HOTARARE Nr.
1049 din 9 august 2006
privind cerintele minime
pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor din industria
extractiva de suprafata sau subteran
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 727 din 25 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea securităţii şi
sănătăţii în muncă nr. 319/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele
minime de protecţie a lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă din ramurile industriei extractive de suprafaţă sau subteran.
(2) Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă
nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului menţionat la alin. (1), fără a
aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice conţinute în
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotărâri, termenii
şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
a) industria extractivă de
suprafaţă sau subteran - toate ramurile industriei extractive în care se desfăşoară activităţi de
extracţie la suprafaţă sau subteran a substanţelor minerale utile, în sensul
strict al termenului, şi/sau prospecţiuni şi explorări în vederea extracţiei,
şi/sau pregătirea materiilor prime extrase în vederea comercializării, exclusiv
activităţile de prelucrare ori preparare a materiilor prime extrase, cu excepţia
ramurilor industriei extractive prin foraj definite prin prevederile
legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/91/CEE;
b) loc de muncă - ansamblul locurilor destinate amplasării posturilor de lucru, în
cadrul activităţilor şi instalaţiilor legate direct sau indirect de ramurile
industriei extractive de suprafaţă sau subteran, inclusiv haldele de steril ori
alte zone de depozitare, precum şi locurile de cazare în care lucrătorii au
acces în cadrul activităţii lor.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
industriei extractive prin dragare dacă se asigură protecţia lucrătorilor, în
conformitate cu principiile generale de protecţie a sănătăţii şi securităţii
lucrătorilor cuprinse în prezenta hotărâre, avându-se în vedere riscurile specifice
acestei activităţi.
CAPITOLUL II
Obligaţiile angajatorilor
Art. 4. - Pentru a asigura securitatea şi sănătatea
lucrătorilor, angajatorul trebuie să ia măsurile necesare, astfel încât:
a) locurile de muncă să fie proiectate, construite,
echipate, date în folosinţă, exploatate şi întreţinute în aşa fel încât să
permită lucrătorilor efectuarea sarcinilor de muncă fără a pune în pericol
securitatea şi/sau sănătatea proprie şi/sau a celorlalţi lucrători;
b) exploatarea locurilor de muncă în prezenţa
lucrătorilor să se facă sub supravegherea unei persoane responsabile;
c) activităţile care comportă un risc special să fie
încredinţate numai personalului competent şi să se execute conform
instrucţiunilor date;
d) toate instrucţiunile de securitate să fie redactate
astfel încât să poată fi înţelese de către toţi lucrătorii la care se referă;
e) să fie prevăzute echipamente de prim ajutor adecvate;
f) toate exerciţiile de securitate necesare să se
efectueze periodic.
Art. 5. - Angajatorul trebuie să se asigure că este
întocmit şi ţinut la zi un document referitor la securitate şi sănătate,
denumit în continuare document de securitate şi sănătate, care îndeplineşte
cerinţele prevăzute la art. 7, 12, 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006.
Art. 6. - Documentul de securitate şi sănătate face
dovada în special că:
a) sunt determinate şi evaluate riscurile la care
sunt expuşi lucrătorii la locul de muncă;
b) se iau măsurile corespunzătoare pentru a se atinge
obiectivele prezentei hotărâri;
c) proiectarea, utilizarea şi întreţinerea locului de
muncă şi ale echipamentelor prezintă securitate.
Art. 7. - Documentul de securitate şi sănătate trebuie
întocmit înainte de începerea lucrării şi trebuie revizuit dacă locul de muncă
suferă modificări majore, extinderi sau transformări.
Art. 8. - In situaţia în care la acelaşi loc de muncă
sunt prezenţi lucrători din diferite întreprinderi, fiecare angajator răspunde
de toate problemele care ţin de responsabilitatea sa.
Art. 9. - Angajatorul pe teritoriul căruia se desfăşoară
activitatea răspunde pentru acel loc de muncă în care sunt prezenţi lucrători
din diferite întreprinderi, coordonează punerea în aplicare a tuturor măsurilor
privitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor şi înscrie în documentul de
securitate şi sănătate scopul, măsurile şi modalităţile de punere în aplicare a
acestei coordonări.
Art. 10. - Dispoziţiile art. 9 nu aduc atingere
prevederilor referitoare la răspunderea individuală a angajatorilor din Legea
nr. 319/2006.
Art. 11. - Angajatorul trebuie să raporteze cât mai
repede posibil autorităţilor prevăzute la art. 27 alin. (1) din Legea nr.
319/2006 orice accident de muncă grav şi/sau mortal, precum şi orice pericol
grav.
Art. 12. - Angajatorul trebuie să ia măsurile
corespunzătoare în funcţie de tipul şi metoda de exploatare:
a) pentru a evita, detecta şi combate declanşarea şi
propagarea incendiilor şi exploziilor;
b) pentru a evita formarea
atmosferelor explozive şi/sau nocive pentru sănătate.
Art. 13. - Angajatorul trebuie să prevadă, să procure
şi să întreţină mijloace corespunzătoare de evacuare şi salvare pentru a
asigura, în caz de pericol, evacuarea lucrătorilor de la locurile de muncă,
rapid şi în deplină securitate.
Art. 14. - Angajatorul trebuie să ia măsurile necesare
pentru prevederea sistemelor de alarmă şi a altor mijloace de comunicare
necesare care să permită, în caz de nevoie, declanşarea imediată a
operaţiunilor de acordare de prim ajutor, evacuare şi salvare.
CAPITOLUL III
Informarea, consultarea şi participarea lucrătorilor
Art. 15. - Lucrătorii şi/sau reprezentanţii lor trebuie
să fie informaţi asupra măsurilor luate cu privire la securitatea şi sănătatea
la locurile de muncă, în mod deosebit asupra celor privind punerea în aplicare
a prevederilor art. 4-14, fără a aduce atingere prevederilor art. 16 şi 17 din
Legea nr. 319/2006.
Art. 16. - Informaţiile trebuie să fie pe înţelesul
lucrătorilor cărora le sunt adresate.
Art. 17. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor acestora trebuie să se facă în conformitate cu
prevederile art. 18 din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV
Supravegherea medicală
Art. 18. - Pentru a asigura supravegherea medicală corespunzătoare a sănătăţii lucrătorilor, în funcţie
de riscurile privind securitatea şi sănătatea lor la locul de muncă, se iau
măsuri în conformitate cu reglementările legale în domeniu.
Art. 19. - Măsurile prevăzute la art. 18 se stabilesc
astfel încât să permită fiecărui lucrător să beneficieze sau să facă obiectul
unei supravegheri a sănătăţii, înainte de începerea activităţilor prevăzute la
art. 2 şi, ulterior, în mod periodic.
Art. 20. - Supravegherea medicală a lucrătorilor se
asigură în cadrul structurilor medicale de medicina muncii care funcţionează
potrivit reglementărilor Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 21. - Locurile de muncă ce se vor crea după data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri trebuie să îndeplinească cerinţele
minime de securitate şi sănătate prevăzute în anexele nr. 1 -3.
Art. 22. - Locurile de muncă existente la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri trebuie să fie adaptate cerinţelor minime de
securitate şi sănătate prevăzute în anexele nr. 1-3.
Art. 23. - In situaţia în care, după data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, locurile de muncă sunt supuse unor modificări,
extinderi şi/sau transformări, angajatorul ia măsurile necesare pentru ca
aceste modificări, extinderi şi/sau transformări să fie în conformitate cu
cerinţele minime corespunzătoare prevăzute în anexe.
Art. 24. - Anexele nr. 1 -3 se adaptează în funcţie de
evoluţia aquis-ului comunitar şi a standardizării cu privire la industria
extractivă de suprafaţă sau subteran şi/sau progresul tehnic, evoluţia
reglementărilor sau specificaţiilor internaţionale ori a noilor descoperiri în
domeniul industriei extractive de suprafaţă sau în subteran.
Art. 25. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 26. - Dispoziţiile din anexe se aplică ori de câte
ori acestea sunt cerute de caracteristicile locului de muncă, în funcţie de
activitate, de împrejurări sau de un risc specific.
Art. 27. - De la data aderării României la Uniunea
Europeană, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei va raporta, la
fiecare 5 ani, Comisiei Europene despre aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri, prezentând totodată punctele de vedere ale partenerilor sociali.
Art. 28. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 octombrie 2006.
*
Prezenta hotărâre transpune Directiva nr. 92/104/CEE
privind cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţiei
sănătăţii lucrătorilor din industria extractivă de suprafaţă sau subteran,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 404/1992.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ Ioan Şereş
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
CERINŢE MINIME COMUNE
care se aplică industriei extractive de suprafaţă
sau subteran, precum şi instalaţiilor auxiliare de la suprafaţă
1. Supraveghere şi organizare
1.1. Organizarea locurilor de muncă
1.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie astfel
organizate încât să asigure o protecţie adecvată împotriva riscurilor.
Ele trebuie menţinute în stare corespunzătoare, iar
substanţele ori depunerile periculoase trebuie îndepărtate sau ţinute sub
supraveghere, pentru a nu pune în pericol securitatea şi sănătatea
lucrătorilor.
1.1.2. Posturile de lucru trebuie proiectate şi
realizate după principii ergonomice, ţinându-se seama de necesitatea
lucrătorilor de a urmări derularea operaţiunilor de la postul lor de lucru.
1.1.3. Lucrătorii izolaţi din posturile de lucru
trebuie să beneficieze de supraveghere adecvată sau de mijloace de
telecomunicaţie.
1.2. Persoana responsabilă
La orice loc de muncă ocupat de
lucrători trebuie să existe în permanenţă o persoană responsabilă care să aibă
calităţile şi competenţa acestei funcţii, desemnată de angajator.
Angajatorul poate să îşi asume însuşi responsabilitatea
pentru locul de muncă la care se face referire în paragraful anterior, dacă are
calităţile şi competenţa cerute.
1.3. Supravegherea
Pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor
pe parcursul desfăşurării tuturor activităţilor, trebuie asigurată
supravegherea prin persoane care au calităţile şi competenţa cerute de această
funcţie, desemnate de către angajator sau în numele acestuia, acţionând în
interesul acestuia.
Supraveghetorul trebuie să efectueze vizite de control
la posturile de muncă ocupate cel puţin o dată pe parcursul unui schimb, dacă
documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru.
Angajatorul poate să îşi asume personal
responsabilitatea supravegherii la care se face referire în primul şi al doilea
paragraf, dacă are calităţile şi competenţa necesare.
1.4. Lucrători competenţi
La fiecare lot de muncă ocupat de lucrători trebuie să
existe în permenenţă un număr suficient de lucrători care să aibă calităţile,
experienţa şi pregătirea necesare pentru a îndeplini sarcinile ce le sunt
încredinţate.
1.5. Informare, instruire şi
pregătire
Lucrătorii trebuie să beneficieze de informare,
instruire şi pregătire sau de reciclare profesională necesare pentru asigurarea
securităţii şi sănătăţii lor.
Angajatorul trebuie să se asigure că lucrătorii primesc
instrucţiuni pe înţelesul lor, astfel încât să nu pună în pericol propria
securitate şi sănătate sau pe a celorlalţi lucrători.
1.6. Instrucţiuni scrise
Pentru fiecare loc de muncă trebuie elaborate
instrucţiuni scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate în scopul
asigurării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi al utilizării în siguranţă
a utilajelor.
Aceste instrucţiuni trebuie să includă informaţii cu
privire la utilizarea echipamentelor de intervenţie, precum şi la măsurile ce
trebuie luate la locul de muncă sau în apropierea acestuia, în caz de urgenţă.
1.7. Metode sigure de lucru
La fiecare loc de muncă sau pentru fiecare activitate
trebuie aplicate metode sigure de lucru.
1.8. Permise de lucru
Atunci când documentul de securitate şi sănătate
prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru
executarea lucrărilor periculoase şi pentru executarea lucrărilor care în mod
normal nu sunt periculoase, dar care, în interacţiune cu alte activităţi, pot
genera pericole grave.
Permisele de lucru trebuie
emise înainte de începerea lucrului de către persoana desemnată în acest scop
şi trebuie să specifice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi măsurile ce
trebuie luate înainte, în timpul lucrului şi după lucru.
1.9. Revizuirea periodică a măsurilor de securitate şi
de sănătate
Angajatorul are obligaţia să asigure revizuirea
periodică a măsurilor referitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor,
inclusiv a sistemului de gestionare a securităţii şi sănătăţii.
2. Utilaje şi instalaţii
mecanice şi electrice
2.1. Generalităţi
In momentul alegerii, instalării, punerii în funcţiune,
exploatării şi întreţinerii utilajelor mecanice şi electrice trebuie să se
acorde atenţia cuvenită securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, luându-se în
considerare prevederi din prezenta hotărâre, din Hotărârea Guvernului nr.
119/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a
maşinilor industriale, precum şi ale legislaţiei naţionale care transpun
Directiva 89/655/CEE.
Dacă instalaţiile sunt amplasate într-o zonă în care
există sau poate exista riscul de incendiu ori de explozie datorat aprinderii
unor gaze, vapori sau lichide volatile, atunci ele trebuie să corespundă
utilizării într-o astfel de zonă.
Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă este necesar,
cu dispozitive de protecţie corespunzătoare şi sisteme de securitate în caz de
avarie.
2.2. Dispoziţii specifice
Instalaţiile şi utilajele mecanice trebuie să prezinte
o rezistenţă suficientă, fără defecte evidente şi să corespundă scopului pentru
care au fost realizate.
Utilajele şi instalaţiile electrice trebuie să fie de
capacitatea şi puterea corespunzătoare scopului pentru care au fost realizate.
Utilajele şi instalaţiile mecanice şi electrice trebuie
să fie instalate şi protejate astfel încât să prevină pericolele.
3. Intreţinere
3.1. Intreţinere generală
Verificarea sistematică, întreţinerea, precum şi
testarea utilajelor şi instalaţiilor mecanice şi electrice se fac în baza unui program (grafic) de revizii şi
reparaţii stabilit conform reglementărilor tehnice.
Intreţinerea, verificarea şi testarea oricărei părţi a
instalaţiei sau utilajului trebuie efectuate de către o persoană competentă.
Procesele-verbale de verificare şi testare trebuie
întocmite şi păstrate în mod corespunzător.
3.2. Intreţinerea echipamentului de protecţie
Echipamentul de protecţie trebuie să fie adecvat,
pregătit pentru utilizare şi în stare de funcţionare în orice moment.
Intreţinerea trebuie efectuată ţinându-se seama de
activităţile exercitate.
4. Protecţia împotriva
riscului de explozie, a atmosferelor nocive şi a riscului de incendiu
4.1. Generalităţi
4.1.1. Trebuie luate măsuri pentru evaluarea
prezenţei substanţelor nocive şi/sau potenţial explozive în atmosferă şi pentru
măsurarea concentraţiei acestora.
Atunci când documentul de
securitate şi sănătate prevede acest lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere
care să înregistreze şi să măsoare concentraţiile de gaze, automat şi continuu,
în punctele menţionate, dispozitive de alarmă automate, sisteme de decuplare
automată a instalaţiilor electrice şi sisteme de oprire automată a motoarelor
cu ardere internă.
Dacă sunt prevăzute măsurători automate, valorile
determinate trebuie înregistrate şi păstrate aşa cum este prevăzut în
documentul de securitate şi sănătate.
4.1.2. Se interzice fumatul în zonele care prezintă
pericole specifice de incendiu sau explozie.
Executarea unor lucrări cu flacără deschisă la locurile
de muncă care pot prezenta un risc de incendiu sau explozie este interzis, cu
excepţia cazurilor când au fost luate măsurile de securitate corespunzătoare
pentru prevenirea declanşării incendiilor sau exploziilor, precum şi a
propagării acestora.
4.2. Protecţia împotriva riscului exploziilor
4.2.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru
combaterea formării şi acumulării atmosferelor explozive.
4.2.2. In interiorul zonelor care prezintă risc de
explozie trebuie luate toate măsurile necesare pentru a împiedica aprinderea
atmosferei explozive.
4.2.3. Pentru prevenirea exploziilor se stabileşte un
plan detaliat cu privire la echipamentele de lucru şi măsurile necesare ce
trebuie luate.
4.3. Protecţia împotriva atmosferelor nocive
4.3.1. Acolo unde se acumulează sau există riscul să
se acumuleze în atmosferă substanţe nocive, trebuie luate măsuri
corespunzătoare pentru a se asigura:
a) reţinerea lor la sursă; sau
b) captarea la sursă ori eliminarea; sau
c) diminuarea acumulărilor acestor substanţe, astfel
încât să nu existe riscuri pentru lucrători.
Sistemul trebuie să fie capabil să disperseze aceste
substanţe nocive astfel încât să nu prezinte niciun risc pentru lucrători.
4.3.2. In zonele în care lucrătorii pot fi expuşi
atmosferelor nocive pentru sănătatea lor, pe lângă echipamentele individuale de
protecţie respiratorie, trebuie să existe un număr suficient de aparate
respiratorii şi echipamente de reanimare corespunzătoare.
In asemenea cazuri, trebuie să fie prezent la locul de
muncă un număr suficient de lucrători instruiţi care să folosească asemenea
echipamente.
Aparatele respiratorii şi
echipamentele de reanimare trebuie să fie depozitate şi întreţinute
corespunzător.
4.3.3. In cazul în care gazele toxice sunt sau pot
apărea în atmosfera locului de muncă, trebuie să existe un plan de apărare care
să precizeze echipamentele disponibile şi măsurile preventive adoptate.
4.4. Protecţia împotriva incendiilor
4.4.1. Oriunde se proiectează, se construiesc, se
dotează, se dau în folosinţă, se exploatează sau se întreţin locuri de muncă,
trebuie luate măsurile adecvate pentru prevenirea declanşării şi propagării
incendiilor care provin de la sursele identificate în documentul de securitate
şi sănătate.
Trebuie să fie stabilite prevederi pentru stingerea
rapidă şi eficientă a oricărui incendiu.
4.4.2. Locurile de muncă trebuie să fie dotate cu
echipamente adecvate pentru stingerea incendiului şi, dacă este necesar, cu
detectoare de incendiu şi sisteme de alarmă.
4.4.3. Echipamentele neautomate de stingere a
incendiului trebuie să fie accesibile şi simplu de manipulat şi, dacă este
necesar, protejate contra riscurilor de deteriorare.
4.4.4. La locul de muncă trebuie păstrat un plan de
prevenire şi stingere a incendiilor care să precizeze măsurile ce trebuie
luate, în conformitate cu prevederile art. 4-14 din hotărâre, pentru prevenirea
declanşării şi propagării, detectarea şi stingerea incendiilor.
4.4.5. Echipamentul pentru stingerea incendiilor
trebuie să fie semnalizat în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale
care transpun Directiva 92/58/CEE.
Aceste panouri de semnalizare
trebuie să fie rezistente şi amplasate în puncte corespunzătoare.
5. Explozivi şi dispozitive
de amorsare
Operaţiunile de depozitare, transport şi utilizare a
explozivilor şi dispozitivelor de amorsare trebuie să fie executate de către
persoane competente, autorizate corespunzător.
Aceste operaţiuni trebuie organizate şi efectuate
astfel încât să nu constituie niciun pericol pentru lucrători.
6. Căi de circulaţie
6.1. La locul de muncă accesul trebuie să se facă fără
pericol şi, în caz de urgenţă, evacuarea trebuie să se efectueze rapid şi în
condiţii de siguranţă.
6.2. Căile de circulaţie, inclusiv scările, scările
fixe, cheiurile şi rampele de încărcare, trebuie să fie calculate, dimensionate
şi amplasate astfel încât pietonii sau vehiculele să le poată utiliza uşor, în
deplină securitate şi conform destinaţiei lor, iar lucrătorii aflaţi în
vecinătatea acestor căi de circulaţie să nu fie periclitaţi de niciun pericol.
6.3. Căile utilizate pentru traficul pietonal şi/sau
traficul de mărfuri trebuie să fie dimensionate în concordanţă cu numărul de
utilizatori potenţiali şi cu tipul de întreprindere.
Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de
transport, trebuie prevăzută o distanţă de securitate corespunzătoare pentru
pietoni.
6.4. Intre căile de circulaţie
destinate vehiculelor şi porţi, portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare şi
scări trebuie să existe o distanţă de securitate.
6.5. Traseul căilor de circulaţie şi acces pentru
vehicule şi pentru pietoni trebuie să fie semnalizat vizibil pentru a se
asigura protecţia lucrătorilor.
6.6. Atunci când vehiculele sau maşinile intră la
locurile de muncă, trebuie stabilite regulile de circulaţie necesare.
7. Locuri de muncă în aer
liber
7.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte
amplasamente sau instalaţii în aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de
către lucrători în decursul activităţii lor, trebuie să fie astfel organizate
încât circulaţia pietonilor sau a vehiculelor să se facă în condiţii de
securitate.
7.2. Locurile de muncă în aer
liber trebuie să fie iluminate corespunzător prin lumină artificială, atunci
când lumina zilei este insuficientă.
7.3. Atunci când lucrătorii îşi desfăşoară
activitatea la posturi de lucru în aer liber, acestea trebuie să fie amenajate
astfel încât lucrătorii:
a) să fie protejaţi contra condiţiilor atmosferice
nefavorabile şi, dacă este necesar, contra căderii de obiecte;
b) să nu fie expuşi la niveluri sonore nocive şi nici
la influenţe exterioare nocive;
c) să poată părăsi rapid locul de muncă şi să li se
poată acorda rapid ajutor în caz de pericol;
d) să nu alunece sau să cadă.
8. Zone periculoase
8.1. Zonele periculoase trebuie semnalizate vizibil.
8.2. Atunci când locurile de muncă cuprind zone
periculoase în care, datorită naturii muncii, există riscuri, inclusiv de
cădere a lucrătorilor sau a obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute cu
dispozitive care să împiedice intrarea în zonă a lucrătorilor fără atribuţii de
serviciu.
8.3. Trebuie luate măsuri corespunzătoare care să
protejeze lucrătorii care sunt autorizaţi să intre în zonele de pericol.
9. Căi şi ieşiri de urgenţă
9.1. In caz de pericol, lucrătorii trebuie să poate
evacua rapid şi în condiţii de securitate maximă toate locurile de muncă.
9.2. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie
libere şi să conducă în modul cel mai direct spre exterior sau într-o zonă de
securitate, la un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.
9.3. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi
ieşirilor de urgenţă se fac în funcţie de folosirea, dotarea şi dimensiunile
locurilor de muncă, precum şi de numărul maxim de persoane prezente.
9.4. Uşile de la ieşirile de urgenţă trebuie să se
deschidă spre exterior.
Uşile de la ieşirile de urgenţă trebuie să fie închise
astfel încât să poată fi deschise uşor şi repede de către persoanele care ar avea
nevoie să le utilizeze în caz de urgenţă.
9.5. Uşile de la ieşirile de urgenţă nu trebuie
încuiate cu lacăt, broască cu cheie sau alt sistem de zăvorâre.
Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de
circulaţie şi uşile de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel încât
să poată fi utilizate în orice moment, fără piedici.
9.6. Căile şi ieşirile de urgenţă care necesită
iluminare trebuie prevăzute şi cu iluminare de siguranţă de intensitate
corespunzătoare, în eventualitatea unei întreruperi a alimentării cu energie
electrică.
9.7. Căile şi ieşirile de urgenţă specifice trebuie
semnalizate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun
Directiva 92/58/CEE.
10. Mijloace de evacuare şi
salvare
10.1. Lucrătorii trebuie să fie instruiţi cu privire
la măsurile corespunzătoare ce trebuie luate în caz de urgenţă.
10.2. Echipamentele de salvare trebuie pregătite în
vederea utilizării şi depozitate în spaţii corespunzătoare, uşor accesibile.
Aceste spaţii trebuie să fie semnalizate în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE.
11. Exerciţii de securitate
La toate locurile de muncă ocupate în mod obişnuit de
lucrători trebuie să se efectueze periodic exerciţii de securitate.
Scopul principal al acestor exerciţii este de a forma
deprinderile şi de a verifica aptitudinile lucrătorilor desemnaţi să utilizeze,
să manipuleze sau să exploateze echipamentul de salvare în caz de pericol.
De asemenea, lucrătorii trebuie să exerseze asupra modului
de folosire, manipulare sau exploatare corectă a acestor echipamente.
12. Echipamente de prim ajutor
12.1. Echipamente de prim ajutor trebuie să se
găsească în permanenţă acolo unde condiţiile de muncă impun acest lucru şi să
fie corespunzătoare, în funcţie de activitatea desfăşurată.
Aceste echipamente trebuie să fie semnalizate
corespunzător şi uşor accesibile.
12.2. In funcţie de importanţa locurilor de muncă, a
tipului de activitate care se desfăşoară şi de frecvenţa accidentelor presupuse
a avea loc, trebuie să fie prevăzute una sau mai multe încăperi de prim ajutor.
In aceste încăperi instrucţiunile de prim ajutor
trebuie să fie lizibile şi afişate la loc vizibil.
12.3. Incăperile de prim ajutor trebuie dotate cu
instalaţii şi echipamente de prim ajutor indispensabile şi uşor accesibile
brancardierilor.
Acestea trebuie semnalizate în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva
92/58/CEE.
12.4. Materialele de prim ajutor trebuie să existe la
locurile de muncă unde condiţiile de muncă impun acest lucru.
Acestea trebuie să fie semnalizate corespunzător şi să
fie uşor accesibile.
12.5. Un număr suficient de lucrători trebuie să fie
instruiţi cu privire la utilizarea echipamentelor şi materialelor de prim
ajutor prevăzute.
13. Iluminarea naturală şi
artificială
13.1. Fiecare loc de muncă trebuie să dispună de o
iluminare suficientă care să asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
13.2. Locurile de muncă trebuie să primească, pe cât
posibil, lumină naturală suficientă şi, ţinându-se seama de condiţiile
climaterice, să fie prevăzute cu dispozitive de iluminare artificială adecvată
pentru a se asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
13.3. Instalaţiile de iluminat din încăperile de lucru
şi de pe căile de acces trebuie să fie amplasate astfel încât tipul iluminării
să nu prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.
13.4. Locurile de muncă în care lucrătorii sunt expuşi
în mod deosebit riscurilor în caz de întrerupere a iluminării artificiale
trebuie să fie prevăzute cu iluminare de siguranţă cu o intensitate suficientă.
Dacă nu este posibil, lucrătorii trebuie să fie dotaţi
cu lămpi individuale.
14. Instalaţii sanitare
14.1. Vestiare şi dulapuri pentru îmbrăcăminte
14.1.1. Lucrătorii trebuie să aibă la dispoziţie
vestiare corespunzătoare, dacă aceştia trebuie să poarte îmbrăcăminte de lucru
specială şi dacă, din motive de sănătate sau de decenţă, nu li se poate cere să
se schimbe în alte încăperi.
Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o
capacitate suficientă şi să fie prevăzute cu scaune.
14.1.2. Vestiarele trebuie să fie de dimensiuni
suficient de mari şi să aibă dotările care să permită fiecărui lucrător să-şi
ţină hainele încuiate în timpul lucrului.
Dacă împrejurările o justifică (de exemplu, substanţe
periculoase, umiditate, murdărie), dulapurile pentru îmbrăcămintea de lucru
trebuie să fie separate de cele pentru îmbrăcămintea personală.
Trebuie să existe dotările necesare pentru ca fiecare
lucrător să poată să îşi pună la uscat hainele de lucru.
14.1.3. Trebuie prevăzute vestiare separate sau o
utilizare separată a vestiarelor pentru bărbaţi şi pentru femei.
14.1.4. Dacă nu sunt necesare vestiare, în
conformitate cu prevederile pct. 14.1.1, atunci fiecare lucrător trebuie să
dispună de un loc pentru păstrarea îmbrăcămintei.
14.2. Duşuri şi chiuvete
14.2.1. La dispoziţia
lucrătorilor trebuie puse duşuri corespunzătoare în număr suficient, ţinându-se
seama de tipul de activitate sau din raţiuni de igienă.
Trebuie prevăzute săli de duşuri separate pentru
bărbaţi şi femei sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către
bărbaţi şi femei.
14.2.2. Sălile de duşuri trebuie să fie suficient de
încăpătoare încât să permită fiecărui lucrător să îşi facă toaleta în condiţii
de igienă corespunzătoare, fără să fie deranjat.
Duşurile trebuie să dispună de apă rece şi caldă.
14.2.3. Dacă, în conformitate cu prevederile pct.
14.2.1 primul paragraf, nu sunt necesare duşuri, trebuie să existe chiuvete
corespunzătoare în număr suficient, cu apă rece şi caldă, plasate în apropierea
posturilor de lucru şi a vestiarelor.
Dacă este necesar, din motive
de decenţă, vor fi prevăzute chiuvete separate pentru bărbaţi şi femei sau
utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către bărbaţi şi femei.
14.3. Toalete şi chiuvete
In apropierea posturilor de lucru lucrătorii trebuie să
dispună de camere de repaus, vestiare şi săli de duşuri sau chiuvete, precum şi
de încăperi dotate cu un număr suficient de toalete şi chiuvete.
Trebuie prevăzute toalete separate pentru femei şi
bărbaţi sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către femei şi
bărbaţi.
In cazul industriei extractive în subteran,
instalaţiile sanitare la care se referă prezentul punct pot fi amplasate la
suprafaţă.
15. Haldele de steril şi
alte zone de descărcare a sterilului
Depozitele de steril, haldele şi alte zone de
depozitare a sterilului, precum şi bazinele de decantare trebuie să fie
proiectate, construite, exploatate şi întreţinute astfel încât să se asigure
stabilitatea lor, precum şi securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
16. Instalaţii auxiliare
de suprafaţă (dispoziţii suplimentare speciale)
16.1. Stabilitate şi soliditate
Locurile de muncă trebuie să fie proiectate,
construite, instalate, exploatate, supravegheate şi întreţinute de o asemenea
manieră pentru a rezista forţelor exterioare la care ar
putea fi supuse.
Ele trebuie să aibă o structură şi o rezistenţă
corespunzătoare destinaţiei lor.
16.2. Pardoselile, pereţii, plafoanele şi
acoperişurile încăperilor
16.2.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie
lipsite de proeminenţe, de găuri sau de planuri înclinate periculoase; ele
trebuie să fie fixe, stabile şi nealunecoase.
Locurile de muncă în care sunt instalate posturi de
lucru trebuie să prezinte o izolaţie termică suficientă, ţinându-se seama de
tipul întreprinderii şi de efortul fizic al lucrătorilor.
16.2.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi
plafoanelor din încăperi trebuie să fie curăţate şi renovate ori de câte ori
este nevoie pentru a se obţine condiţii de igienă corespunzătoare.
16.2.3. Pereţii transparenţi sau translucizi, în
special cei complet din sticlă, din încăperile sau din apropierea locurilor de
muncă şi a căilor de acces trebuie să fie semnalizaţi vizibil şi confecţionaţi
din material securizat sau separaţi de aceste locuri de muncă şi de căile de
acces, astfel încât lucrătorii să nu vină în contact cu glasvandurile sau să
fie răniţi în cazul spargerii lor.
16.2.4. Accesul pe acoperişurile din materiale
insuficient de rezistente este permis numai dacă se realizează dotarea cu
echipamente care să asigure desfăşurarea lucrului în deplină securitate.
16.3. Dimensiunile şi volumul de aer al încăperilor -
libertatea de mişcare la posturile de lucru
16.3.1. Incăperile de lucru trebuie să aibă o
suprafaţă, înălţime şi un volum de aer corespunzătoare, permiţând lucrătorilor
să îşi execute sarcinile fără risc pentru securitatea, sănătatea sau confortul
lor.
16.3.2. Dimensiunile suprafeţei neocupate a postului de
lucru trebuie să permită lucrătorilor suficientă libertate de mişcare şi să le
dea posibilitatea să îşi desfăşoare munca în deplină securitate.
16.4. Ferestre şi luminatoare
16.4.1. Ferestrele, luminatoarele şi sistemele de
ventilaţie prevăzute cu dispozitive de deschidere, reglare şi blocare trebuie
proiectate astfel încât funcţionarea acestora să se facă în deplină siguranţă.
Amplasarea lor trebuie să nu constituie un risc pentru
lucrători atunci când sunt deschise.
16.4.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să fie
curăţate fără riscuri pentru personalul care efectuează astfel de lucrări.
16.5. Uşi şi porţi
16.5.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi
porţilor, precum şi materialele din care sunt confecţionate sunt prevăzute în
funcţie de natura şi utilizarea încăperilor sau incintelor.
16.5.2. Uşile transparente
trebuie semnalizate corespunzător la nivelul vederii.
16.5.3. Uşile şi porţile
batante trebuie să fie transparente sau să fie prevăzute cu panouri
transparente.
16.5.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide
ale uşilor şi porţilor nu sunt din materiale securizate şi dacă există
posibilitatea ca lucrătorii să fie răniţi prin spargerea lor, suprafeţele
trebuie protejate împotriva spargerii.
16.5.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un
sistem de siguranţă care să împiedice ieşirea acestora de pe şine şi căderea în
mod neaşteptat.
16.5.6. Uşile şi porţile care se deschid în sus
trebuie să fie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să împiedice căderea
acestora în mod neaşteptat.
16.5.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor
de salvare trebuie semnalizate corespunzător.
Trebuie să existe posibilitatea de a fi deschise în
orice moment, cu uşurinţă, din interior şi fără ajutor special.
Atunci când locurile de muncă sunt ocupate de lucrători
trebuie să existe posibilitatea de a fi deschise.
16.5.8. In imediata apropiere
a porţilor destinate în principal traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt
sigure pentru pietoni, trebuie să fie prevăzute porţi pentru pietoni
semnalizate vizibil şi libere în permanenţă.
16.5.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să
funcţioneze fără risc de accidentare a lucrătorilor. Ele trebuie prevăzute cu
dispozitive de oprire de urgenţă uşor de identificat şi accesibile, să se
deschidă automat în caz de întrerupere a alimentării cu energie sau să poată fi
deschise manual.
16.6. Aerisirea locurilor de
muncă închise.
16.6.1. In locurile de muncă închise trebuie să se
asigure o cantitate suficientă de aer proaspăt, avându-se în vedere metodele de
lucru folosite şi eforturile fizice ale lucrătorilor.
Dacă se utilizează o instalaţie de ventilaţie, ea
trebuie menţinută în stare de funcţionare.
Un sistem de control trebuie să semnalizeze orice
defecţiune, dacă acest lucru poate afecta sănătatea lucrătorilor.
16.6.2. Dacă sunt utilizate instalaţiile de aer
condiţionat sau de ventilaţie mecanică, ele trebuie să funcţioneze astfel încât
lucrătorii să nu fie expuşi la curenţi de aer care să le creeze disconfort.
Orice depunere sau murdărie care poate antrena un risc
imediat pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea atmosferei trebuie
eliminată fără întârziere.
16.7. Temperatura din încăperi
16.7.1. In timpul lucrului temperatura din încăperile
unde există posturi de lucru trebuie să fie adecvată pentru organismul uman,
avându-se în vedere metodele de lucru aplicate şi eforturile fizice impuse
lucrătorilor.
16.7.2. Temperatura din camerele de repaus, din
încăperile pentru personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din
cantine şi din camerele de prim ajutor trebuie să corespundă destinaţiilor
specifice ale acestor încăperi.
16.7.3. Ferestrele,
luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită evitarea unor efecte excesive
ale luminii solare la locurile de muncă, în funcţie de tipul activităţii şi de
natura locului de muncă.
16.8. Camerele de repaus
16.8.1. Atunci când securitatea şi sănătatea lucrătorilor o cer, ţinându-se seama de tipul
activităţii sau de efectivele care depăşesc un anumit număr de persoane,
lucrătorii trebuie să dispună de o cameră de repaus uşor accesibilă.
Această dispoziţie nu se aplică dacă lucrătorii îşi
desfăşoară activitatea în birouri sau în camere de lucru similare, care oferă
posibilitatea de relaxare în timpul pauzelor.
16.8.2. Camerele de repaus trebuie să fie suficient
de mari şi să fie dotate cu un număr corespunzător de mese şi scaune cu spătar,
în funcţie de numărul lucrătorilor.
16.8.3. In camerele de repaus trebuie luate măsuri
pentru protecţia nefumătorilor împotriva disconfortului creat de fumul de
ţigară.
16.8.4. Atunci când în timpul programului de lucru se
produc întreruperi cu regularitate şi în mod frecvent
şi nu există cameră de repaus, trebuie puse la dispoziţie alte alte camere în
care lucrătorii să poată sta în timpul întreruperilor, ori de câte ori
securitatea şi sănătatea lucrătorilor o justifică.
Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protecţia
nefumătorilor împotriva disconfortului provocat de fumul de ţigară.
17. Femei gravide şi mame
care alăptează
Femeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să
aibă posibilitatea de a se odihni în poziţie orizontală, în condiţii
corespunzătoare.
18. Lucrători cu handicap
La organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină
seama de lucrătorii cu handicap, dacă este cazul.
Această dispoziţie se referă, în special, la uşile,
căile de comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, toaletele şi posturile de
lucru utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME SPECIALE
aplicabile industriei extractive de suprafaţă
1. Generalităţi
1.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 5-7 din
hotărâre, angajatorul care răspunde de locul de muncă trebuie să se asigure că
documentul de securitate şi sănătate precizează că s-au luat toate măsurile
necesare pentru protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor atât în
situaţii normale, cât şi în situaţii critice.
1.2. Documentul de securitate şi sănătate trebuie
actualizat periodic şi ori de câte ori este nevoie şi prezentat la inspecţia
locului de muncă.
Lucrările trebuie executate în conformitate cu
documentul de securitate şi sănătate.
2. Exploatarea
2.1. Lucrările trebuie
planificate ţinându-se seama de prevederile din documentul de securitate şi
sănătate referitoare la riscurile de surpare şi alunecare de teren.
Ca măsură preventivă, trebuie să se definească
înălţimea şi panta fronturilor de descopertă şi de extracţie în funcţie de
natura şi stabilitatea terenului, precum şi de metodele de exploatare.
2.2. Treptele şi căile de circulaţie trebuie să
prezinte stabilitate adaptată utilajelor utilizate.
Ele trebuie să fie amenajate şi întreţinute astfel
încât deplasarea utilajelor să se facă în condiţii de securitate.
2.3. Inainte de începerea sau reluarea lucrărilor,
fronturile de descopertă şi extracţie de deasupra suprafeţelor de lucru sau
căilor de circulaţie trebuie controlate pentru a se asigura că nu există
blocuri sau roci dislocate.
In cazul în care este necesar, trebuie efectuată
îndepărtarea acestora.
2.4. Exploatarea fronturilor şi zonelor de descărcare
a sterilului trebuie efectuată astfel încât să nu creeze instabilitate.
ANEXA Nr. 3
CERINŢE MINIME
SPECIALE
aplicabile industriei extractive de subteran
1. Generalităţi
1.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 5-7 din
hotărâre, angajatorul care răspunde de locul de muncă trebuie să se asigure că
documentul de securitate şi sănătate precizează că au fost luate toate măsurile
necesare pentru protecţia securităţii şi sănătăţii lucrătorilor atât în
situaţii normale, cât şi în situaţii critice.
Documentul de securitate şi sănătate trebuie actualizat
periodic şi ori de câte ori este nevoie şi prezentat la inspecţia locului de
muncă.
Lucrările trebuie executate în conformitate cu documentul
de securitate şi sănătate.
2. Planul abatajelor din subteran
2.1. Planurile lucrărilor miniere subterane trebuie
să fie întocmite la o scară care să ofere o reprezentare clară, în conformitate
cu Ordinul ministrului economiei şi comerţului şi al preşedintelui Agenţiei
Naţionale pentru Resurse Minerale nr. 65/133/2003 privind aprobarea
Regulamentului de topografie minieră.
In afară de galerii şi zonele de extracţie, trebuie
reprezentate toate lucrările miniere cunoscute, care pot influenţa exploatarea
şi securitatea.
Ele trebuie să fie uşor accesibile şi să fie păstrate
atât timp cât este necesar, din motive de securitate.
2.2. Planurile şi desenele abatajelor, precum şi ale
altor lucrări miniere subterane trebuie să fie actualizate periodic şi ori de
câte ori este nevoie şi să se găsească în permanenţă la locul de muncă.
3. Ieşiri
Orice exploatare subterană trebuie să aibă acces la
suprafaţă prin cel puţin două ieşiri separate, construite solid şi uşor
accesibile lucrătorilor din subteran.
Când circulaţia prin aceste ieşiri necesită un efort
important din partea lucrătorilor, ele trebuie să fie prevăzute cu mijloace
mecanice pentru transportul lucrătorilor.
4. Lucrări miniere
Lucrările miniere subterane în care se execută diverse
activităţi trebuie să fie construite, exploatate, echipate şi întreţinute
astfel încât lucrătorii să poată lucra şi circula în ele cu riscuri minime.
Galeriile trebuie să fie prevăzute cu panouri
indicatoare pentru a permite orientarea lucrătorilor.
5. Transport
5.1. Instalaţiile sau mijloacele de transport trebuie
să fie instalate, amenajate, exploatate şi întreţinute astfel încât să se
asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor care le conduc, le utilizează sau
se află în vecinătatea lor.
5.2. Transportul cu ajutorul instalaţiilor mecanice
trebuie să facă obiectul unei montări corespunzătoare şi al unor instrucţiuni
scrise, afişate la locul de exploatare.
6. Susţinerea şi
stabilitatea lucrărilor miniere
Susţinerea lucrărilor miniere trebuie efectuată cât mai
repede posibil după excavare, în afara cazurilor în care stabilitatea lucrării
nu condiţionează securitatea lucrătorilor. Această susţinere trebuie să fie
realizată în conformitate cu monografiile de armare şi instrucţiunile scrise şi
elaborate în acest sens.
Lucrările miniere în care este permis accesul
lucrătorilor trebuie să fie controlate periodic din punctul de vedere al
susţinerii şi stabilităţii lucrării şi întreţinute în mod corespunzător.
7. Aeraj
7.1. Toate lucrările din subteran la care este permis
accesul trebuie să fie aerisite în mod corespunzător.
Trebuie prevăzut un aeraj permanent pentru a se menţine
cu o marjă suficientă de securitate:
a) o atmosferă sănătoasă;
b) o atmosferă în care riscurile de explozie şi de
prafuri respirabile sunt sub control;
c) o atmosferă în care condiţiile de muncă sunt
corespunzătoare în timpul lucrului, ţinându-se seama de metodele de lucru
aplicate şi de eforturile fizice impuse lucrătorilor.
7.2. Când aerajul natural nu permite îndeplinirea
prevederilor pct. 7.1, aerajul principal trebuie să fie asigurat cu una sau mai
multe staţii de ventilatoare principale.
Trebuie luate măsuri pentru asigurarea stabilităţii şi
continuităţii aerajului.
Depresiunea ventilatoarelor principale trebuie să fie
supravegheată în mod continuu şi pentru semnalizarea opririlor intempestive
trebuie prevăzut un dispozitiv automat de alarmă.
7.3. Parametrii de aeraj trebuie măsuraţi şi
înregistraţi periodic.
Proiectul de aeraj, care să indice parametrii caracteristici
utili ai sistemului de aeraj, trebuie elaborat, actualizat periodic şi să fie
disponibil la locul de muncă.
8. Mine grizutoase
8.1. Se consideră grizutoasă orice exploatare subterană în care există
posibilitatea degajării de metan într-o cantitate care nu exclude riscul
formării unei atmosfere explozive.
8.2. Aerajul principal trebuie să fie asigurat prin
una sau mai multe staţii de ventilatoare mecanice.
8.3. Exploatarea trebuie să
se facă ţinându-se seama de degajările de metan.
Trebuie luate măsuri pentru eliminarea sau diminuarea
riscurilor generate de metan.
8.4. Aerajul parţial trebuie să fie limitat la
lucrările de pregătire şi de salvare, precum şi la locurile de muncă legate
direct la curentul principal de aeraj.
Abatajele aflate în exploatare pot fi aerisite cu
instalaţii de aeraj parţial numai dacă au fost luate măsuri corespunzătoare
pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor.
8.5. Parametrii de aeraj
prevăzuţi la pct. 7.3 trebuie să fie completaţi prin determinări ale
concentraţiei de metan.
Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede,
concentraţia de metan trebuie să fie măsurată continuu în curentul de ieşire al
aerului din abatajele la care depilarea substanţei minerale utile se face
mecanizat, precum şi la lucrările de pregătire în fund de sac, la care
avansarea se face, de asemenea, mecanizat.
8.6. In minele grizutoase se pot folosi numai
explozivi şi mijloace de iniţiere de siguranţă.
8.7. Prevederile pct. 4.1.2 din
anexa nr. 1 se înlocuiesc după cum urmează:
a) sunt interzise fumatul, deţinerea de tutun pentru
fumat şi orice obiect care poate fi folosit la producerea flăcării;
b) lucrările de tăiere cu flacără, de sudură sau alte
activităţi similare la care se impune folosirea flăcării deschise sunt permise
numai în împrejurări excepţionale şi în condiţiile unor măsuri specifice care
să garanteze securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
9. Mine sau cariere care
conţin praf inflamabil
9.1. Minele de cărbuni sunt
considerate mine cu praf inflamabil dacă documentul de securitate şi sănătate
precizează că orice strat exploatat poate produce praf astfel încât să propage
o explozie.
9.2. In minele cu praf
inflamabil, prevederile prevăzute la pct. 8.6 şi 8.7 se aplică mutatis mutandis.
9.3. Pentru reducerea depunerilor de praf inflamabil,
îndepărtarea şi neutralizarea sau fixarea acestora se iau măsuri
corespunzătoare.
9.4. Propagarea exploziilor de praf inflamabil şi/sau
metan, care pot declanşa alte explozii de praf inflamabil, trebuie să fie
limitată prin instalarea unui sistem de baraje pentru limitarea exploziilor.
Amplasarea acestor baraje trebuie să fie precizată
într-un document actualizat periodic şi disponibil la locul de muncă.
10. Degajări instantanee
de gaz, lovituri de acoperiş şi erupţii de apă
10.1. In zonele în care se pot produce degajări
instantanee de gaz cu sau fără erupţii de material mărunt, lovituri de acoperiş
sau erupţii de apă, trebuie conceput şi pus în aplicare un program de
exploatare astfel încât să se asigure, pe cât posibil, un sistem de muncă
sigur, precum şi protecţia lucrătorilor.
10.2. Trebuie luate măsuri pentru identificarea
zonelor de risc, pentru protejarea lucrătorilor în lucrările miniere care se
află în apropiere sau traversează aceste zone, precum şi pentru controlarea
acestor riscuri.
11. Incendii, arderi şi
încălzire
11.1. Trebuie luate măsuri pentru prevenirea şi
detectarea la timp a aprinderilor spontane.
11.2. Introducerea materialelor
inflamabile în lucrările miniere subterane trebuie să fie limitată la
cantitatea strict necesară.
11.3. Atunci când este necesară utilizarea fluidelor
hidraulice (fluide pentru transmiterea energiei mecanice hidrostatice şi/sau
hidrocinetice) trebuie utilizate numai fluide greu inflamabile, în scopul
evitării riscului de incendiu şi propagării sale.
Fluidele hidraulice trebuie să corespundă
specificaţiilor şi condiţiilor de testare referitoare la rezistenţa la foc,
precum şi criteriilor de igienă.
Când se utilizează fluide
hidraulice care nu corespund specificaţiilor, condiţiilor şi criteriilor
prevăzute la al doilea paragraf, trebuie luate măsuri suplimentare pentru
evitarea riscului sporit de incendiu şi propagarea sa.
12. Măsuri de precauţie
privind evacuarea lucrătorilor
Pentru a se putea retrage în siguranţă atunci când este
necesar, fiecare lucrător trebuie să dispună de o mască de autosalvare pentru
protecţia respiratorie pe care trebuie să o aibă permanent la îndemână.
Ei trebuie să fie instruiţi cu privire la utilizarea
acestor măşti de autosalvare.
Aceste măşti de autosalvare trebuie să rămână permanent
la locul de muncă, iar starea lor de funcţionare trebuie să fie controlată cu
regularitate.
13. Iluminare
Prevederile pct. 13 din anexa nr. 1 se înlocuiesc după cum urmează:
a) lucrătorii trebuie să dispună de o lampă
individuală, adaptată utilizării;
b) pe cât posibil, posturile de lucru trebuie să fie
prevăzute cu dispozitive care să permită o iluminare artificială corespunzătoare, în scopul protejării securităţii şi
sănătăţii lucrătorilor;
c) instalaţiile de iluminat trebuie să fie astfel
plasate încât tipul de iluminare prevăzut să nu antreneze riscuri de
accidentare pentru lucrători.
14. Controlul prezenţei în
subteran
In orice moment trebuie să fie
posibilă cunoaşterea cu exactitate a persoanelor aflate în subteran.
15. Organizarea salvării
Pentru a permite desfăşurarea unei acţiuni rapide şi
eficiente în eventualitatea unui incident major, trebuie să fie organizată o
echipă de salvare corespunzătoare.
Această echipă de salvare trebuie să dispună de un
număr suficient de salvatori antrenaţi şi dotaţi cu echipament de salvare
corespunzător, pentru a putea interveni în toate locurile exploatării subterane
sau a lucrărilor de exploatare în curs.