HOTARARE Nr. 1
din 5 octombrie 2009
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a birourilor electorale constituite
pentru alegerea Presedintelui Romaniei si a aparatului de lucru al acestora
ACT EMIS DE:
BIROUL ELECTORAL CENTRAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 667 din 6 octombrie 2009
Având în vedere prevederile art. 74-717
din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 77 alin. (8) şi al art. 78
alin. (2) şi (4) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui
României şi a aparatului de lucru al acestora, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Biroului Electoral Central, judecător
Ana Hermina Iancu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a birourilor electorale
constituite pentru alegerea Preşedintelui României şi a aparatului de lucru al
acestora
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale privind birourile electorale
Art. 1. - (1) Birourile electorale sunt alcătuite numai
din cetăţeni cu drept de vot. Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor
de votare, locţiitorii acestora şi reprezentanţii Autorităţii Electorale
Permanente în birourile electorale nu pot avea apartenenţă politică. Candidaţii
în alegeri, soţul, soţia, rudele şi afinii acestora până la gradul al doilea
inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii
birourilor electorale exercită o funcţie ce implică autoritatea de stat.
Exercitarea corectă şi imparţială a funcţiei de membru al biroului electoral
este obligatorie. Nerespectarea acestei obligaţii atrage răspunderea juridică,
civilă sau penală, după caz.
(3) Nimeni nu poate fi în acelaşi timp membru a două
sau mai multor birouri electorale.
(4) Procesele-verbale întocmite cu prilejul
constituirii şi completării birourilor electorale atestă calitatea de membru al
biroului electoral.
Art. 2. - (1) Reprezentanţii formaţiunilor politice în
birourile electorale nu pot primi şi nu pot exercita alte însărcinări în afara
celor prevăzute de lege.
(2) Reprezentanţii formaţiunilor politice în birourile
electorale pot fi înlocuiţi, la cererea celor care i-au propus, în condiţiile
art. 76 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Calitatea de membru al unui birou electoral
încetează de drept în condiţiile art. 76 alin. (3) din Legea nr.
370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Birourile electorale lucrează legal în
prezenţa majorităţii membrilor care le compun.
(2) Şedinţele birourilor electorale sunt conduse de
preşedinţi.
(3) In lipsa preşedintelui biroului electoral,
atribuţiile acestuia sunt îndeplinite de locţiitorul său.
(4) Prezenţa la şedinţe a membrilor birourilor
electorale este obligatorie. In cazuri justificate, preşedinţii birourilor
electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la şedinţă.
Art. 4. - (1) Convocarea membrilor birourilor
electorale în şedinţă se face telefonic sau prin orice alt mijloc, de regulă cu
cel puţin 6 ore înainte, cu excepţia situaţiilor urgente, când se face de
îndată de către preşedinte.
(2) In convocare se precizează ora, motivul, locul de
desfăşurare a şedinţei şi se comunică materialele ce sunt propuse a fi luate în
discuţie.
Art. 5. - (1) Proiectul ordinii de zi a şedinţei se
propune de către preşedinte şi se aprobă cu votul majorităţii membrilor
prezenţi.
(2) Membrii biroului electoral pot face propuneri
pentru completarea ordinii de zi sau pentru eliminarea unora dintre problemele
înscrise în aceasta.
(3) Propunerile de modificare a ordinii de zi se
supun aprobării biroului electoral. Dacă acestea sunt aprobate, preşedintele
este obligat să le supună dezbaterii.
Art. 6. - (1) Propunerile se supun dezbaterii biroului
electoral în ordinea în care acestea au fost înscrise pe ordinea de zi.
(2) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor
înscrise pe ordinea de zi se poate face numai cu aprobarea membrilor biroului
electoral, la propunerea preşedintelui, locţiitorului sau a unuia dintre
membri.
Art. 7. - (1) Membrii biroului electoral pot participa
la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt, care se acordă numai de către
preşedinte.
(2) In luările de cuvânt, membrii birourilor
electorale se limitează strict la problema pusă în discuţie.
(3) Preşedintele poate limita sau retrage cuvântul
acordat, în situaţia în care vorbitorul se abate de la subiectul aflat în
discuţie. Dacă cel în cauză nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa.
Art. 8. - (1) Birourile electorale adoptă acte şi iau
măsuri, potrivit competenţei lor, numai cu votul majorităţii membrilor
prezenţi. Votul se exprimă deschis şi poate fi numai „pentru" sau
„împotrivă".
(2) In caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui
este hotărâtor.
(3) Actele adoptate se semnează de preşedinte, de
locţiitorul acestuia şi de membri.
(4) Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează
valabilitatea actului, dacă acesta a fost adoptat în condiţiile alin. (1) şi cu
respectarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1).
(5) Actele adoptate se aduc la cunoştinţa publică prin
afişare sau prin orice mijloc de publicitate.
Art. 9. - (1) Birourile electorale sunt obligate să
ţină evidenţa întâmpinărilor, contestaţiilor şi a altor cereri privind procesul
electoral, precum şi a actelor adoptate.
(2) După fiecare şedinţă, birourile electorale
întocmesc un proces-verbal de şedinţă, care se semnează de preşedinte şi de
persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către
membrii biroului electoral şi nu poate fi făcut public.
Art. 10. - (1) Durata programului zilnic de lucru cu
publicul se afişează la sediile birourilor electorale şi este respectată cu
stricteţe. Acesta nu poate avea mai puţin de 6 ore si trebuie fixat între orele
10,00-17,00.
(2) In zilele în care se împlinesc termene privind
activităţi care ţin de competenţa lor, birourile electorale îşi încheie
programul de lucru cu publicul la ora 24,00.
(3) In ziua votării, birourile electorale asigură
permanenţa.
CAPITOLUL II
Dispoziţii speciale privind birourile electorale
Art. 11. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin
potrivit prevederilor Legii nr. 370/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, Biroul Electoral Central adoptă decizii şi hotărâri.
(2) Deciziile Biroului Electoral Central se adoptă
pentru aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 370/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru admiterea sau respingerea protocolului de
constituire a unei alianţe electorale, pentru înregistrarea sau respingerea
înregistrării candidaturilor, pentru înregistrarea sau respingerea
înregistrării semnelor electorale, pentru soluţionarea întâmpinărilor şi
contestaţiilor care sunt de competenţa sa, precum şi pentru alte cazuri
prevăzute de Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Deciziile Biroului Electoral Central sunt
obligatorii pentru toate autorităţile, instituţiile publice, birourile
electorale, organismele cu atribuţii în materie electorală, precum şi pentru
toţi participanţii la alegeri, se comunică părţilor interesate şi se aduc la
cunoştinţa publică prin afişare pe pagina proprie de internet.
(4) Hotărârile Biroului Electoral Central se adoptă
pentru interpretarea unitară a Legii nr. 370/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt general obligatorii şi se aduc la cunoştinţa
publică prin afişare pe pagina proprie de internet şi prin publicare în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Hotărârile se semnează de preşedinte, de
locţiitorul acestuia şi de membri. Lipsa semnăturilor unor membri nu
influenţează valabilitatea hotărârii, dacă aceasta a fost adoptată în
condiţiile art. 75 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 370/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Biroul Electoral Central are un purtător
de cuvânt desemnat din rândul membrilor săi prin votul majorităţii membrilor
prezenţi.
(2) Purtătorul de cuvânt este singurul membru al Biroului
Electoral Central abilitat să transmită punctul de vedere oficial al acestuia
către mass-media.
Art. 13. - La propunerea Biroului Electoral Central,
preşedintele poate desemna unul sau mai mulţi membri pentru întocmirea unor
puncte de vedere asupra problemelor în discuţie.
Art. 14. - (1) In exercitarea atribuţiilor ce le revin
potrivit prevederilor Legii nr. 370/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din
străinătate adoptă decizii.
(2) Deciziile sunt obligatorii pentru toate
autorităţile, instituţiile publice, birourile electorale, organismele cu
atribuţii în materie electorală, precum şi pentru toţi participanţii la alegeri
la care se referă, din raza teritorială de competenţă a biroului, şi se aduc la
cunoştinţa publică prin afişare sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Art. 15. - Preşedinţii birourilor electorale stabilesc
care dintre problemele cu care acestea au fost sesizate sunt de natură a fi
supuse dezbaterii biroului electoral şi rezolvabile prin decizie, respectiv
decizie/hotărâre, în cazul Biroului Electoral Central.
Art. 16. - Deciziile adoptate de birourile electorale
judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul
electoral pentru secţiile de votare din străinătate devin executorii de la
datele la care expiră termenele de contestare a acestora.
Art. 17. - (1) Birourile electorale ale secţiilor de
votare din ţară nu pot funcţiona cu mai puţin de 5 membri, respectiv
preşedinte, locţiitorul acestuia şi 3 reprezentanţi ai formaţiunilor politice
care au propus candidaţi.
(2) Birourile electorale ale secţiilor de votare din
străinătate nu pot funcţiona cu mai puţin de 3 membri, respectiv preşedintele
şi 2 reprezentanţi ai formaţiunilor politice care au propus candidaţi.
Art. 18. - (1) Birourile electorale judeţene, birourile
electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, biroul electoral pentru
secţiile de votare din străinătate şi birourile electorale ale secţiilor de
votare îşi încetează activitatea la data validării rezultatului alegerilor
pentru Preşedintele ales.
(2) Biroul Electoral Central îşi încetează activitatea
în termen de 48 de ore de la data validării rezultatului alegerilor pentru
Preşedintele ales.
CAPITOLUL III
Aparatul de lucru al birourilor electorale
Art. 19.- (1) Pentru sprijinirea activităţii Biroului
Electoral Central, a birourilor electorale judeţene şi a birourilor electorale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti, Ministerul Administraţiei şi
Internelor, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, Institutul Naţional
de Statistică şi orice altă autoritate publică desemnată, asigură personalul
tehnic auxiliar necesar. Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu Autoritatea
Electorală Permanentă, cu sprijinul Institutului Naţional de Statistică şi al
oricărei alte autorităţi publice desemnate, asigură personalul tehnic auxiliar
necesar biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
(2) Personalul tehnic auxiliar necesar funcţionării
birourilor electorale se consideră detaşat şi primeşte o indemnizaţie pe zi de
activitate, stabilită prin hotărâre a Guvernului.
(3) Pe toată perioada exercitării atribuţiilor privind
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României, personalul
tehnic auxiliar se subordonează birourilor electorale a căror activitate o
sprijină, fiind degrevat de sarcinile de serviciu.
(4) Personalul tehnic auxiliar are obligaţia de a
respecta normele de conduită profesională prevăzute de Legea nr. 7/2004 privind
Codul de conduită a funcţionarilor publici, republicată.
Art. 20. - Personalul tehnic auxiliar are următoarele
atribuţii:
a) asigură lucrările de secretariat ale biroului
electoral;
b) asigură redactarea proceselor-verbale de şedinţă, a
deciziilor şi a celorlalte acte adoptate de birourile electorale;
c) asigură relaţia biroului electoral cu publicul;
d) îndeplineşte orice alte sarcini dispuse de birourile
electorale, necesare realizării acţiunilor prevăzute de lege.