Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 7 februarie 2008

in Cauza Serbanescu impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 886 din 29 decembrie 2008



(Cererea nr. 33.945/04)

In Cauza Şerbănescu împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: Bostjan M. Zupancic, preşedinte, Corneliu Bîrsan, Elisabet Fura-Sandstrom, Alvina Gyulumyan, David Thor Bjorgvinsson, Ineta Ziemele, Isabelle Berro-Lefevre, judecători, şi Santiago Quesada, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 17 ianuarie 2008,

pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1.   La originea cauzei se află o cerere (nr. 33.945/04) formulată împotriva României, prin care un cetăţean al acestui stat, domnul Victor-Sorin Şerbănescu (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 6 septembrie 2004 în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.  Guvernul român (Guvernul) este reprezentat de agentul său, domnul R. H. Radu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3.   La data de 12 decembrie 2006, Curtea a decis să comunice cererea Guvernului. Invocând art. 29 § 3 din Convenţie, aceasta a decis să analizeze în acelaşi timp admisibilitatea şi temeinicia cauzei.

ÎN   FAPT

I. Circumstanţele cauzei

4.  Reclamantul s-a născut în anul 1957 şi locuieşte în Braşov.

5.  In 1948, în temeiul Legii nr. 6/1948 privind retragerea cetăţeniei române, imobilul lui M.S., unul dintre părinţii reclamantului, situat în Sinaia, str. Cuza Vodă nr. 7 (fostul nr. 5), a fost rechiziţionat de stat ca urmare a fugii lui M.S. din România.

6. In anul 2000, reclamantul, în calitate de moştenitor al lui M.S., a sesizat Judecătoria Sinaia cu o acţiune având ca obiect revendicarea imobilului menţionat, pe care a îndreptat-o împotriva Primăriei şi a Consiliului Local Sinaia. Instanţa a administrat probe, în special două expertize tehnice, din care reieşea că imobilul în discuţie era compus dintr-un teren în suprafaţă de 1.146 m2 şi o casă cu 3 niveluri. La data de 14 decembrie 2000, Primăria Sinaia a informat instanţa că în casă locuiau 6 familii: două familii în baza unor contracte de închiriere încheiate cu primăria, în timp ce celelalte 4 familii cumpăraseră în baza Legii nr. 112/1995 apartamentele în care locuiau din casa respectivă. Acestea din urmă au făcut o cerere de intervenţie voluntară în cauză, cerere admisă de instanţă.

7. Prin Hotărârea din data de 15 mai 2001 Judecătoria Sinaia a admis acţiunea în revendicare şi a obligat pârâţii să îi restituie reclamantului imobilul în litigiu. Instanţa a statuat că reclamantul dovedise dreptul de proprietate al lui M.S. asupra imobilului în discuţie şi calitatea sa de moştenitor al acestuia şi că rechiziţionarea bunului fusese ilegală, astfel încât reclamantul nu şi-a pierdut niciodată calitatea de proprietar. Pe de altă parte, după ce a comparat titlul de proprietate al reclamantului cu cele ale părţilor interveniente, instanţa a statuat că titlul reclamantului era mai caracterizat.

8. In urma apelului formulat de pârâţi, prin Hotărârea din data de 29 octombrie 2001 Tribunalul Judeţean Prahova a respins acţiunea reclamantului cu motivarea că, în lipsa unui act autentic notarial, acesta nu şi-a dovedit dreptul de proprietate şi că trecerea imobilului în patrimoniului statului a fost legală.

9.  Prin Hotărârea definitivă din data de 9 mai 2002 Curtea de Apel Ploieşti a admis recursul formulat de reclamant şi a confirmat temeinicia Hotărârii din 15 mai 2001. Aceasta a statuat că din probele aflate la dosar rezulta că reclamantul era moştenitorul lui M.S., care fusese proprietarul imobilului în discuţie, şi că, având în vedere circumstanţele legate de naţionalizarea bunurilor, foştii proprietari nu erau obligaţi să îşi dovedească dreptul în mod exclusiv prin acte autentice. Pe de altă parte, Curtea de Apel a considerat că imobilul fusese rechiziţionat în mod ilegal de către autorităţi şi că titlul de proprietate al reclamantului era mai caracterizat decât cele prezentate de intervenienţi. Curtea de Apel a reţinut faptul că reclamantul nu a solicitat rambursarea cheltuielilor de judecată.

10.  După ce şi-a înscris dreptul de proprietate în cartea funciară şi a fost pus în posesia imobilului în discuţie, la data de 16 august 2002, reclamantul a început să plătească taxele funciare aferente acestuia. Din dosarul de cadastru întocmit cu această ocazie de autorităţile competente rezultă că această casă avea o suprafaţă utilă de 385 m2.

11. La o dată neprecizată, în temeiul art. 330 pct. 2 din Codul de procedură civilă, procurorul general al României, sesizat de terţii cumpărători ai apartamentelor vândute în baza Legii nr. 112/1995, a formulat în faţa Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie un recurs în anulare împotriva Sentinţei definitive din 15 mai 2001 a Judecătoriei Sinaia. Acesta a apreciat că sentinţa respectivă, precum şi Decizia din 9 mai 2002 fuseseră pronunţate în urma unei încălcări esenţiale a legii, ceea ce a dus ia o apreciere greşită a fondului cauzei, deoarece reclamantul nu avea dreptul să acţioneze în justiţie decât dacă prezenta un titlu de proprietate autentificat notarial şi dacă îşi dovedea calitatea de moştenitor al lui M.S.

12.  Prin Decizia din 10 martie 2004 Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a casat sentinţa şi decizia menţionate mai sus şi, pe fond, a respins acţiunea reclamantului, considerând că niciuna dintre părţi nu a adus probe incontestabile în ceea ce priveşte dreptul de proprietate asupra imobilului în litigiu, astfel că trebuia să prevaleze posesia îndelungată şi de bună-credinţă a pârâţilor. In acest sens, instanţa a statuat în privinţa reclamantului că, chiar dacă s-ar fi presupus că, în lipsa unui act autentic notarial, M.S. putea fi considerat ca fiind proprietarul imobilului în discuţie, partea interesată nu a dovedit că era moştenitorul lui, având în vedere mai ales diferenţele de nume ale persoanelor ce figurau în certificatele de moştenitor furnizate.

II. Dreptul intern pertinent

13. Articolele relevante din Codul de procedură civilă (CPC) prevăd următoarele:

ARTICOLUL 330

„Procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie, din oficiu sau la cererea ministrului justiţiei, poate ataca cu recurs în anulare, la Curtea Supremă de Justiţie, hotărârile judecătoreşti irevocabile pentru următoarele motive:

1.  când instanţa a depăşit atribuţiile puterii judecătoreşti;

2.   când prin hotărârea atacată s-a produs o încălcare esenţială a legii, ce a determinat o soluţionare greşită a cauzei pe fond ori această hotărâre este vădit netemeinică;".

ARTICOLUL 3301

„In cazurile prevăzute de art. 330 pct. 1 şi 2, recursul în anulare se poate declara în termen de 1 an de la data când hotărârea judecătorească a rămas definitivă şi irevocabilă."

14. Articolele 330 şi 3301 din CPC, referitoare la recursul în anulare şi reproduse mai sus în forma în care erau redactate la data evenimentelor, au fost abrogate prin art. I § 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58 din 25 iunie 2003.

ÎN DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 6 § 1 din Convenţie

15. Reclamantul se plânge de încălcarea dreptului său la un proces echitabil şi la securitatea raporturilor juridice din cauza anulării Deciziei definitive din 9 mai 2002 a Curţii de Apel Ploieşti prin Decizia din 10 martie 2004 a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în urma recursului în anulare formulat de procurorul general. El invocă art. 6 § 1 din Convenţie, care, în partea sa relevantă, prevede următoarele:

„Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil (...) a cauzei sale, de către o instanţă independentă şi imparţială (...), care va hotărî (...) asupra încălcării drepturilor şi obligaţiilor sale cu caracter civil (...)."

A. Asupra admisibilităţii

16. Guvernul susţine că reclamantul nu mai poate invoca un drept de proprietate asupra imobilului în litigiu, în măsura în care în Decizia din 10 martie 2004 Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a statuat că el nu a dovedit calitatea de moştenitor al fostului proprietar. In acest sens, această cauză este diferită de Cauza Brumărescu împotriva României ([MC], nr. 28.342/95, CEDO 1999-VII), reclamantul neputând invoca un drept civil.

17.  Reclamantul subliniază că el a dovedit calitatea de moştenitor al lui M.S., având în vedere că aceasta a fost constatată prin Decizia din 9 mai 2002 a Curţii de Apel Ploieşti.

18.  Curtea consideră că argumentul Guvernului tinde să ridice o excepţie de inadmisibilitate sub forma necompetenţei ratione materiae faţă de art. 6 § 1 din Convenţie.

19. Curtea reaminteşte că art. 6 se aplică pentru contestaţiile asupra unui drept care se poate pretinde, cel puţin într-un mod rezonabil, a fi recunoscut în dreptul intern. Trebuie să fie vorba de o contestaţie reală şi serioasă; ea se poate referi atât la existenţa însăşi a dreptului, cât şi la întinderea sa ori la modalităţile de exercitare a lui. Soluţia procedurii trebuie să fie direct hotărâtoare pentru dreptul respectiv, art. 6 § 1 nefiind aplicabil în cazul unei legături mai puţin strânse ori în cazul unor repercusiuni îndepărtate. In fine, dreptul trebuie să aibă un caracter civil (vezi, de exemplu, hotărârile Le Compte, Van Leuven şi De Meyere împotriva Belgiei din 23 iunie 1981, seria A nr. 43, p. 21, § 47, Z. şi alţii împotriva Regatului Unit [MC], nr. 29.392/95, CEDO 2001-V, § 87, si Gutfreund împotriva Franţei, nr. 45.681/99, CEDO 2003-VII,'§ 38).

20.   Curtea constată că, în speţă, acţiunea cu care reclamantul a sesizat instanţele interne se referea la problema existenţei dreptului de proprietate al părţii interesate asupra unui imobil ce i-a aparţinut lui M.S. Aceasta observă că era vorba de o contestaţie reală şi serioasă, direct hotărâtoare pentru dreptul respectiv, care a fost, de altfel, soluţionată pe fond în favoarea reclamantului prin Decizia definitivă din 9 mai 2002 a Curţii de Apel Ploieşti. Faptul că Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a anulat, în urma recursului în anulare al procurorului general al României, decizia definitivă a Curţii de Apel Ploieşti nu este de natură să pună în discuţie existenţa unei proceduri referitoare la un drept cu caracter civil ce prezintă o aparenţă de temeinicie în dreptul intern. Prin urmare, excepţia de incompatibilitate a Guvernului trebuie respinsă.

21.  Pe de altă parte, Curtea constată că acest capăt de cerere nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie şi că nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, el trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

22. Recunoscând că dreptul la un proces echitabil presupune şi respectarea principiului securităţii raporturilor juridice, Guvernul arată că, în speţă, instanţele interne au pronunţat hotărâri divergente, în special din cauza problemei calităţii reclamantului de moştenitor al lui M.S. In plus, acesta subliniază că prevederile legale care îl îndreptăţeau pe procurorul general să formuleze recurs în anulare împotriva unor hotărâri definitive au fost abrogate.

23.  Reclamantul susţine că el are calitatea de moştenitor al lui M.S., astfel cum au statuat Judecătoria Sinaia şi Curtea de Apel Ploieşti, şi că există similitudini între cauza sa şi cauza Brumărescu menţionată mai sus.

24.  Curtea reaminteşte că dreptul la un proces echitabil în faţa unei instanţe, garantat de art. 6 § 1 din Convenţie, trebuie interpretat în lumina preambulului Convenţiei, care enunţă supremaţia dreptului ca element al patrimoniului comun al statelor contractante.

25.  Unul dintre elementele fundamentale ale supremaţiei dreptului este principiul securităţii raporturilor juridice, care prevede, printre altele, ca soluţia dată în mod definitiv de către instanţe unui litigiu să nu mai poată fi pusă în discuţie {Brumărescu, citată anterior, § 61). Conform acestui principiu, niciuna dintre părţi nu este abilitată să solicite reexaminarea unei hotărâri definitive şi executorii cu unicul scop de a obţine o reanalizare a cauzei şi o nouă hotărâre în cauză. In acest sens, reexaminarea nu trebuie să devină un apel deghizat, iar simplul fapt că ar putea exista două puncte de vedere asupra chestiunii respective nu este un motiv suficient de a rejudeca o cauză. Acestui principiu nu i se poate aduce derogare decât dacă o impun motive substanţiale si imperioase (Riabykh împotriva Rusiei, nr. 52.854/99, §52, CEDO 2003-IX).

26. In speţă, având în vedere concluziile sale şi observaţiile părţilor, Curtea nu distinge niciun motiv de a se abate de la jurisprudenţa menţionată mai sus, situaţia de fapt fiind aproximativ aceeaşi (vezi şi SC Maşinexportimport Industrial Group SA, nr. 22.687/03, § 36, 1 decembrie 2005). In mod special, Curtea constată că recursul în anulare a fost formulat şi admis cu motivarea că reclamantul nu şi-a dovedit calitatea de moştenitor al lui M.S., procurorul general şi Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie având, în speţă, un punct de vedere diferit de cel adoptat de Curtea de Apel Ploieşti, deşi această chestiune a fost hotărâtă în ultimă instanţă şi în mod definitiv de curtea de apel în cadrul unei proceduri contradictorii.

27. Aceste elemente sunt suficiente Curţii pentru a constata că anularea de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a Sentinţei definitive din 15 mai 2001 a Judecătoriei Sinaia, confirmată în ultimă instanţă prin Decizia din 9 mai 2002 a Curţii de Apel Ploieşti, a încălcat principiul securităţii raporturilor juridice, nerespectând dreptul reclamantului la un proces echitabil.

28.   Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din Protocolul nr. 1

29.   Reclamantul invocă o încălcare a dreptului său la respectarea bunurilor din cauza anulării Deciziei definitive din 9 mai 2002 de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. El invocă art. 1 din Protocolul nr. 1, care prevede următoarele:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilităţii

30.  Guvernul susţine că reclamantul nu deţine un „bun" în sensul articolului menţionat mai sus şi că nu mai are calitatea de victimă necesară pentru a-şi introduce cererea, având în vedere concluziile Deciziei din 10 martie 2004 a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Acesta face trimitere în acest sens la cauzele Blucher împotriva Cehiei (nr. 58.580/00, Decizia din 4 august 2004) şi Stoicescu împotriva României (nr. 31.551/96, Hotărârea din 1 septembrie 2004).

31.  Reclamantul nu a prezentat observaţii asupra acestui aspect.

32. Curtea apreciază mai întâi că, spre deosebire de cauza Stoicescu menţionată de Guvern, în care reclamantul nu a informat Curtea despre anularea certificatului său de moştenitor în urma unei proceduri ordinare declanşate de terţi împotriva sa, în speţă, calitatea de moştenitor a părţii interesate a fost contestată de procurorul general, care era un terţ faţă de procedura civilă internă. Or, opinia procurorului general a fost confirmată de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie la finalul unei proceduri extraordinare care a încălcat principiul securităţii raporturilor juridice (vezi paragrafele 24-28 de mai sus).

33.  Prin urmare, Curtea consideră că, având în vedere circumstanţele speţei, decizia Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care constituie ingerinţa de care se plânge reclamantul, nu ar putea fi considerată ca determinând pierderea de către partea interesată a calităţii sale de victimă a încălcării art. 1 din Protocolul nr. 1, care, în opinia lui, decurge din această decizie.

34. Pe de altă parte, Curtea observă că dreptul de proprietate al reclamantului asupra bunului în litigiu a fost stabilit prin Decizia definitivă din 9 mai 2002, pronunţată de Curtea de Apel Ploieşti în favoarea părţii interesate. Aceasta constată că dreptul astfel recunoscut nu era revocabil (vezi, per a contrarie, Blucher, citată anterior). Mai mult, reclamantul şi-a înscris dreptul de proprietate în cartea funciară şi a fost pus în posesia imobilului respectiv de către autorităţi, începând şi să plătească taxele funciare aferente acestuia. Aşadar, reclamantul era fără îndoială titularul unui „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 (vezi Brumărescu, citată anterior, § 70).

35.   Prin urmare, excepţiile preliminare ale Guvernului urmează a fi respinse.

36.  Pe de altă parte, Curtea constată că acest capăt de cerere nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Aşadar, el trebuie declarat admisibil.

B. Asupra fondului

37. Guvernul consideră că ingerinţa litigioasă era prevăzută de lege (vezi art. 330 din CPC de mai sus), urmărea scopul legitim al corectei aplicări a legii şi protecţia altei persoane, şi anume terţul cumpărător de bună-credinţă, având în vedere securitatea raporturilor juridice, şi respecta justul echilibru dintre interesele în joc. In acest sens, el susţine că reclamantul putea beneficia de prevederile Legii nr. 10/2001 şi putea obţine despăgubiri corespunzătoare valorii bunului în litigiu.

38. Reclamantul consideră că recursul în anulare era ilegal. El atrage atenţia că bunul în litigiu fusese rechiziţionat de autorităţi fără niciun titlu şi că problema bunei-credinţe a terţului cumpărător nici nu a fost analizată de instanţele interne. Pentru aceleaşi motive, el susţine că autorităţile nu au păstrat un just echilibru între interesele în joc şi consideră că ele ar fi trebuit să îl despăgubească pe terţul cumpărător şi să evite astfel să îi producă un prejudiciu fostului proprietar.

39.  Curtea reaminteşte că prin Decizia din 9 mai 2002 a Curţii de Apel Ploieşti, ce confirmă în ultimă instanţă Sentinţa din 15 mai 2001 a Judecătoriei Sinaia, reclamantului i s-a recunoscut un drept de proprietate asupra imobilului în litigiu. Pe de altă parte, decizia Curţii de Apel Ploieşti a dispus ca părţile pârâte să îi restituie imobilul în discuţie.

40. Aceasta consideră că anularea de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a deciziei definitive menţionate mai sus a avut ca efect lipsirea reclamantului de bunul său, în sensul celei de a doua fraze a primului alineat al art. 1 din Protocolul nr. 1 (vezi, mutatis mutandis, SC Maşinexportimport Industrial Group SA, citată anterior, § 44).

41. O privare de proprietate ce intră sub incidenţa acestei a doua norme poate fi justificată numai dacă se demonstrează în special că ea a avut loc pentru o cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege. Pe deasupra, orice ingerinţă în folosirea proprietăţii trebuie să respecte criteriul proporţionalităţii {Brumărescu, citată anterior, §§ 73-74).

42.  Chiar dacă s-ar presupune că ingerinţa în cauză ar fi intervenit în condiţiile prevăzute de lege, şi anume prevederile CPC ce reglementează recursul în anulare, şi că ar fi servit o cauză de utilitate publică, Curtea consideră că în speţă, ca şi în celelalte cauze similare cu cea de faţă cu care a fost sesizată, justul echilibru nu a fost păstrat şi că reclamantul a suferit o sarcină specială şi exorbitantă din cauza lipsirii sale de bunul ce i-a fost recunoscut prin Decizia definitivă din 9 mai 2002, fără să fi existat motive substanţiale şi imperioase. In această privinţă, Curtea apreciază că faptul că procurorul general, a cărui opinie a fost confirmată prin decizia Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a avut un punct de vedere diferit de cel adoptat de Curtea de Apel Ploieşti la soluţionarea unei proceduri contradictorii şi după epuizarea căilor de recurs ordinare nu poate justifica lipsirea de un bun dobândit pe cale legală în urma unui litigiu civil soluţionat în mod definitiv (vezi, mutatis mutandis, SC Maşinexportimport Industrial Group SA, citată anterior, § 46).

43.  Mai mult chiar, presupunând că Legea nr. 10/2001 invocată de Guvern este aplicabilă în situaţia reclamantului, Curtea reaminteşte că a statuat în mai multe rânduri că sistemul de despăgubiri prevăzut de această lege nu funcţionează în prezent într-un mod susceptibil de a determina acordarea efectivă a unei despăgubiri părţii interesate (vezi, printre altele, Savulescu împotriva României, nr. 1.696/03, § 30, 12 iulie 2007).

44.  Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1.

III. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

45. Conform art. 41 din Convenţie,

„Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A. Prejudiciu

46.   Intemeindu-se pe expertize tehnice realizate de autorităţile competente şi pe anunţuri imobiliare, reclamantul solicită, cu titlu de daune materiale pe care le-ar fi suferit, restituirea imobilului în litigiu sau, în lipsa restituirii, suma de 700.000  euro  (EUR)  reprezentând  contravaloarea  lui.   El consideră că statul pârât ar putea să ofere despăgubiri pentru cele 4 apartamente pe care autorităţile le-au vândut şi să îi restituie în natură restul imobilului. Pe de altă parte, reclamantul solicită suma de 25.500 EUR pentru daunele morale suferite.

47.  Guvernul contestă pretenţiile reclamantului, arătând în special că acesta nu a furnizat un raport de expertiză referitor la valoarea de piaţă a imobilului şi a apartamentelor sale. Acesta pune la dispoziţie o expertiză conform căreia valoarea de piaţă a celor 4 apartamente vândute în baza Legii nr. 112/1995, totalizând 259,29 m2, cu terenul aferent în suprafaţă de 130,66 m2, ar fi de 281.010 EUR. In ceea ce priveşte cererea de daune morale, Guvernul face trimitere la cauze similare analizate de Curte şi consideră că suma solicitată de reclamant este excesivă.

48.  Curtea reaminteşte că a constatat în speţă încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie şi a art. 1 din Protocolul nr. 1 din cauza anulării Sentinţei definitive din 15 mai 2001 a Judecătoriei Sinaia. Aceasta reiterează faptul că o decizie ce constată o încălcare atrage pentru statul pârât obligaţia juridică, în sensul Convenţiei, de a pune capăt încălcării şi de a-i corecta consecinţele. Dacă dreptul intern nu permite decât înlăturarea incompletă a consecinţelor acestei încălcări, art. 41 din Convenţie îi conferă Curţii prerogativa de a-i acorda o reparaţie părţii lezate prin actul sau omisiunea faţă de care a fost constatată o încălcare a Convenţiei. In exercitarea acestei prerogative, ea dispune de o anumită latitudine; adjectivul „echitabil" şi sintagma „dacă este cazul" demonstrează acest lucru.

49.  Curtea apreciază, faţă de circumstanţele speţei, că restituirea imobilului în litigiu, compus dintr-un teren în suprafaţă de 1.146 m2 şi o casă cu 3 niveluri având o suprafaţă utilă de 385 m2 (vezi paragraful 10 de mai sus), astfel cum a fost dispusă în Sentinţa definitivă pronunţată în favoarea reclamantului la data de 15 mai 2001, l-ar repune pe acesta, pe cât posibil, într-o situaţie similară cu cea în care s-ar fi aflat dacă nu ar fi fost încălcate cerinţele articolelor menţionate mai sus. Dacă statul pârât nu procedează la această restituire în cel mult 3 luni de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri, Curtea hotărăşte ca statul pârât să le plătească părţilor interesate, cu titlu de daune materiale, o sumă care să corespundă valorii actuale a imobilului.

50.  Ţinând cont de informaţiile de care dispune asupra preţurilor de pe piaţa imobiliară locală şi de elementele furnizate de părţi, Curtea estimează valoarea de piaţă actuală a bunului la 575.000 EUR.

51.  Pe de altă parte, Curtea consideră că anularea Deciziei definitive din 9 mai 2002 de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a atras după sine o gravă încălcare a drepturilor reclamantului la un proces echitabil conform cu principiul securităţii raporturilor juridice şi, respectiv, la respectarea bunurilor sale, încălcare ce dă naştere unui prejudiciu moral. Ţinând cont de totalitatea elementelor aflate în posesia sa şi statuând în echitate, conform art. 41 din Convenţie, aceasta îi acordă reclamantului suma de 2.500 EUR pentru daunele morale suferite.

B. Cheltuieli de judecată

52.  Fără să prezinte documente justificative, reclamantul solicită acordarea unei sume ce va fi stabilită de Curte pentru cheltuielile de judecată angajate în faţa instanţelor interne.

53.  Guvernul nu se opune acordării unei sume cu titlu de cheltuieli de judecată în măsura în care este vorba de cheltuieli reale, necesare şi rezonabile, însă observă că reclamantul nu a furnizat documente justificative.

54.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată decât în măsura în care s-au stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil al acestora. In speţă, ţinând cont de elementele aflate în posesia sa, precum şi de criteriile menţionate mai sus, Curtea hotărăşte să nu îi acorde reclamantului nicio sumă în acest sens (vezi, printre altele, Ionescu împotriva României [reparaţie echitabilă], nr. 38.608/97, § 22, 10 noiembrie 2005).

C. Dobânzi moratorii

55. Curtea consideră potrivit ca rata dobânzii moratorii să se bazeze pe rata dobânzii facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

PENTRU  ACESTE   MOTIVE,

In unanimitate,

CURTEA

1. declară cererea admisibilă;

2.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 6 § 1 din Convenţie, din cauza nerespectării principiului securităţii raporturilor juridice;

3.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1;

4.  hotărăşte:

a) ca statul pârât să îi restituie reclamantului imobilul situat în Sinaia, str. Cuza Vodă nr. 7, compus dintr-o casă cu 3 niveluri şi terenul aferent în suprafaţă de 1.146 m2, în cel mult 3 luni de la data rămânerii definitive a prezentei hotărâri, conform art. 44 § 2 din Convenţie;

b) ca, în lipsa acestei restituiri, statul pârât să îi plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, suma de 575.000 EUR (cinci sute şaptezeci şi cinci mii euro) cu titlu de daune materiale;

c) ca, în orice caz, statul pârât să îi plătească reclamantului suma de 2.500 EUR (două mii cinci sute euro) cu titlu de daune morale, plus orice sumă ce ar putea fi datorată cu titlu de impozit pentru sumele menţionate mai sus, sume ce vor fi convertite în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data plăţii;

d) ca, începând de la expirarea termenului menţionat mai sus şi până la efectuarea plăţii, aceste sume să se majoreze cu o dobândă simplă având o rată egală cu cea a dobânzii facilităţii de împrumut marginal a Băncii Centrale Europene, valabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

5.  respinge cererea de reparaţie echitabilă în rest.

Intocmită în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 7 februarie 2008 pentru aplicarea art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

Bostjan M. Zupancic,

preşedinte

Santiago Quesada,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu