HOTARARE Nr.
10 din 17 septembrie 2004
Ghidul de achizitii pentru
proiecte finantate de FRDS, Partea 1 - Proceduri de achizitii*)
ACT EMIS DE:
FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 1019 din 21 decembrie 2006
CAPITOLUL 1
Introducere
1.1. Generalităţi
1.1.1. Acest „Ghid de achiziţii" este un
îndrumător pentru aplicarea diverselor metode de achiziţii, fiind conform cu
procedurile în materie ale Băncii Mondiale, obligatorii pentru beneficiarii
împrumuturilor BIRD, si anume: „GUIDELINES-PROCUREMENT"
(May 2004) si „GUIDELINES-SELECTION AND
EMPLOYMENT OF CONSULTANTS" (May 2004) ce pot fi consultate pe pagina de
web - http//www.worldbank.org. aplicabile
proiectelor cu finanţare BIRD (Banca), şi cu următoarele documente:
• Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu
modificările ulterioare;
• Acordurile de împrumut semnate între România şi
BIRD, prin care Fondul Român de Dezvoltare Socială a fost desemnat ca agenţie
de implementare;
• Manualele de operare utilizate de către Fond pentru implementarea programelor în care a fost desemnat ca agenţie de implementare.
1.1.2. Procedurile de
achiziţii ale Fondului Român de Dezvoltare Socială
(Fond) sunt
obligatorii pentru beneficiarii de granturi. Toate celelalte prevederi ale
legilor în vigoare în România sunt aplicabile, dacă
prevederile acestora nu contravin prevederilor din acordurile internaţionale în
baza cărora este implementat un Proiect.
CAPITOLUL 2
Ghidul de achiziţii
2.1. Ghidul de achiziţii al Fondului
2.1.1. Scopul principal al acestui îndrumător este de a informa toţi beneficiarii de granturi
interesaţi şi partenerii de lucru ai acestora sau ai Fondului asupra modului de
organizare a achiziţiilor de bunuri şi de lucrări, precum şi de selecţie şi
angajare a consultanţilor pentru aceste proiecte. Acest îndrumător este, de
asemenea, şi un instrument de instruire şi pregătire a personalului angajat şi
a colaboratorilor, pentru Proiectul FRDS.
2.1.2. Rolul Fondului este să se asigure, prin rapoartele cu privire la stadiul unui Proiect,
prin supervizarea fizică pe teren şi prin avizările prealabile şi cele
ulterioare, asupra modului în care s-au efectuat achiziţiile de către
beneficiarii Proiectului şi că fondurile au fost utilizate cu încadrarea în
angajamentele iniţiale, cu economicitate şi eficienţă, iar contractele au fost
încredinţate într-o manieră transparentă şi corectă. Pentru aceasta, Fondul organizează programe de
instruire cu reprezentanţii beneficiarilor şi cu oricare alte persoane
interesate să asiste (reprezentanţi ai autorităţilor
locale, contractori, parteneri).
2.1.3. Principalele materiale utilizate ca suport
pentru elaborarea acestui îndrumător sunt:
• Liniile directoare ale Băncii Mondiale, „WB
Guidelines" menţionate mai sus, şi documentele standardizate
corespondente;
• „Manualul privind achiziţiile de valori foarte mici
derulate în cadrul granturilor mici finanţate de Banca Mondială" (Final draft: N. Khan, 16 octombrie 2001, revizuit septembrie 2005);
• „Achiziţii de lucrări
simple, de valoare mică, cu durată scurtă şi risc redus" (Documente
standardizate de ofertare, Ediţie pilot, septembrie 2000) recomandat de Jean Jack Raoul.
2.1.4. Autorul a încercat să ţină seama de toate
aspectele legale privind prevederile în materie de achiziţii ale finanţatorului
(BIRD) şi normele de achiziţii publice ale cofinanţatorului (Guvernul
României), să le ajusteze şi să le facă mai simple pentru beneficiarii
Fondului, luând în considerare capacitatea lor de a coordona astfel de
activităţi, experienţa şi practica Fondului, precum şi lecţiile învăţate în
timpul implementării. FRDS mulţumeşte, pentru sprijinul acordat la elaborarea
acestui ghid, dlui Vlad Krasikov, coordonatorul specialist în achiziţii al
Băncii Mondiale pentru zona Europei şi Asiei Centrale, dnei Benedicta Oliveros
Miranda, specialist în achiziţii al Băncii Mondiale, şi tuturor colaboratorilor
care au făcut propuneri de îmbunătăţire.
2.2. Utilizarea Ghidului de
achiziţii
2.2.1. Ghidul cuprinde 2
(două) părţi:
Partea 1. - Proceduri de achiziţii - cuprinde prevederi legale, modul de
identificare a necesarului de bunuri, lucrări şi servicii în cadrul
granturilor, roluri şi responsabilităţi ale beneficiarilor de granturi, precum
şi metodele de achiziţii aplicabile, descrise pas cu pas.
Partea a 2-a. - Modele şi formulare FRDS - cuprinde modele de „Invitaţie la
cotaţie", pentru bunuri; formulare FRDS de „Documente de ofertare",
pentru lucrări; formulare FRDS de „Cerere de propuneri", pentru servicii
de consultanţă, şi formulare de evaluare.
2.2.2. Banca a acceptat aplicarea acestor proceduri simplificate cu condiţia ca obiectivele
Proiectului să fie atinse. Pentru aceste proceduri, atât Banca cât şi
Fondul au stabilit cerinţe procedurale minimale în
scopul asigurării economicităţii şi eficienţei, cu condiţia supervizării
periodice şi prin verificarea ulterioară a fazelor relevante ale proceselor de
achiziţii.
2.2.3. A doua parte a Ghidului a fost elaborată în
conformitate cu prevederile Liniilor directoare şi documentelor
standardizate ale Băncii Mondiale, fiind luate în considerare următoarele metode: „Achiziţii cu participare
comunitară" pentru bunuri şi lucrări, „Selecţie la preţul cel mai
mic" pentru servicii de consultanţă (firme) şi „Selecţia consultanţilor
individuali" pentru servicii prestate de specialişti (persoane fizice),
adaptate subproiectelor finanţate de Fond şi capacităţii beneficiarilor de a conduce astfel de activităţi.
*) Republicat în temeiul art. 2 din Hotărârea
Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 6.a/III/2006.
Ghidul de achiziţii pentru
proiecte finanţate de FRDS - Partea 1 - Proceduri de achiziţii a fost publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.065 din 17 noiembrie 2004 prin Hotărârea Consiliului director
al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 10/V/2004 şi a mai fost modificat
prin Hotărârea Consiliului director al Fondului Român de Dezvoltare Socială nr.
6.a/III/2006, reprodusă la pag. 1-6.
2.3. Răspunderile Beneficiarului
2.3.1. Activitatea de achiziţii este una dintre cele
mai importante în cadrul implementării proiectului. Beneficiarii de granturi
FRDS (grupuri comunitare, ONG-uri sau grupuri productive) trebuie să se
conformeze acestor proceduri, fiind singurii responsabili pentru achiziţiile
făcute în cadrul unui subproiect. Prevederile descrise sunt aplicabile atât pentru beneficiari, cât şi pentru oricare
alte persoane aflate în relaţii contractuale sau de colaborare cu beneficiarii.
Beneficiarii Fondului vor utiliza modelele şi formularele FRDS aplicabile, cu modificări
minime, acceptate de FRDS, după caz. Orice modificare la formularele
obligatorii se face numai sub formă de anexă.
2.3.2. Succesul implementării unui subproiect (proiect) depinde, în principal, de:
• Implicarea membrilor comunităţii/grupului în toate
fazele de implementare;
• Capacitatea de organizare şi conducere a proiectului
de către comunitate;
• Increderea oamenilor în ei înşişi şi în ceea ce vor
să realizeze;
• O definire precisă a proiectului finanţat şi a
componentelor acestuia;
• Finalizarea activităţilor în termenul prevăzut în
Acordul de grant;
• Folosirea fondurilor primite numai pentru proiect;
• Respectarea angajamentelor privind contribuţia
comunităţii la implementarea proiectului;
• Folosirea materialelor locale (cu respectarea
cerinţelor de calitate);
• Utilizarea cunoştinţelor şi a forţei de muncă
locale, corespunzător standardelor tehnologice;
• Verificarea stadiului contractelor, a cantităţilor
cerute şi a nivelu]ui calitativ;
• Indeplinirea standardelor de calitate pentru toate
activităţile desfăşurate.
2.3.3. De aceea, beneficiarii vor avea grijă:
• Să estimeze costurile pentru toate achiziţiile
necesare în cadrul fiecărui contract, prin utilizarea Bazei de date a Fondului, asigurându-se că aceste
costuri nu depăşesc Bugetul aprobat;
• Să întocmească Planul de achiziţii;
• Să utilizeze pentru fiecare achiziţie metoda
aplicabilă;
• Să pregătească Specificaţiile tehnice, Lista
cantităţilor de lucrări, precum şi Lista furnizorilor/contractorilor/
consultanţilor, utilizând informaţii din Baza de
date a Fondului;
• Să trimită
invitaţiile, documentele de ofertare şi să primească cotaţiile/propunerile;
• Să evalueze cotaţiile/preţurile/propunerile primite,
alegând cea mai bună din ele, în conformitate cu metoda aplicabilă;
• Să încredinţeze şi să semneze contractul sau să
transmită comanda;
• Să verifice documentele referitoare la cantităţile
şi calitatea bunurilor furnizate sau a lucrărilor executate de contractori ori
a rapoartelor/serviciilor prestate de consultanţi;
• Să facă plăţile şi să pregătească rapoartele periodice către Fond;
• Să păstreze (în
original) toate documentele proiectului la dispoziţia reprezentanţilor Băncii,
ai Guvernului şi/sau a auditorilor şi coordonatorilor Fondului.
CAPITOLUL 3
Planul de achiziţii. Metode aplicabile
3.1. Intocmirea Planului de
achiziţii
3.1.1. Acesta este rezultatul planificării tuturor
activităţilor necesare pentru implementarea proiectului. Fondul sprijină Beneficiarul să schiţeze şi să
elaboreze un Plan de activităţi şi Planul de achiziţii, în timpul instruirii iniţiale, la
negocierea Acordului de grant. Acest plan determină la rândul său Graficul de implementare a proiectului. Planul de achiziţii conţine, pentru un tip obişnuit de proiect, o
scurtă descriere a paşilor necesari (din punct de vedere legal, tehnic,
financiar şi al costurilor estimate) şi etapele achiziţiilor (datele estimative
pentru invitare, primire cotaţii/propuneri, evaluare şi contractare).
3.1.2. Costurile pentru deplasări, comunicaţii,
anunţuri, consumabile de birou, multiplicare documente, taxe, autorizaţii,
formulare tipizate pentru contabilitate, organizare de seminarii de lucru etc.
pot fi plătite direct, cu condiţia respectării principiilor economicităţii şi
eficienţei.
3.1.3. Planul de achiziţii se bazează pe Bugetul
aprobat şi pe: CE trebuie
achiziţionat/contractat în vederea atingerii
obiectivului, CÂND ar trebui făcută achiziţia, CARE sunt principalii paşi pentru
fiecare achiziţie şi CÂT va costa fiecare achiziţie.
3.1.4. Pentru pregătirea Planului
de achiziţii trebuie
făcuţi următorii paşi:
• Se întocmeşte lista bunurilor, lucrărilor şi
serviciilor necesare pentru realizarea proiectului;
• Se grupează aceste bunuri în liste şi în grupe de
contracte, în mod logic;
• Se estimează costurile lor pe baza preţurilor din
magazine, din cataloage sau din Baza de date pentru preţuri unitare a Fondului. Determinarea acestor
preţuri trebuie făcută cu maximă grijă;
• Se citeşte cu atenţie acest Ghid de achiziţii pentru
a şti care este metoda de achiziţie aplicabilă;
• Se apreciază durata fiecărui proces de achiziţie,
respectiv data de începere şi de finalizare.
Formatul pentru planul de achiziţii este detaliat la
sfârşitul părţii 1 a Ghidului.
3.1.5. O achiziţie poate fi
iniţiată numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
- Planul de achiziţii a
fost pregătit conform Bugetului aprobat din Acordul de grant;
- Finanţarea este asigurată (Acordul de grant a fost semnat de cele doua părţi);
- Toate aprobările, avizele
şi autorizaţiile legale prealabile au fost obţinute; şi
- A fost publicat anunţul privind achiziţiile necesare din cadrul Grantului (proiectului).
3.2. Metode aplicabile de
achiziţii
3.2.1. Principiile de bază în aplicarea procedurilor
de achiziţii cu Participare Comunitară sunt:
• Economicitate şi eficienţă;
• Transparenţă şi competiţie liberă;
• Tratament egal pentru toţi candidaţii;
• Confidenţialitate şi corectitudine în procesul de
evaluare;
• Incurajarea contractorilor locali.
3.2.2. Metoda de achiziţie
aplicabilă reprezintă suma tuturor regulilor care
trebuie respectate pentru a alege furnizorul/contractorul/consultantul şi
pentru a-i încredinţa comanda/ contractul. Pentru achiziţiile efectuate de
Beneficiarii Fondului este obligatoriu să:
• Se compare cel puţin 3
(trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) furnizori - pentru bunuri;
• Se compare cel puţin 3
(trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei)
contractori calificaţi - pentru lucrări;
• Se compare cel puţin 3 (trei) consultanţi de
specialitate -pentru consultanţă individuală;
şi este recomandat să:
Se evalueze cel puţin 3 (trei) consultanţi de
specialitate - pentru servicii.
3.2.3. Metodele aplicabile detaliate în acest Ghid
sunt următoarele:
• Pentru achiziţii de bunuri - metoda aplicabilă este
„Achiziţie Locală" (AL)i;
• Pentru achiziţii de lucrări - metoda aplicabilă este
„Lucrări Mici" (LM)ii;
• Pentru servicii de consultanţă prestate de o firmă -
metoda aplicabilă este „Selecţie la Preţul cel mai Mic" (SPM);
iAL şi iiLM nu mai sunt metode prevăzute în
Liniile directoare ale Băncii, dar sunt prezentate aici în scopul specific al
Manualului de Operare.
• Pentru angajarea consultanţilor individuali, precum:
inspector/contabil/expert/asistent instructor/îndrumător - metoda aplicabilă
este „Selecţia Consultanţilor Individuali" (SCI).
Tabelul de mai jos conţine metodele aplicabile în
funcţie de tipul de achiziţie.
Tip achiziţie
|
Metoda achiziţie1
|
AL
|
LM
|
SPM
|
SCI
|
BUNURI LUCRĂRI SERVICII
|
-consultanţă
|
DA
|
DA
|
DA
|
DA
|
CAPITOLUL 4
Metodele de achiziţii. Paşii
4.1. Pentru BUNURI
4.1.1. „Achiziţie Locală" (AL - valoare <
5.000 US$, echivalent)
Această metodă va fi utilizată pentru achiziţia „de pe
raft" (din magazine) a unor bunuri sau produse standardizate, disponibile
la câţiva furnizori din ţară sau importate (numai din ţări eligibile ale Băncii
Mondiale) şi livrate de către furnizori locali. Este obligatoriu să se
compare cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri, corespunzătoare aceloraşi
bunuri sau aceleiaşi liste de bunuri. Va fi selectat
furnizorul având preţul total evaluat cel mai mic2, dacă a răspuns substanţial cerinţelor.
Metoda presupune următorii paşi:
• Se stabilesc tipul şi unitatea de măsură pentru
fiecare echipament cerut şi termenul de livrare;
• Se pregăteşte o Listă de furnizori disponibili,
suficient de mare (conform punctului 5.6.1.) pentru a realiza o bună competiţie
şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri;
• Se obţin şi se înregistrează informaţii în legătură
cu posibilitatea achiziţionării acestor bunuri (studiind magazinele din zonă);
• Se obţin broşuri/cataloage şi liste de preţuri de la
furnizori, fie personal, fie telefonic;
• Se iau în considerare calitatea bunurilor, dacă
acestea sunt în stoc şi cât vor fi costurile finale;
• Se compară preţurile;
• Preţurile pot fi chiar
negociate, dacă se constată că acestea sunt mai mari decât preţurile unitare de
referinţă din baza de date (FRDS) sau decât preţurile de pe piaţă;
• Se pregăteşte un scurt Raport de evaluare3 arătând numele furnizorilor şi
preţurile obţinute de la ei şi justificând alegerea câştigătorului;
• Comisia de evaluare predă reprezentantului
Beneficiarului Raportul de evaluare recomandând cel mai bun furnizor;
• Reprezentantul Beneficiarului recepţionează bunurile
de la furnizor, preia chitanţa şi factura;
• Toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.
4.1.2. „Achiziţie
Locală"
(AL - bunuri sau pachete de bunuri cu valoare = 5.000
USS, echivalent)
Această metodă se aplică în cazul unui bun sau al unui
pachet de bunuri necesare a se achiziţiona de la diverşi furnizori, dacă
valoarea totală a acestora este egală cu sau depăşeşte echivalentul a 5.000
US$. Este obligatoriu să se compare cel puţin 3 (trei) cotaţii
corespunzătoare. Furnizorul care are preţul total evaluat cel mai mic4 şi asigură livrarea bunului sau a
întregului pachet de bunuri, răspunzând substanţial termenelor şi condiţiilor
cerute, va fi selectat.
Metoda „Achiziţie Locală" presupune următorii
paşi:
• Se pregătesc „Specificaţiile Tehnice", sub îndrumarea
unui specialist (dacă este cazul);
• Se pregăteşte o Listă de furnizori disponibili,
suficient de mare (conform punctului 5.6.1.) pentru a realiza o bună competiţie
şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii/preţuri;
• Se stabileşte termenul limită de livrare a bunurilor;
• Se pregăteşte „Invitaţia la cotaţie"5;
• Se transmite furnizorilor „Invitaţia la
cotaţie", cu confirmarea participării a cel puţin 3 (trei);
• Se primesc şi se înregistrează cotaţiile primite, la
un termen limită;
• Se întocmeşte Raportul de
evaluare6 şi se face recomandarea de
încredinţare a contractului care se predă Beneficiarului;
• Reprezentantul Beneficiarului finalizează formularul
de Comandă, Termenele şi condiţiile de livrare şi le transmite furnizorului
ales;
• Până la încredinţarea comenzii, procesul de evaluare
rămâne confidenţial;
• Bunurile primite se verifică şi se recepţionează7, plata făcându-se conform comenzii.
• Toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.
4.2. Pentru LUCRĂRI
4.2.1. „Lucrări Mici"
(LM - lucrări foarte simple cu valoare < 5.000
USS, echivalent)
Metoda se aplică în cazul contractării unor lucrări
simple şi de volum redus8, precum micile reparaţii/accesorii la construcţii sau instalaţii.
Este obligatoriu a se evalua şi compara cel puţin 3 (trei) preţuri obţinute
de la 3 (trei) ofertanţi calificaţi. Firma care solicită preţul total9 evaluat cel mai mic pentru
întreaga Listă a cantităţilor de lucrări va fi selectată.
Metoda presupune următorii paşi:
• Se pregăteşte „Lista cantităţilor de lucrări"
(precum si desenele şi specificaţiile tehnice) şi un „Grafic de activităţi10" corespunzător, sub directa
coordonare a unui proiectant de specialitate;
• Se stabileşte termenul de finalizare a lucrărilor;
• Se pregăteşte o Listă de contractori calificaţi şi
„Invitaţia la cotaţie"11;
• Se transmite „Invitaţia la cotaţie" câtorva
contractori, astfel încât să existe confirmarea participării a cel puţin 3
(trei);
• Se vizitează amplasamentul investiţiei împreună cu
contractorii;
• Se primesc şi se înregistrează cotaţiile primite, la
un termen limită;
• Se poate utiliza Baza de date (preţuri unitare) a
FRDS pentru compararea şi verificarea cotaţiilor primite;
• Se pregăteşte Raportul de Evaluare12 arătând numele contractorilor,
clasamentul preţurilor, termenul de finalizare şi justificând alegerea
câştigătorului;
• Se predă Beneficiarului Raportul de evaluare;
• Reprezentanţii Beneficiarului semnează „Contract
de execuţie lucrări - sumă fixă" (contract tip FRDS) cu câştigătorul;
• Se plătesc numai lucrările
executate, certificate corespunzător, conform cu Graficul de activităţi;
• Toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.
4.2.2. „Lucrări Mici"
(LM - lucrări foarte simple cu valoare = 5.000 US$, echivalent)
Metoda se aplică în cazul contractării unor lucrări noi
de construcţii sau de instalaţii sau pentru reabilitarea unora existente. Este
obligatoriu a se compara cel puţin 3 (trei) preţuri obţinute de la 3
(trei) ofertanţi calificaţi. Firma care are preţul total evaluat13 cel mai mic va fi selectată.
Metoda presupune următorii paşi:
• Se pregăteşte „Lista cantităţilor de lucrări"
(precum şi specificaţiile tehnice şi desenele14), sub directa coordonare a unui proiectant de specialitate;
• Se pregăteşte o Listă de contractori calificaţi, cel
puţin 7 (şapte), din Baza de date FRDS (Lista
contractorilor15);
• Se pregăteşte „Invitaţia la cotaţie" şi
„Documentele de ofertare"16;
• Se transmite „Invitaţia la cotaţie"
contractorilor din listă, cu confirmare de participare, asigurând depunerea a cel puţin 3 (trei) oferte;
• Se vizitează amplasamentul lucrării împreună cu
contractorii;
• Se înregistrează ofertele, la un termen limită (dată
şi oră), şi se face deschiderea publică a acestora la data, ora şi
adresa indicate în invitaţie;
• Se completează şi se înregistrează „Minuta la
deschidere";
• Se pregăteşte Raportul de Evaluare17, făcând recomandarea de
încredinţare a contractului;
• Comisia de evaluare predă Beneficiarului Raportul de
evaluare;
• Până la încredinţarea contractului procesul de
evaluare rămâne confidenţial;
• Reprezentanţii Beneficiarului semnează„Contract
de execuţie lucrări cu preţuri unitare fixe" numai după obţinerea
avizului prealabil de laFRDS:
• Contractorul va fi sprijinit să demareze lucrările;
• Pata contractorului se face pe baza situaţiilor de
plată certificate18,
după primirea facturii;
• Toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.
4.3. Pentru SERVICII de
CONSULTANŢĂ:
4.3.1. „Selecţie la preţul cel mai mic" (SPM)
Metoda se aplică pentru angajarea unor servicii de
consultanţă care pot fi prestate de către o firmă sau de către o asociere
dintre consultanţi individuali cu o firmă privată, servicii care nu pot fi
realizate de un singur specialist. Este recomandat să se evalueze cel puţin 3 (trei) propuneri. Firma/Asocierea
care are preţul total evaluat19 cel mai mic şi care a obţinut cel puţin scorul tehnic minim va fi
selectată.
Metoda se utilizează pentru selectarea unei echipe de
specialişti care să presteze servicii de consultanţă de rutină pentru care
există norme şi standarde în vigoare şi practici curente (proiectare
interdisciplinară pentru lucrări inginereşti fără grad mare de complexitate),
cu valoare mică de contract.
