HOTARARE din 22 decembrie 2004
in Cauza Androne impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 875 din 29 septembrie 2005
HOTARAREA
din 22 decembrie 2004,
in Cauza Androne impotriva Romaniei
(Cererea nr. 54.062/00)
Definitiva la 6 iunie 2005
In Cauza Androne impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a III-a), statuand in cadrul
unei camere formate din: domnul B.M. Zupancic, presedinte, domnii J. Hedigan,
L. Caflisch, C. Birsan, doamnele A. Gyulumyan, R. Jaeger si domnul E. Myjer,
judecatori, si domnul V. Berger, grefier de sectie,
dupa ce a deliberat in Camera de consiliu la data de 2 decembrie 2004,
pronunta urmatoarea hotarare, adoptata la aceeasi data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 54.062/00 introdusa impotriva
Romaniei, prin care doi cetateni ai acestui stat, domnul Iulian Androne si
doamna Gheorghita Androne (reclamanti), au sesizat Curtea la 19 iulie 1999, in
temeiul art. 34 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale (denumita in continuare Conventia).
2. Reclamantii sunt reprezentati de doamna D.F. Bogdan, avocat in
Bucuresti. Guvernul roman (denumit in continuare Guvernul) este reprezentat de
agentul guvernamental, doamna Roxana Rizoiu, din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe.
3. Reclamantii invoca, in special, faptul ca anularea de catre Tribunalul
Brasov, la 22 noiembrie 2001, a unei sentinte definitive pronuntate in favoarea
lor, dispunand restituirea bunului lor, in urma unei cereri de revizuire depuse
de procurorul general, este contrara art. 6 din Conventie. In plus, ei sustin
ca sentinta aduce atingere dreptului la respectarea bunurilor, astfel cum este
garantat in art. 1 din Primul Protocol.
4. Cererea a fost repartizata Sectiei I a Curtii [art. 52 alin. (1) din
Regulament].
La 1 noiembrie 2001, Curtea a modificat structura sectiilor [art. 52 alin.
(1) din Regulament]. Prezenta cerere a fost repartizata Sectiei a II-a astfel
remaniata [art. 52 alin. (1) din Regulament].
La 23 martie 2004, in baza dispozitiilor art. 29 alin. 3 din Conventie,
Curtea (Sectia a II-a) a decis ca admisibilitatea si fondul cauzei sa fie
examinate in acelasi timp.
5. La 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat structura sectiilor [art. 28
alin. (1) din Regulament]. Prezenta cerere a fost atribuita Sectiei a III-a
astfel remaniata [art. 52 alin. (1) din Regulament].
6. Atat reclamantii, cat si Guvernul au depus observatii scrise privind
admisibilitatea si fondul cauzei [art. 59 alin. (1) din Regulament].
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
7. Reclamantii, fiu si mama, s-au nascut in 1951, respectiv in 1929, si au
domiciliul in Statele Unite ale Americii.
8. In 1971, reclamanta si sotul sau (Gh. A.) cumpara o casa in Bucuresti.
9. La 15 octombrie 1985, ca urmare a plecarii lor din tara, statul,
invocand Decretul nr. 223/1974, le confisca imobilul.
A. Prima actiune in revendicare
10. La 31 mai 1994, reclamanta si sotul sau intenteaza impotriva Primariei
Municipiului Bucuresti si societatii "R", administrator al statului,
o actiune in revendicare a bunului confiscat.
11. La 29 mai 1995, Tribunalul Municipiului Bucuresti decide declinarea
competentei in favoarea Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
12. Prin Sentinta din 30 noiembrie 1995 judecatoria respinge actiunea
reclamantilor ca neintemeiata. Reclamantii ataca sentinta cu apel.
13. La 9 iulie 1996, sotul reclamantei, Gh. A., decedeaza. Reclamantul A.
I. hotaraste sa continue procesul in numele tatalui sau.
14. Prin Hotararea din 19 noiembrie 1996 Tribunalul Municipiului Bucuresti
admite apelul reclamantilor si dispune retrimiterea cauzei la judecatorie.
15. Prin Sentinta din 29 mai 1997 judecatoria respinge din nou actiunea ca
neintemeiata. Aceasta precizeaza ca reclamantii refuzasera sa fie despagubiti
in momentul confiscarii bunului si ca, oricum, statul detinea bunul in litigiu
in temeiul unui titlu valabil. In sfarsit, retine ca reclamantii ar fi putut
beneficia de dispozitiile prevazute de Legea nr. 112/1995 (pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului).
16. Reclamantii formuleaza apel. Conform Guvernului, la 2 noiembrie 1998,
Tribunalul Municipiului Bucuresti a retrimis cauza la judecatorie.
Guvernul afirma ca reclamantii au renuntat la actiune intrucat, in paralel,
acestia introdusesera o alta actiune in revendicare, de data aceasta impotriva
Consiliului General al Municipiului Bucuresti (denumit in continuare Consiliul
General).
B. A doua actiune in revendicare
17. La 25 septembrie 1997, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, sesizata de
reclamanti intr-o a doua actiune in revendicare a bunului in litigiu, le
recunoaste dreptul de proprietate asupra bunului si dispune restituirea lui de
catre autoritatile administrative. Partea parata, Consiliul General, nu
formuleaza apel. Conform reclamantilor, sentinta a ramas definitiva la 13
noiembrie 1997.
C. Restituirea bunului pe cale administrativa
18. La 10 decembrie 1997, primarul municipiului Bucuresti, in temeiul
Sentintei definitive din 25 septembrie 1997, dispune restituirea administrativa
a bunului in litigiu. Prin Procesul-verbal din 25 iunie 1998 Primaria
Municipiului Bucuresti restituie bunul reclamantilor, desi numai formal.
La o data neprecizata, reclamantii notifica chiriasilor casei decizia
administrativa de restituire. Acestia refuza totusi sa incheie contract de
inchiriere cu reclamantii.
D. Cererea de revizuire formulata de procurorul general
19. La 27 martie 2000, procurorul general depune la Judecatoria Sectorului
1 Bucuresti o cerere de revizuire a Sentintei definitive din 25 septembrie
1997. Acesta precizeaza ca partea parata, Consiliul General, nu a fost
reprezentata la sedinta din 25 septembrie 1997.
20. La o data neprecizata, ca urmare a unei cereri a reclamantilor, Curtea
Suprema de Justitie hotaraste stramutarea cauzei la Judecatoria Brasov.
21. Prin Sentinta din 28 martie 2001 judecatoria admite cererea de
revizuire a procurorului si, statuand din nou pe fond, admite actiunea
reclamantilor si confirma sentinta definitiva. Judecatorii au remarcat lipsa de
reprezentare si de aparare a statului si au aplicat dispozitiile prevazute la
pct. 6 al art. 322 din Codul de procedura civila.
Judecatoria a constatat, intre altele, ca hotararea administrativa de
nationalizare a bunului nu fusese comunicata reclamantilor si ca, in
consecinta, nationalizarea bunului fusese ilegala.
Consiliul General, Primaria Municipiului Bucuresti, Parchetul de pe langa
Judecatoria Brasov si chiriasii casei au formulat apel.
22. Prin Decizia din 22 decembrie 2001, Tribunalul Brasov admite apelul,
admite cererea de revizuire si, pe fond, respinge actiunea reclamantilor ca
neintemeiata. Tribunalul hotaraste ca reclamantii avusesera posibilitatea in
acel moment sa ia cunostinta de decizia de confiscare. Acesta hotaraste, de
asemenea: Consiliul General nu avea calitate procesuala pasiva si actiunea lor
ar fi trebuit intentata impotriva Primariei Municipiului Bucuresti, proprietara
domeniului public al municipiului Bucuresti.
23. Reclamantii au formulat recurs impotriva deciziei, aratand ca anularea
unei hotarari definitive care le era favorabila, ca si respingerea actiunii cu
privire la care instantele interne se pronuntasera definitiv incalcau art. 6
alin. 1 din Conventie.
24. Prin Hotararea din 21 martie 2002 Curtea de Apel Brasov respinge
recursul reclamantilor ca neintemeiat. Hotaraste ca Decizia din 22 noiembrie
2001 este legala, bunul in litigiu fiind trecut legal in proprietatea statului.
25. La 20 iunie 2002, Consiliul General anuleaza dispozitia administrativa
din 10 decembrie 1997 prin care se dispusese restituirea bunului in litigiu.
E. Actiunea in evacuarea chiriasilor
26. La 20 ianuarie 2000, reclamantii intenteaza actiune de evacuare a
chiriasilor casei, pe motivul ca acestia erau ocupanti fara titlu.
27. Prin Sentinta din 11 iulie 2002 Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a
respins actiunea ca neintemeiata, pe motivul ca titlul de proprietate al
reclamantilor, adica Sentinta din 25 septembrie 1997, fusese anulat.
Reclamantii au formulat apel impotriva sentintei.
28. Conform Guvernului, reclamantii au depus, in temeiul Legii nr. 10/2001,
o cerere de restituire a bunului. La 5 decembrie 2002, avand in vedere cererea
reclamantilor, Tribunalul Municipiului Bucuresti dispune suspendarea procedurii
de evacuare.
Conform datelor transmise de Guvern, autoritatile administrative inca nu au
dat curs cererii reclamantilor.
F. Plangerea penala pentru tulburare de posesie
29. In 1998, reclamantii au depus plangere penala pentru tulburare de
posesie, constituindu-se parte civila impotriva chiriasilor.
30. Prin Sentinta din 24 mai 2000 Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a dispus
ca parchetul sa inceapa urmarirea penala impotriva chiriasilor, pentru
nerespectarea hotararilor judecatoresti (art. 271 alin. 2 din Codul penal) si
tulburare de posesie (art. 220 din Codul penal).
Chiriasii au formulat apel impotriva sentintei.
31. La 21 noiembrie 2000, Tribunalul Municipiului Bucuresti a admis
actiunea chiriasilor, a casat sentinta si a retrimis cauza la prima instanta.
32. Prin Hotararea din 13 februarie 2001 Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti
dispune achitarea chiriasilor.
33. La 23 mai 2001, Tribunalul Municipiului Bucuresti, sesizat cu apel de
reclamanti, mentine Hotararea din 13 februarie 2001 si respinge actiunea ca
neintemeiata. Reclamantii formuleaza recurs impotriva hotararii.
34. Prin Hotararea din 24 octombrie 2001 Curtea de Apel Bucuresti respinge
recursul reclamantilor ca inadmisibil.
II. Dreptul si practica interne pertinente
35. Dispozitiile relevante ale Decretului nr. 223/1974 privind
reglementarea situatiei unor bunuri prevad urmatoarele:
Art. 1
"In Republica Socialista Romania constructiile si terenurile pot fi
detinute in proprietate de catre persoanele fizice numai daca au domiciliul in
tara."
Art. 2
"Persoanele care au facut cerere de plecare definitiva din tara sunt
obligate sa instraineze, pana la data plecarii, constructiile aflate in
proprietatea lor in Republica Socialista Romania. Instrainarea se va face catre
stat (...).
Constructiile apartinand persoanelor care au plecat in mod fraudulos din
tara sau care, fiind plecate in strainatate, nu s-au inapoiat la expirarea
termenului stabilit pentru inapoierea in tara, trec fara plata in proprietatea
statului (...)."
36. Dispozitiile relevante ale Codului de procedura civila prevad
urmatoarele:
Art. 45 alineatul 3
"Procurorul poate pune concluzii in orice proces civil, in oricare
faza a acestuia, daca apreciaza ca este necesar pentru apararea ordinii de
drept, a drepturilor si libertatilor cetatenilor."
Art. 322
"Revizuirea unei hotarari ramase definitiva in instanta de apel sau
prin neapelare, precum si a unei hotarari data de o instanta de recurs (...),
se poate cere in urmatoarele cazuri:
(...)
6. daca statul ori alte persoane juridice de drept public sau de utilitate
publica, disparutii, incapabilii (...) nu au fost aparati deloc sau au fost
aparati cu viclenie de cei insarcinati sa-i apere".
Art. 323
"Cererea de revizuire se indreapta la instanta care a dat hotararea
ramasa definitiva si a carei revizuire se cere (...)."
Art. 324
"Termenul de revizuire este de o luna si se va socoti:
(...)
5. in cazurile prevazute de art. 322 pct. 6, de la comunicarea hotararii
definitive facuta statului ori celorlalte persoane de drept public sau de
utilitate publica (...)".
IN DREPT
I. Cu privire la admisibilitate
37. Curtea constata ca cererea nu este evident neintemeiata in sensul art.
35 alin. 3 din Conventie. In plus, constata ca nu exista nici un alt motiv de
inadmisibilitate. O declara asadar admisibila.
II. Cu privire la temeinicie
A. Referitor la pretinsa incalcare a art. 6 alin. 1 din Conventie
38. In opinia reclamantilor, Hotararea din 22 noiembrie 2001 a Tribunalului
Brasov (ramasa definitiva la 21 martie 2002) a incalcat prevederile art. 6 alin.
1 din Conventie, care prevad:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil (...) de
catre o instanta (...) care va hotari (...) asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil. (...)"
39. In cererea lor reclamantii arata ca desfiintarea unei hotarari
definitive, la 3 ani de la data la care hotararea respectiva devenise
definitiva, incalca principiul securitatii juridice, prevazut la art. 6 alin.
1.
40. Ei subliniaza ca, in speta, termenul legal pentru formularea cererii de
revizuire expirase in dreptul intern. Or, procurorul general nu a formulat
cererea de revizuire decat la 27 martie 2000, adica la mai mult de 2 ani dupa
pronuntarea Hotararii din 25 septembrie 1997, cu incalcarea art. 324 pct. 5 din
Codul de procedura civila (a se vedea paragraful 19 de mai sus).
41. Guvernul afirma ca dreptul la un proces echitabil nu este un drept cu
caracter "absolut", caile extraordinare de recurs, ca revizuirea
(prevazuta in art. 322 din Codul de procedura civila), fiind de regula
utilizate in multe sisteme juridice.
42. Acesta subliniaza ca prezenta cauza este diferita de Cauza Brumarescu
impotriva Romaniei ([GC], Cererea nr. 28.342/1995, CEDO 1999-VII), intrucat in
aceasta cauza o cerere in vederea unui recurs in anulare, formulata de
procurorul general, se soldase cu anularea unei hotarari definitive printr-o
hotarare a Curtii Supreme de Justitie, in timp ce in prezenta cauza principalul
efect al cererii de revizuire a procurorului a fost redeschiderea procedurii.
43. Guvernul invoca Cauza Sovtransavto Holding impotriva Ucrainei [Cererea
nr. 48.553/99, alin. (75), CEDO 2002-VII], in care Curtea a hotarat ca efectul
redeschiderii procedurii este de a da justitiabilului posibilitatea sa-si apere
din nou cauza in fata instantelor de fond.
In opinia Guvernului, solutia adoptata de Curte in Cauza Sovtransavto
Holding impotriva Ucrainei a fost determinata de "posibilitatea anularii
repetitive a unei hotarari definitive", incompatibila cu principiul
securitatii raporturilor juridice in sensul art. 6 alin. 1.
In sfarsit, Guvernul considera ca prezenta procedura, luata in considerare
in ansamblu, a respectat dreptul reclamantilor la un proces echitabil.
44. Curtea reaminteste ca, in conformitate cu jurisprudenta sa constanta,
dreptul la un proces echitabil in fata unei instante judecatoresti, garantat de
art. 6 alin. 1, se interpreteaza conform preambulului Conventiei, care enunta
suprematia dreptului ca element din patrimoniul comun al statelor contractante.
Unul dintre elementele fundamentale ale suprematiei dreptului este principiul
securitatii raporturilor juridice, care implica, intre altele, ca solutia
definitiva data de instante cu privire la orice litigiu sa nu mai fie repusa in
cauza [Cauza Brumarescu, citata anterior, alin. (61)].
45. Curtea noteaza: conform art. 324 pct. 5 din Codul de procedura civila,
o cerere de revizuire poate fi introdusa in termen de o luna de la notificarea
hotararii definitive catre stat sau catre celelalte persoane juridice de drept
public sau de utilitate publica.
46. In speta, Curtea observa ca la 10 decembrie 1997, primarul municipiului
Bucuresti a dispus, in temeiul Hotararii definitive din 25 septembrie 1997,
restituirea bunului in litigiu catre reclamanti. In aceste conditii, Curtea
considera ca, incepand de la aceasta ultima data, statul sau institutiile
publice prevazute in art. 322 pct. 6 din Codul de procedura civila aveau deja
sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de existenta hotararii definitive.
47. Or, abia la 27 martie 2000, adica la peste 2 ani de la data la care
autoritatile administrative dispusesera deja restituirea bunului, procurorul
general a introdus cererea de revizuire.
Date fiind aceste argumente, Curtea considera ca trebuie sa subscrie tezei
reclamantilor in privinta caracterului tardiv al cererii de revizuire.
48. Curtea observa de asemenea ca cererea de revizuire a procurorului
general a fost admisa la 22 noiembrie 2001 (paragraful 22 de mai sus), iar
actiunea in revendicare a reclamantilor a fost definitiv respinsa. Decizia a
fost confirmata prin Hotararea din 21 martie 2002 a Curtii de Apel Brasov
(paragraful 24 de mai sus).
49. Curtea aminteste ca in Cauza Brumarescu, citata anterior (paragrafele
61 - 62), a constatat incalcarea art. 6 alin. 1, pe motiv ca anularea unei
hotarari definitive de recunoastere a unui drept de proprietate contravine
principiului securitatii juridice.
50. In Cauza Sovtransavto Holding, citata anterior, Curtea a hotarat ca un
sistem juridic marcat de procedura de protest - adica posibilitatea anularii
repetate a unei hotarari definitive - ceea ce s-a intamplat in cazul in speta,
este, ca atare, incompatibil cu principiul securitatii raporturilor juridice,
care constituie unul dintre elementele fundamentale ale suprematiei dreptului
in sensul art. 6 alin. 1.
51. Date fiind circumstantele cauzei, Curtea ajunge la concluzia ca, chiar
daca Decizia din 22 noiembrie 2001 a Tribunalului Brasov nu a anulat in mod
expres hotararea definitiva favorabila reclamantilor, asa cum a facut Curtea
Suprema de Justitie in Cauza Brumarescu, consecintele juridice au fost
aceleasi. Din acest punct de vedere, nimic in speta nu permite diferentierea
prezentei cauze de cauzele mentionate anterior.
52. In aceasta situatie, Curtea considera ca redeschiderea unei proceduri
incheiate cu o hotarare definitiva, in urma unei cereri de revizuire formulate
tardiv, si anularea Hotararii definitive din 22 noiembrie 2001, favorabila
reclamantilor, au ignorat principiul securitatii raporturilor juridice si, in
consecinta, dreptul reclamantilor la un proces echitabil, in sensul art. 6
alin. 1.
53. Asadar, s-a constatat incalcarea art. 6 alin. 1 sub acest aspect.
B. Referitor la pretinsa incalcare a art. 1 din Primul Protocol aditional
54. Reclamantii s-au plans ca redeschiderea procedurii in urma revizuirii,
urmata de respingerea actiunii lor in revendicare, a adus atingere dreptului la
respectarea bunurilor, astfel cum este garantat in art. 1 din Primul Protocol
aditional, care prevede:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor sau a altor
contributii sau a amenzilor."
55. Guvernul subliniaza ca numai procedura de revizuire a hotararii
definitive poate face obiectul examinarii Curtii. Admite ca reclamantii aveau
un "bun" in sensul art. 1 din Primul Protocol, data fiind existenta
Sentintei definitive din 25 septembrie 1997, pronuntata de Judecatoria
Sectorului 1 Bucuresti, si a jurisprudentei rezultate din Cauza Brumarescu,
citata anterior.
56. In ceea ce priveste anularea efectelor sentintei definitive, Guvernul
considera ca redeschiderea procedurii a fost justificata prin lipsa apararii
statului. Subliniaza ca sentinta definitiva in chestiune a fost pronuntata cu
ignorarea garantiilor de contradictorialitate si in consecinta este ilegala.
Procedura de revizuire ar trebui luata in considerare ca avand doua consecinte
juridice: una referitoare la admisibilitatea cererii de revizuire si cealalta
referitoare la fondul cauzei.
In sfarsit, Guvernul sustine ca procedura de revizuire nu a adus atingere
drepturilor garantate in art. 1 din Primul Protocol, intrucat eventuala
imixtiune a fost justificata de respectarea normelor privind echitatea
procedurii.
57. Curtea aminteste ca dreptul de proprietate al reclamantilor asupra
bunului in litigiu fusese stabilit prin Sentinta definitiva din 25 septembrie
1997 si subliniaza ca dreptul astfel recunoscut nu era revocabil.
Reclamantii aveau deci "un bun", in sensul art. 1 din Primul
Protocol (a se vedea Cauza Brumarescu, citata anterior, paragraful 70).
58. Curtea arata apoi ca Hotararea din 22 noiembrie 2001 a Tribunalului
Brasov, rejudecand cauza in fond si respingand actiunea in revendicare a
reclamantilor, creeaza o situatie identica sau cel putin similara cu cea a
reclamantului in Cauza Brumarescu, citata anterior.
59. In consecinta, Curtea considera ca Decizia din 22 noiembrie 2001,
devenita definitiva in urma Hotararii din 21 martie 2002 a Curtii de Apel
Bucuresti, a avut drept efect privarea reclamantilor de bunul lor, in sensul
tezei a doua paragraful (1) al art. 1 din Primul Protocol (a se vedea Cauza
Brumarescu, citata anterior, paragrafele 73 - 74). Or, Guvernul nu a adus nici
o justificare pentru situatia astfel creata. In afara de aceasta, Curtea arata
ca reclamantii sunt privati de dreptul de proprietate asupra bunului de peste 7
ani, fara sa fi primit o compensatie reflectand valoarea reala a acestuia si ca
eforturile pe care le-au facut pentru a reintra in posesia proprietatii au fost
zadarnice.
60. In aceste conditii, presupunand chiar ca se poate demonstra ca privarea
de proprietate ar fi servit unei cauze de interes public, Curtea considera ca
justul echilibru intre cerintele de interes general si imperativele apararii
drepturilor fundamentale ale individului a fost rupt si ca reclamantii au
suportat si continua sa suporte o sarcina speciala si exorbitanta.
61. In consecinta, a fost si continua sa fie incalcat art. 1 din Primul
Protocol.
III. Cu privire la aplicarea art. 41 din Conventie
62. In conformitate cu art. 41 din Conventie:
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o violare a Conventiei
sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al Inaltei Parti contractante
nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei violari,
Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o satisfactie echitabila."
A. Prejudiciul material
63. Cu titlu principal, reclamantii solicita restituirea bunului in
litigiu. In ultimele observatii remise Curtii, ei pretind, in caz de
nerestituire, o suma corespunzatoare valorii actuale a bunului, adica 149.889
EUR, reprezentand, conform mai multor anunturi publicate de agentii imobiliare
din Bucuresti, 60.184 EUR pentru cladire si 89.705 EUR pentru terenul aferent.
Nu au produs nici o expertiza in acest sens.
Ei cer, de asemenea, 79.000 EUR reprezentand chiriile pe care le-ar fi
putut percepe.
Pentru prejudiciul moral si material suferit in urma procedurii penale
pentru tulburare de posesie ei pretind 66.692 EUR.
64. Guvernul se opune cererii reclamantilor si considera ca suma solicitata
cu titlu de valoare actuala a bunului nu reflecta realitatea, in masura in care
nu se intemeiaza decat pe cateva anunturi imobiliare. In opinia sa, cele doua
anunturi de vanzare invocate de reclamanti nu se refera la imobile similare
celui care face obiectul prezentei cereri, informatiile date fiind incomplete.
In sfarsit, Guvernul considera ca anunturile invocate nu pot servi drept baza
pentru evaluarea bunului in litigiu, intrucat este imposibil sa se stie exact
care a fost pretul de vanzare al bunurilor respective.
Conform rezultatelor expertizei remise de Guvern, valoarea bunului in
litigiu ar fi de 52.560 EUR, respectiv 40.400 EUR pentru cladire si 12.160 EUR
pentru teren. Guvernul sustine ca reclamantii au "supraevaluat" bunul
in litigiu si au omis sa precizeze ca este foarte vechi si in stare proasta.
65. In ceea ce priveste castigul nerealizat, Guvernul se opune sa fie
acordata de catre Curte o asemenea compensatie reclamantilor si invoca, intre
altele, Cauza Sofletea impotriva Romaniei (Cererea nr. 48.179/1999, paragraful
42, 25 noiembrie 2003).
66. Referitor la prejudiciul suferit in urma procedurii penale, Guvernul
afirma ca reclamantii nu si-au probat afirmatiile si ca, in orice caz, cererea
de satisfactie echitabila trebuie analizata in conformitate cu procedura care a
facut obiectul cererii reclamantilor, si anume revizuirea sentintei definitive.
67. In observatiile de raspuns la cea a Guvernului, reclamantii contesta
rezultatele expertizei prezentate de Guvern. Ei precizeaza ca suma de 79.000
EUR, solicitata cu titlul de castig nerealizat, reprezinta valoarea chiriei
nepercepute timp de 76 de luni.
In ceea ce priveste compensatiile solicitate in urma procedurii penale,
reclamantii invoca faptul ca anularea sentintei definitive favorabile a avut
drept efect respingerea plangerii lor penale si ca, in consecinta, ar fi justa
o compensare a prejudiciului astfel suferit.
68. Curtea considera, fata de circumstantele cauzei, ca restituirea bunului
in litigiu, asa cum dispune Sentinta definitiva din 25 septembrie 1997, i-ar
situa pe reclamanti, pe cat posibil, intr-o pozitie echivalenta cu cea in care
s-ar gasi daca dispozitiile art. 1 din Primul Protocol ar fi fost respectate.
69. In conditiile in care statul parat nu va proceda la restituire in
termen de 3 luni din ziua in care prezenta hotarare ramane definitiva, Curtea
hotaraste ca acesta va trebui sa plateasca reclamantilor pentru prejudiciul
material valoarea actuala a bunului. Avand in vedere informatiile de care
dispune privind pretul de piata imobiliara din Bucuresti si rezultatele
expertizei imobiliare depuse de Guvern, Curtea considera valoarea actuala a
casei si a terenului aferent la 60.000 EUR.
70. In ceea ce priveste sumele cerute cu titlu de chirii nepercepute,
Curtea nu le poate acorda, avand in vedere faptul ca a dispus restituirea
bunului ca reparatie in sensul art. 41 din Conventie, dar va putea lua in
calcul privarea de proprietate suferita de reclamanti cu ocazia repararii
prejudiciului moral (a se vedea, mutatis mutandis, Cauza Sofletea, citata
anterior, paragraful 42).
71. Referitor la prejudiciul legat de procedura penala initiata de
reclamanti, Curtea noteaza ca n-a fost sesizata cu o asemenea plangere si ca
nimic nu-i impiedica pe reclamanti sa o sesizeze cu o asemenea cerere. In plus,
nu ar putea plati decat prejudiciile directe legate de incalcarea constatata.
In consecinta, Curtea nu poate acorda despagubiri pentru acest capat de cerere
(a se vedea Cauza Anghelescu impotriva Romaniei, Cererea nr. 29.411/1995,
paragraful 78, 9 aprilie 2002).
B. Prejudiciul moral
72. Reclamantii solicita de asemenea 666.921 EUR pentru prejudiciul moral
cauzat de suferinta "grava, insuportabila si incomensurabila" pe care
le-a produs-o la 22 noiembrie 2001 Tribunalul Brasov, privandu-i a doua oara de
bunul lor, dupa ce reusisera in 1997 sa puna capat incalcarii dreptului lor de
catre autoritatile comuniste timp de 40 de ani. Ei cer de asemenea o
compensatie in numele tatalui reclamantului, pentru prejudiciul moral suferit
de acesta, decesul fiind cauzat de stresul generat de pierderea bunului in
litigiu.
73. Guvernul considera ca prejudiciul moral trebuie sa fie consecinta
anularii hotararii in cauza si nu a altor proceduri, ca procedura penala
angajata de reclamanti impotriva chiriasilor din casa.
El considera ca suma solicitata de reclamanti este excesiva si Curtea,
apreciind aceasta suma, ar trebui sa se raporteze la jurisprudenta in cauze
similare.
74. In observatiile de raspuns la cele ale Guvernului, reclamantii afirma
ca "au risipit mult timp, nervi si bani" in cursul procedurilor
menite sa recupereze bunul in litigiu. Reclamantul afirma ca decesul tatalui
sau se datoreaza stresului cauzat de pierderea bunului in litigiu. Si starea
sanatatii reclamantei s-a inrautatit.
75. Curtea aminteste ca cererea a fost introdusa numai de domnul Iulian
Androne si doamna Gheorghita Androne, in nume personal (a se vedea paragraful
1). In aceste imprejurari nu se acorda compensatie pentru prejudiciul moral al
domnului G.A., care nu era petitionar.
76. Curtea considera ca evenimentele in cauza au reprezentat o incalcare a
drepturilor reclamantilor la un proces echitabil si la respectarea bunurilor
lor, pentru care suma de 6.000 EUR reprezinta o reparatie echitabila a
prejudiciului moral suferit.
C. Cheltuieli
77. Reclamantii solicita rambursarea a 51.894 EUR pe care ii repartizeaza
dupa cum urmeaza, prezentand un decont detaliat:
a) 9.837 EUR pentru inmormantarea tatalui reclamantului;
b) 20.841 EUR pentru calatoriile efectuate intre Statele Unite ale Americii
si Romania, cu ocazia procedurilor interne, intre 1990 si 2003;
c) 2.584 EUR cu titlu de onorarii pentru activitatea desfasurata de avocati
in procedura in fata Curtii, atat in fond, cat si in problema satisfactiei
echitabile;
d) 3.523 EUR pentru chiriile pe care a trebuit sa le plateasca in Statele
Unite ale Americii in cursul sejururilor in Romania (in timpul procedurii de
revizuire, plangerii pentru tulburare de posesie si actiunii in evacuarea
chiriasilor);
e) 75 EUR pentru cheltuieli cu ocazia procedurii penale pentru afectarea
posesiei;
f) 215 EUR cu titlu de impozit aferent bunului in litigiu, platit in 2000
si 2003;
g) 13.230 EUR pentru calatoriile in Romania;
h) 1.589 EUR pentru diferite cheltuieli (posta si telefon).
Ei invoca Cauza Anghelescu citata anterior (paragrafele 83 - 88) si
subliniaza ca toate cheltuielile pe care le-au expus sunt rezonabile.
78. Guvernul nu se opune rambursarii cheltuielilor facute in mod "real
si rezonabil", cu prezentarea pieselor justificative. In acest sens
aminteste Cauza Cvijetic impotriva Croatiei (Cererea nr. 71.549/2001,
paragraful 63, 26 februarie 2004) si Cauza Jasiuniene impotriva Lituaniei (Cererea
nr. 41.510/1998, paragraful 55, 6 martie 2003).
79. Nu contesta onorariile pentru avocati sau sumele platite cu titlu de
impozite, dar considera ca acestea din urma reprezinta in realitate despagubiri
materiale si nu cheltuieli de judecata.
80. Referitor la cheltuielile pentru inmormantarea tatalui reclamantului si
cele legate de procedura penala, Guvernul considera ca nu s-ar putea retine
nici o legatura de cauzalitate intre incalcarile constatate si aceste fapte.
81. In ceea ce priveste cheltuielile cu ocazia calatoriilor spre Romania si
chiar in Romania, Guvernul sustine ca sumele solicitate cu acest titlu sunt
nerezonabile, ca prezenta reclamantilor nu era necesara, acestia fiind
reprezentati de avocati. In plus, in opinia Guvernului, reclamantii nu si-au
probat in nici un fel afirmatiile.
In sfarsit, Guvernul subliniaza ca nici cheltuielile legate de telefon,
nici cele legate de posta nu au fost justificate.
82. Curtea, in conformitate cu jurisprudenta, va examina daca cheltuielile
a caror rambursare se cere au fost facute in mod real si necesar, pentru a
preveni sau a redresa situatia constituind o incalcare a Conventiei si daca
valorile sunt rezonabile (Cauza Anghelescu, citata anterior, paragraful 85).
83. Curtea observa ca reclamantii solicita rambursarea cheltuielilor de
inmormantare a tatalui reclamantului, care nu este reclamant [paragraful 77 a)
anterior]. In consecinta, Curtea nu poate acorda rambursarea acestor
cheltuieli.
84. In ceea ce priveste cheltuielile de transport, cu ocazia calatoriilor
efectuate intre Statele Unite ale Americii si Romania, luand in considerare
justificativele prezentate (copii de pe biletele de avion) si faptul ca mai
multe calatorii au fost efectuate in 1995, asadar inainte de procedura care
face obiectul prezentului litigiu, Curtea considera ca este rezonabil sa le
acorde reclamantilor 3.470 EUR (mutatis mutandis, Cauza Anghelescu, citata
anterior, paragrafele 83 - 88).
85. Curtea apreciaza ca rezonabile onorariile platite (si justificate) de
reclamanti avocatilor si le acorda rambursarea la nivelul de 2.584 EUR.
86. Referitor la chiriile pe care reclamantii au trebuit sa le plateasca in
Statele Unite ale Americii in cursul sederilor in Romania si la cheltuielile
legate de procedura penala pentru tulburare de posesie, Curtea noteaza ca
aceste cheltuieli nu sunt direct legate de incalcarea constatata. In
consecinta, Curtea nu poate acorda nici o despagubire pentru acest capat.
87. In ceea ce priveste suma platita de reclamanti cu titlu de impozit
aferent bunului in litigiu, Curtea observa ca o parte a acestei sume a fost
platita cand reclamantii erau proprietarii bunului in litigiu. Cat despre
cealalta parte a sumei, ea considera ca reclamantii pot cere rambursarea in
fata instantelor interne, pe calea unei actiuni civile (de restituire a unei
sume care nu era datorata).
In consecinta, Curtea decide ca nu se aloca indemnizatie in acest sens.
88. Curtea observa ca reclamantii cer rambursarea cheltuielilor facute cu
ocazia deplasarilor in tara, dar ca au omis sa depuna documente justificative
in acest sens. Ea noteaza de asemenea ca reclamantii au solicitat rambursarea
cheltuielilor pentru telefon si posta, dar nu le-au justificat.
In consecinta, Curtea hotaraste sa nu aloce nici o suma cu acest titlu
(Cauza Oprea impotriva Romaniei, Cererea nr. 33.358/1996, 16 iulie 2002,
paragraful 56).
D. Majorari de intarziere
89. Curtea hotaraste sa aplice majorarile de intarziere echivalente cu rata
dobanzii pentru facilitatea de credit marginal publicata de Banca Centrala
Europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
CURTEA,
IN UNANIMITATE:
1. declara cererea admisibila;
2. hotaraste ca a fost incalcat art. 6 alin. 1 din Conventie;
3. hotaraste ca a fost incalcat art. 1 din Primul Protocol;
4. hotaraste ca statul parat trebuie sa restituie reclamantilor, in termen
de 3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii, in conformitate cu art.
44 alin. 2 din Conventie, casa in litigiu si terenul pe care este construita;
5. hotaraste ca, in lipsa restituirii in natura, statul parat trebuie sa
plateasca reclamantilor, impreuna, in termenul de 3 luni prevazut mai sus,
60.000 EUR (saizeci mii euro) cu titlu de prejudiciu material;
6. hotaraste ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantilor, impreuna,
in termenul mentionat de 3 luni, urmatoarele sume:
a) 6.000 EUR (sase mii euro) cu titlu de prejudiciu moral;
b) 6.054 EUR (sase mii cincizeci si patru euro) cu titlu de cheltuieli de
judecata;
7. hotaraste ca sumele vor fi convertite in moneda nationala a statului
parat, la nivelul ratei de schimb aplicabile la data platii;
8. hotaraste ca, incepand de la data expirarii termenului respectiv pana la
momentul platii, sumele indicate la pct. 5 si 6 a) si b) vor fi majorate cu o
dobanda simpla a carei rata este egala cu rata dobanzii pentru facilitatea de
credit marginal practicata de Banca Centrala Europeana, la care se vor adauga 3
puncte procentuale;
9. respinge restul cererii de acordare a unei satisfactii echitabile.
Redactata in limba franceza, apoi comunicata in scris la data de 22
decembrie 2004, cu aplicarea art. 77 alin. (2) si (3) din Regulament.
Bostjan M. Zupancic,
presedinte
Vincent Berger,
grefier