Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1 din 15 octombrie 2003

asupra contestatiei referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 728 din 17 octombrie 2003


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata cu contestatia formulata de Partidul Romania Mare asupra respectarii procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei, astfel cum este reglementata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92 din 9 octombrie 2003, contestatie intemeiata pe dispozitiile art. 144 lit. g) din Constitutie, coroborate cu cele ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
    Contestatia a fost inregistrata la Curtea Constitutionala la data de 13 octombrie 2003, formand obiectul Dosarului nr. 456G/2003 si ea cuprinde, in esenta, urmatoarele sustineri:
    1. Potrivit prevederilor art. 144 lit. g) din Constitutie, Curtea Constitutionala are atributia sa vegheze la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului, iar potrivit art. 3 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, competenta Curtii este cea stabilita prin Constitutie, Curtea fiind singura indreptatita sa hotarasca asupra competentei sale, in cazurile expres si limitativ prevazute in art. 144 din Legea fundamentala. Avand in vedere ca, in temeiul art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este unica autoritate de jurisdictie constitutionala si tinand seama de prevederile alin. (3) al aceluiasi articol, potrivit caruia scopul Curtii Constitutionale este garantarea suprematiei Constitutiei, acestea creeaza obligatia instantei de contencios constitutional de a se pronunta in cazurile expres si limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie. Se precizeaza ca obiectul contestatiei il constituie procedurile pentru organizarea si desfasurarea referendumului, iar nu neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2003, care este invocata numai pe cale incidenta.
    2. In Constitutie se prevede, la art. 147 alin. (3), ca revizuirea este definitiva dupa aprobarea sa prin referendum, care se organizeaza in cel mult 30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii de revizuire, iar modul de organizare si desfasurare a referendumului este reglementat de Legea nr. 3/2000, in baza careia a fost adoptata Legea nr. 375/2003 pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei, care, la art. 1, prevede ca referendumul va avea loc in ultima duminica a perioadei de 30 de zile de la data adoptarii propunerii de revizuire, iar data acestuia se aduce la cunostinta publica de catre Guvern, in cel mult 3 zile de la intrarea in vigoare a legii. Data referendumului astfel fixata prin lege organica a fost adusa la cunostinta populatiei prin publicarea, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 672 din 23 septembrie 2003, a Hotararii Guvernului nr. 1.100/2003 si prin mass-media, insa, cu toate acestea, Guvernul a emis, la 9 octombrie 2003, Ordonanta de urgenta nr. 92 pentru modificarea si completarea unor reglementari referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 710 din 10 octombrie 2003. Prin ordonanta mentionata s-a modificat Legea nr. 375/2003, "stabilind data referendumului national cu privire la revizuirea Constitutiei in zilele de sambata, 18 octombrie 2003, intre orele 8,00 si 22,00, si duminica, 19 octombrie 2003, intre orele 8,00 si 20,00", precum si procedura de desfasurare a votului in cele doua zile.
    In continuare se sustine ca aceste modificari incalca prevederile Constitutiei si legilor in vigoare, pentru urmatoarele motive:
    Atat Legea nr. 3/2000, cat si Legea nr. 375/2003 sunt legi organice. Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003 "se incalca succesiv, in mod flagrant, cele doua legi organice", fara a se dispune modificarea explicita a acestora. Astfel, "prin organizarea scrutinului in doua zile se incalca prevederile capitolului II, sectiunea I, si capitolului IV din Legea nr. 3 din 22 februarie 2000 [...] la care face trimitere Legea nr. 375 din 22 septembrie 2003". Se sustine ca, "din economia tuturor textelor rezulta ca referendumul national se desfasoara intr-o singura zi, cum a stabilit Legea nr. 375 din 22 septembrie 2003". Astfel, art. 34 din Legea nr. 3/2000 prevede ca "Scrutinul se va deschide la ora 8,00 si se va incheia la ora 20,00". Pe cale de consecinta, rezulta ca stabilirea altor zile si a altor ore de desfasurare a scrutinului este in afara legii.
    Se apreciaza ca, prin emiterea unei asemenea ordonante de urgenta, "se incalca pentru prima oara Constitutia ce se doreste a fi adoptata prin referendum, modificarea propusa la art. 114 alin. (4^1) si (4^2) interzicand emiterea de ordonante de urgenta in aceasta materie".
    In ceea ce priveste dispozitia prevazuta la art. 1^1 alin. (4) din Legea nr. 375/2003, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003, potrivit careia, la sfarsitul primei zile de votare, se va incheia un proces-verbal care va contine "si numarul persoanelor care au participat la vot in prima zi", se sustine ca neprezentarea la urne este o optiune electorala echivalenta cu abtinerea, iar incheierea procesului-verbal in aceste conditii ar incalca secretul optiunilor electorale.

    CURTEA,
luand in dezbatere contestatia formulata de Partidul Romania Mare, referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national cu privire la revizuirea Constitutiei, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze contestatia cu care a fost sesizata de catre Partidul Romania Mare la data de 13 octombrie 2003 privind modul de respectare a procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national cu privire la revizuirea Constitutiei. Potrivit art. 144 lit. g) din Constitutie, Curtea are atributia de a veghea la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si de a confirma rezultatele acestuia. In intelesul prevederii constitutionale mentionate, solutionarea contestatiilor care ii sunt adresate cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national, inclusiv cele referitoare la legile si ordonantele prin care se stabilesc norme cu caracter procedural de organizare si desfasurare a acestuia, apartin sferei sale de competenta, in masura in care solutionarea contestatiilor nu intra in atributiile birourilor electorale sau ale instantelor judecatoresti.
    In esenta, autorul contestatiei sustine ca procedura pentru organizarea si desfasurarea referendumului a fost incalcata de catre Guvern prin emiterea Ordonantei de urgenta nr. 92 din 9 octombrie 2003 pentru modificarea si completarea unor reglementari referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 710 din 10 octombrie 2003, prin stabilirea datei de desfasurare a referendumului national privind revizuirea Constitutiei in doua zile (18 si 19 octombrie 2003), in loc de o singura zi.
    Potrivit sustinerilor autorului contestatiei, incalcarea consta in modificarea, printr-o ordonanta de urgenta, a unor legi organice - Legea nr. 3/2000 si Legea nr. 375/2003 - fara a fi indeplinita conditia existentei unor "cazuri exceptionale".
    Examinand argumentele invocate in sustinerea contestatiei, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate.
    In practica sa constanta, instanta de contencios constitutional a stabilit ca, spre deosebire de ordonantele adoptate in temeiul unei legi de abilitare, ordonantele de urgenta pot fi emise de Guvern si in materiile rezervate legilor organice, cu conditia existentei cazului exceptional, care sa impuna o masura de urgenta.
    In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2003, prin care se modifica si se completeaza unele dispozitii din cele doua legi, Curtea retine ca au fost respectate dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie referitoare la existenta cazului exceptional, motivat de catre Guvern, in expunerea de motive la proiectul de lege pentru aprobarea acestei ordonante de urgenta, pe necesitatea de a se asigura populatiei timpul necesar pentru exprimarea dreptului de vot, fapt ce impune "o noua abordare a campaniei aferente acestui demers".
    Curtea constata ca prin stabilirea desfasurarii referendumului national privind revizuirea Constitutiei in doua zile, in loc de o singura zi, nu este afectat interesul general al desfasurarii in bune conditii a referendumului, printr-o prezenta cat mai mare la urne, si nu sunt incalcate dispozitiile art. 147 alin. (3) din Constitutie, care stabilesc ca organizarea referendumului se face in cel mult 30 de zile de la data adoptarii proiectului sau a propunerii de revizuire. De altfel, acestea sunt singurele dispozitii constitutionale cu caracter procedural referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei, in raport cu care Curtea Constitutionala este chemata sa se pronunte.

    Avand in vedere considerentele expuse, dispozitiile art. 144 lit. g) din Constitutie si ale art. 13 alin. (1) lit. B.c) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    HOTARASTE:

    Respinge contestatia referitoare la modul de respectare a procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national privind revizuirea Constitutiei, formulata de Partidul Romania Mare.
    Hotararea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Definitiva.
    Dezbaterea a avut loc la 15 octombrie 2003 si la ea au participat: Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu, Ioan Vida, judecatori.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Prim magistrat asistent,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu