HOTARARE*1) din 22 mai 1998
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 637 din 27 decembrie 1999
CAZUL VASILESCU IMPOTRIVA ROMANIEI
(53/1997/837/1043)
*1) Nota traducatorului.
Versiunile originale sunt in limbile franceza si engleza.
Intrucat versiunile in limbile franceza si engleza folosesc inconsecvent
denumirile unor institutii si functii, traducerea a fost adaptata, folosindu-se
numai denumirile valabile astazi, cu exceptia cazurilor expres indicate. In
ceea ce priveste actele procedurale, terminologia traducerii s-a supus
regulilor intertemporale.
SUMAR
Hotarare pronuntata de o Camera
Romania - mentinerea confiscarii ilegale a unor obiecte de valoare de catre
fosta militie in 1966 si interzicerea accesului la un tribunal care sa poata
dispune restituirea lor
I. Articolul 6 alin. 1 din conventie
A. Exceptia preliminara a Guvernului (neepuizarea cailor de recurs intern)
Neprezentata in fata Comisiei - decadere.
Concluzie: respingere (unanimitate).
B. Temeinicia plangerii
Curtea Suprema de Justitie a decis ca, intrucat cererea de restituire
formulata de catre reclamanta are drept obiect contestarea unei masuri de
urmarire penala, competenta solutionarii ei revine in exclusivitate Parchetului
de pe langa Tribunalul Arges. Intrucat chiar si atunci cand exercita o
atributie de natura contencioasa un procuror actioneaza in calitate de membru
al Ministerului Public, subordonat in primul rand procurorului general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie si apoi ministrului
justitiei, aceasta inseamna ca el este dependent fata de puterea executiva.
Concluzie: incalcare (unanimitate).
II. Articolul 13 din conventie
Art. 6 alin. 1 reprezinta lex specialis in raport cu art. 13, ale carui
garantii sunt absorbite de art. 6.
Concluzie: nu este necesara examinarea acestui capat de cerere
(unanimitate).
III. Articolul 1 din Protocolul nr. 1
Intrucat nici nelegalitatea confiscarii bunurilor litigioase de catre fosta
militie si nici dreptul de proprietate al reclamantei asupra acestora nu au
fost contestate - in consecinta, reclamanta a ramas proprietara asupra
bunurilor pana in prezent -, Romania nu a recunoscut jurisdictia obligatorie a
Curtii decat incepand cu data de 20 iunie 1994, dar plangerea reclamantei are
drept obiect o situatie de fapt continua care subzista in prezent, iar decizia
Curtii Supreme de Justitie este ulterioara datei de 20 iunie 1994.
Data fiind absenta vreunui temei legal, continua lipsire de proprietate nu
poate fi interpretata ca "o lipsire de proprietate" sau ca o
modalitate de "reglementare a folosirii proprietatii" in sensul art.
1 din Protocolul nr. 1.
Reclamanta obtinuse o hotarare judecatoreasca prin care autoritatile vizate
erau obligate la restituirea obiectelor revendicate - hotarare anulata de catre
Curtea Suprema de Justitie -, in conditiile in care demersurile facute la
parchetul considerat competent de catre Curtea Suprema de Justitie nu dusesera
la nici un rezultat.
Pierderea prerogativelor dreptului de proprietate asupra bunurilor in
cauza, combinata cu esecul incercarilor de pana atunci de reparare a situatiei
criticate, a produs consecinte suficient de grave pentru a conchide ca a avut
loc o confiscare de fapt.
Concluzie: incalcare (unanimitate).
IV. Articolul 8 din conventie
Data fiind concluzia privitoare la art. 1 din Protocolul nr. 1, Curtea nu
mai trebuie sa examineze cazul prin raportare la art. 8.
Concluzie: nu este necesara examinarea acestui aspect (unanimitate).
V. Articolul 50 din conventie
A. Prejudiciul
Prejudiciul material: imposibilitatea Guvernului de a restitui bunurile in
litigiu - reparatie echitabila. Prejudiciul moral: reparatie echitabila.
Concluzie: statul parat este obligat sa plateasca o anumita suma de bani
catre reclamanta, cu titlu de despagubiri materiale si morale (unanimitate).
B. Costuri si cheltuieli judiciare
Pretentii neprecizate - restituire echitabila.
Concluzie: statul parat este obligat sa plateasca reclamantei o anumita
suma de bani cu titlu de costuri si cheltuieli (unanimitate).
REFERINTE LA JURISPRUDENTA CURTII
23 septembrie 1982, Sporrong si Lonnroth impotriva Suediei; 27 august 1981,
Demicoli impotriva Maltei; 24 iunie 1993, Papamichalopoulos si altii impotriva
Greciei; 24 noiembrie 1994, Beaumartin impotriva Frantei; 31 octombrie 1995,
Papamichalopoulos si altii impotriva Greciei (art. 50); 18 decembrie 1996,
Loizidou impotriva Turciei (fond); 26 noiembrie 1996, Sakik si altii impotriva
Turciei; 19 decembrie 1997, Bruala Gomez de la Torre impotriva Spaniei.
In cazul Vasilescu impotriva Romaniei*2),
*2) Notele grefierului:
1. Cazul are nr. 53/1997/837/1.043. Primele doua cifre arata pozitia din
anul introducerii plangerii, ultimele doua o aseaza pe lista cuprinzand
cazurile cu care Curtea a fost sesizata si pe lista cuprinzand plangerile
initiale (la Comisie) corespunzatoare.
2. Regulamentul B, intrat in vigoare la 2 octombrie 1994, se aplica tuturor
cazurilor privind statele legate prin Protocolul nr. 9.
Curtea Europeana a Drepturilor Omului, constituita, in conformitate cu
dispozitiile art. 43 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale (conventia) si cu reglementarile aplicabile din
Regulamentul B, in camera alcatuita din urmatorii judecatori:
domnul R. Bernhardt, presedinte;
domnul Thor Vilhjalmsson;
domnul A.B. Baka;
domnul M.A. Lopes Rocha;
domnul D. Gotchev;
domnul K. Jungwiert;
domnul E. Levits;
domnul J. Casadevall;
domnul M. Voicu,
precum si din domnii H. Petzold, grefier, si P.J. Mahoney, grefier adjunct,
dupa ce a deliberat in camera de consiliu la 24 februarie 1998 si la 23
aprilie 1998, pronunta hotararea de mai jos, adoptata la aceasta din urma data:
PROCEDURA
1. Curtea a fost sesizata cu acest caz de catre o persoana de cetatenie
romana, doamna Elisabeta Vasilescu (reclamanta), si de catre Comisia Europeana
a Drepturilor Omului (Comisia), la 22 si, respectiv, la 28 mai 1997, in
termenul de 3 luni prevazut la art. 32 alin. 1 si la art. 47 din conventie. La
originea cazului se gaseste o plangere (nr. 27.053/95) indreptata impotriva
Romaniei si cu care reclamanta sesizase Comisia la 10 februarie 1995 in temeiul
art. 25.
Plangerea doamnei Vasilescu si cererea Comisiei au drept temei art. 44 si art.
48 lit. a) si e) din conventie, astfel cum au fost acestea modificate prin
Protocolul nr. 9, pe care Romania l-a ratificat. Ele vizeaza obtinerea unei
hotarari cu privire la respectarea de catre Romania a exigentelor art. 6 alin.
1 din conventie si ale art. 1 din Protocolul nr. 1, precum si - in ceea ce
priveste plangerea in fata Comisiei - ale art. 8 si 13 din conventie.
2. Raspunzand invitatiei facute in conformitate cu art. 35 alin. 3 lit. d)
din Regulamentul B, reclamanta l-a desemnat pe domnul D. Cosma, avocat in
Baroul Bucuresti, in calitate de aparator (art. 31). Presedintele a autorizat
folosirea limbii romane in procedura scrisa in fata Curtii (art. 28 alin. 3).
3. Camera ce urma sa fie constituita era compusa de drept din domnul M. Voicu,
judecator ales de cetatenie romana (art. 43 din conventie), si din domnul R.
Bernhardt, vicepresedinte al Curtii [art. 21 alin. 4b) din Regulamentul B]. La
3 iulie 1997, in prezenta grefierului, presedintele Curtii, domnul R. Ryssdal,
a tras la sorti numele celorlalti 7 membri, respectiv domnii R. Bernhardt,
vicepresedinte al Curtii [art. 21 alin. 4b) din Regulamentul B], Thor
Vilhjalmsson, A.B. Baka, M.A. Lopes Rocha, D. Gotchev, K. Jungwiert, E. Levits
si J. Casadevall (art. 43 in fine din conventie si art. 21 alin. 5 din
Regulamentul B).
4. In calitate de presedinte al Camerei (art. 21 alin. 6 din Regulamentul
B), domnul Bernhardt i-a consultat, prin intermediul grefierului, pe domnul A.
Ciobanu-Dordea, agent al Guvernului roman (Guvernul), pe avocatul reclamantei
si pe doamna G. Thune, delegatul Comisiei, cu privire la organizarea procedurii
(art. 39 alin. 1 si art. 40). Conform ordonantei pronuntate in consecinta la 16
septembrie 1997, grefierul a primit memoriile reclamantei si Guvernului la 5 si,
respectiv, la 8 decembrie 1997, iar mai apoi raspunsurile in replica, la 21
ianuarie si la 17 februarie 1998.
5. La 24 februarie 1998 Camera a decis sa nu tina o audienta, nu inainte de
a se fi asigurat de indeplinirea conditiilor cerute de o astfel de derogare de
la procedura obisnuita (art. 27 si 40 din Regulamentul B).
6. La 27 martie 1998 Guvernul a depus la grefa un raport de expertiza,
realizat de Muzeul National de Istorie al Romaniei, privitor la aplicarea art.
50 din conventie in problema prejudiciului material. In replica, reclamanta a
prezentat la 14 aprilie observatiile sale scrise cu privire la acest raport.
IN FAPT
I. Imprejurarile cauzei
7. Doamna Elisabeta Vasilescu, cetatean roman, nascuta in 1897, isi are
domiciliul in comuna Potlogi, judetul Dambovita.
8. La 23 iunie 1966 lucratori ai fostei Militii Arges, fara a fi in posesia
unui mandat, au efectuat o perchezitie la domiciliul reclamantei, in cadrul
unei cercetari penale declansate impotriva sotului ei, acuzat pentru savarsirea
infractiunii de detinere ilegala de obiecte din aur, fapta pedepsita de
legislatia atunci in vigoare (Decretul nr. 210/1960).
Cu aceasta ocazie, ei au confiscat 327 de monede vechi din aur, dintre care
cele mai multe erau gaurite pentru confectionarea de bijuterii, iar doua dintre
ele fusesera transformate in cercei.
9. La 4 iulie 1966 aceste obiecte au fost depuse la Sucursala Arges a
Bancii Nationale a Romaniei, ocazie cu care a fost intocmit un proces-verbal.
10. La 8 iulie 1966 conducerea fostei Militii Arges a pronuntat o ordonanta
de incetare a procesului penal cu privire la sotul reclamantei, finalizand
astfel cercetarile, in conformitate cu art. 261 din vechiul Cod de procedura
penala (paragraful 25 de mai jos). S-a constatat ca in acest caz fapta nu
prezenta gradul de pericol social al unei infractiuni, dar s-a decis totusi
mentinerea confiscarii obiectelor in cauza.
11. La 24 mai 1990 Parchetul de pe langa Tribunalul Arges, la care
reclamanta se interesase cu privire la situatia acestor bunuri, a informat-o ca
in arhivele sale nu exista nici un act din care sa rezulte ca o astfel de
masura a fost dispusa.
12. Ulterior, reclamanta s-a adresat procurorului general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie cu o cerere pentru restituirea bunurilor.
La 11 octombrie 1990 acesta i-a raspuns ca nici o masura de confiscare sau de
perchezitie nu fusese dispusa impotriva ei sau sotului ei, nici in 1966 si nici
ulterior.
13. In 1991, la o data neprecizata, Ministerul de Interne i-a confirmat
reclamantei ca intr-adevar facuse obiectul unei masuri de urmarire in 1966 in
ceea ce priveste obiectele pe care le revendica si ca, ulterior, s-a dispus
incetarea procesului penal cu privire la sotul sau. Se adauga faptul ca masura
de confiscare fusese totusi mentinuta de catre procuratura.
14. In 1991 reclamanta a introdus impotriva Bancii Nationale a Romaniei, in
calitate de depozitar al monedelor, o actiune in revendicare cu privire la cele
40 de monede din aur transformate in salba si la perechea de cercei.
In fata Judecatoriei Gaesti ea a sustinut ca aceste obiecte fusesera
confiscate in mod ilegal de catre militie, fara ca o astfel de masura sa fi
fost ordonata de catre magistratul competent. In sprijinul cererii sale ea a
invocat raspunsul procurorului general din 11 octombrie 1990 (paragraful 12 de
mai sus).
15. La 21 februarie 1992 judecatoria, bazandu-se pe declaratiile martorilor
si pe documentele depuse la dosar, a dat castig de cauza reclamantei si a
dispus ca Banca Nationala a Romaniei sa restituie obiectele in cauza. Instanta
a constatat totodata ca fosta Militie Arges confiscase in total 327 de monede
din aur apartinand reclamantei.
16. Banca Nationala a Romaniei, in calitate de parat, a declarat recurs la
Tribunalul Dambovita, recurs respins la 7 octombrie 1992. Tribunalul a
constatat ca, in urma cercetarilor declansate impotriva sotului reclamantei, a
fost pronuntata la 8 iulie 1966 o solutie de incetare a procesului penal si ca,
in orice caz, nici o dispozitie legala nu interzicea reclamantei sa
redobandeasca posesia asupra obiectelor in cauza.
17. In 1993, considerandu-se in drept sa-i fie restituite in totalitate
obiectele confiscate de militie, reclamanta a solicitat procurorului general sa
promoveze un recurs extraordinar in fata Curtii Supreme de Justitie impotriva
Hotararii din 21 februarie 1992 (paragraful 15 de mai sus si paragraful 27 de
mai jos).
18. La 10 iunie 1993 procurorul general a informat-o pe reclamanta ca nu
intentioneaza sa dea curs acestei cereri. In opinia sa, Hotararea din 21
februarie 1992 era legala si temeinica.
19. La 19 august 1993 procurorul general i-a indicat reclamantei ca, in
ipoteza in care nu este multumita de deciziile pronuntate in cazul ei, poate
exercita noua cale de recurs introdusa prin Legea nr. 59/1993 de modificare a
Codului de procedura civila.
20. Ca urmare, atat reclamanta, cat si Banca Nationala a Romaniei au
declarat recurs la Curtea de Apel Ploiesti impotriva Hotararii din 21 februarie
1992.
Reclamanta a solicitat restituirea tuturor monedelor in litigiu, in timp ce
Banca Nationala a Romaniei a cerut casarea hotararii anterior pronuntate.
Aceasta din urma sustinea ca instantele nu erau competente sa se pronunte in
speta, orice plangere impotriva masurilor de urmarire penala fiind de
competenta exclusiva a procurorului ierarhic superior, in conformitate cu art.
275 - 278 din Codul de procedura penala (paragraful 26 de mai jos).
21. Prin Decizia din 22 februarie 1994 Curtea de Apel Ploiesti a respins
cele doua recursuri. In ceea ce priveste actiunea reclamantei, s-a aratat ca ea
isi limitase initial pretentiile la 40 de monede si o pereche de cercei din aur
si ca, in consecinta, ea nu si le mai putea modifica in recurs.
In ceea ce priveste banca parata, instanta a subliniat ca s-a pronuntat o
solutie de incetare a procesului penal in ceea ce il priveste pe sotul
reclamantei. Ea constata in plus ca procurorul general nu a dat curs cererii de
restituire formulate de catre reclamanta, multumindu-se sa o indrepte catre
instanta de judecata. In ceea ce priveste acuzatia de detinere ilegala de
obiecte din aur, Curtea a raspuns ca masura de confiscare luata de militie nu
avea nici o baza legala si ca deci instantele dispusesera in mod corect
restituirea. Aceasta decizie a devenit definitiva si irevocabila.
22. In 1994 procurorul general a declarat, in conformitate cu art. 330 din
Codul de procedura civila (paragraful 27 de mai jos), un recurs in anulare in
fata Curtii Supreme de Justitie impotriva hotararilor din 21 februarie si 7
octombrie 1992, precum si impotriva Deciziei din 22 februarie 1994.
In memoriul sau el a reluat argumentul conform caruia, pronuntandu-se in
acest caz, instantele civile si-au depasit competenta materiala, incalcand
astfel competenta procurorului, exclusiva in materie (paragraful 26 de mai
jos). In consecinta, a solicitat trimiterea cazului in fata autoritatii
competente.
Pe de alta parte, reclamanta a invocat incalcarea art. 21 din Constitutie,
articol ce garanteaza accesul liber la justitie (paragraful 24 de mai jos), si
a cerut respingerea recursului in anulare.
23. La 20 octombrie 1994 Curtea Suprema de Justitie a admis cererea
procurorului general si a casat toate hotararile in cauza, considerand ca, in
conformitate cu art. 275 din Codul de procedura penala, Parchetul de pe langa
Tribunalul Arges era singurul competent sa solutioneze cererea reclamantei ce
avea ca obiect restituirea bunurilor in cauza.
II. Dreptul intern aplicabil
A. Constitutia
24. Articolul 21 din Constitutie prevede:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
B. Codul de procedura penala
25. Dispozitiile aplicabile din Codul de procedura penala inainte de
reforma judiciara din 1 ianuarie 1969 prevedeau:
Art. 115 ALIN. 4*3)
"Obiectele din metale sau pietre pretioase (...) vor fi depuse in 48
de ore la cea mai apropiata unitate a Bancii de Stat (...)."
------------
*3) In realitate este vorba de alin. 4 al art. 115^1 din Codul de procedura
penala - nota traducatorului.
Art. 187*4)
"Organele de cercetare penala au insa nevoie de incuviintarea
procurorului pentru efectuarea urmatoarelor acte de urmarire penala:
a) efectuarea perchezitiilor domiciliare, cu exceptia cazurilor de
infractiuni flagrante;
(...)
Incuviintarea se da numai in scris si pe baza ordonantei motivate prin care
organul de cercetare dispune efectuarea actului de urmarire penala."
------------
*4) In realitate este vorba de alin. 2 al art. 187^1 si de alin. 1 al art.
187^2 - nota traducatorului.
Art. 261*5)
"Daca in urma efectuarii actelor de urmarire penala se stabileste ca
exista vreo cauza de impiedicare a pornirii sau continuarii procesului penal,
organul de urmarire inceteaza procesul penal, clasand cauza.
(...)
Incetarea procesului penal se face printr-o ordonanta motivata (...)."
------------
*5) In realitate este vorba de art. 261^7 din Codul de procedura penala -
nota traducatorului.
26. In noua lor versiune, astfel cum a fost adoptata prin Legea din 12
noiembrie 1968, intrata in vigoare la 1 ianuarie 1969, dispozitiile aplicabile
ale Codului de procedura penala prevad urmatoarele:
Art. 168
"In contra masurii asiguratorii luate (...) invinuitul sau inculpatul
(...) se pot plange organului de cercetare penala care a dispus luarea masurii
ori procurorului care supravegheaza cercetarea penala, pana la sesizarea
instantei de judecata, dupa care plangerea se adreseaza acelei instante.
(...)
Dupa solutionarea definitiva a procesului penal, daca nu s-a facut plangere
impotriva aducerii la indeplinire a masurii asiguratorii, se poate face
contestatie potrivit legii civile."
Art. 169
"(...) Orice alta persoana care pretinde un drept asupra lucrurilor
ridicate poate cere, potrivit dispozitiilor art. 168, stabilirea acestui drept
si restituirea."
Art. 220
"Cand procurorul constata ca un act sau o masura procesuala a
organului de urmarire penala nu este data cu respectarea dispozitiilor legale,
o infirma motivat."
Art. 275
"Orice persoana poate face plangere impotriva masurilor si actelor de
urmarire penala, daca prin acestea s-a adus o vatamare intereselor sale
legitime.
(...)
Plangerea se adreseaza procurorului care supravegheaza activitatea
organului de cercetare penala si se depune fie direct la acesta, fie la organul
de cercetare penala (...)."
C. Codul de procedura civila
27. Articolele aplicabile din Codul de procedura civila, astfel cum a fost
modificat prin Legea nr. 59/1993, prevad:
Art. 330
"Procurorul general, din oficiu sau la cererea ministrului justitiei,
poate ataca cu recurs in anulare, la Curtea Suprema de Justitie, hotararile
judecatoresti irevocabile pentru urmatoarele motive:
1. cand instanta a depasit atributiile puterii judecatoresti;
(...)"
Art. 399
"Orice executare silita se poate contesta de cei interesati sau
vatamati prin executare."
Art. 400
"Toate contestatiile care s-ar ridica asupra executarii silite sau
intre parti sau de catre cei de-al treilea interesati, privitoare la intelesul,
intinderea si aplicarea dispozitivului hotararii ce se executa, se vor indrepta
la instanta care a incuviintat titlul executor (...)."
PROCEDURA IN FATA COMISIEI
28. Doamna Elisabeta Vasilescu a sesizat Comisia la 10 februarie 1995,
pretinzand ca perchezitia facuta la domiciliul sau si confiscarea bunurilor
sale au incalcat art. 8 din conventie. Totodata ea a sustinut ca, nerespectand
exigentele art. 6 alin. 1 din conventie si ale art. 1 din Protocolul nr. 1,
Curtea Suprema de Justitie a lipsit-o de dreptul de acces la un tribunal care sa
ii permita redobandirea posesiei asupra acestor bunuri.
29. La 7 martie 1996 Comisia a retinut plangerea (nr. 27.053/95) cu privire
la 40 de monede si la o pereche de cercei din aur.
In raportul intocmit la 17 aprilie 1997 (art. 31) ea exprima opinia ca a
existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din conventie (unanimitate) si a art. 1
din Protocolul nr. 1 (28 de voturi contra 1) si ca nu este cazul sa se
examineze plangerea cu privire la art. 8 din conventie (28 de voturi contra 1).
CONCLUZIILE PREZENTATE IN FATA CURTII
30. Reclamanta a rugat Curtea sa constate ca a existat o incalcare a art. 6
alin. 1 din conventie, considerat izolat sau coroborat cu art. 13, a art. 8,
precum si a art. 1 din Protocolul nr. 1. Ea cere obligarea statului roman la
restituirea celor 40 de monede si a perechii de cercei din aur sau, in caz
contrar, sa-i fie acordata o despagubire echitabila in temeiul art. 50.
31. Guvernul a invitat Curtea sa declare ca decizia in litigiu a Curtii
Supreme de Justitie nu a adus atingere drepturilor garantate de articolele
invocate.
IN DREPT
I. Cu privire la incalcarea invocata a art. 6 alin. 1 din conventie
32. Doamna Vasilescu se plange ca i s-a adus atingere dreptului de acces la
un tribunal care sa se pronunte asupra actiunii in revendicare a monedelor din
aur in cauza. Ea invoca art. 6 alin. 1 din conventie, care dispune dupa cum
urmeaza:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil (...) de
catre o instanta (...), care va hotari (...) asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil (...)."
Guvernul combate aceasta sustinere in timp ce Comisia subscrie la ea.
A. Cu privire la exceptia preliminara a Guvernului
33. Guvernul sustine ca, in afara actiunii in revendicare pe care a
introdus-o in fata instantelor civile, doamna Vasilescu dispunea de trei cai de
recurs pentru a ataca actele organului de urmarire penala, criticate acum in
fata Curtii.
Reclamanta ar fi putut, pe de o parte, sa sesizeze procurorul insarcinat cu
supravegherea urmaririi penale, in conformitate cu art. 275 - 278 din Codul de
procedura penala, si, pe de alta parte, sa se adreseze procurorului in temeiul
art. 218 - 220 din acest cod. In sfarsit ar fi putut sa ceara restituirea
bunurilor sale in temeiul art. 168 si 169 din acelasi cod (paragraful 26 de mai
sus).
34. Curtea considera ca aceste observatii reprezinta o exceptie de
neepuizare a cailor de recurs interne, exceptie ce nu a fost ridicata in fata
Comisiei si, din aceasta cauza, opereaza decaderea (a se vedea, printre multe
altele, Hotararea Sakik si altii impotriva Turciei din 26 noiembrie 1997,
Recueil des arrets et decisions 1997 - VII, p. 2.624, paragraful 48).
B. Cu privire la temeinicia plangerii
35. Doamna Vasilescu sustine ca examinarea cererii sale de restituire a
bunurilor confiscate de catre fosta Militie Arges ar reveni, avand in vedere
insusi obiectul litigiului, in competenta instantelor civile.
Pretentiile sale ar fi fost recunoscute ca intemeiate, mai intai prin
Hotararea de restituire din 21 februarie 1992 a Judecatoriei Gaesti, apoi prin
decizia Tribunalului Dambovita si, in sfarsit, prin cea a Curtii de Apel
Ploiesti.
Or, anuland amintitele hotarari, cu motivarea ca instantele civile ar fi
incalcat competenta exclusiva a procurorului, Curtea Suprema de Justitie ar fi
lipsit-o de dreptul de a-si vedea cauza examinata de catre un tribunal.
36. Guvernul nu contesta dreptul de proprietate al doamnei Vasilescu asupra
monedelor in litigiu. El sustine ca Decizia pronuntata la 20 octombrie 1994 de
catre Curtea Suprema de Justitie se intemeiaza pe o interpretare gresita a
dreptului roman, intrucat in acest caz instantele civile erau competente sa se
pronunte asupra cererii reclamantei.
Daca decizia Curtii Supreme de Justitie ar putea fi considerata ca o
limitare a dreptului de acces la un tribunal, aceasta nu aduce totusi atingere
substantei acestui drept, in masura in care reclamanta pastreaza posibilitatea
de a folosi trei cai de atac distincte, dintre care si cea prevazuta la art.
168 si 169 din Codul de procedura penala (paragraful 33 din mai sus).
37. Comisia contesta sustinerea Guvernului si considera ca regulile de
procedura din dreptul roman, asa cum au fost ele interpretate si aplicate de
catre Curtea Suprema de Justitie, au avut drept consecinta faptul ca nici o
instanta nu era in fapt competenta sa se pronunte asupra cererii reclamantei.
38. Curtea observa ca, sesizata cu judecarea recursului in anulare, pe
care, in temeiul art. 330 din Codul de procedura civila, il poate promova doar
procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
("procurorul general"), Curtea Suprema de Justitie a anulat la 20
octombrie 1994 toate hotararile pronuntate de instantele civile care fusesera
investite sa se pronunte asupra actiunii in revendicare a doamnei Vasilescu
(paragraful 23 de mai sus). In decizia sa, intemeiata pe art. 275 din Codul de
procedura penala (paragraful 26 de mai sus), Curtea Suprema de Justitie arata
ca, pronuntandu-se in aceasta cauza, aceste instante si-au depasit competenta
ratione materiae. Cerand restituirea monedelor din aur confiscate de fosta
militie, reclamanta ar fi contestat de fapt o masura de urmarire penala. De
aceea, numai procurorul din cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Arges,
insarcinat cu urmarirea penala si cu supravegherea organului care a facut
cercetarea, putea decide asupra acestei cereri si nu instantele civile.
Conform Guvernului, interpretarea regulilor de procedura, facuta de Curtea
Suprema de Justitie, este eronata (paragraful 36 de mai sus).
39. Curtea nu considera ca trebuie sa solutioneze aceasta problema de drept
roman (a se vedea printre altele, mutatis mutandis, Hotararea Sakik si altii
precitata, & 53). Rolul sau se limiteaza in fapt la a verifica daca, in
acest caz, doamna Vasilescu a avut acces la justitie. In consecinta, Curtea isi
va intemeia examinarea pe dispozitiile dreptului roman, astfel cum au fost ele
aplicate reclamantei in cazul de fata de catre Curtea Suprema de Justitie.
In Decizia sa din 20 octombrie 1994 aceasta a considerat ca prin actiunea
in revendicare introdusa de catre reclamanta se ajungea sa se atace o masura de
urmarire penala. In consecinta, ea a considerat ca aceasta cauza nu intra in
competenta instantelor civile si ca doar Parchetul de pe langa Tribunalul Arges
putea sa solutioneze aceasta cerere. Totusi este neindoielnic - si toate
partile sunt de acord - ca actiunea reclamantei intra sub incidenta art. 6 in
ceea ce priveste raportul juridic de drept civil, atata vreme cat prin actiune
se cerea restituirea bunurilor de care a fost deposedata reclamanta (paragraful
14 de mai sus).
Curtea arata ca doamna Vasilescu s-a adresat deja Parchetului de pe langa
Tribunalul Arges, apoi procurorului general. Oricare ar fi rezultatul acestor
demersuri (paragrafele 11 si 12 de mai sus) si al noilor proceduri care ar
putea fi deschise, eventual, la Parchetul de pe langa Tribunalul Arges,
trebuie, pentru ca art. 6 sa fie respectat, ca autoritatile sesizate sa
reprezinte un "tribunal" conform acestui articol. Curtea va verifica
daca aceasta conditie este indeplinita.
40. Curtea noteaza ca Ministerul Public, care prin efectul Legii nr. 92 din
4 august 1992 a inlocuit fosta Procuratura, este constituit din magistrati care
isi exercita toate functiile lor sub autoritatea procurorului general.
Ministrul justitiei isi exercita controlul asupra tuturor membrilor
Ministerului Public, inclusiv asupra procurorului general.
Chiar daca exercita, ca in cazul de fata, o atributie de natura
contencioasa, procurorul Parchetului de pe langa Tribunalul Arges actioneaza in
calitate de magistrat al Ministerului Public, subordonat mai intai procurorului
general, apoi ministrului justitiei.
41. Curtea aminteste ca "tribunal" in sensul art. 6 alin. 1 este
numai un organ care se bucura de plenitudine de jurisdictie, raspunzand unei
serii de exigente, precum independenta fata de executiv, ca si fata de partile
in cauza (a se vedea, printre altele, Hotararea "Beaumartin impotriva
Frantei din 24 noiembrie 1994, seria A, nr. 296-B, p. 63, paragraful 38). Nu
aceasta este si situatia procurorilor din cadrul Parchetului de pe langa
Tribunalul Arges si nici a procurorului general.
A fost deci incalcat art. 6 alin. 1.
II. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 13 din conventie
42. Conform reclamantei, pretinsa lipsa de acces la un tribunal a antrenat
si incalcarea art. 13 din conventie, care este formulat astfel:
"Orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute in (...)
conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante
nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au
actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
43. Avand in vedere constatarea incalcarii art. 6 alin. 1, Curtea nu
considera necesar sa se pronunte asupra acestei cereri, care de altfel nici nu
a fost argumentata. Cum dreptul revendicat are un caracter civil, art. 6 alin.
1 reprezinta lex specialis fata de art. 13, ale carui garantii sunt absorbite
de acesta (a se vedea, mutatis mutandis, Hotararea Brualla Gomez de la Torre
impotriva Spaniei din 19 decembrie 1997, Recueil 1997 - VII, & 41).
III. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1
44. Criticand consecintele Deciziei din 20 octombrie 1994 a Curtii Supreme
de Justitie, doamna Vasilescu se considera si victima incalcarii art. 1 din
Protocolul nr. 1 (paragrafele 29 si 30 de mai sus), conform caruia:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii sau a amenzilor."
Comisia impartaseste acest punct de vedere pe care Guvernul il respinge.
45. Doamna Vasilescu sustine ca decizia Curtii Supreme de Justitie a avut
drept efect faptul ca nu a putut sa isi redobandeasca bunurile. Ea aminteste ca
instantele civile au admis cererea sa initiala de restituire a 40 din cele 327
de monede din aur si a unei perechi de cercei, confiscate in 1966. In acest
sens, ele au recunoscut dreptul sau de proprietate asupra acestor obiecte si au
considerat confiscarea lor ca fiind lipsita de orice temei legal.
46. Conform sustinerilor Guvernului, succesiunea faptelor demonstreaza ca
lucratorii fostei militii au actionat fara autorizarea procurorului competent
si ca cercetarea penala in discutie era, mai ales din acest motiv, contrara
legislatiei in vigoare la acel moment. El admite ca prin confiscare, si ea
ilegala, reclamanta a fost deposedata de bunurile cu privire la care titlul sau
de proprietate nu a fost desfiintat. Guvernul explica de altfel ca, in
conformitate cu jurisprudenta organelor de la Strasbourg, Sentinta data la 21
februarie 1992 de Judecatoria Gaesti si ramasa definitiva constituie un
"drept" in sensul art. 1 din Protocolul nr. 1. Chiar daca anularea
acestei decizii a antrenat cu certitudine o lipsire de acest "drept",
el fusese totusi, in orice caz, redobandit pe calea unei proceduri viciate de
nerespectarea regulilor de competenta. De aceea, Curtea Suprema de Justitie nu
ar fi facut decat sa constate nelegalitatea care afecteaza dreptul, indicand
reclamantei procedura pe care sa o urmeze pentru a-l dobandi in conformitate cu
caile legale.
Prin urmare, Curtea Suprema de Justitie nu s-ar fi pronuntat decat asupra
aplicarii regulilor de competenta, fara a atinge substanta insasi a dreptului
de proprietate al doamnei Vasilescu. Decizia sa ar fi urmarit deci un scop de
utilitate publica si nu ar fi lipsit-o definitiv sau in intregime de bunurile
in cauza. Cum reclamanta putea in continuare sa isi exercite drepturile pe
calea indicata de aceasta instanta, justul echilibru care trebuie sa existe
intre interesele sale si interesul general ar fi fost respectat.
47. In ceea ce priveste Comisia, aceasta a pus accentul pe faptul ca
decizia Curtii Supreme de Justitie a lipsit-o pe doamna Vasilescu de orice
protectie procedurala a dreptului de proprietate. Considerand ca lipsirea in
fapt de prerogativele dreptului respectiv nu este justificata, ea ajunge la
concluzia absentei unui just echilibru intre scopul urmarit prin decizie -
respectarea regulilor de competenta interne - si obligatia individuala care a
rezultat de aici pentru reclamanta.
48. Curtea constata ca la 23 iunie 1966, in cadrul unei cercetari
indreptate impotriva sotului sau, lucratori ai fostei militii au perchezitionat
fara mandat domiciliul reclamantei, de unde au confiscat 327 de monede din aur.
Cercetarea a fost incheiata la 8 iulie 1966, dar obiectele confiscate au fost
retinute de fosta Militie Arges. Nici nelegalitatea acestei masuri, nici
dreptul de proprietate al reclamantei asupra bunurilor in discutie - recunoscut
de altfel de instantele civile (paragrafele 15, 16 si 21 de mai sus) - nu sunt
contestate in fata Curtii. Aceasta considera in consecinta ca, in sensul art. 1
din Protocolul nr. 1, reclamanta, care a fost lipsita din 1966 de folosinta si
de dispozitia bunurilor in discutie, a ramas totusi proprietara lor pana
astazi.
49. Fara indoiala, Romania nu a recunoscut dreptul de recurs individual
(art. 25) si jurisdictia Curtii (art. 46) decat la 20 iunie 1994. Totusi Curtea
releva ca plangerea reclamantei se refera la o situatie continua, care subzista
si la ora actuala [a se vedea, mutatis mutandis, hotararile Papamichalopoulos
si altii impotriva Greciei din 23 iunie 1993, seria A, nr. 260-B, p. 69, &
40, si Loizidou impotriva Turciei (fond) din 18 decembrie 1996, Recueil 1996 - VI,
p. 2.230, & 41]. Ea retine ca, de fapt, Curtea Suprema de Justitie a
pronuntat decizia la 20 octombrie 1994, adica dupa 20 iunie 1994.
50. Avand in vedere lipsa de temei legal, recunoscuta atat de instantele
nationale (paragraful 48 de mai sus), cat si de Guvern (paragraful 46 de mai
sus), continuarea retinerii obiectelor in chestiune nu poate fi calificata nici
ca o lipsire de proprietate si nici ca o reglementare a folosintei bunurilor,
permise de primul si de al doilea alineat ale art. 1 din Protocolul nr. 1.
51. Curtea aminteste ca un impediment de fapt poate incalca conventia la
fel ca si un impediment juridic (a se vedea, mutatis mutandis, Hotararea
Loizidou, precitata, p. 2.237, & 63).
Intrucat conventia vizeaza apararea unor drepturi "concrete si
efective", se impune a se verifica daca situatia criticata echivaleaza cu
o confiscare de fapt (a se vedea, intre altele, mutatis mutandis, hotararile
Sporrong si Lonnroth din 23 septembrie 1982, seria A, nr. 52, p. 24, & 63,
si Papamichalopoulos si altii, precitata, p. 69, & 42).
52. Pentru a raspunde acestei probleme, caracterul nelegal deja stabilit al
confiscarii bunurilor reclamantei reprezinta un element decisiv. Mai mult,
reclamanta a obtinut o hotarare judecatoreasca care obliga Banca Nationala a
Romaniei sa ii restituie cele 40 de monede din aur si cerceii pe care i-a
revendicat (paragraful 15 de mai sus). Totusi aceasta hotarare, ca si cele care
o confirma au fost anulate de Curtea Suprema de Justitie, in temeiul faptului
ca instantele civile au incalcat competenta exclusiva a Parchetului de pe langa
Tribunalul Arges (paragraful 23 de mai sus). Or, doamna Vasilescu a intreprins
deja, in 1990, demersuri pe langa acesta, ca si pe langa procurorul general,
dar acestea nu dusesera nici ele la un rezultat (paragrafele 11 si 12 de mai
sus).
53. Curtea apreciaza ca pierderea dreptului de dispozitie asupra bunurilor
in cauza, combinata cu esuarea incercarilor de pana acum facute in fata
autoritatilor si instantelor nationale pentru a remedia situatia criticata, a
antrenat consecinte suficient de grave pentru a permite concluzia ca reclamanta
a suferit o confiscare in fapt, incompatibila cu dreptul la respectarea
bunurilor sale (a se vedea, mutatis mutandis, Hotararea Papamichalopoulos si altii,
precitata, p. 70, & 45).
54. In concluzie, a avut loc o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1.
IV. Cu privire la incalcarea invocata a art. 8 din conventie
55. In cele din urma reclamanta sustine ca perchezitia fara mandat facuta
la domiciliul sau de catre militie, ca si confiscarea monedelor sale din aur,
care au fost transformate pentru folosinta sa personala, au condus totodata si
la incalcarea art. 8 din conventie, care dispune:
"1. Orice persoana are dreptul la respectarea vietii sale private si
de familie, a domiciliului sau si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autoritati publice in exercitarea acestui
drept decat in masura in care acest amestec este prevazut de lege si daca
constituie o masura care, intr-o societate democratica, este necesara pentru
securitatea nationala, siguranta publica, bunastarea economica a tarii,
apararea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sanatatii sau a
moralei ori protejarea drepturilor si libertatilor altora."
56. Guvernul a invocat lipsa de competenta ratione temporis a Curtii de a
se pronunta asupra acestui capat de cerere. El sustine ca incidentul de care se
plange reclamanta a avut loc la 23 iunie 1966, deci o data mult anterioara
celei la care Romania a recunoscut competenta Curtii (art. 46), adica 20 iunie
1994.
57. Oricare ar fi raspunsul care ar putea fi dat la intrebarea de a sti
daca Curtea poate examina acest capat de cerere, Curtea considera ca solutia sa
cu privire la art. 1 din Protocolul nr. 1 (paragrafele 48 - 54 de mai sus) o
dispenseaza de a mai examina cauza si sub aspectul art. 8.
V. Cu privire la aplicarea art. 50 din conventie
58. Potrivit art. 50 din conventie:
"Daca hotararea Curtii declara ca o decizie luata sau o masura dispusa
de o autoritate judiciara sau de orice alta autoritate a unei parti
contractante este in intregime sau partial in opozitie cu obligatiile ce decurg
din (...) conventie si daca dreptul intern al acelei parti nu permite decat o
inlaturare incompleta a consecintelor acestei decizii sau ale acestei masuri,
prin hotararea Curtii se acorda, daca este cazul, partii lezate o reparatie
echitabila."
In principal, doamna Vasilescu invita Curtea sa dispuna restituirea
bunurilor in cauza sau, in caz contrar, repararea prejudiciului material. Ea
lasa la aprecierea instantei evaluarea prejudiciului moral si a cheltuielilor
de judecata.
A. Prejudiciul material
59. Reclamanta solicita, mai intai, restituirea celor 40 de monede
transformate in salba, ca si restituirea perechii de cercei din aur sau, daca
nu, repararea prejudiciului material. Contestand evaluarea Guvernului, ca si
concluziile rapoartelor de expertiza pe care se bazeaza aceasta (paragraful 60
de mai jos), doamna Vasilescu isi evalueaza prejudiciul la 30.000 dolari
S.U.A., dar lasa Curtea sa aprecieze.
60. Pe de alta parte, Guvernul sustine ca o restituire in rem este
imposibila, pentru ca obiectele in cauza nu au putut fi identificate.
El sustine, intre altele, ca in cazul in care Curtea ar ajunge la concluzia
unei incalcari a art. 6 alin. 1, aceasta constatare ar reprezenta prin ea
insasi o satisfactie echitabila suficienta, intrucat nici o legatura de
cauzalitate nu a fost stabilita intre incalcarea invocata a acestui articol si
prejudiciul material invocat.
In ceea ce priveste eventualul prejudiciu provocat prin incalcarea art. 1
din Protocolul nr. 1, Guvernul sustine ca modul de calcul al reclamantei este
lipsit de fundament stiintific si tehnic. In observatiile sale asupra aplicarii
art. 50 el se refera la o expertiza facuta de Banca Nationala a Romaniei si
apreciaza ca 31.856.648 lei, aproximativ 3.750 dolari S.U.A., constituie o
reparatie adecvata a prejudiciului suferit de reclamanta. In continuare
Guvernul a adus in sprijinul tezei sale un raport de expertiza, efectuat la
cererea sa de catre Muzeul National de Istorie al Romaniei, care apreciaza
prejudiciul pretins in functie de valoarea numismatica.
61. Curtea aminteste ca, daca nu pot fi inlaturate consecintele unei
incalcari a conventiei, art. 50 o indrituieste sa acorde, daca este cazul,
partii lezate satisfactia pe care o considera cea mai potrivita [Hotararea
Papamichalopoulos si altii impotriva Greciei din 31 octombrie 1995 (art. 50),
seria A, nr. 330-B, p. 59, & 34].
In speta, restituirea obiectelor in litigiu ar fi pus-o, pe cat posibil, pe
reclamanta intr-o situatie echivalenta celei in care s-ar fi gasit, daca nu ar
fi avut loc incalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 (ibidem, p. 60, & 38).
Or, Guvernul explica faptul ca este imposibil sa se procedeze la o astfel de
restituire (paragraful 60).
In aceste conditii Curtea, hotarand in echitate, pe baza informatiilor care
i-au fost furnizate, acorda reclamantei 60.000 franci francezi, cu titlu de
prejudiciu material, suma convertibila in lei la cursul de schimb de la data
platii.
B. Prejudiciul moral
62. Reclamanta pretinde, intre altele, fara sa indice cuantumul, o
despagubire pentru repararea prejudiciului moral cauzat de comportamentul
autoritatilor si al instantelor nationale.
63. Guvernul nu formuleaza observatii in aceasta problema.
64. Curtea nu exclude faptul ca reclamanta, deposedata de bunurile sale
timp de peste 30 de ani, a suportat din aceasta cauza anumite suferinte. Doamna
Vasilescu a suferit deci un prejudiciu moral pentru care Curtea, pronuntandu-se
in echitate, dupa cum cere art. 50, ii acorda o despagubire de 30.000 franci
francezi. Aceasta suma trebuie transformata in lei la cursul de schimb de la
data platii.
C. Cheltuieli de judecata
65. Reclamanta cere, de asemenea, restituirea cheltuielilor de judecata, a
caror evaluare o lasa la aprecierea Curtii. Guvernul nu se opune acestei
cereri.
66. In conformitate cu jurisprudenta sa, Curtea poate dispune restituirea
cheltuielilor de judecata care, in mod real si necesar, au fost suportate
pentru a impiedica sau a repara in dreptul intern o incalcare a conventiei,
cheltuieli al caror cuantum sa poata fi stabilit atat de comisie, cat si de
Curte; de altfel, cuantumul acestor cheltuieli trebuie sa fie rezonabil (a se
vedea, intre altele, Hotararea Demicoli impotriva Maltei din 27 august 1991,
seria A, nr. 210, p. 20, & 49).
Hotarand in echitate, Curtea acorda reclamantei 10.000 franci francezi cu
acest titlu, din care se deduce suma de 4.815 franci francezi*6), primita de la
Consiliul Europei cu titlu de asistenta juridica. Restul sumei se va transforma
in lei, la cursul de schimb de la data platii.
------------
*6) Versiunea in limba engleza a hotararii mentioneaza ca T.V.A. este
inclusa in aceasta suma.
D. Dobanzi
67. Curtea considera potrivit sa se retina rata dobanzii legale aplicabile
in Franta la data adoptarii prezentei decizii, respectiv 3,36% pe an.
PENTRU ACESTE MOTIVE, CURTEA, IN UNANIMITATE,
1. Respinge exceptia preliminara a Guvernului.
2. Hotaraste ca a fost incalcat art. 6 din conventie.
3. Hotaraste ca a fost incalcat art. 1 din Protocolul nr. 1.
4. Hotaraste ca nu se impune examinarea cererilor intemeiate pe art. 8 si
13 din conventie.
5. Hotaraste:
a) ca statul parat trebuie sa achite reclamantei, in termen de 3 luni,
urmatoarele sume, in echivalentul in lei la cursul de schimb de la data platii:
(i) 60.000 (saizeci mii) franci francezi pentru prejudiciul material;
(ii) 30.000 (treizeci mii) franci francezi pentru prejudiciul moral;
(iii) 5.185 (cinci mii una suta optzeci si cinci) franci francezi pentru
cheltuieli de judecata;
b) ca sumele vor fi majorate cu o dobanda de 3,36% pe an, incepand de la
data expirarii acestui termen si pana la plata efectiva.
Redactata in limbile franceza si engleza, apoi pronuntata in sedinta
publica la Palatul Drepturilor Omului, la Strasbourg, la 22 mai 1998.
Rudolf Bernhardt,
presedinte
Herbert Petzold,
grefier
ANEXA 1
OPINIA COMISIEI EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
(formulata in cadrul Raportului Comisiei*1) din 17 aprilie 1997)
*1) Opinia se refera la unele paragrafe anterioare din Raportul Comisiei,
al carui text integral poate fi obtinut la secretariatul comisiei.
[Comisia a avut urmatoarea alcatuire:
- domnul S. TRECHSEL, presedinte;
- doamna G.H. THUNE;
- doamna J. LIDDY;
- domnii: E. BUSUTTIL;
GAUKUR JORUNDSSON;
A.S. GOZUBUYUK;
A. WETTZEL;
J.-C. SOYER;
H. DANELIUS;
F. MARTINEZ;
C.L. ROZAKIS;
L. LOUCAIDES;
J.-C. GEUS;
M.P. PELLONPAA;
M.A. NOWICKI;
I. CABRAL BARRETO;
B. CONFORTI;
I. BEKES;
J. MUCHA;
D. SVABY;
G. RESS;
A. PERENIC;
C. BIRSAN;
K. HERNDL;
E. BIELIUNAS;
E.A. ALKEMA;
M. VILA AMIGO;
- doamna M. HION;
- domn: R. NICOLINI si
H.C. KRUGER, secretar].
A. Capete de cerere declarate admisibile
41. Comisia a declarat admisibile capetele de cerere ale reclamantei, prin
care aceasta a invocat faptul ca i s-a refuzat accesul la instanta si ca i-a
fost incalcat dreptul la respectarea bunurilor proprii si a vietii private.
B. Puncte in discutie
42. Punctele in discutie sunt urmatoarele:
- Decizia Curtii Supreme de Justitie din 20 octombrie 1994, prin care s-a
stabilit ca instantele nu au competenta de a dispune restituirea bunurilor, a
privat-o pe reclamanta de dreptul de acces la o instanta care sa statueze
asupra drepturilor sale cu caracter civil, drept garantat de art. 6 alin. 1 din
conventie?
- anularea Hotararii din 22 februarie 1994, care dispunea restituirea
bunurilor catre reclamanta, a constituit o incalcare a dreptului sau la
respectarea bunurilor proprii, garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1
aditional la conventie?
- anularea Hotararii din 22 februarie 1994, care dispunea restituirea
bunurilor catre reclamanta, a adus atingere dreptului sau la respectarea vietii
private, in sensul art. 8 din conventie?
C. Cu privire la incalcarea art. 6 alin. 1 din conventie
43. Articolul 6 alineatul 1 din conventie dispune:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil, a cauzei sale de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa
(...)."
44. Reclamanta considera ca Decizia Curtii Supreme de Justitie din 20
octombrie 1994, care anuleaza hotararile anterioare, a lipsit-o de dreptul de
acces la o instanta. A aratat ca, stabilind ca instantele judiciare nu au
competenta de a dispune restituirea bunurilor confiscate in timpul unei
proceduri penale, Curtea Suprema de Justitie a incalcat art. 21 din
Constitutie, care garanteaza dreptul nelimitat de acces la o instanta. A mai
adaugat faptul ca procedura pe care a initiat-o in fata instantelor interne
avea ca obiect o actiune in revendicare, in contradictoriu cu Banca Nationala a
Romaniei, actiune intemeiata pe dispozitiile Codului civil, nefiind nicidecum o
contestare a deposedarii din 1966.
45. Guvernul a sustinut faptul ca executarea unei hotarari judecatoresti
poate fi contestata in dreptul romanesc pe calea contestatiei la executare,
prevazuta la art. 400 din Codul de procedura civila si la art. 42 din Decretul
nr. 221/1960 cu privire la executarea confiscarii. Conform opiniei exprimate de
Guvern, modalitatea in care a avut loc confiscarea bunurilor reclamantei
atragea competenta instantelor de judecata. Reclamanta, care nu contestase
confiscarea in momentul in care aceasta a fost executata, nu poate pretinde
dreptul perpetuu de acces la instanta. In sfarsit, Guvernul considera ca
hotararea Curtii Supreme de Justitie nu avea drept scop privarea reclamantei de
dreptul sau de acces la instanta, urmarind pur si simplu limitarea exercitarii
procedurale a acestui drept pentru a proteja niste raporturi juridice deja
create.
46. Comisia reaminteste ca in Hotararea sa Golder impotriva Regatului Unit
al Marii Britanii, Curtea a declarat ca art. 6 alin. 1 din conventie
"consacra (...) <<dreptul la instanta>>, in cadrul caruia
dreptul de acces, adica dreptul de a sesiza instanta in materie civila, nu
constituie decat un aspect (...)" (Curtea Europeana a Drepturilor Omului,
Hotararea din 21 februarie 1975, seria A, nr. 18, p. 18, paragraful 36). Dreptul
la instanta poate fi invocat de catre orice persoana care are motive serioase
sa considere ilegala o ingerinta in exercitarea unuia dintre drepturile sale cu
caracter civil sau de catre oricine doreste ca o instanta sa statueze asupra
insasi existentei unui drept cu caracter civil (Curtea Europeana a Drepturilor
Omului, Hotararea Le Compte, Van Leuven si De Meyere impotriva Belgiei din 23
iunie 1981, seria A, nr. 43, p. 22 paragraful 49 in fine). Litigiul sau
conflictul trebuie sa fie "real" si "serios" (a se vedea
Curtea Europeana, Hotararea Benthem impotriva Tarilor de Jos din 23 octombrie
1985, seria A, nr. 97, p. 14, paragraful 32).
Dreptul de acces la instanta nu este absolut; el poate fi supus unor
limitari in mod implicit admise, intrucat "cere prin insesi natura sa o
reglementare din partea statului, reglementare putand varia in timp si in
spatiu in functie de nevoile si de resursele comunitatii si ale
indivizilor" (Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea Ashingdane
impotriva Regatului Unit al Marii Britanii din 28 mai 1985, seria A, nr. 93, p.
24, paragraful 57). Elaborand o astfel de reglementare, statele contractante se
bucura de o anume marja de apreciere. Cu toate acestea, limitarile aplicate nu
pot restrange accesul deschis individului intr-un mod in care sau pana
intr-atat incat dreptul respectiv sa fie incalcat in insasi substanta sa
(hotararile Golder si Ashingdane, precitate, ibidem).
47. Conform unei jurisprudente constante dreptul de proprietate este un
drept cu caracter civil in sensul art. 6 alin. 1 din conventie (Curtea
Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea Sporrong si Lonnroth impotriva
Suediei din 23 septembrie 1982, seria A, nr. 52, p. 29, paragraful 79).
48. Comisia observa ca reclamanta a introdus o actiune in revendicare,
urmarind obtinerea unei hotarari care sa ii recunoasca dreptul de proprietate
asupra monedelor din aur care se gasesc in posesia Bancii Nationale a Romaniei.
Comisia conchide ca plangerea reclamantei se referea la un drept cu caracter
civil in sensul art. 6 alin. 1 din conventie.
49. Comisia mai apreciaza ca litigiul era "real" si
"serios" si subliniaza, in special, argumentele reclamantei conform
carora procurorul, singurul care avea autoritatea de a dispune o confiscare, a
afirmat ca nu a luat niciodata aceasta masura impotriva reclamantei ori a
familiei sale.
50. Trebuie deci stabilit daca decizia Curtii Supreme de Justitie a
lipsit-o pe reclamanta de posibilitatea de a supune litigiul privind posesia
monedelor sale din aur discutiei unei "instante" care sa
indeplineasca conditiile prevazute la art. 6 alin. 1 din conventie. Comisia
observa ca reclamanta este proprietara monedelor din aur, ceea ce Guvernul nu
contesta, si ca aceasta a incercat sa obtina restituirea lor mai intai printr-o
cerere adresata procurorului care si-a declinat competenta de a o examina, pe
motivul ca el nu ordonase niciodata confiscarea. In aceste imprejurari
reclamanta a adresat o cerere instantelor civile care, in procedura ordinara,
i-au dat reclamantei castig de cauza. Cu toate acestea, in cadrul unui recurs
in anulare Curtea Suprema de Justitie a declarat ulterior ca tribunalele civile
nu aveau competenta de a lua cunostinta de cererea reclamantei pe motivul ca
numai procurorul detinea autoritatea in materie.
51. Comisia observa ca anularea se referea la ansamblul unei proceduri
judiciare care s-a finalizat printr-o decizie ce dobandise autoritatea lucrului
judecat. Ea considera ca o astfel de anulare, care, asa cum o arata art. 330
din Codul de procedura civila, poate interveni oricand in timp, ar putea aduce
atingere principiului autoritatii lucrului judecat si, prin aceasta, dreptului
la un proces echitabil, prevazut de art. 6 din conventie.
52. Cu toate acestea, Comisia nu considera necesar sa examineze daca a avut
loc o incalcare a art. 6 din conventie in virtutea nerespectarii principiului
securitatii juridice, intrucat hotararea Curtii Supreme de Justitie se
dovedeste incompatibila in alte privinte cu art. 6 din conventie.
53. Comisia observa ca acest refuz era motivat de grija de a face sa fie
respectate normele de procedura in vigoare, consideratie care ar putea trece
drept legitima in sine.
54. Cu toate acestea, in speta, aplicarea normelor de procedura, asa cum au
fost ele interpretate de Curtea Suprema de Justitie, a condus la constatarea ca
nici o instanta judiciara nu are competenta de a se pronunta asupra unei cereri
precum cea a reclamantei. Or, aceasta cerere era o revendicare de drepturi
civile pentru care trebuia deschisa o cale judiciara.
55. In aceste imprejurari Comisia apreciaza ca, procedand in acest mod,
Curtea Suprema de Justitie a incalcat prin hotararea sa insasi substanta
dreptului de acces la instanta in sensul art. 6 din conventie.
56. Rezulta ca reclamanta a fost lipsita de catre Curtea Suprema de
Justitie de o procedura care sa corespunda cerintelor art. 6 alin. 1 din
conventie, pentru recunoasterea drepturilor sale cu caracter civil.
Concluzie:
57. Comisia conchide in unanimitate ca in speta a avut loc o incalcare a
art. 6 alin. 1 din conventie.
D. Cu privire la incalcarea art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie
58. Reclamanta considera ca a existat o incalcare a art. 1 din Protocolul
nr. 1 la conventie, care dispune:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii sau a amenzilor."
59. Reclamanta sustine ca Banca Nationala a Romaniei detine piesele din aur
fara nici un titlu valabil. Cu privire la aceasta a subliniat faptul ca
hotararile pronuntate in cadrul actiunii in revendicare, printre care si
Hotararea definitiva din 22 februarie 1994, au obligat Banca Nationala a
Romaniei sa ii inapoieze acele monede. Totusi, prin recursul in anulare Curtea
Suprema de Justitie a anulat hotararile respective, aducand astfel atingere
dreptului sau de proprietate.
60. Guvernul nu neaga existenta unui drept de proprietate al reclamantei,
ci afirma ca aceasta nu a ales procedura adecvata pentru a obtine restituirea
bunurilor. El arata ca sotul reclamantei a facut in 1966 obiectul urmaririi
penale pentru detinere ilegala de obiecte din aur, ceea ce presupune o fapta
comisiva, in ciuda solutiei pronuntate ulterior. Guvernul subliniaza ca sotul
reclamantei avea posibilitatea, pe de o parte, sa conteste hotararea de
incetare a urmaririi, ceea ce el nu a facut, exprimandu-si astfel acordul in
privinta solutiei adoptate, iar pe de alta parte, sa conteste masura de
confiscare speciala ordonata de procuror pe calea contestarii executarii, nici
aceasta posibilitate nefiind folosita. Guvernul conchide ca reclamanta, care a
ramas inactiva timp de 26 de ani, nu putea sa se prevaleze de dreptul sau de
acces la instanta pentru a obtine recunoasterea ilegalitatii confiscarii si
restituirea bunurilor.
61. Comisia arata ca este de necontestat faptul ca piesele sunt
proprietatea reclamantei.
62. Totusi, Hotararea definitiva a Curtii de Apel Ploiesti din 22 februarie
1994, care dispune restituirea bunurilor, confirmand in acest mod dreptul de
proprietate al reclamantei, a fost anulata prin Hotararea Curtii Supreme de
Justitie din 20 octombrie 1994.
63. Reclamanta a fost in acest fel lipsita de orice protectie procedurala a
dreptului sau de proprietate. Prin aceasta ea a fost pusa in imposibilitate de
a-si recupera bunurile. Conform opiniei Comisiei, atingerea adusa dreptului de
proprietate al reclamantei semnifica o "lipsire" de proprietate in
sensul celei de-a doua fraze a primului alineat al art. 1 din Protocolul nr. 1.
64. Pentru a fi conforma art. 1 din Protocolul nr. 1 lipsirea de
proprietate nu poate interveni decat "pentru o cauza de utilitate publica"
si "in conditiile prevazute de lege". In plus, trebuie mentinut un
just echilibru intre mijloacele folosite si scopul urmarit (Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, Hotararea Sporrong si Lonnroth, precitata, p. 26,
paragraful 69, Hotararea Lithgow si altii impotriva Regatului Unit al Marii
Britanii din 8 iulie 1986, seria A nr. 102, p. 50, paragraful 120). Echilibrul
necesar lipseste, daca persoana vizata a suportat o povara individuala care
este excesiva (a se vedea hotararile precitate Sporrong si Lonnroth, p. 28,
paragraful 73, si Lithgow si altii, p. 50, paragraful 120).
65. Comisia reaminteste ca lipsirea de proprietate fara plata unei
indemnizatii rezonabile si proportionale cu valoarea sa ar constitui in mod
normal o incalcare excesiva; lipsa totala a unei indemnizatii nu poate fi
justificata din punct de vedere al art. 1 decat in imprejurari exceptionale (a
se vedea, intre altele, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Hotararea
Sfintele manastiri impotriva Greciei din 9 decembrie 1994, seria A, nr. 301-A,
p. 35, paragraful 71).
66. Comisia observa ca in speta hotararea Curtii Supreme de Justitie era
motivata prin respectarea unor norme de procedura, mai precis a art. 275 din
Codul de procedura penala, care ii permitea reclamantei doar posibilitatea de a
sesiza procurorul. Or, aceasta hotarare a intervenit dupa ce procurorul a
refuzat sa isi recunoasca competenta in examinarea cererii reclamantei.
67. Comisia considera ca nu a fost invocata nici o justificare a situatiei
create de hotararea Curtii Supreme de Justitie. Ea arata in special ca nici
autoritatile nationale si nici Guvernul nu au invocat nici cea mai mica
justificare materiala a acestei lipsiri de proprietate. In plus, Comisia
observa ca reclamantei nu i s-a acordat nici o despagubire baneasca pentru
lipsirea de proprietate a carei victima a fost.
68. In aceste imprejurari Comisia apreciaza ca echilibrul care trebuie sa
existe intre cerintele de interes general si imperativele drepturilor
fundamentale ale reclamantei a fost rupt in detrimentul acesteia si ca lipsirea
de proprietate suferita de reclamanta a incalcat art. 1 din Protocolul nr. 1.
E. Concluzie
69. Comisia concluzioneaza, cu o majoritate de 28 de voturi contra un vot,
ca a avut loc in speta o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie.
F. Cu privire la incalcarea art. 8 din conventie
70. In plangerea sa reclamanta a sustinut ca prin anularea Hotararii din 22
februarie 1994 s-a produs si o incalcare a art. 8 din conventie si, prin urmare,
a dreptului la viata privata.
71. Avand in vedere concluzia la care a ajuns cu privire la art. 1 din
Protocolul nr. 1 la conventie, Comisia nu considera necesar sa mai examineze
cauza si din punct de vedere al art. 8 din conventie.
Concluzie:
72. Comisia concluzioneaza, cu o majoritate de 28 de voturi contra un vot,
ca nu este nevoie sa se examineze daca in speta a avut loc o incalcare a art. 8
din conventie.
G. Recapitulare
73. Comisia concluzioneaza, in unanimitate, ca a existat in speta o
incalcare a art. 6 alin. 1 din conventie (paragraful 57).
74. Comisia concluzioneaza, cu o majoritate de 28 de voturi contra un vot,
ca a existat in speta o incalcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie
(paragraful 69).
75. Comisia concluzioneaza, cu o majoritate de 28 de voturi contra un vot,
ca nu este nevoie sa se examineze daca in speta a avut loc o incalcare a art. 8
din conventie (paragraful 72).
S. Trechsel,
presedintele Comisiei
H. C. Kruger,
secretarul Comisiei
OPINIA PARTIAL SEPARATA A DOMNULUI MARTINEZ
Am votat impreuna cu majoritatea pentru incalcarea art. 6 alin. 1 din
conventie. Cu toate acestea, nu impartasesc opinia colegilor mei atunci cand
acestia concluzioneaza ca a existat si o incalcare a art. 1 din Protocolul nr.
1 la conventie.
Pentru majoritate, Hotararea din 22 octombrie 1994 a Curtii Supreme de
Justitie (din Romania) inseamna o lipsire a reclamantei de bunurile sale. Eu,
personal, nu impartasesc acest punct de vedere.
Este o hotarare care se pronunta pur si simplu cu privire la competenta
instantelor de judecata, fara ca prin aceasta sa se ia in discutie vreun drept
material al reclamantei.
Reclamanta, care se pretinde proprietara, s a adresat instantelor
judecatoresti pentru a intra in "posesie", iar cea mai inalta
instanta judecatoreasca, Curtea Suprema de Justitie, sesizata in mod legal, s a
marginit sa afirme ca instantele judecatoresti nu erau competente ratione
materiae sa se pronunte, competenta in speta apartinand procurorului.
Aceasta contravine art. 6 alin. 1 din conventie. Reclamanta avea dreptul ca
o "instanta" sa decida asupra drepturilor sale cu caracter civil, iar
procurorul nu este "instanta" la care se refera conventia. Or, Curtea
Suprema de Justitie, pronuntandu se asa cum a facut o, nu a afectat in nici un
fel dreptul reclamantei la respectarea bunurilor sale. Din punctul meu de
vedere art. 1 din Protocolul nr. 1 la conventie nu ridica nici o problema
deosebita.