De regulă, aceste servicii sunt executate de mai mulţi
specialişti, şi anume:
• Pentru elaborarea unui „Proiect tehnic" cu
caracter agroindustrial, inclusiv tehnologia de fabricaţie pentru produse
simple, specificaţiile tehnice corespunzătoare utilajelor necesare, a
construcţiilor şi instalaţiilor aferente tehnologiei etc. (specific
subproiectelor AGV), echipa poate fi formată din: Tehnolog de specialitate;
Inginer proiectant construcţii agroindustriale; Inginer proiectant instalaţii;
Arhitect.
• Pentru elaborarea unui „Proiect tehnic" cu
caracter civil, respectiv pentru construirea unei
clădiri, a unui drum, a unui pod, a unui mic sistem de alimentare cu apă sau
reabilitarea unor astfel de construcţii, echipa poate fi formată din: Arhitect,
Inginer proiectant construcţii civile, Inginer proiectant instalaţii (specific
unor subproiecte SSC sau MIR); Inginer proiectant de specialitate (construcţii
civile; drumuri şi poduri; instalaţii sau construcţii edilitar gospodăreşti sau
hidrotehnice etc), topometrist sau/şi alţi specialişti necesari pentru
elaborarea unor studii de bază obligatorii (geotehnician; hidrogeolog; expert
tehnic; expert de mediu ş.a.) în funcţie de tipul şi complexitatea Proiectului.
Metoda presupune următorii paşi:
• Se pregătesc „Termenii de referinţă şi Scopul
serviciilor" şi „Cerere de propuneri"20;
• Se pregăteşte o Listă scurtă cuprinzând între 3 (trei) şi 6 (şase) firme, din Baza de date21 a Fondului (Lista proiectanţilor) care se supune aprobării Fondului;
• Se transmite „Scrisoarea de invitaţie" şi
„Cererea de Propuneri" consultanţilor din Lista scurtă, cu confirmare de
participare, asigurând cerinţa ca cel puţin 3 (trei) propuneri să fie
primite;
• Se primesc şi se înregistrează propunerile tehnice
şi financiare, la un termen limită, şi se deschid propunerile tehnice, păstrând
propunerile financiare nedeschise;
• Se evaluează22 propunerile tehnice, stabilindu-se firmele calificate tehnic (care
au obţinut cel puţin scorul tehnic minim);
• Se pregăteşte Raportul de evaluare tehnică, făcându-se
recomandarea de invitare a firmelor calificate pentru deschiderea publică a
propunerilor lor financiare;
• Se predă Raportul de evaluare tehnică atât
Beneficiarului, cât şi reprezentantului Fondului pentru avizare prealabilă;
• Se invită firmele calificate pentru a participa la
deschiderea publică a propunerilor lor financiare, indicându-le data, ora şi
locul de desfăşurare, numai după avizul prealabil al Fondului:
• Se deschid public propunerile financiare şi se
înregistrează „Minuta la deschidere";
• Se evaluează propunerile financiare şi se predă
Beneficiarului Raportul de evaluare finală cu recomandarea de încredinţare a
contractului;
• Până la încredinţarea contractului, procesul de
evaluare este confidenţial;
• Reprezentanţii Beneficiarului semnează contractul
(formular FRDS) numai după avizul prealabil
al Fondului:
• Consultantul va fi sprijinit să înceapă
activităţile;
• Plata se va face după acceptarea documentelor şi
rapoartelor şi după primirea facturii;
• Toate documentele achiziţiei se păstrează în dosar.
4.3.2. „Selecţia
Consultanţilor Individuali" (SCI)
Metoda se aplică pentru a angaja un consultant
individual. Este obligatoriu să se evalueze cel puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate. Consultantul cel mai
bine calificat pentru îndeplinirea sarcinilor va fi selectat şi invitat la negociere.
Metoda presupune următorii paşi:
• Se pregăteşte o fişă a postului („Termenii de
referinţă şi Scopul Serviciilor"), solicitând avizul
prealabil al Fondului;
• Se pregăteşte o listă
a potenţialilor specialişti, cel puţin 3 (trei);
• Aceştia sunt invitaţi23 să îşi exprime interesul şi să
prezinte informaţii în legătură cu specializarea/calificarea profesională şi
experienţa anterioară;
• Se selectează consultantul cel mai bine calificat
pentru sarcinile de serviciu necesare;
• Se negociează termenele şi
condiţiile, se înregistrează „Minuta de negociere";
• Se semnează contractul;
• Consultantul este sprijinit să înceapă activităţile;
• Plata consultantului se face pe baza rapoartelor
acceptate şi numai după primirea facturii;
• Toate documentele selecţiei
se păstrează în dosar.
4.4. Achiziţie
Contractare/Angajare directă
4.4.1. Metoda cumpărării, contractării sau angajării
directe, fără parcurgerea unui proces de selecţie, poate fi aplicată numai în
situaţii excepţionale.
4.4.2. Dacă există deja un
contract pentru bunuri sau lucrări, încredinţat în
conformitate cu procedurile aplicabile ale Fondului,
acesta poate fi extins pentru bunuri sau lucrări
de natură similară, numai dacă valoarea adăugată nu depăşeşte 15% din valoarea
iniţială. Fondul (şi Banca) vor accepta aceste situaţii dacă se dovedeşte că prin organizarea
unei noi competiţii nu s-ar putea obţine nici un avantaj şi că preţurile sunt rezonabile.
4.4.3. Serviciile oferite de un singur consultant pot
fi angajate numai dacă se dovedeşte clar că angajarea
acestuia este mai avantajoasă decât organizarea unei competiţii, de exemplu:
(a) Pentru activităţi care reprezintă o continuare a
unor servicii angajate şi prestate anterior de consultant (Beneficiarul trebuie
să solicite firmei pregătirea unei propuneri tehnice şi financiare pe baza
Termenilor de referinţă noi, care vor fi negociaţi);
(b) Atunci cînd este esenţială o selecţie rapidă (în
cazuri de urgenţă);
(c) Pentru contracte de valori foarte mici;
(d) Când numai o singură
entitate (firmă sau consultant individual) este calificat sau are experienţă
deosebit de relevantă pentru îndeplinirea angajamentului respectiv.
Justificarea pentru selecţia de la o singură sursă va
fi examinată de Fond (şi de Bancă) în contextul urmăririi tuturor intereselor Proiectului.
4.4.4. Când, se asemenea:
(a) Există doar un singur
furnizor/contractor/consultant în zona proiectului
finanţat şi în zonele vecine şi s-a constatat că obţinerea unor cotaţii din alte localităţi ar adăuga sume care ar conduce la costuri mai mari; sau
(b) Cu toate că Beneficiarul
a parcurs toţi paşii ceruţi, făcând publicitate
şi/sau transmiţând multe invitaţii, nu s-au obţinut cel puţin 3 (trei)
cotaţii/propuneri.
4.4.5. Solicitarea de contractare directă va fi
expediată la Fond pentru analiza prealabilă. Fondul
va analiza toate documentele şi justificările
şi va solicita analiza prealabilă a Băncii în conformitate cu condiţiile
Acordului de împrumut.
Următorii paşi trebuie urmaţi:
• Se întocmesc documentele şi justificările care
determină utilizarea acestei metode;
• Preţul cerut de furnizor/contractor/consultant
trebuie să fie certificat de acesta;
• Beneficiarul de grant transmite Fondului Cererea
pentru aprobare.
4.4.6. Dacă argumentele sunt bine fundamentate
(dovedind că Beneficiarul a întreprins toate demersurile posibile), iar
costurile sunt comparabile cu preţurile/tarifele medii corespondente din Baza
de date a Fondului, aplicarea acestei metode poate fi acceptată.
4.4.7. Nici un contract de
angajare directă nu se va semna fără avizul prealabil al Fondului
(şi al Băncii).
CAPITOLUL 5
Despre achiziţii - pas cu pas
5.1. Stabilirea Tipului de achiziţie
Un proiect finanţat de Fond
presupune achiziţia uneia dintre următoarele
categorii:
a. Bunuri
b. Lucrări
c. Servicii de Consultanţă (Servicii)
a. Bunuri - sunt
definite astfel materialele, produsele, bunurile standard, echipamentele de
scurtă sau îndelungată folosinţă, consumabilele etc, care pot fi aprovizionate
direct de la producători sau de la comercianţi.
b. Lucrări - sunt definite astfel toate operaţiunile tehnologice necesare
pentru edificarea unei construcţii noi sau a unui sistem de instalaţii nou ori
pentru repararea unei construcţii existente, pentru consolidarea unui teren,
regularizarea unui curs de apă, reabilitarea unui drum sau a unui pod, fiind
incluse şi consumurile de materiale, necesarul de forţă de muncă,
transporturile şi utilajele aferente şi care, datorită complexităţii lor, nu
pot fi executate decât de către o firmă calificată.
c. Servicii de Consultanţă
(Servicii) - sunt definite astfel asistenţa şi
instruirea acordată de specialişti şi/sau prestaţiile complexe efectuate de
echipe mixte de specialişti, fiecare cu experienţă într-un domeniu specific, cu
studii şi cunoştinţe profesionale corespunzătoare.
5.2. Stabilirea Metodei aplicabile
5.2.1. Ghidul descrie toate metodele şi procedurile de
achiziţii pentru toate tipurile de proiecte. Pentru un anume proiect sunt
aplicabile numai acele metode şi proceduri adecvate acestuia. Metoda aplicabilă
este precizată în Planul de achiziţii al fiecărui proiect.
5.2.2. Beneficiarii competiţiilor de granturi vor
utiliza, pentru fiecare achiziţie, numai una dintre metode, în funcţie de:
• Tipul achiziţiei (Bunuri/Lucrări/Servicii)
• Valoarea contractului (cost estimat)
5.3. Stabilirea Comisiei de evaluare
5.3.1. Pentru derularea corectă a procesului de achiziţie,
Beneficiarul va numi, prin Decizie, membrii Comisiei de evaluare (de regulă 3
sau 5 persoane).
5.3.2. 3 (trei) persoane vor fi numite pentru evaluarea cotaţiilor de bunuri şi lucrări a
căror valoare de contract nu depăşeşte 5.000 USD, echivalent. Se recomandă ca
specialistul care a pregătit specificaţiile tehnice să participe la procesul de
evaluare.
5.3.3. 3 (trei) persoane vor fi numite pentru selecţia consultanţilor individuali, dintre
acestea cel puţin 2 (două) fiind foarte bine informate în domeniu.
5.3.4. 5 (cinci) persoane vor fi numite pentru selecţia serviciilor de consultanţă prestate
de firme, dintre acestea cel puţin 2 (două) persoane având un nivel de
pregătire adecvat (în zonele rurale este foarte greu de îndeplinit această
cerinţă, de aceea beneficiarul va apela la specialiştii din cadrul
autorităţilor locale sau la „fii" ai satului).
5.3.5. 5 (cinci) persoane vor fi numite în cazul evaluării cotaţiilor de bunuri şi lucrări a
căror valoare este de 5.000 USD, echivalent, sau mai mult. Se recomandă ca
specialiştii care au pregătit specificaţiile tehnice şi inspectorul de şantier
să participe la procesul de evaluare.
5.3.6. Pentru valori foarte mari sau pentru servicii
importante, beneficiarul poate solicita asistenţă din partea Fondului în timpul procesului de
evaluare.
5.3.7. Principalele responsabilităţi ale membrilor
Comisiei de evaluare, în timpul procesului de evaluare, aşa cum sunt precizate
şi în regulamentele româneşti, sunt:
• Să-şi organizeze propriile întâlniri;
• Să primească toate cotaţiile/propunerile de la
persoana însărcinată cu organizarea achiziţiilor;
• Să returneze ofertanţilor, nedeschise, cotaţiile
primite după termenul limită;
• Să deschidă ofertele primite la termen şi să le
înregistreze în „Minuta la deschidere", în prezenţa ofertanţilor care doresc să asiste (dacă este prevăzută
deschidere publică). Un membru al Comisiei va completa Minuta
cu toate datele prezentate şi cu orice alte
informaţii considerate importante;
• Să efectueze evaluarea în conformitate cu condiţiile
referitoare la confidenţialitate, obiectivitate şi imparţialitate şi cu
respectarea restricţiilor privind „conflictul de interese"24;
• Să verifice conţinutul ofertelor (dacă acestea sunt complete sau nu);
• Să determine dacă fiecare cotaţie răspunde
substanţial cerinţelor şi să stabilească ce clarificări (informaţii
sau documente adiţionale) sunt necesare în legătură cu cotaţiile;
• Să examineze mai întâi documentele privind eligibilitatea ofertanţilor;
• Să examineze apoi documentele referitoare la
cerinţele de calificare;
• Să examineze toate preţurile unitare, preţurile
totale (verificând calculele şi stabilind eventualele corecţii aritmetice)
stabilind preţul total evaluat al fiecărei cotaţii şi solicitând
ofertanţilor acceptarea corecţiilor;
• Să stabilească clasamentul
final, alegând câştigătorul în conformitate cu
metoda aplicabilă;
• Să se asigure că valoarea contractului nu
depăşeşte costul estimat;
• Să recomande Beneficiarului ofertantul cel
mai bine clasat căruia i se poate încredinţa contractul.
Toţi membrii Comisiei de evaluare îşi vor însuşi şi
vor respecta procedurile din acest Ghid, precum şi pe acelea din Documentele
transmise ofertanţilor.
5.4. Pregătirea Anunţului publicitar
5.4.1. Beneficiarul va publica, într-un ziar de largă
circulaţie din regiune (sau din ţară), un Anunţ privind achiziţiile pe care
urmează să le facă dacă valoarea acestora este mai mare decât echivalentul a 20.000 USD. Scrisorile de intenţie25 primite la Beneficiar vor fi
comparate cu Listele furnizorilor/contractorilor din Baza de date a Fondului.
5.4.2. Fondul anunţă
periodic, într-o gazetă cu circulaţie la nivel naţional26, proiectele aprobate spre
finanţare, beneficiarii de granturi, locaţia şi tipul proiectului.
5.4.3. Fondul va publica pe site-ul FRDS (www.frds.ro),
trimestrial, lista contractelor atribuite de către
beneficiarii de granturi (pentru valori mai mari de 20.000 dolari SUA,
echivalent).
5.5. Pregătirea
Invitaţiei la cotaţie/Documentelor de ofertare/Cererii de propuneri
5.5.1. Pentru pregătirea acestor documente, în Partea
a 2-a a Ghidului de achiziţii se găsesc câteva modele şi formulare ale Fondului care
trebuie utilizate:
• Modele27 de
Invitaţie la cotaţie, Comandă/Contract, Termene şi condiţii de livrare, Notă de
recepţie a bunurilor primite, precum şi formular de Raport de evaluare, pentru
achiziţia de bunuri prin metoda „Achiziţie Locală";
• Formulare28
pentru Invitaţie la cotaţie, Documente de ofertare, Contract şi Raport de
evaluare, pentru achiziţia de lucrări prin metoda „Lucrări Mici";
• Formulare pentru Scrisoare de invitaţie, Cerere de
propuneri, Contract şi Rapoarte de evaluare, pentru angajarea consultanţilor
prin metoda „Selecţie la preţul cel mai mic", precum şi Termeni de
referinţă pentru servicii de proiectare;
• Termeni de referinţă pentru două tipuri frecvente de
consultanţă (contabil, inspector de şantier); Termeni de referinţă - model
general pentru alte tipuri de consultanţă.
5.5.2. Beneficiarul va încuraja candidaţii să
viziteze amplasamentul proiectului (zona şantierului/condiţiile de lucru la
sediu), înainte ca aceştia să depună oferta/propunerea.
5.5.3. Beneficiarul va face toate demersurile pentru
a se convinge că firmele invitate la cotaţie/propunere au o bună reputaţie şi
sunt autorizate legal pentru livrarea de bunuri, execuţia de lucrări sau
prestarea de servicii, acestea fiind obiect curent de activitate al lor. In
cazul în care Beneficiarul primeşte o cotaţie/propunere de la o firmă neinvitată,
aceasta poate fi acceptată numai după efectuarea unor demersuri similare de
verificare a activităţii curente şi reputaţiei firmei.
5.6. Trimiterea
Invitaţiilor. Primirea Cotaţii lor/ Propunerilor
5.6.1. Pentru ca Beneficiarii să fie siguri că vor
primi cel puţin 3 (trei) cotaţii/propuneri astfel încât să se asigure o
competiţie corespunzătoare, ei trebuie să trimită invitaţii29, astfel:
·
Cel puţin 3 (trei) Invitaţii la cotaţie, în cazul metodei „Achiziţie locală" (pentru valori < 5.000 dolari SUA, echivalent), transmise unor
furnizori eligibili care au bunurile necesare, îndeplinind cerinţele de
calitate şi performanţă;
·
Cel puţin 7 (şapte) Invitaţii la cotaţie, în cazul metodei „Lucrări mici", transmise contractorilor
calificaţi din regiune, care au capabilitate tehnică, financiară şi
profesională pentru a executa lucrările şi care au executat cel puţin un
contract similar, selectaţi de către Beneficiar din Lista
contractorilor (Baza de date a Fondului);
·
De la 3 (trei) până la 6 (şase) Cereri de
propuneri, în cazul metodei „Selecţie la preţul
cel mai mic", transmise firmelor din Lista scurtă, selectate de
către Beneficiar din Lista
proiectanţilor (Baza de date a Fondului);
·
Cel puţin 3 (trei) Cereri de exprimare a
interesului, în cazul metodei „Selecţia
Consultanţilor Individuali", transmise persoanelor care au profesiunea,
calificarea şi experienţa necesare;
·
Cel puţin 5
(cinci) Invitaţii la cotaţie, în cazul metodei
„Achiziţie locală" (pentru valori >= 5.000 dolari SUA, echivalent),
transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare, îndeplinind
cerinţele de calitate şi performanţă.
5.6.2. Toate ofertele
primite, la timp sau cu întârziere, se păstrează în condiţii de siguranţă până
la momentul „deschiderii" sau începerii evaluării.
5.7. Deschiderea ofertelor
5.7.1. Comisia de evaluare va deschide ofertele (dacă
acestea s-au primit în plic închis), va citi şi va verifica cu mare atenţie:
invitaţia la cotaţie/documentele de ofertare/cererea de propuneri; termenele de
ofertare; perioada de valabilitate; costul estimat; toate documentele fiecărei
cotaţii/propuneri primite; înregistrarea lor; modificări (după caz);
cotaţiile/preţurile şi orice alte documente în legătură cu acestea.
5.7.2. Dacă este prevăzută deschidere publică, Comisia
de evaluare va invita ofertanţii/consultanţii care doresc să asiste, în camera
în care va avea ioc „deschiderea". Plicurile primite după termenul limită
nu vor fi deschise, ci vor fi returnate în forma prezentată. Plicurile primite la termen vor fi deschise. Se vor
citi cu voce tare şi se vor consemna în Minuta la
deschidere, numele ofertantului/consultantului şi
preţul corespondent. Originalul Minutei va fi păstrat în dosarul achiziţiei.
5.8. Evaluarea cotaţiilor
5.8.1. Toţi membrii Comisiei de evaluare sunt pe
deplin responsabili pentru corectitudinea evaluării în cadrul procesului de
evaluare. Acest proces va avea loc numai în prezenţa membrilor comisiei (sunt
exceptaţi de la această regulă reprezentanţii Fondului
- supervizor/coordonator
- care pot fi prezenţi în calitate de consultanţi, fără drept de participare la
adoptarea deciziilor).
5.8.2. Evaluarea cotaţiilor/propunerilor trebuie să
se facă conform metodelor şi procedurilor de achiziţii descrise în acest Ghid.
Membrii Comisiei de evaluare trebuie de asemenea să întocmească, la sfârşitul
activităţii, Rapoartele de evaluare, conforme cu formularele din partea a 2-a a
Ghidului, precum şi o scurtă descriere a modului în care s-a desfăşurat
procesul de evaluare, justificând decizia adoptată.
5.8.3. Beneficiarul trebuie să verifice dacă membrii
Comisiei de evaluare şi-au îndeplinit corect sarcina atribuită. Incredinţarea
contractului/comenzii numai pe baza recomandării făcute de Comisia de evaluare
nu absolvă Beneficiarul de responsabilitatea contractării. De aceea, se
recomandă fiecărui beneficiar de grant să solicite, ori de câte ori apar
probleme dificile, opinia reprezentantului Fondului
(supervizorul) sau a specialiştilor în
achiziţii ai Fondului.
5.9. Trimiterea
notificărilor. Contestaţii
5.9.1. Rezultatele selecţiei (numele câştigătorului
şi valoarea contractului/comenzii) vor fi notificate tuturor participanţilor30. Câştigătorului i se va transmite
o Scrisoare de acceptare prin care i se vor comunica termenul limită şi locul
unde se va perfecta negocierea contractului.
5.9.2. Contestaţii (dacă este cazul). Dacă un ofertant solicită în scris informaţii în
legătură cu motivele pentru care nu a fost ales, beneficiarul trebuie să
întocmească un răspuns. In cazul în care se constată că motivele invocate în
contestaţie nu sunt justificate, Beneficiarul poate respinge contestaţia,
răspunzând în consecinţă. Dacă, dimpotrivă, se descoperă că procedura nu a fost
respectată sau motivele invocate sunt întemeiate, Comisia de evaluare îşi poate
reconsidera decizia iniţială. Răspunsul se trimite în scris contestatarului,
imediat după ce au fost trasate concluziile, iar dacă decizia Comisiei a fost
modificată vor fi înştiinţaţi toţi candidaţii.
5.9.3. In cazul în care un ofertant înaintează
contestaţia la Fond (sau la Bancă), Beneficiarul trebuie să transmită acestor finanţatori (în copie)
toate documentele legate de procesul de evaluare. Fondul
(sau Banca) va revizui şi va
examina procesul de achiziţie, făcând comentariile care se impun sau adoptând o
decizie asupra sancţiunilor aplicabile.
5.9.4. Până când se transmite răspuns contestatarului
iar contestaţia va fi rezolvată, semnarea contractului de către beneficiar se
amână.
5.10. Negocierea şi
semnarea Contractului/Comenzii
Reprezentanţii Beneficiarului pot semna
Contractul/Comanda numai după
ce acest document a fost semnat de către ofertant şi numai după ce reprezentantul Fondului (supervizorul)
a revizuit procedura, iar comunitatea a fost informată asupra rezultatelor
selecţiei. Dacă evaluarea şi selecţia au avut la bază o metodă de achiziţie
prin care câştigătorul a fost determinat pe criteriul „preţ", valoarea totală evaluată nu poate fi
negociată. Pot fi negociate numai condiţiile şi
termenele contractuale (în legătură cu: data de începere, facilităţi pe care
beneficiarul le va face, posibilitatea acordării avansului şi garantarea
acestuia, organizarea activităţilor comune).
5.11. Registrul de
corespondenţă. Registrul contractelor
Toate documentele, invitaţiile, notificările,
cotaţiile/propunerile,solicitările de clarificare şi clarificările etc,
referitoare la achiziţii,vor fi înregistrate în Registrul de corespondenţă.
Pentru toate corespondenţele
prin poştă se vor păstra confirmările de primire.
Toate contractele/comenzile vor fi înregistrate în
Registrul de contracte, în ordinea în care au fost semnate, primul contract
înregistrat fiind Acordul de grant.
5.12. Dosarul de
achiziţie
Comitetul de Conducere a Proiectului (CCP) sau
Preşedintele/Directorul executiv al Grupului productiv sau al ONG-ului, după
caz, trebuie să întocmească dosarul fiecărei achiziţii. Următoarele documente, în original, vor fi păstrate în dosarul respectiv:
• Anunţul publicitar (ziarul)
• Decizia privind numirea Comisiei de evaluare
• Lista bunurilor/Lista cantităţilor de lucrări,
Desenele şi specificaţiile tehnice/Cererea de propuneri, Termenii de referinţă
• Invitaţiile la cotaţie/Scrisorile de invitaţie şi
Confirmările, Clarificările, Modificările
• Cotaţiile/Propunerile primite şi înregistrările
acestora (se vor păstra de asemenea şi plicurile în care au fost primite
ofertele)
• Minuta la deschidere, unde este cazul
• Raportul de evaluare şi
documentele adiţionale anexate
• Notificările, contestaţiile şi răspunsurile (unde
este cazul)
• Contractul semnat
• Facturile, documente de preluare şi acceptare,
bonurile, ordinele de plată, statele de plată
Toate aceste documente vor fi păstrate în Dosarul proiectului timp de 10 (zece) ani după data la
care s-a finalizat Proiectul.
CAPITOLUL 6
Coordonarea contractelor. Plăţile
6.1. Coordonatorul de contract
6.1.1. Pentru fiecare contract în parte, Beneficiarul
va desemna o persoană care va fi coordonator de contract.
Coordonatorul va urmări:
- recepţionarea tuturor bunurilor/executarea
lucrărilor/prestarea serviciilor;
- respectarea termenelor contractuale şi a condiţiilor
de plată;
- respectarea preţurilor şi tarifelor care au determinat valoarea Contractului.
6.1.2. Toate plăţile se fac în contul
furnizorului/contractorului, înscris de acesta în Contract, numai după ce
Beneficiarul a primit documentele justificative (bon fiscal, factură fiscală,
chitanţă). Gestionarea banilor se face în conformitate
cu „PROCEDURILE FINANCIAR-CONTABILE ale FRDS" din „Manualul Comunităţii".
6.1.3. Beneficiarul va acorda o atenţie deosebită
depozitului bancar în care sunt primite fondurile. Se recomandă ca suma din
acest depozit (de cont curent) să fie permanent suficient de mare pentru
acoperirea plăţilor datorate. Echipa de conducere a proiectului va verifica
periodic suma din cont şi va solicita în timp util următoarea tranşă. Dacă
plata datorată este mai mare decât soldul, Beneficiarul poate solicita
furnizorului/contractorului să întârzie execuţia sau să amâne depunerea facturii
până la primirea tranşei următoare. Termenele contractuale şi condiţiile de
plată vor fi de asemenea respectate.
6.2. Plata pentru bunuri
După consemnarea primirii produsului
(bunurilor) prin Notă de recepţie a bunurilor, însoţită de un certificat de calitate şi/sau agrementul tehnic al
acestuia, de Certificatul de origine a produsului (ţara de origine - de
fabricaţie), precum şi de Certificatul de garanţie, furnizorul poate emite
factura, care va fi certificată de coordonatorul contractului şi plata poate fi
făcută. Bunurile care nu corespund calitativ sau care nu trec probele şi
testele de funcţionare nu vor fi acceptate. Plăţile se vor face în conformitate
cu cotaţiile primite.
6.3. Plata lucrărilor
După consemnarea periodică a lucrărilor executate prin Notă
de recepţie a lucrărilor, însoţită de toate documentele de certificare a
calităţii şi a rezultatelor testelor, contractorul poate emite factura, care va
fi certificată de coordonatorul contractului şi plata poate fi făcută. Plăţile
se vor face în conformitate cu condiţiile contractului, astfel:
(a) Pentru contractele cu
preţuri unitare fixe: plata se face conform cu
preţurile unitare şi cu cantităţile de lucrări
executate.
(b) Pentru contractele cu
sumă fixă: plata se face conform cu suma fixă
alocată activităţii finalizate din grafic.
Ultima plată va fi făcută numai după terminarea
lucrărilor, eveniment consemnat prin Proces-verbal de recepţie la terminare31 şi după executarea remedierilor
constatate cu această ocazie.
6.4. Plata serviciilor
Pentru unele servicii de consultanţă care pot fi
materializate (desene, specificaţii tehnice, autorizaţii şi avize) plata poate
fi făcută după primirea şi acceptarea acestor documente în forma finală. Se va
întocmi Notă de recepţie a serviciilor, iar consultantul va putea emite
factura. Pentru acele servicii care nu pot fi materializate (contabilitate,
dirigenţie de şantier) plăţile pot fi făcute, pentru luna precedentă, numai
dacă consultantul şi-a îndeplinit corespunzător sarcinile în luna respectivă.
Plata acestor servicii se face numai pe baza unui document justificativ
(factură sau stat de plată).
6.5. Plata avansului
Nicio plată nu se face în avans la contracte cu valori mici şi în niciun
caz fără o scrisoare de garanţie bancară în favoarea Beneficiarului. Avansul se
poate acorda numai dacă este necesar, la contracte cu valori mari (peste 50.000
USD), în limita a 10% din valoarea contractului. Pentru a putea încasa avansul,
Contractorul va prezenta Beneficiarului o Scrisoare de garanţie bancară, cu
valoare egală cu avansul, Beneficiarul reţinând scrisoarea până în momentul în
care se execută şi se recepţionează lucrări de valoare echivalentă cu avansul.
CAPITOLUL 7
Rapoartele privind
achiziţiile
7.1. Raport asupra stadiului achiziţiilor
Beneficiarul va raporta la Fond despre stadiul achiziţiilor înainte de solicitarea fiecărei tranşe
următoare. Raportul se va prezenta în formatul cerut şi va fi certificat de
către supervizorul Fondului. In acest raport Beneficiarul va completa Planul de achiziţii cu
achiziţiile efectuate, precizând tipul de achiziţie, stadiul procesului,
valoarea contractelor semnate şi plăţile efectuate.
7.2. Raport final privind
achiziţiile
După ce proiectul se finalizează, Beneficiarul va face
un raport asupra cheltuielilor finale. Inainte de închiderea proiectului,
Beneficiarul va face o scurtă prezentare cu privire la rezultatele proiectului,
metodele şi activităţile derulate, problemele pe care Ie-a avut şi soluţiile adoptate,
rezultatele privind obiectivele proiectului, cunoştinţele dobândite şi impactul
proiectului asupra beneficiarilor şi va face sugestii pentru viitoarele
proiecte. Formularele pentru Planul de achiziţii, Raportul privind stadiul
achiziţiilor şi Raportul final privind achiziţiile sunt
prezentate în continuare.
Planul de achiziţii
|
Pachete de Contracte
|
Cost Estimat
|
Metoda de achiziţie
|
Semnare Contract
|
Dată începere
|
Dată Finală
|
LEI
|
US$
|
1. BUNURI:
.....................
....................
|
………….
…………..
|
……….
……….
|
Achiziţie locală
|
|
|
|
Val. Totală Bunuri
|
|
|
|
|
|
|
2. LUCRĂRI:
.....................
|
…………..
|
………
|
Lucrări Mici
|
|
|
|
Val. Totală Lucrări
|
|
|
|
|
|
|
3. SERVICII:
.......................
......................
.....................
|
………….
………….
…………
|
………
………
………
|
Selecţie la preţul cel mai mic;
Selecţie consultanţi individuali
|
|
|
|
Val. Totală Servicii
|
|
|
|
|
|
|
4. Alte costuri
.....................
.....................
|
………….
………….
|
………..
……….
|
|
|
|
|
Total GRANT
|
|
|
|
|
|
|
Raport privind stadiul achiziţiilor
|
Descrierea
Pachetelor de
Contracte
|
Cost Estimati
|
Metoda
de achiziţie aplicată
|
Stadiu
(invitare/ ofertare/ evaluare)
|
Contracte (comenzi) semnate
|
Cheltuieliii
|
Valoare Contract
(LEI)
|
Data de început
|
Data de terminare
|
LEI
|
US$
|
1. BUNURI:
…………..
………….
|
|
|
………
………
|
…………
………..
|
……….
……….
|
………
………
|
…………
…………
|
………….
…………
|
|
Total cheltuieli 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2. LUCRĂRI:
……………
|
|
|
………
|
…………
|
……….
|
………
|
………..
|
……………
|
|
Total cheltuieli 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
3. SERVICII
…………..
…………..
|
|
|
……….
……….
|
………….
…………
|
………..
………..
|
………
………
|
………..
………..
|
………….
………….
|
|
Total cheltuieli 3.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. ALTE COSTURI
...................
..................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total cheltuieli 4.
|
|
|
|
|
|
|
|
Total CHELTUIELI
|
|
|
|
|
|
|
|
i Se completează cu
valorile înscrise în Planul de achiziţii.
iiSe completează cu
valorile plăţilor efectuate.
Raport final privind achiziţiile
Contracte
|
Costuri Estimate
|
Cheltuieli la contracte (LEI)
|
|
Valori totale
contractate
|
Plăti finale
|
Valori
economii
(-)
|
Valori
adăugate (+)
|
|
LEI
|
US$
|
|
1. BUNURI:
|
|
|
|
|
|
|
|
2. LUCRĂRI:
|
|
|
|
|
|
|
|
3. SERVICII:
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Alte COSTURI
|
|
|
|
|
|
|
|
Total Buget Cheltuieli
|
|
|
|
|
|
|
Partea a 2-a a Ghidului de achiziţii*) cuprinde:
SECŢIUNEA I. ACHIZIŢIE DE BUNURI:
• Invitaţie la cotaţie şi Termene şi condiţii de
livrare - model
• Comandă/contract livrare bunuri - model
• Raport de evaluare/bunuri - formular FRDS
SECŢIUNEA II. ACHIZIŢIE DE LUCRĂRI:
• Invitaţie la cotaţie şi Instrucţiuni pentru
ofertanţi cu anexe (A, B, C, D şi E) - formulare FRDS
• Contract pentru execuţie lucrări cu preţuri unitare
fixe - formular FRDS
• Contract pentru execuţie lucrări cu sumă fixă -
formular FRDS
• Raport de evaluare/lucrări - formular FRDS
SECŢIUNEA III. ACHIZIŢIE DE
SERVICII:
• Cerere de propuneri şi Informaţii pentru consultanţi
cu anexe (A, B, C, D, E, F, G şi H) - formulare FRDS
• Contract de prestări servicii - formular FRDS
• Rapoarte de evaluare/servicii (tehnică/financiară)
- formulare FRDS
Explicaţii şi comentarii:
1 Tipul de
procedură se va stabili de către Beneficiarul de grant numai cu asistenţa
specialiştilor Fondului.
2 Compararea
preţurilor se face exclusiv TVA.
3 Comisia de
evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, evaluează şi
compară cotaţiile primite, verifică încadrarea substanţială în cerinţe şi face
clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.
4 Compararea
preţurilor se face exclusiv TVA.
5 Setul de
documente - modele FRDS - se regăseşte în Partea a 2-a a Ghidului, Secţiunea I.
6 Comisia de
evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, evaluează şi
compară cotaţiile primite, verifică încadrarea substanţială în cerinţele
Invitaţiei la cotaţie şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.
7 Recepţia şi
punerea în funcţiune pentru echipamente sau utilaje se vor face numai în
prezenţa unui specialist.
8 Se interzice
împărţirea unor lucrări în contracte de valori mai mici cu scopul aplicării
unei proceduri mai simple.
9 Compararea preţurilor se face exclusiv TVA.
10 Se grupează
lucrările pe categorii mari (activităţi), într-o ordine cronologică, care pot
fi executate şi recepţionate parţial.
11 Setul de
documente - modele FRDS - se regăseşte în Partea a 2-a a Ghidului, Secţiunea II.
12 Comisia de
evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, îndeplinirea
condiţiilor de calificare ale ofertanţilor, evaluează şi compară cotaţiile
primite, verifică încadrarea în cerinţele Invitaţiei şi face clasamentul preţurilor,
în ordine crescătoare.
13 Compararea
preţurilor se face luându-se în considerare toate cantităţile de lucrări,
costurile directe şi alte costuri (in)directe, exclusiv TVA.
14 In conformitate
cu conţinutul-cadru al Proiectului tehnic (Ordinul nr.
1.014/874 MFP/MLPTL din 2001).
15 Lista firmelor
recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este limitativă, putând fi
invitaţi şi contractori care şi-au exprimat interesul, numai după ce se
verifică eligibilitatea, activitatea şi notorietatea acestora.
16 Setul de
documente - formulare FRDS - se regăseşte în Partea a 2-a a Ghidului, Secţiunea
II.
17 Comisia de
evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, îndeplinirea
condiţiilor de calificare ale ofertanţilor, evaluează şi compară cotaţiile
primite, verifică încadrarea în cerinţele invitaţiei la cotaţie, evaluează
preţurile (utilizând pentru comparaţie preţurile unitare din Baza de date FRDS)
şi face clasamentul preţurilor, în ordine crescătoare.
18 Ataşamentele şi
Situaţiile pentru lucrările executate corespunzător Proiectului tehnic şi
conform condiţiilor de calitate se certifică cantitativ şi calitativ de către
un inspector de şantier angajat de către Beneficiar.
19 Compararea
preţurilor se face exclusiv TVA, luându-se în considerare toate activităţile
(serviciile) cerute.
20 Setul de
documente - formulare FRDS - se regăseşte în Partea a 2-a a Ghidului, Secţiunea
III.A.
21 Lista firmelor
recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este limitativă, putând fi
invitaţi şi alţi consultanţi care şi-au exprimat interesul, caz în care este
necesară verificarea calificării şi notorietăţii acestora.
22 Comisia de
evaluare numită de Beneficiar analizează procedura parcursă, verifică
îndeplinirea Termenilor de referinţă şi notează fiecare propunere, conform cu
criteriile şi punctajul comunicat prin Cererea de propunere.
23 Setul de
documente - modele FRDS - se regăseşte în Partea a 2-a a Ghidului, Secţiunea
III.B.
*) Partea a 2-a a Ghidului de achiziţii poate fi
consultată la organizatorii achiziţiilor.
24 Fiecare membru
al Comisiei de evaluare va semna pe propria răspundere o Declaraţie de
confidenţialitate şi imparţialitate.
25 Scrisorile de
intenţie demonstrează interesul firmelor, de aceea, după o atentă verificare a
informaţiilor furnizate, acestea vor fi luate în considerare cu prioritate.
26 De regulă, în
„Tribuna Construcţiilor".
27 Un model poate
fi adaptat situaţiei şi caracteristicilor specifice achiziţiei.
28 Un formular
trebuie completat cu toate datele Proiectului, dar nu poate fi modificat decât
cu avizul prealabil al Fondului.
29 Beneficiarul va
solicita de la invitaţi „confirmare de primire" a Invitaţiei (sub
semnătura reprezentantului firmei).
30 Beneficiarul se
va asigura că toţi participanţii au primit notificările, solicitând „confirmare
de primire" (sub semnătură).
31 Beneficiarul va
numi o Comisie de recepţie şi va anunţa despre acest eveniment întreaga
comunitate, Fondul, autoritatea locală, toate instituţiile locale interesate,
pe alţi colaboratori ai săi.