HOTARARE din 3 februarie 2005
in Cauza Partidul Comunistilor (Nepeceristi) si Ungureanu impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1044 din 24 noiembrie 2005
HOTARAREA
din 3 februarie 2005, definitiva la 6 iulie 2005, in Cauza Partidul
Comunistilor (Nepeceristi) si Ungureanu impotriva Romaniei
(Cererea nr. 46.626/1999)
In cauza Partidul Comunistilor (Nepeceristi) si Ungureanu impotriva
Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a III-a), statuand in cadrul
unei camere formate din domnul B.M. Zupancic, presedinte, domnii J. Hedigan, L.
Caflisch, C. Birsan, doamnele A. Guylumyan, R. Jaeger, domnul E. Myjer,
judecatori, si domnul V. Berger, grefier de sectie,
dupa ce a deliberat in Camera de consiliu, la datele de 16 decembrie 2003
si 13 ianuarie 2005, pronunta urmatoarea hotarare, adoptata la aceeasi data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 46.626/1999 introdusa impotriva
Romaniei, prin care o formatiune politica numita Partidul Comunistilor
(Nepeceristi) (Partidul comunistilor care nu au fost membri ai Partidului
Comunist Roman, PCN) si un cetatean al acestui stat, domnul Gheorghe Ungureanu,
au sesizat Comisia Europeana a Drepturilor Omului (Comisia), la 14 aprilie
1997, in temeiul fostului art. 25 din Conventia pentru apararea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale omului (Conventia).
2. Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat de agentul guvernamental
doamna Roxana Rizoiu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
3. Reclamantii invoca faptul ca respingerea cererii lor vizand
inregistrarea PCN ca partid politic, prin Hotararea Curtii de Apel Bucuresti
din 28 august 1996, a adus atingere dreptului la libera asociere, in temeiul
art. 11 din Conventie. Avand in vedere motivele retinute de instante pentru a
refuza inregistrarea, ei se considera, de asemenea, victimele unei discriminari
intemeiate pe opiniile lor politice, contrare dispozitiilor art. 14 din
Conventie.
4. Cererea a fost transmisa Curtii la data de 1 noiembrie 1998, data
intrarii in vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie [art. 5 alin. 2 din
Protocolul nr. 11].
5. Cererea a fost repartizata Sectiei a II-a a Curtii [art. 52 alin. (1)
din Regulament]. In cadrul acesteia, camera careia i-a fost incredintata
examinarea cauzei [art. 27 alin. 1 din Conventie] s-a constituit in
conformitate cu art. 26 alin. (1) din Regulament.
6. Prin Hotararea din 16 decembrie 2003, camera a declarat cererea
admisibila.
7. Atat reclamantii, cat si Guvernul au depus observatii scrise privind
fondul cauzei [art. 59 alin. (1) din Regulament].
8. La 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat compozitia sectiilor [art. 25
alin. (1) din Regulament]. Prezenta cerere a fost repartizata Sectiei a III-a
reorganizate astfel [art. 52 alin. (1) din Regulament].
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
A. Respingerea cererii de inregistrare PCN
9. Primul reclamant este o formatiune politica a carei inregistrare ca
partid politic a fost refuzata prin Hotararea din 28 august 1996 a Curtii de
Apel Bucuresti. Al doilea reclamant este presedintele acestei formatiuni
politice.
10. La 23 martie 1996 are loc, sub presedintia celui de-al doilea
reclamant, Conferinta nationala de constituire a PCN. Au fost adoptate statutul
si programul politic ale formatiunii. Pasajele pertinente ale statutului prevad
urmatoarele:
"[PCN] respecta suveranitatea nationala, integritatea teritoriala a
Statului, ordinea de drept si principiile democratiei. El interzice tuturor
membrilor sai defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la razboi (...), la ura
nationala, rasiala, de clasa ori religioasa, incitarea la discriminare, la
separatism teritorial sau violenta publica, precum si manifestarile obscene,
contrare bunelor moravuri.
[PCN] materializeaza asocierea libera a cetatenilor care militeaza pentru
pluralism politic, sustin principiile statului de drept democratic, fiind
promotorii optiunii de afirmare a propriilor interese, ci nu de negare a
altora.
II. Scop
Articolul 1: Comunistii (nepeceristi) exprima, reprezinta si apara
interesele politice ale oamenilor muncii, indiferent de etnie, sex, varsta,
profesii, convingeri si sentimente.
Sunt oameni ai muncii toti cei care isi castiga existenta prin munca de
orice fel (...).
Pentru a asigura cresterea necontenita a nivelului de trai al celor care
muncesc, comunistii (nepeceristi) actioneaza, in cadrul si cu mijloacele
legale, admise si permise tuturor partidelor, pentru cucerirea puterii
politice, spre a garanta instaurarea unei societati democratice si umane.
..........................................................................
Articolul 20: [PCN] nu este continuator al Partidului Comunist Roman cu
care nu are nici o legatura; el reprezinta prelungirea rezistentei
antipeceriste de dinainte de 1989. Initiat si format de catre nepeceristi,
[PCN] precizeaza ca nu i se cuvin nici meritele si nici criticile adresate
Partidului Comunist Roman."
11. In programul politic, adoptat la 23 martie 1996, PCN afirma ca are
drept obiectiv apararea intereselor oamenilor muncii si respectarea esentei
doctrinei comuniste, care se bazeaza pe urmatoarele principii fundamentale:
neexploatarea unora de catre ceilalti sau de catre stat, dreptatea sociala
bazata pe munca si pe o reala concurenta calitativa si adevarata democratie
capabila sa garanteze drepturile majoritatii prin alegeri libere, la care sa
fie admise toate curentele politice. Ei deplangeau evolutia societatii romane
dupa rasturnarea regimului din 1989, considerand aceasta rasturnare drept
antisociala si antipopulara, ca si transformarea tarii intr-o "colonie a
imperiilor neocolonialiste europene si mondiale". Programul cuprindea, de
asemenea, urmatoarele idei politice:
"Teza fundamentala pe care se bazeaza intreaga doctrina si politica
este aceea ca in politica principala calitate este numarul! Indiferent cum
gandesc si actioneaza cei multi, ei au dreptate intotdeauna, fapt confirmat de
fiecare data, inclusiv la 22 decembrie 1989, cand a iesit victorioasa, in mai
multe tari din Europa, contrarevolutia antipopulara, antisociala si
antinationala.
Premisa certa a tuturor actiunilor desfasurate de oamenii muncii a fost
dorinta de schimbare a Raului; practic, a fost schimbat, exclusiv si aproape
total, Binele ... Care este acest Bine? In anii de practica social-economica,
Socialismul a realizat pe pamantul vechii Dacii, pentru masele populare - in
ciuda erorilor, abuzurilor, neimplinirilor, denaturarilor si deturnarilor
utilizate de noua burghezie, ciocoimea pecerista - obiective pe care oamenii
muncii nu le pot abandona si nu le pot uita: cel mai inalt nivel de trai
material si spiritual din istorie; cel mai inalt nivel de cultura si
civilizatie din istorie (...); cel mai larg si mai profund cadru legal
democratic (...).
[PCN] este organizatia politica revolutionara a oamenilor muncii (...) care
actioneaza organizat si constient, in cadrul constitutional, pentru inlaturarea
efectelor contrarevolutiei si reluarea construirii celei mai democratice si
umane societati cunoscute in istorie - Socialismul.
Indiferent de pozitia pe care o ocupa in raport cu celelalte forte politice,
antrenat sau nu in activitatea Puterii si Administratiei Statului, [PCN] isi
asuma indatorirea de a milita pentru realizarea obiectivelor care sa asigure
apararea intereselor maselor populare."
12. La 4 aprilie 1996, al doilea reclamant, in calitate de reprezentant al
PCN, a sesizat Tribunalul Municipiului Bucuresti cu o cerere de inscriere in
registrul special al partidelor politice.
13. Prin Hotararea din 19 aprilie 1996, tribunalul respinge cererea ca
neintemeiata. Pasajele pertinente din motivarea hotararii prevad:
"Pentru dovedirea cererii de inregistrare a partidului, s-au depus la
dosar tabelul nominal cu datele persoanelor alese in conducerea partidului,
tabelul cu membrii fondatori, statutul de organizare si functionare, programul
politic, contractul de inchiriere a spatiului pentru sediul partidului, dovada
asigurarii mijloacelor financiare si actul de constituire - procesul-verbal al
Conferintei Nationale de Constituire din 23 martie 1996.
Examinand actele depuse la dosar se constata ca in statutul de organizare
si functionare la capitolul scopul urmarit de partid (...) se arata in final ca
acest partid actioneaza pentru cucerirea puterii politice spre a garanta
instaurarea unei societati umane si democratice.
Atat din statut cat si din programul politic, rezulta ca se urmareste
instaurarea unui stat uman, avand la baza o doctrina comunista, intelegandu-se
ca ordinea de stat si de drept actuala, instaurata dupa 1989, este inumana si
nu are la baza o reala democratie.
Prin aceasta se incalca dispozitiile art. 2 alin. 3 si 4 din Decretul-lege
nr. 8/1989 care prevede ca <<scopurile partidelor politice trebuie sa se
intemeieze pe respectarea suveranitatii, iar mijloacele de realizare a scopului
urmarit trebuie sa fie in conformitate cu ordinea de drept si de stat din
Romania>>."
14. Al doilea reclamant ataca hotararea in fata Curtii de Apel Bucuresti.
Prin Hotararea definitiva din 28 august 1996 aceasta respinge recursul pe
motivul ca analiza facuta in hotarare era corecta. Hotararea este redactata la
21 octombrie 1996 si apoi trimisa Tribunalului Bucuresti pentru arhivare.
Domnul Ungureanu afirma ca a luat cunostinta de motivele hotararii la 13
noiembrie 1996. Paragraful pertinent din motivarea hotararii prevede
urmatoarele:
"Cat priveste ultima critica care priveste fondul cauzei, corect a
retinut instanta de fond ca prevederile din statut incalca dispozitiile Legii
nr. 8/1989, referitoare la ordinea de drept si de stat din tara. Prin urmare,
instanta va respinge contestatia ca neintemeiata."
15. La 28 mai 1997 procurorul general al Romaniei il informeaza pe domnul
Ungureanu ca nu vede nici un motiv pentru a introduce recurs in anulare
impotriva Deciziei din 28 august 1996.
16. Domnul Ungureanu formuleaza contestatie in anulare, respinsa ca tardiva
de Tribunalul Bucuresti, la 5 decembrie 1997.
B. Publicatiile ulterioare ale celui de-al doilea reclamant
17. Dupa anul 1997 domnul Ungureanu continua sa isi exprime opiniile
politice, prin intermediul Jurnalului "Pentru socialism", al carui
redactor-sef este. La 13 august 1998 publica in acesta un articol intitulat
"Manifestul comunist", in care isi proclama adeziunea la doctrina
comunista si critica in acelasi timp deriva conducatorilor Partidului Comunist
inainte de 1989 si politica dusa de guvernanti dupa 1989. Numeroase articole
publicate in anii 1998 si 1999 in jurnal de domnul Ungureanu foloseau lozinci,
cum ar fi "Muncitori din toate tarile, uniti-va!", "Lupta
continua!" sau "Traiasca socialismul!". In unul dintre ele nota
ca, odata ajuns la putere, "nu va (ar) accepta decat pe cei care il vor
(l-ar) accepta".
18. In anul 2000 domnul Ungureanu publica o carte intitulata
"Contrarevolutia antisocialista, antipopulara si antinationala", in
care raspunde la aproximativ 100 de intrebari puse de un jurnalist, si in
decembrie 2003 o trimite Curtii. Isi prezenta acolo viziunea politica,
exprimandu-si adeziunea la doctrina comunista si la clasa muncitoare,
desemnandu-l pe Marx drept cel mai mare filozof politic al omenirii si
criticand atat tradarea progresiva, dupa el, a idealurilor comuniste de catre
autoritatile dinainte de 1989, facand in acelasi timp elogiul fostului
presedinte Ceausescu, cat si politica guvernantilor dupa acea data. El preciza
ca, spre deosebire de regimul comunist dinainte de 1989, el se pronunta pentru
alegeri libere si pluripartite, la care sa participe, cu exceptia extremistilor
si a fascistilor, toate fortele politice, si se declara adeptul unei concurente
politice bazate pe respectul celorlalti si al opiniilor lor politice. Printre
altele, mentiona dificultatea de a gasi, dupa 1989, numarul necesar de membri
pentru a inregistra PCN si faptul ca partidul nu era cunoscut in tara,
indeosebi de cei carora li se adresa in mod special, taranii si muncitorii.
19. Considerand ca socialismul facuse altadata obiectul a numeroase
"atacuri", vizand sa il distruga, printre care cita anii 1968 la
Praga, 1978 in Polonia si 1985 si 1993 in Rusia, domnul Ungureanu declara in
incheierea raspunsului la o intrebare a jurnalistului:
"Atata timp cat vor mai exista pe pamant brutele capitaliste,
imperialiste si religioase, al caror obiectiv fundamental este inrobirea
celuilalt, se vor mentine conditiile pentru repetarea unor asemenea actiuni
interne si externe impotriva Socialismului, (...) [acesta] fiind o conceptie si
o credinta fundamentala a popoarelor; amintiti-va de repetarea la nesfarsit a
atacurilor impotriva Binelui din basme ... Aceste atacuri nu se opresc decat
dupa distrugerea pasaretului hidos si parazitar, criminal oriunde si
oricand."*
------------
* Textul este tradus din varianta in limba franceza a hotararii CEDO.
20. El preciza ca sistemul politic s-ar organiza in timp, conform
structurii claselor sociale, ca PCN intelegea sa reprezinte interesele
taranilor si muncitorilor si ca un parlament democratic trebuia sa reflecte
structura sociala a tarii, cele doua clase citate anterior detinand marea
majoritate a fotoliilor, conform procentajului.
21. Considerand ca hotia este incurajata de capitalism, domnul Ungureanu
indica in lucrarea respectiva ca poporul, care dispretuia bogatia, s-ar
indeparta de partidele politice de dupa 1989 si, in aproximativ 50 de ani, s-ar
apropia de PCN.
22. In privinta proprietatii, el sublinia ca poporul ar hotari in legatura
cu utilitatea privatizarilor si ca "bogatii" ar putea beneficia de
bunurile lor obtinute prin mijloace legale. Referitor la restituirea
proprietatilor trecute in patrimoniul statului in timpul regimului comunist,
domnul Ungureanu considera ca proprietatile confiscate din motive politice ar
trebui restituite, fara restituirea totusi a imobilelor in intregime sau a
uzinelor, intrucat nationalizarile de dupa 1947 - 1948 fusesera acte de
justitie sociala.
II. Dreptul intern pertinent
23. In perioada faptelor, dispozitiile pertinente ale Decretului-lege nr.
8/1989 privind inregistrarea si functionarea partidelor politice si
organizatiilor obstesti in Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 9 din 31 decembrie 1989 si abrogat prin Legea nr. 27 din 26
aprilie 1996 referitoare la partidele politice, prevedeau:
Art. 1
"In Romania este libera constituirea partidelor politice, cu exceptia
partidelor fasciste sau care propaga conceptii contrare ordinii de stat si de
drept in Romania.
Nici o alta ingradire pe motiv de rasa, nationalitate, religie, grad de
cultura, sex sau convingeri politice nu poate impiedica constituirea si
functionarea partidelor politice (...)."
Art. 2
"(...)
(3) Scopurile partidelor politice si organizatiilor obstesti trebuie sa se
intemeieze pe respectul suveranitatii, independentei si integritatii nationale,
al democratiei, in vederea asigurarii libertatilor si drepturilor cetatenilor
si afirmarii demnitatii natiunii romane.
(4) Mijloacele de realizare a scopurilor partidelor politice si
organizatiilor obstesti trebuie sa fie in conformitate cu ordinea de stat si de
drept din Romania."
Art. 4*)
"Inregistrarea partidelor politice se face la Tribunalul municipiului
Bucuresti, care, in termen de 5 zile, se pronunta asupra legalitatii
constituirii lor.
Impotriva deciziei Tribunalului municipiului Bucuresti se poate face
contestatie la Curtea Suprema de Justitie, in termen de 3 zile de la
comunicarea deciziei (...)."
------------
*) Hotararea CEDO mentioneaza art. 5, reproducand insa continutul art. 4
din Decretul-lege nr. 8/1989.
24. Art. 37 alin. (2) din Constitutie dispune:
"(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea
lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de
drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt
neconstitutionale."
25. Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei prevede la art.
3:
"Art. 3
Constituie amenintari la adresa sigurantei nationale a Romaniei: (...) h)
initierea, organizarea, savarsirea sau sprijinirea in orice mod a actiunilor
totalitariste sau extremiste de sorginte comunista, fascista (...), rasiste,
antisemite, revizioniste, separatiste care pot pune in pericol sub orice forma
unitatea si integritatea teritoriala a Romaniei, precum si incitarea la fapte
ce pot periclita ordinea statului de drept (...)."
Art. 13 prevede competenta procurorului, in cazurile mentionate in art. 3
citat anterior, sa dispuna anumite masuri, cum ar fi ascultarile telefonice,
pentru a culege mai multe informatii privind faptele respective.
In conformitate cu art. 19, crearea si organizarea de retele de informatii
care pot aduce atingere securitatii nationale constituie infractiune care se
sanctioneaza cu pedeapsa de la 2 pana la 7 ani inchisoare.
IN DREPT
I. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 11 din Conventie
26. Reclamantii invoca faptul ca refuzul instantelor interne de a le admite
cererea de inregistrare a PCN ca partid politic le-a incalcat libertatea de
asociere, garantata de art. 11 din Conventie, care prevede urmatoarele:
"1. Orice persoana are dreptul la libertatea de intrunire pasnica si
la libertatea de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu altii sindicate
si de a se afilia la sindicate pentru apararea intereselor sale.
2. Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrangeri
decat acelea care, prevazute de lege, constituie masuri necesare, intr-o
societate democratica, pentru securitatea nationala, siguranta publica,
apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protejarea sanatatii sau a
moralei ori pentru protectia drepturilor si libertatilor altora. Prezentul articol
nu interzice ca restrangeri legale sa fie impuse exercitarii acestor drepturi
de catre membrii fortelor armate, ai politiei sau ai administratiei de
stat."
A. Cu privire la existenta unei ingerinte
27. Guvernul si reclamantii recunosc ca refuzul inregistrarii PCN ca partid
politic reprezinta o ingerinta in dreptul de asociere al acestora. Aceasta este
si opinia Curtii.
B. Cu privire la justificarea ingerintei
28. O atare ingerinta incalca art. 11, cu exceptia situatiei in care este
"prevazuta de lege", vizeaza unul sau mai multe scopuri legitime, in
conformitate cu art. 2, si este "necesara intr-o societate
democratica" pentru atingerea acestui sau acestor scopuri.
1. "Prevazuta de lege"
29. Guvernul sustine ca in speta ingerinta este prevazuta de lege. Pe de o
parte, cererea de inregistrare ca partid politic, depusa de PCN la Tribunalul
Municipiului Bucuresti la 4 aprilie 1996, prezenta vicii de forma, care
justificau respingerea. Pe de alta parte, statutul si programul politic ale PCN
incalcau art. 37 din Constitutie, art. 2 din Decretul-lege nr. 8/1989 privind
inregistrarea si functionarea partidelor politice si art. 3 lit. h) din Legea
nr. 51/1991 privind siguranta nationala, toate dispozitiile legale raspunzand
conditiilor de accesibilitate si de previzibilitate cerute de Conventie.
Asadar, refuzul inregistrarii era conform cu dispozitiile art. 1 din
Decretul-lege nr. 8/1989.
30. Reclamantii invoca faptul ca respingerea cererii de inregistrare a PCN
este lipsita de temei legal, instantele interne incalcand dispozitiile
Decretului-lege nr. 8/1989 si ale Constitutiei, intrucat au adoptat un
rationament ipotetic.
31. Curtea noteaza de la inceput ca deciziile instantelor interne se
intemeiaza in exclusivitate pe Decretul-lege nr. 8/1989 privind inregistrarea
si functionarea partidelor politice, in care art. 1 prevede posibilitatea de a
refuza inregistrarea ca partide politice a formatiunilor de tip fascist sau
care difuzeaza conceptii contrare ordinii constitutionale si juridice a tarii.
Ingerinta beneficiaza asadar de o fundamentare in dreptul intern.
32. Curtea aminteste jurisprudenta constanta, conform careia expresia
"prevazuta de lege", figurand in art. 8 - 11 din Conventie, nu numai
ca impune ca masura incriminata sa aiba fundamentare in dreptul intern, dar
vizeaza si calitatea legii in cauza, care trebuie sa fie destul de accesibila
si previzibila, adica enuntata cu suficienta precizie pentru a permite
individului - asistat, daca este cazul, de consilieri - sa isi adapteze
comportamentul [vezi, intre altele, Cauza Sunday Times impotriva Regatului-Unit
(nr. 1), Hotararea din 26 aprilie 1979, seria A a nr. 30, p. 31, paragraful
49].
33. Curtea noteaza ca Decretul-lege nr. 8/1989 a fost publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si ca acesta defineste, desi foarte succint,
principiile esentiale care urmeaza sa fie respectate de partidele politice;
acestea trebuie sa fie conforme cu ordinea constitutionala si juridica a tarii
si, in special, sa se intemeieze pe respectul suveranitatii, independentei,
integritatii teritoriale, democratiei si libertatilor si drepturilor
cetatenilor. In afara de aceasta, Decretul-lege nr. 8/1989 prevede procedura
judiciara care trebuie urmata pentru a contesta, daca este cazul, interpretarea
de catre instante a conformitatii cererii de inscriere a partidelor cu
dispozitiile sale.
34. Curtea considera critica adusa de reclamanti interpretarii
Decretului-lege nr. 8/1989 de catre instantele interne, care considerasera ca
obiectivul PCN de a instaura o societate bazata pe doctrina comunista contrara
ordinii juridice si constitutionale a tarii, ca apartinand mai degraba
examinarii necesitatii ingerintei decat caracterului previzibil al legii.
Avand in vedere observatiile anterioare, Curtea pleaca de la principiul ca
ingerinta in cauza era "prevazuta de lege".
2. Scop legitim
35. Pentru Guvern, ingerinta litigioasa urmarea mai multe scopuri legitime,
si anume protectia securitatii nationale, protectia moralei si protectia
drepturilor altuia. Din programul politic si din statutul PCN reiesea ca
formatiunea actioneaza, in realitate, impotriva democratiei pluraliste si
principiilor protejate de Conventie. Guvernul considera ca trebuie luate in
considerare consecintele lasate de experienta comunista a tarii si ca ideea
promovarii comunismului este contrara conceptiilor morale ale majoritatii
populatiei Romaniei.
36. Reclamantii se opun argumentelor Guvernului si sustin, in mod special,
ca acesta nu vorbeste despre morala decat in numele unei minoritati si ca, in
lipsa confruntarii electorale directe dintre PCN si celelalte partide politice,
nu se pot face speculatii asupra conceptiilor morale si politice ale
majoritatii populatiei tarii.
37. Curtea considera ca, avand in vedere, in special, experienta totalitara
pe care a avut-o Romania, masurile litigioase pot fi considerate ca vizand
protectia securitatii nationale si protectia drepturilor si libertatilor
celuilalt.
3. "Necesar intr-o societate democratica"
a) Teza partilor
(i) Reclamantii
38. Reclamantii invoca faptul ca respingerea de catre instante a cererii de
inregistrare a PCN nu are baza reala, ci se intemeiaza pe un rationament
ipotetic. Ei considera ca programul politic si statutul PCN demonstreaza ca
acesta intelege sa actioneze in respectul legilor, al Constitutiei si al
regimului democratic pluralist.
Ei afirma ca nu exista nici o intentie ascunsa, nici in documentele
constitutive ale PCN, nici in articolele de presa sau in cartea publicate de
cel de-al doilea reclamant intre 1998 si 2000, dupa pronuntarea Hotararii din
28 august 1996 a Curtii de Apel Bucuresti. Dimpotriva, ei vad in documentele in
cauza, ca si in numele PCN, dovada atasamentului la doctrina comunista si
opozitia atat fata de abuzuri si de deriva partidului comunist inainte de 1989,
cat si fata de guvernantii de dupa 1989, proveniti, in opinia lor, din acest
partid.
39. Reclamantii subliniaza ca in mai multe state din Europa Occidentala si
de Est exista partide comuniste a caror doctrina se inspira din marxism. Ei
adauga ca PCN ar dori sa ii poata reprezenta pe muncitori si pe tarani in
Parlament unde, in opinia lor, aceste categorii nu sunt reprezentate astazi.
Acestia incheie afirmand ca, in orice caz, climatul politic si social care
domneste in tara nu ar putea justifica incalcarea dreptului la libertatea de
asociere.
(ii) Guvernul
40. Guvernul invoca faptul ca obiectivele mentionate de PCN in statut si in
programul politic din 23 martie 1996 disimuleaza adevaratele intentii ale
partidului, si anume reinstaurarea unui regim comunist si a dictaturii
proletariatului, care vin in contradictie cu principiile democratiei, astfel
cum sunt recunoscute de Conventie. El considera ca intentiile transpar din mai
multe articole publicate de domnul Ungureanu in 1998 si 1999, printre care cel
intitulat "Manifestul comunist", si, in special, cartea
Contrarevolutia antisocialista, antipopulara si antinationala, publicata in
2000 (paragrafele 17 - 22 de mai sus). Punand in evidenta amenintarea care ar
rezulta din instaurarea societatii propovaduite de reclamanti, Guvernul
considera ca ar trebui sa se aplice in speta art. 17 din Conventie, intrucat
PCN ar afecta fundamentul Conventiei si libertatile pe care aceasta le recunoaste.
41. Guvernul considera ca, pentru a analiza necesitatea masurii incriminate
si a proportionalitatii cu scopurile urmarite, trebuie luata in calcul
specificitatea istorica a Romaniei si, in acest sens, suferinta cauzata tarii
de totalitarismul comunist. PCN ar fi continuatorul, daca nu al fostului partid
comunist, cel putin al ideologiei comuniste totalitare si tara nu ar putea
accepta renasterea unei astfel de ideologii, iar aparitia unui partid comunist
nu ar putea face obiectul unei dezbateri democratice in Romania. Al doilea
reclamant ar incerca sa lase impresia ca este purtatorul de cuvant al unui
curent de opinie comunist, in timp ce, in realitate, nu este vorba decat de
cateva persoane, PCN neavand cu adevarat membri.
42. Guvernul sustine ca mai multe tari ex-comuniste, prin care Republica
Ceha, Polonia si Lituania, au adoptat masuri legislative menite sa impiedice
renasterea formatiunilor politice care ar prelua ideile regimurilor totalitare.
El considera ca reclamantii nu s-ar desolidariza de doctrina comunista si de
simbolurile fostului partid comunist, ci doar de conducatorii lor.
43. Citand Cauza Refah Partisi [(Partidul prosperitatii) si altii impotriva
Turciei (GC), cererile 41.340/1998, 42.342/1998, 41.343/1998 si 41.344/1998,
paragrafele 102 - 103, CEDO 2003-II], Guvernul considera ca hotararea de
respingere a cererii de inregistrare a PCN nu a fost luata in pripa, intrucat
nu i se poate cere statului sa astepte inainte de a interveni ca un partid
politic sa preia puterea pentru a aplica un proiect politic incompatibil cu
Conventia si democratia. Asadar, el considera ca in speta statul nu a depasit
marja de apreciere ce ii este conferita, pentru a interpreta necesitatea
ingerintei litigioase intr-o societate democratica.
b) Aprecierea Curtii
44. Curtea aminteste ca, in pofida rolului autonom, cat si a specificitatii
sferei de aplicare, art. 11 trebuie privit, de asemenea, in raport cu art. 10.
Protectia opiniilor si a libertatii de a le exprima constituie unul dintre
obiectivele libertatii de reuniune si de asociere consacrate prin art. 11. Si
aceasta cu atat mai mult in cazul partidelor politice, avand in vedere rolul
lor esential in mentinerea pluralismului si a bunei functionari a democratiei.
45. Conform Curtii, nu exista democratie fara pluralism. Iata de ce
libertatea de exprimare consacrata prin art. 10 este valabila, sub rezerva
alin. 2, nu numai pentru "informatii" sau "idei" primite
favorabil sau considerate ca inofensive ori indiferente, dar si pentru cele
care frapeaza, socheaza sau ingrijoreaza (vezi, printre altele, Cauza Handyside
impotriva Regatului Unit, Hotararea din 7 decembrie 1976, seria A nr. 24, p.
23, paragraful 49, si Cauza Jersild impotriva Danemarcei, Hotararea din 23
septembrie 1994, seria A nr. 298, p. 26, paragraful 37). Avand in vedere ca
prin activitatile lor participa la un exercitiu colectiv al libertatii de
exprimare, partidele politice pot invoca drepturile prevazute de art. 10 si 11
din Conventie (Cauza Partidul Comunist Unit din Turcia si altii impotriva
Turciei, Hotararea din 30 ianuarie 1998, Culegere de hotarari si decizii
1998-I, p. 20 - 21, paragrafele 42 - 43).
46. Curtea a stabilit deja ca un partid politic poate face campanie in
favoarea schimbarii legislatiei sau a structurilor legale ori constitutionale
ale statului, cu doua conditii: 1) mijloacele folosite in acest scop trebuie sa
fie total legale si democratice; 2) schimbarea propusa trebuie sa fie ea insasi
compatibila cu principiile democratice fundamentale. De unde decurge,
obligatoriu, ca un partid politic ai carui responsabili incita la violenta sau
propun un proiect care nu respecta una ori mai multe reguli ale democratiei sau
care vizeaza distrugerea acesteia, ca si ignorarea drepturilor si libertatilor
pe care aceasta le recunoaste nu se poate prevala de protectia Conventiei
impotriva sanctiunilor aplicate pentru aceste motive (vezi Cauza Yazar si altii
impotriva Turciei, cererile 22.723/1993 si 22.725/1993, paragraful 49, CEDO
2002-II, si Cauza Refah Partisi si altii, citate anterior, paragraful 98).
47. In plus, in examinarea necesitatii unei ingerinte intr-o societate
democratica, adjectivul "necesar", in sensul art. 11 alin. 2, implica
o "nevoie sociala imperioasa".
48. Curtea aminteste ca, pentru a determina daca refuzul inregistrarii unui
partid politic raspunde unei "nevoi sociale imperioase", aceasta
trebuie sa stabileasca in principal: (i) daca exista indicii in masura sa
dovedeasca faptul ca riscul de atingere adusa democratiei este suficient si
rezonabil de apropiat; (ii) daca actele si discursul conducatorilor luate in
considerare in cauza sunt imputabile partidului respectiv; (iii) daca actele si
discursurile imputabile partidului politic constituie un ansamblu care reda
imaginea clara a unui model de societate conceput si propovaduit de partid si
care ar veni in contradictie cu conceptul de "societate democratica".
Ea va lua, de asemenea, in considerare, in examenul global privind aceste
puncte, evolutia istorica in care se situeaza refuzul inregistrarii partidului
politic respectiv (vezi Cauza Refah Partisi si altii, citata anterior,
paragraful 104).
49. Curtea nu are menirea sa se substituie instantelor nationale
competente, ci sa verifice, in conformitate cu art. 11, hotararile pe care
acestea le-au pronuntat, in conformitate cu puterea de apreciere. Ceea ce nu
inseamna ca aceasta trebuie sa se margineasca la a examina daca statul parat a
uzat de aceasta putere cu buna-credinta, cu grija si in mod rezonabil: trebuie
sa ia in considerare ingerinta litigioasa in conformitate cu ansamblul cauzei,
pentru a determina daca aceasta este "proportionala cu scopul legitim
urmarit" si daca motivele invocate de autoritatile nationale pentru a o
justifica sunt "pertinente si suficiente". Asadar, Curtea trebuie sa
se convinga ca autoritatile nationale au aplicat reguli conforme cu principiile
consacrate in art. 11 si, in plus, intemeindu-se pe o apreciere acceptabila a
faptelor pertinente (vezi, mutatis mutandis, Cauza Ahmed si altii impotriva
Regatului Unit, Hotararea din 2 septembrie 1998, Culegere 1998-VI, p. 2377 -
2378, paragraful 55, si Cauza Goodwin impotriva Regatului Unit, Hotararea din
27 martie 1996, Culegere 1996-II, p. 500 - 501, paragraful 40).
50. In speta, Curtea este cea care trebuie sa aprecieze daca ingerinta
litigioasa, adica respingerea, prin Hotararea din 28 august 1996 a Curtii de
Apel Bucuresti, a cererii de inregistrare a PCN ca partid politic raspundea
unei "nevoi sociale imperioase" si era "proportionala cu
scopurile legitime urmarite".
51. Curtea noteaza de la bun inceput ca instantele nationale si-au
intemeiat respingerea cererii reclamantilor exclusiv pe examinarea
conformitatii statutului si programului politic ale PCN cu dispozitiile
Decretului-lege nr. 8/1989, formatiunea politica respectiva neavand activitate
politica inaintea cererii de inregistrare. In acest sens, ea observa ca nici
Tribunalul Bucuresti, nici Curtea de Apel Bucuresti, in hotararile din 19
aprilie 1996 si, respectiv, din 28 august 1996, nu s-au intemeiat pe un alt
document emanand de la PCN sau pe oricare alta luare de pozitie, fie din partea
celui de-al doilea reclamant, fie a unui alt conducator al PCN. Asemenea
autoritatilor nationale, Curtea se bazeaza deci pe programul politic si
statutul PCN pentru a aprecia necesitatea ingerintei litigioase (vezi, intre
altele, Cauza Refah Partisi si altii, citata anterior, paragraful 116, si Cauza
Partidul Comunist Unit din Turcia si altii, citata anterior, paragrafele 25 -
51).
52. In aceasta privinta, Curtea nu poate da curs cererii Guvernului de a
extinde sfera analizei sale la luarile de pozitie ale celui de-al doilea
reclamant, formulate cu cativa ani dupa ingerinta litigioasa, adica articolele
de presa din 1998 - 1999 citate anterior si cartea Contrarevolutia
antisocialista, antipopulara si antinationala, publicata in 2000. Aceasta
aminteste ca a adoptat aceeasi abordare intr-o cauza in care discursurile
politice anterioare dizolvarii partidului reclamant nu fusesera luate in
considerare de instantele interne [vezi Cauza Dicle pentru Partidul Democratiei
(DEP) impotriva Turciei, nr. 2.514/1994, paragraful 50, 10 decembrie 2002]. Ea
nu s-ar putea substitui instantelor interne in aprecierea faptelor care
depasesc cadrul cauzei a fortiori in speta, in care faptele invocate de Guvern
sunt ulterioare ingerintei litigioase.
In orice caz, Curtea nu vede in publicatiile ulterioare, citate anterior de
domnul Ungureanu, in pofida limbajului critic si uneori chiar virulent folosit,
vreo luare de pozitie care ar putea fi interpretata rezonabil ca o chemare la
violenta, sub forma unui mijloc politic sau a unui proiect politic care ignora
regulile democratiei. In aceasta privinta, Curtea observa ca, chiar in aceste
texte neoficiale destinate unor simpatizanti potentiali ai PCN, al doilea
reclamant se declara favorabil alegerilor libere si pluripartite si jocului
politic bazat pe respectul celorlalti si al opiniilor politice ale celuilalt
(paragraful 18 anterior).
53. Curtea observa ca, respingand cererea de inregistrare a PCN, Curtea de
Apel Bucuresti a confirmat, fara sa il dezvolte, rationamentul Tribunalului
Municipiului Bucuresti, care hotarase ca PCN dorea sa castige puterea politica,
in vederea instaurarii unui stat uman bazat pe o doctrina comunista, ceea ce
insemna, conform acestuia, ca reclamantii considerau ordinea constitutionala si
juridica instaurata in 1989 drept inumana si nefundamentata pe o democratie
reala.
In consecinta, instantele interne au hotarat ca PCN nu respecta prevederile
art. 2 alin. (3) si (4) din Decretul-lege nr. 8/1989. Din lectura combinata a
hotararilor rezulta ca reclamantilor li se reprosa ca obiectivele PCN nu
respecta suveranitatea tarii si, in special, ca mijloacele de punere in
aplicare a obiectivelor nu sunt conforme cu ordinea constitutionala si juridica
a Romaniei. Asadar, Curtea va examina necesitatea ingerintei litigioase, luand
in considerare, in principal, motivele de respingere retinute de instantele
interne (vezi, mutatis mutandis, Cauza Partidul Comunist Unit din Turcia si
altii, citata anterior, p. 25, paragraful 52).
54. Analizand statutul si programul politic ale PCN, Curtea observa ca
textele insista asupra respectului suveranitatii nationale, integritatii
teritoriale si ordinii juridice si constitutionale a tarii, ca si asupra
principiilor democratiei, printre care pluralismul politic, sufragiul universal
si libera participare la viata politica. Ea noteaza, de asemenea, ca acestea nu
cuprind nici un pasaj care ar putea fi considerat chemare la violenta, la revolta
sau la orice alta forma de respingere a principiilor democratice, ceea ce este
un element esential ce trebuie luat in considerare, sau la "dictatura
proletariatului" [vezi Cauza Partidul Socialist din Turcia (STP) si altii
impotriva Turciei, Cererea 26.482/95, paragraful 45, 12 noiembrie 2003; a
contrario, Cauza Partidul Comunist din Germania impotriva Republicii Federale
Germania, Cererea 250/57, Decizia Comisiei din 20 iulie 1957, anuar I, p. 222].
55. Curtea noteaza ca programul politic si statutul PCN cuprindeau
intr-adevar pasaje care criticau atat abuzurile fostului partid comunist
inainte de 1989, de care se distanteaza, inclusiv prin titulatura sa, cat si
politica dusa dupa 1989.
Conform Curtii, una dintre principalele caracteristici ale democratiei
rezida in posibilitatea pe care o ofera de a dezbate prin dialog si fara
recurgere la violenta problemele ridicate de diferite curente politice de
opinie si aceasta chiar daca deranjeaza sau ingrijoreaza. Intr-adevar,
democratia se bazeaza pe libertatea de exprimare. In aceasta privinta, o
formatiune politica ce respecta principiile fundamentale ale democratiei
(paragraful 46 anterior) nu poate ingrijora pentru simplul fapt ca a criticat
ordinea constitutionala si juridica a tarii si ca doreste sa o dezbata public
pe scena politica (vezi, mutatis mutandis, Cauza Partidul Comunist Unit din
Turcia si altii, citata anterior, p. 27, paragraful 57). Or, in speta,
instantele interne nu au aratat in nici un fel prin ce anume programul si
statutul PCN erau contrare principiilor fundamentale ale democratiei.
In aceasta privinta, Curtea nu poate admite argumentul Guvernului, conform
caruia Romania nu poate accepta ca aparitia unui partid comunist sa faca
obiectul unei dezbateri democratice.
56. Desigur, experienta politica a statelor contractante a aratat ca, in
trecut, partidele politice cu scopuri contrare principiilor fundamentale ale
democratiei nu le-au dezvaluit in textele oficiale inainte de a prelua puterea.
Nu se poate exclude ca programul politic al unui partid ascunde obiective si
intentii diferite de cele afisate public. Pentru a ajunge la o asemenea
concluzie, trebuie comparat continutul programului cu actele si luarile de
pozitie ale membrilor si conducatorilor partidului respectiv (vezi Cauza Refah
Partisi si altii, citata anterior, paragraful 101).
57. Or, in speta, programul PCN nu putea fi in nici un fel dezmintit de
actiuni concrete, intrucat cererea de inregistrare fusese respinsa, iar
partidul n-a avut practic timp sa le aplice. Astfel, a fost sanctionat pentru
un comportament tinand strict de exercitarea libertatii de exprimare.
58. Curtea este, de asemenea, dispusa sa ia in considerare contextul
istoric al cazurilor ce ii sunt supuse spre examinare, anume, in speta,
experienta de comunism totalitar a Romaniei inainte de 1989. Cu toate acestea,
ea observa ca doar acest context nu poate justifica necesitatea ingerintei, cu
atat mai mult cu cat partide comuniste cu ideologie marxista exista in cateva
tari semnatare ale Conventiei.
Curtea observa asadar ca toate criteriile ce definesc "nevoia sociala
imperioasa" (paragraful 48 anterior) nu sunt reunite in speta: instantele
nu au probat ca programul politic al reclamantilor era incompatibil cu "o
societate democratica" si cu atat mai putin existenta unei amenintari
rezonabile iminente la adresa democratiei.
59. Nu poate fi invocat nici art. 17, statutul si programul PCN neconducand
in nici un caz la concluzia ca acesta se prevala de Conventie pentru a
desfasura o activitate sau a indeplini un act vizand anularea drepturilor si
libertatilor pe care aceasta le recunoaste (vezi Cauza Partidul Comunist Unit
din Turcia si altii, citata anterior, p. 27, paragraful 60).
60. Asadar, o masura atat de radicala ca respingerea cererii reclamantilor
de inregistrare a PCN ca partid politic, luata inainte chiar ca acesta sa
inceapa desfasurarea activitatilor, este disproportionata cu scopul propus si,
in consecinta, nu este necesara intr-o societate democratica.
61. Prin urmare a fost incalcat art. 11 din Conventie.
II. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 14 din Conventie
62. Reclamantii se declara victimele unei discriminari intemeiate pe opinii
politice si invoca in aceasta privinta art. 14 din Conventie.
63. Curtea considera ca nu este necesara examinarea separata, avand in
vedere ca acest capat de cerere se refera la aceleasi fapte ca cele examinate
in temeiul art. 11.
III. Cu privire la aplicarea art. 41 din Conventie
64. In conformitate cu art. 41 din Conventie.
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a
Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei parti
contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei
incalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie
echitabila."
A. Prejudiciu material
65. In cadrul prejudiciului material, reclamantii cer, pe de o parte, suma
de 351.450 EUR, reprezentand, in opinia lor, ajutoarele publice pe care ar fi
trebuit sa le primeasca din 1996, in conformitate cu Legea nr. 27/1996 privind
partidele politice, invocand ca PCN ar fi fost un partid parlamentar. Pe de
alta parte, cer sa se dispuna ca Guvernul sa le puna la dispozitie spatii
pentru sediile PCN in fiecare judet al tarii sau, in lipsa acestora, suma de
351.450 EUR, reprezentand valoarea totala de 702.900 EUR cu titlul de
prejudiciu material.
66. Guvernul apreciaza sumele cerute de reclamanti ca excesive,
nejustificate in conformitate cu legea romana si intemeiate pe un rationament
pur speculativ. Era putin probabil ca PCN sa obtina statutul de partid
parlamentar - nu sunt decat 6 la ora actuala -, dat fiind faptul ca nu a
demonstrat ca are un numar semnificativ de membri si de simpatizanti. In
privinta spatiilor pentru sedii, acestea nu sunt puse la dispozitia partidului
in mod gratuit, ci prin contracte de inchiriere.
67. Curtea noteaza ca cererea in cauza se bazeaza pe aplicarea fictiva a
dispozitiilor care, in legea citata anterior, reglementeaza acordarea de ajutoare
publice partidelor politice, in anumite conditii. Or, Curtea nu poate face
speculatii privind aplicarea dispozitiilor referitoare la PCN, nici privind
consecintele care decurg din acestea (vezi Cauza Partidul Comunist Unit din
Turcia si altii, citata anterior, p. 29, paragraful 69). Asadar, respinge
cererea, in lipsa legaturii de cauzalitate intre incalcarea constatata si
prejudiciul invocat.
B. Prejudiciu moral
68. Pentru prejudiciul moral reclamantii cer, de asemenea, suma de 702.900
EUR, adaugand in acelasi timp ca un astfel de prejudiciu nu poate fi calculat.
69. Guvernul observa ca reclamantii nu au precizat ce prejudiciu moral au
suferit prin refuzul inregistrarii PCN. In cazul in care Curtea ar hotari ca
exista un astfel de prejudiciu, el considera ca, in conformitate cu
jurisprudenta Curtii (vezi Cauza Partidul Comunist Unit din Turcia si altii,
citata anterior, p. 30, paragraful 73), prejudiciul ar fi reparat prin
constatarea incalcarii art. 11 din Conventie.
70. Curtea accepta ca domnul Ungureanu, in calitate de presedinte al PCN, a
suferit un prejudiciu moral. Cu toate acestea, ea apreciaza ca acesta este
reparat suficient prin simpla constatare a incalcarii art. 11 din Conventie.
C. Cheltuieli de judecata
71. Cu titlu de cheltuieli de judecata, reclamantii cer 802 EUR, pe care ii
repartizeaza dupa cum urmeaza:
a) 4.000.000 lei romanesti (ROL) [100 EUR] pentru cheltuieli ocazionate de
procedura interna;
b) 25.300.000 ROL [632 EUR] pentru traducerea in limba franceza sau in
limba romana a diverselor documente aferente plangerii impotriva serviciilor
postale;
c) 2.800.000 ROL [70 EUR] pentru cheltuielile de corespondenta adresata
Curtii, justificate cu timbrele depuse la dosarul cauzei.
72. Guvernul nu se opune rambursarii cheltuielilor atestate cu acte
justificative, dar noteaza ca reclamantii nu au probat cheltuielile a caror
rambursare o reclama.
73. Curtea, in conformitate cu jurisprudenta sa, va examina daca
cheltuielile a caror rambursare este reclamata au fost suportate in mod real si
necesar pentru a preveni sau a redresa situatia constitutiva a unei incalcari a
Conventiei si daca au o valoare rezonabila [vezi, de exemplu, Cauza Nilsen si
Johnsen contra Norvegiei (GC), Cererea 23118/1993, paragraful 62, CEDO
1999-VIII)].
74. Avand in vedere ca reclamantii nu au furnizat documente justificative
in sprijinul cererii lor, Curtea ii acorda domnului Ungureanu, pe baza
elementelor existente la dosar, 100 EUR pentru cheltuieli.
D. Majorari de intarziere
75. Curtea hotaraste sa aplice majorarile de intarziere echivalente cu rata
dobanzii pentru facilitarea de credit marginal practicata de Banca Centrala
Europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
CURTEA,
IN UNANIMITATE,
1. hotaraste ca a fost incalcat art. 11 din Conventie;
2. hotaraste sa nu examineze daca a fost incalcat art. 14 din Conventie;
3. respinge cererea de satisfactie echitabila cu titlu de prejudiciu
suferit de PCN;
4. hotaraste ca faptul de a constata incalcarea constituie in sine o
satisfactie echitabila suficienta pentru prejudiciul moral suferit de domnul
Ungureanu;
5. hotaraste:
a) ca statul parat trebuie sa ii plateasca domnului Ungureanu, in termen de
3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii, in conformitate cu art. 44
alin. 2 din Conventie, 100 EUR (una suta euro) pentru cheltuieli de judecata,
plus suma datorata cu titlu de impozit;
b) ca, incepand de la data expirarii termenului respectiv pana la momentul
platii, suma va fi majorata cu o dobanda simpla, a carei rata este egala cu
rata dobanzii pentru facilitarea de credit marginal practicata de Banca
Centrala Europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale;
6. respinge restul cererii de acordare a unei reparatii echitabile.
Redactata in limba franceza, apoi comunicata in scris la data de 3 februarie
2005, cu aplicarea art. 77 alin. (2) si (3) din Regulament.
Bostjan M. Zupancic, Vincent Berger,
presedinte grefier