VI. Diverse.
    Anexele nr. 1 - 4 la prezentul protocol fac parte integranta din acesta.
    Hotararile prezentului protocol vor intra in vigoare dupa aprobarea lor de catre guvernele celor doua tari.
    Prezentul protocol a fost incheiat la Sighetu Marmatiei la 22 iunie 2001, in doua exemplare originale, fiecare in limba romana si in limba maghiara, ambele texte fiind egal autentice.

                        Imputernicitul partii romane,
                                Florin Stadiu

                        Imputernicitul partii ungare,
                                dr. Hajos Bela

    ANEXA 1
    la protocol

    Regulament reeditat ca urmare a hotararilor Sesiunii a XI-a/1998

                              REGULAMENT
privind urmarirea calitatii apelor pe raurile care formeaza sau traverseaza frontiera romano-ungara

    Art. 1
    Scopul prelevarilor de probe de apa, al analizelor si evaluarii
    Scopul prelevarilor de probe de apa, al analizelor fizico-chimice, biologice, bacteriologice si al evaluarii calitatii apelor, care se executa de organele de gospodarire a apelor din Romania si de organele pentru protectia mediului din Republica Ungara, este aprecierea comuna a starii si tendintelor generale ale calitatii apelor.
    Art. 2
    Locul de prelevare a probelor si de masurare a debitului de apa
    Prelevarile de probe de apa se efectueaza pe urmatoarele rauri:
    Tur        Crisul Repede
    Somes      Crisul Negru
    Crasna     Crisul Alb
    Barcau     Mures
    Ier
    Prelevarea probelor de apa se efectueaza de fiecare parte pe teritoriul propriu, in apropierea frontierei, in sectiunile precizate in anexa nr. 1.
    In cursul actiunii de prelevare a probelor de apa trebuie specificata si valoarea debitului.
    Sectiunile de masurare a debitelor sunt precizate, de asemenea, in anexa nr. 1.
    Art. 3
    Organele locale de gospodarire a apelor, respectiv de protectie a mediului, care efectueaza prelevarile de probe, analizele de apa si masuratorile de debite
    Adresele, numerele de telefon si telefax ale organelor locale de gospodarire a apelor, respectiv de protectie a mediului, care efectueaza prelevarile de probe, analize si masuratori de debite, sunt cuprinse in anexa nr. 2.
    Art. 4
    Frecventa si datele prelevarii probelor de apa
    1. Prelevarile de probe de apa si analizele fizico-chimice, biologice si bacteriologice se vor efectua lunar, de catre fiecare parte pe teritoriul propriu, in sectiunile precizate in anexa nr. 1, partea ungara in prima saptamana a lunii si partea romana in a treia saptamana a lunii.
    2. In cadrul acestui program, de doua ori pe an, prelevarea probelor de apa si analiza calitatii apelor se vor efectua in comun, alternativ, pe teritoriul roman, respectiv pe teritoriul ungar, conform celor ce se vor stabili de subcomisia de experti pentru calitatea apelor.
    Cu aceasta ocazie reprezentantii organelor teritoriale vor corela rezultatele masuratorilor efectuate in perioada anterioara.
    3. In cazul in care prelevarile de probe de apa nu pot incepe la datele stabilite, din cauza unor conditii deosebite, organul teritorial anunta, cu minimum 48 de ore inainte de data stabilita, organul corespondent al celeilalte parti asupra amanarii si cauzei acesteia si totodata informeaza asupra unei noi date.
    4. In cazul intercalibrarii expertii celor doua parti vor efectua in laboratoarele proprii analiza unei probe de apa prelevate in comun, alternativ, pe teritoriul roman si pe teritoriul ungar, dintr-o sectiune mentionata in anexa nr. 1. Dupa o luna de la efectuarea analizei expertii laboratoarelor se vor intalni pentru compararea si aprecierea rezultatelor. Concluziile rezultatelor se consemneaza intr-un proces-verbal.
    Art. 5
    Indicatorii de calitate a apelor care se analizeaza
    Se efectueaza analiza urmatorilor indicatori fizico-chimici, biologici si bacteriologici de calitate a apelor:
    - debit                                    Q
    - temperatura                              Tw
    - pH                                       pH
    - consumul chimic de oxigen/KMnO4          COD
    - oxigen dizolvat                          DO
    - consum biochimic de oxigen la 5 zile     BOD5
    - total substante dizolvate (reziduu fix)  TDS
    - conductivitate la 105 grade Celsius      Conductivity
    - cloruri                                  Cl
    - sulfati                                  SO4
    - calciu                                   Ca
    - magneziu                                 Mg
    - sodiu                                    Na
    - potasiu                                  K
    - amoniu                                   NH4
    - nitriti                                  NO2
    - nitrati                                  NO3
    - ortofosfati                              PO4
    - fier                                     Fe
    - mangan                                   Mn
    - crom                                     Cr
    - cupru                                    Cu
    - plumb                                    Pb
    - zinc                                     Zn
    - fenoli                                   Phenols
    - cianuri                                  Cyanids
    - detergenti anionactivi                   ANAdet.
    - uleiuri minerale                         OIL(UV)
    - clorofila a                              Clorophyll-a
    - coliformi totali                         Total
                                               Coliform
                                               (37 grade C)
    Analize pentru metale grele si coliformi totali se efectueaza cu exceptia raurilor Crisul Repede, Crisul Alb, Crisul Negru, Barcau si Ier.
    Pe raul Crasna nu se efectueaza analize pentru indicatorul Cr si Pb.
    Pe raul Somes nu se efectueaza analize pentru indicatorul Cr si se efectueaza analize pentru elementele chimice Pb si cianuri.
    Lista indicatorilor de calitate a apelor enumerati anterior poate fi modificata prin hotarare a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare.
    Art. 6
    Masuri legate de prelevarile de probe si analizele de apa
    Pentru efectuarea prelevarilor de probe si analizelor de apa expertii fiecarei parti se deplaseaza in sectiunile de pe teritoriul propriu, mentionate in anexa nr. 1, in saptamana stabilita. Dupa prelevarea probelor de apa acestea se transporta la laboratorul care efectueaza analizele.
    Cele doua prelevari se efectueaza de o parte si de cealalta parte a frontierei, alternativ la o jumatate de an.
    Pentru realizarea acestei sarcini organele teritoriale desemnate isi vor asigura transportul si cheltuielile proprii.
    In ceea ce priveste datele si locul prelevarii si analizarii in comun a probelor de apa, pentru intercalibrare, acestea se propun de catre subcomisia de experti.
    Art. 7
    Modul de prelevare a probelor de apa
    Probele de apa se recolteaza in firul apei.
    Prelevarea probelor de apa se face de la o adancime de 0,2 - 0,4 m sub oglinda apei, iar proba pentru determinarea continutului de substante extractibile se preleveaza de la 0,1 m sub oglinda apei.
    Pentru prelevare se foloseste un vas cu care se poate recolta deodata cantitatea de apa necesara, pe care se determina indicatorii de calitate stabiliti la art. 5.
    In momentul prelevarii probelor de apa se va masura temperatura aerului si se vor aprecia conditiile meteorologice (nebulozitate, timp ploios, vant), starea ghetii, culoarea apei, mirosul, precum si prezenta peliculei si a corpurilor plutitoare vizibile.
    Art. 8
    Efectuarea analizelor fizico-chimice, biologice si bacteriologice
    Analizele fizico-chimice, biologice si bacteriologice pentru indicatorii de calitate a apei prevazuti la art. 5 se executa conform celor mentionate in anexa nr. 3.
    Rezultatele analizelor, precum si celelalte date caracteristice se consemneaza intr-un buletin conform anexei nr. 4.
    Art. 9
    Evaluarea calitatii apelor
    Pentru evaluarea calitatii apelor se utilizeaza cele 24 de rezultate ale analizelor fizico-chimice, biologice si bacteriologice, care se efectueaza anual, cate 12 de fiecare parte, care se vor inscrie de catre fiecare parte in buletine centralizatoare, pe rauri, care vor fi transmise reciproc dupa cum urmeaza:
    - pentru primul semestru, pana la data de 15 septembrie;
    - pentru ultimul semestru, pana la data de 15 februarie.
    Pe baza sirurilor de date inscrise in buletinele centralizatoare fiecare parte va stabili urmatoarele valori tipice statistice: valoarea minima, valoarea maxima, valoarea medie, abaterea medie standard si valoarea relativa cu frecventa de 90%; in cazul oxigenului dizolvat se va considera valoarea relativa cu frecventa de 10% (anexa nr. 5).
    Cu ocazia intalnirii anuale a subcomisiei de experti se vor examina atat rezultatele analizelor efectuate de catre fiecare parte, cat si rezultatele prelucrarilor celor doua parti, conform metodologiei mentionate anterior, si pe aceasta baza se vor trage concluzii privind tendintele globale de variatie anuala a calitatii apelor.
    O data la 5 ani, pe baza datelor acumulate, se va efectua in comun o analiza de tendinta, utilizandu-se intreg sirul de date incepand din anul 1987.
    Art. 10
    Dispozitii finale
    Regulamentul poate fi modificat, daca este necesar, prin hotarare a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare.

                                     *
                                 *       *

    Anexele nr. 1 - 5 la prezentul regulament constituie parte integranta a acestuia.
    Prezentul regulament a fost elaborat in doua exemplare originale, fiecare in limba romana si limba maghiara, ambele texte fiind egal autentice.

                      Imputernicitul partii romane,
                             Florin Stadiu

                      Imputernicitul partii ungare,
                             dr. Hajos Bela

    ANEXA 2
    la protocol

                                 NOTA
privind lucrarile noi in anul 2001 pe sectoarele indicate in anexa la conventie, cu privire la cursurile de apa, vaile, depresiunile, canalele si sistemele de evacuare a apelor interne prevazute la art. I din conventie
________________________________________________________________________________
Nr.                              Amplasamentul      Unitatea  Volumul   Stadiul
crt.     Denumirea lucrarii          (km)              de     total de  avizarii
                                                     masura   executie  lucrarii
________________________________________________________________________________

                            Pe teritoriul Romaniei

  1. Indiguire si consolidari    254 - 319 km       km dig      30,15      3.2
     de mal pe raul Tisa, intre
     bornele de frontiera
     254 - 319
  2. Prevenirea inundatiilor     b.h. Tisa          buc.          1        3.2
     in b.h. Tisa Superioara
  3. Lucrari pentru inlaturarea  b.h. Barcau        km dig       27,6      3.2
     calamitatilor naturale                         km canal     10,2
     produse in b.h. Barcau in                      mil. mc      15,1
     1997, in judetele Bihor                        acumulat
     si Salaj
  4. Prevenirea inundatiilor     b.h. Crisuri       buc.           1       3.2
     in b.h. Crisuri
  5. Amenajare rau Crisul Alb    b.h. Crisul Alb    km            74       3.2
     pe sectorul Bocsig -
     Varsand - frontiera
  6. Ecologizarea raului Tur     b.h. Tur           buc.           1       3.2

                             Pe teritoriul Ungariei

  1. Reconstructie stavilar      Crasna mal drept,  buc.           1       3.2
     Nagyecsed                   km 27+300
  2. Reconstructie statie de     canal principal    buc.           1       3.2
     pompare Nagyecsed           Lapi, km 0+000
  3. Intarire dig mal stang      Tur,               mc          25.000     3.2
                                 km 10+900-12+800
  4. Regularizare aparare        Barcau 54+800 -    mc          25.000     3.2
     inundatii Barcau            56+800 (Gaborjan)
  5. Intarire dig mal drept      Crisul Dublu       mc          10.869     3.2
     Crisul Dublu, et. III       mal drept,
                                 km 54+800-56+800
  6. Intarire dig mal drept      Crisul Dublu       mc           4.580     1.3
     Crisul Dublu, et. IV        mal drept,
                                 km 24+131-25+288
  7. Reconstructie baraj Bekes   Crisul Dublu,      buc.           1       1.3
                                 km 26+310
  8. Reconstructie (constructii  Confluenta canal   buc.           1       3.2
     + montaj) statie pompare    Hosszufoc -
     Hosszufoc II                Hatarter - Culiser
  9. Realizare sistem de         Canal principal    buc.      sistem       3.2
     irigatii 420 ha - S.R.L.    Tiganca, km 4+075            Rovatti
     Agroferr Kisdombegyhazi                                  10E-3,
                                                              tip
                                                              300 l/s
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    1.1. Lucrari avizate la sesiunea anterioara a Comisiei mixte pe baza de documentatii transmise.
    1.2. Lucrari avizate la sesiuni anterioare ale Comisiei mixte pe baza programului de lucrari, fara a se transmite documentatii.
    1.3. Lucrari avizate in actuala sesiune a Comisiei mixte pe baza programului de lucrari, fara a se transmite documentatii.
    2.0. Lucrari in curs de avizare pe baza documentatiilor transmise.
    3.1. Lucrari pentru care au fost cerute documentatii pentru avizare in sesiunile anterioare ale Comisiei mixte, dar netransmise inca.
    3.2. Lucrari noi pentru care in actuala sesiune a Comisiei mixte au fost cerute documentatii pentru avizare.

    ANEXA 3
    la protocol

                               INFORMARE
asupra proiectelor si lucrarilor realizate in domeniul de aplicare a conventiei, cu asistenta tehnica sau financiara terta

    A. Pe teritoriul Romaniei

    Proiecte finantate prin programul PHARE/CBC
    1. Prevenirea inundatiilor in b.h. Crisuri - realizarea acestui proiect va consta in amplasarea a 52 statii automate si posturi hidrometrice de observare si transmitere, din care in domeniul de aplicare a conventiei sunt: s.h. Gurahont, Chisineu-Cris, Ineu si Chier in b.h. Crisul Alb, s.h. Talpos, Zerind, Tinca si Beius in b.h. Crisul Negru, s.h. Ciucea si Oradea in b.h. Crisul Repede si s.h. Nusfalau, Marca si Salard in b.h. Barcau. Totodata se va construi un centru de colectare a datelor si un radar meteorologic tip Doppler, toate acestea constituind o retea unitara in scopul prevenirii inundatiilor. Termenul de finalizare a acestui proiect este sfarsitul anului.
    2. Prevenirea inundatiilor in b.h. Tisa Superioara - realizarea acestui proiect va duce la amplasarea unui radar meteorologic in zona Baia Mare (cu termen de finalizare anul 2001), cat si la construirea unei retele de 38 de statii automate hidrometrice si a 4 statii automate pentru calitate pe raurile Viseu, Iza, Crasna, Somes aval si Tur aval. Totodata sistemul va cuprinde si 23 de statii automate de alarmare, cat si un sistem informational bazat pe GIS pentru judetele Satu Mare si Maramures. Termenul de finalizare a lucrarilor este sfarsitul anului 2002.

    Proiecte cu finantarea Bancii Europene de Investitii si cofinantare prin alocatie bugetara
    1. Indiguire si consolidari de mal pe raul Tisa, intre bornele de frontiera 254 - 319, judetul Maramures, este un proiect a carui realizare va duce la construirea a 10 km de diguri si consolidarea a 20,15 km de maluri. Lucrarea se preconizeaza a fi finalizata la sfarsitul anului 2003.
    2. Amenajarea Crisului Alb pe sectorul Bocsig - Varsand - frontiera, judetul Arad, este un proiect a carui realizare va duce la regularizarea a 25 km de rau, la consolidarea a 39 km de maluri si la construirea a 10 km de diguri. Lucrarea se preconizeaza a fi finalizata la sfarsitul anului 2003.

    Alte proiecte din domeniul de aplicare a conventiei
    1. Lucrari pentru inlaturarea calamitatilor naturale produse in b.h. Barcau in perioada 14 - 16 iunie 1997, judetele Bihor si Salaj - realizarea acestui proiect va duce la construirea a 21,6 km de dig, suprainaltarea a 1,96 km dig, refacerea a 3,5 km dig, executarea a 10,2 km de canale, consolidarea a 8,65 km maluri si la calibrarea a 17 km albie. Totodata proiectul prevede construirea unei acumulari nepermanente de 15,1 milioane mc. Termenul de finalizare este sfarsitul anului 2003.
    2. Ecologizarea raului Tur - proiectul prevede monitorizarea calitatii raului Tur in flux continuu, pe tronsonul aval statie de epurare Negresti-Oas - sectiunea de frontiera, pentru prevenirea, interventia si combaterea in timp a aparitiei eventualelor poluari accidentale; aceasta se va realiza prin instalarea a doua statii automate de monitorizare si transmitere automata a datelor privind calitatea apei.
    3. Monitorizarea inundatiilor periculoase de pe teritoriile Romaniei si Republicii Ungare folosind date satelitare - proiectul se deruleaza in cadrul proiectului "NATO Science for Peace" si va cuprinde bazinele raurilor Crisul Alb si Crisul Negru din Romania si Ungaria. Proiectul consta in:
    - implementarea si testarea unor algoritmi specifici pentru detectie, cartografierea, masurarea si analiza inundatiilor folosind date satelitare din domeniul optic si radar;
    - crearea unei baze de date utilizate pentru testarea algoritmilor de procesare;
    - crearea unui sistem GIS pentru monitorizarea inundatiilor in zona de studiu;
    - integrarea sistemului specializat ca parte a sistemului de prognoze si avertizare in cazul fenomenelor meteorologice si hidrologice periculoase din cadrul C.N. "Apele Romane", Directia apelor Crisuri.
    4. Proiectul economic privind protectia mediului, gospodarirea apelor si protejarea resurselor de apa in zona de frontiera romano-ungara se desfasoara in cadrul programului trilateral Bihor - Hajdu Bihar (Republica Ungara) - Rheinland Pfalz (Germania). Proiectul, sustinut si de Inspectoratul de protectia mediului Oradea, urmareste realizarea unui sistem integrat de monitorizare pe teritoriul roman a calitatii apei de suprafata, care traverseaza frontiera, si obtinerea unui autolaborator pentru efectuarea de analize in zonele care nu beneficiaza de monitorizare constanta. Propunerea de proiect a fost selectata, dar pana acum nu s-a identificat modalitatea de finantare a acesteia.

    B. Pe teritoriul Republicii Ungare

    Proiecte finantate prin programul PHARE/CBC
    1. Protectia resurselor de apa subterana ale conului aluvionar al raului Mures si suplimentarea din apa de suprafata
    In cadrul proiectului s-au realizat urmatoarele:
    - decolmatari si reconstruirea a 231.219 mc, in lungime totala de 67,63 km, pe sectoarele: canalul principal Kiralyhegyes - Szarazeri, km 25+070-90+863, si, respectiv, canalul principal Samson - Apatfalvi - Szarazer, km 47+605-49+442;
    - s-au executat lucrari de regularizare pe canalul Kiralyhegyes - Szarazeri, km 25+070; 33+910; 41+920; 54+400; 62+430; 70+410 si 81+400;
    - s-au modernizat podurile pe sectoarele de la km 37+522; 48+870; 50+544; 63+702 si 66+420;
    - la km 95+200 al canalului colector al acumularii Rajta s-a construit un debitmetru cu ultrasunete.
    Receptia lucrarilor a fost efectuata la 31 ianuarie 2001.
    2. Dezvoltare in domeniul gospodaririi apelor in bazinul Crisul Negru - Crisul Repede (etapa 1)
    In cadrul acestui proiect s-au realizat reconstructia canalului principal de evacuare a apelor din bratul mort al Crisului Repede (53,5 km), renovarea si suplimentarea capacitatii cu 1 mc/s a prizei de apa de la Biharugra de pe raul Crisul Repede, constructia noii prize de apa cu capacitate totala de 1,5 mc/s la Morgofok pe raul Crisul Negru si a unei stavile tubulare de derivatie.
    Scopul acestui proiect este imbunatatirea conditiilor de evacuare a apelor, alimentarea cu apa a folosintelor din agricultura si asigurarea debitelor in spatiul limitrof frontierei romano-ungare.
    Receptia lucrarilor a fost efectuata la data de 31 mai 2000.
    3. Dezvoltarea sistemului de monitoring hidrologic pe raul Barcau
    In cadrul acestui proiect s-au construit statii de monitoring in trei sectiuni ale raului Barcau (Pocsaj, Berettyoujfalu, Szeghalom), creandu-se astfel conditiile pentru masurarea automata a nivelurilor apelor, a precipitatiilor, a temperaturii apei si aerului.
    Rezultatele masuratorilor sunt transmise cu ajutorul unui sistem de telecomunicatii la centrul de prelucrare computerizata a datelor de la Debrecen.
    Pentru realizarea sistemului de telecomunicatii s-au achizitionat calculatoare si s-a implementat Sistemul Lotus Notes si s-au imbunatatit conditiile de telecomunicatii ale cantoanelor de aparare.
    Receptia lucrarii a fost efectuata la data de 31 ianuarie 2000.
    4. Dezvoltarea apararii impotriva inundatiilor pe Valea Crisurilor
    Proiectul comun, inaintat de Directia apelor Gyula si Directia apelor Debrecen in cadrul programului PHARE/CBC pentru obtinerea sprijinului pentru Programul Romania - Ungaria, a fost apreciat favorabil in sedinta din 23 martie 2001.
    Aprobarea finantarii acestui proiect de catre UE se preconizeaza a fi in luna septembrie a acestui an.

    Proiecte GEF - USAID
    1. Realizarea sistemului de monitoring a calitatii apelor
    Probele tehnologice si receptia statiilor automate de monitorizare a calitatii apelor (Somes, Csenger, Barcau si Pocsaj), finantate de UE si PHARE, s-au realizat la data de 31 decembrie 2000. Ulterior s-a inglobat si cate un aparat on-line de masurare a toxicitatii.
    In momentul de fata se lucreaza la legaturile moderne tip ISDM in locul sistemului clasic de telecomunicatii GSM.
    2. Determinarea apelor subterane ale conului aluvionar al raului Mures
    In cadrul proiectului:
    - s-au insumat toate studiile referitoare la apele subterane ale conului aluvionar al raului Mures;
    - s-a intocmit inventarul principalelor surse de poluare atat de catre partea ungara, cat si de catre partea romana;
    - s-a utilizat modelul numeric pentru simularea hidrologica si de transport;
    - s-au efectuat suplimentar determinari calitative de catre ambele parti;
    - s-a intocmit un program general pentru protectia apelor subterane din conul aluvionar al raului Mures. Lucrarile au fost executate de VITUKI Rt cu participarea PROED - S.A. (Romania), aceste societati fiind imputernicite pentru executarea lucrarilor de catre firma Metcalf and Edy (S.U.A.)

    Proiecte comune ungaro-romane cu asistenta terta
    1. Proiect SQUASH
    Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti a initiat impreuna cu Compania Nationala INMH un proiect de cooperare tehnico-stiintifica cu Universitatea din Liege (Belgia) si cu Universitatea din Miskolc (Ungaria) privind studiul calitativ si cantitativ al apelor subterane din zona conului aluvionar al raului Somes, proiect denumit SQUASH.
    Finantarea acestui program se va face din fonduri NATO in cadrul proiectului de cooperare stiintifica "Science for Peace" din tarile NATO si tarile candidate.
    S-a inceput colectarea datelor geologice, hidrologice si meteorologice si verificarea lor, precum si implementarea intr-un sistem GIS.
    Proiecte bilaterale si multilaterale aflate in stadiu de elaborare, respectiv de realizare:
    - cartarea, caracterizarea si evaluarea surselor de poluare in bazinul hidrografic al Tisei si al Somesului;
    - verificarea in scurt timp a listei de prioritati cuprinzand locurile cu risc marit de poluare accidentala, la elaborarea proiectelor referitoare la masurile de prevenire, la imbunatatirea verificarii si controlului, precum si a mecanismelor folosite pentru avertizare si alarmare;
    - elaborarea planurilor comune si concordate in vederea prevenirii si inlaturarii efectelor poluarilor accidentale, pentru bazinele hidrografice ale afluentilor Tisei, dupa cum urmeaza:
        - intocmirea planului de prevenire si combatere a efectelor poluarilor pentru bazinul hidrografic al Barcaului (cu asistenta financiara finlandeza);
        - intocmirea planului de prevenire si combatere a efectelor poluarilor pentru bazinul hidrografic al Somesului (s-au prezentat mai multe organizatii pentru asistenta financiara);
    - schimb de experienta privind intocmirea planului de management, conform Directivei-cadru pentru apa a UE, pentru bazinul Crisurilor (cu coordonarea asigurata din partea franceza).

    ANEXA 4
    la protocol

                        REGULAMENTUL DE FUNCTIONARE
               a Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare

    I. Baza functionarii Comisiei mixte hidrotehnice romano-ungare

    1. Comisia mixta hidrotehnica romano-ungare functioneaza in baza Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ungare pentru reglementarea problemelor hidrotehnice referitoare la apele ce formeaza frontiera sau sunt intretaiate de frontiera, incheiata la Bucuresti la 25 iunie 1986 si intrata in vigoare la 20 noiembrie 1986 (denumita in continuare conventie).

    II. Componenta Comisiei mixte

    1. Comisia mixta se compune din cate un reprezentant imputernicit al fiecarei parti (denumit in continuare imputernicit), fiecare avand cate un supleant al imputernicitului (denumit in continuare supleant).
    In cazul indisponibilitatii imputernicitului acesta este inlocuit in toate competentele sale de catre supleant.
    2. Imputernicitii si supleantii sunt numiti de catre guverne. Partile se vor informa in timp util asupra acestor numiri.
    3. In vederea asigurarii colaborarii curente, intre sesiunile Comisiei mixte, imputernicitii numesc secretari.
    4. Imputernicitii si supleantii pot fi ajutati in munca lor de experti.
    5. Imputernicitii, de comun acord, pot infiinta subcomisii permanente si ad-hoc. Aceste subcomisii se pot folosi in munca lor de experti. Partile se vor informa in timp util asupra numirii conducatorilor subcomisiilor respective, precum si despre schimbarea acestora.

    III. Atributiile Comisiei mixte

    1. Examineaza programele de lucru pe care fiecare parte isi propune sa le execute pe teritoriul statului sau, pe sectoarele cursurilor de apa, vaile, depresiunile, canalele si sistemele de evacuare a apelor interne ce intra in domeniul de aplicare a conventiei, mentionate la art. 1 din aceasta. In continuare intocmeste lista lucrarilor ale caror proiecte partile urmeaza sa le prezinte spre avizare Comisiei mixte, pe baza prevederilor conventiei.
    2. Avizeaza studiile si proiectele lucrarilor hidrotehnice din lista mentionata la pct. 1.
    3. Stabileste lucrarile in care sunt interesate ambele parti.
    4. Elaboreaza programe pentru studiile, cercetarile si masuratorile ce urmeaza sa se efectueze coordonat, in legatura cu masurile si lucrarile care intra in domeniul de aplicare a conventiei.
    5. Urmareste aducerea la indeplinire a prevederilor conventiei. In continuare examineaza pe teren executarea lucrarilor si masurilor decurgand din aplicarea conventiei.
    6. Indeplineste sarcinile ce ii revin, potrivit art. 10 din conventie, in legatura cu schimbul datelor hidrologice si meteorologice, precum si al altor informatii.
    7. Aproba procesele-verbale ale lucrarilor expertilor insarcinati cu rezolvarea problemelor stabilite de Comisia mixta.
    8. Verifica prestatiile efectuate de parti si aproba decontarea cheltuielilor referitoare la acestea.
    9. Elaboreaza propuneri pentru modificarea conventiei, precum si pentru reglementarea problemelor care necesita acorduri separate.
    10. Elaboreaza regulamentele necesare pentru aplicarea prevederilor conventiei, respectiv, in caz de nevoie, modificarea lor.
    11. Examineaza sistematic siguranta in apararea impotriva inundatiilor si elaboreaza propuneri de lucrari si masuri ce sunt necesare in scopul mentinerii si cresterii ei.
    12. Examineaza si elaboreaza propuneri referitoare la lucrarile si masurile necesare pentru asigurarea evacuarii corespunzatoare a apelor interne, intretinerea si dezvoltarea sistemelor de canale ale apelor interne si canalizarea vailor si depresiunilor.
    13. Stabileste, dupa caz, conform art. 4 pct. 9 din conventie, conditiile de folosire a canalelor de evacuare a apelor interne in alte scopuri.
    14. Hotaraste desfiintarea statiilor de pompare a apelor interne prevazute de Regulamentul privind apararea impotriva inundatiilor produse de ape interne, precum si orice modificare care afecteaza capacitatea lor.
    15. Analizeaza sistematic evolutia calitatii apelor de frontiera si ia masuri in interesul realizarii prevederilor cuprinse la art. 7 pct. 1 din conventie.
    16. Realizeaza, in cadrul coordonarii planului de amenajare in perspectiva, potrivit art. 9 pct. 2 din conventie, sarcinile prevazute la art. 8 pct. 1 si 2 din conventie, referitoare la marimea debitelor, conditiile de asigurare a lor, precum si la lucrarile hidrotehnice care servesc la marirea debitelor.
    17. Stabileste conditiile de evacuare de catre partea ungara a apelor care provin de la folosintele de apa de pe teritoriul roman.
    18. Examineaza planurile de amenajare in perspectiva ale partilor privind gospodarirea apelor referitoare la bazinele hidrografice ale raurilor si cursurilor de apa apartinand domeniului de aplicare a conventiei si elaboreaza propuneri referitoare la coordonarea acestora.
    19. Rezolva alte sarcini decurgand din aplicarea conventiei.

    IV. Functionarea Comisiei mixte

    1. Comisia mixta tine o sesiune ordinara in fiecare an, alternativ pe teritoriul Romaniei si Republicii Ungare.
    2. Sesiunea ordinara este convocata de imputernicit sau, in cazul indisponibilitatii acestuia, de supleantul partii pe teritoriul statului caruia are loc sesiunea. O data cu invitatia, cel care convoaca face propuneri pentru ordinea de zi si data sesiunii.
    3. Pentru tratarea unor probleme deosebit de urgente, la initiativa oricaruia dintre imputerniciti sau, in cazul indisponibilitatii acestora, a supleantilor, Comisia mixta se poate intruni in sesiune extraordinara.
    4. Atat data sesiunii ordinare, cat si a celei extraordinare se stabilesc de comun acord intre imputerniciti sau, in cazul indisponibilitatii acestora, de supleanti.
    5. Atat la sesiunea ordinara, cat si la cea extraordinara Comisia mixta stabileste ordinea de zi in prima sedinta a sesiunii respective.
    Comisia mixta poate sa discute la punctul "Diverse" din ordinea de zi, pe baza convenirii intre imputerniciti, orice problema ce se poate ivi.
    6. Intre sesiunile Comisiei mixte, subcomisiile si grupele de experti tin intalniri. Pentru desfasurarea intalnirilor secretarii intocmesc programe de lucru aprobate de imputerniciti.

    V. Modul de lucru al Comisiei mixte

    1. La prima sesiune dupa crearea Comisiei mixte imputernicitii isi prezinta imputernicirile primite de la organele competente.
    2. Prima sedinta a fiecarei sesiuni a Comisiei mixte este prezidata de imputernicitul partii pe teritoriul statului caruia are loc sesiunea. Celelalte sedinte sunt prezidate alternativ de catre imputerniciti.
    3. In sedinte tratativele se duc de catre imputerniciti. La propunerea oricaruia dintre imputerniciti presedintele poate da cuvantul supleantilor si expertilor participanti la sesiune.
    4. La intalnirile subcomisiilor si ale expertilor se intocmesc procese-verbale. Propunerile si sarcinile inscrise in procesele-verbale devin hotarari numai dupa aprobarea lor, de comun acord, in sesiunea imediat urmatoare a Comisiei mixte.
    5. Comisia mixta, in perioada dintre sesiuni, functioneaza prin contacte directe, verbale sau in scris, intre imputerniciti.
    6. Limbile de lucru ale Comisiei mixte si ale subcomisiilor numite de aceasta sunt romana si maghiara.

    VI. Hotararile Comisiei mixte

    1. Lucrarile fiecarei sesiuni sunt consemnate intr-un protocol care cuprinde si hotararile luate, redactat in doua exemplare, in limba romana si limba maghiara, si semnate de catre imputerniciti.
    2. Hotararile Comisiei mixte se iau de comun acord si intra in vigoare dupa aprobarea lor de catre guvernele celor doua state.
    3. Imputernicitii isi vor comunica reciproc aprobarea hotararilor Comisiei mixte de catre guvernele lor, in termen de 30 de zile de la aceasta aprobare.
    4. In masura in care Comisia mixta nu poate sa cada de acord asupra unor probleme ce intra in competenta sa, in protocolul sesiunii se consemneaza pozitiile diferite ale imputernicitilor.
    Problemele mentionate la alineatul precedent vor fi supuse spre rezolvare comisiilor competente, desemnate de catre guverne.

    VII. Asigurarea conditiilor de lucru ale Comisiei mixte

    1. Partea pe teritoriul statului careia are loc sesiunea ordinara sau extraordinara se ingrijeste de asigurarea conditiilor de lucru ale Comisiei mixte (punerea la dispozitie de dactilografe, translatori, alt personal in functie de necesitati etc.).
    2. In cazul in care este necesara o deplasare pe teren, partea pe teritoriul statului careia se face verificarea pe teren se ingrijeste de punerea la dispozitie a mijloacelor de transport si a instrumentelor necesare.
    3. Prevederile pct. 1 si 2 se aplica si in cazul in care au loc tratative in subcomisii sau intre experti.

    VIII. Dispozitii finale

    Prezentul regulament poate fi modificat sau completat de catre Comisia mixta, la initiativa oricarui imputernicit.

                                    *
                                *       *

    Intocmit in doua exemplare originale, fiecare in limba romana si in limba maghiara, ambele texte fiind egal autentice.

                       Imputernicitul partii romane,
                               Florin Stadiu

                       Imputernicitul partii ungare,
                               dr. Hajos Bela



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1096/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1096 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1096/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu