Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE din 25 noiembrie 2003

HOTARARE    din 25 noiembrie 2003

in cauza Popescu impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1129 din 30 noiembrie 2004


SmartCity3


                              HOTARAREA
               in cauza Popescu impotriva Romaniei*)

                       (Cererea nr. 38360/97)
                    Strasbourg, 25 noiembrie 2003
                    Definitiva la 25 februarie 2004

    *) Hotararea este reprodusa in facsimil.

    In cauza Popescu impotriva Romaniei,
    Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), statuand in cadrul unei camere formata din:
    domnii     J.-P. Costa, presedinte;
               A.B. Baka,
               Gaukur Jorundsson,
               L. Loucaides,
               C. Birsan,
               M. Ugrekhelidze,
    doamna     A. Mularoni, judecatori;
    si doamna  S. Dolle, grefier de sectie;
    dupa ce a deliberat in camera de consiliu, la data de 4 noiembrie 2003,
    pronunta hotararea urmatoare:

    PROCEDURA

    1. La originea cauzei se afla Cererea nr. 38360/97, introdusa impotriva Romaniei, prin care un cetatean al acestui stat, doamna Domnica Popescu (reclamanta), a sesizat Comisia Europeana a Drepturilor Omului (Comisia) la data de 26 iunie 1997, in temeiul fostului articol 25 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).
    2. Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat de agentul guvernamental, domnul Bogdan Aurescu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
    3. Reclamanta sustine, in special, ca refuzul Curtii Supreme de Justitie de a recunoaste instantelor judecatoresti competenta de a se pronunta asupra unei actiuni in revendicare, este contrar articolului 6 din Conventie. Reclamanta sustine, de asemenea, ca decizia Curtii Supreme de Justitie din 10 ianuarie 1997 a adus atingere dreptului la respectarea bunurilor sale, astfel cum este garantat de art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie.
    4. Cererea a fost transmisa Curtii la 1 noiembrie 1998, data intrarii in vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie (conform art. 5 alin. 2 din Protocolul nr. 11 la Conventie).
    5. Cererea a fost repartizata primei sectii a Curtii (conform art. 52 din Regulament). In cadrul acestei sectii, camera desemnata sa examineze cererea (conform art. 27 alin. 1 din Conventie) a fost constituita potrivit art. 26 alin. 1 din Regulament.
    6. Prin decizia din 2 octombrie 2000, pe baza articolului 29 alin. 3 al Conventiei, Curtea a decis ca admisibilitatea si fondul acestei cauze vor fi examinate impreuna.
    7. La data de 1 noiembrie 2001, Curtea a modificat structura sectiilor sale (articolul 25 alineatul 1 din Regulament). Cererea a fost repartizata celei de-a doua sectii a Curtii, reorganizata astfel (articolul 52 alineatul 1).
    8. Atat reclamanta, cat si Guvernul au depus observatii scrise cu privire la fondul cauzei (conform articolului 59 alineatul 1 din Regulament).

    IN FAPT

    I. CIRCUMSTANTELE CAUZEI

    9. Reclamanta s-a nascut in 1941 si are domiciliul in Arad.
    10. La o data neprecizata, bunicii reclamantei au cumparat un imobil situat in Arad.
    11. In 1952, statul a preluat acest imobil, prevalandu-se de prevederile Decretului nr. 92/1950 de nationalizare a anumitor bunuri imobile (denumit in continuare Decretul nr. 92/1950) si a impartit imobilul in 3 apartamente. In 1964, statul a restituit proprietarilor apartamentul nr. 1.

    A. Actiunea de revendicare a proprietatii
    12. In 1993, in calitate de mostenitoare a bunicilor sai, reclamanta a revendicat bunul mai sus-mentionat, printr-o actiune civila formulata in fata Judecatoriei Arad. Aceasta a aratat ca in virtutea Decretului nr. 92/1950, bunurile pensionarilor nu puteau fi nationalizate si ca bunicii sai deja erau pensionari la data nationalizarii.
    13. Prin sentinta din 21 martie 1994, instanta a decis ca in mod eronat imobilul bunicilor sai a fost nationalizat prin aplicarea Decretului nr. 92/1950, in conditiile in care acestia faceau parte dintr-o categorie de persoane, exclusa de la nationalizare. Instanta a hotarat ca reclamanta era proprietara legitima a apartamentelor nr. 2 si 3, dispunand in acelasi timp inscrierea dreptului sau de proprietate in cartea funciara.
    14. Avand in vedere ca in cauza nu s-a exercitat recurs, sentinta a devenit definitiva si irevocabila, nemaiputand fi atacata printr-o cale ordinara de atac.
    15. La 13 iunie 1994, dreptul de proprietate al reclamantei asupra apartamentelor nr. 2 si 3 a fost inscris in cartea funciara. La 16 august 1994, societatea R., administrator al imobilelor statului, a restituit reclamantei cele doua apartamente.
    16. La 12 aprilie 1995, reclamanta a vandut fiului si sotiei acestuia apartamentul nr. 3. In aceeasi zi, acestia au inscris dreptul lor de proprietate in cartea funciara.
    17. La o data neprecizata, Procurorul General al Romaniei a promovat la Curtea Suprema de Justitie un recurs in anulare, motivand ca instanta si-a depasit competentele, examinand legalitatea aplicarii Decretului nr. 92/1950.
    18. Printr-o decizie din 10 ianuarie 1997, Curtea Suprema de Justitie a admis recursul in anulare, a casat hotararea definitiva din 21 martie 1994 si, pe fond, a respins actiunea in revendicare a reclamantei. Instanta a constatat ca statul a preluat bunul in cauza in baza Decretului de nationalizare nr. 92/1950 si a decis ca aplicarea acestui decret nu putea fi cenzurata de catre instantele judecatoresti. Prin urmare, C.S.J. a apreciat ca Judecatoria Arad n-ar fi putut sa dea o hotarare prin care sa constate ca reclamanta era proprietara imobilului decat intervenind in exercitiul atributiilor puterii legislative.
    19. In urma deciziei Curtii Supreme de Justitie, statul nu a solicitat inscrierea dreptului sau de proprietate in cartea funciara. Conform informatiilor de care dispune Curtea, statul nu a preluat posesia apartamentelor nr. 2 si 3, care au ramas in posesia reclamantei, respectiv fiului si nurorii sale.

    11. DREPTUL INTERN APLICABIL

    20. Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938, ale carui dispozitii pertinente erau astfel redactate la data la care s-au petrecut faptele:
    Art. 17
    Drepturile reale asupra imobilelor se vor dobandi daca intre cel care da si cel care primeste dreptul este acord de vointa asupra constituirii sau stramutarii in temeiul unei cauze aratate, iar constituirea sau stramutarea a fost inscrisa in cartea funciara.
    Art. 34
    Rectificarea unei intabulari sau inscrieri provizorii poate fi ceruta de orice persoana interesata: 1. daca inscrierea sau titlul in temeiul caruia s-a savarsit nu au fost valabile (...) 3. (...) Sau daca nu mai sunt intrunite conditiunile de existenta a dreptului inscris sau au incetat efectele actului juridic in temeiul caruia s-a facut inscrierea.
    Art. 36
    Actiunea in rectificare, sub rezerva prescriptiei actiunii de fond, va fi imprescriptibila fata de dobanditorul nemijlocit (...).
    Art. 37
    Actiunea in rectificare intemeiata pe articolul 34 alineatul 1 (...) isi va produce efectele si fata de tertele persoane, care au dobandit de buna-credinta (...).
    Termenul va fi de trei ani, socotiti de la inregistrarea cererii pentru inscrierea dreptului a carui rectificare se cere".
    21. Celelalte dispozitii legale si jurisprudenta interna pertinente sunt descrise in Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei (Cererea nr. 28342/95, C.E.D.O. 1999-VII, p. 250 - 256, alineatele 31 - 44).*1)
------------
    *1) Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 414 din 31 august 2000.

    IN DREPT

    I. Cu privire la admisibilitatea cererii

    A. Cu privire la exceptia Guvernului referitoare la pierderea calitatii de victima a reclamantei
    22. In opinia Guvernului, faptele noi survenite dupa 10 ianuarie 1997, data deciziei Curtii Supreme de Justitie, determina pierderea calitatii de victima a reclamantei, in sensul articolului 34 din Conventie.
    23. Referitor la apartamentul nr. 3, Guvernul considera ca reclamanta a pierdut aceasta calitate, de vreme ce a vandut acest apartament inaintea deciziei Curtii Supreme de Justitie si ca din 1997 statul a decazut din dreptul sau de a inscrie dreptul de proprietate in cartea funciara.
    24. Referitor la apartamentul nr. 2, Guvernul considera ca reclamanta nu poate fi considerata victima, in sensul articolului 34 din Conventie, inainte ca statul sa ceara inscrierea dreptului sau de proprietate in cartea funciara, in baza deciziei Curtii Supreme de Justitie.
    25. Reclamanta invita Curtea sa continue examinarea cauzei. Ea argumenteaza ca, din moment ce decizia sus-mentionata nu a fost anulata, statul poate solicita in orice moment radierea din cartea funciara a dreptului ei de proprietate. Faptul ca autoritatile au intarziat inscrierea dreptului de proprietate al statului in cartea funciara nu ar determina o pierdere a calitatii de victima a reclamantei, in sensul articolului 34 din Conventie.
    26. Curtea observa ca reclamanta a vandut apartamentul nr. 3 inainte de decizia Curtii Supreme de Justitie din 10 ianuarie 1997. Curtea mai subliniaza faptul ca statul nu poate sa mai ceara inscrierea in cartea funciara a dreptului de proprietate asupra apartamentului in cauza, termenul de 3 ani prevazut in acest scop de articolul 37 din Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 implinindu-se in 1998.
    27. In consecinta, exceptia Guvernului cu privire la apartamentul nr. 3 va fi admisa, respingandu-se astfel capatul de cerere ca neintemeiat, in sensul articolului 35 alineatele 3 si 4 din Conventie.
    28. Referitor la apartamentul nr. 2, Curtea observa ca decizia Curtii Supreme de Justitie din 10 ianuarie 1997 este in continuare opozabila reclamantei, in conditiile in care, chiar daca statul nu a cerut inca inscrierea dreptului sau de proprietate in cartea funciara, poate sa faca acest lucru in baza articolului 36 din Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 (a se vedea, mutatis mutandis, Golea c. Romaniei, nr. 29973/96, 17 decembrie 2002).
    In orice caz, Curtea observa ca cererile reclamantei nu se limiteaza la ingerinta in dreptul ei de proprietate, prin decizia Curtii supreme, ci au in vedere si incalcarea articolului 6 alineatul 1 din Conventie, prin aceeasi decizie. Or, reclamanta poate in mod incontestabil sa se pretinda victima datorita anularii unei hotarari judecatoresti definitive pronuntate in favoarea sa si a constatarii ca instantele judecatoresti nu sunt competente sa examineze actiuni in revendicare, precum cea introdusa de catre reclamanta (conform Hotararii Brumarescu, citata anterior, paragraful 50).
    29. In consecinta, exceptia Guvernului referitoare la apartamentul nr. 2 va fi respinsa.

    B. Cu privire la exceptia de incompatibilitate ratione materiae a capetelor de cerere intemeiate pe articolul 6 alineatul 1 din Conventie
    30. Guvernul considera ca cererea privind echitatea procedurii in fata Curtii Supreme de Justitie este incompatibila cu dispozitiile Conventiei, in sensul articolului 35 alin. 3 din Conventie. Mai precis, Guvernul sustine ca obiectul actiunii formulate in fata Curtii Supreme de Justitie este o procedura extraordinara si ca, in consecinta, articolul 6 al Conventiei (citat la paragraful nr. 35) nu se aplica la cazul de fata.
    31. Reclamanta contesta aceasta sustinere, considerand ca in urma recursului in anulare, Curtea suprema a anulat o hotarare definitiva si irevocabila prin care se recunostea dreptul sau de proprietate asupra bunului in litigiu.
    32. Curtea reaminteste ca, pentru ca articolul 6 alineatul 1, sub aspectul sau "civil" sa fie aplicabil, este necesar sa existe o "contestatie" asupra unui "drept", cu privire la care se poate pretinde, in mod rezonabil, ca este recunoscut in dreptul intern. Trebuie sa existe o contestatie reala si serioasa; aceasta poate avea in vedere existenta insasi a dreptului precum si intinderea sa ori modalitatile de exercitare a acestuia. De altfel, solutionarea procedurii trebuie sa fie in mod direct determinanta pentru dreptul in cauza. (conform hotararilor Masson si Van Zon c. Olandei din 28 septembrie 1995, seria A, nr. 327-A, p. 17, paragraf 44, si Acquaviva c. Frantei din 21 noiembrie 1995, seria A, nr. 333-A, p. 14, paragraful 46).
    In speta, Curtea observa, pe de o parte, ca actiunea reclamantei avea un obiect patrimonial si invoca o pretinsa incalcare a drepturilor sale, de asemenea patrimoniale, si, pe de alta parte, ca Curtea Suprema de Justitie s-a pronuntat pe fondul litigiului, (conform Hotararii Falcoianu c. Romaniei, nr. 32943/96, paragraful nr. 23, 9 iulie 2002).
    33. In consecinta, exceptia Guvernului va fi respinsa.

    C. Cu privire la fondul cauzei
    34. Cu exceptia apartamentului nr. 3 din imobilul in cauza, Curtea constata ca cererea, in ceea ce priveste apartamentul nr. 2 nu este in mod manifest neintemeiata in sensul articolului 35 &3 din Conventie. De asemenea, ea constata ca aceasta parte din cerere nu este afectata de un alt motiv de inadmisibilitate. In aceste conditii, Curtea va declara cererea partial admisibila.

    III. Cu privire la pretinsa incalcare a articolului 6 alineatul 1 din Conventie

    35. In opinia reclamantei, decizia din 10 ianuarie 1997 a Curtii Supreme de Justitie a incalcat prevederile art. 6 alin. 1 din Conventie, care dispun:
    "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, (...) de catre o instanta (...), care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil (...)."
    36. Reclamanta invedereaza ca refuzul Curtii Supreme de Justitie de a recunoaste instantelor nationale competenta de a solutiona actiuni in revendicare a privat-o de dreptul sau de acces la justitie.
    37. Guvernul admite ca reclamantei i s-a refuzat dreptul de acces la justitie, dar considera ca acest refuz a avut un caracter temporar si ca, in orice caz, el era justificat de necesitatea asigurarii respectarii normelor de procedura si a principiului separatiei puterilor in stat.
    38. Sarcina Curtii consta, deci, in a examina daca decizia Curtii Supreme de Justitie din 10 ianuarie 1997 a incalcat dispozitiile articolul 6 alineatul 1 din Conventie.
    39. Curtea reaminteste ca, in cauza Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior (alineatele 61 - 62), a decis ca a existat o incalcare a articolul 6 alineatul 1 din Conventie, motivand ca anularea unei hotarari judecatoresti definitive este contrara principiului securitatii raporturilor juridice. Curtea a decis, de asemenea, ca refuzul Curtii Supreme de Justitie de a recunoaste competenta instantelor de a examina litigii de natura celui in cauza, privitoare la revendicarea unor bunuri imobile, incalca prevederile art. 6 alin. 1 din Conventie.
    40. Curtea considera ca nu exista elemente in speta care sa distinga prezenta cauza de cauza Brumarescu impotriva Romaniei.
    Prin urmare, Curtea apreciaza ca, aplicand astfel prevederile art. 330 din Codul de procedura civila privind recursul in anulare, in redactarea existenta la momentul faptelor, Curtea Suprema de Justitie a incalcat, prin decizia sa din 28 noiembrie 1996, principiul securitatii raporturilor juridice si, prin aceasta, dreptul reclamantei la un proces echitabil in sensul articolul 6 alineatul 1 din Conventie.
    41. In plus, excluderea de catre Curtea Suprema de Justitie a actiunii in revendicare din sfera de competenta a instantelor judecatoresti este, in sine, contrara dreptului de acces la justitie, garantat de articolul 6 alineatul 1 din Conventie.
    42. In consecinta, a existat o incalcare a articolului 6 alineatul 1, si sub acest aspect.

    IV. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie

    43. Reclamanta sustine ca decizia din 10 ianuarie 1997 a Curtii Supreme de Justitie a adus atingere dreptului la respectarea bunurilor sale, garantat de articolul 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, potrivit caruia:
    "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
    Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii, sau a amenzilor."
    44. Guvernul considera ca in prezenta cauza decizia Curtii Supreme de Justitie nu a produs nici un efect asupra calitatii de proprietar a reclamantei. Guvernul invedereaza ca aceasta s-a comportat intotdeauna in calitate de proprietar al apartamentului nr. 2 incepand cu luna martie a anului 1994, nepierzand nici un moment posesia asupra imobilului, in ciuda deciziei Curtii Supreme de Justitie. Guvernul apreciaza ca, din moment ce statul nu a solicitat inca inscrierea dreptului sau de proprietate in cartea funciara, nu a fost in speta o incalcare a Conventiei.
    45. Reclamanta subliniaza in primul rand situatia neclara care persista, pana in acest moment, dupa decizia Curtii Supreme de Justitie. In aceasta privinta, ea arata ca statul nu si-a inscris dreptul de proprietate in cartea funciara, dar nici nu a luat vreo masura de revizuire sau anulare a deciziei Curtii Supreme de Justitie. Or, in aceste conditii, statul poate in orice moment sa solicite radierea din cartea funciara a dreptului de proprietate al reclamantei, din moment ce decizia Curtii Supreme nu a fost anulata.
    46. Curtea reaminteste ca dreptul de proprietate al doamnei Domnica Popescu asupra apartamentului nr. 2 a fost recunoscut prin hotararea definitiva din 21 martie 1994, iar dreptul astfel recunoscut nu are un caracter revocabil. Reclamanta avea, deci, un bun, in sensul articolul 1 din Primul Protocol aditional la Conventie (a se vedea Hotararea Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior, alineatul 70).
    47. Curtea arata apoi ca decizia din 10 ianuarie 1997 a Curtii Supreme de Justitie a anulat aceasta hotarare judecatoreasca, statuand ca statul este proprietarul legitim al bunului in litigiu. Curtea considera ca aceasta situatie este, daca nu identica, cel putin similara celei a reclamantului din cauza Brumarescu, citata anterior. Curtea apreciaza ca decizia Curtii Supreme de Justitie a avut ca efect privarea reclamantei de bunul sau, in sensul articolului 1 alineatul 1 teza a doua din Primul Protocol aditional la Conventie (a se vedea Hotararea C.E.D.O. in cauza Brumarescu impotriva Romaniei, citata anterior, alineatele 73 - 74). Or, Guvernul nu a furnizat nici o justificare pentru situatia astfel creata.
    Curtea constata ca, intr-adevar, dreptul de proprietate al reclamantei nu a fost inca radiat din cartea funciara. Totusi, Curtea apreciaza ca omisiunea statului, dupa data de 10 ianuarie 1997, de a inscrie dreptul sau de proprietate in cartea funciara nu poate fi considerata decisiva din moment ce decizia Curtii Supreme de Justitie nu a fost infirmata si continua sa-si produca efectele. In aceasta privinta, Curtea nu ar putea ignora situatia de incertitudine in care se gaseste reclamanta din momentul pronuntarii deciziei Curtii Supreme de Justitie, in asteptarea ca statul sa solicite radierea dreptului de proprietate al reclamantei din cartea funciara pentru a-si inscrie dreptul sau (a se vedea, mutatis mutandis, Hotararea Golea impotriva Romaniei, citata anterior, alineatul 38, din 17 decembrie 2002).
    In aceste conditii, si mai ales luand in considerare starea de incertitudine in care se gaseste, si la acest moment, reclamanta, chiar daca s-ar putea dovedi ca privarea de proprietate a fost facuta pentru o cauza de interes public, Curtea apreciaza ca reclamanta a suportat si suporta in continuare o sarcina speciala si exorbitanta care a incalcat justul echilibru intre, pe de o parte, exigentele interesului general al comunitatii si, pe de alta parte, apararea drepturilor fundamentale ale individului.
    48. In consecinta, a existat si continua sa existe in cauza o incalcare a art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie in ceea ce priveste apartamentul nr. 2.

    V. Cu privire la aplicarea articolului 41 din Conventie

    49. Conform articolului 41 din Conventie:
    "In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei parti contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei incalcari, Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."

    A. Prejudiciul material
    50. Reclamanta solicita Curtii restabilirea dreptului sau de proprietate asupra bunului sau si obligarea statului la adoptarea masurilor necesare pentru a pune capat starii de incertitudine care afecteaza dreptul sau de proprietate.
    In plus, reclamanta pretinde acordarea unei despagubiri in suma de 24.400 USD, respectiv 22.956 EUR pentru lipsa de folosinta a bunului si pentru chiriile pe care le-ar fi putut percepe timp de 44 de ani, incepand cu data nationalizarii. Reclamanta mai solicita suma de 4.000 USD, respectiv 3.478 EUR reprezentand contravaloarea degradarii imobilului.
    De asemenea, reclamanta pretinde, fara insa a preciza cuantumul, acordarea unei despagubiri pentru prejudiciul moral datorat gravelor suferinte la care ar fi fost supusa ca urmare a incalcarii dreptului sau de proprietate de catre autoritatile comuniste.
    Reclamanta nu solicita restituirea cheltuielilor ocazionate de procedura in fata Curtii.
    51. Guvernul sustine, in primul rand, ca nu poate fi acordata nici o despagubire, avand in vedere faptul ca dupa pronuntarea deciziei Curtii Supreme de Justitie, reclamanta a pastrat posesia apartamentului nr. 2 si ca apartamentul nr. 3 a fost vandut de reclamanta in anul 1995.
    In privinta chiriilor neincasate si a degradarilor care au afectat imobilul, Guvernul arata ca faptele invocate au avut loc inaintea datei ratificarii Conventiei de catre Romania.
    Referitor la prejudiciul moral, Guvernul se opune acestei pretentii, apreciind ca nu poate fi retinuta in cauza existenta unei legaturi de cauzalitate intre despagubirile solicitate si incalcarea drepturilor conventionale sustinuta de catre reclamanta in fata Curtii.
    52. Curtea considera ca nici o suma nu poate fi acordata reclamantei in legatura directa cu incalcarea constatata a articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie, intrucat reclamanta nu a demonstrat existenta unui prejudiciu material care sa decurga din incalcarea constatata. Curtea arata in aceasta privinta ca reclamanta a pastrat posesia apartamentului nr. 2 din imobil si ca nu a suferit o eventuala lipsa de folosinta. In ceea ce priveste masurile solicitate pentru a determina incetarea starii de incertitudine care afecteaza dreptul sau de proprietate, Curtea, reamintind ca articolul 41 nu ii acorda competenta de a impune o asemenea masura statului parte (Selmouni impotriva Frantei [MC], nr. 25803/94, &126, CEDH 1999-V), va tine cont de aceste aspecte la evaluarea prejudiciului moral.
    In privinta sumelor solicitate pentru degradarea imobilului si chiriile neincasate in perioada regimului comunist, Curtea nu ar putea acorda vreo suma cu titlu de despagubiri, luand in considerare faptul ca sumele pretinse nu sunt in legatura directa cu incalcarea constatata a articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie.
    53. In privinta prejudiciului moral, Curtea considera ca evenimentele in cauza si in special starea de incertitudine care o afecteaza si la acest moment pe reclamanta au determinat incalcari grave ale dreptului doamnei Popescu la respectarea bunurilor sale, ale dreptului de acces la justitie si ale dreptului la un proces echitabil, suma de 5.000 euro reprezentand o satisfactie echitabila pentru prejudiciul moral suferit.

    B. Majorari de intarziere
    54. Curtea hotaraste sa aplice majorarile de intarziere echivalente cu rata dobanzii pentru facilitatea de credit marginal practicata de Banca centrala europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.

    PENTRU ACESTE MOTIVE,
    CURTEA, IN UNANIMITATE:

    1. Admite exceptia preliminara invocata de Guvern referitor la capetele de cerere invocate de reclamanta in ceea ce priveste apartamentul nr. 3 si declara aceasta parte a cererii inadmisibila;
    2. Declara restul cererii admisibil;
    3. Hotaraste ca a fost incalcat articolul 6 alineatul 1 din Conventie, sub aspectul absentei unui proces echitabil;
    4. Hotaraste ca a fost incalcat articolul 6 alineatul 1 din Conventie, sub aspectul negarii dreptului de acces la justitie;
    5. Hotaraste ca a existat o incalcare a articolului 1 din Primul Protocol aditional la Conventie;
    6. Hotaraste ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantei, in termen de 3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii, in conformitate cu articolul 44 alineatul 2 din Conventie, suma de 5.000 euro (cinci mii euro) pentru prejudiciul moral, suma ce urmeaza a fi platita in moneda nationala a statului parat la nivelul ratei de schimb aplicabile la momentul platii;
    7. Hotaraste ca, incepand de la data expirarii termenului amintit si pana la momentul efectuarii platii, suma mentionata la punctul 6 va fi majorata cu o dobanda simpla a carei rata este egala cu rata dobanzii pentru facilitatea de credit marginal practicata de Banca centrala europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.
    8. Respinge cererea de acordare a unei satisfactii echitabile pentru surplus.

    Redactata in limba franceza, apoi comunicata in scris la data de 25 noiembrie 2003, in aplicarea articolului 77 alineatele 2 si 3 din Regulamentul Curtii.

                 S. DOLLE                         J. P. COSTA
                 Grefier                          Presedinte



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu