HOTARARE din 16 septembrie 2003
in cauza Glod impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1127 din 30 noiembrie 2004
HOTARAREA
din 16 septembrie 2003
in cauza Glod impotriva Romaniei*)
(Cererea nr. 41134/98)
*) Hotararea din 16 septembrie 2003 este reprodusa in facsimil.
In cauza Glod impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), statuand in cadrul
unei camere formate din: domnii J.-P. Costa, presedinte; A.B. Baka, C. Birsan,
K. Jungwiert, V. Butkevych, doamnele W. Thomassen, A. Mularoni, judecatori; si doamna
S. Dolle, grefiera de sectie;
dupa ce a deliberat in camera de consiliu, la datele de 10 septembrie 2002
si 26 august 2003, pronunta hotararea urmatoare, adoptata la aceasta ultima
data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se afla cererea nr. 41134/98, indreptata impotriva
Romaniei, prin care un cetatean al acestui stat, doamna Florica Glod
(reclamanta), a sesizat Comisia Europeana a Drepturilor Omului la data de 20
septembrie 1995, in temeiul fostului articol 25 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (Conventia).
2. Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat de agentul guvernamental,
domnul B. Aurescu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
3. Reclamanta s-a plans de refuzul instantelor, contrar articolului 6
alineatul 1 din Conventie, de a examina legalitatea unei hotarari
administrative, precum si de imposibilitatea de a obtine restituirea in natura
a unui teren care a apartinut mamei sale, cu incalcarea articolului 1 din
Primul Protocol aditional la Conventie.
4. Cererea a fost transmisa Curtii la 1 noiembrie 1998, data intrarii in
vigoare a Protocolului nr. 11 la Conventie (conform art. 5 alin. 2 din
Protocolul nr. 11 la Conventie).
5. Cererea a fost repartizata primei sectii a Curtii (conform art. 52 alin.
1 din Regulament). In cadrul acestei sectii, camera desemnata sa examineze
cererea (conform art. 27 alin. 1 din Conventie) a fost constituita potrivit
art. 26 alin. 1 din Regulament.
6. La data de 1 noiembrie 2001, Curtea a modificat structura sectiilor sale
(art. 25 alin. 1 din Regulament). Cererea a fost repartizata celei de-a doua
sectii a Curtii, astfel reorganizata (art. 52 alin. 1 din Regulament).
7. Prin decizia din 10 octombrie 2000, Curtea a declarat cererea admisibila.
8. Atat reclamanta, cat si Guvernul au depus observatii scrise cu privire
la fondul cauzei (conform art. 59 alin. 1 din Regulament).
IN FAPT
9. Reclamanta s-a nascut in anul 1942 si are domiciliul in Bucuresti.
I. Circumstantele cauzei
A. Prima actiune in restituirea terenului
10. In 1991, reclamanta a solicitat Comisiei pentru aplicarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991 (numita in continuare Comisia administrativa)
restituirea a 5,5 hectare (ha) dintr-un teren de 10 ha care apartinuse mamei
sale si care reprezentase contributia acesteia la infiintarea unei cooperative
agricole de productie, in 1953.
11. Prin scrisoarea din 23 aprilie 1993, Comisia locala din Soveja a
informat-o pe reclamanta ca nu ii poate restitui terenul solicitat, deoarece
acesta fusese atribuit altor persoane care fusesera deja puse in posesie.
12. Prin decizia din 29 iulie 1993, Comisia judeteana a reconstituit
dreptul de proprietate al reclamantei acordandu-i, in temeiul articolelor 36 si
38 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 (numita in continuare Legea nr.
18/1991), actiuni la o societate comerciala reprezentand echivalentul a 5,5 ha
din terenul care apartinuse mamei sale.
13. Reclamanta a contestat aceasta decizie la Judecatoria Panciu. Ea a
subliniat faptul ca, acordandu-i actiuni, Comisia a incalcat dreptul sau la
restituirea in natura a terenului, prevazut de art. 8 din Legea nr. 18/1991.
Invocand totodata si art. 13 din Legea nr. 18/1991, care dispunea ca, in zona
colinara, atribuirea efectiva a terenurilor se face, de regula, pe vechile
amplasamente, reclamanta a subliniat ca ar fi fost posibila reconstituirea
dreptului sau de proprietate pe acelasi amplasament al terenului care
apartinuse mamei sale, teren pe care bunicul sau construise un bazin de apa.
14. Prin sentinta din 31 mai 1995, prima instanta i-a respins cererea.
Aceasta a constatat ca reclamantei i-au fost acordate, de catre Comisia
administrativa, actiuni la o societate comerciala reprezentand echivalentul a
5,5 ha de teren. Or, instanta a decis ca, potrivit art. 11 din Legea nr.
18/1991, nu este competenta sa controleze modalitatea efectiva prin care
Comisia administrativa a reconstituit dreptul de proprietate al reclamantei.
15. Reclamanta a introdus recurs impotriva acestei sentinte. Ea a sustinut
ca prima instanta a interpretat in mod eronat art. 11 din Legea nr. 18/1991
intrucat, in temeiul acestui articol, controlul judecatoresc trebuia exercitat
si asupra modului in care comisiile reconstituie concret dreptul de proprietate
al celui interesat, prin restituirea in natura sau prin acordarea de actiuni.
Ea s-a plans si de faptul ca instanta nu a facut o analiza concreta a
amplasamentului terenului mostenit de ea, care i-ar fi permis acesteia sa
stabileasca faptul ca terenul este situat intr-o zona colinara. Or, reclamanta
a subliniat ca, intr-un astfel de caz, era permisa, conform legii,
reconstituirea dreptului sau de proprietate pe vechiul amplasament.
16. Prin decizia definitiva din 22 octombrie 1995, Tribunalul Judetean
Vrancea a confirmat hotararea primei instante. Acesta a respins recursul
reclamantei, reamintind ca instantele nu sunt competente sa controleze
modalitatea efectiva prin care Comisia administrativa a reconstituit dreptul de
proprietate al reclamantei, si anume, prin acordarea de actiuni la o societate
comerciala.
B. Evenimente ulterioare datei de 22 octombrie 1995: noua cerere in
revendicare imobiliara
17. In 1995, societatea A. s-a angajat, in temeiul unui contract de arenda
incheiat pe o durata de patru ani cu reclamanta, sa exploateze terenul in
contul caruia aceasta din urma obtinuse actiuni si sa ii acorde 18% din
productia totala de grau pe care aceasta avea sa o realizeze.
18. In 1999, reclamanta a informat societatea A. ca doreste sa intre in
posesia terenului sau, cu scopul de a-l exploata individual.
19. Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 1 din 11 ianuarie 2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii nr. 18/1991, reclamanta a
solicitat restituirea in natura si pe vechiul amplasament al intregului teren
care apartinuse mamei sale.
20. O scrisoare, datata 21 noiembrie 2001, din partea Primariei Marasesti
arata ca punerea in posesie a reclamantei nu se poate face pe vechiul
amplasament, avand in vedere ca terenurile respective fusesera atribuite altor
persoane, in temeiul Legii nr. 18/1991.
21. Din documentele prezentate reiese ca, in februarie 2001 si noiembrie
2002, Comisia administrativa a eliberat doua titluri de proprietate pe numele
reclamantei, pentru terenuri de 2,5 ha si, respectiv, 7,5 ha, sau un total de 8
ha de vie si 2 ha de teren arabil. Reclamanta a acceptat 7 ha din acestea, in
privinta carora a fost pusa in posesie, dar a refuzat restul, din cauza
amplasarii. In prezent, pe rolul instantelor interne se afla un litigiu
referitor la amplasarea terenurilor restituite reclamantei care, in opinia
acesteia, nu corespunde amplasarii terenurilor detinute anterior de mama sa.
II. DREPTUL INTERN APLICABIL
22. Prevederile aplicabile ale Legii fondului funciar nr. 18/1991, astfel
cum erau formulate la data faptelor in litigiu (publicata in Monitorul Oficial
din 20 februarie 1991), dispun urmatoarele:
Art. 8
"Stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor care
se gasesc in patrimoniul cooperativelor agricole de productie se face in
conditiile prezentei legi, prin reconstituirea dreptului de proprietate sau
construirea acestui drept.
De prevederile legii beneficiaza membrii cooperatori care au adus pamant in
cooperativa sau carora li s-a preluat in orice mod teren de catre aceasta,
precum si, in conditiile legii civile, mostenitorii acestora (...)"
Art. 11
"(1) In scopul stabilirii dreptului de proprietate prin reconstituirea
sau constituirea acestuia, atribuirii efective a terenurilor celor indreptatiti
si eliberarii titlurilor de proprietate, in fiecare comuna, oras sau municipiu,
se constituie, prin decizia prefecturii, o comisie condusa de primar.
(2) Comisiile comunale, orasenesti sau municipale vor functiona sub
indrumarea unei comisii judetene, numita prin decizia prefecturii si condusa de
prefect.
(3) Procedura de constituire si modul de functionare a comisiilor, precum
si modelul si modul de atribuire a noilor titluri de proprietate, se vor
stabili prin hotarare a Guvernului in termen de 15 zile de la data publicarii
prezentei legi. Din comisii vor face parte cetateni desemnati de obste din
toate categoriile indreptatite, specialisti si functionari publici. In comunele
constituite din mai multe sate, cetatenii vor fi desemnati proportional cu
ponderea numerica a locuitorilor din fiecare sat.
(4) Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa
valideze sau sa invalideze masurile stabilite de comisiile subordonate.
(5) Impotriva hotararii comisiei judetene, cel nemultumit poate face
plangere la judecatoria in raza careia este situat terenul, in termen de 30 de
zile de la data la care a luat cunostinta de solutia data de comisia judeteana.
(8) Controlul judecatoresc se limiteaza exclusiv la aplicarea corecta a
dispozitiilor imperative din prezenta lege cu privire la dreptul de a obtine
titlul de proprietate, la intinderea suprafetei de teren ce se cuvine si, daca
este cazul, la exactitatea reducerii acestei suprafete, potrivit legii."
Art. 13
"Atribuirea efectiva a terenurilor se face, in zona colinara, de
regula, pe vechile amplasamente (...)"
Art. 36
"Persoanele ale caror terenuri agricole au fost trecute in proprietate
de stat, ca efect al unor legi speciale, altele decat cele de expropriere, si
care se afla in administrarea unitatilor agricole de stat, devin la cerere
actionari la societatile comerciale infiintate in baza Legii nr. 15/1990 din
actualele unitati agricole de stat (...)
(...) Numarul de actiuni primite va fi proportional cu suprafata de teren
in echivalent arabil trecuta in patrimoniul statului, fara a putea depasi insa
valoarea a 10 ha teren de familie, in echivalent arabil."
Art. 38
"In localitatile cu deficit de teren in care terenurile fostilor
proprietari se afla in proprietatea statului si acestia nu opteaza pentru
actiuni in conditiile art. 36 si nu li se pot atribui lor sau mostenitorilor
suprafata minima prevazuta de prezenta lege, comisiile judetene vor hotari
atribuirea unei suprafete de 5.000 mp de familie, in echivalent arabil, la
cerere, din terenurile proprietatea statului.
Pentru diferenta de teren pana la care sunt indreptatiti fostii proprietari
sau mostenitorii lor, potrivit prezentei legi, se aplica corespunzator
prevederile art. 36."
23. Legea nr. 18/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial din 5
ianuarie 1998, pentru a include modificarile ce i-au fost aduse prin Legea nr.
169/1997, ale carei dispozitii aplicabile prevad:
Art. 6
"Alineatele (4) - (10) ale articolului 11 se abroga."
Art. 44^3
"(2) Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la
judecatoria (...) in termen de 30 de zile de la comunicare."
Art. 44^6
"Plangerea (...) poate fi indreptata si impotriva masurilor de punere
in aplicare a art. 36 din prezenta lege, cu privire la stabilirea dreptului de
a primi actiuni in unitatile agricole de stat, reorganizate in societati
comerciale conform Legii nr. 15/1990."
Art. 44^8
"Instanta solutioneaza cauza potrivit regulilor prevazute in Codul de
procedura civila si in Legea pentru organizarea judecatoreasca. Pe baza
hotararii judecatoresti definitive, comisia judeteana, care a emis titlul de
proprietate, il va modifica, il va inlocui sau il va desfiinta."
24. Prevederile aplicabile ale Legii nr. 1 din 11 ianuarie 2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii nr. 18/1991, astfel cum a
fost modificata prin Legea nr. 169/1997, dispun urmatoarele:
Art. 2
"(...) reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile
amplasamente, daca acestea sunt libere."
Art. 3
"Reconstituirea dreptului de proprietate pentru (...) suprafata (...)
adusa in cooperativa agricola de productie, (....) dar nu mai mult de 50 ha de
proprietar deposedat, se face integral in localitatile in care exista suprafete
de teren agricol constituite ca rezerva la dispozitia comisiei (...)"
Art. 8
"Persoanelor fizice carora li s-a stabilit calitatea de actionar la
societatile comerciale (...) in temeiul art. 36 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 li se restituie in natura suprafete de aceeasi calitate (...)
Atribuirea efectiva a terenurilor se face in zona colinara pe vechile
amplasamente (...)"
IN DREPT
I. Cu privire la exceptia preliminara ridicata de Guvern
25. Guvernul invoca inadmisibilitatea cererii, motivand aceasta prin lipsa
calitatii de victima a reclamantei, in sensul art. 34 din Conventie, avand in
vedere schimbarile survenite in situatia de fapt dupa 22 octombrie 1995. Acesta
subliniaza ca reclamantei i-a fost atribuit dreptul de proprietate asupra a 8
ha de vie si 2 ha de teren arabil (a se vedea alin. 21 anterior). Or, daca
Guvernul admite ca restituirea nu a avut loc pe acelasi amplasament al
terenurilor detinute de mama sa, el subliniaza faptul ca reclamantei i-a fost
restituita in natura suprafata integrala care i-a apartinut acesteia din urma,
si anume, 10 ha de teren. De asemenea, Guvernul arata ca actuala lege a
fondului funciar nu ii mai permite reclamantei sa obtina reconstituirea
dreptului sau de proprietate pe vechiul amplasament.
26. Reclamanta evidentiaza faptul ca autoritatile imputernicite sa puna in
aplicare Legea nr. 18/1991 au atribuit terenurile fostilor proprietari unor
terti care nu aveau acest drept. Or, reclamantei i-au fost atribuite terenuri
necorespunzatoare sau actiuni, cu toate ca prevederile Legii nr. 18/1991
obligau autoritatile sa dispuna restituirea in natura si, in plus, pe vechiul
amplasament, fiind vorba de o zona colinara, destinata culturii vitei-de-vie.
27. Curtea nu poate sa speculeze asupra faptului daca ii era permis sau nu
reclamantei, in temeiul legislatiei aplicabile la data primei sale cereri in
restituire, sa obtina terenul pe vechiul amplasament, in conditiile in care
instantele chemate sa examineze aceasta problema cu prilejul contestatiei introduse
de catre reclamanta impotriva deciziei Comisiei administrative din 29 iulie
1993 s-au declarat necompetente sa solutioneze acest aspect al cererii, citand
art. 11 din Legea nr. 18/1991, asa cum dispunea acesta la momentul respectiv.
Curtea constata si ca un nou litigiu referitor la amplasarea terenurilor
restituite reclamantei se afla in prezent pe rolul instantelor interne (conform
alin. 21 anterior).
Oricum, Curtea observa ca restituirea terenurilor mentionata de Guvern se
intemeiaza pe o alta baza legala decat cea aflata la originea litigiului
prezentat in fata Curtii si ca a avut loc in februarie 2001, pentru o parte din
teren, si in noiembrie 2002 pentru restul terenului, adica la aproximativ zece
ani de la data la care reclamanta a facut prima cerere in temeiul Legii
fondului funciar.
28. In plus, Curtea constata ca plangerile formulate de reclamanta nu se
limiteaza la ingerinta autoritatilor in dreptul sau de proprietate, ci se
refera si la incalcarea articolului 6 alineatul 1 din Conventie. Or, in lipsa
recunoasterii, explicite sau in substanta, a faptului ca s-a produs o incalcare
a Conventiei, precum si in lipsa unei reparatii din partea autoritatilor,
reclamanta se poate, in mod incontestabil, pretinde victima a hotararii
instantelor ca nu sunt competente sa examineze o decizie administrativa a
Comisiei, cum a fost cazul in speta (a se vedea, mutatis mutandis, hotararea in
cauza Crisan impotriva Romaniei, cererea nr. 42930/98, alin. 27 - 30, din 27
mai 2003).
29. Prin urmare, Curtea respinge exceptia preliminara ridicata de Guvern.
II. Cu privire la pretinsa incalcare a articolului 6 alineatul 1 din
Conventie
30. Reclamanta se plange, mai intai de refuzul instantelor de a examina
legalitatea unei decizii a Comisiei administrative. Ea invoca art. 6 alin. 1
din Conventie, ale carui prevederi aplicabile dispun:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil a cauzei
sale (...), de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege,
care sa decida (...) asupra contestatiilor sale privind drepturi si obligatii
cu caracter civil."
31. Reclamanta evidentiaza faptul ca instantele romane aveau, in temeiul
art. 11 din Legea nr. 18/1991, o competenta limitata in ceea ce priveste
reconstituirea dreptului de proprietate. Aceasta situatie a determinat
instantele sesizate prin contestatia ei sa nu examineze legalitatea
reconstituirii dreptului sau de proprietate prin acordarea de actiuni la o
societate comerciala.
32. Guvernul reaminteste ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii,
dreptul de acces la justitie nu este un drept absolut, ci el poate fi supus
unor limitari implicit admise, necesitand, prin natura sa, o reglementare de
catre stat. Or, el subliniaza ca, in speta, instantele interne s-au pronuntat
in cazul contestatiei reclamantei impotriva deciziei Comisiei administrative,
respectand limitele competentei atribuite lor prin Legea nr. 18/1991.
33. In observatiile sale complementare, Guvernul subliniaza ca el nu
contesta cele sustinute de reclamanta pe terenul art. 6 alin. 1 din Conventie.
El precizeaza, totusi, ca art. 11 din Legea nr. 18/1991, in vigoare la momentul
respectiv si care limita competenta instantelor, a fost modificat prin Legea
nr. 169/1997. Incepand din acest moment, competenta instantelor in materie nu
mai este limitata si acestea au posibilitatea sa examineze toate aspectele de
fapt si de drept ale deciziilor pronuntate de Comisia administrativa.
34. Curtea constata ca procedura in litigiu facea referire la legalitatea
unei decizii a Comisiei administrative privitoare la dreptul reclamantei, asa
cum era prevazut de Legea fondului funciar, de a obtine restituirea unui bun
imobiliar, drept ce imbraca, incontestabil, un caracter civil, in sensul alin.
1 al art. 6 mentionat anterior, care este, prin urmare, aplicabil in speta.
35. Curtea reaminteste ca, fiind vorba de decizii referitoare la drepturi
si obligatii cu caracter civil, art. 6 alin. 1 din Conventie dispune ca
deciziile luate de autoritati administrative care nu indeplinesc cerintele
acestei prevederi sa fie supuse controlului ulterior al unui organ judiciar cu
competenta deplina (a se vedea cauza Crisan impotriva Romaniei, citata
anterior, alin. 24; cauza Ortenberg impotriva Austriei, hotararea din 25
noiembrie 1994, seria A nr. 295-B, p. 49 - 50, alin. 31; cauza Stallinger si
Kuso impotriva Austriei, hotararea din 23 aprilie 1997, Culegere de decizii si
hotarari 1997-II, p. 679 - 680, alin. 51).
36. Curtea considera, mai intai, ca respectiva Comisie administrativa care
s-a pronuntat, la 29 iulie 1993, asupra cererii reclamantei in restituirea
terenului, numita prin ordin al Prefectului si condusa de acesta din urma, in
temeiul art. 11 din Legea nr. 18/1991, nu respecta conditia de independenta in
raport cu executivul si nu poate, prin urmare, sa constituie o
"instanta", in sensul art. 6 alin. 1 sus-mentionat (conform, mutatis
mutandis, Crisan impotriva Romaniei, sus-mentionata, alin. 25; Sramek impotriva
Austriei, hotararea din 22 octombrie 1984, seria A nr. 84, p. 17, alin. 42).
Din cele prezentate rezulta ca, pentru a fi indeplinite cerintele art. 6 alin.
1 din Conventie, e necesar ca persoana interesata sa poata supune deciziile
luate de autoritatea administrativa in cauza controlului ulterior al unui organ
judiciar cu competenta deplina.
37. Or, Curtea constata, in aceasta privinta, ca instantele sesizate de
reclamanta printr-o contestatie impotriva deciziei prin care Comisia
administrativa ii atribuise actiuni s-au declarat necompetente sa controleze
legalitatea acesteia, in temeiul art. 11 din Legea nr. 18/1991, asa cum era
formulat la momentul respectiv.
38. Curtea ia act cu interes de modificarea legislativa indicata de Guvern
referitor la extinderea competentei, de acum inainte nelimitata, a instantelor
chemate sa se pronunte cu privire la legalitatea deciziilor administrative ale
Comisiei (conform dreptului intern aplicabil, in special alin. 23 anterior).
Totusi, prevederile legale care reglementau, la momentul faptelor, competenta
instantelor judecatoresti sesizate cu o contestatie impotriva unei decizii a
Comisiei si aplicarea lor, in speta, de catre instante, au determinat, in
cauza, imposibilitatea reclamantei de a supune deciziile emise de o autoritate
administrativa care nu indeplineste calitatile unei "instante", in
sensul articolului 6 alineatul 1 din Conventie, verificarii ulterioare a unui
organ judiciar cu competenta deplina.
39. In lumina celor prezentate, Curtea apreciaza ca aceasta imposibilitate
a instantelor, datorata legislatiei interne in vigoare la data respectiva, de a
stabili daca reclamanta indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a
obtine restituirea in natura a terenului si, in plus, pe vechiul amplasament,
constatata in cadrul contestatiei reclamantei impotriva deciziei administrative
care statua asupra drepturilor sale civile, aduce atingere substantei dreptului
sau de acces la justitie.
40. Prin urmare, se constata o incalcare a articolului 6 alineatul 1 din
Conventie.
III. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 1 din Primul Protocol
aditional la Conventie
41. Reclamanta apreciaza ca, din cauza modului in care a fost solutionata
contestatia sa de catre instantele interne, s-a adus atingere dreptului la
respectarea bunurilor sale, garantat de articolul 1 din Primul Protocol
aditional la Conventie, potrivit caruia:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
42. Guvernul sustine ca reclamanta nu a suferit nici o atingere a dreptului
sau de proprietate si face trimitere la decizia in cauza Malhous impotriva
Republicii cehe, cererea nr. 33071/96, C.E.D.O. 2000-XII). In subsidiar, acesta
apreciaza ca o eventuala atingere a dreptului de proprietate al reclamantei ar
fi intr-atat de infima, incat ar putea intra in marja de apreciere a statului.
43. Reclamanta contesta argumentele Guvernului si precizeaza ca
sus-mentionata cauza Malhous impotriva Republicii cehe nu este aplicabila in
speta. Ea arata ca, spre deosebire de domnul Malhous, ea indeplinea conditiile
prevazute de lege pentru a obtine restituirea in natura si, in plus, pe vechiul
amplasament, intrucat terenul apartinuse mamei sale, dar instantele sesizate au
refuzat sa se pronunte asupra acestui aspect, invocand limitele legale ale
competentei lor. Ea precizeaza, in aceasta privinta, faptul ca, la data
intrarii in vigoare a legii, terenul sau facea parte din patrimoniul
cooperativei agricole de productie si ca acesta este situat, asa cum prevede
art. 13 din Legea nr. 18/1991, intr-o zona colinara, si anume, in apropierea
localitatii Panciu, judetul Vrancea.
44. In observatiile sale complementare, ulterioare datei de 10 septembrie
2002, data la care camera a declarat cererea admisibila, Guvernul apreciaza ca
art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventie nu este aplicabil in speta,
reclamanta neavand nici un bun actual, nici o speranta legitima, in sensul
jurisprudentei constante a Curtii.
45. Curtea apreciaza ca problemele ridicate de Guvern in observatiile sale
complementare si-ar avea locul mai degraba in cadrul unei exceptii preliminare
care sa sustina incompatibilitatea rationae materiae a acestui capat de cerere
cu prevederile Conventiei. Ridicata pentru prima data dupa pronuntarea deciziei
de admisibilitate in cauza, o asemenea exceptie este tardiva, avand in vedere
ca Guvernul a decazut din dreptul de a formula exceptii, (a se vedea, intre
altele, mutatis mutandis, Ceteroni impotriva Italiei, hotararea din 15
noiembrie 1996, Culegere de decizii si hotarari 1996-V, p. 1755 - 1756, alin.
19).
46. Oricum, Curtea considera, tinand cont de concluziile formulate la alineatele
38 - 40 anterioare, ca nu este necesar sa se pronunte asupra acestui capat de
cerere (a se vedea, intre altele, mutatis mutandis, hotararile Laino impotriva
Italiei, cererea nr. 33158/96, alin. 25, C.E.D.O. 1999-I; Zanghi impotriva
Italiei, hotararea din 19 februarie 1991, seria A nr. 194-C, p. 47, alin. 23;
Biserica catolica din Cannee impotriva Greciei, hotararea din 16 decembrie
1997, Culegere de decizii si hotarari 1997-VIII, alin. 50).
IV. Cu privire la aplicarea art. 41 din Conventie
47. Conform art. 41 din Conventie:
"In cazul in care Curtea declara ca a avut loc o incalcare a
Conventiei sau a protocoalelor sale si daca dreptul intern al inaltei parti
contractante nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei incalcari,
Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."
A. Prejudiciul material si moral
48. Reclamanta solicita cu titlu de prejudiciu material acordarea a 3 ha de
teren situate in proximitatea terenului de 7 ha care i-a fost deja restituit
sau, in subsidiar, o suma corespunzatoare valorii bunului imobiliar mentionat,
pe care o apreciaza la 6.000 euro. Ea solicita, in plus, 10.000 euro pentru
prejudiciul moral cauzat de refuzul autoritatilor, vreme de aproape zece ani, de
a o pune in posesie cu terenul pe vechiul sau amplasament, fapt ce i-a provocat
suferinte fizice si psihice, i-a afectat starea sanatatii si a determinat
aparitia unui sentiment de nedreptate si tensiune permanenta.
49. Guvernul se opune acordarii sumelor cerute de reclamanta. El remarca,
in aceasta privinta, ca, urmare a modificarilor survenite in situatia de fapt,
reclamanta a obtinut restituirea in natura a 8 ha de vie si 2 ha de teren
arabil, adica totalitatea suprafetei de teren detinuta de mama sa. Or, el
subliniaza ca, avand in vedere schimbarea destinatiei terenurilor pe perioada
regimului comunist, precum si titlurile de proprietate atribuite deja unor
terti asupra unor terenuri aflate in proximitatea terenului reclamantei, este
in mod obiectiv imposibil ca aceasta sa fie pusa in posesie pe acelasi
amplasament. Guvernul e de parere ca nu se poate stabili nici o legatura de
cauzalitate intre suferintele invocate de aceasta si pretinsele incalcari ale
prevederilor Conventiei.
50. Curtea evidentiaza ca singurul element luat in considerare in acordarea
satisfactiei echitabile este, in speta, faptul ca reclamanta nu a beneficiat de
acces la justitie pentru a contesta deciziile Comisiei administrative, ce
statuau asupra drepturilor sale cu caracter civil. Curtea nu poate sa speculeze
care ar fi fost solutia contestatiei in caz contrar, dar nu considera
nerezonabila aprecierea ca persoana interesata a suferit o pierdere reala de
sansa (a se vedea cauzele Pelissier si Sassi impotriva Frantei, cererea nr.
25444/94, alin. 80, C.E.D.O. 1999-II; Crisan impotriva Romaniei,
sus-mentionata, alin. 36). Pronuntandu-se in echitate, asa cum prevede
articolul 41 din Conventie, Curtea acorda reclamantei suma de 4.000 euro pentru
prejudiciile insumate.
B. Dobanzi de intarziere
51. Curtea hotaraste sa aplice majorari de intarziere echivalente cu rata
dobanzii pentru facilitatea de credit marginal practicata de Banca centrala
europeana, la care se vor adauga 3 puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE, CURTEA, IN UNANIMITATE:
1. respinge exceptia preliminara ridicata de Guvern;
2. hotaraste ca a fost incalcat articolul 6 alineatul 1 din Conventie;
3. hotaraste ca nu este necesar sa se pronunte asupra capatului de cerere
fondat pe articolul 1 din Primul Protocol aditional la Conventie;
4. hotaraste ca:
a) statul parat trebuie sa plateasca reclamantei, in termen de 3 luni de la
data ramanerii definitive a hotararii, conform art. 44 alin. 2 din Conventie,
4.000 euro pentru prejudiciul material si moral, plus orice suma care i-ar
putea fi retinuta cu titlu de impozit, urmand a fi achitati in lei romanesti,
conform ratei de schimb aplicabile la momentul platii;
b) aceasta suma va fi majorata, incepand de la data expirarii termenului
mentionat pana la momentul efectuarii platii, cu o dobanda simpla de intarziere
egala cu dobanda minima pentru imprumut practicata de Banca centrala europeana,
valabila in aceasta perioada, la aceasta adaugandu-se o majorare cu 3 puncte
procentuale;
5. respinge de acordare a unei satisfactii echitabile pentru surplus.
Redactata in limba franceza si comunicata in scris la data de 16 septembrie
2003, in aplicarea art. 77 alin. 2 si 3 din Regulamentul Curtii.