Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 3 martie 2009

în Cauza Bacanu si Societatea Comerciala „R" - S.A. împotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 484 din 13 iulie 2009



(Cererea nr. 4.411/04)

In Cauza Băcanu şi Societatea Comercială „R" - S.A. împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Josep Casadevall, preşedinte, Elisabet Fura-Sandstrom, Corneliu Bîrsan, Bostjan M. Zupancic, Alvina Gyulumyan, Ineta Ziemele, Luis Lopez Guerra, judecători, şi din Stanley Naismith, grefier adjunct de secţie, după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 10 februarie 2009, pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1.   La originea cauzei se află o cerere (nr. 4.411/04) îndreptată împotriva României, prin care două persoane resortisante ale acestui stat, domnul Petre Mihai Băcanu şi Societatea Comercială „R" - S.A. (reclamanţii), au sesizat Curtea la data de 22 ianuarie 2004 în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2. Reclamanţii sunt reprezentaţi de doamna Liliana Poenaru, avocat în Bucureşti. Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul său, domnul Răzvan-Horaţiu Radu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

3. Reclamanţii au susţinut în special că refuzul instanţelor de a le admite probele propuse a încălcat art. 6 din Convenţie. Din perspectiva art. 10 din Convenţie, ei au apreciat condamnarea lor penală şi civilă drept o ingerinţă nejustificată în dreptul lor la libertatea de exprimare.

4.  La data de 14 septembrie 2007, preşedintele Secţiei a treia a decis să comunice cererea Guvernului. De asemenea, astfel cum prevede art. 29 § 3 din Convenţie, s-a hotărât să fie analizate în acelaşi timp admisibilitatea şi fondul cauzei.

ÎN   FAPT

I. Circumstanţele cauzei

5.   Primul reclamant, domnul Petre Mihai Băcanu, este cetăţean român, născut în anul 1941, şi este domiciliat în Bucureşti. Este redactor-şef la cotidianul naţional de informare „România liberă", publicat de Societatea Comercială „R" - S.A., a doua reclamantă.

A. Originea cauzei

6.  Printr-un contract încheiat la data de 24 mai 1999 cu un om de afaceri, domnul Sorin Ovidiu Vântu (denumit în continuare S.O.V.), domnul Nicolae Văcăroiu (denumit în continuare N.V.), vicepreşedintele Partidului Social Democrat (denumit în continuare P.S.D.), fost prim-ministru, vice­preşedintele Senatului la data evenimentelor şi ulterior preşedinte al Senatului, s-a obligat să facă demersurile necesare pentru a obţine autorizaţia de funcţionare a unei noi bănci, Banca de Investiţii şi Dezvoltare (denumită în continuare banca), al cărei acţionar principal era S.O.V.

7.  Contractul prevedea o remuneraţie „cu titlu gratuit" în valoare de 10.800.000.000 lei vechi româneşti (ROL) în beneficiul lui N.V., adică aproximativ 657.000 euro (EUR). Acesta făcea parte şi din acţionarii minoritari ai băncii, cu o cotă-parte în valoare de 50.000.000 ROL, reprezentând 0,027% din capital.

8. La data de 31 ianuarie 2000, Banca Naţională a României a autorizat funcţionarea noii bănci. N.V. a fost numit preşedintele consiliului de administraţie, remuneraţia sa lunară fiind de circa 10.000 dolari americani (USD).

9. Infiinţarea băncii a făcut obiectul unei atenţii deosebite din partea opiniei publice. Anumite mijloace de informare în masă au avansat ipoteza că S.O.V. ar fi constituit capitalul băncii cu sume investite de către depunători într-un fond de investiţii, F.N.I. Acest fond, administrat de o societate înfiinţată de S.O.V, ar fi dat faliment în luna mai 2000, atrăgând pierderea economiilor mai multor sute de mii de depunători.

10. In luna noiembrie 2000, în urma alegerilor legislative, N.V. a fost ales preşedinte al Senatului. Cu toate acestea, el a rămas director al băncii, iar plecarea sa din consiliul de administraţie nu a fost înscrisă la registrul comerţului decât la data de 7 februarie 2001.

11.  La data de 9 ianuarie 2002, N.V. şi-a cesionat acţiunile unui alt membru al consiliului de administraţie al băncii.

12. La data de 29 martie 2002, Banca Naţională a României a retras autorizaţia de funcţionare a băncii. Impotriva acesteia a fost începută o procedură de lichidare judiciară, iar S.O.V. a fost cercetat pentru infracţiunile de fals şi uz de fals în procesul de constituire a băncii.

B. Prima plângere penală pentru calomnie

1. Articolele incriminate

13.  La data de 26 noiembrie 2001, primul reclamant a publicat un articol intitulat „Văcăroiu a primit de la Vântu 10,8 miliarde cu titlu gratuit". O parte din acest articol este reprodusă mai jos:

„Aşa cum am anunţat, astăzi declanşăm o altă operaţiune de dezvăluire a legăturilor oculte dintre S.O.V. şi lumea politică. Prin documentele pe care le vom reproduce dovedim că de fapt oameni politici importanţi ai momentului sunt strâns legaţi de S.O.V. şi nu au niciun interes să arate cu degetul spre adevăratul vinovat de escrocheria F.N.I., pentru că alături de S.O.V. şi prin bunăvoinţa lui S.O.V. s-au înfruptat şi ei din cele 100 milioane de dolari «traşi» de la F.N.I. (...)

In 1999, prevăzând prăbuşirea F.N.I., S.O.V. a acţionat extrem de rapid, constituindu-şi o nouă baterie de aliaţi, de această dată din tabăra P.S.D.R. (Partidul Social Democrat), virtuali câştigători ai alegerilor din 2000 (...) In strategia sa, S.O.V. a decis înfiinţarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare, împânzită numai cu oameni ai P.S.D.R., în frunte cu Nicolae Văcăroiu. Pentru a-l lega definitiv de numele său, S.O.V. i-a impus lui Văcăroiu semnarea unui contract prin care vicepreşedintele P.S.D.R., senator şi vicepreşedinte al Senatului, primea «cu titlu gratuit» astronomica sumă de 10,8 miliarde de lei, circa 700.000 de dolari, pentru a accepta funcţia de preşedinte al băncii. Această sumă astronomică era un fel de primă de instalare, pentru că salariul ce urma să-i fie oferit lui Văcăroiu era de circa 10.000 USD (...).

Ce înseamnă «cu titlu gratuit»? Un act juridic prin care o persoană se obligă la o anumită prestaţie în favoarea altei persoane, fără a urmări să primească ceva în schimb. Oare Văcăroiu primea aproape trei sferturi de milion de dolari în semn de prietenie, de iubire din partea domnului S.O.V?

Mai degrabă credem că Văcăroiu primea gratis 10,8 miliarde de lei şi, tacit, lui S.O.V. i se garanta că nu va fi deranjat de nimeni. «Donaţia» am putea s-o considerăm irevocabilă, dacă ne gândim că de fapt banii provin de la F.N.I. Donatorul - din principiu - transmite altei persoane un bun al său. Numai că în cazul nostru banii (...) nu îi aparţineau lui S.O.V. ci F.N.I.-ştilor păcăliţi. La rândul său, Nicolae Văcăroiu, vicepreşedinte al partidului şi senator a primit fără teamă «gratuitatea» de la Vântu. Musiu Văcăroiu s-ar putea să-i zică în continuare «cadou», «dar», «donaţie», dar cel mai aproape de realitate este plocon pentru a obţine favoruri. Mită în toată regula."

14.  Articolul era însoţit de o reproducere a contractului încheiat între S.O.V. şi N.V. la data de 24 mai 1999.

15.  La data de 27 noiembrie 2001, ziarul a publicat, sub semnătura unui alt ziarist, un nou articol referitor la bancă. Acesta era intitulat „Văcăroiu afirmă că a muncit gratis pentru S.O.V." şi avea ca subtitlu un citat al lui N.V. care s-a comparat cu un celebru jucător de fotbal: „Salariul meu a fost foarte bun, dar nu la valoarea mea".

16. Articolul relata în principal desfăşurarea unei conferinţe de presă pe care N.V. o ţinuse în ziua anterioară şi la care participaseră ziarişti de la ziarul „România liberă".

17. N.V. recunoscuse că a lucrat pentru S.O.V, însă a negat că ar fi încasat suma menţionată în contractul din 24 mai 1999. El declarase că ar fi renunţat la ea la sfârşitul anului 2000 din cauza suspiciunilor ce planau cu privire la implicarea lui S.O.V. în prăbuşirea F.N.I.

18. La data de 3 decembrie 2001, primul reclamant a publicat un amplu articol, ilustrat prin mai multe documente, intitulat „Trafic de influenţă la nivel înalt". O parte din acest articol este reprodusă mai jos:

„Documentele publicate de România liberă (care atestă o stranie legătură între «veteranul» om de afaceri Sorin Ovidiu Vântu şi Nicolae Văcăroiu, cu adânci implicaţii în escrocheria F.N.I.) au stârnit un deosebit interes. Pentru prima dată în presa românească era publicată o dovadă scrisă şi de necontestat a legăturilor dintre un mafiot - «remarcabilul» om de afaceri S.O.V. - şi un alt înalt demnitar al regimului Iliescu, de fapt al doilea om în stat. Aşa cum ne aşteptam, reacţia oficială a Guvernului n-a apărut nici până în acest moment. Clasa politică românească este tentată să îi acorde circumstanţe atenuante lui nea' Nicu, conform principiului că mâine poate fi în locul lui

(...).

Din păcate pentru Nicolae Văcăroiu, lucrurile sunt mult mai clare. La 30 septembrie 2001  [el] a declarat că iniţiativa «spargerii»  acţionariatului   băncii  şi  cooptarea  S.I.F.-urilor [societăţi de investiţii financiare aparţinând statului] îi aparţin. Nicolae Văcăroiu, preşedinte al Senatului, vicepreşedinte P.S.D. [fostul P.S.D.R.], şi preşedinte demisionar al băncii, dădea cu nonşalanţă specifică noii Puteri coordonatele traficului de influenţă la nivel înalt. Motivul constă, pe de o parte, în contractul în baza căruia el urma să primească 700.000 USD şi, pe de altă parte,   în  faptul   că   el   era   acţionar  al   băncii,   ceea   ce demonstrează interesul său direct în creşterea valorii acţiunilor sale. Cu alte cuvinte, N. Văcăroiu demonstra un adevăr de netăgăduit: contractul 1416 [adică cel din 24 mai 1999] este în vigoare. Se simte de fiecare dată dator să facă «totul» pentru banca sa şi a lui S.O.V. (...)

Dacă n-ar fi luat banii de la S.O.V, ci doar semna contractul fără nicio urmare (...) ce rost ar mai fi avut zbaterile preşedintelui Senatului de a aduce cât mai mulţi bani în bancă. Cum S.I.F.-urile sunt subordonate puterii politice, era greu de presupus că baronii acestor rezervoare de bani nu-i vor da ascultare. Mai mult, subordonarea era dublă, căci preşedintele S.I.F. Muntenia este vicepreşedintele P.S.D. Bucureşti, iar preşedintele S.I.F. Transilvania este membru în Consiliul Naţional al P.S.D. Consiliile de Administraţie ale tuturor S.I.F.-urilor colcăie de oameni de-ai lui Văcăroiu, «specialişti» de marcă. într-o ţară civilizată şi normală, Nicolae Văcăroiu ar fi fost astăzi un fost om politic, care din decenţă s-ar fi retras din Senat şi ar fi trăit din dividendele de la bancă. Dar «Cooperativa» P.S.D. este prea încăpăţânată ca să recunoască evidenţa."

19.  Sub titlul „Dovada! Trafic de influenţă (articolul 257 din Codul Penal)", ziarul a publicat în aceeaşi zi o serie de 6 documente în sprijinul acuzaţiilor de corupţie.

20. Primele două documente erau contractul din 24 mai 1999 şi autentificarea sa notarială din data de 9 iunie 1999. Acestea erau însoţite de comentarii: „Contract I S.O.V. - Văcăroiu (24 mai 1999)" şi „Onoarea lui Văcăroiu valorează 70 milioane (9 iunie 1999)".'

21.  Al treilea document, publicat cu comentariul „Conturi personale pentru echipa de specialişti", reproducea o notă scrisă de mână ce purta semnătura lui S.O.V. şi dispunea transferul unor sume importante de bani în conturile mai multor persoane, printre care si N.V, care era menţionat cu suma de 9.850.000.000 ROL.

22. Al patrulea document, intitulat „Acţionarii B.I.D.: S.O.V. + Văcăroiu + specialiştii", prezenta lista acţionarilor băncii, N.V. figurând şi el cu o cotă de 0,0332%.

23. Ultimele două documente, reproduse sub titlul „Văcăroiu declară că ideea ca S.I.F.-urile să bage banii în banca lui S.O.V. îi aparţine." şi sub titlul „S.I.F Muntenia aruncă 9 miliarde ROL la ordinul lui Văcăroiu", se refereau la investiţia din 27 august 2001, în valoare de nouă miliarde ROL, făcută de S.I.F Muntenia în bancă.

24.  Se reamintea, de asemenea, faptul că ideea acestei investiţii îi aparţinuse lui N.V. şi că la data evenimentelor preşedintele S.I.F. Muntenia era membru P.S.D. şi vicepreşedintele organizaţiei locale din Bucureşti a acestui partid.

2. Procedura penală

25. La data de 4 decembrie 2001, considerând că afirmaţiile din articolele din 26 noiembrie 2001 şi 3 decembrie 2001 erau calomnioase şi contrare art. 206 din Codul penal, N.V. a formulat plângere penală împotriva primului reclamant în faţa unei judecătorii din Bucureşti.

26.  El s-a constituit şi parte civilă, solicitând de la primul reclamant şi de la a doua reclamantă, Societatea Comercială „R", suma de 10,8 miliarde ROL pentru prejudiciul moral suferit.

27.  N.V. a arătat că acel contract încheiat cu S.O.V. era perfect legal, remuneraţia prevăzută fiind compensaţia pentru munca depusă în vederea constituirii băncii. In orice caz, el a arătat că nu a încasat niciodată această sumă şi că renunţase la ea din cauza problemelor financiare ale lui S.O.V.

28.  La termenul de judecată din 24 ianuarie 2002, N.V. şi primul reclamant au fost audiaţi de instanţă. Judecătorul a respins în jur de 10 întrebări pe care avocata primului reclamant ar fi dorit să i le adreseze lui N.V., considerând că nu erau relevante pentru soluţionarea cauzei. Instanţa a respins şi cererea de citare a 8 martori, cererea de a depune la dosar transcrierea înregistrărilor declaraţiilor a 2 martori, oameni de afaceri apropiaţi ai lui S.O.V, precum şi cererea de a obţine informaţii de la mai multe instituţii publice cu privire la contractul în discuţie şi cu privire la cumulul de funcţii ale lui N.V. de preşedinte al Senatului şi de preşedinte al băncii. Totuşi, instanţa i-a permis primului reclamant să depună la dosar probe scrise în sprijinul afirmaţiilor sale.

29.  La data de 16 mai 2002, N.V. a depus la dosar o declaraţie a lui S.O.V. în care acesta confirma că în luna martie 2000 partea vătămată renunţase la suma prevăzută în contractul din 24 mai 1999. Primul reclamant a reiterat fără succes cererea de citare a lui S.O.V. La termenul de judecată din 6 iunie 2002, o nouă cerere de citare a 3 martori a fost respinsă de instanţă.

30.  Prin Sentinţa din data de 27 martie 2003, instanţa l-a achitat pe primul reclamant şi a respins cererea de despăgubire în ceea ce priveşte latura civilă a cauzei.

31. Invocând jurisprudenţa Curţii, instanţa a statuat că nimic nu dovedea faptul că afirmaţiile reclamantului erau cu totul false. In orice caz, instanţa a apreciat că reclamantul nu avusese intenţia să calomnieze partea vătămată, ci să informeze opinia publică cu privire la un subiect de interes general, şi anume acţiunile oamenilor politici. N.V. a formulat recurs în faţa Tribunalului Bucureşti, solicitând condamnarea reclamanţilor.

32. La termenul de judecată din 3 septembrie 2003, avocatul primului reclamant a solicitat confirmarea sentinţei pronunţate în primă instanţă, considerând că instanţa a stabilit în mod corect faptele şi a hotărât să îl achite pe primul reclamant, vinovăţia sa nefiind nicidecum dovedită, având în vedere probele administrate la dosar. Aceste argumente au fost reluate în concluziile scrise depuse la dosar.

33.  Prin Decizia definitivă din data de 10 septembrie 2003, tribunalul l-a condamnat pe primul reclamant la o amendă penală de 5 milioane ROL, aproximativ 130 EUR. Totuşi, el a fost scutit de executarea ei în baza unei legi de graţiere date de Parlament.

34. Pe latura civilă, tribunalul l-a obligat, în solidar cu cea de a doua reclamantă, la plata sumei de 50 milioane ROL, aproximativ 1.300 EUR, cu titlu de reparaţie a prejudiciului moral cauzat lui N.V.

35.  Instanţa a constatat următoarele:

„(...) Inculpatul, cu rea-credinţă, a urmărit să aducă atingere onoarei şi demnităţii părţii vătămate, pe care a acuzat-o de fapte ilicite, determinate, dar neadevărate, de natură să o expună pe aceasta sancţiunilor penale, dar şi dispreţului public.

Inculpatul nu a respectat codul deontologic al ziariştilor, nu a verificat dacă contractul din data de 24 mai 1999 a mai fost pus în executare. Şi-a expus o părere personală, exprimând judecăţi de valoare cu privire la vinovăţia părţii vătămate, în condiţiile în care numai organele de cercetare penală şi de justiţie se puteau pronunţa cu privire la acest aspect.

Astfel, prin afirmaţiile «de a fi primit mită» şi «trafic de influenţă la nivel înalt», inculpatul nu a urmărit informarea opiniei publice cu privire la o problemă de interes naţional, ci a urmărit denigrarea părţii vătămate."

C. A doua plângere penală pentru calomnie

1. Articolul incriminat

36.   Prin anunţuri inserate zilnic începând cu data de 19 septembrie 2002, ziarul „România liberă" şi-a informat cititorii că urma să demonstreze că N.V. era un mincinos.

37. La data de 7 octombrie 2002, primul reclamant a publicat un amplu articol intitulat „Enigma contului bancar al clientului 421. Văcăroiu a primit mii de dolari de la B.I.D. şi după ce demisionase din funcţia de preşedinte". Articolul era însoţit de reproducerea mai multor extrase de cont, precum şi de o caricatură ce îl reprezenta pe N.V. în faţa a 3 teancuri de dolari.

38.  Conform unui extras bancar al contului nr. 421 ce îi aparţinea lui N.V, salariul lunar al acestuia, în calitate de director al băncii, era în luna ianuarie 2001 de 265.130.450 ROL, aproximativ 10.600 EUR.

39.  Celelalte extrase de cont arătau că, după ce a părăsit funcţia de preşedinte, N.V. a continuat să primească cu regularitate bani din partea noului preşedinte. Astfel, în lunile mai, iunie, iulie şi noiembrie 2001, el primise de fiecare dată echivalentul a circa 3.000 USD, pe care i-a retras imediat în numerar sau i-a schimbat în valută. In luna martie 2001, contul său a fost din nou creditat, dintr-o sursă nedeclarată, cu 321 milioane ROL, aproximativ 13.000 EUR.

40. In articolul său, primul reclamant considera că era vorba de un salariu deghizat, pe care îl califica drept „taxă de protecţie", „act de corupţie" şi „trafic de influenţă" în scopul asigurării protecţiei băncii şi al aducerii de noi clienţi şi, în special, de societăţi controlate de stat, în timp ce banca se afla în prag de faliment.

2. Procedura penală

41. La data de 10 octombrie 2002, considerând că afirmaţiile cuprinse în articolul din 7 octombrie 2002 erau calomnioase şi contrare art. 206 din Codul penal, N.V. a formulat plângere penală împotriva primului reclamant în faţa judecătoriei de sector Bucureşti.

42.  El susţinea că articolul făcea parte dintr-o campanie de presă pe care ziarul „România liberă" o pornise împotriva lui în scopul de a-l denigra şi că acesta conţinea acuzaţii lipsite de temei. In acest sens, el a justificat viramentele din contul său prin rambursarea unui împrumut personal pe care i-l acordase mai înainte vicepreşedintelui băncii, care, după plecarea sa, devenise preşedinte.

43. S-a constituit şi parte civilă, solicitând primului reclamant şi celei de-a doua reclamante suma de 20 miliarde ROL pentru prejudiciul moral suferit.

44.  La termenul de judecată din 12 decembrie 2002, N.V. a fost audiat de instanţă. La şedinţă a asistat şi un consilier juridic al celei de-a doua reclamante, deşi aceasta nu fusese citată să se prezinte.

45.  Instanţa a respins în jur de 20 de întrebări pe care avocatul primului reclamant ar fi dorit să i le adreseze lui N.V, referitoare în special la suma împrumutată de N.V. succesorului său la preşedinţia băncii şi la forma pe care convenţia lor de împrumut a îmbrăcat-o. Instanţa a considerat că aceste întrebări nu erau relevante pentru soluţionarea cauzei şi că părţile erau libere să încheie convenţia de împrumut în orice formă dorită de acestea.

46.  La termenul de judecată din 16 ianuarie 2003, avocatul primului reclamant a depus la dosar mai multe probe şi a solicitat convocarea a 8 martori, printre care şi S.O.V, şi preşedintele băncii. De asemenea, a solicitat permisiunea de a efectua o expertiză contabilă a extraselor de cont şi de a solicita din partea Ministerului Public, Inspectoratului General de Poliţie, Băncii Naţionale a României, Administraţiei Finanţelor Publice, Trezoreriei Statului, Senatului, Guvernului şi Preşedinţiei informaţii cu privire la diverse aspecte ale activităţii băncii şi ale veniturilor lui N.V.

47.  Reprezentantul celei de-a doua reclamante a solicitat audierea a 2 martori şi permisiunea de a depune mai multe probe la dosar.

48.  Instanţa a încuviinţat părţilor să depună la dosar probe scrise, însă a respins toate celelalte cereri, apreciind că nu erau nici utile, nici pertinente pentru soluţionarea litigiului.

49.  La termenele de judecată din 6 martie şi din 27 martie 2003, primul reclamant a depus mai multe probe la dosar. De asemenea, el a fost audiat de instanţă, care a respins o nouă cerere de audiere a 2 martori noi.

50.  Prin Sentinţa din data de 27 martie 2003, instanţa a recunoscut că articolul incriminat se referea la un subiect de interes general, însă a apreciat că primul reclamant nu respectase cerinţele profesiei de ziarist deoarece calificase faptele descrise ca „trafic de influenţă" şi „corupţie", deşi împotriva lui N.V. nu fusese începută nicio urmărire penală.

51.  Instanţa a statuat că aceste afirmaţii nu se încadrau în doza de exagerare sau provocare recunoscută ziariştilor, ci că reclamantul îl calomniase pe N.V. şi încălcase prezumţia de nevinovăţie în privinţa sa.

52. Totuşi, având în vedere circumstanţele cauzei, instanţa a apreciat că această faptă nu era suficient de gravă pentru a cădea sub incidenţa legii penale. Prin urmare, i-a aplicat primului reclamant o amendă administrativă de 3 milioane ROL, adică circa 80 EUR.

53.   Instanţa a respins şi cererea de acordare a unei despăgubiri pentru prejudiciul moral, considerând că, având în vedere activitatea politică a lui N.V., ar trebui să dea dovadă de o mai mare toleranţă la criticile presei şi ale opiniei publice.

54.  Primul reclamant şi N.V. au formulat recurs împotriva acestei sentinţe. Reclamantul se plângea de respingerea cererilor sale de administrare de probe şi susţinea că prin condamnare se adusese atingere libertăţii sale de exprimare, garantată de art. 10 din Convenţie. Aceste critici au fost reluate în notele depuse la dosar de a doua reclamantă.

55.  Prin Decizia definitivă din data de 10 septembrie 2003, Tribunalul Bucureşti a admis recursul lui N.V. şi l-a respins pe cel al primului reclamant. L-a condamnat pe acesta din urmă la plata unei amenzi penale în valoare de 20 milioane ROL, adică aproximativ 530 EUR. Pe latura civilă, l-a obligat, în solidar cu a doua reclamantă, la plata sumei de 70 milioane ROL, adică aproximativ 1.850 EUR, cu titlu de reparaţie a prejudiciului moral cauzat lui N.V.

56.   Considerând că primul reclamant nu a dovedit veridicitatea acuzaţiilor de corupţie, instanţa a statuat că acestea erau suficient de grave pentru a atrage o condamnare penală din moment ce erau susceptibile să îl expună pe reclamant oprobriului public dacă s-ar fi dovedit a fi întemeiate. In ceea ce priveşte propunerile de administrare de probe, instanţa a statuat că ele au fost în mod corect respinse deoarece nu aveau legătură cu cauza.

57. In fine, instanţa a statuat că despăgubirile acordate erau justificate deoarece acuzaţiile litigioase îi provocaseră părţii vătămate un prejudiciu psihic din cauza unui curent de opinie defavorabil, creat în rândul publicului şi al clasei politice.

58. In anul 2005, la finalul unei proceduri de executare silită asupra bunurilor celei de-a doua reclamante, aceasta i-a plătit lui N.V. despăgubirile, la care s-au adăugat cheltuielile de executare.

II. Dreptul intern pertinent

59. Prevederile relevante din Codul penal, în vigoare la data evenimentelor, sunt următoarele:

Articolul 206 - Calomnia

„Afirmarea ori imputarea în public, prin orice mijloace, a unei fapte determinate privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată, ar expune acea persoană la o sancţiune penală, administrativă sau disciplinară, ori dispreţului public, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an, sau cu amendă..."

Articolul 207 - Proba verităţii

„Proba verităţii celor afirmate sau imputate este admisibilă, dacă afirmarea sau imputarea a fost săvârşită pentru apărarea unui interes legitim. Fapta cu privire la care s-a făcut proba verităţii nu constituie infracţiunea de insultă sau calomnie."

ÎN   DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 §§ 1 şi 3 d) din Convenţie

60.  Reclamanţii se plâng de refuzul instanţelor interne de a le permite să îi adreseze direct întrebări părţii vătămate, de a avea posibilitatea de a propune probe, precum audierea de martori, dispunerea unei expertize contabile, şi de a solicita informaţii din partea diverselor instituţii publice cu privire la acţiunile senatorului N.V. Ei susţin o încălcare a art. 6 §§ 1 şi 3 d) din Convenţie, care, sub acest aspect, prevede următoarele:

„1. Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, (...), de către o instanţă (...) care va hotărî (...) asupra temeiniciei oricărei acuzaţii în materie penală îndreptate împotriva sa. (...)

3. Orice acuzat are, în special, dreptul (...)

d) să întrebe sau să solicite audierea martorilor acuzării şi să obţină citarea şi audierea martorilor apărării în aceleaşi condiţii ca şi martorii acuzării (...)"

A. Asupra admisibilităţii

61.  Curtea constată că reclamanţii au invocat aceleaşi încălcări cu privire la ambele proceduri care s-au finalizat cu condamnarea lor. Aceasta are datoria să analizeze faţă de circumstanţele speţei dacă reclamanţii au epuizat căile de atac interne.

62. In acest sens, Curtea reaminteşte că regula de epuizare a căilor de atac interne impune formularea, cel puţin în substanţă şi în condiţiile şi termenele prescrise de dreptul intern, a pretenţiilor pe care reclamanţii înţeleg să le formuleze ulterior în faţa Curţii; în plus, ea impune utilizarea mijloacelor procedurale de natură a conduce la evitarea încălcării Convenţiei (Akdivar şi alţii împotriva Turciei, 16 septembrie 1996, § 66, Culegere de hotărâri şi decizii 1996-IV).

63.  Curtea observă încă de la început că, potrivit dreptului intern, tribunalul care analizează apelul introdus de o parte are posibilitatea să pronunţe o nouă hotărâre pe fond. Acesta se bucură de competenţă deplină, fiind sesizat cu soluţionarea cauzei în fapt şi în drept şi analizând în ansamblu problema vinovăţiei sau nevinovăţiei acuzaţilor.

64. In ceea ce priveşte prima procedură, Curtea observă că primul reclamant a fost achitat în primă instanţă, pentru ca ulterior să fie condamnat, în solidar cu a doua reclamantă, de către Tribunalul Bucureşti. De asemenea, ea observă că în faţa acestui tribunal, reclamanţii nu s-au plâns de respingerea probelor propuse de ei în primă instanţă şi că nu au reiterat aceste cereri. Intr-adevăr, în timpul dezbaterilor, precum şi în concluziile scrise, ei s-au limitat la a solicita confirmarea sentinţei pronunţate în primă instanţă, considerând că această instanţă stabilise corect faptele şi aplicase corect legea.

65. Or, având în vedere rolul Tribunalului Bucureşti şi natura problemelor cu care a fost sesizat, trebuie constatat că reclamanţii, omiţând să se plângă de respingerea cererilor în probaţiune sau să solicite din nou administrarea lor, s-au expus cu bună ştiinţă riscului unei condamnări întemeiate numai pe elementele aflate la dosarul primei instanţe (vezi, a contrario, Destrehem împotriva Franţei, nr. 56.651/00, § 23, 18 mai 2004).

66.  Prin urmare, acest capăt de cerere trebuie respins în partea sa referitoare la prima procedură, pentru neepuizarea căilor de atac interne, în aplicarea art. 35 §§ 1 şi 4 din Convenţie.

67. In ceea ce priveşte a doua procedură, Curtea observă că în timpul dezbaterilor, precum şi în concluziile scrise depuse la dosar, reclamanţii s-au plâns de încălcarea de către judecătorie a drepturilor lor la apărare.

68.  Curtea constată că, invocând cel puţin în substanţă vătămările în legătură cu art. 6 § 1 şi 3 d) din Convenţie, reclamanţii au epuizat căile de atac interne, oferindu-i astfel posibilitatea Tribunalului Bucureşti să se pronunţe asupra acestui capăt de cerere în cadrul analizei apelului introdus împotriva sentinţei pronunţate în primă instanţă.

69. In fine, Curtea constată că această parte a cererii nu este vădit nefondată în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Pe de altă parte, ea constată că aceasta nu este lovită de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Aşadar, urmează să fie declarată admisibilă.

B. Asupra fondului

70. Reclamanţii susţin că, prin respingerea sistematică şi fără motivare a majorităţii probelor propuse, instanţele interne care au analizat a doua plângere penală a lui N.V. l-au împiedicat pe primul reclamant să îşi dovedească nevinovăţia.

71. Guvernul combate teza reclamanţilor şi reaminteşte încă de la început că nu intră în competenţa Curţii să ia act de erorile de fapt sau de drept care se presupun a fi fost comise de o instanţă internă, decât dacă şi în măsura în care ele ar fi putut să încalce drepturile şi libertăţile apărate de Convenţie.

72.   Or, Guvernul consideră că în procedura litigioasă garanţiile unui proces echitabil au fost pe deplin respectate. Acesta subliniază că procedura s-a desfăşurat în mod contradictoriu şi că reclamanţii au avut posibilitatea să interogheze partea vătămată în şedinţă publică, câteva întrebări fiind respinse din motivele expuse de către judecători. Acesta adaugă că reclamanţii au avut posibilitatea să depună la dosar toate probele pe care le considerau utile în apărarea lor.

73.  In ceea ce priveşte celelalte cereri în probaţiune, Guvernul arată că respingerea lor a fost întotdeauna motivată, instanţele considerându-le inutile.

74. Curtea reaminteşte mai întâi că admisibilitatea probelor ţine în primul rând de regulile de drept intern şi că, în principiu, le revine instanţelor naţionale obligaţia să aprecieze probele administrate. Misiunea conferită Curţii prin Convenţie constă în a cerceta dacă procedura privită în ansamblul ei, inclusiv modul de prezentare a mijloacelor de probă, a îmbrăcat un caracter echitabil (Van Mechelen şi alţii împotriva Olandei, Hotărârea din 23 aprilie 1997, § 50, Culegere de hotărâri şi decizii 1997-III, si De Lorenzo împotriva Italiei (dec), nr. 69.264/01, 12 februarie 2004).

75.  De asemenea, Curtea reaminteşte că art. 6 § 3 d) din Convenţie lasă în sarcina instanţelor interne, tot ca principiu, să judece utilitatea unei probe cu martori propuse. Acest articol nu impune convocarea şi interogarea oricărui martor al apărării: după cum arată şi sintagma „în aceleaşi condiţii", obiectivul său esenţial este egalitatea deplină a armelor în materie. Totuşi, noţiunea de „egalitate a armelor" nu epuizează conţinutul § 3 d) din art. 6, şi nici al § 1, acesta reprezentând una din multele sale aplicaţii. Intr-adevăr, nu este suficient să se demonstreze că „acuzatul" nu a putut să interogheze un anumit martor al apărării; trebuie ca partea interesată să arate că audierea martorului respectiv era necesară pentru aflarea adevărului şi că refuzul de a-l interoga a cauzat un prejudiciu dreptului la apărare (Vaturi împotriva Franţei, nr. 75.699/01, § 51, 13 aprilie 2006).

76.  In speţă, Curtea observă că a avut loc o confruntare directă, în şedinţă publică, între partea vătămată şi reclamanţi. Ea arată că, dacă anumite întrebări au fost respinse de judecători, altele au fost permise. Or, din încheierea de şedinţă nu reiese că respingerea întrebărilor a fost arbitrară sau că ar fi limitat interogatoriul în aşa măsură încât dreptul la apărare să fi fost încălcat.

77.  Cu toate că acest aspect al capătului de cerere, luat izolat, nu este susceptibil să constituie o încălcare a Convenţiei, în aprecierea Curţii, analiza ansamblului actelor îndeplinite în cadrul procedurii dezvăluie, în speţă, un dezechilibru ce a adus atingere exercitării dreptului la apărare al reclamanţilor (vezi, mutatis mutandis, Vaturi, menţionată mai sus, § 57).

78. Intr-adevăr, Curtea observă că reclamanţii nu au putut în niciun stadiu al procedurii să interogheze sau să obţină interogarea anumitor martori, şi aceasta în ciuda complexităţii cauzei ce ţinea de circumstanţele controversate ale înfiinţării şi funcţionării unei bănci conduse de un important om politic. Curtea mai observă că toate celelalte cereri în probaţiune ale reclamanţilor au fost respinse de instanţe.

79.  In acest sens, Curtea este surprinsă nu numai de numărul cererilor în probaţiune respinse, ci mai ales de argumentele lapidare şi stereotipice pe care instanţele le-au oferit pentru a motiva acest refuz, deşi de fiecare dată reclamanţii au avut grijă să detalieze motivele cererilor şi utilitatea acestor probe.

80. Având în vedere cele de mai sus, trebuie constatat că întreg ansamblul probatoriu avut în vedere de reclamanţi, care se baza în principal pe audierea martorilor în contradictoriu şi în şedinţă publică, a fost compromis (vezi, mutatis mutandis, Vaturi, menţionată mai sus, § 58).

81. In aceste condiţii, Curtea consideră că nu ar trebui să speculeze cu privire la caracterul fundamental sau nu al audierilor sau al celorlalte cereri în probaţiune formulate de reclamanţi, din moment ce apreciază că, în orice caz, ele ar fi putut contribui, în circumstanţele speţei, la echilibrul şi la egalitatea ce trebuie să existe pe toată durata procesului între acuzare şi apărare. Astfel, economia generală a procesului impunea să le fie acordat reclamanţilor dreptul de a interoga sau de a obţine interogarea unuia sau mai multor martori, la alegerea lor (vezi, mutatis mutandis, Kostovski împotriva Olandei, 20 noiembrie 1989, § 42, seria A nr. 166, şi Destrehem împotriva Franţei, nr. 56.651/00, § 45, 18 mai 2004).

82.  In concluzie, având în vedere importanţa respectării drepturilor la apărare în procesul penal, Curtea apreciază, ţinând cont de circumstanţele deosebite ale speţei, că aceste drepturi au suferit asemenea limitări încât reclamanţii nu au avut parte de un proces echitabil. Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 6 §§ 1 şi 3 d) din Convenţie.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 10 din Convenţie

83.  Reclamanţii susţin că prin condamnarea lor penală şi civilă pentru calomnie s-a încălcat dreptul la libertatea de exprimare ca ziarist şi editor de presă. Ei invocă art. 10 din Convenţie, conform căruia:

„1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine seama de frontiere. (...)

2. Exercitarea acestor libertăţi ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, (...) pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti."

A. Asupra admisibilităţii

84.  Curtea constată că acest capăt de cerere nu este vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Pe de altă parte, Curtea constată că el nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Aşadar, urmează a fi declarat admisibil.

B. Asupra fondului

1. Argumentele părţilor

85.   Guvernul nu contestă faptul că prin condamnarea reclamanţilor s-a produs o ingerinţă în libertatea lor de exprimare, însă consideră că aceasta era prevăzută de lege, urmărea scopul legitim al protecţiei reputaţiei altora şi era necesară într-o societate democratică.

86.   El consideră că afirmaţiile primului reclamant, prin care îl acuza pe N.V. că ar fi comis mai multe infracţiuni grave, au fost făcute cu rea-credinţă şi au depăşit doza de exagerare şi de provocare admisă de art. 10 din Convenţie.

87.   In ceea ce priveşte proporţionalitatea sancţiunilor, Guvernul subliniază că reclamanţii au fost condamnaţi la plata unor amenzi penale şi a unor despăgubiri modice. In final, el reaminteşte că primul reclamant a fost exonerat de executarea unei amenzi penale.

88.  Reclamanţii susţin că cele două condamnări penale au determinat încălcarea dreptului lor la libertatea de exprimare.

2. Aprecierea Curţii

89. Curtea observă că nu s-a contestat faptul că hotărârile de condamnare constituiau „o ingerinţă a unei autorităţi publice" în dreptul reclamanţilor la libertatea de exprimare, că ele erau „prevăzute de lege" şi că urmăreau un scop legitim, „protecţia reputaţiei altora". Aşadar, rămâne de analizat dacă ingerinţa era „necesară într-o societate democratică".

90. In acest sens, Curtea înţelege să reamintească principiile fundamentale care se desprind din jurisprudenţa sa referitoare la libertatea de exprimare (vezi, printre multe altele, Sabou şi Pircalab împotriva României, nr. 46.572/99, §§ 33-36, 28 septembrie 2004, si Cumpănă şi Mazăre împotriva României [MC], nr. 33.348/96, §§ 88-91, CEDO 2004-XI).

91.   Curtea constată încă de la început că articolele incriminate se refereau la subiecte de interes general şi deosebit de actuale pentru societatea românească, şi anume pretinsa corupţie în rândul înalţilor responsabili politici.

92.  Dacă uneori se dovedeşte a fi necesară protejarea oamenilor politici de atacurile grave şi lipsite de orice fundament, este la fel de adevărat că limitele criticii admisibile sunt mai largi în privinţa lor decât în cazul unui simplu particular. Spre deosebire de acesta, omul politic se expune inevitabil şi în mod conştient unui control atent al faptelor şi gesturilor sale, atât de către ziarişti, cât şi de către cetăţeni şi, prin urmare, trebuie să dea dovadă de o mai mare toleranţă (vezi, printre multe altele, Lingens împotriva Austriei, 8 iulie 1986, seria A nr. 103, p. 26, §42).

93.  Aşadar, Curtea apreciază că prin divulgarea faptelor capabile să intereseze publicul şi prin exprimarea unor opinii referitoare la acestea, reclamanţii au exercitat rolul de „câine de pază" ce îi revine presei într-o societate democratică, contribuind astfel la transparenţa activităţilor autorităţilor publice {mutatis mutandis, Vides AizsardzJbas Klubs împotriva Letoniei, nr. 57.829/00, § 42, 27 mai 2004).

94. Totuşi, Curtea reaminteşte că protecţia oferită ziariştilor de art. 10 din Convenţie este subordonată condiţiei ca părţile interesate să acţioneze de bună-credinţă astfel încât să ofere informaţii demne de crezare, cu respectarea deontologiei jurnalistice (Radio France şi alţii împotriva Franţei, nr. 53.984/00, § 37, Culegere 2004-II).

95.   In ceea ce priveşte buna-credinţă, Curtea observă că articolele incriminate nu se refereau deloc la aspecte ale vieţii private ale lui N.V., ci la comportamentele şi atitudinile sale în calitate de înalt responsabil politic (mutatis mutandis, Dalban împotriva României [MC], nr. 28.114/95, § 50, CEDO 1999-VI). In plus, ea observă că reclamanţii au avut grijă să îşi susţină afirmaţiile şi că, ulterior, au dat dovadă de interes pentru procesele lor în toate stadiile procedurii (vezi, a contrarie, Cumpănă şi Mazăre, precitată, § 104, Stângu şi Scutelnicu împotriva României, Hotărârea din 31 ianuarie 2006, nr. 53.899/00, § 51, şi Ivanciuc împotriva României (dec), nr. 18.624/03, 8 septembrie 2005). Prin urmare, Curtea apreciază că nu există motive valabile care să permită a se pune la îndoială buna lor credinţă.

96.  Desigur, afirmaţiile lor erau grave în măsura în care ele îl acuzau pe senatorul N.V. de corupţie. Cu toate acestea, indiferent dacă ele reprezintă imputări de fapte sau judecăţi de valoare, Curtea constată că ele aveau un temei faptic, şi anume rolul jucat de N.V. la înfiinţarea băncii, materializat prin contractul din 24 mai 1999, şi plata unor importante sume de bani în contul său, deşi el susţinea că ar fi rupt orice legătură cu banca respectivă [a contrarie, Stângu împotriva României (dec), nr. 57.551/00, 9 noiembrie 2004; Ivanciuc, menţionată mai sus, si Tudor(nr. 2) împotriva României (dec), nr. 6.929/04, 15 iunie 2006]. ^

97.  In acest context, cuvintele dure folosite cu privire la senatorul N.V. nu pot trece în ochii Curţii ca afirmaţii în mod deliberat calomnioase, ci drept echivalentul unei libertăţi jurnalistice ce include şi eventuala recurgere la o anumită doză de exagerare, chiar de provocare (mutatis mutandis, Dalban, menţionată mai sus, § 50 şi Vides AizsardzJbas Klubs împotriva Letoniei, nr. 57.829/00, § 46, 27 mai 2004).

98. Aceste elemente îi sunt suficiente Curţii ca să statueze că soluţia de condamnare a reclamanţilor era disproporţionată faţă de scopul legitim urmărit şi că autorităţile naţionale nu au oferit motive pertinente şi suficiente pentru a o justifica.

Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 10.

III. Asupra celorlalte pretinse încălcări

99.  Din perspectiva art. 6 din Convenţie, reclamanţii susţin mai multe încălcări ale dreptului la un proces echitabil.

100. Aceştia consideră că practica instanţelor româneşti de a nu pronunţa hotărârile în mod public, ci de a retranscrie dispozitivul acestora într-un registru al grefei este contrară garanţiilor prevăzute de art. 6 § 1 din Convenţie.

101.   Curtea constată că numeroase state membre din Consiliul Europei cunosc de multă vreme, pe lângă citirea în şedinţă publică, şi alte mijloace de a face publice hotărârile instanţelor lor, de exemplu prin depunerea la grefă spre a fi accesibile publicului.

102. In speţă, presupunând că hotărârile litigioase nu au fost pronunţate în şedinţă publică, Curtea reaminteşte că ea a statuat deja că scopul urmărit de art. 6 § 1, şi anume asigurarea controlului puterii judiciare de către public, nu era realizat într-o mai mică măsură printr-o depunere la grefă decât prin citirea în şedinţă publică a unei hotărâri (vezi, Pretto şi alţii împotriva Italiei, Hotărârea din 8 decembrie 1983, seria A nr. 71, § 27; Axen împotriva Germaniei, Hotărârea din 8 decembrie 1983, seria A nr. 72, § 30 şi Ernst şi alţii împotriva Belgiei, nr. 33.400/96, § 69, 15 iulie 2003). Aceeaşi concluzie se impune în cauza de faţă.

103.    Reclamanţii susţin că din cauza subordonării judecătorilor ministrului justiţiei, care este un om politic, aceştia sunt lipsiţi de independenţă şi de imparţialitate.

104.  Curtea observă că reclamanţii nu oferă niciun indiciu concret capabil să pună la îndoială independenţa şi imparţialitatea judecătorilor. In ceea ce priveşte pretinsa lor subordonare, Curtea constată că legea organizării judiciare şi Constituţia oferă garanţii de independenţă şi imparţialitate a judecătorilor, în special în ceea ce priveşte modalitatea de numire, inamovibilitatea şi stabilitatea.

105. In final, primul reclamant consideră că citându-l să se prezinte ca „inculpat" autorităţile interne i-au încălcat prezumţia de nevinovăţie.

106. Curtea constată că citarea ca „inculpat" nu are legătură cu temeinicia acuzaţiei în discuţie, ci indică pur şi simplu că împotriva persoanei în cauză este în curs de desfăşurare o procedură judiciară.

107.   Rezultă că aceste capete de cerere sunt vădit neîntemeiate şi trebuie respinse în aplicarea art. 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.

IV. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

108. Conform art. 41 din Convenţie,

„In cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

109.   Reclamanţii solicită cu titlu de pagube materiale rambursarea despăgubirilor civile plătite lui N.V. şi a amenzilor penale. Cu titlu de daune morale, primul reclamant solicită suma de 500.000 euro (EUR). Ei arată că în anul 2005, în urma unei proceduri de executare silită, a doua reclamantă i-a plătit părţii vătămate despăgubirile civile şi cheltuielile de executare.

110.  Guvernul consideră că o constatare a încălcării ar fi suficientă pentru a acoperi prejudiciul material şi moral al reclamanţilor. In subsidiar, nu se opune să li se aloce reclamanţilor despăgubirile şi celelalte sume plătite lui N.V. In ceea ce priveşte amenzile penale, Guvernul arată că primul reclamant a fost scutit de plata primei amenzi în baza unei legi de graţiere şi că termenul de prescripţie pentru executarea celei de-a doua amenzi s-a împlinit până în prezent.

111. Curtea constată că există o legătură de cauzalitate între încălcarea art. 10 şi obligaţia impusă reclamanţilor de a plăti în solidar 120 de milioane de lei vechi româneşti (ROL), adică circa 3.150 EUR, ca reparaţie a prejudiciului suferit de senatorul N.V. Aşadar, Curtea Ie-o acordă reclamanţilor.

112. In ceea ce priveşte prejudiciul moral, Curtea apreciază că reclamanţii au suferit un prejudiciu moral incontestabil din cauza condamnării lor penale. Ţinând cont de circumstanţele cauzei şi statuând în echitate, aşa cum prevede art. 41, Curtea le acordă împreună reclamanţilor, ca reparaţie pentru prejudiciul moral, suma de 5.000 EUR.

B. Cheltuieli de judecată

113.  Reclamanţii solicită şi rambursarea cheltuielilor de judecată la care au fost obligaţi în cadrul procedurilor interne, precum şi cheltuielile aferente procedurii de executare silită.

114. Guvernul roagă Curtea să respingă aceste pretenţii, cu motivarea că reclamanţii nu au plătit cheltuielile datorate Trezoreriei Statului şi că termenul de prescripţie pentru recuperarea lor s-a împlinit până în prezent. De asemenea, consideră că reclamanţii nu se pot prevala de reaua lor credinţă în executarea hotărârilor definitive pentru a solicita rambursarea cheltuielilor create prin această întârziere.

115.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată decât în măsura în care li s-au stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil.

116.  In speţă, Curtea constată că reclamanţii nu şi-au susţinut cererea, deoarece nu au demonstrat că au plătit cheltuielile de judecată la care au fost obligaţi, nici nu şi-au cuantificat cheltuielile cu procedura de executare silită a căror rambursare o solicită.

117. In orice caz, Curtea observă că executorul judecătoresc împuternicit de N.V. pentru recuperarea despăgubirilor Ie-a solicitat cheltuieli suplimentare deoarece reclamanţilor le-au trebuit 2 ani ca să execute cele două hotărâri definitive.

118. Prin urmare, Curtea hotărăşte să nu le aloce nicio sumă cu acest titlu.

C. Dobânzi moratorii

119.   Curtea hotărăşte să aplice majorări de întârziere echivalente cu rata dobânzii pentru facilitatea de credit marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

PENTRU  ACESTE   MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declară cererea admisibilă în ceea ce priveşte capetele de cerere întemeiate pe art. 6 §§ 1 şi 3 d) referitor la cea de-a doua procedură şi pe art. 10 referitor la cele două proceduri şi inadmisibilă în rest;

2.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 6 §§ 1 şi 3 d) din Convenţie;

3.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 10 din Convenţie;

4.  hotărăşte:

a)  ca statul pârât să le plătească împreună reclamanţilor, în cel mult 3 luni de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri, conform art. 44 § 2 din Convenţie, suma de 8.150 EUR (opt mii una sută cincizeci euro), ce va fi convertită în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data plăţii, cu titlu de daune materiale şi morale, plus orice sumă care ar putea fi datorată cu titlu de impozit;

b) ca, începând de la expirarea termenului menţionat mai sus şi până la efectuarea plăţii, această sumă să se majoreze cu o dobândă simplă, având o rată egală cu cea a facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene valabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

5.  respinge cererea de reparaţie echitabilă în rest.

Intocmită în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 3 martie 2009, în conformitate cu art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

Josep Casadevall,

preşedinte

Stanley Naismith,

grefier adjunct


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu