HOTARARE Nr. 1 din 15 octombrie 2003
asupra contestatiei referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si
desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 17 octombrie 2003
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu contestatia formulata de Partidul
Romania Mare asupra respectarii procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului national privind revizuirea Constitutiei, astfel cum este
reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92 din 9 octombrie
2003, contestatie intemeiata pe dispozitiile art. 144 lit. g) din Constitutie,
coroborate cu cele ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
Contestatia a fost inregistrata la Curtea Constitutionala la data de 13
octombrie 2003, formand obiectul Dosarului nr. 456G/2003 si ea cuprinde, in
esenta, urmatoarele sustineri:
1. Potrivit prevederilor art. 144 lit. g) din Constitutie, Curtea
Constitutionala are atributia sa vegheze la respectarea procedurii pentru
organizarea si desfasurarea referendumului, iar potrivit art. 3 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, competenta Curtii este cea stabilita prin
Constitutie, Curtea fiind singura indreptatita sa hotarasca asupra competentei
sale, in cazurile expres si limitativ prevazute in art. 144 din Legea
fundamentala. Avand in vedere ca, in temeiul art. 1 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este unica autoritate de jurisdictie
constitutionala si tinand seama de prevederile alin. (3) al aceluiasi articol,
potrivit caruia scopul Curtii Constitutionale este garantarea suprematiei
Constitutiei, acestea creeaza obligatia instantei de contencios constitutional
de a se pronunta in cazurile expres si limitativ prevazute de art. 144 din
Constitutie. Se precizeaza ca obiectul contestatiei il constituie procedurile
pentru organizarea si desfasurarea referendumului, iar nu
neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2003, care
este invocata numai pe cale incidenta.
2. In Constitutie se prevede, la art. 147 alin. (3), ca revizuirea este
definitiva dupa aprobarea sa prin referendum, care se organizeaza in cel mult
30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii de revizuire, iar
modul de organizare si desfasurare a referendumului este reglementat de Legea
nr. 3/2000, in baza careia a fost adoptata Legea nr. 375/2003 pentru
organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea
Constitutiei, care, la art. 1, prevede ca referendumul va avea loc in ultima
duminica a perioadei de 30 de zile de la data adoptarii propunerii de
revizuire, iar data acestuia se aduce la cunostinta publica de catre Guvern, in
cel mult 3 zile de la intrarea in vigoare a legii. Data referendumului astfel
fixata prin lege organica a fost adusa la cunostinta populatiei prin
publicarea, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 672 din 23
septembrie 2003, a Hotararii Guvernului nr. 1.100/2003 si prin mass-media,
insa, cu toate acestea, Guvernul a emis, la 9 octombrie 2003, Ordonanta de
urgenta nr. 92 pentru modificarea si completarea unor reglementari referitoare
la organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 710 din 10 octombrie 2003. Prin ordonanta mentionata
s-a modificat Legea nr. 375/2003, "stabilind data referendumului national
cu privire la revizuirea Constitutiei in zilele de sambata, 18 octombrie 2003,
intre orele 8,00 si 22,00, si duminica, 19 octombrie 2003, intre orele 8,00 si
20,00", precum si procedura de desfasurare a votului in cele doua zile.
In continuare se sustine ca aceste modificari incalca prevederile
Constitutiei si legilor in vigoare, pentru urmatoarele motive:
Atat Legea nr. 3/2000, cat si Legea nr. 375/2003 sunt legi organice. Prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 "se incalca succesiv, in mod
flagrant, cele doua legi organice", fara a se dispune modificarea
explicita a acestora. Astfel, "prin organizarea scrutinului in doua zile
se incalca prevederile capitolului II, sectiunea I, si capitolului IV din Legea
nr. 3 din 22 februarie 2000 [...] la care face trimitere Legea nr. 375 din 22
septembrie 2003". Se sustine ca, "din economia tuturor textelor
rezulta ca referendumul national se desfasoara intr-o singura zi, cum a
stabilit Legea nr. 375 din 22 septembrie 2003". Astfel, art. 34 din Legea
nr. 3/2000 prevede ca "Scrutinul se va deschide la ora 8,00 si se va
incheia la ora 20,00". Pe cale de consecinta, rezulta ca stabilirea altor
zile si a altor ore de desfasurare a scrutinului este in afara legii.
Se apreciaza ca, prin emiterea unei asemenea ordonante de urgenta, "se
incalca pentru prima oara Constitutia ce se doreste a fi adoptata prin
referendum, modificarea propusa la art. 114 alin. (4^1) si (4^2) interzicand
emiterea de ordonante de urgenta in aceasta materie".
In ceea ce priveste dispozitia prevazuta la art. 1^1 alin. (4) din Legea
nr. 375/2003, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003,
potrivit careia, la sfarsitul primei zile de votare, se va incheia un
proces-verbal care va contine "si numarul persoanelor care au participat
la vot in prima zi", se sustine ca neprezentarea la urne este o optiune
electorala echivalenta cu abtinerea, iar incheierea procesului-verbal in aceste
conditii ar incalca secretul optiunilor electorale.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatia formulata de Partidul Romania Mare, referitoare
la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului
national cu privire la revizuirea Constitutiei, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze contestatia cu care a
fost sesizata de catre Partidul Romania Mare la data de 13 octombrie 2003
privind modul de respectare a procedurii pentru organizarea si desfasurarea
referendumului national cu privire la revizuirea Constitutiei. Potrivit art.
144 lit. g) din Constitutie, Curtea are atributia de a veghea la respectarea
procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si de a confirma
rezultatele acestuia. In intelesul prevederii constitutionale mentionate,
solutionarea contestatiilor care ii sunt adresate cu privire la respectarea
procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national, inclusiv
cele referitoare la legile si ordonantele prin care se stabilesc norme cu
caracter procedural de organizare si desfasurare a acestuia, apartin sferei
sale de competenta, in masura in care solutionarea contestatiilor nu intra in
atributiile birourilor electorale sau ale instantelor judecatoresti.
In esenta, autorul contestatiei sustine ca procedura pentru organizarea si
desfasurarea referendumului a fost incalcata de catre Guvern prin emiterea
Ordonantei de urgenta nr. 92 din 9 octombrie 2003 pentru modificarea si
completarea unor reglementari referitoare la organizarea si desfasurarea
referendumului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 710
din 10 octombrie 2003, prin stabilirea datei de desfasurare a referendumului
national privind revizuirea Constitutiei in doua zile (18 si 19 octombrie
2003), in loc de o singura zi.
Potrivit sustinerilor autorului contestatiei, incalcarea consta in
modificarea, printr-o ordonanta de urgenta, a unor legi organice - Legea nr.
3/2000 si Legea nr. 375/2003 - fara a fi indeplinita conditia existentei unor
"cazuri exceptionale".
Examinand argumentele invocate in sustinerea contestatiei, Curtea constata
ca acestea sunt neintemeiate.
In practica sa constanta, instanta de contencios constitutional a stabilit
ca, spre deosebire de ordonantele adoptate in temeiul unei legi de abilitare,
ordonantele de urgenta pot fi emise de Guvern si in materiile rezervate legilor
organice, cu conditia existentei cazului exceptional, care sa impuna o masura
de urgenta.
In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003, prin
care se modifica si se completeaza unele dispozitii din cele doua legi, Curtea
retine ca au fost respectate dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie
referitoare la existenta cazului exceptional, motivat de catre Guvern, in
expunerea de motive la proiectul de lege pentru aprobarea acestei ordonante de
urgenta, pe necesitatea de a se asigura populatiei timpul necesar pentru
exprimarea dreptului de vot, fapt ce impune "o noua abordare a campaniei
aferente acestui demers".
Curtea constata ca prin stabilirea desfasurarii referendumului national
privind revizuirea Constitutiei in doua zile, in loc de o singura zi, nu este
afectat interesul general al desfasurarii in bune conditii a referendumului,
printr-o prezenta cat mai mare la urne, si nu sunt incalcate dispozitiile art.
147 alin. (3) din Constitutie, care stabilesc ca organizarea referendumului se
face in cel mult 30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii
de revizuire. De altfel, acestea sunt singurele dispozitii constitutionale cu
caracter procedural referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului
national privind revizuirea Constitutiei, in raport cu care Curtea
Constitutionala este chemata sa se pronunte.
Avand in vedere considerentele expuse, dispozitiile art. 144 lit. g) din
Constitutie si ale art. 13 alin. (1) lit. B.c) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia referitoare la modul de respectare a procedurii pentru
organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea
Constitutiei, formulata de Partidul Romania Mare.
Hotararea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la 15 octombrie 2003 si la ea au participat: Nicolae
Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu