Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 8 iunie 2006

in Cauza Lupsa impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 30 din 17 ianuarie 2007



Strasbourg (Cererea nr. 10.337/04)

Această hotărâre va rămâne definitivă în situaţiile precizate în art. 44 § 2 din Convenţie. Ea poate fi supusă unor modificări de formă.

In Cauza Lupşa împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), statuând în cadrul unei camere formate din: domnii B.M. Zupancic, preşedinte, J. Hedigan, L. Caflisch, C. Bîrsan, doamna A. Gyulumyan, domnii E. Myjer, David Thor Bjorgvinsson, judecători, şi din domnul V. Berger, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 18 mai 2006,

a pronunţat următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1.   La originea cauzei se află o cerere (nr. 10.337/04) îndreptată împotriva României, prin care un cetăţean sârbo-muntenegrean, domnul Dorjel Lupşa (reclamantul), a sesizat Curtea la data de 19 ianuarie 2004, în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.   Reclamantul este reprezentat prin doamnele E. Iordache şi D. Dragomir, avocate din Bucureşti. Guvernul român  (Guvernul) a fost reprezentat de agentul său, doamna R. Rizoiu, apoi de doamna B. Ramaşcanu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3. La data de 18 februarie 2005, preşedintele Secţiei a treia a hotărât să comunice cererea Guvernului. Invocând prevederile art. 41 din Regulamentul Curţii şi art. 29 § 3 din Convenţie, preşedintele a hotărât ca cererea să fie analizată cu prioritate şi ca admisibilitatea şi temeinicia cauzei să fie analizate în acelaşi timp.

4.  Reclamantul s-a născut în anul 1965 în Iugoslavia şi în prezent locuieşte în Belgrad.

5.  In cursul anului 1989, reclamantul, cetăţean iugoslav, a intrat şi s-a stabilit în România. A locuit aici 14 ani şi în 1993 a înfiinţat o societate comercială a cărei activitate principală era prăjirea şi comercializarea cafelei. De asemenea, a învăţat limba română şi a trăit marital cu o cetăţeană română începând din anul 1994.

6.   La data de 2 octombrie 2002, partenera de viaţă a reclamantului, aflată în vizită în Iugoslavia, a născut un copil. Câteva zile mai târziu, reclamantul, partenera sa şi nou-născutul s-au întors în România.

7.  La data de 6 august 2003, reclamantul, care se afla în străinătate, a intrat în România, fără vreo opoziţie din partea poliţiei de frontieră. Cu toate acestea, a doua zi, agenţii poliţiei de frontieră s-au prezentat la domiciliul său şi l-au însoţit până la graniţă.

8.  Prin acţiunea introdusă la data de 12 august 2003 în faţa Curţii de Apel Bucureşti împotriva Autorităţii pentru străini şi Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, avocata reclamantului a contestat măsura de însoţire până la graniţă.

9.  Aceasta a afirmat că reclamantului nu i s-a prezentat niciun act care să-l declare pe acesta indezirabil pe teritoriul românesc. Ea a mai adăugat că reclamantul trăia din anul 1989 în România, că participarea sa la revolta anticomunistă din 1989 i-a adus o medalie, că înfiinţase o societate comercială, că se îngrijea de familia sa şi că nu atentase în niciun fel la siguranţa statului.

10.   Singurul termen de judecată în faţa Curţii de Apel Bucureşti a avut loc la data de 18 august 2003. Reprezentanta Autorităţii pentru străini i-a înmânat avocatei reclamantului copia unei ordonanţe a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, emisă la data de 28 mai 2003, prin care, la cererea Serviciului Român de Informaţii şi în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, reclamantul fusese declarat „persoană indezirabilă" şi i s-a interzis şederea în România pentru o perioadă de 10 ani, pe motiv că existau „indicii temeinice, conform cărora el desfăşura activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională". Ultimul paragraf al ordonanţei Parchetului menţiona că aceasta trebuie comunicată reclamantului şi pusă în executare de către Autoritatea pentru străini, în temeiul art. 81 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002.

11.  Conform documentelor depuse la dosarul cauzei de către reprezentanta Autorităţii pentru străini, Ministerul de Interne informase la data de 2 şi 11   iunie 2003 Serviciul Român de Informaţii, Ministerul Afacerilor Externe şi poliţia de frontieră despre faptul că reclamantului i se interzisese şederea în ţară.

12.  Avocata reclamantului a cerut o amânare pentru a-i comunica reclamantului copia ordonanţei Parchetului şi pentru a-şi preciza acţiunea.

13.   Deşi reprezentanta Parchetului a susţinut această cerere având în vedere că nu se dovedise faptul că a fost respectată obligaţia de comunicare către reclamant a ordonanţei Parchetului, curtea de apel a hotărât să continue analizarea cauzei. Considerând că probele administrate deja în dosar sunt suficiente, ea a respins şi noua cerere de amânare a avocatei reclamantului în vederea administrării probelor necesare în dovedirea acţiunii sale.

14.   Pe fond, curtea de apel a respins acţiunea, motivându-şi decizia astfel:

„Curtea, analizând actele dosarului şi susţinerile formulate, urmează să respingă ca neîntemeiată contestaţia împotriva măsurii de declarare ca indezirabil, dispusă prin ordonanţa Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti şi privind măsura returnării, reţinând că, în raport de prevederile art. 83 şi 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, măsura dispusă este temeinică şi legală, în raport de condiţiile prevăzute de normele în materie.

I. Circumstanţele cauzei

IN  FAPT

Faţă de motivarea actului administrativ contestat, se reţine că aceasta întruneşte condiţiile de fond şi formă cerute de norma specială, autorizarea prezenţei unui străin pe teritoriul statului fiind atributul acestui stat, exercitat prin autorităţile competente, în limitele normelor în materie şi cu respectarea proporţionalităţii restrângerii unor drepturi fundamentale proporţional cu situaţia pe care a determinat-o, pe cale de consecinţă şi măsura returnării fiind corect dispusă.

Se susţine că măsura dispusă prin Ordonanţa Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti din 28.05.2003 a fost comunicată Ministerului Afacerilor Externe şi Serviciului Român de Informaţii la data de 11.06.2003, iar Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră la data de 2.06.2003, iar la pct. 3 din dispozitivul ordonanţei de declarare ca indezirabil s-a menţionat că acesta se aduce la cunoştinţa străinului şi se pune în executare de către Autoritatea pentru străini, în condiţiile art. 81 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, în preambulul actului fiind menţionate datele privind paşaportul străinului, ca şi reşedinţa acestuia.

Prin urmare, Curtea urmează să respingă ca neîntemeiată contestaţia reclamantului, formulată împotriva ordonanţei Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, pe toate capetele de cerere."

15.  In temeiul art. 85 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, această hotărâre a rămas definitivă.

16.  Ulterior, în cursul anilor 2003 şi 2004, partenera de viaţă a reclamantului, care nu vorbeşte limba sârbă, şi fiul lor, care are dublă cetăţenie română şi sârbo-muntenegreană, s-au deplasat în Serbia-Muntenegru de mai multe ori, în sejururi ce au durat de la câteva zile până la câteva luni.

II. Dreptul şi practica internă pertinente

A. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din data de 27 decembrie 2002

ARTICOLUL 81

„(1) Aducerea la cunoştinţa străinului a dispoziţiei de părăsire a teritoriului  României se realizează de către Autoritatea pentru străini ori de formaţiunile sale teritoriale.

(2)  Dispoziţia de părăsire a teritoriului se redactează în două exemplare, în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională.

(3)   Atunci când străinul este prezent, un exemplar al dispoziţiei de părăsire a teritoriului se înmânează acestuia, sub semnătură (...).

(4)   Dacă străinul nu este prezent, comunicarea se realizează astfel:

a)   prin poştă, cu confirmare de primire, la adresa la care străinul a declarat că locuieşte;

b)   prin afişare la sediul Autorităţii pentru străini şi al formaţiunii teritoriale, în cazul în care nu se cunoaşte adresa la care locuieşte străinul."

ARTICOLUL 83

„(1) Declararea ca indezirabil constituie o măsură administrativă de autoritate, dispusă împotriva unui străin care a desfăşurat, desfăşoară ori există indicii temeinice că intenţionează să desfăşoare activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională sau ordinea publică.

(2)   Măsura prevăzută la alin. (1) se dispune de către procurorul anume desemnat de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, la propunerea Autorităţii pentru străini sau a altor instituţii cu competenţe în domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale care deţin date sau indicii temeinice în sensul celor prevăzute la alin. (1).

(3)   Procurorul se pronunţă, prin ordonanţă motivată, în termen de 5 zile de la primirea propunerii formulate în condiţiile alin. (2) şi, în cazul aprobării acesteia, transmite ordonanţa de declarare ca indezirabil la Autoritatea pentru străini pentru a fi pusă în executare. Atunci când declararea străinului ca indezirabil se întemeiază pe raţiuni de siguranţă naţională, în conţinutul ordonanţei nu vor fi menţionate motivele care stau la baza acestei decizii.

(4)   Dreptul de şedere al străinului încetează de drept de la data emiterii ordonanţei de declarare ca indezirabil.

(5)   Perioada pentru care un străin poate fi declarat indezirabil este de la 5 la 15 ani (...)."

ARTICOLUL 84

„(1) Ordonanţa de declarare ca indezirabil se aduce la cunoştinţă străinului de către Autoritatea pentru străini, în condiţiile prevăzute la art. 81.

(2) Comunicarea datelor şi informaţiilor care constituie motivele ce au stat la baza deciziei de declarare ca indezirabil pentru raţiuni de siguranţă naţională se poate face numai în condiţiile stabilite şi către destinatarii în mod expres prevăzuţi de actele normative care reglementează regimul activităţilor referitoare la siguranţa naţională şi protejarea informaţiilor clasificate. Asemenea date şi informaţii nu pot fi, sub nicio formă, direct sau indirect, aduse la cunoştinţa străinului declarat indezirabil."

ARTICOLUL 85

„(1) Ordonanţa de declarare ca indezirabil poate fi atacată de străinul împotriva căruia a fost dispusă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării, la Curtea de Apel Bucureşti. Sentinţa instanţei este definitivă şi irevocabilă.

(2) Exercitarea căii de atac prevăzute la alin. (1) nu are efect suspensiv de executare a ordonanţei de declarare ca indezirabil a străinului (...)."

B. Decizia Curţii Constituţionale nr. 342 din 16 septembrie 2003

17.  într-o cauză similară cu cea a reclamantului, Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra compatibilităţii art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 cu principiile constituţionale de nediscriminare, cu dreptul de acces la justiţie şi cu dreptul la un proces echitabil. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de către un străin în cadrul contestaţiei ordonanţei Parchetului prin care a fost declarat indezirabil pe motivul că „existau indicii temeinice conform cărora el desfăşura activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională".

18.   Curtea Constituţională a apreciat că articolul citat mai sus respectă Constituţia şi Convenţia, din următoarele considerente:

„In cauza de faţă situaţia străinilor declaraţi indezirabili în scopul apărării siguranţei naţionale şi protejării informaţiilor clasificate este diferită de cea a celorlalţi cetăţeni străini, ceea ce poate determina legiuitorul să stabilească drepturi diferite pentru aceste două categorii de cetăţeni străini, fără ca prin aceasta să se încalce principiul egalităţii. Diferenţa reală, care rezultă din cele două situaţii, justifică existenţa unor reguli distincte.

Totodată Curtea constată că interdicţia stabilită de legiuitor pentru cetăţenii străini declaraţi indezirabili, de a nu li se aduce la cunoştinţă datele şi informaţiile pe baza cărora s-a luat o astfel de decizie, este în concordanţă cu dispoziţiile constituţionale ale art. 31 alin. (3), potrivit cărora „Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze [...] siguranţa naţională".

Dispoziţiile art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu încalcă principiul accesului liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, deoarece, conform art. 85 alin. (1), împotriva măsurii dispuse de procuror de declarare ca indezirabil este deschisă calea acţiunii în justiţie.

Curtea nu poate reţine nici încălcarea prevederilor art. 123 alin. (2) din Constituţie referitor la independenţa judecătorilor, deoarece aceştia trebuie să respecte legea care dă prioritate intereselor privind siguranţa naţională a României. Instanţa urmează să soluţioneze contestaţia în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 cu privire la regimul străinilor în România, verificând legalitatea şi temeinicia ordonanţei în condiţiile şi în limitele acesteia.

Referitor la prevederile cuprinse în Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (art. 6 pct. 1), precum şi la cele ale Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului (art. 9 şi 10), invocate în motivarea excepţiei, Curtea reţine că textul legal criticat nu opreşte părţile interesate de a apela la instanţele judecătoreşti, de a fi apărate şi de a se prevala de toate garanţiile procesuale care condiţionează într-o societate democratică procesul echitabil. De altfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat (prin Hotărârea din 5 octombrie 2000, pronunţată în Cauza Maaouia împotriva Franţei) că „deciziile privind intrarea, şederea şi expulzarea străinilor nu privesc drepturile şi obligaţiile civile ale reclamantului şi nici acuzaţii de natură penală, în sensul art. 6 pct. 1 din Convenţie. In consecinţă, art. 6 pct. 1 nu este aplicabil cauzei".

IN DREPT

1.  Asupra pretinsei încălcări a art. 8 din Convenţie

19. Reclamantul pretinde că măsura de expulzare, precum şi interdicţia de şedere dispuse împotriva sa îi încalcă dreptul la respectarea vieţii private şi de familie, garantat prin art. 8 din Convenţie, care prevede următoarele:

„1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale.

2.   Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirii faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a moralei, ori protejarea drepturilor şi libertăţilor altora."

A.  Asupra admisibilităţii

20.   Curtea constată că acest capăt de cerere nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 paragraful 3 din Convenţie. Ea relevă, de asemenea, că acest capăt de cerere nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Aşadar, el trebuie declarat admisibil.

B.  Pe fond

1.. Asupra existenţei unei ingerinţe

21.  Guvernul nu contestă existenţa unei vieţi private şi de familie a reclamantului în România înaintea expulzării sale, însă susţine că această măsură, precum şi interdicţia de şedere nu au constituit o ingerinţă în viaţa sa privată şi de familie. In acest sens, el arată că reclamantul nu avea un drept de şedere permanentă în România, ci şedea aici în baza unei vize de afaceri prelungite periodic. Mai mult, el subliniază că după expulzarea reclamantului partenera sa şi copilul lor s-au deplasat de mai multe ori în Serbia fără a întâmpina probleme speciale şi că au stat acolo mai multe luni.  Prin urmare, Guvernul consideră că viaţa de familie a reclamantului nu a fost întreruptă.

22.  Reclamantul arată că din anul 1989 şi până în anul 2003 viaţa sa privată, de familie şi profesională s-a desfăşurat în România. El adaugă că, în ciuda vizitelor partenerei sale şi ale copilului lor, viaţa lor privată şi de familie a fost afectată iremediabil prin măsura de expulzare.

23.   De asemenea, el neagă posibilitatea ca partenera sa şi copilul lor să se stabilească în Serbia-Muntenegru, deoarece aceasta nu vorbeşte limba sârbă, ceea ce îngreunează foarte mult adaptarea culturală şi socială în această ţară. Mai mult, el afirmă că în urma expulzării sale, societatea comercială pe care o înfiinţase în România, prin care aceştia se întreţineau, a fost nevoită să-şi înceteze activitatea şi că, de atunci încoace, ei nu au mai dispus de resurse suficiente pentru a-şi asigura un nivel de viaţă decent în Serbia-Muntenegru.

24.   Curtea observă în primul rând că realitatea unei vieţi private şi de familie a reclamantului în România înaintea expulzării sale nu a fost contestată.

25.   Curtea reaminteşte apoi faptul că Convenţia nu garantează, ca atare, niciun drept pentru un străin de a intra sau locui pe teritoriul unei anumite ţări. Totuşi, expulzarea unei persoane dintr-o ţară în care locuiesc rudele sale apropiate poate constitui o ingerinţă în dreptul la respectarea vieţii de familie, aşa cum este el protejat de art. 8 § 1 din Convenţie (Cauza Boultif împotriva Elveţiei, nr. 54273/00, § 39, CEDO 2001-IX).

26.    In cauza de faţă, Curtea relevă faptul că reclamantul, ajuns în România în 1989, a locuit aici în mod legal, a învăţat limba română, a înfiinţat o societate comercială şi şi-a întemeiat o familie cu o cetăţeană română. Din această uniune a rezultat un copil cu dublă cetăţenie, română şi sârbo-muntenegreană.

27.  Integrarea reclamantului în societatea românească şi caracterul efectiv al vieţii sale de familie fiind incontestabile, Curtea consideră că expulzarea sa şi interdicţia de a intra pe teritoriul român au pus capăt acestei integrări şi au generat o bulversare radicală în viaţa sa privată şi de familie, pe care vizitele regulate ale partenerei sale şi ale copilului lor nu au putut-o remedia. Drept care, Curtea consideră că a avut loc o ingerinţă în viaţa privată şi de familie a reclamantului.

2. Asupra justificării ingerinţei

28.   Această ingerinţă încalcă Convenţia dacă nu respectă cerinţele paragrafului 2 al art. 8. Aşadar, trebuie analizat dacă ea era „prevăzută de lege", dacă urmărea unul sau mai multe scopuri legitime, în sensul paragrafului respectiv, şi dacă era „necesară într-o societate democratică".

29.   Guvernul susţine că măsura litigioasă respecta criteriile paragrafului 2 al art. 8. El arată că această măsură era prevăzută de lege, şi anume de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi că respecta, prin urmare, condiţia de accesibilitate. In ceea ce priveşte criteriul de previzibilitate, Guvernul consideră că a fost şi el respectat, din moment ce art. 83 din ordonanţa mai sus menţionată prevedea că interdicţia teritorială nu poate fi dispusă decât în cazurile strict enumerate, şi anume dacă un străin a desfăşurat, desfăşoară sau are intenţia de a desfăşura activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională sau ordinea publică.

30.   In fine, Guvernul afirmă că măsura litigioasă urmărea un scop legitim, şi anume apărarea siguranţei naţionale, că aceasta era necesară într-o societate democratică din moment ce se justifica printr-o necesitate socială imperioasă şi că era proporţională cu scopul legitim urmărit. Pentru a conchide asupra proporţionalităţii ingerinţei, Guvernul subliniază că trebuie luate în calcul, pe de o parte, gravitatea faptelor de care era bănuit reclamantul şi, pe de altă parte, faptul că partenera sa şi copilul lor sunt liberi să-l viziteze şi, eventual, să se stabilească în Serbia-Muntenegru.

31.   Reclamantul arată că Guvernul nu i-a comunicat niciodată faptele ce i se reproşau şi că nicio altă procedură penală nu a fost începută împotriva sa, nici în România şi nici în Serbia-Muntenegru. Prin urmare, el consideră că măsura a cărei victimă a fost era complet arbitrară.

32.    Curtea reaminteşte că, în conformitate cu jurisprudenţa sa constantă, sintagma „prevăzută de lege" înseamnă în primul rând că măsura incriminată trebuie să aibă o bază în dreptul intern, însă se referă şi la calitatea legii respective: ea impune ca aceasta să fie accesibilă persoanelor în cauză şi să aibă o formulare destul de exactă pentru a permite reclamanţilor, care apelează, la nevoie, la consilieri, să prevadă, într-o măsură rezonabilă în circumstanţele cauzei, consecinţele ce ar putea rezulta dintr-un anumit act.

33.   Desigur, în contextul special al măsurilor legate de siguranţa naţională, cerinţa de previzibilitate nu ar putea fi aceeaşi ca în multe alte domenii (Cauza Leander împotriva Suediei, Hotărârea din 26 martie 1987, seria A nr. 116, p. 23, § 51).

34.   Totuşi, dreptul intern trebuie să ofere protecţie împotriva atingerilor arbitrare ale puterii publice asupra drepturilor garantate prin Convenţie. Atunci când este vorba de chestiuni legate de drepturile fundamentale, dacă puterea de apreciere acordată executivului nu ar cunoaşte limite, legea ar putea să încalce preeminenţa dreptului, unul dintre principiile fundamentale ale unei societăţi democratice consacrate prin Convenţie (Cauza Malone împotriva Regatului Unit, Hotărârea din 2 august 1984, seria A nr. 82, p. 33, § 68). Intr-adevăr, existenţa unor garanţii adecvate şi suficiente împotriva abuzurilor, garanţii printre care se numără mai ales cea a procedurilor de control eficient exercitat de către puterea judiciară, este cu atât mai necesară cu cât, sub pretextul apărării democraţiei, asemenea măsuri riscă să o submineze, chiar să o distrugă (vezi, mutatis mutandis, Cauza Rotaru împotriva României [GC], nr. 28.341/95, §§ 55, 59, CEDO 2000-V).

35.  In cauză, Curtea constată că art. 83 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 reprezintă textul legal ce a constituit fundamentul expulzării şi interdicţiei şederii reclamantului. Ea conchide, aşadar, că măsura litigioasă avea o bază în dreptul intern.

36.   In ceea ce priveşte accesibilitatea, Curtea observă că ordonanţa citată mai sus a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955 din 27 decembrie 2002. Prin urmare, Curtea consideră că acest text respecta criteriul accesibilităţii.

37.    In ceea ce priveşte previzibilitatea, Curtea reaminteşte că nivelul de precizie al legislaţiei interne depinde într-o mare măsură de domeniul pe care se presupune că îl reglementează. Or, ameninţările la adresa siguranţei naţionale diferă în timp şi ca natură, ceea ce le face greu identificabile dinainte (Cauza Al-Nashif împotriva Bulgariei, nr. 50.963/99, § 121, 20 iunie 2002).

38.   Totuşi, nicio persoană care face obiectul unei măsuri bazate pe aceste motive de siguranţă naţională nu trebuie lipsită de garanţii împotriva arbitrariului. In special, ea trebuie să aibă posibilitatea de a cere controlul măsurii litigioase de către un organ independent şi imparţial, abilitat să analizeze toate chestiunile de fapt şi de drept pertinente pentru a putea statua asupra legalităţii măsurii şi a sancţiona un eventual abuz al autorităţilor. In faţa acestui organ de control, persoana respectivă trebuie să beneficieze de o procedură contradictorie pentru a-şi putea prezenta punctul de vedere şi a respinge argumentele autorităţilor (Cauza Al-Nashif, citată mai sus, §§ 123 şi 124).

39.  In cauză, Curtea observă că, printr-o ordonanţă a Parchetului, reclamantul a fost declarat indezirabil pe teritoriul român, i s-a interzis şederea pentru o perioadă de 10 ani şi a fost expulzat pe motiv că Serviciul Român de Informaţii deţinea „indicii temeinice că desfăşoară activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională".

40.   Or, Curtea constată că împotriva reclamantului nu s-a declanşat nicio urmărire penală pentru faptul că a participat la comiterea vreunei infracţiuni în România sau într-o altă ţară. In afară de motivul general menţionat mai sus, autorităţile nu i-au oferit reclamantului nicio altă precizare. In plus, Curtea observă că, încălcând dreptul intern, ordonanţa prin care reclamantul a fost declarat indezirabil nu i-a fost comunicată decât după expulzarea sa.

41.   Curtea acordă importanţă faptului că instanţa, Curtea de Apel Bucureşti, s-a limitat la o analiză pur formală a ordonanţei Parchetului. In acest sens, ea observă că Parchetul nu i-a furnizat curţii de apel nicio precizare referitoare la faptele reproşate reclamantului şi că aceasta nu a mers dincolo de afirmaţiile Parchetului pentru a verifica dacă reclamantul reprezenta într-adevăr un pericol pentru siguranţa naţională sau pentru ordinea publică.

42.  Având în vedere că reclamantul nu s-a bucurat nici în faţa autorităţilor administrative şi nici în faţa curţii de apel de nivelul minim de protecţie împotriva arbitrariului autorităţilor, Curtea conchide că ingerinţa în viaţa sa privată şi de familie nu era prevăzută de o „lege" care să respecte cerinţele Convenţiei (vezi, mutatis mutandis, Cauza Al-Nashif, citată mai sus, § 128).

43.   Având în vedere această constatare, Curtea apreciază că nu mai are rost să continue analiza acestui capăt de cerere al reclamantului pentru a cerceta dacă ingerinţa viza „un scop legitim" şi era „necesară într-o societate democratică".

44.   Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 8 din Convenţie.

II. Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din Protocolul nr. 7

45.     Reclamantul invocă încălcarea garanţiilor procedurale în caz de expulzare. El invocă art. 1 din Protocolul nr. 7, care prevede următoarele:

„1. Un străin care îşi are reşedinţa în mod legal pe teritoriul unui stat nu poate fi expulzat decât în temeiul executării unei hotărâri luate conform legii şi el trebuie să poată:

a)   să prezinte motivele care pledează împotriva expulzării sale;

b)   să ceară examinarea cazului său; şi

c)   să ceară să fie reprezentat în acest scop în faţa autorităţilor competente sau a uneia ori a mai multor persoane desemnate de către această autoritate.

2. Un străin poate fi expulzat înainte de exercitarea drepturilor enumerate în paragraful 1a), b) şi c) al acestui articol, atunci când expulzarea este necesară în interesul ordinii publice sau se întemeiază pe motive de securitate naţională."

A.  Asupra admisibilităţii

46.  Curtea constată că acest capăt de cerere nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Mai mult, Curtea relevă că acesta nu este lovit de niciun alt motiv de inadmisibilitate. Aşadar, el trebuie declarat admisibil.

B.  Pe fond

47.   Guvernul nu contestă aplicabilitatea în cauză a art. 1 din Protocolul nr. 7 şi admite că reclamantul a fost expulzat înainte de a beneficia de garanţiile prevăzute de acest articol.

48.   Totuşi, el consideră că motive de siguranţă naţională au impus luarea unor măsuri urgente. Drept care, apreciază că expulzarea reclamantului era justificată în sensul paragrafului 2 al art. 1.

49.   Guvernul mai susţine că reclamantul, deşi a fost expulzat, a beneficiat de aceste garanţii procedurale în faţa unei instanţe judiciare. In acest sens, el arată că reclamantul a fost reprezentat de avocata sa, care a putut arăta în faţa curţii de apel motivele ce militau împotriva expulzării reclamantului (vezi, mutatis mutandis, Cauza Mezghiche împotriva Franţei nr. 33438/96, decizia Comisiei din 9 aprilie 1997).

50.  Reclamantul reiterează faptul că nu a fost niciodată informat despre motivele ce au determinat expulzarea sa. Prin urmare, el apreciază că avocata sa s-a aflat în imposibilitatea de a-i asigura apărarea în faţa curţii de apel. El adaugă că ordonanţa Parchetului nu i-a fost comunicată avocatei sale decât la data de 18 august 2003, în timpul unicului termen în faţa curţii de apel care, pe deasupra, a respins orice cereri de amânare formulate de avocata sa.

51.  Incă de la început, Curtea subliniază că în caz de expulzare, pe lângă protecţia ce li se oferă în special prin art. 3 şi 8 coroborate cu art. 13 din Convenţie, străinii beneficiază de garanţiile specifice prevăzute de art. 1 din Protocolul nr. 7 (vezi, mutatis mutandis, Cauza Al-Nashif, citată mai sus, § 132).

52.   Mai mult, Curtea relevă faptul că garanţiile mai sus menţionate nu se aplică decât străinilor ce locuiesc în mod legal pe teritoriul unui stat care a ratificat acest Protocol (cauzele Sejdovic şi Sulejmanovic împotriva Italiei [dec] nr. 57575/00, 14 martie 2002, şi Sulejmanovic şi Sultanovic împotriva Italiei [dec] nr. 57574/00, 14 martie 2002).

53.  In speţă, Curtea observă că nu s-a contestat faptul că reclamantul locuia legal pe teritoriul românesc în momentul expulzării sale. Drept care, deşi a fost expulzat de urgenţă din motive de siguranţă naţională, caz autorizat de paragraful 2 al art. 1, el avea dreptul să invoce, după expulzarea sa, garanţiile enunţate la paragraful 1 (vezi raportul explicativ ce însoţeşte Protocolul nr. 7).

54.   Curtea subliniază că prima garanţie acordată persoanelor vizate de acest articol prevede că acestea nu pot fi expulzate decât „în temeiul executării unei hotărâri luate conform legii".

55.    Cuvântul „lege" desemnând legea naţională, trimiterea la aceasta se referă, după exemplul tuturor prevederilor Convenţiei, nu numai la existenţa unei baze în dreptul intern, ci şi la calitatea legii: el impune accesibilitatea şi previzibilitatea acesteia, precum şi o anumită protecţie împotriva atingerilor arbitrare ale puterii publice asupra drepturilor garantate prin Convenţie (paragraful 34 de mai sus).

56.   Curtea reiterează constatarea făcută în analizarea capătului de cerere întemeiat pe art. 8 din Convenţie, şi anume că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, care a constituit baza legală pentru expulzarea reclamantului, nu i-a oferit garanţii minime împotriva arbitrariului autorităţilor.

57.   Prin urmare, deşi expulzarea reclamantului a avut loc în executarea unei hotărâri luate conform legii, a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 7, din moment ce această lege nu răspunde cerinţelor Convenţiei.

58.  In orice caz, Curtea apreciază că autorităţile interne au încălcat şi garanţiile de care ar fi trebuit să se bucure reclamantul în virtutea paragrafului 1a) şi b) al acestui articol.

59.   In acest sens, Curtea observă, pe de o parte, că autorităţile nu i-au oferit reclamantului nici cel mai mic indiciu referitor la faptele ce i se reproşau şi, pe de altă parte, că Parchetul nu i-a comunicat ordonanţa dată împotriva sa decât în ziua unicului termen avut în faţa curţii de apel. Mai mult, Curtea notează că instanţa, curtea de apel, a respins orice cerere de amânare, împiedicând-o astfel pe avocata reclamantului să studieze ordonanţa mai sus menţionată şi să depună la dosar probe în sprijinul contestaţiei îndreptate împotriva sa.

60.   Reamintind că orice prevedere a Convenţiei sau a protocoalelor sale trebuie să se interpreteze astfel încât să garanteze drepturi concrete şi efective, nu teoretice şi iluzorii, Curtea consideră, în lumina controlului pur formal efectuat de curtea de apel în cauză, că reclamantul nu a putut cere în mod adecvat examinarea cazului său prin prisma argumentelor ce militau împotriva expulzării sale.

61.   Aşadar, a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 7.

III.   Asupra pretinsei încălcări a art. 6 § 1 din Convenţie

62.   Invocând art. 6 § 1 şi art. 13 din Convenţie, reclamantul se plânge şi de inechitatea procedurii în faţa Curţii de Apel Bucureşti şi de lipsa unei căi de atac împotriva Hotărârii din 18 august 2003 a acestei instanţe.

63.   Curtea reaminteşte că hotărârile referitoare la expulzarea străinilor, cum ar fi sentinţa mai sus menţionată în cauză, nu reprezintă o contestaţie asupra drepturilor sau obligaţiilor cu caracter civil şi nici nu au legătură cu temeinicia unei acuzaţii în materie penală, în sensul art. 6 § 1 din Convenţie (Cauza Maaouia împotriva Franţei [GC] nr. 39652/98, § 40, CEDO 2000-X).

64.  In ceea ce priveşte capătul de cerere întemeiat pe art. 13 din Convenţie, Curtea reaminteşte că nicio prevedere a Convenţiei nu acordă dreptul la mai multe grade de jurisdicţie în alte proceduri decât cele penale.

65.   Prin urmare, Curtea apreciază că această parte a cererii este incompatibilă ratione materiae cu prevederile Convenţiei şi trebuie respinsă conform art. 35 §§ 3 şi 4 din Convenţie.

IV.  Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

66.  Conform prevederilor art. 41 din Convenţie: „Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă."

A.  Prejudiciu

67.    Invocând concluziile unei expertize contabile, reclamantul solicită cu titlu de prejudiciu material suma de 171.000 EUR pentru pierderile economice suferite de societatea sa comercială de la expulzarea sa.

68.   De asemenea, el solicită 100.000 EUR cu titlu de prejudiciu moral suportat din cauza expulzării sale.

69.   Guvernul contestă aceste pretenţii, pe care le consideră excesive. Mai mult, el susţine că nu există nicio legătură directă între pretinsele încălcări şi aşa-zisele prejudicii materiale şi morale pretinse.

70.   Curtea relevă încă de la început că nu poate specula asupra evoluţiei economice pe care ar fi putut-o avea societatea comercială înfiinţată de reclamant dacă acesta nu ar fi fost expulzat. Totuşi, ea apreciază că expulzarea reclamantului a perturbat în mod obiectiv administrarea societăţii sale, perturbări ale căror consecinţe nu pot fi evaluate cu exactitate.

71.   Mai mult, Curtea apreciază că reclamantul a suferit un prejudiciu moral incontestabil din cauza încălcărilor constatate.

72.   Ţinând cont de toate elementele ce se află în posesia sa şi statuând în echitate, conform art. 41 din Convenţie, Curtea hotărăşte să acorde reclamantului 15.000 EUR, pentru toate prejudiciile suferite.

B.  Cheltuieli de judecată

73.    Reclamantul solicită rambursarea onorariilor avocaţiale, precum şi a diferitelor cheltuieli efectuate pentru a-şi prezenta cererea în faţa Curţii. Cu titlu justificativ, el prezintă o notă de onorariu în valoare de 6.500 EUR, întocmită pe numele avocatei sale.

74.   Guvernul contestă suma solicitată, pe care o consideră excesivă. Mai mult, el arată că avocata reclamantului nu a precizat nici numărul de ore consacrate prezentării cererii în faţa Curţii şi nici tariful orar practicat.

75.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor de judecată decât în măsura în care li s-au stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil.

76.  In cauză, Curtea apreciază că suma totală solicitată de reclamant cu titlu de onorarii avocaţiale este excesivă.

77.  Ţinând cont de elementele aflate în posesia sa, precum şi de jurisprudenţa sa în materie, Curtea, statuând în echitate, conform art. 41 din Convenţie, consideră rezonabil să acorde reclamantului suma de 3.000 EUR, pentru toate cheltuielile de judecată.

C. Dobânzi moratorii

78.   Curtea consideră potrivit ca rata dobânzii moratorii să se bazeze pe rata dobânzii facilităţii de preţ marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

CURTEA,

ÎN UNANIMITATE:

1.   declară cererea admisibilă în ceea ce priveşte capetele de cerere întemeiate pe art. 8 din Convenţie şi pe art. 1 din Protocolul nr. 7 şi inadmisibilă în rest;

2.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 8 din Convenţie;

3.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 7;

4.  hotărăşte:

a)   ca statul pârât să-i plătească reclamantului, în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii, conform art. 44 § 2 din Convenţie, 15.000 EUR (cincisprezece mii euro) cu titlu de prejudiciu material şi moral şi 3.000 EUR (trei mii euro) drept cheltuieli de judecată, plus orice sumă ce ar putea fi datorată cu titlu de impozit;

b)  ca, începând de la expirarea termenului menţionat mai sus şi până la efectuarea plăţii, aceste sume să se majoreze cu o dobândă simplă având o rată egală cu cea a facilităţii de preţ marginal a Băncii Centrale Europene, valabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

5.  respinge cererea de satisfacţie echitabilă pentru surplus.

Intocmită în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 8 iunie 2006, în aplicarea art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulamentul Curţii.

Bostjan M. Zupancic,

Preşedinte

Vincent Berger,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu