DECRET
Nr. 568 din 10 iulie 1968
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Republica Socialista Romania si
republica Italiana
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 91 din 10 iulie 1968
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Republica Socialista Romania si
Republica Italiana, incheiata la Bucuresti la 8 august 1967.
EXPUNERE DE MOTIVE
la Decretul nr. 568/1968 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre
Republica Socialista Romania si Republica Italiana
La 8 august 1967, cu ocazia vizitei in tara noastra a ministrului
afacerilor externe al Italiei, Amintore Fanfani, a fost semnata Conventia
consulara dintre Republica Socialista Romania si Republica Italiana.
Incheierea acestei conventii se inscrie pe linia politicii externe a
Republicii Socialiste Romania de promovare a relatiilor cu toate statele,
indiferent de orinduirea lor sociala.
Conventia consulara romano-italiana este supusa ratificarii si va intra in
vigoare in a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare,
raminind in vigoare pina cind una dintre cele doua parti o va denunta printr-un
preaviz scris de un an, dar nu inainte de cel de-al zecelea an de la data
intrarii sale in vigoare.
In vederea ratificarii conventiei s-a adoptat alaturatul decret.
CONVENTIE CONSULARA
intre Republica Socialista Romania si Republica Italiana
PREAMBUL
Republica Socialista Romania si Republica Italiana,
in dorinta de a reglementa relatiile consulare si de a contribui astfel la
dezvoltarea raporturilor dintre cele doua tari,
au hotarit sa incheie o conventie consulara, in care scop au numit ca
imputerniciti ai lor:
presedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania, pe
Corneliu Manescu, ministrul afacerilor externe,
presedintele Republicii Italiene, pe Amintore Fanfani, ministrul afacerilor
externe,
care, dupa schimbul deplinelor lor puteri, gasite in buna si cuvenita
forma, au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Definitii
In intelesul prezentei conventii, expresiile:
a) "stat trimitator" inseamna inalta parte contractanta care
infiinteaza oficiul consular;
b) "stat de resedinta" inseamna inalta parte contractanta pe
teritoriul careia este infiintat oficiul consular;
c) "oficiu consular" inseamna orice consulat general, consulat
sau viceconsulat;
d) "circumscriptie consulara" inseamna teritoriul stabilit pentru
exercitarea de catre un oficiu consular a functiilor sale;
e) "seful oficiului consular" inseamna persoana numita sa
actioneze in aceasta calitate;
f) "functionar consular" inseamna orice persoana care exercita
functii consulare, inclusiv seful oficiului consular;
g) "angajat consular" inseamna orice persoana care face parte din
serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular;
h) "membru al personalului de serviciu" inseamna orice persoana
afectata serviciului domestic al unui oficiu consular;
i) "membri ai oficiului consular" inseamna functionarii
consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
j) "membri ai personalului consular" inseamna, cu exceptia
sefului oficiului consular, functionarii consulari, angajatii consulari si
membrii personalului de serviciu;
k) "membri de familie" inseamna sotul (sotia), ascendentii,
descendentii membrului oficiului consular si ai sotului (sotiei) acestuia,
precum si fratii si surorile amindurora, cu conditia ca aceste persoane sa se
afle in intretinerea membrului oficiului consular si sa locuiasca impreuna cu
el;
l) "localuri consulare" inseamna cladirile sau partile de cladiri
si terenurile aferente, oricui ar apartine, care sint folosite in mod exclusiv
pentru scopurile oficiului consular;
m) "arhiva consulara" cuprinde toate hirtiile, documentele,
corespondenta, cartile, filmele, benzile de magnetofon si registrele oficiului
consular, precum si materialul de cifru, fisierele si mobilele destinate a le
proteja si a le conserva.
CAP. 1
Relatii consulare
Art. 2
Infiintarea oficiilor consulare
1. Fiecare dintre partile contractante poate stabili oficii consulare pe
teritoriul celeilalte parti, cu consimtamintul acesteia din urma.
2. Sediul oficiului consular, rangul sau, precum si circumscriptia sa, se
stabilesc prin intelegere intre partile contractante.
3. Modificari ulterioare in ceea ce priveste sediul oficiului consular,
rangul sau si circumscriptia sa consulara nu pot fi aduse de statul trimitator
decit cu consimtamintul statului de resedinta.
Art. 3
Patenta consulara si exequaturul
1. Statul trimitator va transmite pe cale diplomatica patenta consulara
ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
2. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta, care ii este acordata sub forma de
exequatur, dupa prezentarea patentei consulare.
3. Patenta consulara trebuie sa ateste numele, prenumele si rangul si
sefului oficiului consular, circumscriptia consulara si sediul oficiului
consular.
4. In asteptarea eliberarii exequaturului, seful oficiului consular va
putea fi admis de catre statul de resedinta, printr-o autorizatie provizorie,
la exercitarea functiilor sale. In acest caz, dispozitiile prezentei conventii
ii sint aplicabile.
Art. 4
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
Din momentul in care seful oficiului consular este admis, chiar cu titlu
provizoriu, la exercitarea functiilor sale, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat despre aceasta autoritatile competente ale circumscriptiei
consulare.
Statul de resedinta este de asemenea obligat sa asigure masurile necesare
pentru ca seful oficiului consular sa-si poata indeplini functiile sale.
Art. 5
Exercitarea functiilor consulare
1. Functiile consulare vor fi exercitate de catre functionarii consulari ai
statului trimitator.
2. Functiile consulare pot fi exercitate, cind este cazul, si de catre
agentii diplomatici din cadrul misiunii diplomatice a statului trimitator in
statul de resedinta; in aceasta situatie, vor fi respectate drepturile si
indatoririle agentilor diplomatici.
3. Functiile consulare nu vor putea fi exercitate in afara circumscriptiei
consulare, decit cu consimtamintul prealabil al statului de resedinta.
Art. 6
Geranta interimara
1. In cazul in care seful oficiului consular este in imposibilitate de a-si
indeplini functiile sale sau daca postul este vacant, conducerea oficiului
consular poate fi incredintata, temporar, unui functionar consular din cadrul
aceluiasi oficiu consular, din cadrul altui oficiu consular al statului
trimitator situat pe teritoriul statului de resedinta, sau unui agent
diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de
resedinta.
2. Numele si prenumele persoanei desemnate in calitate de gerant interimar
vor fi comunicate, in prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de
resedinta.
3. Gerantul interimar se va bucura de drepturile, imunitatile si
privilegiile acordate sefului oficiului consular prin prezenta conventie.
Art. 7
Numarul si cetatenia membrilor oficiului consular
1. Statul trimitator stabileste numarul membrilor oficiului sau consular,
in functie de volumul de munca si de necesitatile unei normale desfasurari a
activitatilor oficiului.
Statul de resedinta va putea cere totusi ca efectivul de mai sus sa fie
mentinut in limitele a ceea ce el considera rezonabil si normal, tinind seama
de conditiile existente in acea circumscriptie consulara si de necesitatile efective
ale oficiului consular.
2. Functionarii consulari trebuie sa fie cetateni ai statului trimitator
care nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta si nu sint trimisi in
acest stat si cu alte misiuni.
Membrii oficiului consular nu au dreptul sa faca acte de comert sau sa
exercite vreo profesiune pe teritoriul statului de resedinta.
3. In raporturile dintre ele, partile contractante nu vor folosi consuli
onorifici.
4. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al oficiului
consular nu pot fi decit cetateni ai statului trimitator sau ai statului de
resedinta.
5. Numele, prenumele si rangul functionarilor consulari, altii decit seful
oficiului consular, precum si numele si prenumele angajatilor consulari si ale
membrilor personalului de serviciu al oficiului consular, vor fi comunicate in
prealabil ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
6. Statul de resedinta va elibera fiecarui functionar consular un document
prin care atesta calitatea pe care acesta o are.
Art. 8
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, mai ales, prin:
a) notificarea din partea statului trimitator catre statul de resedinta, ca
functiile sale au incetat;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea din partea statului de resedinta catre statul trimitator ca
el a incetat sa considere persoana in cauza ca membru al personalului consular.
2. Statul de resedinta poate oricind sa incunostinteze statul trimitator ca
un functionar consular este considerat persona non grata sau ca un angajat
consular ori un membru al personalului de serviciu este inacceptabil. Intr-un
astfel de caz, statul trimitator va rechema pe functionarul consular sau va
dispune incetarea activitatii angajatului consular sau a membrului personalului
de serviciu al oficiului consular.
3. Daca intr-un termen rezonabil, statul trimitator nu da urmare
incunostintarii ce i s-a facut, statul de resedinta va putea, dupa caz, sa
retraga exequaturul sefului oficiului consular sau, notificind statului
trimitator pe cale diplomatica hotarirea luata, sa nu mai considere acea
persoana functionar consular, angajat consular sau membru al personalului de
serviciu al oficiului consular.
4. In situatiile mentionate la punctele 2 si 3, statul de resedinta nu este
obligat sa informeze statul trimitator despre motivele hotaririi luate.
CAP. 2
Functii consulare
Art. 9
Scopurile activitatii consulare
Prin activitatile lor, functionarii consulari favorizeaza dezvoltarea
relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice dintre
partile contractante si contribuie la promovarea relatiilor amicale dintre ele.
Art. 10
Protectia intereselor statului trimitator si ale cetatenilor sai
In circumscriptia consulara functionarii consulari protejeaza si apara
toate drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai, in
limitele admise de dreptul international.
Art. 11
Inregistrarea cetatenilor statului trimitator
Functionarii consulari pot sa-i inregistreze pe cetatenii statului
trimitator care au domiciliul sau resedinta in circumscriptia lor consulara,
ceea ce nu scuteste pe acesti cetateni de obligatia de a respecta legile si
regulamentele statului de resedinta, cu privire la inregistrarea strainilor.
Art. 12
Reprezentarea cetatenilor in fata justitiei si a altor autoritati ale
statului de resedinta
Functionarii consulari sint autorizati sa ia masuri in scopul de a asigura
reprezentarea corespunzatoare a cetatenilor statului trimitator in fata
justitiei sau a altor autoritati ale statului de resedinta. Ei pot cere,
conform legilor si celorlalte reglementari ale statului de resedinta, adoptarea
masurilor provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor cetatenilor
lor, atunci cind acestia, fiind absenti sau din oricare alta cauza, nu-si pot
apara in timp util drepturile si interesele.
Art. 13
Eliberarea pasapoartelor si vizelor
Functionarii consulari elibereaza pasapoarte si orice alte documente de
calatorie cetatenilor statului trimitator, precum si vize persoanelor care
doresc sa mearga in statul trimitator.
Art. 14
Functii privitoare la starea civila
1. Functionarii consulari au dreptul sa inregistreze nasterea si decesul
cetatenilor statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare.
Aceasta nu scuteste persoanele interesate sa ceara inregistrarile prevazute de
legile statului de resedinta in ce priveste nasterea si decesul.
2. Functionarii consulari au dreptul sa oficieze casatorii intre cetatenii
statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare. Ei vor informa
de indata despre aceasta autoritatile competente ale statului de resedinta.
3. Autoritatile locale competente ale statului de resedinta vor informa
neintirziat oficiul consular despre decesul unui cetatean al statului
trimitator.
Art. 15
Functii in materie de tutela si curatela
1. Functionarii consulari pot sa intervina pe linga autoritatile
competente, in limitele admise de legile statului de resedinta, cu privire la
tutela si curatela, in favoarea propriilor cetateni si pentru a asigura
administrarea bunurilor celor absenti.
2. Functionarii consulari vor fi informati, de indata ce va fi posibil, de
catre autoritatile competente ale statului de resedinta, despre toate cazurile
in care va trebui sa se ia masuri de numire a unui tutore sau a unui curator
pentru cetateanul statului trimitator.
Art. 16
Functii notariale
1. In circumscriptia consulara functionarii consulari sint autorizati sa
indeplineasca in localul consular, la locuinta cetatenilor statului trimitator,
precum si pe bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul acelui stat,
urmatoarele acte:
a) sa primeasca, sa intocmeasca, sa certifice si sa autentifice declaratii
ale cetatenilor statului trimitator;
b) sa intocmeasca, sa autentifice si sa primeasca in depozit testamentele
cetatenilor statului trimitator;
c) sa intocmeasca si sa autentifice sau sa certifice contracte incheiate
intre cetatenii statului trimitator, precum si acte juridice unilaterale, daca
contractele si actele nu sint contrare legislatiei statului de resedinta;
functionarii consulari nu sint totusi autorizati sa intocmeasca, sa autentifice
sau sa certifice contracte si alte acte juridice referitoare la constituirea,
modificarea si stingerea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in
statul de resedinta;
d) sa traduca si sa legalizeze orice fel de documente care emana de la
autoritatile sau functionarii statului trimitator;
e) sa legalizeze si sa certifice semnatura de pe inscrisuri de orice natura
care emana de la autoritatile sau functionarii statului de resedinta si care
urmeaza sa produca efecte in statul trimitator;
f) sa dea data certa documentelor si sa legalizeze pe inscrisuri de orice
natura semnatura cetatenilor statului trimitator, cu conditia ca continutul
inscrisului in cauza sa nu fie contrar legislatiei statului de resedinta.
2. Inscrisurile prevazute la punctul 1 au in statul de resedinta aceeasi
valoare juridica si forta probanta ca si inscrisurile autentificate, legalizate
sau purtind certificarea autoritatilor competente ale acestui stat.
Art. 17
Functii in materie de succesiuni
1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator a decedat pe
teritoriul statului de resedinta, autoritatea competenta a acestuia va anunta
fara intirziere acest fapt oficiului consular si ii va comunica toate
informatiile de care dispune asupra mostenitorilor, legatarilor, domiciliul sau
resedinta lor, activul succesiunii, precum si o eventuala existenta a unui
testament. Autoritatea susmentionata va face o notificare asemanatoare
oficiului consular al statului trimitator in cazul in care ea va fi aflat ca
decedatul a lasat o succesiune pe teritoriul unui stat tert.
2. Autoritatea competenta a statului de resedinta va anunta fara intirziere
oficiul consular al statului trimitator, atunci cind cei chemati la o
succesiune deschisa pe teritoriul statului de resedinta sint cetateni ai
statului trimitator.
3. Autoritatea competenta a statului de resedinta va notifica fara
intirziere oficiului consular al statului trimitator masurile pe care le-a luat
pentru conservarea si administrarea mostenirii care a ramas pe propriul
teritoriu ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator.
Functionarii consulari isi pot da concursul, in mod direct sau prin
intermediul unui delegat, la punerea in executare a masurilor vizate in
alineatul precedent.
4. Daca dupa indeplinirea formalitatilor privitoare la succesiuni pe
teritoriul statului de resedinta, mobilele succesiunii sau produsul vinzarii
mobilelor sau imobilelor revin unui mostenitor sau legatar care are domiciliul
pe teritoriul statului trimitator si care nu a participat la procedurile
succesiunii si nu a desemnat imputernicitul sau, sus-mentionatele bunuri sau
produsul vinzarii lor vor fi predate oficiului consular al statului trimitator
pentru a fi puse la dispozitia mostenitorului sau legatarului, cu conditia ca:
a) organele competente sa fi autorizat remiterea bunurilor succesorale sau
a produsului vinzarii lor;
b) toate datoriile succesiunii, declarate in termenul prescris de catre
legislatia statului de resedinta, sa fi fost platite sau garantate.
5. In cazul in care un cetatean al statului trimitator decedeaza in timp ce
se gaseste temporar pe teritoriul statului de resedinta, lucrurile pe care le
are cu el vor fi predate fara alta formalitate oficiului consular al statului
trimitator, cu exceptia acelora care au fost dobindite in statul de resedinta
si care fac obiectul unei prohibitii la export in momentul decesului.
Exportarea lucrurilor personale si transmiterea sumelor de bani se vor face
cu respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta.
6. Cetatenii statului trimitator se vor bucura in statul de resedinta de
acelasi tratament, in ceea ce priveste realizarea drepturilor lor succesorale,
ca si cetatenii acestuia din urma.
7. Dispozitiile articolului 12 al prezentei conventii sint, de asemenea,
aplicabile si in materie de succesiuni.
Art. 18
Functii privitoare la transmiterea de acte
Functionarii consulari au dreptul sa transmita cetatenilor statului
trimitator, care au domiciliul sau resedinta pe teritoriul statului de
resedinta, acte judiciare si extrajudiciare provenite din statul trimitator.
Art. 19
Functii privitoare la navigatia maritima
Functionarii consulari pot sa acorde asistenta navelor care poarta
pavilionul statului trimitator si care intra intr-un port din circumscriptia
lor consulara. Ei pot, de asemenea, potrivit legilor statului trimitator, sa
primeasca orice declaratie si sa elibereze orice document privind:
a) inmatricularea unei nave in statul trimitator sau radierea sa din
inmatriculare;
b) armarea sau dezarmarea unei nave inmatriculate in statul trimitator;
c) inscrierea schimbarilor survenite in proprietatea unei nave
inmatriculate in statul trimitator si a ipotecilor sau a altor drepturi reale
care greveaza aceasta nava;
d) cumpararea navelor straine destinate a fi inmatriculate in statul
trimitator sau vinzarea navelor nationale in strainatate;
e) dezmembrarea navelor nationale.
In ceea ce priveste dezarmarea si dezmembrarea mai sus-mentionate,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor fi consultate cind aceste
operatii urmeaza sa aiba loc intr-un port al statului de resedinta.
2. Functionarii consulari pot sa ia legatura cu echipajele navelor care
poarta pavilionul statului trimitator, sa le viziteze, sa verifice si sa
confirme documentele de bord, precum si documentele cu privire la incarcatura
si, in general, sa asigure aplicarea legilor privind navigatia ale statului
trimitator. Ei pot, de asemenea, sa ia masurile necesare pentru a asigura
ordinea si disciplina pe nava.
3. In caz de avarie, esuare sau naufragiu in apele nationale sau
teritoriale ale statului de resedinta, a unei nave care poarta pavilionul
statului trimitator, autoritatile competente ale statului de resedinta vor
instiinta neintirziat oficiul consular cel mai apropiat de locul unde s-a
produs accidentul si vor informa despre masurile intreprinse si conditiile in
care asemenea masuri au fost luate pentru a salva si ocroti nava, echipajul,
pasagerii, incarcatura si proviziile. Aceste autoritati vor acorda, de
asemenea, functionarilor consulari sprijinul necesar in luarea masurilor ce se
impun ca urmare a avariei, esuarii sau naufragiului si ii vor invita sa asiste
la constatarea cauzelor acestora si la stringerea dovezilor. Functionarii
consulari pot sa ceara autoritatilor statului de resedinta sa ia masurile
necesare in vederea salvarii si ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor,
incarcaturii si proviziilor.
4. Daca proprietarul navei avariate, esuate ori naufragiate sau orice alta
persoana autorizata sa actioneze in numele sau nu poate lua masurile necesare
in legatura cu nava, incarcatura sau proviziile acesteia, functionarii
consulari pot lua aceste masuri in numele proprietarului sau persoanei
indreptatite. Tot astfel, functionarii consulari pot lua asemenea masuri in
legatura cu incarcatura ori proviziile care sint proprietatea unor cetateni ai
statului trimitator, aduse in port sau gasite pe nava care a esuat sau naufragiat.
Nici un fel de taxe vamale nu vor fi percepute pentru o nava naufragiata sau
pentru incarcatura ori proviziile sale, afara de cazul cind acestea sint
valorificate in statul de resedinta.
5. In cazul cind autoritatile statului de resedinta inteleg sa ia masuri de
asigurare, executare sau orice alte masuri de constringere pe navele care
poarta pavilionul statului trimitator, potrivit cu competenta lor, vor
instiinta in prealabil oficiul consular, pentru ca un functionar consular sa
poata asista la efectuarea unor astfel de masuri. Daca, in cazurile urgente,
instiintarea oficiului consular nu a fost posibila, iar functionarul consular
nu a fost prezent la luarea masurilor, autoritatile statului de resedinta vor
informa neintirziat oficiul consular cu privire la masurile luate. Oficiul
consular va fi instiintat si in cazul in care membrii echipajului navei urmeaza
sa fie interogati de catre autoritatile statului de resedinta.
Dispozitiile cuprinse in acest paragraf nu se refera la controlul vamal,
sanitar si de pasapoarte.
6. Prevederile prezentului articol nu se aplica navelor de razboi.
Art. 20
Functii privitoare la navigatia aeriana
Prevederile articolului 19 sint aplicabile in mod corespunzator si
navigatiei aeriene, cu conditia ca acestea sa nu fie contrare altor conventii
in vigoare intre cele doua parti contractante.
Art. 21
Alte functii consulare
Functionarii consulari pot exercita orice alte functii consulare
incredintate de statul trimitator si la care statul de resedinta, incunostintat
fiind, nu se opune.
CAP. 3
Inlesniri, privilegii si imunitati privind oficiile consulare
Art. 22
Inlesniri acordate pentru activitatile oficiului consular
Statul de resedinta acorda orice inlesniri pentru indeplinirea functiilor
oficiului consular.
Art. 23
Folosirea stemei si drapelului national
1. La sediul oficiului consular poate fi asezat scutul cu stema statului
trimitator si inscriptia cu denumirea oficiului consular.
2. La sediul oficiului consular poate fi arborat drapelul statului
trimitator. Drapelul acestui stat poate fi arborat de asemenea pe mijloacele de
transport folosite de seful oficiului consular in exercitarea activitatii sale
oficiale.
3. In exercitarea dreptului acordat de prezentul articol, se va tine cont
de legile, celelalte reglementari si uzantele statului de resedinta.
Art. 24
Inlesniri pentru procurarea localurilor si locuintelor
1. Statul de resedinta va trebui sa inlesneasca, potrivit legilor sale, fie
achizitionarea pe teritoriul sau, de catre statul trimitator, a localurilor
necesare oficiului consular, fie sa ajute statul trimitator sa-si procure
aceste localuri intr-un alt mod.
2. Daca este cazul, statul de resedinta va sprijini, de asemenea, oficiul
consular la obtinerea de locuinte corespunzatoare pentru membrii oficiului
consular.
Art. 25
Inviolabilitatea localurilor consulare
1. Localurile consulare sint inviolabile. Autoritatile statului de
resedinta nu pot patrunde in localurile consulare decit cu consimtamintul
sefului oficiului consular, al persoanei desemnate de el sau al sefului
misiunii diplomatice a statului trimitator.
2. Statul de resedinta are obligatia de a lua masurile potrivite pentru a
impiedica patrunderea cu forta in localurile consulare sau deteriorarea lor si
pentru a impiedica tulburarea linistei oficiului consular ori atingerea
prestigiului sau.
3. Localurile consulare, mobilele si bunurile oficiului consular, cit si
mijloacele sale de transport, nu pot in nici un caz sa formeze obiect de
rechizitie pentru motive de aparare nationala sau de utilitate publica.
4. Dispozitiile prezentului articol se aplica de asemenea resedintei
sefului oficiului consular, cu conditia ca ea sa fie destinata exclusiv acestui
scop si sa se gaseasca in acelasi imobil in cale se afla situate si localurile
consulare.
Art. 26
Scutiri fiscale privind localurile consulare
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular,
proprietate a statului trimitator sau inchiriate, sint scutite de toate
impozitele si taxele de orice natura, nationale, regionale, provinciale sau
comunale, afara de cazul in care aceste taxe ar fi percepute pentru remunerarea
serviciilor particulare prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la punctul 1 nu se va aplica, in cazul
imobilelor detinute cu chirie, daca, potrivit legilor statului de resedinta,
impozitele sau taxele nu sint in sarcina locatarului.
Art. 27
Inviolabilitatea arhivelor
Arhivele si documentele consulare sint inviolabile in orice moment si
oriunde s-ar afla ele.
Art. 28
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta va permite si inlesni oficiilor consulare ale
statului trimitator libertatea de comunicare cu guvernul lor, precum si cu misiunile
diplomatice si cu alte oficii consulare ale statului trimitator din statul de
resedinta sau din alte state. In acest scop, oficiile consulare vor putea
folosi toate mijloacele publice de comunicatie, curierii diplomatici sau
consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in clar sau in cifru.
Totusi, oficiul consular nu va putea instala si utiliza un post de radio
emitator decit cu consimtamintul prealabil si expres al statului de resedinta.
2 Corespondenta oficiala a oficiului consular nu poate fi examinata si nici
retinuta, ea fiind inviolabila. Expresia "corespondenta oficiala"
inseamna orice corespondenta relativa la oficiul consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi deschisa si nici retinuta. Totusi, daca
autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada
ca valiza contine alte obiecte decit corespondenta, documentele si obiectele
mentionate la punctul 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza sa fie
inapoiata la locul sau de origine.
4. Valiza consulara sau coletele ei, daca este alcatuita din mai multe
colete, trebuie sa fie sigilata si sa aiba semne exterioare vizibile ale
caracterului ei si nu poate contine decit corespondenta oficiala sau documente
si obiecte destinate exclusiv folosintei oficiului consular.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial atestind
calitatea sa si numarul coletelor care constituie valiza consulara. Nu poate fi
curier diplomatic sau consular un cetatean al statului de resedinta sau
rezident permanent in acest stat. In exercitarea functiilor sale, curierul este
protejat de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitate personala si
nu poate fi supus arestarii sau oricarei forme de retinere sau detinere.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau
aeronave comerciale care trebuie sa soseasca la un punct de intrare autorizat.
Acest comandant trebuie sa fie purtatorul unui document oficial care sa indice
numarul coletelor care constituie valiza, dar el nu este considerat ca un
curier consular. Ca urmare a unui aranjament cu autoritatile locale competente,
oficiul consular poate sa trimita unul dintre membrii sai sa ia in mod direct
si liber in primire valiza din miinile comandantului navei sau aeronavei.
Art. 29
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator si protectia lor
1. Functionarii consulari au dreptul, in cadrul circumscriptiei lor
consulare, sa comunice cu cetatenii statului trimitator, sa-i viziteze, sa-i
indrumeze si atunci cind este necesar, sa le asigure asistenta juridica si
reprezentarea lor in justitie. Cetatenii statului trimitator pot sa comunice cu
functionarii consulari si sa-i viziteze.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor incunostinta, fara
intirziere si in orice caz in termen de 3 zile, oficiul consular al statului
trimitator, cind in circumscriptia sa consulara un cetatean al acestui stat a
fost arestat sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale.
3. Functionarii consulari au dreptul, in conditiile prevazute de legile si
regulamentele statului de resedinta, sa primeasca corespondenta sau alte
comunicari din partea cetateanului statului trimitator aflat in stare de arest
preventiv, sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale,
sa-l viziteze si sa comunice cu el dupa termenul de 7 zile de la data anuntarii
cu privire la masura arestarii sau a oricarei forme de limitare a libertatii
personale.
4. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor aduce la
cunostinta cetateanului statului trimitator, aflat in stare de arest preventiv
sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale posibilitatea
de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol.
5. Functionarii consulari au dreptul sa comunice cu cetatenii statului
trimitator care se afla arestati in executarea unei pedepse, precum si sa-i
viziteze, cu respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 30
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
In exercitarea functiilor ce le revin potrivit prezentei conventii,
functionarii consulari pot sa se adreseze:
a) autoritatilor locale competente din circumscriptia lor consulara;
b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, daca si in masura in
care legile si uzantele statului de resedinta sau acordurile internationale
admit aceasta.
Art. 31
Libertatea de deplasare
In afara celor prevazute prin legile si regulamentele referitoare la zonele
in care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de
securitate nationala, statul de resedinta asigura membrilor oficiului consular
libertatea de deplasare si de circulatie pe propriul teritoriu.
Art. 32
Drepturi si taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
drepturile si taxele pe care legile si regulamentele statului trimitator le
prevad pentru actele consulare.
2. Sumele incasate cu titlu de drepturi si taxe prevazute la punctul 1 al
prezentului articol sint scutite de orice impozite si taxe in statul de
resedinta.
CAP. 4
Inlesniri, privilegii si imunitati privind pe membrii oficiului consular
Art. 33
Inlesniri privind pe membrii oficiului consular
Statul de resedinta va lua toate masurile pentru a asigura membrilor
oficiului consular posibilitatea de a-si desfasura activitatea si de a se
bucura de imunitatile si privilegiile acordate prin prezenta conventie.
Art. 34
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata functionarii consulari cu respectul care li se
cuvine si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere
adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 35
Imunitatea de jurisdictie
1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu sint supusi
jurisdictiei autoritatilor judiciare sau administrative ale statului de
resedinta pentru activitatile desfasurate in exercitarea atributiilor lor
oficiale.
2. Totusi, dispozitiile punctului 1 al prezentului articol nu se aplica in
caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract facut de un functionar
consular sau un angajat consular, pe care nu l-a incheiat in mod expres sau
implicit in calitate de mandatar al statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
Art. 36
Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
1. Functionarii consulari nu pot fi supusi, nici pentru activitatile
desfasurate in afara atributiei legate de calitatea pe care o au:
a) unor masuri de retinere sau de detinere preventiva decit in cazul
comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei crime grave si numai ca
urmare a unei hotariri a autoritatilor judiciare competente, in conditiile
prevazute de legile statului de resedinta pentru luarea unor astfel de masuri;
b) unor alte masuri privative de libertate, decit in cazul executarii unei
hotariri judecatoresti definitive.
2. Prin "crima grava" trebuie sa se inteleaga, in sensul
prezentului articol, orice infractiune care nu a fost comisa dintr-o simpla
neglijenta si pentru care legile statului de resedinta prevad o pedeapsa
privativa de libertate de cel putin 5 ani inchisoare.
3. Atunci cind o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente.
Totusi, procedura trebuie condusa cu consideratia cuvenita functionarului
consular, avind in vedere pozitia sa oficiala si, cu exceptia cazului prevazut
in punctul 1 al prezentului articol astfel incit sa stinjeneasca cit mai putin
posibil exercitarea functiilor consulare.
Atunci cind in imprejurarile mentionate in punctul 1 al prezentului articol
s-a ivit necesitatea punerii unui functionar consular in stare de detentie
preventiva, procedura indreptata contra lui trebuie sa fie deschisa in termenul
cel mai scurt posibil.
4. In cazul luarii unor masuri privative de libertate impotriva unui
functionar consular sau a unui angajat consular, autoritatile competente ale
statului de resedinta vor informa despre aceasta oficiul consular sau misiunea
diplomatica a statului trimitator.
Art. 37
Depunerea de marturie
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati de autoritatile competente ale
statului de resedinta sa depuna marturie in cursul unei proceduri judiciare sau
administrative.
Daca un functionar consular refuza sa se prezinte sau sa depuna marturie,
nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu-i va fi aplicata.
Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al oficiului
consular nu pot refuza sa raspunda ca martori decit in cazurile prevazute la
punctul 3 al prezentului articol.
2. Autoritatea care cere marturia va evita sa stinjeneasca un functionar
consular in indeplinirea functiilor sale. Ea poate primi marturia la resedinta
sa sau la oficiul consular, sau sa accepte o declaratie scrisa din partea sa,
in toate cazurile cind acest lucru este posibil.
3. Membrii oficiului consular nu sint obligati sa depuna asupra faptelor
legate de exercitarea functiilor lor si sa produca corespondenta si documente
oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa
depuna marturie in calitate de experti asupra dreptului national al statului
trimitator.
4. Functionarii consulari care depun marturie o vor face fara sa presteze
juramint, chiar daca legile statului de resedinta prevad aceasta conditie, insa
ei pot sa dea o declaratie prin care sa ateste adevarul asupra faptelor
relatate.
Art. 38
Scutirea de prestatii personale si de alte obligatii
1. Membrii oficiului consular care sint cetateni ai statului trimitator si
nu au domiciliul pe teritoriul statului de resedinta sint scutiti in statul de
resedinta de obligatii si masuri cu caracter militar, de prestatii personale de
orice natura, precum si de orice contributie ce s-ar datora in locul tuturor
acestora.
2. Membrii oficiului consular, cit si membrii familiilor acestora sint
scutiti de orice obligatii prevazute de legile si celelalte reglementari ale
statului de resedinta in materie de inmatriculare a strainilor si de permise de
sedere.
Art. 39
Scutiri fiscale
1. Functionarii consulari si angajatii consulari sint scutiti de orice impozite
si taxe personale sau reale de orice natura, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte care sint in mod normal cuprinse in pretul
marfurilor sau al serviciilor;
b) impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile in proprietatea lor,
situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor
articolului 26;
c) impozitelor, taxelor si altor drepturi pentru succesiune si transfer de
bunuri, percepute de statul de resedinta, sub rezerva dispozitiilor
paragrafului b al articolului 41;
d) impozitelor si taxelor asupra veniturilor de orice natura, obtinute in
statul de resedinta, cu exceptia veniturilor realizate pentru activitatile lor
oficiale;
e) drepturilor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub
rezerva dispozitiilor articolului 26.
2. Membrii personalului de serviciu al oficiului consular, cetateni ai
statului trimitator, sint scutiti de impozite si taxe asupra salariilor pe care
ei le primesc pentru efectuarea serviciilor lor.
3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale caror remuneratii
sau salarii nu sint scutite de impozite asupra veniturilor in statul de
resedinta trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele
acestui stat le impun celor ce angajeaza in materie de percepere a impozitului
pe venit.
Art. 40
Scutiri vamale
1. Statul de resedinta va acorda, in conformitate cu legile si
regulamentele sale, functionarilor consulari scutire de plata oricaror taxe
vamale pentru importul sau exportul de pe teritoriul acestuia a obiectelor
destinate:
a) satisfacerii necesitatilor oficiului consular;
b) folosintei personale a functionarilor consulari, inclusiv bunurile
destinate instalarii lor. Articolele de consum nu trebuie sa depaseasca
cantitatile necesare pentru folosirea directa de catre cei interesati.
Scutirile astfel recunoscute nu privesc cheltuielile de depozit, transport
si alte servicii similare.
2. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al oficiului
consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la punctul 1 din
prezentul articol, in ceea ce priveste obiectele importate cu ocazia primei lor
instalari.
3. Bagajele personale ale functionarilor consulari sint scutite de control
vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decit daca exista motive serioase sa se
banuiasca ca ar contine alte obiecte decit cele indicate la punctul 1 sau
obiecte interzise la export sau import de catre legile statului de resedinta,
ori supuse legilor de carantina. In aceste cazuri, controlul trebuie sa aiba
loc in prezenta functionarului consular respectiv sau a unui membru al familiei
sale.
Art. 41
Bunurile unui membru decedat al oficiului consular
In caz de deces al unui membru al oficiului consular, statul de resedinta
este obligat:
a) sa permita exportarea bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia
acelora care au fost achizitionate in statul de resedinta si care fac obiectul
unei prohibitii la export in momentul decesului.
b) sa nu incaseze taxe, impozite si drepturi, de orice natura, percepute
pentru succesiunea si transferarea bunurilor mobile, care se gasesc in statul
de resedinta datorita prezentei in acest stat a defunctului in calitate de
membru al oficiului consular.
Art. 42
Scutirea de regimul asigurarilor sociale
1. Sub rezerva dispozitiilor punctului 3 al prezentului articol, membrii
oficiului consular, in ceea ce priveste serviciile pe care ei le aduc statului
trimitator, si membrii familiilor lor sint exceptati de la dispozitiile privind
asigurarile sociale in vigoare in statul de resedinta.
2. Exceptarea prevazuta in punctul 1 al prezentului articol se aplica si
membrilor personalului privat care sint in serviciul exclusiv al membrilor
oficiului consular, cu conditia ca ei sa nu fie cetateni ai statului de
resedinta sau sa nu domicilieze in acest stat.
3. Membrii oficiului consular care au in serviciul lor persoane carora
scutirea prevazuta in punctul 2 al prezentului articol nu li se aplica trebuie
sa respecte obligatiile pe care dispozitiile privind asigurarile sociale ale
statului de resedinta le impun celui care angajeaza.
4. Scutirea prevazuta in punctele 1 si 2 ale prezentului articol nu exclude
participarea voluntara la regimul asigurarilor sociale existente in statul de
resedinta, cu conditia ca ea sa fie admisa de acest stat.
Art. 43
Renuntarea la privilegii si imunitati
I. Statul trimitator poate renunta, in ceea ce priveste un membru al
oficiului consular, la privilegiile si imunitatile prevazute in articolele 35,
36 si 37.
Renuntarea trebuie sa fie intotdeauna expresa si trebuie sa fie comunicata
in scris statului de resedinta.
9. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila nu
implica renuntarea la o imunitate de executare a hotaririi, pentru care este
necesara o notificare distincta.
Art. 44
Exceptii de la imunitati si privilegii
1. Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu al oficiului
consular, care sint cetateni ai statului de resedinta sau cetateni ai statului
trimitator care au domiciliul in statul de resedinta, nu beneficiaza de
imunitatile si privilegiile prevazute la articolul 39 din prezenta conventie.
9. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiaza de
privilegiile recunoscute acestora din urma, daca sint cetateni ai statului
trimitator sau ai unui stat tert, fara a avea insa domiciliul in statul de
resedinta, cu exceptia privilegiilor prevazute la articolul 37 din prezenta
conventie.
Art. 45
Inceputul si sfirsitul imunitatilor si privilegiilor
1. Membrii oficiului consular beneficiaza de imunitatile si privilegiile
prevazute in prezenta conventie, din momentul trecerii frontierei statului de
resedinta, pentru a-si ocupa postul sau din momentul numirii lor in functie,
daca se gasesc deja pe acest teritoriu.
2. Membrii de familie ai persoanelor mentionate la punctul 1 al prezentului
articol beneficiaza de privilegiile prevazute de prezenta conventie astfel:
a) din momentul in care membrii oficiului consular incep sa se bucure de
imunitati si privilegii potrivit cu punctul 1;
b) din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, daca au intrat
pe acest teritoriu ulterior datei prevazute la litera a;
c) din momentul cind au devenit membri de familie ai membrului oficiului
consular, daca au dobindit aceasta calitate ulterior momentului prevazut la
litera b.
3. Atunci cind activitatea unui membru al oficiului consular ia sfirsit,
imunitatile si privilegiile sale si de asemenea privilegiile membrilor familiei
sale inceteaza in momentul parasirii teritoriului statului de resedinta sau la
expirarea unui termen rezonabil acordat in acest scop.
Imunitatile si privilegiile angajatilor consulari si membrilor personalului
de serviciu, care sint cetateni ai statului de resedinta sau cetateni ai
statului trimitator si au domiciliul in statul de resedinta, inceteaza odata cu
pierderea calitatii lor oficiale.
4. Privilegiile acordate membrilor de familie inceteaza de asemenea din
momentul cind acestia nu mai fac parte din familia membrului oficiului
consular. Totusi, daca aceste persoane declara ca inteleg sa paraseasca
teritoriul statului de resedinta, intr-un termen rezonabil, privilegiile
subzista pina la acea data.
5. In cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei
sale continua sa se bucure de privilegiile care le sint recunoscute prin
prezenta conventie, pina la parasirea teritoriului statului de resedinta sau la
expirarea unui termen rezonabil acordat in acest scop.
Art. 46
Exercitarea functiilor consulare de catre agentii diplomatici
1. Exercitarea functiilor consulare de catre agentii diplomatici nu aduce
atingere imunitatilor si privilegiilor diplomatice ale acestora. Aceasta
prevedere se aplica si in cazul numirii unui agent diplomatice ca gerant
intermediar al oficiului consular.
2. Numele agentilor diplomatici care exercita functii consulare vor fi
comunicate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
Art. 47
Asigurarea de raspundere civila
1. Cu privire la vehiculele proprietatea statului trimitator, folosite de
oficiul consular, precum si la vehiculele apartinind membrilor oficiului
consular sau membrilor familiilor acestora, este obligatorie asigurarea in mod
corespunzator impotriva pagubelor cauzate tertilor.
2. Dispozitiile punctului 1 nu sint totusi aplicabile angajatilor consulari
si personalului de serviciu al oficiului consular si nici membrilor de familie
ai membrilor oficiului consular daca sint cetateni ai statului de resedinta sau
isi au domiciliul in acest stat.
Art. 48
Respectarea legilor statului de resedinta
1. Fara a aduce atingere imunitatilor si privilegiilor prevazute in
prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste imunitati si privilegii
au obligatia de a respecta legile statului de resedinta si de a nu se amesteca
in treburile interne ale acestui stat.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate intr-un mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
3. In arhivele consulare nu trebuie sa fie pastrate decit documente
oficiale.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 49
Dispozitii aplicabile persoanelor juridice
Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se vor aplica in mod corespunzator si persoanelor juridice care au
nationalitatea uneia dintre partile contractante, atribuita in conformitate cu
respectivele reglementari juridice.
Art. 50
Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
Prezenta conventie va fi supusa ratificarii, iar instrumentele de
ratificare vor fi schimbate la Roma.
Prezenta conventie va intra in vigoare in a treizecea zi de la data
schimbului instrumentelor de ratificare si va ramine in vigoare pina cind una
dintre inaltele parti contractante o va denunta printr un preaviz scris de un
an, si in orice caz, nu inainte de cel de al zecelea an de la data intrarii
sale in vigoare.