HOTARARE Nr.
1068 din 5 septembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 361/2005 privind infiintarea, organizarea
si functionarea Autoritatii Nationale pentru Restituirea Proprietatilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 651 din 24 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia Romaniei,
republicată,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta hotărare.
Art. I. - Hotărarea
Guvernului nr. 361/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
367 din 29 aprilie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art.1. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Restituirea Proprietăţilor,
denumită în continuare Autoritate, este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, finanţată de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, înfiinţată prin preluarea activităţii
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, structură fără personalitate
juridică din cadrul Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Autoritatea are sediul în municipiul Bucureşti,
calea Floreasca nr. 202, sectorul 1.
(3) Autoritatea preia din cadrul Cancelariei
Primului-Ministru toate drepturile şi obligaţiile, precum şi bunurile imobile
şi mobile, aferente activităţii Autorităţii.
(4) Toate contractele încheiate cu Regia Autonomă
„Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" îşi păstrează
valabilitatea şi vor fi executate în aceleaşi condiţii.
(5) Numărul de autoturisme este de maximum 8."
2. Articolul 2 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art.2. - Autoritatea îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) acordă sprijin şi îndrumare metodologică
autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale, precum şi celorlalte
persoane juridice deţinătoare de imobile care fac obiectul restituirii potrivit
Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod
abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr.
169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 9/1998 privind
acordarea de compensaţii cetăţenilor romani pentru
bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în
urma aplicării Tratatului dintre Romania şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată,
Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor
romani pentru bunurile proprietate a acestora,
sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia,
Bucovina de Nord şi ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării
Tratatului de Pace dintre Romania
şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 393/2006 privind
acordarea de compensaţii cetăţenilor romani pentru
bunurile trecute în proprietatea fostului Regat al Sarbilor,
Croaţilor şi Slovenilor, în urma aplicării Protocolului privitor la cateva insule de pe Dunăre şi la un schimb de
comune între Romania şi Iugoslavia, încheiat la
Belgrad la 24 noiembrie 1923, şi a Convenţiei dintre Romania şi Regatul Sarbilor, Croaţilor şi Slovenilor, relativă la regimul proprietăţilor
situate în zona de frontieră, semnată la Belgrad la 5 iulie 1924, pentru
aplicarea corectă şi unitară a prevederilor acestor acte normative;
b) monitorizează procesul de aplicare a Legii nr.
10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr.
1/2000, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 9/1998,
republicată, a Legii nr. 290/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
şi a Legii nr. 393/2006;
c) întocmeşte şi ţine la zi următoarele:
1. situaţia imobilelor restituite în natură şi a
imobilelor restituite în echivalent, constand în alte bunuri sau servicii şi despăgubiri acordate în baza
titlului VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii
şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările
ulterioare; situaţiile se întocmesc în baza comunicărilor făcute de biroul
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, potrivit prevederilor Legii nr.
10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
2. situaţia imobilelor retrocedate în natură şi
deciziile privind acordarea de despăgubiri în baza titlului VII din Legea nr.
247/2005, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au aparţinut cultelor religioase din Romania, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
3. situaţia imobilelor retrocedate în natură şi
deciziile privind acordarea de despăgubiri în baza titlului VII din Legea nr.
247/2005, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care
au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinand minorităţilor naţionale din Romania, republicată;
4. situaţia terenurilor restituite în natură şi a celor
pentru care se propune acordare de despăgubiri în baza titlului VII din Legea
nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare; situaţiile se
întocmesc în baza comunicărilor făcute de către Instituţia Prefectului,
potrivit prevederilor Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 1/2000, cu modificările şi completările
ulterioare;
5. situaţia acordării despăgubirilor potrivit
prevederilor Legii nr. 9/1998, republicată, ale Legii nr. 290/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 393/2006;
d) prezintă periodic Guvernului, prin Ministerul
Economiei şi Finanţelor, informări privind stadiul aplicării Legii nr. 10/2001,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr.
1/2000, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 9/1998,
republicată, Legii nr. 290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi
Legii nr. 393/2006, pe baza concluziilor rezultate din analiza situaţiilor
prevăzute la lit. c);
e) elaborează şi supune spre
adoptare Guvernului, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, proiectele de acte
normative prevăzute în Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată, în Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr.
1/2000, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr. 9/1998,
republicată, în Legea nr. 290/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
şi în Legea nr. 393/2006, cu excepţia celor a căror elaborare este atribuită,
potrivit legii, în competenţa altor autorităţi;
f) realizează, din oficiu sau
pe baza unor sesizări justificate ale persoanelor îndreptăţite, controlul fazei
administrative a aplicării prevederilor Legii nr. 10/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, de către instituţiile publice locale
şi centrale, precum şi de celelalte entităţi învestite cu soluţionarea
notificărilor;
g) controlează aplicarea legislaţiei din domeniul
restituirii proprietăţii funciare de către instituţiile administraţiei de stat
şi comisiile de fond funciar, asigurand aplicarea unitară de către acestea a reglementărilor în domeniu;
h) prin intermediul corpului de control, constată
faptele contravenţionale şi aplică sancţiunile, ca urmare a încălcării
obligaţiilor legale prevăzute de Legea nr. 10/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 94/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999, republicată;
i) asigură organizarea şi funcţionarea secretariatelor
Comisiei speciale de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut
cultelor religioase din Romania
şi comunităţilor cetăţenilor aparţinand minorităţilor naţionale din Romania;
j) asigură organizarea şi funcţionarea secretariatului
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor;
k) avizează compensarea obligaţiilor reciproce de plată
şi, respectiv, de restituire, existente între stat şi persoanele îndreptăţite
la despăgubiri băneşti, rezultate din aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru
reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe,
trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare, şi, respectiv, a
Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
l) soluţionează contestaţiile
îndreptate împotriva hotărarilor
comisiilor teritoriale de aplicare a Legii nr. 9/1998, republicată;
m) analizează şi validează/invalidează prin decizie
hotărarile comisiilor
teritoriale de aplicare a Legii nr. 9/1998, republicată, prin care sunt
stabilite aspectele patrimoniale şi cele civile ale dosarelor de despăgubire;
n) soluţionează prin decizie contestaţiile îndreptate
împotriva hotărarilor
comisiilor teritoriale de aplicare a Legii nr. 290/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
o) asigură arhivarea dosarelor
de despăgubiri, comunicarea hotărarilor către beneficiari şi întocmirea documentelor de plată a
despăgubirilor acordate în baza Legii nr. 9/1998, republicată, a Legii nr.
290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 393/2006;
p) acordă despăgubirile în numerar beneficiarilor Legii
nr. 9/1998, republicată, ai Legii nr. 290/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ai Legii nr. 393/2006, din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor în acest
scop şi repartizate Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor;
r) primeşte şi înregistrează opţiunile persoanelor
îndreptăţite la despăgubiri, în conformitate cu prevederile titlului VII din
Legea nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
s) emite în condiţiile prevăzute la lit. r) titlurile
de conversie în acţiuni la Fondul Proprietatea şi/sau titlurile de plată a
despăgubirilor;
ş) acordă despăgubiri în numerar persoanelor
îndreptăţite cărora li s-au emis titluri de plată, în limitele prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 81/2007 pentru accelerarea procedurii de
acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv;
t) instructează entitatea de depozitare şi înregistrare
a acţiunilor Fondului Proprietatea."
3. După articolul 2 se
introduc două noi articole, articolele 21 şi 22, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) In
cadrul Autorităţii funcţionează următoarele structuri:
a) Direcţia pentru coordonarea aplicării Legii nr.
10/2001;
b) Direcţia pentru coordonarea secretariatelor tehnice
ale comisiei speciale de retrocedare;
c) Direcţia de contencios şi pentru coordonarea
secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, constituit
în vederea acordării de despăgubiri persoanelor îndreptăţite în temeiul Legii
nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al
legislaţiei speciale privind restituirea către cultele religioase şi
comunităţile minorităţilor naţionale;
d) Direcţia pentru acordarea despăgubirilor în numerar;
e) Direcţia pentru coordonarea şi controlul aplicării
legislaţiei din domeniul restituirii proprietăţii funciare;
f) Direcţia financiar, administrativă şi resurse umane;
g) Direcţia pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, a
Legii nr. 9/1998 şi a Legii nr. 393/2006.
(2) Atribuţiile referitoare la activitatea de
secretariat al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, cu privire
la acordarea de despăgubiri în baza legilor fondului funciar, şi la activitatea
de control cu privire la aplicarea legilor fondului funciar vor fi îndeplinite
de servicii sau birouri special înfiinţate în cadrul Direcţiei pentru
coordonarea şi controlul aplicării legislaţiei din domeniul restituirii
proprietăţii funciare.
(3) Prin ordin al preşedintelui Autorităţii, în
subordinea direcţiilor se pot înfiinţa alte structuri funcţionale, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
Art. 22.
-Atribuţiile structurilor organizatorice ale Autorităţii vor fi stabilite prin
regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui
Autorităţii."
4. Articolul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art.3. - (1) Autoritatea este condusă de un preşedinte
cu rang de secretar de stat,
ajutat de 3 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin decizie
a primului-ministru, care coordonează activitatea structurilor prevăzute la
art. 21 alin. (1)
lit. d), e)şig).
(2) Preşedintele conduce întreaga activitate a
Autorităţii, pe care o reprezintă în relaţiile cu autorităţile administraţiei
publice locale, cu instituţiile publice centrale şi locale, cu persoanele
juridice şi fizice romane sau
străine, precum şi în justiţie.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite decizii, ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii.
(4) Preşedintele are dreptul de a delega competenţe.
(5) Preşedintele are calitatea de ordonator terţiar de
credite.
(6) In vederea desfăşurării activităţii preşedintelui,
acesta îşi poate constitui un cabinet, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobate, numirea/eliberarea din
funcţie a personalului încadrat la cabinetul demnitarului făcandu-se prin ordin al acestuia.
(7) Vicepreşedinţii conduc şi răspund de activitatea
structurilor pe care le coordonează.
(8) In exercitarea atribuţiilor ce le revin,
vicepreşedinţii emit decizii şi ordine."
5. Articolul 4 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Pentru realizarea atribuţiilor de
control cu privire la
aplicarea Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 83/1999, republicată, se constituie un corp de control, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobate, în subordinea preşedintelui
Autorităţii.
(2) Rezultatele controalelor se consemnează în
procese-verbale prin care se vor constata faptele contravenţionale şi se vor
aplica sancţiunile ca urmare a încălcării obligaţiilor legale.
(3) Procesul-verbal de
constatare a contravenţiilor cuprinde datele prevăzute în Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, care se aplică în mod corespunzător, şi va avea forma stabilită
prin ordin al preşedintelui Autorităţii."
6. Articolul 6 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Numărul maxim de posturi al Autorităţii
este de 202, inclusiv
demnitarii şi personalul aferent acestora, din care un număr de 30 de posturi
se preia prin redistribuire, cu fondurile aferente, din numărul de posturi
aprobat Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin protocol de
predare-preluare.
(2) Se diminuează cu 30 de posturi numărul maxim de
posturi aprobat pentru Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Hotărarea Guvernului nr. 386/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu
modificările şi completările ulterioare, şi este autorizat Ministerul Economiei
şi Finanţelor să introducă modificările aferente în structura bugetului de stat
şi în anexele la acesta."
7. Articolul 7 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Personalul Autorităţii este format din
personal contractual şi
funcţionari publici.
(2) Atribuţiile, competenţele şi răspunderea
personalului Autorităţii se stabilesc în conformitate cu structura
organizatorică şi cu
regulamentul de organizare şi funcţionare al Autorităţii şi sunt prevăzute în
fişa postului întocmită în urma evaluării posturilor.
(3) Salarizarea personalului angajat pe bază de
contract individual de muncă din cadrul aparatului propriu al Autorităţii şi a
funcţionarilor publici se face potrivit reglementărilor în vigoare aplicabile
categoriilor respective."
8. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Cheltuielile curente şi de capital ale
Autorităţii se asigură de la
bugetul de stat, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(2) Activităţile privind evidenţa contabilă, plata
despăgubirilor, raportările periodice, precum şi resursele umane se realizează
prin compartimentele de specialitate care se înfiinţează în cadrul
Autorităţii."
9. Alineatul (1) al
articolului 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) In fiecare judeţ
şi în municipiul Bucureşti funcţionează în subordinea directă a Instituţiei
Prefectului un birou judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru
urmărirea aplicării unitare a legilor privind restituirea proprietăţilor, care
îşi desfăşoară activitatea în spaţiile puse la dispoziţie de Instituţia
Prefectului împreună cu preşedintele consiliului judeţean."
10. Alineatul (2) al
articolului 9 se abrogă.
11. Alineatul (4) al articolului 9 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(4) Pe perioada în care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul biroului judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti, personalul acestuia îşi păstrează locul de muncă avut la
instituţiile din care provine, salarizarea făcandu-se în condiţiile legii."
Art. II. - Regulamentul
de organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale
pentru Restituirea Proprietăţilor se aprobă prin ordin al preşedintelui
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărari.
Art. III. - Hotărarea Guvernului nr. 361/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 367 din 29 aprilie
2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta hotărare, se va republica, dandu-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor,
Ingrid Zaarour
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru